جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

2,927

بازدید

 


مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

 

وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند و ساکنان محلی و مسافران با لباس های خنک از لطافت هوا استفاده می کنند.

در میان یکی از مهم ترین خلیج های دنیا و شاید مهم ترین خلیج دنیا، جزایری متعلق به کشور باستانی ایران وجود دارند که بی شک هر بیگانه ای به آنها رشک می ورزد.

 

به عقیده زمین شناسان حدود پانصد هزار سال پیش، شکل اولیه خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران به وجود آمد و با گذشت زمان بر اثر تحولات زمین شناسی به شکل کنونی درآمد. برخی از جزایر این پهنه آبی زیبا نظیر قشم و کیش دنباله کوه های زاگرس هستند و جزایری نظیر هرمز و ابوموسی از جنس گنبدهای نمکی هستند. بسیاری از این جزایر مأمن گونه های مختلف جانوری هستند و برخی از آنها از این نظر حفاظت شده قلمداد می شوند. برخی از این جزایر به خاطر تاریخ کهن ایران دارای آثار به جا مانده از هزاران سال پیش هستند. از زمانی حتی پیش از داریوش اول که از راه "دریایی که از پارس می آید" یا به عبارتی خلیج فارس روانه دریای مدیترانه شد و برای رسیدن به این دریا فرمان کندن کانال سوئز را داد.

از طرف دیگر نیز در خلیج فارس جانوران دریایی ای زندگی می کنند که برخی از آنها زیباترین موجودات دریایی هستند و این موجودات در پهنه های آبی کنار این جزایر فراوانند. همه اینها موجب شده جزایر ایرانی خلیج فارس ظرفیت های بالقوه ای برای توسعه خود و کشورمان ایران داشته باشند.

موهبت های جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس

جزایر شمالی خلیج فارس که در مالکیت کشور ما هستند نسبت به جزایر جنوب و شمال غرب خلیج فارس که متعلق به کشورهای عربی اند بیشتر قابل سکونت و آبادانی هستند. یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس قشم است که به خودی خود از ۲۲ کشور جهان بزرگ تر است و بزرگ ترین جزیره غیر مستقل دنیا نیز هست. جزایر هرمز، کیش، خارک، تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی، لارک، هنگام، فرور بزرگ، فرور کوچک، سیری، لاوان، مینو، خارگو، هندورابی، ام الکریم، نخیلو، ام مسیله، دوبه، دارا، حاج صلبوخ، فارسی، عباسک، دوبه، دارا، قبر ناخدا، شیف، ام الکریم، جبرین، خارگو-خان، شیخ کرامه، متاف، گرم، دخیلو، جزایر شتور، شیخ اندرابی بعضی از مهم ترین جزایر ایرانی خلیج فارس هستند.

جزایر ایرانی خلیج فارس متعلق به سه استان جنوبی کشورمان یعنی خوزستان، بوشهر و هرمزگان هستند. بعضی از این جزایر به خاطر نداشتن آب شیرین خالی از سکنه هستند ولی برخی از آنها قابلیت زیادی برای توسعه به ویژه در زمینه گردشگری دارند.

حتی برخی از این جزایر که امکان سکونت ندارند از لحاظ استراتژیک اهمیت زیادی دارند. نمونه آنها تنب کوچک است که مناسب زندگی نیست ولی به همراه جزیره تنب بزرگ و ابوموسی اهمیت خارق العاده ای برای ایران دارد.

در میان این جرایر کیش اینک به مدد سواحل کم نظیر و زیبا و امکاناتی برای نشان دادن آبزیان خلیج فارس به گردشگران و ایجاد اسکله های تفریحی و امکانات استفاده از ورزش های آبی به مکان تفریحی مورد علاقه هموطنانمان و گردشگران خارجی تبدیل شده است.

قشم نیز به تدریج به جزیره مورد توجه گردشگران و بازرگانان تبدیل شده است. قشم به اندازه ای در طول تاریخ خود با قوم ها و نژادهای مختلف سروکار داشته که اینک زبان محلی آن به آمیزه ای از زبان های فارسی، هندی، بندری و حتی انگلیسی تبدیل شده است. جاذبه های تجاری با وجود کوه نمکی، دره ستارگان که به خاطر پدیده های زمین شناسی و نحوه پیچیدن صدا در آن اهالی تصور می کنند در شب ارواح و جن ها در آن تردد می کنند و پوشش جنگلی حرا و وجود گونه های مختلف جانوری، صخره های مرجانی و آثار تاریخی متعدد می تواند موقعیت بی نظیری برای توسعه گردشگری در این جزیره ایجاد کند. قشم از این نظر می تواند به بهشت اکوتوریسم تبدیل شود.

اینها تنها دو تا از جزایری هستند که راه خود را تا حدی به سوی توسعه پیدا کرده اند. وگرنه جزایر دیگر نیز هر یک ویژگی هایی دارند که بعضی از آنها در نوع خود بی نظیر است.

لاوان با کندوهای عسلی به رنگ سبز تیره و صید مروارید، هندورابی با جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی، شتور به عنوان بی بدیل ترین جزیره از نظر حیات وحش در خلیج فارس با لاک پشت ها و دولفین ها و غیره، سیری با معدن خاک سرخ، فرور کوچک که با وجود غیرمسکونی بودن از نظر بسیاری منطقه ای دیدنی تلقی می شود، فرور بزرگ باز هم به خاطر حیات وحش جالبش جزایری با زمینه رشد و توسعه زیاد هستند. خارک نیز با آثار به جا مانده از تمدن های قدیمی و قرن ها طمع ورزی خارجی نسبت به این جزیره مهم، هرمز به عنوان نقطه فرمانروایی بر خلیج فارس که در تاریخش سابقه رونق بی نظیری را نیز در زمینه بازرگانی تجربه کرده و قضیه بیرون راندن پرتقالی ها از آن به وسیله شاه عباس نیز مشهور است، هنگام با اسکله ساخته شده به وسیله انگلیسی ها، وجود دسته های دلفین ها و صید کوسه توسط صیادان و نور افکن های دریایی ایران برای هدایت کشتی ها،  خارکو با یادگارهای به جا مانده از جنگ تحمیلی و سابقه حضور مهاجمان خارجی، لارک با کوه های آتشفشانی، مینو با نخل ها، نیزارها و زیستگاه های پرندگان مهاجر، قبر ناخدا به عنوان محل تخم گذاری پرستوهای دریایی، عباسک با نام قدیمی شاه زنگی که هم اینک مورد توجه زیادی قرار گرفته، میرمهنا با گنبد قدمگاه امیرالمؤمنین و درخت عظیم الجثه اش، فارسی با ایستگاه هواشناسی برای ارایه اطلاعات برای شرکت های کشتیرانی، نخیلو به عنوان زیستگاه مهم لاک پشتان خلیج فارس، گرم با انبوه درختان جنگلی گرم و سه جزیره مشهور ایرانی که مدت ها است مورد طمع همسایگان عرب قرار گرفته اند (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) و سایر جزایری که ممکن است از قلم افتاده باشند همگی گنجی بی نظیر برای کشورمان ایران هستند تا راه خود را به سوی توسعه هموارتر کند.

خطر نیروهای نظامی بیگانه برای خلیج فارس

البته مسیر توسعه این جزایر و به دنبال آن کشورمان به شرطی هموارتر می شود که همه کشورهای خلیج فارس نیز بپذیرند که به جای ادعاهای نادرست و تسلیم شدن به تحریکات خارجی می توانند همراه با ایران خلیج فارس را تبدیل به منطقه ای توسعه یافته و بیش از پیش ثروتمند سازند. به عنوان مثال مدت ها است که کارشناسان از آلودگی شدید این خلیج زیبا صحبت می کنند.

هر چند که نفت و مواد نفتی خلیج فارس را دچار آلودگی های شیمیایی می کند و فعالیت های انسانی به آلودگی آن می افزاید، اما تمام اینها در مقابل فعالیت های نظامی هیچ تلقی می شوند. به طوری که به نظر کارشناسان راه نجات موجودات بی نظیر این خلیج زیبا تبدیل آن به منطقه صلح و خروج نیروهای نظامی بیگانه از آن است. وگرنه طبیعت بی نظیر خلیج فارس که می تواند برای همه کشورها آرامش برای گردشگران داخلی، توریست و ثروت به همراه آورد نابود می شود. مرگ موجودات بی نظیر این خلیج و خودکشی نهنگ ها و دلفین ها هرگز خبر خوبی برای ملت ها و دولت های منطقه و تمام جهان نیست.

 

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دانلود کتاب طاق

    دانلود کتاب طاق ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs کتاب ” طاق روستایی در دامنکوه دامغان” در ۱۷۴ صفحه وزیری تهیه شده است که ۱۲ صفحه پایانی آن شامل تصاویری رنگی از روستا می باشد .

    معرفی شهر تاریخی زرقان

    معرفی شهر تاریخی زرقان ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی اجمالی بخش زرقان: بخش زرقان یکی از بخش‌های ۵ گانه شهرستان شیراز می‌باشد. مرکز آن شهر زرقان است که در ۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است (نزدیک‌ترین […]

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز     چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا دنیا پر از مکان ها و دیدنی های باورنکردنی ، اما واقعی است. این مکان ها آن قدر جالب و شگفت انگیز هستند که می توانند توجه هر […]

    اطلاعاتی درباره “اورست”

    قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه زمین محسوب میشود . این کوه که در جنوب قاره آسیا در بخش های مرزی نپال و چین بوده ، یکی از قله های رشته کوه هیمالیاست که به بام دنیا نیز […]

    همه چیز در مورد کشور نروژ

    همه چیز در مورد کشور نروژ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه چیز درباره مهاجرت به بهترین کشور دنیا ! نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، […]

    زبان ، مذهب و شیوه زندگی مردم روسیه

    روسیه کشوری مستقل است که به عنوان فدراسیون روسیه ( در زبان روسی: Rossiyskaya Federatsiya) به لحاظ رسمی شناخته شده است. روسیه تقریبا دو برابر کشور کانادا، که خود دومین کشور بزرگ دنیا است، بنابرانی با فاصله زیادی از آن بزرگترین کشور دنیا به […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi