جستجو در تک بوک با گوگل!


کتاب فوزیه ؛ حکایت تلخکامی، قصه جدایی ؛ دو جلدی

دانلود کتاب

کتاب فوزیه ؛ حکایت تلخکامی، قصه جدایی ؛ دو جلدی
۳٫۴ ۶۱

معرفی کتاب فوزیه ؛ حکایت تلخکامی، قصه جدایی ؛ دو جلدی

 

فوزیه

نویسنده کتاب : خسرو متعضد
انتشارات کتاب : پیکان
زبان کتاب : فارسی
تعداد صفحه کتاب : ۱۰۵۰
قطع کتاب : رقعی گالینگور روکشدار – سال چاپ کتاب : ۱۳۷۷ – نوبت چاپ کتاب : 5

درحد نو ~  نو

خلاصه ای از کتاب

حکایت تلخکامی، قصه جدایی

فوزیه فؤاد ،خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمد رضا پهلوی بود. حاصل ازدواج او با محمدرضا شاه دختری است به نام شهناز. فوزیه شهروند مصر ولی از تبار چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی بود. او از دودمان پادشاهی محمدعلی پاشا است. خاندان محمدعلی از تبار آلبانیایی بودند که در زمان فرمانروایی عثمانی‌ها در مصر به مدارج بالا رسیدند. 

ازدواج او با محمدرضا به هنگام ولیعهدی او در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۳۹ در قاهره انجام گرفت. پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران نیز تکرار شد. بزرگترین مشکل برای این ازدواج، اصل سی و هفتم متمم قانون اساسی ایران بود که بر اساس آن مادر ولیعهد الزاماً باید ایرانی‌تبار می‌بود. مجلس در اقدامی بی‌سابقه نه تنها به فوزیه تابعیت ایران داد، بلکه او را ایرانی‌تبار نامید.

فوزیه در دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی به مدت یک سال همراه با همسرش در کاخ مرمر تهران اقامت داشتند. دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط سرد میان این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد. حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به اسم شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد.

 

کتاب فوزیه ؛ حکایت تلخکامی، قصه جدایی ؛ دو جلدی





تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد