جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

همه چیز درباره سگهای پلیس

1,946

بازدید

همه چیز درباره سگهای پلیس ۴٫۳۸/۵ (۸۷٫۵۰%) ۱۶ امتیازs

همه چیز درباره سگهای پلیس/

همه چیز درباره سگهای پلیس

مانور نشان می دهد آمادگی سگ ها در چه میزان است. مربی می خواهد موادی را جاسازی کند تا سگ را برای ما بیازماید. هر کجا که می گذارد، در گام اول سگ مواد را می یابد و سر و صدا به پا می کند.

می خواهند داستان کمی کشدار باشد، پس نقاطی را انتخاب می کنند که در دسترس نباشد اما سگ بلافاصله بالای سر مواد حاضر می شود. اینجا گمرک است، گمرک جنوب تهران که دو قلاده سگ مواد یاب دارد و گاهی این سگ ها را به ماموریت هایی اعزام می کند. به گمرک امانات پستی و …

داستان سگ ها داستان چندان طولانی در گمرک نیست، اما از همان روزها که آمده اند، حوالی سال ۱۳۸۹ تا امروز چنان کارنامه خوبی از عملکردشان باقی گذاشته اند که برنامه ها بر افزایش تعدادشان دلالت دارد.

می خواهند تا یک سال پیش رو تعداد سگ های موادیاب را از ۱۸ قلاده به ۷۸ قلاده افزایش دهند. این سگ ها ابزاری دیگر هستند برای سالم سازی محموله هایی که از ایران می رود یا به ایران می آید.

وجود مواد مخدر در میان کالاهای وارداتی به ایران، یا کالاهای صادراتی از ایران می تواند زمینه ساز بروز مشکلات فراوانی شود. وقتی حجم کشفیات مواد مخدر در گمرک های طرف معامله با ایران زیاد باشد، سختگیری ها بر کالای ایرانی افزایش می یابد و این امر روند تجارت را با کندی روبرو کرده و موجبات افزایش هزینه کالاهای صادراتی از ایران را فراهم می آورد.

از این رو تجهیز هر چه بیشتر گمرک به ابزارهایی برای مقابله با مواد مخدر را می توان جزئی از برنامه کاهش قیمت تمام شده کالا ارزیابی کرد.

«یوسفی» مسئول آموزش سگ ها در گمرک جنوب، درباره نحوه اداره سگ ها و مربیانشان سخن می گوید.

***********

هر سگ موادیاب چقدر قیمت دارد؟

قیمت ها اندکی متفاوت هستند اما بررسی ها نشان می دهد در اروپا حدود ۱۴ هزار یورو قیمت دارند .

این قیمت متعلق به قبل از آموزش است یا بعد از آموزش؟

۱۴ هزار یورو قیمت قبل از آموزش این سگ هاست. بعد از آموزش با توجه به مهارت و تخصص سگ ها ارزششان بیشتر هم می شود.

کمی درباره فرآیند انتخاب این سگ ها توضیح می دهید؟

غالباً سگ ها بر اساس معیارهایی از قبیل هوش و ذکاوت و آناتومی و … از دو سه ماهگی توسط مربیان انتخاب می شوند . ابتدا با آموزش های کلی تحت کنترل و تربیت در می آیند و تربیت می شود و بعد اگر قابلیت های لازم را داشتند وارد آموزش های تخصصی می شوند .

به عبارت دیگر وارد مرحله “گرین داگ” می شوند ، در این دوره متخصصین انتخاب می کنند که سگ ها در چه حوزه یا اموزش لازم را ببینند . زنده یاب، مواد منفجره یاب یا مواد مخدر یاب و … می شوند.

در حقیقت این مربی است که از استعداد سگ ها متوجه می شود در کدام حوزه تبحر دارند نژادهای ژرمن فیشر و برژن مالینوز قابل توجه هستند. از این دو نژاد برای قابلیت های خاص استفاده می شود.

البته لازم به ذکر استهر سگی از این نژاد موادیاب نمی شود بلکه از هر ۴۰ یا ۵۰ قلاده، یک سگ ممکن است موادیاب یا مواد منفجره یاب شود.

معمولا ضریب خطای سگ هایی که در یک حوزه فعالیت می کنند چقدر است؟

خیلی پایین. اصلاً وقتی گمرکی به سگ مواد یاب مجهز می شود در خط قرمز قاچاقچیان قرار می گیرد و دیگر قاچاقچیان این مسیر را کمتر استفاده می کنند. کشفیات این سگ ها در برخی موارد واقعا خارق العاده است.

در بسیاری از موارد اصلا امکان حدس زدن جاسازی ها وجود ندارد. قاچاقچیان البته شگردهایی را به کار می برند تا سگ ها را گمراه کنند اما موفق نمی شوند . در برخی موارد روی مواد جاسازی شده فویل کشیده اند، بعد هم از کاربن و فلفل و ادویه و … استفاده کرده اند تا حس بویایی سگ ها را گمراه کنند اما باز هم سگ ها موفق به کشف مواد در کف بسته یا نقطه دیگری شده اند.

همین چند وقت پیش بود که در فرودگاه اما خمینی کشف عجیبی داشتیم. توانستیم از یک قطع جرثقیل سقفی ۲۳ کیلو تریاک کشف کنیم. این جاسازی خیلی حرفه ای بود. قطر استوانه ۴ سانت از فولاد بود، این بدان معناست که حتی اشعه ایکس هم نمی توانست از این استوانه عبور کند.

این بار که به مقصد الماتی می رفت، پس از کنترل سگ های موادیاب مشکوک تشخیص داده شد و وقتی این استوانه را برش زدند جاسازی ۲۳ کیلو تریاک معلوم شد.

در گمرک سرو در آذربایجان غربی هم همکاران کشفی کردند که عالی بود. فرد خاطی داخل باک بنزین که دارای بویی تند و آزاردهنده است و امکان نفوذ هم ندارد، ۶ کیلو تریاک جاسازی کرده بودند .

این جاسازی ها بسیار پیچیده و سخت است و حضور سگ ها ضریب ریسک را برای قاچاقچیان بالا برده و برای تاجران ایرانی پایین آورده است.

گمرک چه مدتی است مجهز به سگ های موادیاب شده است؟

اواخر سال ۱۳۸۸ بود که ۶ تن از همکاران بنده مستقر شدند و کار تقریبا آغاز شد. ۴ خرداد سال ۱۳۸۹ نیز اولین اکیپ سگ های موادیاب در سرخس و آستارا و بازرگان مستقر شدند . این مناطق به دلیل خطرات بالای عبور مواد مخدر مورد انتخاب قرار گرفتند و کار این گونه کلید خورد.

حجم کشفیات مواد در این دوران چطور بوده است؟

سال گذشته در حدود ۳۱۴ کیلوگرم مواد مخدر کشف کردیم اما لازم است اشاره کنم که حجم کشفیات ما در سال ۱۳۹۲ در حدود ۱۵ کیلو بود .سنوات قبل نیز همین وضعیت وجود داشت. حجم کشفیات بین ۱۰ تا ۱۵ کیلو بود. انواع مواد مخدر بوده است در سال ۹۳٫ سال ۹۲ حدود ۱۵ کیلو بود.

علت افزایش قابل توجه کشفیات چیست؟ سگ ها آموزش دیده تر از قبل شده اند؟

نوع کار مربی با سگ در این پروسه بسیار تاثیر گذار است، اگر مربی بی انگیزه باشد و حرفه ای گری لازم را نداشته باشد، نمی تواند سگ را به درستی تحت فرمان خود درآورد. ما با برنامه ریزی و سیاست گذاری درست توانستیم به این حجم کشفیات برسیم و پیش بینی بنده این است در سال جاری بیشتر از سال ۹۳ کشفیات داشته باشیم.

در نیمه اول سال جاری نیز حجم کشفیات ما به بیش از صد و اندی کیلو مواد مخدر رسیده است.

بر اساس تجربیاتی که در این دوره به دست آورده اید، حجم قاچاق مواد مخدر در چه مقطع زمانی از سال بیشتر از ایام عادی است؟ بعبارت دیگر

ایام قرمز برای شما بر اساس چه مولفه هایی تعیین می شود؟

ایام خاصی مثل جشن ها ، نوروز و …تردد مسافر و کالا بیشتر است و در نتیجه به همان میزان احتمال قاچاق مواد مخدر نیز بالاتر می رود . در واقع همین ایام خاص سبب می شود امکان اراده میانگین مشخصی از کشفیات مواد مخدر در هر ماه فراهم نباشد .

بیشترین کشفیات شما در محموله های وارداتی است یا صادراتی؟

بیشترین کشفیات متعلق به محموله های صادراتی است.

در حال حاضر چند قلاده سگ موادیاب در گمرکات مشغول به کار هستند؟

۱۸ قلاده .

طبیعتا این تعداد کم امکان پوشش تمام محموله های ورودی و خروجی از کشور را ندارند،

بر اساس چه معیارهایی محموله ای را برای بازبینی سگ های موادیاب انتخاب می کنید؟

مبدا و مقصد کالا خیلی مهم است . ما در کنترل محموله های صادراتی به برخی کشورهایی که کشفیات بالایی از محموله های ایرانی دارند ، دقت بیشتری به خرج می دهیم .

از سوی دیگر محموله هایی که از غرب و جنوب به اسیای میانه ترانزیت می شوند مورد دقت بیشتری قرار می گیرند. حجم قاچاق در محموله های مرزهای آبی و شرقی نیز بالاست و طبیعتا با وسواس بیشتری مجوز عبور برایشان صادر می شود .

وضعیت در حوزه ترانزیت چگونه است؟

دقت ما روی محموله های ترانزیتی بسیار بالاست .وقتی کالایی تحت پوشش پلمب گمرک قرار می گیرد از موقعیت خاصی برخوردار می شود . پلمب گمرک این اطمینان خاطر را می دهد که این کالا به همراه اسناد نظارتی ، تحت پوشش گمرک حمل می شود .

ممکن است فرد خاطی بخواهد از این موقعیت استفاده کند . البته لازم به ذکر است که در این حوزه نیز بیشتر مواد مخدر را در وسیله نقلیه پیدا کرده ایم نه در میان کالاها .

بیشترین کشفیات در چه مناطقی رخ می دهد ؟

بیشترین کشفیات در امانات پستی است . به هر حال افراد خاطی وسوسه می شوند از این موقعیت استفاده کنند که مواد مخدری را با پوشش گمرک از ایران خارج کنند اما هم همکاران ما کشفیات خوبی داشته اند و هم هر گاه سگ های موادیاب را به این گمرک برده ایم کشفیات خوبی داشته ایم .

چند درصد محموله های ورودی و خروجی از ایران توسط سگ های موادیاب کنترل می شود؟

از لحاظ تعداد سال قبل ۲۳۵ هزار محموله که شامل کامیون و سواری و محموله پستی بود توسط سگ های موادیاب کنترل شد . البته باید اشاره کنم که این تعداد کنترل توسط ۱۸قلاده سگ موادیاب آمار قابل توجهی است .

بیشتر در چه مرزهایی حساسیت روی محموله های ورودی به ایران بالاست ؟

محموله های وارداتی از افغانستان و پاکستان ضریب ریسک بالا دارد . در ضمن ورود و خروج از لطف آباد، آستارا، بازرگان، سرو ، رازی ، دوغارون، سرخس نیز همین وضعیت را دارند.

کل محموله های عبوری از گمرک در این دوره زمانی، یعنی سال ۱۳۹۳ چقدر بود؟

آمار دقیق ندارم اما می توانم عرض کنم در گمرکات ما روزانه حدود ۵۰۰ کامیون وارد یا خارج می شود.از این تعداد در گمرکاتی که مجهز به سگ موادیاب هستند، ۲۰۰ کامیون توسط سگ ها چک میشه .

به عنوان مثال در بازرگان سه قلاده سگ داریم و عملیات چک توسط آنها گزینشی صورت می گیرد . در این میان تجربه و مهارت مربیان ما ینز بسیار موثر است چون شاخص های خطر را آنها تشخیص می دهند و سگ ها را وارد عملیات می کنند.

بیشترین مواد مخدر وارداتی جاسازی شده در محموله های صادراتی چه موادی هستند؟

بیشتر تریاک . شاید بالغ بر ۹۰ درصد مواد کشفی ما تریاک است . هرویین با فاصله بالا رتبه دوم و شیشه رتبه سوم را دارد. اگر بخواهم درصد بدهم باید بگویم معمولا ۹۰درصد تریاک و ۸ درصد هرویین و بقیه شیشه .

کشفیات مواد در ترانزیت چه آماری را نشان می دهد؟

ترانزیت هم همین سه قلم است . البته موارد خاص ممکن است رخ دهد . مثلا دو سال پیش در فرودگاه اما خمینی (ره) از یک مسافر ورودی به ایران کوکایین کشف شد . او اهل کنیا بود ، از آفریقا آمده بود و می خواست عبور کند .

یک کیلو و هشتصد گرم کوکایین داشت. کوکایین در منطقه ما کمیاب است و ارزش بسیار بالایی دارد . مثلا همین مقدار کوکایین حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد.

گفتید قرار است ۶۰ قلاده سگ به تعداد سگ های تحت پوشش گمرک اضافه شود . در چه دوره زمانی این عملیات صورت می گیرد؟

تا پایان سال اینده .

فکر می کنید ضریب امنیت کالاهای عبوری و صادراتی از ایران چقدر افزایش یابد؟

ببینید سیاست امروز گمرک تسریع فرآیند ترخیص کالاست خصوصا در بخش صادرات . ما باید ضریب امنیت را همزمان با کاهش زمان ترخیص بالا ببریم . لازم است کنترل ها و بازرسی ها در کمترین زمان ممکن صورت گیرد .

سگ های موادیاب کامیون و کانتینر را ۲ تا ۳ دقیقه کنترل می کنند . طبیعتا می بینید که این ابزار دقیق و پر سرعتی است .

هزینه خرید و تملک این ۶۰ قلاده چقدر براورد شده است؟

بروارد این است برای استقرار ۶۰ قلاده ، حدود ۸٫۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد .

هزینه نگهداری سگ ها بعد از آموزش و در حیث فعالیت چقدر است؟

هزینه نگهداری سگ در دو بخش بهداشت و تغذیه است. این دو مولفه قابل پیش بینی نیست. شاید حادثه رخ بدهد . اما به طور معمول هر قلاده سگ با در نظر گرفتن همه جهات روزی ۱۰ هزار تومان هزینه دارد .

تا به حال اتفاق غیر منتظره ای برای سگ های تحت پوشش شما رخ داده است؟

بله. در برخی موارد تلفات بهداشتی داشتیم. بالاخره سگ در محیط های مختلف، لابلای کامیون ها و کانتینرها حال کار است. شاید شکافی و زخمی ایجاد بشود. اگر بهداشت مورد توجه قرار نگیرد همین می تواند به حادثه ای منجر شود.

به طور معمول سگ موادیاب چند سال می تواند فعالیت کند؟

از یک سالگی تا دوازده سالگی که وارد سن کهولت می شود می تواند کار کند . بالاخره ما در دوره اول تجهیز به سگ های موادیاب ، سگ جوان نداشتیم . بیشتر این سگ ها اهدایی مبارزه با مواد مخدر است.

البته تعدادی از سگ های اهدایی را برگرداندیم چون کارایی لازم را نداشتند . وقتی عدم کارایی شان ثابت شد آنها را از چرخه عملیات حذف کردیم .

عملکرد سگ های شما در مقایسه با سگ های تحت پوشش ناجا چگونه است؟

من به طور قطع نمی توانم در مورد عملکرد سگ های ناجا نظر بدم . آن ها سیستم های پیشرفته امنیتی دارند .در ضمن آنها از سال از سال ۷۸ استفاده از سگ ها را آغاز کردند .همان طور که گفتم ما کار را در سال ۸۹ شروع کردیم . در ضمن آنها بالغ بر ۲۰۰ قلاده سگ دارند.

وضعیت ما در مقایسه با کشورهای همسایه چطور است؟

سگ موادیاب به دلیل دقت و سرعت در کار و خطای کم به صورت یک ابزار حرفه ای درآمده اند و قابلیت خودشان را نشان داده اند در همه دنیا بحث استفاده از سگ های زنده یاب و موادیاب و … پررنگ شده . در ایران هم بسیاری از سازمان ها ضرورت استفاده ار این سگ ها را دریافته اند .

به عنوان مثال سازمان زندان ها در حال تجهیز به این سگ هاست ، هلال احمر و ستاد بحران برای استفاده از سگ های زنده یاب آماده شده اند .سازمان های امنیتی استفاده از سگ های منفجره یاب را در دستور کار قرار داده اند .

همین نشان می دهد استفاده از این ابزار در ایران نیز رو به توسعه است . سگ های موادیاب صرفه اقتصادی دارند . عامل بازدارنده مهمی محسوب می شوند . امروزه استفاده از آنها رو به گسترش است .

بالاخره از زمانی که این مرکز تاسیس شده است ما مشکلات کمتری در رابطه با کشورهای همسایه داشته ایم . دیگر برای چند گرم مواد مخدر جوف یک کالا ما در محدوده قرمز قرار نگرفته ایم . حجم کشفیات مواد مخدر در گمرکات مقابل ما به شدت کاهش یافته و صراحتا می توانم بگویم محموله های صادراتی ما امنیت بالاتری یافته اند .

وقتی مواد مخدر در محموله های ایرانی یافت می شد، سختگیری گمرکات همسایه به دشت افزایش می یافت ، بالاخره همین روند را کند می کرد و خواب کالا در مرزهای ما به شدت بالا می رفت و سبب می شد هزینه های صادراتی ما بیشتر شود. از سوی دیگر در برخی کشورها تبلیغات سوئی علیه ما راه می انداختند و این تبلیغات به اعتبار تجار و بازرگانان ما خدشه وارد می کرد .

الان در بسیاری از مرزهای مشکلی وجود ندارد و تجارت ما به صورت عادی در حال انجام است . قاچاقچیان وقتی دیدند که سگ های موادیاب در این مراکز هستند کمتر به این گمرکات مراجعه می کنند .

در مرزهایی مثل سرخس ، باجگیران ، بازرگان سرو، رازی و آستارا همکاران مابه صورت ثابت مستقر هستند . قبل از سال ۸۹آن طرف خیلی آمار می داد که این تعداد راننده خروجی از ایران مواد داشتند .

الان آمار به شدت کاهش یافته و اوضاع بسیار بهتر شده است . پیش از اینکه ما سگ موادیاب داشته باشیم، در مرز مقابلی یک تن مواد مخدر در بدنه خالی کامیون کشف شد . اتفاقا این کشف توسط سگ های موادیاب مرز مقابل صورت گرفت .

شما درباره وضعیت کشورهای اطراف پرسیدید، باید بگویم کشورهای مقابل ما مخصوصا شمالی ها از ما خیلی جلوتر هستند . البته افغانستان و عراق هم در حال تجهیز به سگ های موادیاب هستند . بالاخره ما مرزبان اقتصادی هستیم و باید وظایفمان را انجام دهیم.

حالا درباره مربیان کمی توضیح بدهید، بالاخره مهمترین نقش را این گروه بر عهده دارند.

مربیان ما از میان همکاران رسمی انتخاب می شوند و همکاران هم باید علاقمند به این کار باشند . اگر کسی علاقمند نباشد نمی تواند سگ را تابع خود کند.

به هر روی همکاران رسمی چون پوشش استخدامی مطمئنی دارند، انگیزه بیشتری نیز نسبت به سایر کارکنان دارند . این را هم بگویم که همکاران بنده خیلی ها لیسانس و فوق لیسانس دارند.

مرزها قرمز مجهز به سگ های موادیاب هستند؟

بله .سگ های آذربایجان شرقی و غربی مهم هستند . غربی بازرگان ، سرو و رازی را پوشش دادیم . در همان مرز حتی در تردد قطار کشفیات ریلی خوبی داشتیم . یکی از کشفیات چند ماه پیش یک کیلو حشیش در هواکش کابین قطار بود .

پوشش دادن قطاری با آن وسعت بسیار سخت است . تجهیز سگ های موادیاب در مرزهای آذربایجان شرقی نیز جزو برنامه امسال است . مرزهای میلک و میجاوه را ۵۰ درصد پوشش دادیم . پیش بینی اسن است دو سال دیگر پوشش این مراکز تکمیل شود .

مرز ماهی رود بیرجند را داریم که برای ما قرمز است. خراسان رضوی مخصوصا دوغارون که ورودی افغانستان است پوشش دارد . سرخس خروجی ماست و قرمز است ، در این مرکز پوشش کامل است .

آستارا را ۵۰ درصد پوشش دارد و امسال اینچه برون تحت پوشش قرار می گیرد و پوشش آستارا تکمیل می شود . نتیجه تمام تلاش ها و اقدامات این است که صادرات از ایران تسهیل می شود. ضمن مبارزه با مواد مخدر، تجارت ایران تجارتی پاک می شود و اطمینان به صادرات ایران افزایش می یابد .

سایت حکیم مهر

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۸ امتیازs بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه   جنین شناسی یکی از چالش برانگیز ترین دروس علوم پایه است که مطالعه آن خود چالش های خاص خود را دارد. […]

    خواص آلو برای دیابت چست؟

    خواص آلو برای دیابت چست؟ ۴٫۸۰/۵ (۹۶٫۰۶%) ۷۱ امتیازs خواص آلو برای دیابت چست؟ امروزه می‌توان با مصرف بسیاری از میوه‌ها از مصرف داروهای شیمایی تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمود چرا که افرادی که دارای دیابت هستن با مصرف قرص و داروهای شیمایی […]

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !!

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !! ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اگر لبخند می‌زنید، هر چه لبخندتان صادقانه تر و بزرگتر باشد، زیباتر به نظر خواهید رسید. و به همین ترتیب شخص دیگر هم می‌تواند بیشتر جذب شما شود .

    خرید کفش اسپرت مناسب

    خرید کفش اسپرت یکی از مهمترین بخش‌های خرید هر فردی است. چرا که یک کفش مناسب باعث داشتن پاهای سالم و درنتیجه انجام اقدامات سریع‌تر به سمت رویاها می‌شود. درست است که مراجعه به مراکز خرید شاید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن می‌رسد اما […]

    عناوین شغلهای پردرآمد دنیا و ایران

    متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین/ تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۴ ارزش مشاغل مرتبط با یادگیری ماشین، حدود ۳۱ میلیارد دلار باشد. این گفته به معنای آن است که طی یک دوره زمانی شش ساله، نرخ رشد سالیانه این حوزه بیش از ۴۰ […]

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas در این مقاله به بررسی و معرفی GTA San Andreas و Tekken 3  می‌پردازیم که محال است هیچ گیمری نامی از این دو بازی نشنیده باشد. این دو بازی در هنگام عرضه در زمان خود توانستند رکوردهای فروش بازی را جا بجا کنند و به شاهکارهای فراموش‌نشدنی تبدیل شوند که به دلیل استقبال فراوان […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi