جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

122

بازدید

جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

این یک پیشرفت بزرگ است که می‌تواند جان بیمارانی را که در فهرست پیوند کلیه هستند، اما کلیه اهدایی برایشان پیدا نمی‌شود، نجات بدهد.

این عمل در مرکز پزشکی Langone نیویورک انجام شد. بافت کلیه خوک قبل از عمل طوری تغییر داده شده بود که تهی از مولکول‌های تحریک‌کننده واکنش فوری رد پیوند شود.

گیرنده پیوند البته در گام نخست یک بیمار مرگ مغزی انتخاب شد که علایم نارسایی کلیه را پیدا کرده و خانواده‌اش به انجام این عمل جراحی آزمایشی رضایت داده بودند.

رهبری تیم جراحی را دکتر رابرت مونتگومری بر عهده داشت. کلیه پیوندی الان به درستی ادرار تولید می‌کند و خبری از واکنش رد پیوند نیست. آزمایش کراتینین بیمار که شاخص مهم عملکرد کلیه است، نرمال است.

در آمریکا نزدیک به ۱۰۷ هزار در انتظار دریافت پیوند هستند که ۹۰ هزار نفر از آنها نیازمند پیوند کلیه هستند. زمان انتظار برای دریافت پیوند کلیه ۳ تا ۵ سال است و هر سال چند هزار نفر قبل از رسیدن نوبت می‌میرند، آن هم در شرایطی که علائم بسیار بدی پیدا کرده‌اند، روحیه‌شان تنزل پیدا کرده و کیفیت زندگی بسیار پایینی پیدا کرده‌اند.

به خاطر همین مسئله، پژوهشگران دهه‌هاست که امکان انتقال اعضای حیوانات به انسان را بررسی می‌کرده‌اند، اما مشخص است که واکنش رد پیوند، سد بسیار محکمی برای این کار بود.

تیم دکتر مونتگومری به این فکر افتادند که اگر خوکی را از نظر ژنتیکی طوری تغییر بدهند که یک شاخص سطحی کربوهیدراتی یا گلایکان به نام الفا گال alpha-gal را نداشته باشد، این مشکل تا جدی زیادی حل می‌شود. این کار انجام شد و نام خوک را به همین خاطر GalSafe گذاشتند.

کار تغییر ژنتیکی خوک را یک شرکت درمانی انجام داد. اسم این شرکت زیست فناوری، United Therapeutics است و ۳.۲ میلیون دلار برای این کار سرمایه‌گذاری کرد.

برای این کار آنها ژنوم یک تخمک بارور شده را تغییر دادند و داخل رحم یک خوک کاشتند. دسامبر سال ۲۰۲۰ سازمان غذا و داروی آمریکا این فرایند اولیه را تایید کرد. البته گوشت این خوک می‌تواند توسط کسانی که آلرژی به گوشت دارند هم استفاده شود.

به علاوه پیوند کلیه این خوک‌ها تازه آغاز راه است و پژوهشگران دیگر به استفاده از آنها برای تامین دریچه‌های قلب یا پیوندهای پوست هم فکر می‌کنند.

جالب است بدانید که خود دکتر مونتگومری سه سال پیش پیوند قلب شده و بنابراین می‌شود علت حساسیت او برای پیدا کردن راهی برای کمک کردن به بیماران نیازمند به پیوند را درک کرد.

البته فعلا پیوند کلیه خوک صرفا یک راه حال کوتاه مدت محسوب می‌شود و زمانی که کلیه اهدایی انسانی پیدا شد، پیوند دائمی اصلی باید انجام شود.

در آزمایش انجام شده فقط یک کلیه خوک پیوند زده شد و فقط ۳ روز در محل باقی ماند. اما همین آزمایش راه را برای استفاده‌های گسترده بعدی در دو سه سال‌ آینده هموار می‌کند و به بیمارانی که کلیه پیوندی برایشان پیدا نمی‌شود و پاسخ خوبی به دیالیز نمی‌دهند، کمک می‌کند.

نکته جالب دیگر این است که غده تیموس خوک هم هم برداشته شد و در کنار کلیه پیوند زده شد. کار غده تیموس ایجاد بلوغ عملکردی گویچه‌های سفید است. پژوهشگران تصور می‌کنند که پیوند زدن غده تیموس، واکنش ایمنی درازمدت را در بدن گیرنده کاهش می‌دهد.

پژوهشگران قبل از آزمایش موفق اخیر با کارشناسان اخلاق پزشکی، کارشناسان حقوقی و حتی مذهبی مشورت کردند تا مشکلی ایجاد نشود.

(البته در سال ۱۹۸۴ پزشک جراح دیگری به نام دکتر لئونارد بایلی هم تلاش کرده بوده بود بر سد پیوند بافت از حیوانات به انسان فائق آید. او در مرکز پزشکی لوما لیندای کلیفرنیا، قلب یک میمون را به یک کودک ۱۲ روزه که ناهنجاری قلبی شدید داشت پیوند زد.

اما این نوزاد دختر ۲۱ روز بعد درگذشت. البته همین پزشک سال بعد پیوند قلب انسان به انسان را در یک کودک شیرخوار انجام داد. این پزشک سال ۲۰۱۹ درگذشت، در حال که بسیاری از بیمارانش با قلب‌هایی که او برایشان پیوند زده بود، هنوز زنده‌اند.)

پژوهش و آزمایش در مورد پیوند بافت از یک جاندار به جاندار دیگر و نهایتا به انسان که به انگلیسی به آن xenotransplantation ادامه دارد. مثلا چند وقت پیش پژوهشگران آلمانی توانستند که چند میمون را شش ماه بعد از پیوند زدن قلب خوک به آنها زنده نگه دارند.

منبع: ۱ پزشک

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]

    دانشمند ایرانی به درمان کوئید ۱۹ دست یافت

    دانشمند ایرانی به درمان کوئید ۱۹ دست یافت ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز دانشمند ایرانی به درمان کوئید ۱۹ دست یافت/ علی میر عظیمی، به همراه جمعی از محققین در انستیتو کارولینسکا سوئد توانستند به درمان دارویی برای بیماری کووید-۱۹ دست پیدا کنند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi