خرید اینترنتی کتاب

جستجو در تک بوک با گوگل!


مقاله برگی از تاریخ (۲۴ خرداد) (۱)

Rate this post

مقاله برگی از تاریخ (۲۴ خرداد) (۱)

برگی از تاریخ (۲۴ خرداد) (۱)

امروز بیست و چهارم خرداد ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابر است با ۲۸ جمادی الاول ۱۴۲۸قمری و ۱۴ژوئن ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند: 
● انتشار فلسفه حق، توسط هگل  
۱۸۶ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۲۱ میلادی ، فلسفه حق، تألیف هگل در شهر برلن انتشار یافت. هگل فیلسوف و مورخ آلمانی درنیمه اول قرن ۱۹، و از پایه گذاران «فلسفه تاریخ» است .  
فردریش هگل در سال ۱۷۷۰ در اشتوتگارت آلمان متولد شد. دوران کودکی وی مصادف با شروع چرخش ها و تغییرات اساسی در وضعیت سیاسی اروپا بود.  
اما ۶۱ سال بعد هنگامی که هگل چشم از جهان فرو بست، این فیلسوف بزرگ تحولات و تجربیات بزرگی را از نزدیک از سر گذرانده بود.  
برخی از این تحولات مهم عبارت از اینها بودند: 
▪ انقلاب فرانسه،  
▪ اشغال آلمان از سوی ناپلئون 
▪ بازگشت آلمان به دوران سابق و احیا نظم اشرافی در این کشور تحت رهبری پروس .  
هگل تا سال ۱۸۱۶ در موضع مخالف دولت پروس بود، ولی سپس با نوشتن مقاله ای تحت عنوان « دولت پروس به ویژه بر مبانی عقلایی قرار دارد» تغییر نظر داد. 
هگل هنگامی که فقط ۱۸ سال داشت دوره سه ساله الهیات در شهر توبینگن آلمان را شروع کرد و سپس دوره دو ساله فلسفه را به اتمام رساند. 
آموزه های او پیروان زیادی در سراسر دانشگاه های آلمان پیدا کرد. هگل توانست برداشت های مختلف فلسفی و گرایش های فکری گوناگون را زیر نفوذ فکری خود متحد کند و پس از مرگ نیز به حیات فکری فعال خود ادامه داد. زیرا شاگردان و پیروان متعدد او نقش مهمی در انتشار و تدوین آثار او بازی کردند. آثار هگل و تاویل او از تاریخ تاثیری عظیم بر اشکال تفکر و معرفت از مارکسیسم گرفته تا محافظه کاری به جا گذاشت .  
هگل اندیشمندی چند سو نگر و پرکار بود. اما یکی از مهمترین ویژگی های هگل نه در آثار فلسفی بلکه در روش و متد فکری اوست. زیرا او درک و فهم تاریخ را موضوع کاوش اصلی خود قرار داده بود و بدین منظور روش کار و مطالعه او برای درک تاریخ اهمیتی بسیار بیشتر از آموزه های فلسفی او دارد. هگل معتقد است که: «دانش و عقل فرازمانه وجود ندارد و تنها نقطه ثابت فلسفه، خود تاریخ است».  
پیروان و شاگردان هگل را معمولا به دو دسته تقسیم می کنند. گروه اول موسوم به «هگلیان پیر» یا «هگلیان راست» اند که در میان آنها کسانی همچون هنریش، گابلر و گوشل قرار دارند و تفسیری محافظه کارانه از هگل ارایه می کنند.  
وجه مشخصه هگلیان راست این است که با برداشت هگل درباره ضرورت ایجاد یک دولت ملی با ثبات و مقتدر برای انجام اصلاحات اجتماعی همسو بودند و همچنین با قرائت او از حکومت پروس همچون یک دولت عقلایی و یک جامعه درست توافق داشتند.  

گروه دوم موسوم به «هگلیان جوان» یا «هگلیان چپ» اند که در میان آنها علاوه بر مارکس که خود را شاگرد هگل نامید، می توان از کسانی چون داوید اشترائوس، لودویگ فویر باخ، برادران باوئر و آرنولدروگه نام برد. 
به هر حال عده زیادی از نام آور ترین اندیشه ورزان قرن نوزدهم و بیستم به مباحث هگل و به ویژه تاویل او از روند تکامل توجه کرده اند. هگلیان چپ برداشت های هگل از روند تاریخ و نیز انتقادات فرهنگی و اجتماعی و شیوه اندیشه او را پی گرفتند. سرانجام هگل در سن ۶۱ سالگی براثر بیماری سل درگذشت. 
● پیاده شدن نیروهای فرانسوی درسواحل الجزایر به منظور تصرف این کشور  
۱۷۷ سال پیش در چنین روزی درسال ۱۸۳۰ میلادی ، نیروهای متجاوز فرانسوی به منظور تصرف الجزایر در سواحل این كشور پیاده شدند.  
این اقدام فرانسوی ها با مبارزات مسلحانه مردم الجزایر روبرو شد. مردم این كشور در سال ۱۹۵۴ میلادی با شدت و هماهنگی بیشتربه مبارزه ادامه دادند، از این رو در همین سال ژنرال دوگل به ناچاربه الجزایرحق خود مختاری داخلی داد.  
كشور الجزایر سرانجام در سال ۱۹۶۲ میلادی به استقلال كامل دست یافت. 
● تولد آندری مارکوف ، ریاضیدان مشهور روس  
۱۵۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۵۶ میلادی ، آندری مارکوف ریاضیدان مشهور روس به دنیا آمد . 
مارکوف٬ فارغ التحصیل دانشگاه سنت پترزبورگ در سال ۱۸۷۸ بود. وی در سال ۱۸۸۶ مدرک پروفسوری خود را دریافت کرد. کارهای زود هنگام مارکوف در تئوری اعداد٬ آنالیز٬ حدود انتگرال ها٬ همگرایی سری ها٬ دنباله کسرها و … بسیار اساسی بود.  
بعد از سال ۱۹۰۰ ٬ مارکوف تحت تأثیر استاد خود چبیشف٬ از روش دنباله های کسرها در تئوری احتمالات استفاده کرد.  
وی هم چنین در مورد رشته های متغیرهای وابسته متقابل٬ مطالعاتی انجام داد. او قضیه حد مرکزی را با در نظر گرفتن فرض های کامل آن٬ اثبات کرد.  
در زنجیرهای مارکوف٬ متغیر بعدی توسط متغیر کنونی مشخص می شود ولی از راهی که تا کنون طی شده است مستقل است.  
مارکوف به شاعری هم علاقه مند بود و پیرامون ساختار شعری مطالعاتی انجام داد. او پسری به اسم خودش داشت که در ۹ سپتامبر ۱۹۰۳به دنیا آمد و راه پدرش را ادامه داد.  
● زادروز دكتر آلزایمر 
۱۴۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۶۴ میلادی ، دكتر آلزایمر در آلمان به دنیا آمد . وی یك روانپزشك و آسیب شناس بود كه ضمن بررسی روی بیماری های مغز و سلسله اعصاب به ویژه انواع بیماری های مربوط به نقصان حافظه متوجه شد كه شدیدترین نوع این بیماری بر اثر از میان رفتن سلول های مغز در بخشی كه مربوط به حافظه است روی می دهد كه یك بیماری مزمن در حال پیشرفت است و از آنجا كه سلول های مرده مغز نمی توانند جانشین به دست آورند تنها راه این است كه مرگ آنها را كند كرد و به تاخیر انداخت. از آن زمان این بیماری (نسیان ـ فراموشی) به نام او به «آلزایمر» معروف شده است. با گذشت یكصد سال از زمانی كه نخستین بار بیماری آلزایمر شناخته شد، دانشمندان همچنان درگیر یافتن راهی برای درمان این بیماری هستند . قواعد اصلی درمان همچنان مشابه سابق است : حمایت و دلسوزی ! 
● زادروز دكتر لاندستاینر 
۱۳۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۶۸ میلادی ، دكتر كارل لاندستاینر در اتریش به دنیا آمد . با اینکه پدر کارل روزنامه نگار بود، اما او در دانشگاه وین پزشكی خواند و استاد «ایمیونولوژی» شد. اولین تالیفش درباره خون بود كه ثابت كرد مواد موجود در خون به تغدیه فرد مربوط است و اگر خون جاندار دیگر و حتی خون انسانی كه از گروه دیگر باشد (جز گروه «O» ) به یك فرد تزریق شود دچار شوك و بعداً یرقان و … خواهد شد و تنها خون هم گروه قابل انتقال است.  
وی در زمینه آنتی ژن ها و انتی بادی ها و طبیعت آنها و مكانیسم دفاع طبیعی بدن و راه های تقویت آن تحقیقات متعدد به عمل آورد و به خاطر این تلاش خود برنده جایزه نوبل در پزشكی شد.  
● جنبش «مشت زنان» چینی و حمله به تاسیسات خارجیان در پكن  
۱۰۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۰۰ میلادی ، بپاخیزی چینیان معروف به جنبش «مشت زنان» بر ضد سلطه خارجیان بر وطنشان و نیز فعالیت میسیون های مسیحی آغاز شد و جهان آن روز را به لرزه در آورد.  
افراد جنبش كه از مداخله خودسرانه قدرت های وقت در امور وطنشان و قطعه ــ قطعه كردن چین به ستوه آمده بودند از این روز در پكن حمله به سفارتخانه های این دولت ها و مراكز مبلغان مسیحی و تاسیسات خارجیان را آغاز كردند.  
نطفه این جنبش پس از شكست نظامی چین از ژاپن در سال ۱۸۹۸ بسته شده بود. مشت زنان تا رسیدن نیروهای اعزامی كشورهای قدرتمند (انگلستان، فرانسه، آلمان، ایالات متحده آمریكا و ژاپن)، به مدت دو ماه شهر پكن را در كنترل داشتند.
منبع : تبیان


برچسب ها




تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد