جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

زردی نوزادان(یرقان)

11,497

بازدید

زردی نوزادان(یرقان) ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs
۱- زردی چیست و راههای درمان
زردی عارضه ای است که در آن پوست و سفیدی چشم به علت بیلی روبین زیاد خون زرد می شوند . بیلی روبین در کبد ایجاد می شود و محصول تجزیه هموگلوبین ( مولکول حامل اکسیژن که در سلولهای قرمز قرار دارد ) است . زردی دو علت اصلی دارد که عبارتند از : ایجاد بیش از حد بیلی روبین خون افزایش می یابد . شایعترین علت ایجاد بیش از حد بیلی روبین تخریب غیر طبیعی سلولهای قرمز است که به کم خونی ناشی از همولیز ( تخریب سلولهای خونی ) معروف است . علل شایع اختلال دفع بیلی روبین عبارتند از : بیماریهای سلولی کبد مثل التهاب کبد ( هپاتیت ) و تشمع کبدی ( سیروز ) ، انسداد کیسه صفرا یا مجاری صفرا وی داخل کبدی منتهی به کیسه صفرا . اغلب علائم دیگری غیر از تغییر رنگ پوست و چشم با زردی همراه نیست . اگر زردی شدید باشد ، مدفوع ممکن است کم رنگ و ادرار تیره شود ( به علت دفع صفرا از کلیه ها ) ، و گاهی خارش عمومی بروز کند . درمان : زردی همیشه باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد . او آزمایشهایی را برای کشف علت زمینه ای انجام خواهد داد .

 

http://www.world-news.org/persian/NewsItem.aspx?NFeed=3475
_________________
بزودی بخش های خبری پزشکی سایت ایران سلامت شروع به فعالیت خواهد کرد.ازداوطلبان علاقه مند به فعالیت در این زمینه دعوت به همکاری میگردد.مدیریت سایت ایران سلامت: دکتر سید حمید سجاد info@iransalamat.com تلفن همراه
۲۴۹۹۳۲۰-۰۹۱۲
۲-
زردی چیست و راههای درمان    دوشنبه، ۲ آذر ۱۳۸۳
به گزارش شبکه خبری"ورلد نیوز"(world-news.org/persian ) زردی عارضه ای است که در آن پوست و سفیدی چشم به علت بیلی روبین زیاد خون زرد می شوند . بیلی روبین در کبد ایجاد می شود و محصول تجزیه هموگلوبین ( مولکول حامل اکسیژن که در سلولهای قرمز قرار دارد ) است . زردی دو علت اصلی دارد که عبارتند از : ایجاد بیش از حد بیلی روبین خون افزایش می یابد .
شایعترین علت ایجاد بیش از حد بیلی روبین تخریب غیر طبیعی سلولهای قرمز است که به کم خونی ناشی از همولیز ( تخریب سلولهای خونی ) معروف است . علل شایع اختلال دفع بیلی روبین عبارتند از : بیماریهای سلولی کبد مثل التهاب کبد ( هپاتیت ) و تشمع کبدی ( سیروز ) ، انسداد کیسه صفرا یا مجاری صفرا وی داخل کبدی منتهی به کیسه صفرا .
اغلب علائم دیگری غیر از تغییر رنگ پوست و چشم با زردی همراه نیست . اگر زردی شدید باشد ، مدفوع ممکن است کم رنگ و ادرار تیره شود ( به علت دفع صفرا از کلیه ها ) ، و گاهی خارش عمومی بروز کند .
درمان : زردی همیشه باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد . او آزمایشهایی را برای کشف علت زمینه ای انجام خواهد داد .
   3- تغذیه ی کودکان  در دوران بیماری ها
دکتر زهرا ذوعلم- متخصص کودکان و نوزادان      
    درادامه ی مبحث تغذیه دربیماری های مختلف نوزادان  و کودکان، به تغذیه در موارد زردی نوزادان، شکاف لب و شکاف کام در شیرخواران می پردازیم.
        زردی نوزادان
    زردی یکی از تظاهرات شایع کلینیکی است که به طور تقریبی در اغلب نوزادان، در چند روز اول تولد اتفاق می افتد. در اکثر موارد زردی نوزادان فیزیولوژیک (طبیعی) است ولی درمواردی دلایل مختلف پاتولوژیک ( غیرطبیعی ) عامل بروز زردی است.
    بیش تر نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند زردی فیزیولوژیک درآن ها شدت یافته، یا این که زمان آن طولانی تر خواهد بود.
    زردی فیزیولوژیک
    این نوع زردی به طور معمول در یک نوزاد رسیده از روز دوم تولد شروع شده  در روز سوم به حداکثر رسیده (بیلی روبین ۷-۶ میلی گرم در دسی لیتر) و از روز سوم میزان بیلی روبین شروع به کاهش می کند تا پایان هفته ی دوم که به حد طبیعی بالغان یعنی بیلی روبین حدود ۱ میلی گرم در دسی لیتر می رسد.
    در نوزادان نارس، زردی در روز پنجم تا هفتم به حداکثر میزان خود یعنی بیلی روبین حدود ۱۲-۱۰ میلی گرم دردسی لیتر می رسد ممکن است تا یک ماه و یا بیش تر طول بکشد.
    زردی ناشی از شیرمادر
    درنوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند  زردی فیزیولوژیک تشدید می شود یعنی میزان بروز زردی در آن ها بیش تر است. هم چنین میزان بیلی روبین نیز در آن ها بالاتراست و کاهش آن نیز به آهستگی انجام می شود یعنی تا هفته ی سوم  و در بعضی موارد تا ماه سوم ممکن  است ادامه یابد.
    زردی ناشی از شیرمادر به دو نوع زودرس و دیررس تقسیم می شود.
    نوع زود رس
    زردی در سه روز اول تولد شروع می شود. علت این نوع زردی دریافت نکردن کافی شیر مادر در روزهای اول تولد است . حدود ۱۲ درصد از بچه هایی که با شیرمادر تغذیه  می شوند، دچار این نوع زردی می شوند. بنابراین مکونیوم که محتوی بیلی روبین غیرکونژوگه است  در روده باقی مانده و جذب خون می شود که باعث افزایش بیلی روبین خون و بروز زردی در نوزاد می شود. برای پیش گیری از این مسئله شروع اولین تغذیه ی نوزاد در اولین فرصت بعد از تولد بسیار مهم است. هم چنین تکرار دفعات شیردهی تا جریان یافتن شیر درپستان ها به خصوص در بچه های اول لازم است.
    نوع دیررس
    دراین نوع زردی از روز پنجم بعد از تولد، زردی به سرعت افزایش می یابد و درپایان هفته ی دوم به حداکثر خود می رسد. علت این نوع زردی در‌ آخرین مطالعات این  است که شیر بعضی از مادران که نوزادانشان دچار این نوع زردی هستند نه تنها مانع جذب بیلی روبین از روده نمی شود( برخلاف شیرمادر طبیعی ) بلکه به افزایش باز جذب بیلی روبین از روده ها نیز کمک می کند  که به علت وجود میزان بالای اسیدهای چرب آزاد است.
    به هرحال این  نوع زردی خوش خیم است و تاکنون موردی از ضایعه ی مغزی توسط این نوع افزایش زردی خون در نوزادان گزارش نشده است. قطع شیر دراین مورد با صلاحدید پزشک به مدت ۲۴ تا  48 ساعت اثر تشخیصی و درمانی دارد. در این مدت کاهش قابل ملاحظه ای در میزان بیلی روبین سرم ایجاد می شود و بعد  از این مرحله می توان تغذیه با شیرمادر را دوباره شروع کرد.
    لازم به ذکر است که دادن ترنجبین، خاکشیر، کره و سایر موارد رایج به نوزادن نه تنها هیچ گونه اثر قطعی در کاهش بیلی روبین خون ندارد بلکه منجز به عوارض بی شمار بسیاری می شود. دراین موارد تغذیه ی خوب مادر و دریافت مایعات کافی توسط او حمایت عاطفی روانی مادر به خصوص توسط همسر با افزایش میزان شیر مادر و امکام شیردهی مکرر به کاهش بیلی روبین خون نوزاد و رفع  زردی کمک شایانی می کند. نکته مهم این که اکثر متخصصان قطع شیر مادر را به صلاح نوزاد نمی دانند.
۴- زردی نوزاد
یرقان دوره نوزادی یکی از مسائل شایع می باشد که درصد قابل توجهی از نوزادان به شکل های فیزیولوژیک و پاتولوژیک آن مبتلا می شوند. یرقان فیزیولوژیک معمولا از پایان روز دوم زندگی شروع و در روزهای چهارم و پنجم به حداکثر مقدار خود می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد.
بطور کلی میزان بیلی روبین کمتر از ۱۲ میلی گرم درصد میلی لیترخون در نوزادان با سن جنینی طبیعی و بیلی روبین کمتر از ۱۴ میلی گرم درصد میلی لیتر خون در نوزادان نارس، یرقان فیزیولوژیک نامیده میشود. در صورتی که مقدار بیلی روبین از مقادیر یاد شده برای نوزادان طبیعی و نارس تجاوز کند، یرقان پاتولوژیک محسوب می شود. ضمن توجه به علائم بالینی و آزمایشگاهی نوزادان مبتلا به یرقان، برای تشخیص علل و عوامل موثر بر آن، در صورت مشاهده هر یک از مواردزیر، اتخاذ تصمیم فوری ضروری می باشد:
۱) یرقانی که در ۲۴ ساعت اول زندگی شروع شود
۲) افزایش بیلی روبین، از ۵ میلی گرم درصد میلی لیتر در ۲۴ ساعت تجاوز کند
۳) بیلی روبین از ۱۲ میلی گرم در نوزادان طبیعی و ۱۴ میلی گرم در نوزادان نارس تجاوز کند
۴) یرقان در نوزادان طبیعی، بیش از یک هفته و در نوزادان نارس بیشتراز دو هفته، به طول انجامد.
علل و عواملی که به تولید بیش از حد معمول بیلی روبین در نوزادان منجر می شوند
۱) ناسازگاری گروههای خونی مادر و جنین که عمدتا شامل ناسازگاری Rh و ABO و گروههای فرعی است
۲) اختلالات ژنتیکی (اختلالات آنزیمی نظیر اسفروسیتوز مادرزادی) وهموگلوبینوپاتی ها نظیر آلفا و بتا تالاسمی و گالاکتوزمی
۳) همولیز گلبول های قرمز خون مانند مصرف بیش از حد ویتامینK
۴) هماتوم و خونریزیهای داخلی
۵) انسدادهای مکانیکی منجربه اختلال در گردش کبدی ـ روده ای ترشحات صفراوی. در مواردی نیز عواملی نظیر کم شدن جذب کبدی بیلی روبین، کمبود مادرزادی بعضی از آنزیم های ضروری، مصرف داروها، اختلال در انتقال بیلی روبین مستقیم از کبد، انسداد مجاری صفراوی، عفونت دوران جنینی نوزاد، عفونت های پس از تولد و بعضی ازبیماری های خاص ممکن است به زردی نوزاد منجر شود.
 
هدف از اشاره به عوامل متعدد ایجاد کننده زردی نوزادان، بیشتر جلب توجه دانشجویان به حساسیت مسئله است و این حساسیت ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد
 
۱) یرقان نوزاد در صورت عدم توجه و رسیدگی، ممکن است به عوارض و خطراتی مانند مرگ و عقب ماندگی ذهنی و حرکتی غیرقابل درمان منجر شود.
۲) افتراق میان یرقان فیزیولوژیک و پاتولوژیک همیشه به سادگی امکان پذیر نیست.
۳) لحظات و دقایق در تصمیم گیری به منظور اقدام مناسب برای نوزاد مبتلا به یرقان پاتولوژیک، بسیار سرنوشت ساز هستند.
۴) همه موارد یرقان های نوزادی را نمی توان با سازگاری Rh و گروه های خونی، توجیه کرد. یافتن علل و عوامل دیگر یرقان ها از اهمیت برخوردار است.
۵) در مواردی می توان قبل از زایمان و بعد از زایمان با اقداماتی از پیدایش و افزایش پاتولوژیک بیلی روبین پیشگیری نمود.
معاینه و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده
نوزاد بلافاصله پس از تولد باید در اطاق زایمان و یا در مواردی در اتاق عمل، مورد معاینه قرار گیرد. تشخیص ناهنجاری های مادرزادی، آسیب های هنگام تولد و اختلالات و نارسائی های قلبی و تنفسی که مانع از تطابق نوزاد با زندگی خارج رحمی می گردند از اهداف مهم معاینه نوزاددر این مرحله به شمار می رود و پس از کسب اطمینان اولیه از در معرض خطر فوری نبودن نوزاد، معاینه کاملتر در اتاق نوزادان انجام میگیرد. معاینه اولیه و معاینه در اتاق نوزادان باید تحت پوشش منبع گرمایی انجام گیرد، آنچنانکه مانع کاهش درجه حرارت بدن نوزاد شود. کاهش درجه حرارت محیط و بدن نوزاد ممکن است سلامتی نوزاد را بطور جدی به خطر اندازد.
نوزاد در طی روزهای اول پس از تولد باید تحت مراقبت بوده وپیدایش هرگونه تغییر در وضعیت وی پیگیری شود. آموزش بهداشت برای تغذیه نوزاد از شیر مادر، مراقبت از درجه حرارت منزل برای نگهداری نوزاد، توجه به پیدایش یرقان و پیگیری مراقبت های دوره ای، از برنامه هایی است که قبل از ترخیص مادر و نوزاد باید برنامه ریزی و اجرا شود.
 
۵- زردی نوزادی از شایعترین علل مراجعه نوزادان به درمانگاههاست.
دکتر فیروزه نیلی، فوق تخصص نوزادان و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشکی تهران گفت: زردی نوزادی یکی از علل شایع مراجعه نوزادان به بیمارستان بوده به نحوی که ۶۰ درصد نوزادان رسیده متولد شده و ۸۰ درصد نوزادان نارس در هفته اول زندگی دچار زردی می شوند.
وی گفت: رنگ زرد این نوزادان به دلیل تجمع رنگدانه ای به نام بیلی روبین در پوست بوده که منشاء اصلی آن از هموگلوبین است. اگرچه اغلب موارد افزایش بیلی روبین خوش خیم است ولی با این وجود در موارد شدید به دلیل رسوب بیلی روبین در دستگاه عصبی بیماری وخیمی است.
دکتر نیلی در خصوص علت ایجاد زردی گفت: به دلیل آنکه گلبولهای قرمز نوزاد که منشاء اصلی بیلی روبین سرم است حجم بیشتری نسبت به بالغین دارد و ضمنا کبد نوزاد که ارگان اصلی دفع بیلی روبین است، هنوز رسیدگی کامل را ندارد بسیاری از نوزادان بطور فیزیولوژیک زرد می شوند که البته این نوع زردی خصوصیات مخصوص خود را داراست بطوریکه هرگز در روز اول دیده نمی شود، اندازه و سرعت افزایش بیلی روبین در خون تا حد خاصی است و مدت زمان این نوع زردی معولا کمتر از ۷-۱۰روز است.
وی گفت: در مواردی زردی بطور پاتولوژیک یا مرضی اتفاق می افتد که علت آن می تواند دراثر ناسازگاری بین گروه خون مادر و نوزاد باشد که در این موارد زردی می تواند در روز اول تولد بارز شده و چون سرعت و میزان افزایش بیلی روبین بالا است درصورت عدم پیشگیری و درمان زودرس، بیلی روبین در مغز رسوب کرده و عوارض عصبی پایدار در نوزاد بوجود می آورد که هرگز قابل برگشت نیست.
وی افزود: در کشور ما به علت شیوع بیماری فاویسم که ارثی بوده و در بالغین با خوردن مواد خاصی چون باقلا گلبولهای قرمز شکست سریع پیدا می کنند، ممکن است نوزادان این افراد نیز بطور مرضی دچار زردی تشدید یافته در روزهای اول عمر شده و عوارض جبران ناپذیر باقی بگذارد، بنابراین بخصوص به والدین چنین نوزادانی در مورد احتمال افزایش زردی باید هشدارهای لازم داده شود و حتی بررسیهای لازم صورت گیرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: زردی به دلیل کافی نخوردن شیر مادر بسیار شایع است و این نوع زردی عمدتا در اواخر هفته اول عمر بصورت زردی تشدید یافته بروز می کند که می تواند خطرناک باشد. این نوع زردی اغلب در نوزادان مادرانی که برای اولین بار دارای فرزند شده اند و نیز از طریق سزارین وضع حمل کرده اند بیشتر دیده می شود. این مادران به علت تجربه کم شیردهی و نیز اثرات ناشی از بیهوشی، با تاخیر شیردهی کافی پیدا کرده و نوزاد به دلیل کاهش دفع بیلی روبین از طریق کبد و مدفوع با افزایش بیلی روبین خون مواجه می شود. در چنین مواردی می توان با آموزشهای لازم در امر شیردهی و نیز تجویز بعضی از داروها و یا مواد گیاهی مانند قطره شیرافزا و توصیه به افزایش نوشیدن موادی همچون ماءالشعیر میزان شیر را افزایش داد.
وی گفت: بسیاری از مادران در مورد کفایت شیردهی خود اطمینان لازم را ندارند و معیارهایی را می توان به آنان آموزش داد که می تواند کفایت شیردهی آنان را نشان دهد. مثلا نوزاد لازم است در عرض ۲۴ ساعت ۶-۴ بار پوشک خیس کند و حداقل ۴-۳ بار مدفوع داشته باشد. همچنین رنگ مدفوع تا روز چهارم تولد باید رو به زردی رفته و چنانچه سیاه و یا سبز باقی بماند نشانه کم خوردن شیر بوده که لازم است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود تا علت ارزیابی شود.
وی افزود: زردی دیگری نیز در اثر شیر مادر در هفته دوم تولد به دلیل اثرات مهاری شیرمادر بر روی آنزیم های کبدی بطور نسبتا شایع اتفاق می افتد که در موارد خاصی لازم است شیر مادر به مدت کوتاه قطع شده و پس از کاهش میزان بیلی روبین مجددا شیردهی از سر گرفته شود در چنین مواردی که شیر مادر قطع می شود و ناچارا از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده می شود لازم است به مادران توصیه شود که هرگز از سر شیشه برای تغذیه نوزاد استفاده نکنند زیرا ممکن است که نوزاد بار دیگر سینه مادر خود را قبول نکند و در چنین مواردی از قطره چکان، سرنگ و فنجان مخصوص استفاده شود.
وی گفت: در مواردی نیز بطور مادرزادی کم کاری تیروئید سبب افزایش زردی در نوزادان شده که لازم است بطور همگانی از این نظر بررسی صورت گیرد زیرا اثرات کم کاری تیروئید بر روی مغز نوزادان در صورت عدم درمان سریع و به موقع جبران ناپذیر است. موارد ارثی دیگری نیز بطور نادر وجود دارد که به دلیل نقص و یا کمبود آنزیم های کبدی افزایش زردی در نوزادان را به دنبال دارد.
وی مهمترین راه جلوگیری از ایجاد عارضه مغزی ناشی از افزایش بیلی روبین را پیشگیری، تشخیص و درمان سریع زردی دانست.
وی گفت: زردی معمولا از سر شروع شده و به دریج به قسمتهای پایین تر گسترش پیدا می کند بنابراین زردی در صورت و چشم نوزادان زودتر از بقیه نقاط بدن قابل تشخیص است. اما ممکن است والدین تجربه کافی در شناسایی زردی نداشته باشند. بنابراین توصیه شده است که نوزادانی که قبل از ۲۴ ساعت از بیمارستان ترخیص شده اند، ظرف ۷۲ ساعت بعد و نوزادانی که بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت عمر ترخیص شده اند، ظرف ۹۶ ساعت و نوزادانی که بعد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت عمر ترخیص شده اند ظرف ۱۲۰ ساعت بعد از نظر زردی معاینه شوند.
وی در خصوص راههای درمانی گفت: فوتوتراپی و یا نور درمانی روش موثری در کاهش زردی نوزادی بوده ولی لازم است تعداد لامپهای منبع نور کافی و عمر مناسب داشته باشند. متاسفانه بعضی فکر می کنند که قرار دادن نوزادان در زیر لامپهای فلورسانت خانگی قادر به کاهش بیلی روبین است که این امر تنها سبب تاخیر درمان موثر و عوارض ناشی از روش غلط استفاده از فوتوتراپی می شود.
وی افزود: تعویض خون نیز روش موثر دیگری است که چنانچه فوتوتراپی نتوانست در مدت معین بیلی روبین سرم را کاهش دهد از آن استفاده می شود. البته روشهای دارویی دیگری نیز در درمان زردی پیشنهاد شده است که هنوز مرسوم نیست.
دکتر نیلی گفت: برای زردی نوزادی با افزایش بیلی روبین غیر مستقیم معمولا مشکل خاصی وجود ندارد و چنانچه تشخیص و درمان بطور سریع و مناسب انجام شود نوزادان صد درصد بهبود می یابند و تنها در یک گروه نادر که آنزیمهای کبدی بطور پایدار کاهش و یا وجود ندارد پیوند کبد تنها راه چاره است. همچنین لازم است نوزادانی که سطح بیلی روبین آنها به حد تعویض خون رسیده است از نظر شنوایی بررسی شوند.
۶- /داروهای گیاهی/ عصاره شیرخشت، دارویی موثر بر درمان زردی نوزادان است
خبرگزاری دانشجویان ایران – واحد علوم پزشکی تهران
سرویس علمی – پژوهشی
به گفته محققان، می توان از فرآورده های استاندارد شیرخشت به نحو موثری به درمان نوزادان مبتلا به زردی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشکی تهران زردی یکی از علائم شایع در دوران نوزادی است به طوری که نزدیک به ۶۰ درصد از بچه های رسیده و ۸۰ درصد از بچه های نارس به آن مبتلا می شوند.
به گفته محققان علوم پزشکی زردی نوزادان به دلیل عوارض خطرناک افزایش بیلی روبین بر روی مغز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
براساس مطالعات انجام شده توسط محمد آزاد بخت، عضو هیأت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، که بر روی دو گروه ۱۰۰ نفری و به صورت مورد – شاهدی از نوزادان مبتلا به زردی انجام شد مشخص گردید: با استفاده از این دارو روند کاهش بیلی روبین خون تا ۳ روز اول به نحو چشمگیری سرعت می یابد.
گفتنی است: از روشهای درمانی زردی، روش نور درمانی و تعویض خون است که تعویض خون به عنوان راه آخر جهت کاهش شدید بیلی روبین استفاده می شود.
اثرات درمانی شیرخشت به همراه نور بسیار چشمگیر و سریعتر می باشد.
همچنین در بسیاری از مناطق ایران از جمله در استان فارس از شیرخشت در طب سنتی برای درمان زردی نوزادان استفاده می شود.
۷- پزشک محله
زردی بچه ها
 

 

     

دکتر علی پناه خلج از جمله پزشکان متخصص داخلی است که در منطقه ما در خیابان ابوذر مشغول طبابت است. او بیماری زردی در نوزادان را شایع تر از بیماری های دیگر عنوان می کند و در مورد آن برایمان چنین می نویسد: «زردی نوزادی» یک عارضه شایع دوران نوزادی است. حدود ۶۰ درصد از نوزادان رسیده و ۸۰ درصد نوزادان نارس در هفته اول تولد زردی بالینی یعنی زردی که با چشم قابل رؤیت است دارند. در واقع زردی عبارت است از زرد شدن پوست و ملتحمه که به علت رسوب «بیلی روبین» و افزایش میزان آن در خون به وجود می آید. البته شدت زردی به میزان «بیلی روبین» و میزان جریان خون پوست بستگی دارد به همین جهت زردی در صورت و گردن نوزادان بارزتر است.
«بیلی روبین» نیز از شکسته شدن گلبول های قرمز در خون تولید می شودو به علت حجم بالاتر گلبول های قرمز در نوزادان و عمر پایین گلبول ها در نوزادان، تولید «بیلی روبین» در نوزادان بیشتر است. «بیلی روبین» ابتدا به «آلبومین» چسبیده می شود و در صورت زیاد بودن مقدار آن، به صورت آزاد در خون خواهد ماند. «بیلی روبین» آزاد خون رابطه مستقیم با ایجاد عوارض عصبی در نوزاد دارد و عواملی مثل نارس بودن، عفونت ها، کاهش قندخون و سردبودن محیط و کاهش اکسیژن خون احتمال ایجاد ضایعات عصبی را بیشتر می کند. به طور طبیعی «بیلی روبین» در کبد به فرم قابل حل در آب تبدیل شده و از راه صفرا دفع می شود به علت نارس بودن عمل کبد و وجود باراضافی «بیلی روبین» در نوزاد: زردی در بیش از ۵۰ درصد نوزادان بروز می کند. زردی نوزادان دو قسم است: ۱ـ فیزیولوژیک ۲ـ پاتولوژیک (غیرطبیعی) از عواملی که در بروز زردی نوع پاتولوژیک مؤثرند می توان به ناسازگاری های گروه خون و عواملی ژنتیکی گلبول های قرمز مانند، کمبود آنزیم ها و اسفروسیتوز ارثی و بیماری های کبدی اشاره کرد. همچنین کم کاری تیروئید،  خونریزی داخلی و زردی به علت شیر مادر،  انسداد مجاری صفراوی و عفونت های خون و بیماری های متابولیکی نیز از عوامل ایجاد این نوع زردی هستند.
از جمله عوارض زردی بیماری و ضایعه عصبی به نام کرنیکتروس است دراین حالت نوزاد ابتدا خواب آلوده و تحریک پذیر است و به تدریج شیر خوردن مختل در نهایت برآمده شدن ملاج و تشنج بیماری کامل می شود. بیشتر بیماران در این مرحله فوت می کنند و آنها که زنده می مانند تا آخر عمر عوارض فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی، کری عصبی را با خود به همراه خواهند داشت. البته آنچه در بیماری ها مهم است بحث پیشگیری است. در این بیماری نیز تغذیه با شیر مادر و بر طرف کردن عواملی چون سرد بودن محیط، کاهش قند خون نوزاد و توجه به گروه خون و Rh مادر و نوزاد که برای کنترل از بروز عوارض زردی مهم و باعث پیشگیری می شود.
اما در صورت بروز بیماری باید طبق نظر پزشک معالج «بیلی روبین» اندازه گیری شود. برای تشخیص نیز زرد بودن رنگ پوست در پاها و مخصوصاً کف پا از زردی بالا حکایت می کند و باید بلافاصله نوزاد توسط پزشک معالجه شود حتی پوشاندن لباس سفید نیز در تشخیص کمک می کند.
آنچه والدین باید توجه داشته باشند این است که زردی بیماری بالقوه خطرناکی است که با مراجعه و درمان به موقع قابل درمان است عدم مراجعه وسهل انگاری در شروع درمان عوارض جدی و خطرناکی ایجاد می کند که قابل برگشت و درمان نیست. ضمن اینکه هرگونه زردی در نوزاد باید توسط پزشک دیده شود تا در صورت نیاز آزمایشات مخصوصی آن انجام شود و از ایجاد عوارض بیماری پیشگیری شود.

۸-
بررسی رابطه بین شدت زردی پوست و غلظت بیلیروبین سرم
دکتر حمیده شجری ؛ دکتر هومان هاشمیان   ص ۵۴
 چکیده مطلب   
 

در این مطالعه ۵۰۰ نوزاد زرد به مدت کمتر از ۲ هفته و با وزن تولد ۱۵۰۰ گرم یا بیشتر که سابقه فتوتراپی یا تعویض خون نداشتند بررسی و شدت زردی پوست و غلظت بیلیروبین کل و مستقیم سرم آنان اندازه گیری شد. بین شدت زردی پوست و غلظت بیلیروبین سرم نوزادان بررسی شده همبستگی خطی وجود داشت که تحت تأثیر سن، جنس، وزن تولد (به جز وزن تولد کمتر از ۱۵۰۰ گرم که بررسی نشد) و سرعت افزایش غلظت بیلیروبین نبود. همچنین مدل مناسبی برای پیش بینی غلظت بیلیروبین سرم بر مبنای شدت زردی پوست ارایه شد.   
۹-
   
    بررسی رابطه کمبود آنزیم گلوکز-۶- فسفات دهیدروژناز با زردی نوزادان, /نویسنده : یدالله زاهد پاشا، سعید سجادی.
   
    زاهد پاشا، یدالله. [و دیگران …]
   
    نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، مجله علمی, دوره : ۲۰، شماره : ۳، پاییز ۱۳۸۱، ص. ۱۷۱ تـا ۱۷۵
   
   
    h t t p : / / d a t a b a s e . i r a n d o c . a c . i r

    کمبود آنزیم گلوکز- ۶- فسفات دهیدروژناز (G6PD) شایعترین اختلال آنزیمی انسان می باشد. در نوزادانی می تواند موجب زردی شدید و همچنین بیلیروبین آنسفالوپاتی و عقب ماندگی ذهنی و مرگ گردد. این مطالعه به شیوه مقطعی ( تحلیلی) در بخش نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا ( بابل) صورت گرفت. در این بررسی ۱۶۵ نوزاد زرد (مورد) و ۱۲۳ نوزاد غیر زرد مورد بررسی قرار گرفتند. فعالیت آنزیم به روش فلئورسنت لکه ای (FST) مورد آزمایش قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های دقیق فیشر و مربع کای انجام گردید و ۰۵/۰ P< با معنی تلقی گردید. ۶/۲۳ درصد نوزادان زرد و ۶/۱۱ درصد نوزادان غیر زرد (شاهد) به کمبود آنزیم G6PD مبتلا بودند که اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (۰۰۰۱/۰ P<). 36 درصد نوزادان زرد مبتلا به کمبود G6PD در مقابل ۲/۱۸ درصد نوزادان زرد بدون کمبود G6PD به تعویض خون نیاز پیدا کردند که این اختلاف معنی دار بوده است (۰۰۱/۰ P<). با عنایت به فراوانی زیاد و نیاز بیشتر به تعویض خون نوزادان زرد مبتلا به کمبود G6PD که نمایشگر شدت زردی در این گروه نوزادان و عواقب آن می باشد، پیشنهاد می گردد که در بررسی زردی نوزادان آزمون کمبود G6PD بصورت معمولی درآمده و مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان غربالگری کلیه نوزادان پس از تولد از نظر کمبود G6PD را فراهم سازند.

   

۱۰-
سودمندی زردی نوزادان
 

زردی رنگ پوست نوزادان یا به اصطلاح یرقان، نوعی مکانیسم دفاعی است که بدن کودکان تازه متولدشده را در برابر مواد مخربی به نام رادیکالهای آزاد محافظت می کند. مطابق اظهار دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز، تجمع رنگیزه های زردی به نام بیلیروبین در واقع نوعی سپر دفاعی را در بدن نوزادان به وجود می آورد و این رنگدانه ها همچون مواد آنتی اکسیدان به حفظ سلامت نوزاد کمک می کنند.

۱۱- درمان بیماری زردی، با چای چینی
 

یک نوع چای گیاهی چینی که به طور گسترده برای درمان عارضه زردی در نوزادان این کشور استفاده می شود، بزودی در اختیار پزشکان کشور های غرب قرارمی گیرد.
به گزارش بی.بی.سی نیوز، این چای می تواند از تجمع نوعی صفرا که باعث بروز زردی می شود جلوگیری کند و باعث درمانهای جدیدی در این زمینه شود.
عارضه زردی در نوزادان تازه متولد شده، بیماری شایعی است که عدم درمان آن، عوارض شدیدی مثل آسیب مغزی را به دنبال دارد.
دکتر «دیوید مور» و همکارانش در دانشکده پزشکی بایلر در هوستون به این نتیجه دست یافتند که چای یک گیرنده مهم را در کبد فعال می کند.
کبد با فعال شدن این گیرنده می تواند «بیلی روبین» را که یک فرآورده زاید حاصل از تجزیه هموگلوبین است، پاکسازی کند. هموگلوبین ماده ای در گلبول های قرمزخون است که اکسیژن را با خود در سراسر بدن حمل می کند.
کبد به طور طبیعی، بیلی روبین را پاکسازی می کند. اما بروز بیماری یا دیگر اختلالات می تواند مانع از این امر شود. تجمع بیلی روبین، باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها می شود.
نوزادان نارس به خاطر کوچک بودن کبد شان قادر به پاکسازی بیلی روبین از بدن خود نیستند. بنابراین پزشکان با روشی به نام نور درمانی، پوست بدن این نوزادان را تحت تابش نور قرار می دهند.
شرح کامل این مطالعه در مجله «کلینیکال اینوستیگیشن» چاپ شده است.

۱۲-
زردی در نوزادان موجب ضایعات جبران ناپذیر سلول مغزی و عقب ماندگی عقلانی می شود . در هفته های اول تولد بایستی دقیقا مراقب زردی در نوزاد بود . شروع زردی بیشتر در سفیدی چشم کودک بروز می کند و در تنه گسترش پیدا می کند ، بمجرد مشاهده زردی بدون فوت وقت در هر زمان از شبانه روز مراجعه نماید . این مسئله اورژانس و فوریت دارد . هرچه زردی زودتر تشخیص داده شود درمان سبکتر و راحتتر است . در موارد خفیف شاید نیاز به بستری و قرار گرفتن در زیر نور مخصوص باشد و در موارد شدید  تعویض خون حتما باید انجام گیرد . از بکار بردن پیشنهاد اطرافیان در مورد استفاده از شیرخشت و یا نور مهتابی و …و نظایر آن خودداری کنید . بکار بردن این روشها به قیمت سلامت نوزاد تمام می شود
۱۳-
    بررسی تاثیر فتوتراپی پیشگیری‌کننده بر میزان بیلی‌روبین خون نوزادان نارس در یکی از بیمارستانهای منتخب شهر تهران سال ۱۳۷۸, / زهرا افضلی؛ به راهنمائی : ربابه معماریان
   
    افضلی، زهرا
   
   
    148 صفحه، جدول، نمودار، کتابنامه
    پایان نامه (کارشناسی ارشد) — دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده علوم پزشکی، ۱۳۷۹٫
    h t t p : / / d a t a b a s e . i r a n d o c . a c . i r

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی از نوع کارآزمایی بالینی است که به منظور بررسی تاثیر فتوتراپی پیشگیری‌کننده بر میزان بیلی‌روبین خون نوزادان نارس در یکی از بیمارستانهای منتخب شهر تهران در سال ۱۳۷۸ انجام گرفته است و هدف آن تعیین تاثیر فتوتراپی پیشگیری‌کننده بر شدت هایپربیلی‌روبینمی در نوزادان نارس می‌باشد. این مطالعه بین دو گروه مورد و شاهد انجام گرفت که در طی پژوهش ۶۰ نوزاد نارس به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی و در دسترس و با توجه به مشخصات نمونه (وزن تولد، سن حاملگی) مورد مطالعه قرار گرفتند. در هر گروه مشخصات نوزادان از طریق فرم تاریخچه سلامتی نوزاد جمع‌آوری گردید و نمونه‌های خونی به منظور بررسی شاخص‌های آزمایشگاهی ۶ تا ۱۲ ساعت پس از تولد ارسال گردید. سپس فتوتراپی پیشگیری‌کننده (از طریق چهار لامپ با نور آبی) در نوزادان گروه موردبه مدت ۲۴ الی ۳۰ ساعت اجرا شد. مراقبت از نوزادان تحت فتوتراپی طبق چک لیست مراقبتی استاندارد توسط پژوهشگر انجام شد و در مورد سایر مراقبت‌ها در هر دو گروه روش جاری بخش ادامه پیدا کرد. پیشرفت زردی در سطح پوست توسط پژوهشگر و والدین روزانه کنترل می‌گردید و در صورت بروز زردی قابل توجه نوزاد به پزشک ارجاع داده می‌شد. از والدین در هر دو گروه خواسته شد که پس از ترخیص ودر فاصله ۵ تا ۷ روز بعد از تولد به منظور اندازه‌گیری بیلی‌روبین سرم نوزاد خود به بیمارستان مراجعه نمایند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق برنامه SPSS تحت ویندوز و با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو، فیشر و تی مستقل نشان داد که دو گروه از نظر شاخص‌های سلامتی نوزاد و نتایج تست‌های آزمایشگاهی با هم تفاوت معنی‌داری نداشتند (P>0/05) به جز در مورد درجه زردی مشاهده شده از سطح پوست که در نوزادان گروه شاهد شدیدتر بود و همچنین میزان شمارش گلبول‌های سفید خون و درصد هموگلوبین و هماتوکریت که در نوزادان گروه مورد بالاتر بود (P>0/05) . همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که میزان بیلی‌روبین سرم در روز پنجم تا هفتم پس از تولد در گروه مورد پس از اجرای فتوتراپی پیشگیری‌کننده کمتر از گروه شاهد می‌باشد (P 0/000) .بنابرای فرضیه پژوهش تحت عنوان (سطح بیلی‌روبین خون نوزادان نارس پس از اجرای فتوتراپی پیشگیری‌کننده در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کمتر افزایش می‌یابد) تائید می‌گردد. با توجه به نتایج فوق پیشنهاد می‌گردد که با در نظر گرفتن تکنیک کار در این پژوهش از فتوتراپی پیشگیری کننده به منظور جلوگیری از گسترش هاپیربیلی روبینمی شدید در نوزادان نارس استفاده شود.
   
۱۴-
برخی باورهای نادرست و واقعیت های آن:
متاسفانه وجود پاره ای باورهای  نادرست در میان مردم می توان سبب اختلال در شیردهی شود. در زیر به تعدادی از این باورها اشاره می شود:
× باور نادرست :
آغوز به دلیل ایجاد زردی برای تغذیه نوزاد مناسب نیست و باید دور ریخته شود!
/ واقعیت :
اغوز نه تنها موجب زردی نمی شود که حتی شاید بهترین راه کاهش زردی نوزادان ،‌تغذیه مکرر با آغوز باشد. آغوز بسیار مغذی و حاوی موادی است که نوزاد را در برابر بیماری های محافظت می کند و به منزله اولین ایمن سازی او محسوب می شود. خوراندن آغوز به نوزاد بسیار ضروری و حیاتی است. بعضی از مجتهدین  و مراجع بزرگوار ،‌ تغذیه با آغوز را در حد واحب تلقی می کنند.
۱۵-۱ـ زردی (یرقان):
مشهورترین نشانه بیماری‌های کبدی در بین مردم زردی است. به علت عدم اطلاع بسیاری از مردم زردی را معادل هپاتیت یعنی یک بیماری می‌دانند. در حالی که زردی نشانه بیماری است نه خود بیماری. علت زرد شدن بیمار رسوب رنگدانه‌ای به نام بیلی‌روبین در مخاطات مثل سفیدی چشم و پوست می‌باشد. با توجه به سیر سوخت و ساز این رنگدانه نشانه زردی می‌تواند به علت اختلالات خونی، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های عفونی، مصرف برخی مواد شیمیایی و غذایی مثل هویج باشد. پس زردی به تنهایی نمی‌تواند دال بر بیماری کبدی باشد.بالا
چگونه می‌توان عوامل مختلفی را که باعث زردی می‌شوند تشخیص داد؟
$ برخی نشانه‌های بالینی قبل از کمک گرفتن از آزمایشگاه می‌تواند راهگشا باشد. در صورتی که زردی به علت مصرف زیاد مواد کاروتن‌دار مثل هویج باشد مخاطات درگیر نیستند یعنی چشم بیمار زرد نمی‌شود. زردی حاصل از بیماری‌های خونی معمولاً به رنگ کهربایی است در حالی که زردی ناشی از بیماری‌های کبدی به نارنجی نزدیکتر است. وجود تب همزمان با زردی عموماً نشانه بیماری‌های عفونی نظیر تب مالت است در حالی که در هپاتیت زردی پس از قطع تب عارض می‌گردد.
برخی زردی‌ها هم به علت نقص‌های ژنتیکی است. در یک بیماری موسوم به ژیلبرت نقص برداشت بیلی‌روبین توسط سلول‌های کبدی باعث زرد شدن پوست و چشم‌ها می‌شود. این بیماری به هیچ وجه خطرناک نیست و زردی آن متناوب بوده و در صورت خستگی و گرسنگی بروز کرده و یا تشدید می‌شود. معمولاً چنین سابقه‌ای در بستگان فرد وجود دارد. این نقص نیازی به درمان نداشته و فقط باید به فرد مبتلا از نظر بی‌خطر بودن بیماری اطمینان داد.بالا
     آیا زردی که در برخی نوزادان تازه متولد شده رؤیت می‌شود یک بیماری کبدی است؟
$ علت زرد شدن نوزادان بستگی به زمان وقوع دارد. در صورتی که این زرد شدن پس از روز سوم و تا پایان هفته اول تولد باشد زردی فیزیولوژیک نامیده شده و به علت تغییرات خونی نوزاد است و خطری ندارد. ولی از جهت اطمینان و در صورت بالاتر رفتن از حد معینی معمولاً نوزاد بستری شده و برخی آزمایش‌های لازم انجام می‌شود. در صورتی که سطح بیلی‌روبین خیلی بالا باشد برای جلوگیری از صدمه بیلی‌روبین به بافت مغز نیاز به تعویض خون پیدا می‌شود.
در صورتی که زردی پس از هفته اول تولد بروز کند ممکن است به علت مصرف شیر مادر باشد که می‌بایست شیر قطع و پس از چند روز مجدداً شروع شود. در این صورت هیچ خطری نوزاد را تهدید نمی‌کند. در صورتی که زردی همراه با تشنج، خوب شیر نخوردن و سایر علائم باشد احتمالاً نقص‌های ژنتیکی و آنزیمی نادر در کار است که باید با پزشک مجرب و متخصص مشورت کرد و شیرهای مخصوص برای بیمار تجویز شود. در هر صورت زردی نوزاد در اغلب موارد منشأ کبدی ندارد و واگیردار نیست.بالا
آیا زردی واگیردار است؟
$ این پرسش بارها و بارها توسط مردم پرسیده شده است. چنان که گفته شد زردی بیماری نیست بلکه صرفاً نشانه‌ای از یک بیماری است. بنابر این باید علت زمینه‌ای آن را یاقت. در صورتی که منشاء آن بیماری عفونی (ویروس، میکروب) باشد واگیردار بوده و در صورتی که عامل آن به فرد دیگری سرایت کند می‌تواند باعث بروز زردی شود.
در پایان این مبحث باید یادآوری کرد بروز زردی عادی نیست و حتماً باید در مورد آن با پزشک مشورت کرد.بالا
    16- عنوان : بررسی اپیدمیولوژی ۲۰۰۰ نوزاد ایرانی از نظر کمبود آنزیم G6PD  و ارتباط آن با زردی نوزادی
نویسندگان : دکتر حسن ابوالقاسمی MD  ، دکتر حسینعلی مهرانی Ph. D  ، دکتر سید مرتضی حسینی  MD ، دکتر طالب بدری MD  .
نشانی : تهران ، میدان ونک ، خیابان ملاصدرا ، بیمارستان بقیه الله اعظم ( عج ) ، یال شرقی ، طبقه ۱۱ دفتر گروه اطفال
مقدمه و اهداف :
آنزیم G6PD یکی از آنزیمهای حیاتی در متابولیسم گلبولهای قرمز می باشد . تقش آن حفظ گلبول قرمز در مقابل مواد اکسیدان بوده ، که از طریق فراهم کردن ، NADPH  در اختیار گلوتاتیون این عمل میسر می شود . کمبود این آنزیم شایع ترین اختلال آنزیمی در انسان است و تاکنون بیش از ۴۰۰ واریانت از این آنزیم در دنیا شناسایی شده است و حدود ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا می باشند . کمبود G6PD  باعث بروز تظاهرات بالینی به شکل زردی نوزادی در بدو تولد و حملات حاد همولیز به دنبال تماس با داروها یا باقلا ( فاویسم ) می شود . فراوانی و شدت این علائم نه تنها بستگی به واریانت های مختلف کمبود آن داشته بلکه بستگی به شرایط محیط نیز متغیر می باشد . به منظور به دست آوردن شیوع کمبود این آنزیم در نوزادان ایرانی و تعیین ارتباط آن با زردی نوزادی ، این مطالعه طراحی و انجام شد .
روش اجرا :
 در این مطالعه ۲۰۰۰ تولد پی درپی در دو مرکز درمانی بقیه الله ( عج ) و نجمیه –  تهران در فواصل ماه های مرداد تا بهمن ۱۳۷۸ ، از طریق نمونه خون بندناف و با تست کیفی فلورسنت نقطه ای ، غربالگری شده اند .
یافته های پژوهش :
شیوع کلی کمبود آنزیم G6PD در ۱/۲%کل جمعیت (۶/۳%در جمعیت پسران و ۶/۰%در جمعیت دختران ) به دست آمد . ۴/۵۱%افراد deficient  در مقایسه با ۶/۱۶%گروه طبیعی زردی د رحد اندامها داشته اند . (p=0.001 ) . میانگین بیلی روبین در گروه دچار کمبود آنزیم mg/dl 6/5 ± 76/18 در مقایسه با گروه نرمال mg/dl 2/4±5/15 بوده است (p=0.001 ) از نظر نیاز به بستری و فتوتراپی ، ۶/۴۸% گروه مبتلا به کمبود آنزیم در مقایسه با ۹/۱۱% گروه نرمال نیاز به بستری جهت فتوتراپی داشته اند . ۴/۱۱% گروه مبتلا به کمبود آنزیم در برابر ۹/۰% گروه G6PD نرمال نیاز به تعویض خون داشته اند ( P=0.001 ) . از نظر هموگلوبین و درصد شمارش ، رتیکلوسیت و مدت بستری اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (P>0.2 ) . از کل افراد دچار کمبود آنزیم G6PD  ، ۷/۸۵% پسر و ۳/۱۴% دختر بوده اند (P=0.001 ) با انجام Spot Test  خطر نسبی کمبود آنزیم G6PD  در نوزادان پسر (CI95%=2.5-14 ) برابر شایعتر از نوزدان دختر است . در بیماران دارای کمبود آنزیم G6PD  ، ۸۰% بیماران دارای زردی و ۲۰% بیماران بدون زردی مشاهده شد (P=0.001) و خطر نسبی بروز کمبود آنزیم G6PD در بیماران دارای زردی (CI95%=1.2-6.3) 8/2 برابر بیماران بدون زردی است ( البته این تست بطور دقیق قادر به شناسایی دختران هتروزیگوت نیست ) .
با توجه به شیوع نسبتا بالای کمبود آنزیم و نیز ارتباط آن با زردی نوزادی و عوارض ناشی از آن لزوم یک برنامه غربالگری وسیع در سطح ملی احساس می شود ، تا از یکسو نوزدان در معرض خطر بالا از ابتدا تحت مراقبت بیشتری قرار گیرند و زردی نوزادی در اینها سریع تر و به موقع درمان شود و از طرف دیگر با توجه به احتمال حملات همولیز در اثر دارو و فاویسم در سنین کودکی و بالاتر هشدارهای لازم و آموزش کافی در این زمینه صورت گیرد

۱۷- زردی:  تعدادی از نوزادان بعدازتولد دچارزردی می شوند.ممکن است زردی فقط در چشم نوزاد دیده شودویا علاوه برچشم ،مخاط وپوست بدن نوزاد نیز زردگردد.معمولا دراثر رسوب ماده رنگی به نام بیلیرئبین درقسمتهای مختلف بدن مانند چشم وپوست،زردی ایجاد می شود.زردی نوزادان بر حسب زمان بروز آن علل مختلف دارد.برخی نوزادان در هفته اول پس از تولد(بین روز دوم تا پنجم)زرد می شوندوزردی آنها تا روز هفتم ادامه پیداکرده وسپس کاهش می یابد.این نوع زردی طبیعی است ومشکلی برای نوزاد بوجود نمی آورد.در این حالت تغذیه نوزادبا شیر مادر باید ادامه یافته ودرصورت ادامه زردی وبیشترشدن نواحی زرد دربدن شیرخوار،به پزشک مراجعه شود.
گاهی اوقات زردی نوزاد در۲۴ ساعت اول بعداز تولد رخ می  دهد.این نوع زردی اغلب به علت ناسازگاری خونی مادرو جنین به وجود آمده و خطرناک می باشد.این نوزادان باید سریعا تحت نظر پزشک مداوا شوند.ادامه تغذیه نوزاد با شیر مادر در این مواقع نیز لازم است.
برای درمان زردی نوزاد ازدادن هرنوع ماده غذائی  غیراز شیر مادر (مانند آب قند، ترنجبین،شیرخشک)خودداری نمائید. 
۱۸-زردی
بیماری های شایع دوران کودکی ( قسمت سیزدهم )
 
زردی علامتی از یک بیماری زمینه ای است و سبب زرد رنگ شدن پوست و سفیدی چشم ها می شود. این وضعیت به دلیل حضور رنگ دانه زرد صفراوی در خون ایجاد می شود. این رنگ دانه به طور طبیعی بر اثر تخریب سلول های قرمز خونی پیر شده ایجاد می شود. اما در برخی بیماری ها، این رنگ دانه در خون تجمع یافته و سبب زرد شدن رنگ پوست می شود، برخی شرایط احتمالی که سبب بروز این وضعیت می شوند عبارت اند از : هپاتیت ( التهاب کبد) ، انسداد یا ناهنجاری در مجاری صفراوی، و برخی از انواع کم خونی .
تغییر رنگ پوست اغلب با تیره شدن ادرار همراه است. این پدیده به این علت اتفاق می افتد که رنگ دانه انباشته شده در خون به داخل ادرار سرریز می کند. همچنین ممکن است همراه این علائم ، مدفوع نیز کمرنگ شود ؛ زیرا دیگر رنگ دانه ای برای تیره کردن رنگ مدفوع روده وجود ندارد.
زردی همچنین در یک سوم نوزادان در طی هفته اول بعد از تولد دیده می شود. این زردی ،" زردی فیزیولوژیک " نام دارد. تقریباً در تمام این نوزادان هیچ بیماری زمینه ای وجود ندارد وعلت بروز آن تنها این است که کبد و دستگاه گوارش کودک در حال تطابق یافتن با زندگی خارج رحمی است. زردی فیزیولوژیک در نوزادانی که شیرمادر می خورند بیشتر دیده می شود و بعد از بررسی های لازم توسط پزشک ، اغلب نکته نگران کننده ای یافت نمی شود.
علائم احتمالی:
زرد رنگ شدن پوشت و سفیدی چشمها، ادرار قهوه ای تیره ، مدفوع کمرنگ ، تهوع و کاهش اشتها.
نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:
۱- در صورت زرد شدن پوست کودک و ادرار و مدفوع ، کودک را جهت یافتن تغییر رنگ بررسی کنید؛
۲- در صورتی که کودک بدحال و بی اشتهاست، جهت جلوگیری از کم آب شدن بدن به وی مقادیر زیادی مایعات بدهید؛
۳- بهداشت را در مورد کودک کاملاً  رعایت کنید ؛ زیرا ممکن است کودک شما مبتلا به هپاتیت باشد که مسری است؛
۴- در صورت وجود زردی در کودک هرچه سریع تر با پزشک خود تماس بگیرید. کودک مبتلا به زردی باید حتماً توسط پزشک بررسی شود؛ زیرا مقادیر بالای "بیلی روبین" ( ماده ای دفعی است که در اثر تجزیه گلبول های قرمز در کبد تولید می شود و از طریق مدفوع دفع می شود ) در خون می تواند به ارگانهای داخلی آسیب برساند، همچنین هر نوع بیماری زمینه ای باید تشخیص داده شود:
 
اقداماتی که پزشک انجام می دهد:
– پزشک بیماری های زمینه ای را تشخیص داده و آنها را به طور مقتضی درمان می کند. اگر کودک مبتلا به هپاتیت باشد، ممکن است لازم  باشد از سایرین جدا شود؛
– پس از برطرف شدن زردی ممکن است لازم باشد کودک تا چند هفته مرتب ویزیت شود تا هرگونه عارضه احتمالی تشخیص داده شود.
اگر لازم است کودک تحت رژیم غذایی خاصی باشد، حتماً رژیم وی را رعایت کنید؛ کودک ممکن است از این که ناچار به استراحت و رژیم غذایی خاصی است خسته و افسرده شود، پس سعی کنید وی را سرگرم کرده و با او همدردی کنید.
هپاتیت
هپاتیت عفونتی است که سبب التهاب کبد می شود. یک نوع از این بیماری یعنی "هپاتیت ب" می تواند در دوران بارداری توسط مادر به جنین و یا از طریق خون آلوده منتقل شود. شایعترین نوع آن که بسیار مسری است " هپاتیت آ" نام دارد که ویروس آن در مدفوع فرد مبتلا دیده می شود. اگر دست ها پس از رفتن به دستشویی به خوبی شسته نشوند، ویروس می تواند به راحتی از طریق آلوده کردن آب و غذا منتقل شود. این ویروس در خون و بزاق نیز یافت می شود. نخستین علامت ابتلا به هپاتیت کاهش اشتها، سپس علائم شبیه به سرماخوردگی و به دنبال آن زردی است که پوست و سفیدی چشم را درگیر می کند. سایر علائم عبارت اند  از: تیرگی ادرار و کمرنگ شدن مدفوع.
هپاتیت به خودی خود به ندرت یک بیماری جدی در بین کودکان است ؛ اما چون به راحتی می تواند به سایر اعضاء خانواده یا مدرسه منتقل شود باید هرچه سریع تر درمان شود.
علائم احتمالی:
– کاهش اشتها، علائم شبیه آنفلوانزا شامل سردرد ، تب و درد مفاصل ، زرد رنگ شدن پوست، ادرار قهوه ای تیره و مدفوع کمرنگ.
نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:
۱- اگر مشاهده کردید که کودک بی اشتها شده و علائم شبیه آنفلوانزا در او ایجاد شده، پوست، ادرار و مدفوع او را جهت یافتن هر نوع تغییر رنگ بررسی کنید؛
۲- اگر کودک از غذا خوردن امتناع می کند و اگر به هپاتیت مشکوک هستید از رفتن کودک به مدرسه جلوگیری کنید
به طور متناوب آب میوه رقیق شده و محلول مایع درمانی خوراکی (ORS) به او بدهید تا آب بدن و انرژی وی را حفظ کنید؛
۳- اگر به هپاتیت مشکوک هستید از رفتن کودک به مدرسه جلوگیری کنید؛
۴- بهداشت را در مورد کودک خود کاملاً  رعایت کنید. مطمئن شوید که کودک پس از رفتن به دستشویی دستان خود را می شوید . حوله، ملحفه و ظروف غذای وی را از وسایل بقیه افراد خانواده جدا کنید؛
۵- در صورت شک به هپاتیت بخصوص در صورت بروز زردی هرچه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.
– تا شش ماه پس از ابتلا به هپاتیت ممکن است علائمی مانند خستگی ، ضعف تمرکز و بدخلقی وجود داشته باشد. این علائم خود به خود رفع می شود، بنابراین فقط سعی کنید کودک را درک کرده و با او به ملایمت رفتار کنید.
۱۹-
بر اساس یافته‌های پژوهشگران:
استفاده از عصاره شیرخشت در بهبود نوزادان مبتلا به زردی مؤثرست    سرویس: بهداشت و درمان – عمومی
۱۳۸۴/۰۵/۲۹
۰۸-۲۰-۲۰۰۵
۱۳:۳۴:۰۸
۸۴۰۵-۱۳۲۹۶: کد خبر
 

 

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: بهداشت و درمان – عمومی
نتایج تحقیقات پژوهشگران حاکی است، استفاده از عصاره گیاه دارویی شیرخشت اثر مطلوبی بر بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد.
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، نتایج مطالعه بالینی که بر روی ۲۰۰ نوزاد مبتلا به زردی در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران انجام شد، نشان می‌دهد استفاده از قطره خوراکی عصاره گیاه دارویی شیرخشت به همراه نور درمانی تا حد زیادی در درمان این نوزادان مؤثر است. به طوری که ۳ روز پس از کاربرد این روش درمانی ۸۸ درصد نوزادان مذکور بهبود یافتند.
بر اساس این گزارش، پنج روز پس از استفاده عصاره گیاه دارویی شیرخشت به همراه نور درمانی ۹۹ درصد نوزادان مورد مطالعه بهبود یافتند و این در حالی بود که با کاربرد روش‌های معمول، تنها ۷۵ درصد نوزادان مبتلا به زردی درمان شدند.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد کاربرد قطره خوراکی شیرخشت به همراه نور درمانی بر خلاف روش‌های شایع درمانی منجر به عوارضی نظیر تعویض خون یا تجویز داروهای دیگر نمی‌شود. همچنین در گروه‌های سنی،‌وزنی و جنس‌های مختلف نوزادان استفاده از قطره شیرخشت تاثیر متفاوتی نداشت.
گفتنی است: ‌نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در چهاردهمین شماره فصلنامه گیاهان دارویی که از سوی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر می‌شود به چاپ رسیده است.

۲۰-زردی یا یرقان چیست؟
مشهورترین نشانه بیماری‌های کبدی در بین مردم زردی است. زردی نشانه بیماری است نه خود بیماری.
۲- آیا زردی  که در برخی نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود، یک بیماری کبدی است؟
علت زرد شدن نوزادان بستگی به زمان وقوع دارد. در صورتیکه زرد شدن پس از روز سوم و تا پایان هفته اول تولد باشد، زردی فیزیولوژیک نامیده می‌شود و در صورتیکه زردی پس از هفته اول تولد بروز کند، ممکن است به علت مصرف شیر مادر باشد.
در صورتیکه زردی همراه با تشنج، خوب شیر نخوردن باشد، احتمالا ناشی از نقص‌های ژنتیکی آنزیمی است. در هر صورت زردی نوزاد در اغلب موارد منشا کبدی ندارد و واگیردار نیست.
۲۱-
زردی مهمترین علت بستری نوزادان در بیمارستان هاست

نتایج یک پایان نامه نشان داد : زردی مهمترین علت بستری شدن نوزادان در بیمارستان هاست .
به گزارش سرویس پژوهش ایسنا , رباب کاظم پور در پایان نامه خود با عنوان « بررسی ارتباط مراقبت های دوران بارداری با علل پذیرش نوزدان پرخطر در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۰ » آورده است : اکثر مادران در دوران بارداری از مراقبتی مناسب یا مراقبت متوسط برخوردار بودند که در این میان درصد مادرانی که مراقبت عالی دریافت کرده بودند , کم بود. میزان دریافت مراقبت های ناکافی دوره بارداری در هر دو گروه مورد و شاهد یکسان بود ۱۸,۷ درصد .
در این پایان نامه کارشناسی ۱۵۰ نوزاد بستری شده در بخش نوزادان یا بخش مراقبت ویژه نوزادان و ۱۵۰ نوزاد سالم که همراه مادر در بخش مامایی و یا بخش پس از زایمان قرار داشتند به طور تصادفی انتخاب شدند و طبق نتایج به دست آمده , زردی به تنهایی ۲۴ درصد علل بستری را تشکیل می دهد و همراه با سایر علل در ۳۸ درصد نوزادان دیده شد.
پس از زردی , عفونت ها (منفرد ۲۲ درصد , توام ۳,۳۳ درصد) مشکلاتی تنفسی (منفرد ۱۰,۷ درصد و توام ۲۲ درصد ) نارسی (منفر ۸,۷ درصد و توام ۲۲ درصد) به ترتیب بیشترین علت پذیرش نوزادان در بخش ها را تشکیل داد.
پژوهشگر در ادامه می افزاید : این حقیقت برکسی پوشیده نیست که در اکثر مراکز ارائه خدمات دوران بارداری به جای انجام مشاوره و دادن آموزش های لازم و ضروری با مادران باردار که در اهداف مراقبت های دوران بارداری است , فقط به کنترل فشار خون و وزن و انجام آزمایشاتی که گاها حتی کامل نمی باشد , بسنده می شود. نتیجه این تحقیق یک زنگ خطر برای مسئولین ذیربط می باشد که با یک نگاه نقادانه به بررسی کیفیت ارائه خدمات دوران بارداری به مادران بپردازند. چنانچه که به نظر می رسد که تغییرات جامعی باید در سرویس های مراقبتی دوران بارداری به عمل آید.
پژوهشگر در ادامه پایان نامه خود می افزاید : با توجه به اینکه از اهداف اصلی مراقبت های دوران بارداری , ارتقا و حفظ سلامت مادر در دوران بارداری , تشخیص مواد پرخطر , پیش بینی عوارض بارداری و پیشگیری از آنها و کاهش میزان مرگ و میر مادر و کودک می باشد , از نتایج این پوهش می توان جهت آموزش دانشجویان مامائی و کلیه رشته های مربوط به مراقبت از مادر باردار مورد استفاده قرار گیرد تا در عرصه عمل با ارائه خدمات صحیح و با کیفیت مطلوب در مامائی , نیروهای کارآمدی جهت ارتقای بهداشت جامعه باشند , ضمنا برنامه ریزان آموزشی می توانند با کمک یافته های پژوهشی نقایص و کمبودهای موجود در ارائه خدمات بهداشتی را برطرف سازند.
۲۲ زردی همیشه خطرناک نیست  
تقریبا نیمی از نوزادان سروقت متولد شده و بیش از ۸۰ درصد از نوزادان نارس یک دوره زردی را در روزهای نخست زندگی تجربه می‌کنند. این زردی به علت بالا رفتن مقدار بیلی‌روبین در خون به وجود می‌آید. بیلی‌روبین یکی از محصولات طبیعی، ناشی از تجزیه گلبول‌های قرمز فرسوده است که به‌صورت طبیعی در بدن همه افراد ساخته می‌شود و توسط کبد از درون خون جمع‌آوری و دفع می‌شود.
از علل شایع زردی اکثر نوزادان می‌توان به کند بودن فعالیت کبد در طی فرایند دفع بیلی‌روبین اشاره کرد. این نوع زردی که به زردی زودرس معروف است، دو یا سه روز بعد از تولد یعنی تقریبا در بدو ورود به منزل آشکار می‌شود. این نوع زردی که معمولا خیلی خفیف است و در اکثر موارد بدون درمان خاصی خود به خود برطرف می‌شود، ولی این موضوع نباید شما را از مطلع ساختن پزشک فرزندتان منصرف کند. تغذیه ناکافی، کاهش مایعات بدن و کم شدن دفع مدفوع می‌تواند مشکل را حادتر کند، چون تقریبا ۹۶ درصد از بیلی‌روبین بدن طفل به همراه مدفوع دفع می‌شود. با توجه به اینکه شیر مادر سریع‌تر هضم می‌شود و دفعات دفع مدفوع را افزایش می‌دهد در بهبودی وضعیت نوزاد شما کاملا موثر است. ولی حدود ۴درصد از نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند ممکن است به نوع دیگری از زردی دیررس دچار شوند. این نوع زردی معمولا در روز پنجم و یا هفتم آشکار می‌شود و با قطع موقت تغذیه با شیر مادر تحت نظر پزشک به مرور برطرف می‌شود.
البته زردی نوزاد می‌تواند علل مختلف دیگری داشته باشد که بعضی از آنها خطرناکند لذا به محض اینکه متوجه زردی فرزندتان شدید، به پزشک مراجعه کنید 
۲۳- کامسارا- ایمیل: نوزاد چند روزه‌ام به تشخیص پزشک دچار زردی شده است و باید در بیمارستان بستری شود. آشنایان و قدیمی‌ها می‌گویند به بچه باید آب قند هم بدهی تا زودتر درمان شود چون قندآب باعث می‌شودکه معده او زودتر تخلیه شود. اما پزشکان صریحا مخالف این عمل هستند در حالی که خوردن قندآب در سال‌های گذشته بین کودکان بسیار مرسوم بوده و ظاهرا هیچ‌گونه مشکلی هم برای کودکان ایجاد نمی‌کرد.
زردی در نوزادان یک اختلا‌ل بسیار مهم تلقی می‌شود، چرا که می‌تواند تاثیرات بسیار شدیدی روی دستگاه های مختلف بدن و به ویژه مغز و دستگاه عصبی کودک داشته باشد.به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که اصلا‌ مراحل درمانی کودک خود را به تاخیر نیاندازید. درحال حاضر یکی از مهم‌ترین درمان های موجود برای این کودکان فوتوتراپی یا نور درمانی است. اما در صورتی که وضعیت کودک به سرعت رو به بهبود نرود، گاهی (اگرچه به طور نادر) نیاز به تعویض خون کودک نیز پیدا می‌شود.از گذشته درمان‌های سنتی بسیاری برای زردی بچه‌ها توصیه شده است اما در عمل اکثر این درمان‌ها بی‌تاثیر بوده‌اند و حتی مشکلا‌ت دیگری هم به بار می‌آورند. با توجه به جدی بودن این بیماری و عوارض نامطلوب آن توصیه می‌کنیم که به این درمان‌های تجربی و اثبات نشده تکیه نکنید و با مراجعه به پزشک، مراحل درمانی کودک خود را به دقت و هرچه سریع‌تر ادامه دهید تا هرچه زودتر وضعیت طبیعی کودک شما به حالت طبیعی بازگردد.
۲۴-هپاتیت Hepatitis
کلمه هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد که می تواند به دلائل گوناگون از جمله مصرف داروها یا عفونت های انگلی یا میکروبی و یا ویروسی باشد. با توجه به اهمیت زیاد هپاتیت های ویروسی، شیوع آنها و عوارض ناشی از آنها در اینجا به مهمتـــرین هپاتیت های ویروسی اشاره می کنیم.
در انواع به علت التهاب کبد و اختلال کار آن سوخت و ساز و متابولیسم یک سری مواد به درستی توسط کبد انجام نمی گیرد از جمله این مواد بیلی روبین موجود در خون است که تجمع غیر عادی و بیش از حد آن در بیماری کبد از جمله هپاتیت باعث بروز زردی یا یرقان در بیمار می شود که یکی از مشخصه های بیماری کبدی است.
________________________________________
 هپاتیت A:
عامل آن یک ویروس است که بطور اختصار آنرا HAV می نامند راه انتقال آن از راه مدفوعی، دهانی است یعنی دست آلوده به مدفوع شخص بیمار باعث عفونت خود وی و یا دیگران از طریق آلوده سازی آب و غذا شده و یا آلوده شدن آب آشامیدنی و غذا به فاضلاب یا مواد زائد آلوده موجبات انتشار بیماری را فراهم می سازد.
این بیماری در سرباز خانه ها، مهد کودک ها و موسسه های مخصوص نگهداری بیماران سالمند و …. به علت تماس مداوم و نزدیک افراد با یکدیگر و پائین بودن سطح بهداشت و عدم رعایت اصول بهداشتی بیشتر دیده شده و سریعاً گســـــترش می یابد.
نکته:
فاصله زمانی ورود ویروس تا شروع علائم یعنی دوره کمون ۱۵ تا ۴۵ روز است.
علائم:
شروع تب به صورت ناگهانی با بی قراری، بی اشتهایی، تهوع، ناراحتی شکم و درد شکمی بخصوص در ناحیه فوقانی راست یعنی محل قرار گرفتن کبد، پررنگ شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع و یرقان یا زردی می باشد.
نکته مهم این است که قبل از بروز زردی ویروس در مدفوع فرد وجود دارد بنابراین می تواند آلوده کننده باشد. این بیماری عموماً در اواخر پائیز و اوایل زمستان شایع تر است.
علائم بیماری در کودکان خفیف تر ولی در بزرگسالان شدت علائم بیشتر است. معمولاً بیمار حدود ۳۸ درجه سانتی گراد الی ۳۹ درجه سانتیگراد تب دارد.
تیره شدن ادرار و کم رنگ شدن مدفوع ممکن است ازحدود ۱تا۵ روز قبل از زردی دیده می شود. بنابراین در تشخیص بیماری کمک کننده است. بیمار عموماً در عرض ۶ تا۱۲ ماه بهبود می یابد، مرگ و میر عوارض هپاتیت نوع A نادر است و بیماران مبتلا آن به ناقلین مزمن تبدیل نمی شوند.
۲۵-طرح غربالگرى کمکارى تیروئید نوزادان تهران
مرکز تحقیقات غدد درونریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
پــدر و مــادر عــزیــز؛
کمکاری تیروئید در نوزادان شیوع ۱ در هر ۳-۴ هزار تولد دارد؛ یعنی، از هر ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تولد یک نوزاد مبتلا به کمکاری تیروئید متولد میشود. کمکاری تیروئید در نوزادان با کمکاری تیروئید در بزرگسالان از چند جنبه تفاوت اساسی دارد. مهمترین جنبه آن این است که در صورت عدم شناسایی و درمان به موقع، نوزاد مبتلا مقادیری از ضریب هوشی (IQ) را ممکن است به طور دایمی از دست دهد و این مقدار حتی میتواند بسیار شدید باشد که نتیجه آن عقبماندگی ذهنی است. در صورتی که فردی مبتلا باشد و تا ۳ ماه برای وی درمان شروع نشود، از دست رفتن مقادیر قابل توجهی از ضریب هوشی به صورت برگشت ناپذیر امری حتمی است. این عارضه در کمکاری تیروئید بزرگسالان اتفاق نمیافتد در نتیجه والدین عزیز باید به این تفاوت مهم در مورد دو نوع کمکاری تیروئید توجه داشته باشند.
نکته مهم دیگر این بیماری آن است که در این دوران کوتاه و طلایی یعنی از بدو تولد تا چند هفته اول زندگی اکثر نوزادان علایم بالینی (ظاهری) ندارند؛ در نتیجه نداشتن علایمی مانند یرقان (زردی)، یبوست، خوب شیر نخوردن و غیره دلیل بر نبودن بیماری نیست. به همین علت است که از حدود ۳۰ سال پیش، تمامی کشورهای پیشرفته جهان در همان روزهای اول زندگی از تمامی نوزادن چند قطره خون تهیه مینمایند و نوزادان را برای چند بیماری که یکی از آنها کمکاری تیروئید است مورد ارزیابی قرار میدهند. توجه کنید! آنها به هیچ وجه منتظر علایم نمیشوند و آینده فرزند خود را به شانس واگذار نمینمایند. یعنی به صرف اینکه شیوع این بیماری ۱ در ۳-۴ هزار است تصور نمیکنند که فرزند ایشان (بدون انجام آزمایش) جزو موارد بیماری نیست.
اقدامات پیشنهادی تا قبل از ملی شدن برنامه غربالگری کمکاری مادرزادی تیروئید در کشور
پیشنهاد ما این است که تا زمانی که نمونهگیری (غربالگری) از تمامی نوزادان به دنیا آمده در کشور ایران به صورت ملی در نیامده است، والدین، نوزادان و شیرخواران خود را برای وجود یا عدم وجود کمکاری تیروئید به نزد پزشک ببرند.
تا زمانی که نمونهگیری از پاشنه پا یا خون بندناف بر روی کاغذ فیلتر (بمانند کشورهای دیگر) در سطح کشور قابل دسترسی نباشد، اندازهگیری TSH و / یا T4 (یا (Free T4 بر روی مقدار کمی از سرم خون وریدی نوزاد یا شیرخوار میتواند کمک کننده باشد.
شیرخواران در سنین بالاتر
یک اصل اساسی درباره این بیماری وجود دارد و آن این است که پزشکان محترم در زمانی که از لحاظ بالینی به وجود کمکاری تیروئید در نوزاد، شیرخوار یا کودک شک نمودند، اندازهگیری آزمونهای عملکرد تیروئید را باید مجدداً درخواست نمایند حتی در کودکی که آزمون روزهای اولیه زندگی وی طبیعی بوده است.
درمان
درمان بیماری بسیار ساده است و با تجویز مقداری از قرص لووتیروکسین ـ که پزشک بر اساس وزن نوزاد، شیرخوار، یا کودک مقدار آن را تعیین مینماید ـ میتوان بیماری را مهار نمود. در اکثر موارد نوزاد نیاز به بستری شدن ندارد مگر اختلالات دیگری نظیر عفونت و غیره همراه با بیماری وجود داشته باشد و آنها دلیلی برای بستری شدن نوزاد یا شیرخوار باشند.
http://www.erc-iran.com/sch/
۲۶-علایم بیماری هپاتیت حاد B
ممکن است از زمان ورود ویروس HBV تا بروز علایم، شش هفته تا شش ماه طول بکشد (دوره نهفتگی). یک چهارم بیماران ۲ تا ۳ هفته قبل از بروز زردی دچار علایمی شبیه تب، درد مفصلی، ورم مفصل، جوش های جلدی و ورم می‌شوند. سپس علایم بی‌حالی، خستگی، بی‌اشتهایی، درد عضلانی، تهوع و استفراغ دیده می‌شود. گاه علایمی شبیه به سرماخوردگی در ابتدای بیماری دیده می‌شود.
در مرحله‌ی زردی، پوست و صلبیه چشم هم زرد می‌شود. مدفوع ممکن است کمرنگ شود. ادرار پررنگ می‌شود. با شروع زردی تب کاهش می‌یابد. اگر تب و زردی همزمان باشد، به تشخیص هپاتیت باید شک کرد. علایم مقدماتی ذکر شده نیز با بروز زردی کاهش می‌یابد. گاه به خاطر زردی شدید خارش پیدا می‌شود.
مرحله نقاهت زردی معمولاً چند روز تا حداکثر ۴ هفته طول می‌کشد. علایم ضعف، سردرد، بی‌اشتهایی، اختلالات بویایی و گوارشی برطرف و خارش کم می‌شود.
در پایان در بیش از ۹۰ درصد بالغین که مبتلا به هپاتیت حاد B شده‌اند، بهبود کامل یافته و ویروس از بدن آنها پاک می‌شود. در این گروه با تشخیص پادتن ضد ویروس می‌توان سابقه عفونت را حتی تا پایان عمر به اثبات رساند که در کشور ما حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افراد چنین حالتی را دارند.
امادر ۵ تا ۱۰ درصد کسانی که به تازگی ویروس وارد بدن آنها شده و دوره‌ی حاد هپاتیت B را گذرانده‌اند، ویروس برای مدت بیش از شش ماه باقی می ماند که اصطلاحاً ناقل مزمن گفته می‌شوند. این گونه افراد به صورت بی علامت و سالم در جامعه زندگی می‌کنند، اما از نظر انتقال آلودگی به دیگران مخاطره آمیز هستند. همچنین درصد کمی از ناقلین همیشه با احتمال فعال شدن ویروس و ابتلا به هپاتیت مزمن فعال مواجه می شوند. بنابراین لازم است افراد ناقل مزمن به طور مستمر در فواصل ۶ ماهه توسط متخصصین تحت معاینه و بررسی قرار گیرند تا به موقع از فعال شدن ویروس آگاهی یافته و نسبت به درمان اقدام نمایند.
۲۷-بررسی تاثیر عصاره تام شیرخشت بر زردی نوزادان (اثر بر میزان بیلی‌روبین خون)تاریخ : ۱۳۸۴/۰۲/۱۵
منبع : SID.IR (گیاهان دارویی بهار ۱۳۸۴; ۴(۱۴):۱۱-۲۲٫ )
نویسندگان : آزادبخت محمد , ,پیشوا نرجس , علی‌نژاد فرشته , محمدی سامانی سلیمان
مترجم :
کلمات کلیدی : کلید واژه: شیر خشت، زردی نوزادان، هیپربیلی‌روبینمیا چکیده مقاله
دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران

مقدمه: زردی یکی از علایم شایع در دوران نوزادی می‌باشد. به طوری‌که نزدیک به ۶۰ درصد از بچه‌های رسیده و ۸۰ درصد از بچه‌های نارس به آن مبتلا می‌شوند. اهمیت زردی نوزادان به خاطر عوارض خطرناک افزایش بیلی‌روبین بر روی مغز و بروز کرن‌ایکتروس است. از روش‌های درمانی زردی، روش نور درمانی و تعویض خون است که تعویض خون به عنوان راه آخر جهت کاهش شدید بیلی‌روبین مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهش بیلی‌روبین توسط نور درمانی کاملاً ثابت شده است. در طب سنتی رایج، برای کاهش میزان زردی نوزادان از شیر خشت استفاده می‌شود.
هدف: در این تحقیق فرمولاسیون شیر خشت به شکل دارویی قطره خوراکی، انجام شده که مهمترین جزء موثر آن عصاره مان شیر خشت بوده و پس از کنترل‌های کمی و کیفی و میکروبی، بر روی ماده اولیه و فرآورده تولید شده، مطالعه بالینی برای تاثیر فرمولاسیون تهیه شده بر هیپربیلی روبینمیای نوزادی انجام شده است.
روش تحقیق: به دلیل اینکه این فرآورده از ماده اولیه طبیعی تهیه شده، برای شناسایی و جلوگیری از آلودگی‌های میکروبی احتمالی همراه ماده اولیه، تعداد میکرواورگانیسم‌های مجاز موجود در آن شمارش شده است. پایداری فرآورده با اندازه‌گیری ماده موثر در زمان‌های مختلف تعیین گردید. قطره خوراکی شیرخشت به دو گروه ۱۰۰ نفری از نوزادان با هیپربیلی‌روبینمیا، بدون بیماری زمینه‌ای دیگر تجویز شد. به یک گروه، ۵ قطره ۳ بار در روز از قطره شیرخشت همراه با نور درمانی، و به گروه کنترل همان دوز از قطره پلاسبو (که هیچ اثری در کاهش بیلی‌روبین نداشت) همراه با نور درمانی تجویز شد.
یافته‌ها: روند کاهش بیلی‌روبین که در اثر مصرف قطره شیرخشت و نور ایجاد شده در مقایسه با گروه کنترل، تا ۳ روز اول خیلی سریع می‌باشد و تفاوت معنی‌داری بین دو گروه برقرار است (۰۰۰۰۱/۰ = p) بعد از ۵/۲ روز از شروع درمان توسط قطره شیرخشت و نور، ۸۸ درصد نوزادان و در گروه کنترل فقط ۲۱ درصد نوزادان درمان شدند. قطره شیرخشت در دو جنس مختلف و گروه‌های سنی مختلف (زیر یک ماه) و گروه‌های وزنی از نظر آماری تفاوت معنی‌داری نداشت و روند کاهش بیلی‌روبین در نوزادان مشابه بوده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر خوب شیرخشت، با مطالعات تکمیلی همچون تعیین مکانیسم اثر، می‌توان از فراورده‌های استاندارد آن در درمان زردی نوزادان استفاده نمود.
۲۸-موضوع : بررسی عوامل موثر بر میزان بیلی روبین غیر مستقیم در نوزادان مبتلا به زردی فیزیولوژیک در بخش نوزادان      
بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار
مجری /مجریان :  عاطفه دولت آبادی – زهرا دارینی
شروع : ۲۶/۱/۱۳۸۰                    پایان :  15/1/1381
 
خلاصه طرح ۳۱
 
مقدمه :  هیپر بیلی روبینمی مشکل شایع و اکثراً خوش خیم است با این وجود هیپربیلی روبینمی غیر مستقیم و شدیدی که درمان نشود برای دستگاه عصبی سمی محسوب می شود در حالت طبیعی سطح بیلی روبین غیر مستقیم در سرم بند ناف mg/dl  5  است . مهمترین خطر هیپربیلی روبینمی کرن ایکتروس است که ممکن است منجر به مرگ شود.
 
اهداف : ۱- تعیین ارتباط بین نوع زایمان با میزان بیلی روبین خون
            2- تعیین ارتباط بین شغل مادر با میزان بیلی روبین خون
 
روش تحقیق : روش پژوهش بصورت تحلیلی – مقطعی می باشد . جامعه پژوهش شامل کلیه نوزادان متولد شده در بیمارستانهای شهیدان مبینی و حشمتیه سبزوارو روش انتخاب غیر تصادفی آسان می باشد . ابزار گردآوری اطلاعات شامل : فرم مصاحبه و مشاهده است . جهت بررسی رابطه بین برخی از متغییرهای کمی مثل زمان شیوع تغذیه با شیرمادر از آزمون ضریب همبستگی پیرسون – جهت بررسی رابطه بین برخی از متغییرهای کیفی مثل : شغل مادر با میزان بیلی روبین خون از آزمون استودنت ‏T-TEST  و همچنین جهت بررسی رابطه بین نوع زایمان از آنالیز واریانس استفاده شد.
۲۹-هپاتیت‌  B :
یکی‌ از بیماریهای‌ مسری‌ ویروسی‌ است‌ که‌ روی‌ قسمتهای‌ مختلف‌ بدن‌ از جمله‌ کبد تأثیر گذاشته‌ و اگر درمان‌ نشود باعث‌ نارسایی‌ کبدی‌ و در مراحل‌ پیشرفته‌ باعث‌ مرگ‌ می‌شود.شایع‌ترین‌ راه‌ انتقال‌ این‌ بیماری‌ عبارتند از: تماس‌های‌ جنسی‌ با فرد بیمار، تزریق‌ با سرنگ‌ آلوده‌، خون‌ و فرآورده‌های‌ آلوده‌ آن‌، انتقال‌ از مادر آلوده‌ به‌ جنین‌، مایعات‌ بدن‌ فرد آلوده‌ مثل‌ بزاق‌، ادرار و…
 هپاتیت‌  B  در بزرگسالان‌ در ۸۰% موارد و در کودکان‌ 95% موارد بدون‌ علامت‌ است‌، اما گاهی‌ نیز به‌ صورت‌ هپاتیت‌ حاد ظاهر می‌گردد که‌ به‌ آن‌ زردی‌ نیز گفته‌ می‌شود. مهم‌ترین‌ علامت‌ این‌ بیماری‌، زردی ملتحمه‌ چشم‌ و پوست‌ می‌باشد. بی‌حالی‌، بی‌اشتهایی‌، ضعف‌ و گاهی‌ تب‌، ادرار تیره‌ و مدفوع‌ روشن‌، از علائم‌ دیگر آن‌ است‌.
۳۰-کاهش زردی نوزادان با آرد جو
ایسنا: یافته های یک پژوهش پزشکی نشان داد: پاشیدن آرد جو بر روی پوست نوزاد مبتلا به زردی به دلیل داشتن طبیعت سرد آن موجب کاهش و رفع زردی می شود. به گزارش سرویس «پژوهش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، بین مردم روستاهای مناطق مختلف کشور این اعتقاد وجود دارد که پاشیدن آرد جو بر روی پوست نوزاد مبتلا به زردی، موجب کاهش بیماری می شود و علت آن را طبیعت سرد آن می دانند. زردی مشکل شایع نوزادان است که حدود ۶۰ درصد نوزادان رسیده و ۸۰ درصد نوزادان نارس در هفته اول تولد به آن مبتلا می شوند. این بیماری در صورت شدید بودن ممکن است موجب عقب ماندگی ذهنی، کاهش شنوایی، اختلالات رفتاری، فلج مغزی و مرگ می شود. متداول ترین روش درمانی زردی، فنوتراپی و در موارد شدید تر تعویض خون است.

۳۱-بیماری و درمان هپاتیت
هپاتیت به معنای التهاب گسترده ی کبد است. حرف لاتین که در جلوی آن نوشته می شود نوع عامل آن را که نوعی ویروس است نشان می دهد. هپاتیت یا التهاب کبد علل زیادی دارد که عبارتند از داروها، انگلها، ویروسها و بعضی از بیماریهای خود ایمنی. انواع شایع هپاتیت ویروسی عبارت اند۱ از: A و B و C و D .
هپاتیت B در اثر ویروس نوع B به وجود می آید که از طریق خون آلوده، سرنگ های آلوده و غیر استریل و یا در زمان زایمان از مادر هپاتیتی به نوزاد سالم منتقل می شود. مهمترین روش انتقال آن از طریق پوستی است. (اگر مادر هپاتیتی به نوزاد خود شیر بدهد، نوزاد دچار هپاتیت B نمی شود.)
علایم هپاتیت B : ابتدا بیمار دچار علائم غیر اختصاصی می شود که این علائم در هر بیماری دیگر نیز دیده می شود. این علایم عبارت اند از: بزرگ شدن کبد ، ناراحتی های معده و روده ، سردرد ، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ ، خستگی، درد مفاصل و تب . زردی از علائم دیگر آن است که بهترین محل برای تشخیص زردی ، سفیدی چشم است.
تشخیص بیماری از طریق آزمایشات خونی و اندازه گیری آنتی کور( عامل بیماری زا)  B و آنتی ژن ( هر ماده ای که قادر باشد در شرایط خاص پاسخ ایمنی اختصاصی تولید کند ) B می باشد.
درمان هپاتیت B به این ترتیب است که بدن انسان به مرور زمان آنتی کور B می سازد و بعد از مدتی تکثیر و تولید ویروس B  در کبد محدود می شود و کم کم کار کبد به حالت طبیعی بر می گردد و زردی از بین می رود و افزایش آنزیمهای کبدی، کاهش پیدا می کند و به مرز طبیعی بر می گردد.
در مواردی ، بعضی از افراد مبتلا به هپاتیت حاد دچار نارسایی کبد می شوند که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.
 اگر علائم خونی هپاتیت D بیش از شش ماه طول بکشد ، به آن هپاتیت مزمن B می گویند. در مواردی افراد مبتلا به هپاتیت مزمن B دچار سیروز ( بیماری مزمن کبدی که در این حالت کبد تیره رنگ شده و به نحو مشخصی گره دار می شود . سیروز قابل علاج نیست ولی در صورت حذف عامل ایجاد کننده آن می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد . علایم سیروز عبارت اند از : خستگی ، کاهش وزن ، استفراغ خون و ناراحتی های گوارشی ) می شوند.
اگر فردی دچار هپاتیت B شد بایستی تمام اعضای خانواده او نیز از نظر هپاتیت B بررسی و در صورت لزوم واکسیناسیون هپاتیت B نیز انجام شود.
واکسیناسیون هپاتیت B در مراکز بهداشتی درمان انجام می شود. در کلیه نوزادان واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B در زمان تولد، ۱٫۵ ماهگی ( یک ونیم  ماهگی) و ۹ ماهگی انجام می شود. (براساس برنامه طرح واکسیناسیون ملی ایران انجام واکسیناسیون شامل کودکانی است که سال ۱۳۷۲ به بعد متولد شده اند.) واکسیناسیون به مدت ۵ سال در ۹۰% افراد مصونیت می دهد. اصول رعایت بهداشتی و وسایل استریل پزشکی در کلینک ها و دندانپزشکی ها و مراکز دیالیز و مراکز انتقال خون و انجام واکسیناسیون هپاتیت B از راههای مؤثر در کاهش این بیماری است.
۳۲-ضریب هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند به مراتب بالاتر از نوزادان دیگر است.

 

اغوز٫نخستین شیری که از سینه مادر خارج میشود باعث تقویت قدرت دفاعی بدن نوزادان میشود.قدرت اغوز در ایمن سازی بدن نوزادان در برابر عوامل بیماری زا به حدی بالاست که ان را نخستین واکسن ایمن ساز می نامند.شیر اغوز به علت ملین بودن ٫ از ابتلا نوزاد به زردی جلوگیری میکند.
۳۳-
زردی در نوزادان !                                                                                                                                  
دکتر فتانه تراب پرهیز / متخصص زنان وزایمان / نازائی
زردی یا افزایش رنگدانه بیلی روبین مشکلی شایع در نوزادان است .که در بیش از ۶۰% نوزادان رسیده و ۸۰% از نوزادان نارس ، در طول هفته اول زندگی قابل مشاهده می باشد .
علت تغییر رنگ بدن ، وجود رنگدانه هایی بنام بیلی روبین در زیر پوست می باشد . ( قابل ذکر است که دو نوع رنگدانه بیلی روبین مستقیم و غیر مستقیم داریم ، که در بحث زردی نوزادی منظور زردی بیلی روبین غیر مستقیم است .)
زردی نوزادی در اکثر موارد خوش خیم است اما موارد شدید آن در صورتی که درمان نشوند شدیداً خطرناک خواهند بود .
در ابتدا معمولاً زردی از صورت آغاز می شود و هنگامی که سطح سرمی بیلی روبین بالاتر می رود به شکم و پاها نیز گسترش می یابد .
زردی های کم خطر :
الف ) زردی فیزیولوژیک :
زردی که برای اولین بار در روز دوم و سوم بعد از تولد بروز می کند و معمولاً در روز چهارم به اوج خود می رسد و بین روزهای پنجم تا هفتم کمتر می شود. تشخیص زردی فیزیولوژیک در نوزادان تنها با رد کردن سایر علل بر اساس شرح حال بیمار ، معاینه بالینی و تست های آزمایشگاهی است .

ب ) زردی ناشی از شیر مادر :
نزدیک به ۲% از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه  می کنند بعد از هفت روز دچار افزایش شدیدی در غلظت بیلی روبین( غیر مستقیم )  سرم می شوند . معمولا حداکثر شدت این زردی ها در طی هفته های دوم و سوم است . اگر تغذیه با شیر مادر ادامه یابد زردی تدریجاً کاهش می یابد .
قطع شیر مادر و استفاده از شیر خشک برای ۱ تا ۲ روز باعث کاهش سریعتر بیلی روبین شده و بعد از آن می توان مجدداً شیر مادر را آغاز کرد .
زردی های پر خطر :
 زردی که در هنگام تولد یا در طی ۲۴ ساعت اول زندگی ایجاد شود خطرناک است و باید به آن توجه دقیقی کرد زیرا ممکن است به علت ناسازگاری های خونی _ خونریزی مخفی _ عفونت داخلی رحمی مثل سیفلیس _ سرخک _ توکسوپلاسما و غیره باشد .
خطرات زردی نوزادی:
بزرگترین خطر ناشی از بیلی روبین بالا ایجاد کرنیکتروس یا یرقان مغزی است که به علت غلظت های بسیار بالای بیلی روبین ( نوع غیر مستقیم ) بوجود می آید .
علائم و نشانه های کرنیکتروس در نوزادان طبیعی و بموقع دنیا آمده ، معمولاً ۲ تا ۵ روز بعد از تولد و در نوزادان نارس پس از ۷ روز تظاهر می کنند . بی حالی ، تغذیه نامناسب و از بین رفتن رفلکس های نوزادی شایع ترین علائم اولیه اند . طفل مبتلا شدیداً ناخوش است و دچار ضعف عضلانی مشکلات تنفسی ، گریه های جیغ مانند ، انقباض عضلات صورت و در موارد پیشرفته تشنج می باشد .
نوزادانی که به این مرحله از علائم عصبی می رسند فوت خواهند نمود و نوزادان زنده مانده معمولاً دچار اختلالات شدیدی هستند .

علل قابل پیشگیری ایجاد کرنیکتروس :
_ تاخیر در انجام آزمایشات لازم برای تعیین سطح سرمی بیلی روبین علیرغم وجود زردی بارز
_ عدم اندازه گیر ی غلظت بیلی روبین در نوزادانی که در طی ۲۴ ساعت اول زندگی دچار زردی هستند
_ دست کم گرفتن شدت زردی بر اساس علائم بالینی
_ اهمیت ندادن به وجود زردی
تاخیر در انجام أزمایشات لازم برای تعیین سطح سرمی بیلی روبین علی رغم وجود زردی بارز
_ تاخیر در انجام فتو تراپی در هنگام بالا بودن سطح بیلی روبین
 
درمان های هیپر بیلی روبینمی ( بالا بودن بیلیروبین خون ) :
بدون توجه به علت ، هدف اصلی در درمان هیپر بیلی روبینمی ، جلوگیری از افزایش غلظت بیلی روبین غیر مستقیم سرم تا سطح خطر ناک و سمی است .
پیشنهاد می شود برای ان منظور از فوتوتراپی و در صورت عدم موفقیت از تعویض خون استفاده  شود .
فوتوتراپی :
معیار مشخص و قابل قبولی برای آغاز فوتوتراپی وجود ندارد اما  از آنجایی که حداقل ۶ الی ۱۲ ساعت برای بروز اثرات فتوتراپی لازم است باید قبل از اینکه سطح سرمی بیلی روبین به حدی برسد که تعویض خون لازم شود ،  از این روش استفاده نمود .
فتوتراپی نیاز به تکرار تعویض خون را در نوزادان مبتلا به همولیز ( تخریب سلولهای خونی ) کاهش می دهد .
رنگ پوست ( پیش  از فتوتراپی ) فاکتور قابل اعتمادی برای سنجش تاثیر فتوتراپی است .

تعویض خون :
 وقتی فوتوتراپی در پایین آوردن سطح بیلی روبین سرم به سطح مطلوب ناموفق باشد ، زمانی که احتمال بروز کرن ایکتروس بالا است یا علائم دال بر آن در نوزاد وجود داشته باشد ، باید از تعویض خون استفاده نمود .
در هر غلظتی از بیلی روبین اگر علائم کرنیکتروس بروز کنند تعویض خون باید انجام شود .
 
درمانهای داروئی:
 مثلا استفاده از فنوباربیتال در مبتلایان به زردی  در طب کنونی جایگاهی ندارد همچنین  تجویز داروهایی مثل Tin نیز تاثیری بیشتر از فتوتراپی ندارد
۳۴- آزمایش خون چرا؟
سلول‌های خون در برخورد با سلول‌ها، عوامل و مواد خارجی به علت وجود پروتئین خاص (آنتی‌ژن) که در سطح خارجی گلبول‌هاست، از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. حال اگر این پروتئین، مشابه پروتئین گلبول قرمز فرد دریافت کننده خون نباشد، گلبول‌ قرمز وارد شده لخته می‌شوند و به همین دلیل خون هر کسی را نمی‌توان به دیگری تزریق کرد، چرا که بدن در مقابل ورود گلبول‌های ناحساس پادتن (آنتی‌کور) ترشح کرده که موجب لخته شدن گلبول‌های غیرهمسان خون می‌شود که به همین دلیل هر گروه خونی از گروه‌های خاصی خون دریافت می‌کند.
علاوه بر پروتئین‌هایی که تعیین‌کننده گروه خونی هستند، پروتئین دیگری نیز در خون وجود دارد که مانند گروه خونی از راه ارث به فرزندان انتقال می‌یابد که به آن Rh می‌گویند. افرادی که در خون خود این پروتئین را داشته باشند دارای Rh مثبت و در غیر این صورت Rh منفی هستند. اگر Rh پدر و مادر یکسان نباشند، ممکن است برای فرزندان آنان مشکلاتی به وجود آید، مثلاً اگر خون پدر Rh مثبت وخون مادر Rh منفی باشد چون ژن ایجاد کننده Rh منفی غالب است، کودکان آنها اغلب دارای Rh مثبت خواهند بود. در حالت عادی خون مادر و جنین با هم مخلوط نمی‌شوند، اما گاه قطعاتی از گلبول‌های قرمز جنین وارد خون مادر می‌شود، بدن مادر برای دفاع در برابر ورود این ماده یعنی Rh مثبت آنتی‌کور ضد Rh مثبت می‌سازد، این آنتی‌کور به آن اندازه قوی نیست که روی جنین اولین حاملگی اثر بد داشته باشد اما در طول حاملگی‌های بعدی، مقدار عامل ضد Rh مثبت در خون مادر افزایش می‌یابد و سبب تخریب گلبول‌های قرمز و کم‌خونی شدید نوزادان بعدی می‌شود. از تخریب هموگلوبین موجود در گلبول قرمز ماده‌ای به نام بیلی روبین ایجاد می‌شود و زردی پوست و چشم (یرقان) شده و علاوه بر آن موجب ضایعات مغزی (بعداً به صورت عقب‌ماندگی ذهنی، فلج مغزی، صرع، کری و اختلال در تکلم نمایان می‌شود) و گاهی اوقات موجب مرگ نوزاد می‌شود. با تعویض پیاپی خون چنین نوزادانی می‌توان جان آنان را نجات داد که البته با تزریق آمپولی به نام تجاری «روگام» به مادر مانع ایجاد آنتی کور Rh در او می‌شوند. لازم به ذکر است فقط در حالتی که Rh پدر مثبت و Rh مادر منفی باشد، احتمال خطر برای نوزادان وجود دارد و در سایر حالت‌ها خطری متوجه نوزاد نیست.
۳۵-علایم کم کاری تیروئید به ندرت هنگام تولد آشکار می‏شود. سن ظهور علایم بستگی به میزان اختلال عمل تیروئید دارد. به کم کاری شدید تیروئید در سنین شیرخوارگی "کرتینیسم" ( )Cretinismمی‏گویند که با علایم بالینی شدید همراه است. در بسیاری از نوزادان مبتلا به کم کاری خفیف تا متوسط تیروئید، در بدو تولد، هیچ گونه علامت خاصی نمی‏بینیم و نوزاد مبتلا کاملا به نوزاد سالم شباهت دارد. به همین دلیل غربالگری برای یافتن نوزادان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید اهمیت دارد. در نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید رفته رفته علایم این بیماری بروز می‏کنند. در طول چند ماه اول زندگی نوزاد، علایم بالینی می‏تواند به صورت مشکلات تغذیه‏ای، یبوست، گریه خشن، بزرگی زبان، پف آلودگی صورت، بزرگ بودن ملاجها (فونتافل‏ها)، سرد بودن دستها و پاها، شلی عضلات، سردی بدن، فتق نافی، اختلال تنفسی در نوزادی که بیش از  2/5کیلوگرم دارد، عدم بهبود زردی نوزادی، خواب آلودگی، و عدم وزن‏گیری مناسب نوزاد تظاهر می‏کند.
 در ماههای بعد، اتساع شکم، خشکی پوست، کندی رشد موها وناخنها، تاخیر در گردن گرفتن، کم تحرکی، تاخیر در رویش دندانهای شیری، و تاخیر در رشد فیزیکی و ذهنی (مثل نشستن، صحبت کردن وراه رفتن) مشاهده می‏شود. رشد طولی بدن مختل می‏شود که این اختلال می‏توان به "کوتولگی  با عدم تناسب اندامها و تنه " منجر شود .
 بسته شدن ملاجها (فونتانل) به تاخیر افتاده و در نتیجه نسبت سر به تنه دچار مشکل می شود و سر بزرگ به نظر می‏رسد
۳۶-
دستگاه فتوتراپی
 
این دستگاه شامل چهار لامپ فلورسنت با طول موج تقریبا۴۸۰ نانومتر میباشد و از آن برای درمان  .زردی نوزاد استفاده مینمایند
استفاده از دستگاه فوق باعث می شود نوزاد با خطرات زیاد عمل تعویض خون مواجه نگردد میزان بالای بیلیروبین خون در نوزادان که به علت کم کاری کبد قادر به دفع آن نمی باشد
در اثر خاصیت فتواکسیداتیو نور بیلیروبین به صورت ترکیب محلول در آب در آمده و توسط کبد و کلیه دفع شود دستگاه فوق در دو مدل
  . می باشدS P80-F , S P160-F
 

مشخصات دستگاه
 زاویه تابش دستگاه از حالت افقی تا حالت تقریبا عمودی قابل تنظیم می باشد که این امر توسط  پیچ تنظیم روی بازوی فوقانی قابل انجام می باشد    قابل تنظیم بودن زاویه
در جلوی لا مپها طلق محا فظ قرار گر فته که از جنس پلاستیک شفاف می باشد این طلق مانع از  .شکستن و افتادن لامپها می گردد    طلق محافظ
ارتقاع دستگاه ۱/۱۵۰ تا۱/۷۰۰ میلیمتر قابل تنظیم می باشد فنر کمکی تعبیه شده در داخل موجب  سهولت در هنگام تنظیم ارتفاع میگردد     تنظیم ارتفاع دستگاه
دستگاه دارای فن جهت تهویه هوای داخل محفظه می باشد این امر از گرم شدن ترانسها جلوگیری کرده و باعث بالا رفتن طول عمر لامپها و ترانسها  .میگردد     فن تهویه هوا
ساعت کار نصب شده مدت زمان کارگرد لامپها را مشخص می نماید و با توجه به اینکه لامپهای فتو تراپی دارای عمر محدودی می باشند این امکان را به اپراتور می دهد تا پس از پایان عمر مفید لا مپها  .اقدام به تعویض آنها نماید     اندازه گیری ساعت کار
: SP80-F لامپ: مدل –
چهار عدد لامپ با طول موج ۴۸نانومتر و قدرت۲۰ وات
: SP160-Fمدل         
چهار عدد لامپ با طول موج ۴۸نانومتر و قدرت۴۰ وات    مشخصات فنى
منبع تغذیه: برق  شهری۲۲۰ ولت با فرکانس ۵۰هرتز   
 وزن تقریبی خالص :     کیلوگرم   
۳۷-
عصاره گیاه کاسنی باعث کاهش سطح بیلی‌روبین سرم می‌شود
 سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۲  – ایسنا
 
نتایج یک پژوهش نشان داد: عصاره گیاه کاسنی باعث کاهش سطح بیلی‌روبین سرم می‌شود.
درمان با داروهای گیاهی از روش‌های نتایج در طب آلترناتیو می‌باشد و زردی نوزادی با شیوع فراوان از دیرباز با روش‌های مختلف غذایی و گیاهی مورد درمان قرار گرفته است.
در این پژوهش که با عنوان نقش عصاره گیاه کاسنی در پایین آوردن بیلی روبین خون نوزادان که توسط دکتر سیدحسام الدین نبوی‌زاده استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج صورت گرفته، آمده است: این مطالعه به صورت ‌۵/٠ سی‌سی از عصاره پنج گیاه شانزه عکاسنی، عناب، ترنجبین که به وسیله تقطیر ئیدروالکلی تهیه شده به یک سی‌سی از سرم نوزادان با هیپر بیلی روبینی اضافه شده و میزان بیلی روبین اندازه‌گیری و با گروه شاهد مقایسه شد.
در این مورد مشخص شد که تنها عصاره گیاه کاسنی به طور معنا‌داری باعث کاهش سطح بیلی روبین سرم می‌گردد.
داروهای گیاهی ازطریق مختلف ازجمله تحریک کاربرد کبد و کاهش گردش روده‌ای کبدی باعث کاهش بیلی‌روبین می‌گردند ولی گیاه کاسنی به طور مستقیم این عمل را انجام می‌دهد.بررسی‌های بیشتر می‌تواند ماده موثر اصلی گیاه کاسنی بر روی هیپربیلی روبینی را تعیین کند.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi