جستجو در تک بوک با گوگل!


کتاب فرهنگ فرق اسلامی

دانلود کتاب

کتاب فرهنگ فرق اسلامی
۳ ۴۰

معرفی کتاب فرهنگ فرق اسلامی

 

فرهنگ فرق اسلامی


نویسنده کتاب : محمدجواد مشکور – کاظم مدیر شانه چی

انتشارات کتاب : آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا(ع)

زبان کتاب : فارسی

تعداد صفحه کتاب : 582

قطع کتاب : وزیری سلفون – سال چاپ کتاب : 1387 – نوبت چاپ کتاب : 6

خلاصه ای از کتاب 

تعریف دین، فرق و شعب اعتقادی، طرق سیر و سلوک، ملل و نحل، وابستگی علم ملل و نحل به تاریخ و فلسفه و… از اینها که بگذریم به تواریخ ویژ? مذاهب می رسیم که می توان گفت مسلمانان اولین ملتی هستند که راجع به ملل و نحل عموما و نسبت به مذاهب و ادیان خصوصا دین به تالیف ارزشمند و گرانبهایی زده اند.
ظاهرا در این زمینه، فضل تقدم از آن شیعه است، چه شاید اولین کسانی که از فرق شیعه را در کتابی به همین نام فرق الشیعه معرفی نموده و عقاید آنان را بازگو کرده اند.

نویسنده کتاب، آقای محمد جواد مشکور که خود تاریخ دان و نویسنده متبحری نیز می باشد درمقدمه کتاب پس از نوشته استاد کاظم مدیرشانه چی ابتدا با بیان حدیث تفرقه، آن را اساس تقسیم فرقه های اسلامی توسط علمای فرق و ملل و نحل دانسته است و پس از آن به بیان توضیحاتی که برخی از دانشمندان در این مورد بیان نموده اند همچون عبدالقاهر بغدادی، امام محمد غزالی ، این حزم اندلسی از میان دانشمندان مسلمان و نیز برخی از خاور شناسان و مستشرقین همچون پالگراو، نیز گلدزیهر پرداخته است.

ایشان در مقدمه به بیان توضیحاتی در مورد سقیفه بنی ساعده، اهل ردیه، خلافت امام علی(علیه السلام) پس از قتل عثمان، معتزله نخستین، جنگ جمل، جنگ صفین، حروریه، جریان حکمیت، پیدایش خوارج، مرجئه، معتزله، اشاعره، زیدیه، شیعیان عباسی، ابومسلم خراسانی، غلاه شیعه، قرامطه، حسن صباح پرداخته و سخن خویش را در مقدمه با این شعر بیت به پایان می برد.

 

کتاب فرهنگ فرق اسلامی


برچسب ها




تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد