جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مهارتهای زندگی

1,115

بازدید

مهارتهای زندگی ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۴ امتیازs

مهارت زندگی چیست؟

الف) توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت فرد در مواجهه باچالش­های زندگی است.

ب) مهارت های زندگی عبارت اند از مجموعه از توانایی های که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم  می­آورند. این توانایی ها فرد را قادر می سازد تا مسئولیت­ها و نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود ودیگران با خواست ها و انتظارات ومشکلات روزانه به ویژه در روابط بین فردی به شکل مؤثری رو به رو شود.

قلمرو مهارتهای زندگی کدام است

مهارت های زندگی را می­توان به تعداد فرهنگ­ها، نگرش­ها، باورها، و به تعداد انسان­ها و به تعداد پدیده ها و فرایندها متعدد دانست  قلمرو مهارت های زندگی حد اقل شامل: مهارت های فردی،  مهارت های ارتباطی، مهارت های روابط بین فردی، مهارت های شناختی، مهارت های اجتماعی مهارت های معنوی و اخلاقی دانست.

مهارت های فردی عبارتند از خود آگاهی، آگاهی از نقاط ضعف و قوت خویش، آگاهی از حقوق و مسئولیتهای خود،  بیان ارزشهای خود، اعتماد به نفس، داشتن نگرش مثبت به خود و دیگران، عزت نفس، لذت بردن از زندگی، برخورد نامناسب با ناکامیها و شکستها، ارزشیابی از عملکرد خود و مهارت داشتن هدف در زندگی شامل پی بردن به اهداف و اهمیت آن، تدوین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، کنار آمدن با تغییر در زندگی، معنای زندگی و … 

مهمترین مهارت های ارتباطی در روابط اجتماعی عبارتند ازارتباط کلامی وغیر کلامی مؤثر، ابراز وجود، غلبه بر کمرویی ، گوش دادن مؤثر و درک احساسات دیگران ، نه گفتن به خواسته های نامعقول دیگران، سؤال کردن،  استفاده از روشهای مناسب برای برقراری ارتباط، حفظ استقلال دربین دوستان، طرح ریزی ، سازماندهی و انتخاب ایده ها جهت برقراری ارتباط، در برقراری ارتباط مسئول و انعطاف پذیر بودن، احترام به نظرات دیگران .

 برخی از مهارت های  روابط بین فردی عبارتند از همکاری و مشارکت با دیگران، دوستیابی ونگهداری دوستان، برقراری روابط صمیمی با دیگران، بیان واضح و روشن تفکرات ، درک دیگران، احترام به افراد با دیدگاه ها، نژاد و مذاهب گوناگون، تمجید و تحسین و تشویق پذیرفتن.

مهمترین مهارت های شناختی عبارتند تفکر خلاق شامل یادگیری فعال، جستجوی اطلاعات جدید، تلاش برای رفع محدودیتها، توجه به دیدگاه های متفاوت، ابتکار عمل در زندگی و تفکرانتقادی شامل: بررسی دقیق منابع اصلی افکار و عقاید و ارزیابی آنها،  سؤال کردن مناسب، مشاهده ی دقیق موقعیتها و ارزیابی دلایل و شواهد، توانایی استدلال، ذهن بازداشتن، تشخیص درست از نادرست و اشراف به این مسأله که دیگران همیشه درست نمی گویند.

مهمترین مهارت های اجتماعی عبارتند از  مهارت حل مسأله اجتماعی  شامل: استفاده از مراحل حل مسئله، شناسایی راه حلهای گوناگون هنگام رویارویی با مشکل و انتخاب موثرترین راه حل، نحوه ی گردآوری اطلاعات، ارزیابی و تحلیل آن، توانایی برخورد با مسائل، آگاهی از چگونگی تفکر واضح و حل مسائل در شرایط بحرانی،  تنظیم و کنترل وقت، نحوه ی حل تعارض ،آشنایی با مراکزی که حل مشکل می کنند،  و تصمیم گیری شامل استفاده از مراحل تصمیم گیری، تصمیم گیری فعالانه بر مبنای آگاهی از حقایق، تصمیم گیری بر مبنای ارزیابی دقیق موقعیتها،  خودگشودگی، همدلی با دیگران، انتقاد پذیرفتن و انتقاد کردن. تسهیل موثر فعالیتهای گروهی، تولید و بهسازی انواع عقاید در گروه، کار با جمعیتهای گوناگون، ارزشگذاری به تفاوتها و شباهتها در بین اعضای گروه، جدا کردن نقش گروهی فرد از نقش فردی، ایجاد تفاهم، فعالیت برای دستیابی به هدفهای گروهی، شرکت موثر و فعال در تعامل گروهی.

مهارت های  سلامت روان شامل شناخت هیجانهای خود و دیگران،  مقابله با ناکامی، غم و ترس، مقابله با هیجانهای خود ودیگران، کنترل فشارهای روحی، کنترل خشم، کنار آمدن با موقعیتهایی که قابل تغییر نیستند، استفاده ی مؤثر از اوقات فراغت، استفاده از سرگرمی های مناسب.

مهارت های  بهداشت و سلامت جسمی شامل توجه به تغذیه، کنترل وزن، آراستگی ظاهر،  علاقه به شرکت در ورزشهای تیمی، عادت خوب بهداشتی، آگاهی از بیماریهای مسری، انتخاب اهداف واقع بینانه،  برنامه ریزی و پذیرش مسئولیت اعمال خود، آمادگی برای تغییر دادن تصمیم ها جهت انتخاب گزینه مناسب، گردآوری اطلاعات تا حد ممکن درهنگام تصمیم گیری، پایبند بودن به اجرای تصمیم و اطمینان به تصمیمات خود.

بنابر این گستره مهارت های زندگی در گیرنده تمام بخشهای زندگی ما را  فراگرفته است که نیاز به آموزش دارد.

مهارت های زندگی تجسم نگرش ها و ارزش های ماست.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت برخی ویژگی‌های اخلاقی طرفین و نداشتن شناخت کافی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟ ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان […]

    شیوه های پاداش به کودکان

    شیوه های پاداش به کودکان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز قبل از هر چیز باید تعریفی صحیح از پاداش داشته باشیم . قانون اثر در روانشناسی بیان می کند که وقتی به دنبال یک رفتار اتفاق خوشایندی روی می دھد احتمال تکرار شدن آن رفتار […]

    مهم ترین نشانه های تفاهم زوجین

    در مورد عشق از یکدیگر سوال نمی کنند می‌دانید که طرفتان را دوست دارید و او هم دوستتان دارد و هیچ شکی درمورد هیچکدام از اینها در ذهنتان نیست. کاملاً احساس امنیت می‌کنید و از رابطه‌تان خوشحالید. و حتی اگر ذاتاً آدم نگرانی باشید، […]

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان ۳٫۳۶/۵ (۶۷٫۲۷%) ۱۱ امتیازs نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان/ جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها […]

    اختلال سلوک در کودکان

    اختلال سلوک در کودکان ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs اختلال سلوک چیست؟ این اختلال وضعیتی است که کودکان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. کودکان درگیر این اختلال از آزاررساندن به مردم و انجام‌دادن کارهای ناشایست لذت می‌برند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi