جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

نزول شاخصهای بورس و چند نکته

6,076

بازدید

نزول شاخصهای بورس و چند نکته ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۶ امتیازs

 

 



دلایل نزول شاخص بورس

 

 

درخصوص نزول شاخصهای بورس در این گونه موارد نکات زیر قابل ذکر است:

۱ ) بورس سالم بورسی است که از تمامی تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی تأثیر پذیرفته و بازتاب دهنده رفتار سرمایه گذاران درخصوص تحولات فوق باشد. بورس ۱۲۰ میلیارد دلاری تهران نیز از این امر مستثنا نیست.


۲ ) نکته مهم در این فرآیند آن است که معمولاً هنگام انتشار اخبار منفی لایه اول فروشندگان شامل سرمایه گذاران حقیقی ریسک گریز هستند. سرمایه گذارانی که از اخبار منفی تأثیر بیشتری گرفته و به سرعت مایل به خروج از بازار هستند. اما لایه های بعدی فروشندگان لزوماً اشخاص حقیقی و حقوقی نیستند که از ترس و برای فرار می فروشند. لایه های بعدی فروشندگان، سهامداران حقیقی و حقوقی هستند که به دلیل پایین آمدن قیمت سهم شان و صرفاً برای خرید همین سهام در قیمتهای پایین تر و کسب سود از این فرآیند، اقدام به فروش می کنند.
۳ ) در این مواقع آنچه مهم است، آن است که مدیران بازار و مدیران ارشد اقتصادی کشور با درک درست از عمق نزول و تشخیص لایه های فروشنده و انگیزه آنها نسبت به ایجاد تقاضای واقعی در طرف دیگر اقدام کنند. در بازارهای پیشرفته مالی مانند آمریکا نیز شاهد بودیم با دادن وام به بانکها و شرکتهای سرمایه گذاری توسط بانک مرکزی و دولت به سرعت نزول شاخصها را کنترل کردند.
۴ ) اگر در روزهای اول انتشار اخبار منفی نسبت به تحریک طرف تقاضا توسط سرمایه گذاران نهادی و عمومی اقدام نشود، به دلیل سیل آسا بودن صفهای فروش و حجم زیاد عرضه سهام در روزها و ساعات بعدی امکان بالا بردن طرف تقاضا و غلبه صفهای خرید بر صفهای فروش بسیار سخت می شود.
۵ ) در همین مورد اخیر در دوشنبه هفته گذشته با ۵۰ میلیارد تومان می شد کل صفهای فروش را جمع کرده و بازار را مثبت کرد. اما با گذشت زمان برای جمع کردن و مثبت کردن کل بازار رقمهای چند صد میلیارد تومانی نیاز بود.
۶ ) هر چه بورسی از لحاظ ارزش بازار بزرگتر میشود و هرچه تعداد سهام شناور آزاد در آن بورس بیشتر شده و تعداد سرمایه گذاران نهادی و فردی نیز بیشتر می شود و دسترسی این سرمایه گذاران به بازار نیز سریعتر و بهتر می شود، در مواقع انتشار اخبار منفی یا مثبت هجوم آنها برای فروش یا خرید نیز بیشتر می شود. در این حالت اصطلاحاً می گویم بازار مبتنی بر سفارش ( order driven market ) شده است. بدیهی است در بازارهای مبتنی بر سفارش های لحظه ای نوسانهای بیشتر و وسیع تر خواهد بود.
۷ ) وجود بازارگردانها، متخصصان سهام، تامین کنندگان نقدینگی که معمولاً سعی می کنند بر خلاف جریان بازار عمل کرده و بازار را مبتنی بر مظنه ( quote driven market ) کرده و همچنین تدبیر مدیران ارشد اقتصادی برای تحریک به موقع طرف تقاضا یا عرضه تنها راه کنترل بازار در هنگام هیجانهای این چنینی خواهد بود.
۸ ) تجربه اینجانب حکایت می کند: سرمایه گذاران فردی و نهادی که در این گونه مواقع خویشتن داده بود و در قیمتهای کاهش یافته اقدام به خرید می کنند و بلند مدت تر و صبورانه تر از لایه های اولیه فکر می کنند، برنده بازار بوده و پس از اتمام بحران و کنترل بازار برنده این میدان خواهند بود. نکته ای که در روزهای اخیر نیز به عینه مجدداً شاهد آن بودیم و تکرار شد.
۹ ) بهترین ابزاری که در سالهای اخیر برای سرمایه گذاری در بورسهای موجود در کشور برای مردم عادی و سهامداران خرد تعریف و راه اندازی شده است، صندوقهای سرمایه گذاری مشترک هستند. سرمایه گذاری در این صندوقها و وجود تعداد معتنابهی از این صندوقها در بورس باعث رونق مضاعف و مدیریت تخصصی تر داراییهای مردم در بازارهای مالی خواهد بود.

 

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟ ۱٫۵۰/۵ (۳۰٫۰۰%) ۲ امتیازs روند رشد بلاک چین و فضای ارزهای دیجیتال بسیار جذاب است. نوآوری‌های فنی و الگوهای جدید معاملاتی به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل هستند و همچنان جمعیت کثیری را به […]

    آشنایی با مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

    احتمالا این روزها درباره ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت‌کوین از گوشه‌وکنار در اخبار رادیو و تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی چیزهایی شنیده‌اید.

    چانه زنی برای دستمزد

    چانه زنی برای دستمزد ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۱ امتیاز مذاکره درباره حقوق بخشی مهم و معمولی از فرایند استخدام است. منتها چرا به این بخش از صحبت‌ها که می‌رسیم، کمی دستپاچه می‌شویم و نمی‌توانیم درباره دستمزد و پولی که حقمان است به‌خوبی مذاکره کنیم؟

    اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم

    اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۲ امتیازs اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم/ آموزش رفتارهای مالی مناسب به نوجوانان اهمیت زیادی دارد. آموزش مهارت‌هایی از این دست باعث می‌شود مدیریت مالی در بزرگسالی به نحو بهتری انجام […]

    آزمایش علمی تناقض یا پارادوکس انتخاب

    آزمایش علمی تناقض یا پارادوکس انتخاب ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همیشه هر چه بیشتر باشد، بهتر است. موافق نیستید؟ تنوع غذایی بیشتر در یک رستوران، طعم‌های بیشتر یک برند مربا، کانال‌های تلویزیونی بیشتر و … ما همیشه به دنبال بیشتر، بیشتر و بیشتر هستیم. […]

    سرمایه گذاری در بورس بین المللی

    سرمایه گذاری در بورس بین المللی ۳٫۴۴/۵ (۶۸٫۸۹%) ۹ امتیازs سرمایه گذاری در بورس بین المللی پیشینه تبادلات ارزی مشابه پیشینه اختراع پول است و همواره افراد به سرمایه گذاری توجه ویژه ای داشته اند. حجم معاملات در بازار به دلیل تعداد بالای افراد […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi