جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

راهنمای روزه داری در فصل گرما

168

بازدید

راهنمای روزه داری/

راهنمای روزه داری در فصل گرما

روزه ‌داری در روزهای گرم و طولانی بسیار سخت است. برای تحمل ساعات طولانی روزه‌داری باید در فاصله‌ی افطار تا سحر مواد مغذی را به بدن‌تان برسانید. همراه ما باشید، در این مقاله با ۵ توصیه‌ای که روزه گرفتن در فصل گرما را برای‌تان آسان‌تر می‌کنند، آشنا می‌شوید.

۱٫ غذاهای طبیعی و سالم بخورید و از خوردن غذاهای فراوری‌شده و هله‌هوله‌ها پرهیز کنید

غذاهای فراوری‌شده به‌آسانی دردسترس‌اند و نیاز چندانی به آماده‌سازی ندارند. اما معمولا این غذاها سرشار از مواد غیرسالمی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، مونوسدیم گلوتامات (تشدیدکننده‌ی طعم)، سدیم بالا و روغن‌های مضر هستند. برای بازکردن روزه‌ غذاهای سالم و آسان نیز وجود دارند.

هله‌هوله‌ها مانند چیپس و آب‌نبات معمولا مواد مغذی پایینی دارند و بهتر است آنها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. اگر غذای‌تان نتواند انرژی و مواد مغذی موردنیازتان در طول روز را تأمین کند، با مشکل مواجه می‌شوید. در این ماه به‌جای غذاهای ناسالم باید مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و غذاهای طبیعی مصرف کنید. زیرا با مصرف غذاهای کامل (فراوری‌نشده) و مغذی، بیشتر احساس سیری می‌کنید. درواقع با مصرف مقدار کمتری از غذاهای مغذی سیر می‌شوید. درمقابل غذاهای فراوری‌شده به‌سختی معده را سیر می‌کنند و میل‌تان به پرخوری را افزایش می‌دهند.

۲ . از مصرف برخی غذاهای سفید خودداری کنید

با اینکه غذاهای سفید (مانند نان سفید، برنج سفید، شکر و…) در دسته‌ی غذاهای فراوری‌شده قرار می‌گیرند، ولی به‌خاطر تأکید به مصرف‌‌نکردن‌شان دوباره به آنها اشاره می‌کنیم. نان‌های سفید از آرد سفید تهیه می‌شوند. در فرایند فراوری آرد سفید، مواد مغذی آن ازبین می‌روند. همین امر درباره‌ی برنج سفید و شکر نیز صادق است. به‌جای مصرف نان‌های سفید، نان‌های تهیه‌شده از غلات کامل و برنج قهوه ای ارگانیک مصرف کنید. این غذاها معمولا قیمت مناسبی دارند و می‌توانید به‌راحتی آنها را تهیه کنید.

۳ . از غذاهایی استفاده کنید که به تأمین مایعات بدن‌ کمک می‌کنند

در زمان روزه‌داری، بدن مایعات خود را رفته‌رفته در طول روز ازدست می‌دهد. بنابراین در زمان افطار تا سحر، باید از غذاهایی استفاده کنیم که به‌جای تخلیه‌ی مایعات از بدن‌مان، آنها را افزایش بدهند. با اینکه هندوانه و کدو تنبل در تأمین مایعات بدن بسیار مفیدند، ولی شاید مصرف مقدار زیاد آنها سخت باشد. می‌توانید با آب‌گیری این میوه‌ها و سایر میوه‌ها و سبزیجات مایعات موردنیاز بدن‌تان را تأمین کنید.

از مصرف غذاها و چاشنی‌های پر نمک خودداری کنید. زیرا اینها باعث افزایش تشنگی در طول روز می‌شوند. راه مناسب دیگر برای بازکردن روزه مصرف خرما، آب نارگیل و آب‌میوه‌هایی است که به خنکی و تأمین مایعات بدن کمک می‌کنند. این نوشیدنی‌ها را می‌توانید در وعده‌ی سحر یا افطار مصرف کنید. مصرف این نوشیدنی‌ها و سوپ می‌تواند به‌عنوان پیش‌غذایی مناسب قبل از خوردن غذای اصلی، هنگام افطار باشد. در این ماه مصرف چای و قهوه را به نصف کاهش بدهید. زیرا این نوشیدنی‌ها باعث خروج مایعات از بدن می‌شوند .

۴ . از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و سرشار از شکر خودداری کنید

شاید غذاهای سرخ‌کردنی خوشمزه باشند، اما بهتر است در این ماه از غذاهای سرخ‌کردنی کمتر استفاده کنید. زیرا غذاهای سرخ‌کردنی سرشار از روغن هستند و این امر هضم آنها را دشوار می‌کند. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که غذاهای سرخ‌کردنی اولین غذاهایی باشند که پس از چندین ساعت روزه‌داری مصرف می‌کنید.

 

بهتر است تا جایی که می‌توانید مصرف غذاهای سرشار از شکر را کاهش بدهید و مصرف آنها را به عید فطر موکول کنید. زیرا مصرف غذاهای شیرین و سرشار از شکر می‌تواند موجب کاهش ناگهانی قند خون در طول روز بشود. اگر می‌خواهید برای کنترل هوس‌تان چیز شیرینی مصرف کنید، از غذاهایی با شیرینی طبیعی مانند عسل یا میوه‌های شیرین‌ استفاده کنید.

۵ . مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش بدهید

بهتر است در این ماه مصرف کربوهیدرات ها مانند سیب‌زمینی و برنج را کاهش بدهید. کربوهیدرات‌ها در بدن به قند تبدیل می‌شوند و همان عوارض غذاهای سرشار از شکر را در بدن‌تان بر جای می‌گذارند. اگر می‌خواهید کربوهیدرات مصرف کنید، حتما آنها را با خوراکی‌های سرشار از پروتئین مانند حبوبات، گوشت و تخم‌مرغ همراه کنید تا رژیم غذایی‌تان متعادل بشود.

چطور

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi