جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

معرفی شهر تاریخی زرقان

4,059

بازدید

معرفی شهر تاریخی زرقان ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs

معرفی شهر تاریخی زرقان/

معرفی شهر تاریخی زرقان

معرفی شهر تاریخی زرقان/

معرفی اجمالی بخش زرقان:

بخش زرقان یکی از بخش‌های ۵ گانه شهرستان شیراز می‌باشد. مرکز آن شهر زرقان است که در ۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است (نزدیک‌ترین بخش به مرکز استان). وسعت بخش ۸۰۸ کیلومتر مربع دارای دو شهر زرقان و لپویی و دو دهستان بند امیر و رحمت آباد با تعداد ۴۰ روستا و ۱۰ آبادی است:

بخش زرقان در حال حاضر قریب ۶۰ هزار نفر جمعیت ساکن را در خود جای داده است. جمعیت غیر ساکن زرقان بدلیل اشتغالزائی منطقه۲۲ هزار نفر در بخشهای صنعتی ، آموزشی ، خدماتی برآورد می‌شود.

الف) سوابق طولانی گذشته

زرقان دارای تاریخی کهن است که در صفحات آتی به آن اشاره خواهد شد.

زرقان ۷۰ سال قبل در فرهنگ دهخدا اینگونه توصیف شده است : «زرقان یکی از بخش‌های۴ گانه شهرستان شیراز است که در شمال شرقی این شهرستان قرار دارد . شمال آن به شهرستان آباده و جنوب آن به بخش سروستان و باختر آن به بخش اردکان و خاور آن به بخش نی ریز محدود است . این بخش از هشت دهستان به نامهای حومه مرودشت – کربال – خفرک – کمین و توابع ارسنجان و… تشکیل و مرکز آن زرقان که در مجموع ۲۳۳ قراء است و جمعاً‌ ۷۹۰۰۰ نفر سکنه دارد. شوسه شیراز به اصفهان از وسط آن می‌گذرد» .

زرقان از قدیمی ترین بخش های استان فارس محسوب می‌گردد که از سال ۱۳۱۴ رسماً در تقسیمات کشوری دارای بخشداری بوده و از سال ۱۳۱۸ دارای شهرداری است

با توضیح فوق مشخص است که تاکنون چهار شهرستان (مرودشت – ارسنجان – پاسارگاد ، صفا شهر و بخش خرامه) از زرقان جدا گردیده ولی خود زرقان هنوز بصورت بخش باقی مانده است.

ب ) موقعیت استثنائی حال :

بخش زرقان در ابعاد مختلف اعتقادی و ولایت مداری، زیرساخت‌ها، صنعت، کشاورزی، دامپروری، گردشگری، مراکزعلمی- تحقیقاتی اداری، تعاونی‌ها، مشارکتهای مردمی و…. توانائی‌ها و امکاناتی فراتر از یک بخش و حتی در مواردی فراتر از یک شهرستان را در خود جای داده که ذیلاً به آنها اشاره می‌گردد:

معرفی شهر تاریخی زرقان

اعتقادی و ولایتمداری :

زرقان همیشه یک شهر مذهبی بوده و در فعالیت‌های دینی و انقلابی برنامه‌های منسجم و مستمر داشته است. در سال ۱۳۴۲ با شروع نهضت حضرت امام خمینی (ره) با تقدیم یک شهید (شهید علی اکبر صادقیان) ، در دوران انقلاب دو شهید (شهیدان ناصر رضازاده و اسماعیل مؤذنی) و در زمان جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس با تقدیم ۲۰۰ شهید و چند هزار نیروی رزمنده و ایثارگر، اصالت مذهبی و ولایتمداری خود را اثبات نموده است. در حال حاضر قریب نیمی از مساحت بخش زرقان موقوفه می‌باشد و با احداث مراکز متعدد آموزشی ، فرهنگی و خدماتی و … توسط نیکوکاران، زرقان را به یکی از بخش های خَیّر پرور استان تبدیل نموده است.

زیر ساختها :

عبور اتوبان شمال – جنوب و نیز راه آهن اصفهان – شیراز از حریم شهر، استقرار سه ایستگاه برق ۶۶ کیلو وات ، عبور قطار شهری شیراز – تخت جمشید در طرح آینده ، تمرکز غنی‌ترین و سالمترین منابع آب در لایه‌های زیرزمینی که از سرچشمه‌‌های حوزه زاگرس جنوبی تامین می‌شود.

استقرار یکی از مهمترین ایستگاههای تأمین گاز، برخورداری از شبکه فیبرنوری – تلفن همراه – ایرانسل – اینترنت پر سرعت ، عبور خط لوله آبرسانی از سد درودزن به شیراز و خط دوم در طرح آینده از حریم شهر ، استقرار بزرگترین انبار ذخیره سوخت فسیلی در سطح استان ، فعالیت ۳ مجموعه بزرگ حمل و نقل درون و برون استانی سوخت و کالا،

معرفی شهر تاریخی زرقان

صنعت :

درحال حاضر قریب ۲۴% صنایع استان درقالب ۴۰۰ کارخانه بزرگ و کوچک و کارگاههای متعدد تولیدی در حریم شهر زرقان مستقر است که این منطقه را به بزرگترین مرکز استقرار صنایع در استان تبدیل نموده است از جمله صنایع بزرگ که بعضاً در خاورمیانه کم نظیر می‌باشند شامل : پالایشگاه شیراز- صنایع شیمیایی (قدس– سینا- شیمی رزین و…) کاشی و سرامیک حافظ – شرکت لعابیران- شرک شیر پگاه فارس – شرکت درخشان ماکارون – شرکت دشت نشاط و…. شهرک صنعتی آب باریک با ۸۰ کارخانه.

کشاورزی :

وجه تسمیه نام باستانی زرقان بخاطر سرسبز بودنش است. به دلیل وجود ۴۱۰۰۰ هکتار اراضی حاصلخیز و کم نظیر کشاورزی در استان که قسمت اعظم آن در حوزه رودخانه کر قرار گرفته است و نقش بسزایی در تامین مایحتاج زراعی استان در تولیدات گندم ، برنج، کلزا، چغندر، سبزیجات و سیفی جات و… دارد که عملاً در جایگاه اول تا سوم استان قرار گرفته است.

دشت آهوچر و موقعیت منحصر بفرد آن به وسعت ۳۵۰۰ هکتار تولید کننده عمده گندم بذری در سطح استان و کشور که در عمل این دشت بعنوان پایلوت کشاورزی در سطح استان مطرح می باشد.

وجود ۲۰۷۰ هکتار باغ انگور دیم با چند میلیون اصله درخت انگور و …

تعداد ۸ قنات فعال و غیر فعال که قدمت بعضی از آنها به بیش از هزار سال می‌رسد.

معرفی شهر تاریخی زرقان

دامپروری:

استقرار ۵۳ واحد مرغداری با تولید۲۰۰۰ تن گوشت سفید در سال ، استقرار ۴۰۶ واحد دامپروری و گاو شیری با تولید روزانه ۹۰ تن شیر و ۱۰۰ تن گوشت قرمز

گردشگری :

قرار گرفتن در میانه جلوه گاه تاریخ تمدن ایران زمین و نماد توسعه آینده کشور (دروازه قرآن و دروازه ملل تخت جمشید) ، پل و بند تاریخی بندامیر در ۱۶ کیلومتری شهر زرقان با قدمت ۱۱۰۰ ساله ، بند تاریخی فیض آباد که در۳۰ کیلومتری شهر زرقان واقع شده. شاهزاده قاسم (ع) درشهر و ۳ امامزاده دیگر در روستاها . حلوا و بوریای دستباف بعنوان سوغات ویژه زرقان.

مقبره سید عمادالدین نسیمی، از مبارزان نهضت حروفیه که حدود ۶۰۰ سال قبل در زمان حکومت تیموریان به شهادت رسیده است ، پارک ملی بمو یکی از ده پارک بین‌المللی با وسعت ۵۰ هزار هکتار ، پارک جنگلی پالایشگاه با وسعت ۲۵۰ هکتار (بزرگترین پارک مصنوعی در سطح استان)، استقرار بزرگترین باغ وحش استان با تنوع حیوانات ، پرندگان و … در حریم شهر زرقان.

معرفی شهر تاریخی زرقان

مراکز متعدد علمی و آموزشی ، تحقیقاتی و پژوهشی:

دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۵۰۰ دانشجو و سابقه دهساله ، دانشگاه پیام نور با ۱۵۰ دانشجو که سال گذشته در زرقان افتتاح شده ، مرکز تربیت معلم شهید مطهری آب باریک با ۱۴ هکتار وسعت و ۴۰ سال سابقه ، مرکز آموزش نیروی دریایی سپاه (احمد ابن موسی (ع)) ، فعالیت ۳ هنرستان شبانه روزی فنی، کشاورزی و… ۳ دبیرستان شبانه روزی دختران و پسران، مرکز تحقیقات کشاورزی بعنوان بزرگترین مرکز در سطح استان ، مرکز هواشناسی پیشرفته با سابقه طولانی، مرکز تولید جوجه یکروزه ، مرکز تلقیح مصنوعی دام ، پارک ملی بمو ، مرکز تولید بذر اصلاح شده در سطح استان ، فرودگاه و مرکز آموزش هواپیمائی گلایدر، مرکز تولید انواع نهال درختی و زینتی ، استقرار بزرگترین مرکز تولید گلخانه‌ای در آینده‌ای نزدیک در مرکز تحقیقات کشاورزی ، مرکز آموزش اسب سواری

ج – چشم انداز منحصر به فرد آینده

دروازه ورود به شیراز از سمت شمال شرقی ، احداث بزرگترین شهرک مهر امام رضا (ع) در سطح استان و مجتمع های مسکونی دیگر با ظرفیت اولیه ۲۰ هزار خانوار ، اجرای طرح توسعه پالایشگاه شیراز با چند برابر ظرفیت ، اجرای طرح ایستگاه بارانداز راه آهن زرقان واقع در دشت خشکه میان ، استقرار تقاطع خطوط ریلی زرقان – اصفهان، زرقان – شیراز، زرقان – بوشهر ، عبور قطارشهری شیراز – تخت جمشید از حریم شهر زرقان ، صنعت رو به تزاید و اشتغال زائی .

اطلاعات کلی فوق بیان کننده این واقعیت است که زرقان در طول حیات خود نقشی مهم در تحولات منطقه داشته ولی هنوز به حق قانونی و مُسلم خود که ارتقا بخش زرقان به شهرستان است نرسیده و در همین رابطه چشم به راه مصوبات قانونی دولت خدمتگزار در این زمینه است.
سایت زرقان

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دانلود کتاب طاق

    دانلود کتاب طاق ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs کتاب ” طاق روستایی در دامنکوه دامغان” در ۱۷۴ صفحه وزیری تهیه شده است که ۱۲ صفحه پایانی آن شامل تصاویری رنگی از روستا می باشد .

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز     چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا دنیا پر از مکان ها و دیدنی های باورنکردنی ، اما واقعی است. این مکان ها آن قدر جالب و شگفت انگیز هستند که می توانند توجه هر […]

    مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

        وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند […]

    اطلاعاتی درباره “اورست”

    قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه زمین محسوب میشود . این کوه که در جنوب قاره آسیا در بخش های مرزی نپال و چین بوده ، یکی از قله های رشته کوه هیمالیاست که به بام دنیا نیز […]

    همه چیز در مورد کشور نروژ

    همه چیز در مورد کشور نروژ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه چیز درباره مهاجرت به بهترین کشور دنیا ! نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، […]

    زبان ، مذهب و شیوه زندگی مردم روسیه

    روسیه کشوری مستقل است که به عنوان فدراسیون روسیه ( در زبان روسی: Rossiyskaya Federatsiya) به لحاظ رسمی شناخته شده است. روسیه تقریبا دو برابر کشور کانادا، که خود دومین کشور بزرگ دنیا است، بنابرانی با فاصله زیادی از آن بزرگترین کشور دنیا به […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi