جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

فری هند۹۸ – بخش ۱

511

بازدید

تعریف فری هند :

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از همان لحظه اول ، کار با برنامه را شروع می کنند ، ممکن است کمی گیج شوید . این راهنمای بصری اجرای سریع به شما کمک می کندتا بسیاری از ویژگی های مختلف را تشخیص دهید .
فری هند ، یکی از برنامه نگاره سازی چند کاره راینه ای می باشد . به تعبیری ساده ، فری هند یک برنامه ترسیمی برداری است که به شما امکان می دهد تا کارهای هنری مختلفی ( نظیر ترسیم ها ، نمادینه ها ( logos )  و تصاویر ) را ایجاد کنید .

با استفاده از فری هند ، می توانید کارهای هنری پویش شده را از برنامه هایی نظیر Fireworks  ماکرومدیا یا فتوشاپ ادوب نیز اضافه نماییید . همین امر ، باعث میشود که این برنامه برای ایجاد آگهی ها ، جلدکتاب ها ، پوستر ها و غیره ، به یک برنامه طرح بندی بسیار عالی تبدیل شود . فری هند ، دارای یک ویژگی چند صحفه ای است که از طریق آن می توانید خبرنامه ها و اعلان ها را همانند نمایش های چند  صفحه ای ( اندازه این صفحات متفاوت است ) ایجاد کنید .
بالاخره فری هند از آخرین فناوری فلش استفاده می کند تا بتوانید یک کار هنری فری هندی را به پویانمایی ( انیمیشن ) تبدیل نمایید . فری هند ، امکان می دهد پرونده ها را در قالب هایی ذخیره کنید که مستقیماً به وب جهانی ( www ) ارسال می شوند .

دستور العمل ها
برای کارکردن با چنین کتابی دانستن اصطلاحاتی که من استفاده می کنم ، ضروری و مهم است . خصوصاً این که در  برخی از کتابها ، این اصطلاحات به اشتباه استفاده می شوند . بنابر این ، اصطلاحات استفاده شده در این کتاب و توضیحات مربوط به آنها را ذکر می کنیم تا مطالب را بهتر درک کنید .
Click ( کلیک کردن ) : این اصطلاح ، به فشار دادن و رها کردن دکمه ماوس درمکینتاش یا دکمه چپ ماوس در ویندوز اطلاق می شود .
Press ( فشار دادن ) : به معنای پایین نگه داشتن دکمه ماوس یا کلیدهای صفحه کلید می باشد .
Press and drag  ( فشار دادن و کشیدن ) : به مفهوم پایین نگه داشتن دکمه ماوس و حرکت دادن آن است . در فصل های بعدی ، من از اصطلاح کوتاه drag ( کشیدن ) استفاده کرده ام ، فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام کشیدن ماوس ، دکمه آن را فشار داده و در همان حالت ماوس را بکشید .

فرمان های منویی
فری هند ، دارای فرمان های منویی است که با اجرای آنها می توانید جعبه های محاوره ای را باز کنید، کار هنری را تغییر دهید و فرمان های خاصی را فراخوانی نمایید . این فرمان های منویی به شکل صخیم ( bold )  سیاهه شده اند . جهت معمولی انتخاب یک فرمان منویی به این شکل  است : Window  > Panels > style  این بدان معنا است که شما ابتدا بایدمنوی Window ، سپس زیر منوی Panels و در نهایت فرمان style را انتخاب کنید .

میانبر های صفحه کلید
اکثر فرمان های منویی فری هند ، دارای ۱۰ میانبر صفحه کلید هستند که به سرعت بخشیدن کار کمک می کنند . مثلاً ، به جای انتخاب گزینه New از منوی File با فشار دادن کلیدهای موجود در صفحه کلید ، راحت تر و سریع تر می توانید کار خود را انجام دهید .

آشنایی با میانبر های صفحه کلید
با وجود این که میانبر های صفحه کلید به کار شما سرعت می دهند ، ولی مجبور نیستید که از همان لحظه شروع ، آنها را به کار گیرید . در واقع با استفاده از این منوها ، مطالب بیشتری در مورد فری هند یاد می گیرید . هنگام جستجوی یک فرمان ، ممکن است با سایر فرمان های مورد نظر خود نیز برخورد نمایید .
پس از تسلط یافتن بر فری هند می توانید میانبرهای صفحه کلید را به مجموعه عامل های خود اضافه کنید .
مثلاً اگر تعداد کارهای تلفیقی شما بسیار زیاد باشد، ممکن است بخواهید از میانبر فرمان Blend استفاده کنید. سپس هر موقع نیاز به ایجاد  یک تلفیق داشتید  از منوی blend استفاده نمایید .

نماهای عنصر روی پرده ( صفحه نمایش )
ممکن است ظاهر برخی از عناصر روی پرده ( نظیر نوار ابزارها ) در این کتاب با تنظیمات شما فرق داشته باشد . به همین دلیل من آن تختانه ها را تغییر داده ام تا راحت تر خوانده شوند .

فری هند وسکوی تقابلی
یکی از بهترین ویژگی های فری هند ، این است که در هر دو سکوی ( Platform )  ویندوز و مکینتاش تقریباً یکسان اجرا می شود . در واقع ، با نگاه اول مشکل می توانید تشخیص دهید که روی کدام سکو کار می کنید . به هر حال تفاوت های بسیاری بین این سکوها وجود دارند که لازم است برخی موارد را  به خاطر داشته باشید .

کلیدهای اصلاح گر
همیشه کلیدهای اصلاح گر ، اول با کلید مکینتاش و سپس با کلید ویندوز سیاهه می شوند . بنابر این دستور العمل نگاه داشتن کلید Command / Ctrl  در حین کشیدن ماوس ، بدین معنا است که شما باید کلید Command را در سکوی مکینتاش با کلید Ctrl  را در سکوی ویندوز نگاه دارید.
به طور کلی ، کلید Command در مکینتاش ( که  گاهی اوقات کلید Apple نیز نامیده می شود) با کلید Ctrl  در ویندوز متناظر است .کلید Option در مکینتاش نیز با کلید Alt در ویندوز تناظر دارد . توجه داشته باشید که کلید Control  در مکینتاش ، همیشه با همین املاء سیاهه می گردد، این کلید در ویندوز به صورت Ctrl دیده می شود .

ویژگی های خاص سکو
اغلب مواقع ، به دلیل این که تفاوت بسیار زیادی بین رویه ها وجود دارد ، لازم است که به طور جداگانه نوشته شوند . گاهی اوقات ، ویژگی های مزبور فقط در یک سکو وجود دارند . سپس این ویژگی ها در سکوی مربوط به خود برچسب دار می شوند .

Mac Os X 
فری هند ماکرومدیا ، یکی از اولین برنامه های کاربردی است که از سیستم عامل جدید      (10)
Mac Os X استفاده می کند . اگر شما فری هند را در رایانه ای اجرا می کنید که از سیستم عامل os X  استفاده می کند، متوجه می شوید که این رابطه ، بسیار متفاوت است .این گونه تفاوت ها قابل رفع هستند . موردی وجود ندارد که فری هند اجرا شده در os X بتواند آن را انجام دهد ، ولی os 9 مکینتاش یا ویندوز قابل اجرا نباشد .

یادگیری فری هند
در برنامه ای به وسعت فری هند ، ویژگی های بسیاری وجود دارد که شاید هرگز از آنها استفاده نکنید . مثلاً اگر شما یک تصویرگر باشید‌، شاید هرگز به هیچ یک از ویژگی های طرح بندی یا متنی فری هندنیازی نداشته باشید ، یا این که ضرورتی برای ایجاد ترسیم های آماری یا نگاره ها وجود نداشته باشد و اگر شما فقط کار چاپ انجام می دهید ، لازم نیست که پویانمایی های وب را صادر کنید. دراین مورد نگران نباشید . باور کردن این امر مشکل است . ولی حتی کارشناسان فری هند هم از همه ویژگی های آن استفاده نمی کنند .

فصل یک

اصول فری هند
این مساله ، در مورد یادگیری یک برنامه نگاره سازی رایانه ای نیز صدق می کند . هرقدر هم که برای یادگیری فری هند ماکرومد یا شتاب داشته باشید ، قبل از پرداختن به موضوعات سرگرم کننده ، باید چند اصل را یاد بگیرید .
در این فصل به بررسی این اصول می پردازیم . تختانه های روی صفحه نمایش ، نوار ابزارها ، منوها و عناصر پنجره ای از جمله این اصول هستند و اگر وسوسه می شوید که به سراغ موضوعات جالب سایر فصل ها بروید ، توصیه می شود این کار را نکنید و مطالب این فصل را کامل بخوانید .

 برپایی  ( set up ) فری هند
لازم است اطمینان یابید ، رایانه شما حداقل سخت افزار و الزامات سیستم را که برای اجرای صحیح فری هند ضروری هستند ، دارا می باشد . سپس می توانید فری هند را نصب و اجرا کنید .

الزامات سیستم ( در ویندوز )
•    پردازنده پنتیوم اینتل یا سیستم همتراز با آن که ویندوزهای ۹۸ ، ۲۰۰۰ Nt (4) یا ME میکروسافت را اجرا کند .
•     RAM  کافی برای مواجه شدن با الزامات سیستم عامل ، به اضافه ۶۴ مگابایت حافظه کاربردی .
•    70 مگابایت فضای موجود برای قرص سخت .
•     یک گردونه CD – ROM ( drive ) .
•    مبصر ( مانیتور ) رنگی با وضوح پیکسلی ۸۰۰ در ۶۰۰ و صفحه نمایش ۲۵۶ رنگ      ( 1024 × 768 و میلیون ها رنگ )
•     Adob Type Manager  ( نگارش ۴ ) یا نگارش بعدی که دارای حرفنماهای    ( فونتهای ) Type  1  ( پیشنهادی ) می باشد .
•     یک چاپگر سازگار با Post Script Level  2  یا سطح بعدی .

 بررسی حافظه در ( محیط ویندوز )
گزینه System Properties  را از فهرست Control Panels  انتخاب نمایید تا بتوانید میزان حافظه نصب شده و حافظه موجود را مشاهده کنید .
بررسی فضای قرص سخت ( در ویندوز ) :
۱٫    شمایل My Computer  را در رومیزی خود باز کنید .
۲٫     قرص سخت ( هارد دیسک ) که معمولاً باحرف C نام گذاری می شود را انتخاب نمایید . 
۳٫     برای باز کردن منوی مضمونی ( contextual menu ) با دکمه سمت راست ماوس کلیک کنید .
۴٫     گزینه Properties  را از منوی مزبور انتخاب نمایید تا جعبه محاوره ای Properties  که حاوی اطلاعات مربوط به قرص ( disk )  است باز شود .

الزامات سیستم ( در مکینتاش ) :
•    پردازنده Power PC که سیستم ۶/۸ ، ۱/۹ یا Os X  را اجرا می کند .
•     RAM  کافی برای مواجه شدن با الزامات سیستم عامل به اضافه ۳۲ مگابایت حافظه کاربردی .
•     70 مگابایت فضای موجود برای قرص  سخت .
•     یک گردونه ( درایو ) CD – ROM .
•     یک مبصر ( مانیتور ) رنگی با وضوح پیکسلی ۸۰۰ در ۶۰۰ و صفحه نمایش ۲۵۶ رنگی                 ( 768 × 1024 و میلیونها رنگ پیشنهادی ).
بررسی حافظه ( در مکینتاش )
•    گزینه About This Computer  را از منوی  Apple انتخاب نمایید تا بتوانید نوع سیستم عامل ، حافظه توکار ( پیش ساخته ) و میزان حافظه مجازی رامشاهده کنید .
بررسی فضای قرص سخت ( در مکینتاش )
۱ . قرص سخت ( هارد دیسک ) را انتخاب کنید .
۲ . فرمان File > Get Info > General Information  را انتخاب نمایید .
نصب فری هند ( در ویندوز )
۱ . قبل از نصب نرم افزار ، همه برنامه های حفاظت از ویروس را غیر فعال نموده و فهرست TEMP  را فعال کنید .
۲ . CD – ROM فری هند را در گردونه CD – ROM رایانه خود قرار دهید .
۳ . دستورالعمل های روی صفحه نمایش را انجام دهید .
نصب فری هند ( در مکینتاش )
۱ . همه الحاق های حفاظت از ویروس را غیر فعال نمایید .
۲ . CD – ROM فری هند را در گردونه CD – ROM خود قرار دهید .
۳ . پوشه Free Hand 10  را از CD – ROM باز نمایید .
۴ . روی شمایل Free Hand  10 Installer  دوبار کلیک کنید.
۵ . وقتی پرده نمایش نصب کننده فری هند ظاهر شد ،دستور العمل های روی صفحه نمایش را انجام  دهید .
۶ . پس از نصب ،رایانه را مجدداً راه اندازی کنید .
اجرای فری هند ( در ویندوز )
فرمان زیر را انتخاب کنید :
Start > Programs > Macromedia Free Hand  10 > Free Hand 10  برای دستیابی به سند ذخیره شده قبلی روی شمایل آن ، دو بار کلیک کنید . بدین ترتیب ، فری هند اجرا می شود و سند مربوط به آن مستقیماً در اختیار شما قرارمی گیرد .
اجرای فری هند ( در مکینتاش )
روی شمایلل کاربردی Free Hand  10  کلیک کنید . برای دستیابی به سند ذخیره شده قبلی فری هند ، روی شمایل آن کلیک نمایید تا فری هند اجرا شود و سند مربوطه مستقیماً در اختیار شما قرار گیرد .
شما می توانید از طریق منوی Start ویندوز فری هند را اجرا نمایید .
Macromedia Free Hand 10  Free Hand  10
عناصر روی صفحه نمایش
با اجرای فری هند می توانید عناصر مختلف روی صفحه نمایش که تختانه ها ( پانل ها ) ، بازرس ها ( inspectors) و نوار ابزار ها نامیده می شوند را مشاهده نمایید . این عناصر ، بر جنبه های مختلف برنامه مزبور نظارت دارند . شما می توانید آنها را باز یا بسته کنید ، تغییر اندازه دهید و برای هماهنگ شدن با روش های کاری خود عناصر را جابه جا نمایید .
زمان ترک برنامه ، فری هند طرح بندی عناصر روی صفحه نمایش را یاد آوری می کند . دفعه بعد که برنامه را باز می کنید ، تختانه ها در همان موقعیت قراردارند .

تختانه Layers  :
تختانه Layers (  با فرمان Window > Panel > Layers  امکان می دهد بر ترتیب نمایش موضوعات روی صفحه نمایش نظارت کنید .
تختانه Swatches
تختانه Swatches ( با فرمان Swatches Window > Panel >  در دسترس قرارمی گیرد )، به شما امکان می دهد رنگ ها را ذخیره نموده و آنها را به موضوعات اعمال کنید .
تختانه Color  Mixer
تختانه Color  Mixer (   Window > Panel > Color  Mixer ) به شما امکان می دهد رنگ ها را بر اساس چهار حالت مختلف CMYK , RGB , HLS  و انتخابگر ( SELECTOR ) رنگ سیستم تعریف کنید .
تختانه Tints
تختانه Tints ( با فرمان Tints Window > Panel >  ) ، نیز امکان می دهد که ته رنگ هایی از رنگ ها را ایجاد نموده و ‎آنها را به موضوعات اعمال کنید .
تختانه Styles
تختانه Styles ( که با فرمان Styles Window > Panel >  ) در دسترس قرار می گیرد ) به شما امکان می دهد تا نمای نگارها و متن را به عنوان سبک هایی ذخیره کنید تا به راحتی بتوانید آنهارا مجدداً به سایر موضوعات اعمال نمایید .
تختانه Halftones
تختانه Halftones ( با فرمان Halftones Window > Panel >  در دسترس قرار می گیرد ) برای تنظیم پرده های نمایشی که مختص موضوعاتی نظیر ته رنگ ها ، شیب ها ، تلفیق ها و تصاویر پویش شده هستند ، استفاده می شود .
تختانه Transform
تختانه Transform ( که از طریق اجرای فرمان    Window > Panel > Transfor در دسترس قرار می گیرد ) جابه جایی ، چرخاندن ، تغییر مقیاس ، کج کردن و نشان دادن موضوعات را به وسیله یک ورودی عددی برای شما امکان پذیر می کند .
تختانه Navigation   
تختانه Navigation  ( که از طریق اجرای فرمان Navigation  Window > Panel >دردسترس قرار می گیرد ) برای افزودن عناصر ناوبری ( navigational elements ) و فرمان های فلش به سندهای فری هند مورد استفاده قرار می گیرد .
تختانه Align
تختانه Align ( که همچنین با فرمان Align Window > Panel >  در دسترس قرار می گیرد ) برای همترازی یا توزیع موضوعات انتخاب شده در طرفین ، قسمت های بالا، پایین و مراکز آنها استفاده می شود .
تختانه Find & Replace Graphics 
تختانه Find & Replace Graphics 
( که از طریق اجرای فرمان
 Graphics Edit > Find & Replace >
در دسترس قرار می گیرد) برای تغییر دادن بسیاری از موضوعات موجود در یک سند استفاده می شود .
اگر چه تختانه مزبور دارای چندین زبانه است ، ولی نمی تواند با سایر تختانه های زبانه دار گروه بندی شود . همچنین نمی تواند دو زبانه این تختانه را در تختانه های مختلف ، از یکدیگر جدا کنید.
تختانه Find Text
تختانه Find Text  ( که در واقع پس از اجرای فرمان Edit > Find & Replace > Graphics  در دسترس قرار می گیرد ) برای تغییر کل متن یک سند استفاده می شود .

بازرس Obiect
بازرس Obiect ( با فرمان Obiect Window > Panel > ) به شما  امکان می دهد صفات خاصی را برای موضوعات انتخاب شده تعیین کنید .این صفات بسته به انتخاب موضوع تغییر می کند .
بازرس Fill
بازرس Fill ( با فرمان Fill Window > Panel > ) برای تنظیم نوع پرکننده اعمال شده به موضوعات استفاده می شود . هشت نوع پرکننده وجود دارند که شامل یک پرکننده رنگ اصلی و یک شیب می باشند که رنگ این شیب تغییر می کند .
بازرس Stroke
بازرس Stroke ( با فرمان  Stroke  Window > Panel > ) برای تنظیم نوع ضربش (Stroke ) اعمال شده به موضوعات استفاده می شود . پنج نوع ضربش مختلف وجود دارند که شامل ضربش رنگ اصلی و یک ضربش قلمو می باشند که ضربش  قلمو ، کار هنری اطراف یک موضوع را پوشش می دهد .
بازرس Text
بازرس Text ( با فرمان Text  Window > Panel > در دسترس قرار می گیرد) برای نظارت بر صفات مختلفی که به متن اعمال شده اند به کار می رود . برای بازرس Text پنج نوع تنظیم مختلف وجود   دارد .
بازرس Document
بازرس Document  ( که با اجرای فرمان Document Window > Panel >  در دسترس قرار می گیرد) بر صفات مختلف کل سندی که صفحات را شامل می شود ، نظارت می کند .
کتابخانه ( ( Library
Library ( که با فرمان   Window > Library در دسترس می باشد ) نمادهای نگاره ای ( گرافیکی ) را ذخیره می کند که برای خودکار کردن فری هند مورد استفاده قرار می گیرند .این نمادها هنگام کار با قلمو و صادر کردن ( export )  پویانمایی های فلش  SWF به کارمی روند .
نکته : از نظر فنی ، Library شبیه یک تختانه است و همان کار تختانه را نیز می تواند انجام دهد ، ولی در اصل یک عنصر مهم روی صفحه نمایش می باشد که شما می توانید با اجرای فرمان Window > Library آن را در سیاهه بندی مختص خود پیدا  کنید . به همین دلیل ، آن را فقط کتابخانه ( ( Library نامگذاری کرده اند ، نه یک کتابخانه Library با یک بازرس Library .
نوار ابزار Main
نوار ابزار Main ( که فرمان Window > Toolbars > Main  در دسترس قرار می گیرد ) دارای شمایل هایی است که به شما امکان می دهد کارآمدترین فرمان های فری هند ( نظیر Undo , Past , Copy , Save  وغیره ) را اعمال کنید .
شما می توانید نوار ابزارها را طوری سفارشی کنید که مجموعه فرمان های مختص شما را دربرداشته باشند . ( در مورد سفارش کردن نوار ابزارها ، به فصل ۳۲ ، سفارشی کردن فری هند مراجعه نمایید )
نوار ابزار Text  ( با فرمان Window > Toolbars > Text  ) برخی از کارآمدترین صفات کار با متن را شامل می شود . این امر نوار ابزار Text را به سریعترین روش برای استفاده از پنج حالت مختلف بازرس Text تبدیل کرده   است .

نوار ابزار Xtra  Tools 
نوار ابزار Xtra  Tools  ، ابزارهای خاصی را شامل می شود (Window > Toolbars > Text Tools  ) ممکن است در تختانه Tools ظاهر نشوند . ابزارهای Xtra شامل ابزارهای Graphic Hose ,  Smudge , Arc  می باشند .
نوار ابزار Xtra Operations
نوار ابزار Xtra Operations  ( از طریق اجرای فرمانWindow > Toolbars > Xtra Operations دارای شمایل هایی است که به شما امکان می دهند تا عملیات های دیگری ( نظیر Emboss  ) را اعمال  کنید .
نوار ابزار Controller 
نوار ابزار Controller (Controller Window > Toolbars >) برای کارکردن با پیش نمایش فیلم های فلش ( SWF ) مورد استفاده قرار می گیرد .

نوار ابزار  Envelope 
نوار ابزار  Envelope  ( که از طریق اجرای فرمان )Window > Toolbars > Envelope  دردسترس قرار میگیرد ) به شما امکان می دهد ویژگی های پوش های فری هند را برای ایجاد اعوجاج درمتن تعیین کنید .
نوار ابزار Info 
نوار ابزار Info  (  که از طریق اجرای فرمان Window > Toolbars > Info ظاهر می شود ) اندازه ، موقعیت و سایر صفات موضوعات را هنگام ایجاد و دستکاری کردن آنها نشان می دهد .
نوار ابزار Status  ( در ویندوز )
نوار ابزار Status (  که از طریق اجرای فرمان Window > Toolbars > Status  در دسترس قرار می گیرد ) بر صفحات مختلف یک سند نظیر بزرگنمایی و حالت پیش نمایش نظارت دارد . نوار ابزار مزبور ، فقط در ویندوز وجود دارد . این نوار ابزار در مکنیتاش ، در قسمت پایین سند به طور ثابت قرار دارد .
اگر چه تختانه Tools یک نوار ابزار نیست، ولی همانند نوار ابزارها اصلاح شدنی است .
کار کردن با عناصر روی صفحه نمایش :
وقتی برای اولین بار فری هند را نصب می کنید ، ترتیب برخی از تختانه ها و بازرس ها به دلخواه شما گروه بندی می شوند . شما می توانید این گروهها راتغییر دهید و ترتیب تختانه ها را نیز به دلخواه خود تعیین کنید .
فقط تختانه ها و بازرس هایی که دارای زبانه هستند را می توانید با یکدیگر گروه بندی کنید . سایر تختانه ها و نوار ابزارها قابل گروه بندی نیستند .
تغییر تختانه فعال در یک گروه
روی زبانه یک تختانه کلیک نمایید . بدین ترتیب تختانه مزبور فعال می شود و در جلوی سایر تختانه های موجود در گروه ظاهر می گردد .

برای ترکیب تختانه ها در یک گروه :
۱ . با استفاده از زبانه یک تختانه ، تختانه مربوط را به درون ناحیه یک تختانه دیگر بکشید .
۲ . ماوس را رها کنید تا تختانه مورد نظر به این گروه متصل شود .
برای جدا کردن یک تختانه از یک گروه :
۱ . تختانه ای را با استفاده از زبانه آن به خارج از ناحیه تختانه دیگر بکشید .
۲ . وقتی تختانه در خارج از ناحیه گروه قرار گرفت , دکمه ماوس را رها کنید . بدین ترتیب تختانه مورد نظر از گروه جدا می شود .
برای تغییر اندازه عناصر روی صفحه نمایش              ( در مکینتاش ) :
در گوشه راست پایین تختانه یا بازرس ، ناظم تغییر اندازه را بکشید .
برای تغییر اندازه تختانه ها ( در ویندوز ) :
۱ . مکان نما را در طرفین یا گوشه های تختانه مورد نظر حرکت دهید . یک پیکانه دو سر ظاهر می شود .
۲ . پیکانه مزبور را بکشید تا اندازه تختانه تغییر کند .
برای حداقل یا حداکثر سازی تختانه ها
( در ویندوز ) :
روی شمایل حداقل سازی یک تختانه کلیک کنید تا فقط نوار عنوان تختانه ظاهر شود .
یا
روی شمایل حداکثر سازی یک تختانه حداقل شده کلیک کنید تا اندازه آن کاملاً گسترش یابد .
برای حداقل یا حداکثر سازی تختانه ها
( در مکینتاش ) :
روی شمایل حداقل سازی یک تختانه کلیک نمایید تا فقط نوار عنوان تختانه مورد نظر ظاهر شود .
فری هند برای گروه بندی تختانه ها ، روش دیگری به نام مقرسازی ( docking )  را ارائه می دهد. با استفاده از این روش می توانید تختانه ها و بازرسها را طوری گروه بندی کنید که همانند یک واحد عمل نمایند . حتی تختانه های بدون زبانه که گروه بندی نمی شوند می توانند با سایر تختانه ها مقرر شوند .
برای مقرسازی تختانه ها :
۱ . کلید Control ( در  مکینتاش ) یا Ctrl ( در ویندوز ) را فشار دهید و در همان حالت تختانه مزبور را از قسمت نوار عنوان آن که در کنار تختانه مورد نظر برای مقرسازی قرار دارد بکشید .
۲ . دکمه ماوس را رها کنید . وجود یک ناحیه پر شده بین تختانه ها نشان می دهد که آن تختانه ها با یکدیگر مقر شده اند .
برای جدا کردن تختانه های مقرشده :
روی ناحیه پر شده بین تختانه های مقر شده کلیک نمایید .
یا
کلید Control ( در  مکینتاش ) یا Ctrl ( در ویندوز ) را فشار دهید و سپس با کشیدن ماوس تختانه مورد نظر خود را از دیگری جداکنید .
متاسفانه ، نوار ابزارها نمی توانند با تختانه ها یا بازرس ها مقر سازی یا گروه بندی شوند . با این وجود، نوع خاصی از مقرسازی وجود دارد که به شما امکان می دهد نوار ابزارها را ثابت کنید تا آنها به قسمت بالا، پایین یا طرفین ناحیه کاری شما بچسبند .
با آن که تختانه Tools یک نوار ابزار نیست ،ولی همانند نوار ابزارها مقر می شود .
برای مقرسازی یک نوار ابزار برای نواحی کاری :
۱ . نوار ابزار مورد نظر را به سمت لبه ناحیه کاری بکشید .
۲٫ با مشاهده خطوط محیطی نوار ابزار ، دکمه ماوس را رها کنید تا نوار ابزار مزبور در یک ناحیه خاکستری رنگ که بخشی از این ناحیه کاری است ظاهر می شود .
برای ترخیص  یک نوار ابزار مقر شده
۱ . با استفاده از ماوس ، نوار ابزار را به خارج از ناحیه خاکستری مقر شده بکشید .
۲ . پس از مشاهده خطوط محیطی نوار ابزار مزبور ، دکمه ماوس را رها کنید تا در نتیجه نوار ابزار مقر شده به یک نوار ابزار شناور تبدیل شود .
استفاده از عناصر رابط :
وقتی با فری هند کارمی کنید ، عناصر رابط  مختلفی وجود دارند که باید روی آنها کلیک نموده ، آنها را بکشیدیا دستکاری نمایید . احتمالاً با نحوه کار این عنصر در سایر برنامه های کاربردی ، آشنا هستید ، ولی فری هند چند ویژگی خاص دارد .
تختانه های زبانه دار :
تختانه های زبانه دار ( tabed panels ) به شما امکان می دهند تا به ویژگی های مختلف دسترسی داشته باشید. روی تختانه زبانه دار مورد نظر کلیک نمایید تا ویژگی های مزبور فعال شوند .
میدان ها
میدان ها ( فیلدها ) به شما امکان می دهند تا اطلاعات خاص موجود در یک منو را وارد کنید . برای درج مکان نما در میدان کلیک نموده و سپس متن را تحریر کنید .
برای رفتن  از یک میدان به میدان دیگر ، از کلید Tab استفاده کنید و برای این که  از یک میدان به میدان قبلی  باز گردید از کلیدهای Shift – Tab استفاده کنید .
شمایل ها
شمایل ها ( آیکون ها ) ، نمادهای نگاره ای هستند که به دکمه اعمال می شوند . ظاهر بسیاری از  شمایل ها بر اساس فعال یا غیر فعال بودن آنها تغییر می کند . برای انتخاب یک شمایل ، روی آن کلیک کنید .
جعبه علامت ها
این جعبه ها ، گزینه هایی هستند که در صورت انتخاب شدن ، یک علامت کوچک بررسی در کنار توضیح مربوط به آنها ظاهر می شود . به منظور فعال یا غیر فعال کردن جعبه علامتها ، روی آنها کلیک کنید .
دکمه های رادیویی
دکمه های رادیویی ( radio buttons ) شبیه  جعبه علامتها هستند . ولی وقتی یک دکمه رادیویی  فعال است ، گزینه دیگر به طور خودکار غیر فعال می شود . به منظور فعال یا غیر فعال کردن دکمه رادیویی مورد نظر خود روی آن کلیک کنید .
اعلان های صفحه کلید ( در ویندوز )
وجود یک حرف زیر خط دار در یک عنصر یا یک جعبه  محاوره ای ، بدان معناست که شما می توانید کلید مربوط به آن حرف را در صفحه کلید فشار دهید تا فرمان مربوطه اجرا شود .
منوهای گشودنی (  Pup – up – Menus )
منوهای گشودنی ، بر اساس موقعیت خود در پرده نمایش  گشوده یا پایین کشیده می شوند . روی منوی مورد نظر کلیک کنید تا باز شود . زمانی که منوی مزبور باز است می توانید برای انتخاب یک مدخل خاص ، ماوس را جابه جا نمایید .
غربیلک ها ( Wheels )
برای تغییر یک مقدار باید ، غربیلک ها را به میزان مناسب بچرخانید . اکثرغربیلک ها ، برای تنظیم مقادیری نظیر زاویه های چرخش به کار می روند .
لغزنده ها ( Sliders )
برای تنظیم یک مقدار خاص ، باید ( sliders )  لغزنده ها را بکشید . اکثر لغزنده ها ، دارای میدان هایی هستند که میتوانید مقادیر دلخواه را مستقیماً در آنها وارد کنید .
علامت های – / +  ( در ویندوز )
برای باز و بسته کردن سیاهه های موجود در نگارش ویندوز فری هند از علامت – / + ویندوز استفاده می شود .
مثلث های تابیده ( در مکینتاش )
از مثلث های تابیده ( Wist triangles)  برای باز و بسته کردن سیاهه های موجود در نگارش مکینتاش فری هند استفاده می شود .
منوهای تختانه ای
برخی از تختانه ها ، نظیر تختانه Layers  دارای منوهای مختص خود هستند که این منوها نیز شامل فرمان هایی برای اعمال کردن به آن تختانه می باشند . روی مثلث کوچکی که درگوشه راست بالا قرار دارد کلیک کنید تا یک منوی  تختانه ای باز شود .
زیرمنوها
زیر منوها در واقع موارد فرعی منوهای اصلی برنامه کاربردی هستند . ماوس راحرکت دهید تا بتوانید فقره های ( آیتم ها ) موجود در یک زیر منو را انتخاب کنید .
تختانه و میانبرهای Tools
مهمترین بخش فری هند ، تختانه Tools (‌از طریق اجرای فرمان Window > Tools در دسترس قرار می گیرد ) است که ۲۴ ابزار اولیه برنامه را شامل  می شود . تختانه Tools نیز دارای ناظم هایی می  باشد که مختص رنگ های ضربشی ( stoke ) و پر کننده ( fil )  موضوعات هستند .
برای استفاده از یک ابزار:
۱ . روی ابزار مورد نظر خود کلیک کنید .
یا
نویسه صفحه کلیدی آن را درج نمایید .
۲ . مکان نمای خود را روی صفحه قرار دهید و سپس ابزار مزبور را به کار گیرید .

فصل دوم
اصول سند
بنابر این ، آنها نه فقط می خواستند نحوه ایجادکار هنری را یاد بگیرند ،  بلکه باید نحوه باز کردن سندها ، ذخیره پرونده ها ، ایجاد نسخه های جدید از پرونده های مزبور و غیره را نیز می آموختند .
فرمان های منویی ابتدایی :
ایجاد یک سند جدید
فرمان Fille > New  را انتخاب کنید .
یا
روی شمایل New در نوار ابزار Main کلیک کنید . بدین ترتیب ، یک سند جدید بدون عنوان ایجاد می شود .
هر سند جدید بدون عنوان ، دارای نام موقتی Untiled است که به دنبال آن یک شماره می آید .
براز باز کردن یک سند موجود :
۱٫    فرمان File > Open را انتخاب نمایید .
یا
در نوار ابزار Main روی شمایل Open کلیک کنید .
۲ . برای پیدا کردن سندی که می خواهید آن را باز کنید از ناظم های ناوبری سیستم عامل استفاده نمایید .
۳ . حال ، روی دکمه Open کلیک کنید .
وقتی در یک سند جدید کارمی کنید ، وضعیت جاری سند فقط در حافظه RAM رایانه وجود دارد .این بدان معناست که در صورت خراب شدن رایانه ، سند جدید از بین میرود . از این رو لازم است که کار خود را به عنوان پرونده در قرص ( disk ) ذخیره نمایید .
ذخیره یک سند بدون عنوان
۱ . فرمان File > Save  یا  File > Save  As را  انتخاب کنید تا جعبه محاوره ای Save ظاهر شود.
۲ . از منوی گشودنی Format ( در مکینتاش ) یا Save as Type  ( در ویندوز ) یکی از انواع سندهای زیر را انتخاب کنید :
•    سند فری هند ( Free Hand Document ) قالب اصلی پرونده برای پرونده های فری هند است .
•    قالب آسای فری هند ( Free Hand Template )
نکته : شما می توانید تفاوت بین یک سند قالب آسا و یک EPS قابل ویرایش را بر حسب شمایل های آنها تشخیص دهید .
۳ . برای وارد نمودن نام سند ،  از میدان Name ( در مکینتاش ) یا File Name  ( در ویندوز ) استفاده نمایید .
۴ . به منظور پیدا کردن محلی که پرونده باید ذخیره گردد ، از ناظم های ناوبری سیستم عامل استفاده کنید .
۵ . روی دکمه Save  کلیک کنید تا پرونده مزبور ذخیره شود .
نکته : برای ایجاد تغییر در یک قالب آسا ، نخست آن را باز کرده ، سپس تغییرات مورد نظر را روی آن اعمال کنید . برای ذخیره نمودن سند با نام یکسانی به عنوان قالب آسای اصلی ، از فرمان Save As  استفاده نمایید .
برای ذخیره کار :
فرمان File > Save  را انتخاب نمایید تا نسخه جاری پرونده جایگزین نسخه قبلی شود .
ذخیره یک سندتحت نامی جدید
فرمان File > Save  As را ا نتخاب نمایید تا جعبه محاوره ای Save ظاهر شود . برای نامگذاری مجدد و ذخیره پرونده ، مراحل مزبور را انجام دهید .
برای بستن یک سند :
۱ . فرمان File > Close  را انتخاب نمایید .
یا
روی جعبه Close کلیک کنید .
برای انصراف از عمل های قبلی :
•    فرمان Edit > Undo  را انتخاب نمایید .
یا
روی شمایل Undo  در نوار ابزار Main   کلیک کنید .
برای انجام مجدد عملی که از آن انصراف داده اید :
•    فرمان Edit > Redo را انتخاب نمایید .
یا
روی شمایل Redo  در نوار ابزار Main کلیک کنید .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار ۱٫۳۳/۵ (۲۶٫۶۷%) ۳ امتیازs موضوع : آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار   کسب مهارت برای ورود به بازار کار امروز در تک بوک میخواهیم سایتی رو به شما معرفی کنیم که میتونید توش […]

    ترفندهای جدید در پاورپوینت

    ترفندهای جدید در پاورپوینت ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز PowerPoint ابزاری ساده و پرکاربرد برای ارائه کنفرانس، سخنرانی و تحقیقات است و با امکاناتی که روز به روز به آن افزوده میشود، کار با این ابزار ساده تر از گذشته شده است.

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰ ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز تمام قسمت های ویندوز ۱۰ بهینه شده است از ابزارها گرفته تا قسمت هایی که مربوط به تنظیمات این سیستم عامل می باشد.

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰/ با عرضه ویندوز ۱۰ بررسی امکانات و ویژگی‌های آن آغاز شده است. اگر چه این ویندوز به علت برخی قابلیت هایش از توانمندی بیشتری برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران برخوردار است، اما مزایای زیادی هم دارد.

    ۳ راه برای حفظ محتویات حافظه فلش مموری

    اندازه مناسب و قابل حمل بودن سیستم‌عامل‌های مختلف، حافظه فلش مموری را به دستگاهی بسیار پرکاربرد برای انتقال اطلاعات تبدیل می‎کند.

    شناخت ۱۰ ویروس مخرب رایانه ای

    همزمان با افزایش بدافزارها، کرم‏های اینترنتی و تروجان‏ها، هکرها و سارقان اطلاعات همواره به دنبال راههایی به منظور سرقت اطلاعات و دسترسی به حسابهای بانکی و گاهی بوجود آوردن اختلالات الکترونیکی بوده ‏اند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi