جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

آفات گیاهان زینتی ۲

737

بازدید

حشرات بزرگترین گروه جانوری در روی کره زمین هستند و از جنبه‌های مختلفی با زندگی انسان ارتباط دارند. اکثر حشرات مفید هستند. تعداد بسیار زیادی از حشرات پارازیتوئید یا پرداتور هستند و تعدادی نیز گیاهخوارند، اگر چه گونه‌های گیاهخوار عموماً آفت محسوب نمی‌شوند. تعداد گونه‌های آفت در رده حشرات در مقایسه با مجموع گونه‌ها اندک است. بعبارتی تعداد زیادی از گونه‌های گیاهخوار بر حسب بیولوژی خودشان فقط از گیاهان تغذیه می‌کنند ولی خسارت اقتصادی به آن‌ها وارد نمی‌کنند. هم‌چنین در مورد خصوصیات مورفولوژیک و بیولوژیک حشرات و سایر بندپایان مخصوصاً کنه‌ها مطالبی ارائه شد. توضیحاتی درباره‌ی بخش‌های مختلف بدن حشرات، خصوصیات ساختمانی بدن حشرات و کنه‌ها داده شد. در طی جلسات متعدد در مورد رده بندی حشرات صحبت شد. تعدادی از حشرات، در رده اینسکتا(Insecta) گیاهخوار هستند. مثل راسته اورتوپترا (Orthoptera)، اما در رده همی‌پترا (Hemiptera) تعدادی گیاهخوار و تعدادی شکارگر هستند.
 
– در راسته‌هایی مثل راسته ادوناتا (Odonata) یا طیاره‌مانندها، همه گونه‌ها بدون استثنا در مرحله پورگی و در مرحله حشره کامل از سایر بندپایان تغذیه می‌کنند. راسته‌های هایمنوپترا (Hymenoptera) یا بال‌غشائیان یکی از مفیدترین راسته‌های رده Insecta ) یا حشرات هستند. اکثر حشرات مفید که برای کنترل بیولوژیک آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند، متعلق به راسته بال‌غشائیان یا زنبورها هستند.
 
در ادامه در مورد کنترل حشرات به روش‌های مختلف صحبت شد. علی رغم استفاده گسترده از سموم در مبارزه با آفات، این ترکیبات باعث بر هم خوردن تعادل اکولوژیک و اثرات زیان‌بار زیست‌محیطی می‌شوند. بطوریکه سموم عموماً باعث خلق آفت شده و سمپاشی علیه تعداد زیادی از آفات در طی سالیان متمادی باعث مقاوم شدن آفات در مقابل این سموم شده است. در طی جلسات بعدی در مورد کنترل بیولوژیک و سایر روش‌های مختلف صحبت شد. مهم‌ترین روش کنترل گلخانه‌ای، روش کنترل بیولوژیک یا استفاده از دشمنان طبیعی است.
 
مهم‌ترین آفات محصولات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی متعلق به راسته هوموپترا (Homoptera) یا جوربالان است. که این راسته‌ها در برگیرنده پسیل‌ها، سفید بالک‌ها، شته‌ها و شپشک‌ها است.
 
مهم‌ترین دشمنان طبیعی آفات محصولات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی زنبورهای پارازیتویید، بال‌توری‌ها، کفشدوزک‌ها، دوبالان و تعدادی از کنه‌ها هستند. مهم‌ترین دشمنان طبیعی متعلق به راسته (Hymenoptera) مخصوصاً خانواده‌های اِنسیرتیده (Encyrtidae) و آفیلینیده (Aphelinidae) هستند. در مواردی بعضی از خانواده‌های دو بالان مثل سسیدومیده (Cecidomyiidae) گونه آفیدولتس آمیدومیزا(Aphidoletes amidomyza) و هم‌چنین (Chrysoperla carnea)  بعنوان یک بال‌توری که متعلق به راسته نوروپترا است، اشاره شد. هم‌چنین به قارچ‌های کنترل کننده‌ی حشرات نیز اشاره شد.
 
دستیابی به تکنولوژی تکثیر انبوه دشمنان طبیعی آفات محصولات گلخانه‌ای یکی از شروط اصلی موفقیت در کنترل بیولوژیک این گروه از آفات می‌باشد. استفاده از گیاهان مقاوم به آفات و کنترل زراعی از دیگر روش‌های مهم مبارزه با آفات محصولات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی است. از جمله روش‌های بسیار جالب روش رهاسازی نرهای عقیم است، که البته تاکنون در مورد کنترل آفات گیاهان گلخانه‌ای و زینتی مورد استفاده قرار نگرفته است.
 
از روش‌های دیگری مثل فرومون‌ها برای اختلال در جفت‌گیری و اختلال در رفتار طبیعی حشرات برای کنترل آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

نهایتاً گفته شد که در کنترل آفات هیچگاه بر یک روش خاص پافشاری نکنید. استراتژی صحیح در مبارزه با آفات محصولات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی مدیریت تلفیقی آفات یا استفاده از روش‌‌های مختلف می‌باشد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ایستگاه تولید نهال در ایران را بشناسید

    ایستگاه تولید نهال در ایران را بشناسید ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ایستگاه تولید نهال در ایران را بشناسید! تولید نهال در ایران یک فعالیت مهم در زمینه کشاورزی و بهداشت محیط است، تولید نهال به صورت صنعتی و سنتی در کشور توسط نهالستان‌های معتبر […]

    بهترین ماشین آلات باغداری برای باغ نهال بادام

    شاید برای‌تان این موضوع جالب باشد بدانید که بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای کاشت درختان بادام از برخی از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته باغداری استفاده می‌کنند تا هم در وقت خود صرفه جویی نمایند و هم در کاشت بهترین عملکرد را داشته […]

    صفر تا صد درشت شدن پسته

    هیچ پسته‌کاری دوست ندارد پسته‌های ریز و ضعیفی تولید کند. همه ما در باغ پسته به دنبال تولید پسته‌های درشت هستیم. این کار هم عملکرد باغ را بالا میبرد و هم پسته‌های تولیدی بازارپسندی بهتری داشته و با قیمت بیشتری به فروش میروند.

    چرا در زمان گلدهی نباید آبیاری داشته باشیم؟

    چرا در زمان گلدهی نباید آبیاری داشته باشیم؟ ۳٫۷۵/۵ (۷۵٫۰۰%) ۴ امتیازs این سوال یکی از پرتکرار ترین سوالات در کشاورزی است و ما در این مقاله قصد داریم که به این سوال پرتکرار پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

    ۵ علت زردی درختان در تابستان

    یکی از مهم ترین چالش هایی که همیشه باغداران عزیز با آن روبرو هستن، زرد شدن برگ درخت است که احتمال وقوع آن در همه سال وجود دارد و اگر پیشگیری یا جلوگیری نشود منجر به از بین رفتن بسیاری از برگ ها شده […]

    معرفی گل شاهپسند

    • گل شاه پسند “Verbena” درختی گلدار و همیشه سبز، بومی مناطق گرمسیر آمریکا و آفریقاست.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi