جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

بلوتوث۲

352

بازدید

مقدمه:

به تازگی پس از یک سمینار عصرانه به خانه باز گشته اید.
Notebook تان در کیف تان قرار دارد, PDA (Personal Digital
 Assistant) خود را به کمر بسته اید ، و تلفن همراه تان در جیب جای دارد.
در سمینار امروز یادداشتهایی را در Notebook خود نوشته اید . همین که به خانه می رسید و از کنار چاپگر جوهر افشان خود عبور می کنید ، Notebook ، چاپگر را پیدا می کند و به طورخود کار یادداشتهای سمینار را به چاپگر ارسال می کند و آنها روی کاغذ چاپ می شوند .
درهمین حال ، PDA شما کامپیوتر رومیزی را تشخیص می دهد و درخواست می کند که دفتر تلفن و برنامه روزانه شما را Update شود .
 هم چنین همه پیامهای ایمیلی را که ارجعیت آنها را تعیین کرده اید درخواست می کند.
همه این کارها در زمانی رخ می دهد که کت خود را در می آورید و برای نوشیدن یک نوشابه به طرف یخچال می روید . در عرض چند دقیقه ، تلفن همراه شما بوق می زند تا به شما اطلاع دهدکه عملیات چاپ یادداشتها تمام شده است .
به طرف چاپگر رفته و یادداشتها را می خوانید بلافاصله پس از آن PDA شما بوق می زند تا به شما بگوید که دفترچه تلفن و برنامه روزانه شما را Update کرده است و شما ایمیل جدید دارید.
به دنیای Bluetooth خوش آمدید  .
 
چکیده :
 
Bluetooth یک فناوری بی سیم کوتاه برد است که به تلفنهای همراه ، PDA ، کامپیوترها ، دستگاههای ضبط و پخش استریو ، لوازم خانگی ، اتومبیلها و همه وسایل دیگری که می توانید ارتباط آنها را با یکدیگر فکر کنید امکان ارتباط می دهد .
Bluetooth یک رشتـه خصوصیت بی سیم است که ارتباطات کوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های کوچک و اختصاصی Bluetooth را تعریف می کند.
Bluetooth فقط کابلها را حذف نمی کند ، بلکه یک روش بی سیم برای وصل کردن کامپیوتر ها با همه وسایل همراه الکترونیکی فراهم می سازد و شبکه های کامپیوتری کوچک و خصوصی مشهور به   PAN یا شبکه شخصی را به وجود می آورد. یا شبکه های
(Personal Area Network)
Bluetooth یک زبان مشترک بین وسایل مختلف می سازد که به آنها امکان می دهد که به آسانی با هم ارتباط برقرار کنند و بهم وصل شوند.
وسایل مجهز به تراشه های Bluetooth حدود ۱۰ متر برد دارند و می توانند داده ها در سرعت ۷۲۰ کیلوبایت در ثانیه از طریق دیوار ها ، کیف ها و پوشاک انتقال دهند.
هیجان انگیزتر آنکه اتصال دادن بین وسایل Bluetooth می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد.
وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های Bluetooth نزدیک یکدیگر می رسند ، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده گیرنده ,Server / Client Bluetooth به طور خودکار یک ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد.
 
چیست ؟ Bluetooth

Bluetooth به معنای ارتباط بی سیم ولی با برد کوتاه می باشد.
هر وسیله اى که از سیم براى انتقال اطلاعات خود استفاده نمى کند از امواج رادیویى بهره مى گیرد در واقع امواج رادیویى سیگنال هایى هستند که توسط فرستنده در هوا پخش مى شود. امواج رادیویى قادر به انتقال صدا، تصویر و هر نوع Dataهستند. تلفن هاى بى سیم، موبایل، ماهواره ها، و غیره جزء وسایلى هستند که ارتباط خود را از طریق این امواج فراهم مى کنند. حتى دزدگیر اتومبیل شما هم از طریق امواج رادیویى کنترل مى شود. Bluetooth نوعى از ارتباطات امواج رادیویى ولى با برد کوتاه است و از پروتکل خاصى براى ارسال اطلاعات خود استفاده مى کند و به همین دلیل است که شرکت هاى معتبر سازنده دستگاه هاى ارتباطى و کامپیوترى علاقه زیادى دارند تا در این پروژه شرکت کنند.
 در واقع تمام دستگاه هایى که بر پایه Bluetooth ایجاد مى شود باید با استاندارد مشخصى سازگارى داشته باشند.
,Blue Tooth  بدون در نظر گرفتن محافظ و انشعاب وسایل الکترنیکی را قادر می سازد که ارتباطی بی سیم را از طریق طولهای کوتاه با هم داشته باشندولی همان طور که مى دانید فرکانس هاى امواج رادیویى با استفاده از واحد هرتز محاسبه مى شوند,
فرستنده این فرکانس ها که Transmitter نام دارد امواج مورد نظر را در یک فرکانس خاص ارسال مى کند و دستگاه گیرنده در همان طول موج اقدام به دریافت اطلاعات مى کند و دامنه آن GHZ2.40 تا GHZ2.48 است.

 
Bluetoothاز کجا آمد ?

شاید جالب باشد تا از تاریخچه نام Bluetooth هم اطلاع داشته باشیم. این نام از نام یک پادشاه دانمارکى به نام Harald Blaatand گرفته شده است. کلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگلیسى به شکل Bluetooth تلفظ شد که به معنى دندان آبى است.
 این پادشاه که بین سال هاى ۹۴۰ تا ۹۸۶ مى زیست، توانست دانمارک و نروژ را که در جنگ هاى مذهبى با هم مشکل پیدا کرده بودند متحد کند و از آن پس شهرت زیادى کسب کرد.
در واقع تکنولوژى Bluetooth هم بر پایه اتحاد یکپارچه سیستم هاى کامپیوتر در قالبى بدون سیستم تاکید دارد که نماد کار و تلاش پادشاه دانمارکى است.
 ایده اصلى ایجاد این سیستم در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت موبایل Ericsson ارائه شد. این شرکت به همراه چند شرکت دیگر به دنبال یک سیستم ارتباطى بین وسایل الکترونیکى مختلف بودند تا قادر به هماهنگى و سازگارى با هم باشند.
امروزه بسیارى از وسایل ارتباطى مانند PC، PDA، موبایل، پرینتر و… از پروتکل هاى متفاوت و ناسازگار با یکدیگر استفاده مى کنند و همین امر باعث عدم ارتباط مناسب بین آنها خواهد شد.
بنابراین شرکت هاى مربوطه تصمیم به ایجاد یک استاندارد مشترک براى انواع وسایل ارتباطى گرفتند تا ارتباط میان آنها تحت یک پروتکل ثابت و مشخص برقرار شود. در حال حاضر Ericsson، Intel، Nokia، IBM و Toshiba از پدیدآورندگان و توسعه دهندگان این تکنولوژى هستند. این شرکت ها با تشکیل گروهى به نامSGI
 Group) (Interest  Special موفق شدند استاندارد مورد نظر را ایجاد کنند .
 
انواع شبکه های بدون کابل
چهار نوع متفاوت از شبکه های بدون کابل وجود دارد ( از کند و ارزان  تا سریع و گران )
•    BlueTooth
•    IrDA
•    HomeR-SWAP
•    WECA-Wi-Fi
شبکه های Bluetooth:  که بحث پروژه ما می باشد.
 (Infrared Data Association) IRDI : استانداردی بمنظور ارتباط دستگاههائی است که از سیگنال ها ی نوری مادون قرمز استفاده می نمایند. استاندارد فوق نحوه  عملیات کنترل از راه دور، ( تولید شده توسط یک تولید کننده خاص ) و یک دستگاه  راه دور ( تولید شده توسط تولید کننده دیگر ) را تبیین می کند.  دستگاههای IrDA از نورمادون قرمز استفاده می نمایند.
HomeRF و SWAP      HomeRF  ، اتحادیه ای است که استانداری با نام
Shared Wireless Access protocol)) SWAP را ایجاد نموده است . SWAP دارای شش کانال صوتی متفاوت بر اساس استاندارد DECT و ۸۰۲٫۱۱ است. دستگاههای   SWAP در هر ثانیه ۵۰ hop ایجاد و در هر ثانیه قادر به ارسال یک مگابیت در ثانیه می باشند.
WECA  و Wi-Fi :Wireless Ethernet) Compatibility Alliance) WECA رویکرد جدیدی را نسبت به HomeRF ارائه نموده است ,در حالی که دارای  سرعت بالا  یازده مگابیت در ثانیه می باشد.
 
فرق   LAN و   PANچیست؟

LAN   باید قادر باشد تا بخشهایی حداقل با صد متر طول را پشتیبانی کند.
PANباید قادر باشد تا بخشهایی حداقل با ده متر طول را پشتیبانی کند.
PAN  یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده برای ارتباط میان   DEVICEهای کامپیوتری نزدیک به هم است (شامل تلفن  و PDA) این وسایل میتوانند به شخص تعلق داشته باشند یا نداشته باشند.
PAN ها می توانند برای ارتباط میان وسایل شخصی(ارتباط داخلی شخصی)یا برای ارتباط با یک شبکه رده بالا تر و اینترنت مور د استفاده قرار گیرند.
PAN ها می توانند با باسهای کامپیوتری مثل USB و FINEWINE سیم کشی شوند
 PAN های بی سیم هم می توانند توسط تکنولوژی شبکه ای IRDA و BLUE TOOTH  ساخته شوند.

 
فرق WI-FI و BLUETOOTH  چیست؟

این استاندارد از زیرمجموعه Bluetooth است و تحت آن ارتباطى با قدرتى بیشتر از خود Bluetooth ایجاد خواهد شد. ارتباط Wi-Fi که مخفف Wireless Fidelity است بیشتر بر پایه ارتباط شبکه اینترنت به صورت بى سیم تاکید مى کند و همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده است با استفاده از این تکنولوژى به راحتى در مسافرت، هواپیما و یا هتل مى توان از طریق Laptop به اینترنت متصل شد. Wi-Fi که همان استاندارد IEEE802.11 است در مدل هاى ۸۰۲٫۱۱a و ۸۰۲٫۱۱b مورد استفاده قرار مى گیرد و استاندارد اصلى آن IEEE802.11b است.
 در این مدل حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ۱۱Mbps است و از فرکانس رادیویى ۲/۴ گیگاهرتز استفاده مى کند. براى سرعت بخشیدن به این استاندارد مدل دیگرى نیز به نام ۸۰۲٫۱۱b+ ایجاد شده که سرعت انتقال را تا ۲۲mbps افزایش مى دهد. در مدل ۸۰۲٫۱۱a سرعت اطلاعات حدود  54mbps است و از  فرکانس  50 GHz استفاده مى شود.
 به طور حتم این مدل در آینده اى نه چندان دور جاى ۸۰۲٫۱۱b را خواهد گرفت.

براى استفاده از این سیستم ایستگاه هایى به نام Access point در مناطق مختلف و به فواصل چند صد مترى قرار مى گیرد. این ایستگاه ها امواج رادیویى را در هوا منتشر مى کنند و هر کامپیوترى که به Wi-Fi مجهز باشد و در محدوده این ایستگاه ها قرار داشته باشد قادر به استفاده از اینترنت است و کاربران با قرار دادن یک کارت سخت افزارى IEEE802.11b و یا وصل کردن یک دستگاه Wi-Fi اکسترنال از طریق USB به کامپیوتر خود قادر به استفاده از این سیستم هستند.
قیمت اینترنت در این سیستم بسیار مناسب است. مثلاً در کشور آمریکا یک Account نامحدود یک ماهه با این سرویس به مبلغ  20  تا ۳۰ دلار در اختیار کاربران قرار مى گیرد.
از نظر برد موثر هم حداکثر تا ۱۵۰ متر اطراف Access Point مورد پوشش قرار مى گیرد. در این حالت سرعت انتقال ارتباط ۱mbps است. البته هر چقدر فاصله کاربر با ایستگاه اصلى کمتر از ۱۵۰ متر باشد سرعت انتقال اطلاعات بیشتر خواهد شد. مثلاً سرعت انتقال اطلاعات در فاصله ۱۰۰ مترى mbps5.5، در فاصله ۸۰ مترى ۸mbps و در فاصله ۵۰ مترى و کمتر از mbps است
BLUE TOOTH  یک جایگزین برای ساختن  PERSONAL AREA NETWORK  است در حالی که در   WI-FI  تعداد زیادی آداپتورهای USB BLUE TOOTH  وجود دارد که بعضی از آنها شامل یک آداپتور IRDI  است و در واقع می توان گفت BLUE TOOTH  را نباید با WI-FI  مقایسه کرد که یک پروتکل سریع تر است و نیاز به سخت افزار پیچیده تری دارد و فاصله ی بیشتری را پوشش می دهد در حالی که از همان رنج فرکانسی استفاده می کند

 
مزایاى Bluetooth

عوامل بسیارى موجب شده تا شرکت ها و موسسات ارتباطى به دنبال استفاده از Bluetooth باشند. یکى از این عوامل محدودیت در انتقال Data از طریق سیم است. دستگاه هایى که با سیم کار مى کنند از طریق رابط هاى سریال یا پارلل و یا USB به کامپیوتر متصل مى شوند. اگر از ارتباط سریال استفاده شود در هر سیکل زمانى یک بیت ارسال مى شود و ارتباط پارلل در هر سیکل ۸ تا ۱۶ بیت را ارسال مى نماید. این مقادیر در دنیاى ارتباطات پرسرعت امروزى بسیار کم است. تا چندى پیش در مقام کشورهاى پیشرفته براى ارتباط اینترنت به طور کامل از ارتباطات سیمى و تکنولوژى هایى چون ISON و DSL استفاده مى شد. البته این سیستم ها هنوز هم جزء پرطرفدارترین و کاربردى ترین وسایل ارتباطى در جهان هستند. بگذریم که در کشور ما هنوز به طور کامل از این سیستم ها استفاده نمى شود و همچنان سیستم قدیمى و بسیار ضعیف Dial up مورد استفاده قرار مى گیرد.
به لطف تکنولوژى جدید Bluetooth کشورهایى چون آمریکا و برخى کشورهاى اروپایى که در زمینه تکنولوژى حرف اول را در دنیا مى زنند به سمت استفاده از ارتباطات بى سیم بین شبکه ها و اینترنت حرکت مى کنند که علاوه بر سرعت زیاد، کیفیت بسیار خوبى را در اختیار کاربرانش قرار مى دهد. از دیگر مشکلاتى که متخصصین بخش ارتباط با آن سروکار داشتند عدم وجود یک استاندارد مشخص و ثابت براى ارتباط دستگاه هاى مختلف با یکدیگر بود. تا پیش از این هر شرکت دستگاه هاى خود را براساس استانداردهاى ارتباطى خود تولید مى کرد و به همین خاطر اغلب آنها براى ارتباط با دستگاه هایى از همان نوع ولى متعلق به یک کمپانى دیگر دچار مشکل مى شدند زیرا پروتکل ثابتى وجود نداشت. حال این مشکل توسط استاندارد Bluetooth به راحتى قابل حل است. قبل از مطرح شدن مسئله استفاده از Bluetooth متخصصان اعتقاد داشتند که در ارتباطات نزدیک از اشعه مادون قرمز استفاده شود.

مثلاً در کنترل از راه دور تلویزیون از این سیستم استفاده مى شود. تکنولوژى مادون قرمز IrDA نام دارد و مخفف Infrared Data Association است. در عمل ثابت شده که استفاده از این استاندارد قابل اطمینان است و هزینه بسیار کمى به خود اختصاص مى دهد. ولى با این وجود معایبى نیز دارد. اولین مشکل حرکت نور در خط راست است. فرستنده مادون قرمز و گیرنده آن مى بایست در مقابل هم قرار بگیرند تا ارسال اطلاعات صورت گیرد، در غیر این صورت و وجود داشتن مانعى در بین راه، انتقال اطلاعات به درستى صورت نمى گیرد. یکى دیگر از مشکلات مادون قرمز اصطلاح «یک به یک» است. به این معنى که شما فقط مى توانید اطلاعات را از یک دستگاه تنها به یک دستگاه دیگر ارسال کنید و در یک لحظه قادر به ارسال اطلاعات از یک دستگاه به چند دستگاه نخواهید بود اما هر دو مشکل IrDA از طریق Bluetooth قابل رفع است. یکى دیگر از دلایل استفاده از تراشه هاى Bluetooth قیمت بسیار مناسب آن است.

قیمت این تراشه ها عملاً ۱۵ تا ۳۰ دلار است که با توجه به کارایى بسیار خوب، این قیمت کاملاً مناسب به نظر مى رسد.

همان طور که اشاره شد این تکنولوژى از محدوده فرکانس ۲/۴۰ تا ۲/۴۸ گیگا هرتز که محدوده اى رایگان است استفاده مى کند که ۷۹ کانال ارتباطى را شامل مى شود. البته این محدوده در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار مى گیرد ولى در ژاپن این محدوده بین ۲/۴۷ تا ۲/۴۹ گیگا هرتز است و ۲۳ کانال ارتباطى را شامل مى شود. هر کدام از این کانال هاى ارتباطى قابلیت ارسال یک مگابایت اطلاعات را دارد و برد موثر آن ۱۰متر ذکر شده که شرکت هاى ارائه کننده این سیستم ها تا برد۷ متر را ضمانت مى کنند و بیشتر از آن به فضاى اتاقى بستگى دارد که دستگاه ها در آن قرار دارند و همچنین به میزان وجود دیگر امواج رادیویى هم وابسته است. سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد Bluetooth بستگى به نوع سیستم ارتباطى دارد. مثلاً اگر از ارتباط همزمان یا Synchronous استفاده شود نرخ انتقال اطلاعات ۴۲۳ کیلوبایت در ثانیه خواهد بود.

در این نوع ارتباط دستگاه فرستنده و گیرنده به طور همزمان قادر به دریافت و ارسال اطلاعات هستند. در نوع دیگر ارتباط که ارتباط غیرهمزمان یا Asynchronous نام دارد نرخ انتقال اطلاعات ۷۲۱کیلوبایت در ثانیه خواهد بود. البته با وجود سرعت بیشتر این ارتباط نسبت به ارتباط همزمان، قابلیت ارسال و دریافت در یک زمان را ندارد. البته تکنولوژى هاى مانند Wi-Fi که بر پایه Bluetooth است برد موثر و نرخ انتقال اطلاعات بیشتر مى شود. Bluetooth از سیستم بسیار حساسى نیز برخوردار است و از این لحاظ با استفاده از آن احتمال تداخل بین دستگاه هاى مجهز به امواج رادیویى به حداقل خود مى رسد و حتى در صورت بروز تداخل در ارتباط بلافاصله اطلاعات از بین رفته مجدداً به طور خودکار براى دستگاه گیرنده ارسال خواهد شد. حال این تصور به وجود مى آید که با وجود چندین دستگاه مجهز به این تکنولوژى در یک اتاق چگونه آنها روى یک فرکانس مشخص و بدون تداخل با یکدیگر به تبادل اطلاعات مى پردازند.

براى جلوگیرى از تداخل اطلاعات Bluetooth از تکنیکى به نام Spread Spectrum Frequency استفاده مى کند و این تکنیک به دستگاه ها اجازه مى دهد که در یک محدوده فرکانسى مشخص شده به صورت خودکار تغییر فرکانس داشته باشند. در واقع در این تکنولوژى یابنده کانال آزاد بیش از ۱۵۰۰ بار در ثانیه کانال هاى ارتباطى را چک مى کند تا از کانال هاى اشغال شده با خبر باشد و در صورت ایجاد یک ارتباط جدید یک کانال آزاد را به آن ارتباط اختصاص دهد. مثلاً یک دستگاه کامپیوتر در حال ارتباط با پرینتر از طریق فرکانس GHZ 2.47 باشد در همین زمان موبایل قصد ارتباط با اسکنر را دارد. با استفاده از تکنیکى که ذکر شد به طور خودکار فرکانس اشغال شده توسط کامپیوتر و پرینتر شناسایى شده و ارتباط موبایل و اسکنر به روى یک فرکانس جدید برقرار مى شود.
Bluetooth چگونه کار می کند ؟
یکی از جالب ترین نکات درباره این استاندارد روشی است که وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث به طور خودکار یکدیگر را تشخیص می دهند ، ارتباط برقرار می کنند و داده ها را به دستور شما یا بدون دخالت شما انتقال می دهند.
در خصوصیات بلوتوث یک ارتباط رادیویی با برد کوتاه تعریف شده است.
این استاندارد هم چنین یک برد متوسط ۱۰۰ متری را تعریف کرده است ، اما به ندرت به کار می رود ، چون به توان التریکی و هزینه بیشتری نیاز دارد.
هر وسیله بلوتوث حاوی یک تراشه فرستنده / گیرنده مربعی ۴ سانتیمتری است که در باند فرکانس رادیویی ISM (Industrial Scientific Medical)  یا صنعتی ، علمی ، پزشکی از ۴۰/۲ گیگاهرتز تا ۴۸/۲ گیگاهرتز عمل می کند.
سازندگان و طراحان این فرکانس را بدین لحاظ انتخاب کردند که در سراسر جهان به رایگان در دسترس است و محدودیتهای داشتن مجوز را ندارند .
باند ISM به ۷۹ کانال تقسیم می شود که هر کدام پهنای باند یک مگاهرتزی دارند که این باند رایگان است .
بلوتوث از لحاظ نظری پهنای باند یک مگابایت در ثانیه را دارد ، که سرعتی نزدیک به ۷۲۳ کیلوبیت در ثانیه است.
این سرعت خیلی بالا نیست ، اما برای انتقال داده ها بین وسایل دستی و دسترسی به اینترنت کاملاً کافی است.
هر دستگاه BLUE TOOTH  می تواند به طور همزمان تا ۷ اتصال را نگه دارد اما فقط یک اتصال فعال در یک زمان وجود دارد  این گروه ماکزیمم ۸ دستگاه یکی HOST  و بقیه
SLAVE   PICONETS  نامیده می شوند
خصوصیات BLUE TOOTH  همچنین امکان اتصال دو  PICONET را با یک دستگاه MASTER   که به عنوان BRIDGE  عمل می کند  فراهم می آورد.
هر دستگاه می تواند طوری پیکر بندی شود که به طور متناوب وجودش را به دستگاه مجاوربرای برقراری یک اتصال ,اعلام کند .
همچنین این امکان وجود دارد که با استفاده از PASSWORD  ارتباط بین دو دستگاه را حفاظت کرد به طوری که کس دیگری نتواند به آنها گوش دهد.
پروتکل در باند LICENSE FREE ISM در ۲٫۴۵ GHZ  کار می کند و سرعت آن به ۷۳۲ KBI/S می رسد که برای جلوگیری از تداخل با بقیه پروتکلها که از باند ۲٫۴۵  GHZ  استفاده می کنند , پروتکل BLUE TOOTH  باند را به ۷۹ کانال تقسیم کرده و کانالها را تا ۱۶۰۰ بار در ثانیه تغییر می دهد .

 
Bluetooth  و هک
Bluetooth در کسری از ثانیه موجب هک می‌شود .
وسایلی که از فناوری بی‌سیم Bluetooth برای تبادل اطلاعات بهره می‌برند  از جمله تلفن‌های همراه، رایانه‌های PDA و کامپیوترهای شخصی, از نظر امنیتی بسیار آسیب‌پذیر بوده و امکان هک شدن در کسری از ثانیه وجود دارد.
به گزارش یخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران،  بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که مهاجمان می‌توانند به سرعت به شبکه‌های بی ‌سیم مبتنی بر Blue Tooth  نفوذ کرده و حتی هزینه مکالمه یک کاربر را بر دوش کاربر دیگری بیندازند.

این مهند سان به تازگی موفق شده‌اند تنها در مدت زمان ۰۶/۰  ثانیه به درون دو تلفن همراه که از طریق فناوری   Blue Tooth باهم در ارتباط بودند نفوذ کنند و کنترل آنها را در دست بگیرند. 
آنان معتقد ند که باید در استانداردهای مربوط به این فناوری تجدید نظر جدی به عمل  آید.
 
 دوربین دیجیتال Blue Tooth

شرکت سونی در جریان برگزاری نمایشگاه CeBIT در شهر هانوفر آلمان دست به عرضه دوربین دیجیتال جدیدی زده است که با استفاده از فناوری بی‌سیم     BlueTooth    قابل کنترل است.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، این دوربین موسوم به ROB-1 را می‌توان با جوی‏استیک صفحه کلید یا تلفن همراه کنترل کرد.
دوربین یاد شده را حداکثر می‌‌توان تا فاصله ۵۰ متری از کاربر کنترل کرد. این دوربین، تصاویر ویدئویی دریافتی را روی صفحه تلفن همراه کاربر نیز نمایش می‌دهد. این دوربین برای حرکت بر سطح زمین مجهز به ۳ چرخ نیز است ROB-1 که ۱۱ سانتیمتر قطر دارد را می‌توان به عقب و جلو حرکت داد و عدسی آن را می‌توان تا ۷۰ درجه به سوی بالا و تا ۲۰ درجه به سوی پایین جابه‌جا کرد.

این اولین باری است که یک دوربین دیجیتال با قابلیت کنترل از راه دور با چنین کیفیتی به بازار عرضه می‌شود .
 
صفحه کلید و ماوس بى سیم Bluetooth:

فیلیپ چیلر نایب رئیس ارشد Worldwide product Marketing شرکت اپل گفت: این شرکت به طور کامل از Blue Tooth در سیستم عامل Mac OS X پشتیبانى نموده است و استاندارد Blue Tooth را در خط نت بوکهاى حرفه‌اى خود مورد استفاده قرار داده ایم. صفحه کلید و ماوس بى سیم مبتنى Bluetooth بر اجزا ایده ال براى Power Books جدید هستند.

کارآیى صفحه کلید و ماوس بى سیم بیش از ۳۰ فوت ( ۹۰۰ سانتى متر) از کامپیوتر است و رمزگذارى ۱۲۸ بیتى را براى نگهدارىاطلاعات حساس انجام می‌دهد. این دیوایس‌ها به همراه نرم افزار AFH (Adaptive Frequency Happing) عرضه می‌شوند که در این صورت به وجود واسط بین دیوایس‌هاى Bluetooth و سایر دیوایس‌ها و شبکه‌هاى بى‌سیم نیازى نیست.

هر دو دیوایس داراى سیستم مدیریت پیشرفته برق هستند که به طور خودکار به وضعیت مصرف برق کم سوئیچ می‌کند و در هنگام عدم استفاده خاموش می‌شوند. ماوس بى سیم اپل دو باطرى Energizer e2AA براى مصرف سه ماه و صفحه کلیدى بیسیم اپل ۴ باطرى Energizer e2AA براى مصرف ۹ ماه دارد.
 
ارسال اطلاعات در BlueTooth :

اطلاعات مى تواند به صورت هم زمان و غیر هم زمان ارسال شود. روش ارتباط هم زمان (SCO) عمدتاً براى صدا و روش غیر هم زمان (ACL) براى داده ها به کار مى رود. در هر piconet  هر جفت واحد اصلى و پیرو مى توانند روش ارسال متفاوتى را استفاده کنند و روش ها در هر زمانى مى تواند تغییر کند. پهناى باند توسط واحد اصلى کنترل مى شود تا مشخص کند هر واحد پیرو مى تواند چه میزان از کل را استفاده کند.
 پیروها تا زمانى که واحد اصلى به آنها اجازه ندهد نمى توانند اطلاعاتى مبادله کنند و دستگاه اصلى مى تواند پیغام ها را از طریق لینک ACL به همه پیروها بفرستد.
 

امنیت سیستم و اصلاح خطا:

سه تکنیک اصلاح خطا براى شبکه هاى بلوتوث معرفى شده است: دو حالت کد اصلاح خطاى مستقیم (FEC) و درخواست تکرار اتوماتیک. (Arq) روش هاى FEC طورى برنامه ریزى شده اند تا تعداد ارسال هاى مجدد را کاهش دهند.
امنیت سیستم از سه طریق انجام مى شود: جهش هاى فرکانسى تصادفى تکرار شونده، استفاده از کدهاى خاص براى تعیین صحت اطلاعات و روش رمز نگارى.
جهش هاى فرکانسى، استراق سمع را براى هر کسى مشکل مى کند. در این روش فرکانس ارتباطى بین دو دستگاه براساس الگوى توافقى بین خودشان در محدوده فرکانس مجاز ۱۶۰۰ بار در ثانیه، عوض مى شود تا علاوه بر اینکه نویز کمترى در ارتباطات ایجاد شود، دست یافتن به اطلاعات واقعى ردوبدل شده, براى هکرها هم دشوار شود. روش تعیین صحت به کاربر اجازه مى دهد تا اتصال را تنها با دستگاه هایى که تعیین شده است کنترل کند. روش رمز گذارى از یک کلید رمزى با طول ۶۴ بیت استفاده مى کند.دنیاى بى سیم موهبتى براى کامپیوترها بوده است. سیستم بى سیم باعث شده است تا از وجود انبوهى از سیم ها و کابل ها راحت شویم و مهم تر از آن موجب شده است تا کامپیوترهاى شخصى بسیار کاربردى تر شوند و تکنولوژى بلوتوث هم به عنوان یکى از مهم ترین تکنیک هاى بى سیم روز به روز در حال پیشرفت است
 
پروتکل ارتباطى
در ارتباطاتى که از بلوتوث استفاده مى کنند، معمولاً یکى از حالات و موقعیت هاى زیر برقرار است:
 Standby(انتظار): دستگاه هایى که به هیچ piconet متصل نباشند، در حالت انتظار هستند. در این حالت، دستگاه با حدود ۳۲ جهش فرکانسى در هر ۲۸/۱ ثانیه به پیغام ها گوش مى دهد.
 :Page/Inquiry  اگر دستگاهى بخواهد با دستگاه دیگرى ارتباط برقرار کند و آدرس آن مشخص باشد، یک پیغام ارسال مى کند. اگر آدرس مشخص نباشد، توسط یک پیغام کدى براى تقاضاى پاسخ مى فرستد. واحد اصلى ۱۶پیغام مشابه را به واحد پیرو مى فرستد. اگر پاسخى دریافت نشود، واحد اصلى دوباره ۱۶ پیغام ارسال مى کند.
 )Active فعال): در این حالت اطلاعات در حال ارسال هستند.
) Hold حفظ کردن): زمانى که هم واحد اصلى و هم پیرو در حالت انتظار هستند و هیچ اطلاعاتى مبادله نمى شود، این حالت برقرار مى شود. هدف از این حالت، ذخیره توان است. در غیر این صورت مبادله اطلاعات به طور ثابت صورت مى گیرد.
  :Sniffاین حالت تنها براى دستگاه پیرو قابل اجرا است که براى ذخیره توان انجام مى شود، البته نه به اندازه حالت قبل. در این حالت پیرو نقش فعالى در piconet  ندارد. این حالت معمولاً قابل برنامه ریزى است.
Park (توقف): فعالیت در این روش , از حالت Hold هم کمتر است. در طول این حالت واحد پیرو با piconet همگام شده است، بنابر این نیاز به عکس العمل کامل ندارد. در این حالت آنها آدرس MAC را ندارند و تنها گوش مى دهند تا خود را با واحد اصلى هماهنگ کنند (به آدرس سه بیتى اى که هر واحد در یک را piconet مشخص مى کند، آدرس MAC مى گویند)

سیم هایی که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم عموماً بر دو نوع هستند. سیم ها و کابل هایی که برق را از خود عبور می دهند و سیم ها و کابل هایی که اطلاعات، داده ها و صوت را از خود عبور می دهند. در مورد اول هنوز بشر به آن مرحله از پیشرفت نرسیده است که سیم ها را برچیند اما در مورد دوم به موفقیت های بزرگی دست یافته است بخصوص در قسمت انتقال صوت که اختراع تلفن همراه، یکی از مهمترین دستاوردهای آن است. تلاش های بشر در چند سال گذشته برای برچیدن سیم ها بسیار گسترده بوده است و در این زمینه فن آوری های بسیاری توسط شرکت و مؤسسات تحقیقاتی مختلف در سراسر دنیا عرضه شده است. در این میان جدیدترین سیستم بدون سیمی که عمر آ ن از بقیه سیستم ها و فن آوری ها کمتر است سیستمی است با نام   Bluetooth است.
 
به طور کلی در مورد ارتباط با سیم می توان به دو نکته اشاره کرد. اول این که دو دستگاه مورد نظر از لحاظ فیزیکی چگونه با هم متصل می شوند توسط چه تعداد سیم و دوم این که فرامین مورد نظر برای اجازه دریافت و ارسال اطلاعات کدام است این دو ویژگی را می توان بزرگ ترین مشکلات ارتباط با سیم همه دانست بلوتوث به راحتی این مشکلات را حل می کند چون ویژگی بلوتوث بی سیم بودن آن است. هنگامی که دو دستگاه دارای سیستم بلوتوث به هم نزدیک می شوند بدون هیچ گونه مشکلی اطلاعات را به یکدیگر منتقل می کنند. البته در مورد انتقال داده ها در تلفن همراه اوضاع کمی متفاوت است در این جا برای رعایت اصول امنیتی شخص دریافت کننده اطلاعات باید اجازه ورود اطلاعات به تلفن خود را بدهد که این کار معمولاً توسط کلمه رمز انجام می شود.
با استفاده گسترده از بلوتوث در منازل و ادارات و اماکن عمومی احتمال تداخل امواج بالا می رود، اما بلوتوث به راحتی این مشکل را حل می کند. همان طور که گفته شد فرکانس بلوتوث ۴۵/۲ گیکاهرتز است. اما این فرکانس، فرکانس میانه است فرکانس دقیق بلوتوث ۴۰/۲ گیگاهرتز تا ۴۸/۲ گیگاهرتز است. در این رنج فرکانس، ۷۹ کانال رادیو فرکانس متفاوت وجود دارد برای این که در امواج به کار رفته در دستگاههای بلوتوثی که در برد یکدیگر قرار دارند اختلال رادیوئی ایجاد نشود، هر دستگاه در هر ثانیه ۱۶۰۰ بار این ۷۹ کانال را به صورت شانسی انتخاب می کند در این صورت اگر دو دستگاه در برد یگدیگر قرار داشته باشند و بر حسب شانس هردو یک کانال رادیو – فرکانس مشترک را انتخاب کنند، زمان اشتراک آنها به قدری کوتاه است که هیچ تداخلی را باعث نمی شود در حالت کلی می توان دو ویژگی کلی برای این سیستم به صورت استاندارد عنوان کرد.
-۱ این سیستم چند دستگاه بیس و چند دستگاه متحرک را از وجود سیم بی نیاز می کند.
-۲ این سیستم امکان انتقال داده و صوت را هم زمان دارد.
فن آوری بلوتوث در چند سال گذشته پیشرفت های زیادی داشته است و همین پیشرفت ها، شرکت های بزرگ را علاقه مند به استفاده از این فن آوری کرده است. با همه این تفاسیر از بلوتوث آن طور که باید و مورد انتظار SIG است، استفاده فراوانی شده است. در حال حاضر بلوتوث کم کم از زیر سایه رقیب قدرتمندش یعنی سیستم WI-FIدر حال خارج شدن است . WI-FI بیشتر برای ارتباط بین شبکه ای ارتباطات کوتاه، یعنی ارتباطاتی که مطمئناً روزی سراسر دنیا را فرا خواهند گرفت، کاربرد دارد.
به هر حال همان طور که هارالد دندان آبی قرن ها پیش اتحاد را برای اسکاندیناوی به ارمغان آورد، وایکینگ های متمدن امروز ما هم می خواهند با برچیدن سیم ها توسط بلوتوث این بار تمام دنیا را با هم متحد کنند.
آیا BLUE TOOTH  نیاز است؟
در جواب باید گفت  BLUE TOOTH  یکی از مهم ترین نیازهای تکنولوژی است که این اجازه را می دهد تا وسایل بی سیم کشف ,و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.برای وسایل جایگزین شده,بی سیم بودن, مهم است زیرا می توانند همواره حاضر باشند ولی این نکته را هم نباید نادیده گرفت که اگر بشر در حال اعتماد کردن به این  شبکه های جایگزین است ,امنیت اطلاعات و دسترسی به کنترل یکی از مهم ترین موارد محسوب خواهد شد.
اما خوشبختانه BLUE TOOTH  می تواند راه حلی را برای تمامی این مشکلات تهیه کند که این مطلب با حمایت و ساپورت BLUE TOOTH  برای مدارات با پروتکل های موجود و API  ها ثابت می شود  و باز به این نکته می رسیم  که BLUE TOOTH  مهمترین حریف و هماورد در میان دیگر انقلابها و تحولات بی سیم برای ارتباط و پیوند لایه فیزیکی می باشد  .
یکی از این تحولات جا یگزین شدن اینترنت بر مبنای  BLUE TOOTH  است که به نظر می رسد انقلاب و تحول همه جانبه ای را در زندگی روزمره ماپدید آورد .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۸ امتیازs بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه   جنین شناسی یکی از چالش برانگیز ترین دروس علوم پایه است که مطالعه آن خود چالش های خاص خود را دارد. […]

    خواص آلو برای دیابت چست؟

    خواص آلو برای دیابت چست؟ ۴٫۸۰/۵ (۹۶٫۰۶%) ۷۱ امتیازs خواص آلو برای دیابت چست؟ امروزه می‌توان با مصرف بسیاری از میوه‌ها از مصرف داروهای شیمایی تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمود چرا که افرادی که دارای دیابت هستن با مصرف قرص و داروهای شیمایی […]

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !!

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !! ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اگر لبخند می‌زنید، هر چه لبخندتان صادقانه تر و بزرگتر باشد، زیباتر به نظر خواهید رسید. و به همین ترتیب شخص دیگر هم می‌تواند بیشتر جذب شما شود .

    خرید کفش اسپرت مناسب

    خرید کفش اسپرت یکی از مهمترین بخش‌های خرید هر فردی است. چرا که یک کفش مناسب باعث داشتن پاهای سالم و درنتیجه انجام اقدامات سریع‌تر به سمت رویاها می‌شود. درست است که مراجعه به مراکز خرید شاید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن می‌رسد اما […]

    عناوین شغلهای پردرآمد دنیا و ایران

    متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین/ تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۴ ارزش مشاغل مرتبط با یادگیری ماشین، حدود ۳۱ میلیارد دلار باشد. این گفته به معنای آن است که طی یک دوره زمانی شش ساله، نرخ رشد سالیانه این حوزه بیش از ۴۰ […]

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas در این مقاله به بررسی و معرفی GTA San Andreas و Tekken 3  می‌پردازیم که محال است هیچ گیمری نامی از این دو بازی نشنیده باشد. این دو بازی در هنگام عرضه در زمان خود توانستند رکوردهای فروش بازی را جا بجا کنند و به شاهکارهای فراموش‌نشدنی تبدیل شوند که به دلیل استقبال فراوان […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi