خرید اینترنتی کتاب

جستجو در تک بوک با گوگل!


مقاله برگی از تاریخ (۲۴ خرداد) (۲)

Rate this post

مقاله برگی از تاریخ (۲۴ خرداد) (۲)

برگی از تاریخ (۲۴ خرداد) (۲)

● دکتر مصدق وزیر امور خارجه شد  
۸۴ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۰۲ ه.ش ، مشیر الدوله رئیس الوزراء وقت دكتر محمد مصدق را به نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای ملی معرفی کرد.  
دکتر مصدق در دوره پنجم و ششم مجلس شورای ملی به وکالت مردم تهران انتخاب شد. در همین زمان که با صحنه سازی سلطنت خاندان قاجار منقرض شد و رضا خان سردار سپه نخست وزیر وقت به شاهی رسید، او با این انتخاب به مخالفت برخاست .  
تا پایان مجلس ششم و آغاز دیکتاتوری رضا شاه دکتر مصدق خانه نشین شد و در اواخر سلطنت رضا شاه پهلوی به زندان افتاد ولی پس از چند ماه آزاد شد و تحت نظر در ملک خود در احمد آباد مجبور به سکوت شد. دکتر مصدق بارها از سوی دولت و حکومت به زندان افتاد و یا تبعید شد.  
● درگذشت ماكسیم گوركی 
۸۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۲۶ میلادی ، ماكسیم گوركی نویسنده روس كه دردهای مردم و دشواری های جوامع را در قالب داستان بازتاب می داد تا برایشان راه حل پیدا شود ، در مسكو درگذشت.  
وی در ۱۶ مارس ۱۸۶۸ در” نزنی نوگورو” كه بعد ها به گوركی تغییر نام پیدا كرد، متولد شد. در كودكی پدرش را در اثر بیماری وبا از دست داد، انعكاس غم او را به دلیل از دست دادن پدر و پریشانی مادرش در داستان “كودكی من”، می توان دید.  
بعد از فوت پدر به مدت چند سال با ناپدری خود زندگی سختی را گذراند و پس از فوت مادرش بر اثر سل، به كلی یتیم شد و با مادر بزرگش كه زنی انسان دوست و علاقمند به افسانه های رمانتیك بود زندگی كرد.  
در سن ۱۲ سالگی خانه را ترك كرد و در منطقه ولگا با عناوین مختلف كارگری كرد. پس از كارگری های فراوان به روزنامه نگاری روی آورد و با یكی از همفكران خود ازدواج كرد ولی به دلیل فساد جامعه كوچك اطرافش، این شغل را از دست داد. در سال ۱۸۹۸ “مجموعه طرح ها و داستان ها”ی او توسط یك ناشر” افراطی سیاسی” به چاپ رسید.  
این مجموعه شامل داستان های رمانتیك در رابطه با قدرت و اصالت خانوادگی طبقه روستایی و كارگر در روسیه می باشد. در حدود سال ۱۹۰۰شروع كرد به نوشتن رمان های” سوسیال رئالیسم” كه از آن جمله می توان به رمان “مادر” اشاره كرد.  
در سال های ۱۹۰۰گوركی با” تولستوی و چخوف” دوستی نزدیكی پیدا می كند و درباره هر دو آنها در سال ۱۹۴۶” خاطره ها” را می نویسد. گوركی عمده درآمدش را صرف جنبش انقلابی می كرد. او به خاطر شهرتی كه داشت محتاطانه عمل می كرد ولی با این وجود مرتباً دستگیر می شد.  
دولت روسیه تزاری انتخاب شدن او را برای فرهنگستان روسیه در سال ۱۹۰۲ رد كرد و اعتراض چخوف و” كرولنكو” هم تاثیری نداشت. گوركی ۱۵ نمایشنامه نوشت كه دو تا از آنها به سختی سانسور شد ولی اكثر آنها در تاتر مسكو با موفقیت روبرو شدند. نمایشنامه های اولیه او به سبك چخوف هستند و بر توصیف موضوع تاكید دارند. بعد از ناكام ماندن شورش انقلابی سال ۱۹۰۵، گوركی به فكر جمع آوری پول برای انقلاب افتاد و برای این منظور امریكا را انتخاب كرد و در سال ۱۹۰۶ به امریكا رفت و در آنجا نویسنده آمریكایی “مارك تواین” طی یك مهمانی شام تامین هزینه های انقلابی را پذیرفت و گفت: “به طور قطع، دلسوزی من همراه انقلاب روسیه است.” او پیش از بازگشت به روسیه در ۱۹۱۴، در” كاپری” اقامت گزید و در آنجا یك محفل تبلیغاتی “بلشویك” بنا كرد. 
اگر چه گوركی به سبب نزدیكی كه با لنین داشت می توانست از مساعدت های خوبی بهره مند شود، ولی از ریاست چاپخانه و انتشارات استعفا داد و در ۱۹۲۱ به دنبال آرامش از روسیه خارج شد و در ۱۹۲۸ به روسیه بازگشت. آخرین كار او كه ناتمام هم ماند “زندگی كلیم سامگین” نام دارد كه اغلب شاهكار او معرفی می شود. این رمان كه در ۴ جلد نوشته شده، نمایی است از وضعیت اجتماعی روسیه از سال ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۷. آثار گوركی از نظر نیك اندیشی و قدرت قابل توجه هستند . 
● زادروز دكتر ارنستو چه گوارا  
۷۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۲۸میلادی ، دكتر ارنستو گوارا دولاسرنا – چه – پزشك آرژانتینی و قهرمان انقلابگران قرن ۲۰ ، در آرژانتین متولد شد.  
زندگی انقلابی «چه» پیش از تولدش آغاز شد. آن زمانی كه «ارنستو گوارا لینچ» و «سلیا دولاسرنا» – پدر و مادر “چه” – با هم آشنا شدند. پدر چه گوارا، ایرلندی بود و مادرش اسپانیایی. این خانواده از طبقه متوسط جامعه با گرایش های شدید چپ و تمایلات آزادی خواهانه بودند.  
خانواده گوارا ستایشگر «خوزه مارتی» و هوادار جمهوری خواهان در دوره جنگ های داخلی اسپانیا بودند. او مدام در كتابخانه بزرگ پدرش پرسه می زد. بسیاری از همسایه ها از اینكه ارنستو در چهارده سالگی آثار فروید را با اشتیاق می خواند، متعجب بودند.  
چه تنها ۱۶ سال داشت كه مطالعه آثار كارل ماركس، فردریش انگلس و لنین را آغاز كرد. او در این سن یك واژه نامه فلسفی تدوین و طی سال های تحصیلی در دانشگاه نوشته های دیگری از قبیل «آنتی دورینگ» انگلس و «امپریالیسم بالاترین مرحله سرمایه داری» و «دولت و انقلاب» لنین را مطالعه كرد. چه در سفرهای خود به آمریكای لاتین و مناطق كارائیب تا سال ۱۹۵۹ علاوه بر استفاده از دانش پزشكی خود، تاریخ و فرهنگ این كشورها را هم مطالعه كرد. او علاقه خاصی به باستان شناسی و فرهنگ های بومی و پیشرفته ترین نظریات مربوط به علوم اجتماعی داشت. دانسته های چه از واقعیت های قاره آمریكا، رهنمون او در فهم و تعمیق مطالعات ماركسیستی اش شد.  
چه گوارا اهل آرژانتین بود و در اواسط دههوه ۱۹۵۰ در مكزیك به جنبش ۲۶جولای كه توسط فیدل كاسترو رهبری می شد، به عنوان كادر ارتش شورشی پیوست. به هنگام پیروزی قیام علیه دیكتاتوری «باتیستا» دست نشانده آمریكا در كوبا در سال ۱۹۵۹، چه سی ساله بود و پس از پیروزی در همان سال وزیر صنایع، رئیس بانك ملی كوبا و مسئول انستیتوی ملی برای اصلاحات ارضی شد.  
در آوریل ۱۹۶۵، چه گوارا كوبا را برای كمك به ایجاد رهبری مبارزات انقلابی در كشورهای دیگر ترك كرد. برای بیش از ۶ ماه در كنگو (زئیر) طرفداران نخست وزیر مقتول، پاتریس لومومبا، در مبارزه علیه رژیم ارتجاعی دست نشانده امپریالیسم آمریكا و بلژیك را كمك رساند و در سال ۱۹۶۶به بولیوی رفت.  
در آنجا او یك شاخه چریكی را كه سعی داشت مبارزه انقلابی علیه دیكتاتوری نظامی را سازماندهی كند، رهبری كرد، مبارزه ای كه در حال رشد و جهت گیری اعتلای انقلابی در آرژانتین، شیلی و اروگوئه بود. در اكتبر ۱۹۶۷، او توسط نیروهای نظامی بولیوی كه دولت آمریكا سازماندهی كرده بود، زخمی و دستگیر شد و سپس به قتل رسید. چه گوارا پس از مرگ به اسطوره ای جهانی بدل شد. 
● تشکیل ویتنام  
۶۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۴۶ میلادی ، دولت ویتنام تشکیل شد و استقلال خود را از فرانسه اعلام کرد .  
ویتنام در منطقه استوایی جنوب شرقی آسیا ، در مشرق شبه جزیره هند و چین و در ساحل دریای چین و خلیج تونکن واقع شده است .  
نژاد مردم آن زرد و زبان رایج میان آنان آنامی است . اکثریت مردم این کشور از آیین بودا پیروی می کنند . حکومت این کشور سوسیالیستی است که در دوم ژوییه سال ۱۹۷۶ میلادی با اتحاد دو ویتنام پس از ۳۲ سال جنگ و مبارزه عملی شد .  
ویتنام ابتدا مستعمره فرانسه بود که چنانکه ذکرآن رفت ، از فرانسه مستقل شد و در سال ۱۹۷۷ میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن شهر هانوی نام دارد .  
● عملیات قدس۱ 
۲۲ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۶۴ ه.ش ، عملیات قدس یك با رمز یا محمد رسول الله(ص) در ساعت ۲۱:۰۵ آغاز شد . 
این عملیات در منطقه ای هورالهویزه و و شرق رودخانه دجله با هدف انهدام نیروهای دشمن صورت گرفت. در این عملیات که توسط دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد ، چندین پاسگاه و منطقه جنگی، یك هواپیما و ۱ بالگرد و ۱۵ قایق و ۱۲ پاسگاه سیار منهدم شد و تلفاتی به میزان صدها نفر به دشمن وارد آمد . 
● در گذشت خورخه لوئیس بورخِس  
۲۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۸۶ میلادی ، خورخه لوئیس بورخِس نویسنده ادبیات آمریكای لاتین ، در گذشت.  
او متولد آرژانتین بود و دوران نوجوانی را با مطالعه آثار نویسندگانی چون ادگارآلن پو، چارلزدیكنز وسروانتس سپری كرد. خواهرش‌ نورا كه‌ دو سال‌ از او جوانتر بود تنها دوست‌ واقعی‌ زمان‌ بچگی‌ اش‌ بود . بورخس‌ جوان‌ گاهی‌ به‌ باغ‌ وحش‌ می‌رفت‌ و ساعت‌ های‌ متوالی‌ به‌ حیوانات‌ خیره‌ می‌ شد حیوان‌ مورد علاقه‌ ی‌ خاص‌ او ببر بود همچنان‌ كه‌ بعداً خود به‌ این‌ مسئله‌ اشاره‌ می‌ كند:  
“من‌ جلوی‌ قفس‌ ببر مدت‌ زیادی‌ می‌ایستادم‌ و به‌ جلو و عقب‌ رفتن‌ او می‌نگریستم. به‌ زیبایی‌ طبیعی‌ او علاقه‌ داشتم‌ و زل‌ می‌ زدم‌ به‌ خطوط‌ راه‌ راه‌ سیاه‌ و طلایی‌ اش‌ و حالا كه‌ نابینا هستم‌ تنها یك‌ رنگ‌ برای‌ من‌ باقی‌ مانده‌ است‌ و آن‌ دقیقاً رنگ‌ ببر است‌ . زرد! ”  
او چندین‌ مجله‌ ادبی‌ را با موفقیت‌ پایه‌ گذاری‌ كرد. در ۱۹۲۷ چشم هایش‌ را عمل‌ آب‌ مروارید كرد. اما این‌ دوا و درمان‌ سودی‌ نبخشید و او در پایان‌ زندگی‌ اش‌ كاملاً به‌ دنیای‌ تاریكی‌ فرو رفت. در ۱۹۵۶ پروفسور ادبیات‌ انگلیسی‌ و آمریكایی‌ در دانشگاه‌ بوینوس‌ آیرس‌ شد موقعیتی‌ كه‌ آن‌ را برای‌ دوازده‌ سال‌ حفظ‌ كرد و بعد جایزه‌ ی‌ ملی‌ ادبیات‌ را از آن‌ خود كرد. چندی‌ بعد به‌ كمك‌ محصلین‌ و مادرش‌ شروع‌ به‌ ترجمه‌ ی‌ متون‌ كلاسیك‌ انگلیسی‌ به‌ زبان‌ اسپانیولی‌ كرد اما به‌ زودی‌ به‌ سوی‌ سرودن‌ شعر برگشت‌ قالبی‌ كه‌ حالا او راحت‌ تر می‌ توانست‌ با آن‌ سرش‌ را در كاغذ فرو ببرد. در ۱۹۷۳ از مدیریت‌ كتابخانه‌ ی‌ ملی‌ استعفا داد و تصمیم‌ گرفت‌ سال‌ های‌ بعدی‌ عمرش‌ را به‌ مسافرت‌ و سخنرانی‌ بگذراند. بورخس‌ چندین‌ جلد كتاب‌ شعر و داستان، داستان‌ كوتاه‌ و مقاله…. از خود به‌ یادگار گذاشت‌ او هرگز جایزه‌ ی‌ نوبل‌ ادبیات‌ را نبرد و سرانجام‌ بر اثر سرطان‌ كبد در ژنو درگذشت.  
● صعود حضرت موسی کلیم الله به کوه سینا 
صعود حضرت موسی کلیم الله به کوه سینا (طور )برای دریافت اولین لوح فرمان الهی درباور کلیمیان در این روز اتفاق افتاده است .  
موسی ، پیغمبر بنی اسرائیل که در زمان فرعون به دنیا آمد و مادرش تا سه ماه او را مخفیانه نگه داشت و بعد ، از ترس فرعون وی را در زنبیلی قیر اندود گذاشت و در میان نیزار رود نیل رها ساخت . دختر فرعون موسی را برداشت و بزرگ کرد. موسی در سن چهل سالگی به رسالت از طرف خداوند برگزیده شد و مدت چهل شبانه روز در کوه سینا به راز و نیاز با خداوند مشغول بود و از این نظر او را کلیم الله لقب داده اند . عمر موسی را صد و بیست سال نوشته اند .  
 
منابع : 
۱- مهر 
۲- صداوسیما 
۳- روزنامک 
۴- راهیان نور 
۵- سایت سارا شعر 
۶- ویکی پدیا 
۷- persianbook 
۸- خبرنگاران صلح 
۹- سایت کتابخانه ایران  
۱۰- سایت فلسفه تاریخ 
۱۱- روزنامه اعتماد 
۱۲- ایرانگار 
۱۳- سایت مشاهیر و نام آوران
منبع : تبیان


برچسب ها




تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد