همانطور که می دانیم سرعت ارسال و دریافت داده ها در USB 3.0 ها بسیار بالاست اما اگر از یک USB 3.0 در پورت های USB 2.0 خود استفاده کنید با اینکه آنها با پورت USB 2.0 هم سازگار هستند ولی شما عملا هیچ تفاوتی را احساس نخواهید کرد و فقط یک هزینه ی اضافی را پرداخت کرده اید . بد نیست بدانید USB یک استاندارد است و بالاترین حد سرعت سیگنالینگ را برای برقراری ارتباط با پورت USB تعریف می کند . در استاندارد نوع USB 2.0 نرخ سینالینگ ۴۸۰ مگابیت در ثانیه است و این در حالی است که در نوع USB 3.0 این نرخ ۵ گیگا بایت در ثانیه است یعنی ۱۰ برابر سریعتر از USB 2.0.
در واقع، این استاندارد حداکثر سرعت انتقال داده ها از طریق یک پورت USB را تعریف می کند.
اما اگر می خواهید بدانید که آیا دستگاه شما پورت USB 3.0 دارد یا نه کافیست تا به قسمت کناری دستگاهتان نگاهی بیاندازید معمولا پورت های USB 3.0 در رنگ آبی هستند . در تصویر زیر هم می توانید عکس آن را مشاهده کنید .
[تنها کاربران عضو میتوانند لینک هارا مشاده کنند. ]
اما جدا از این آمار و ارقام اگر بخواهیم سرعت واقعی آن را بررسی کنیم ، در مرحله ی اول بستگی به درایور آن دارد . اما اگر بخواهیم آنها را در بنچ مارک ها بررسی کنیم آخرین تست سخت افزاری در این مورد نشان می دهد که سرعت نوشتن اطلاعات در USB 2.0 چیزی در حدود ۷٫۹ مگابایت تا ۹٫۵ مگابایت است . همچنین USB 3.0 هم که آنها تست کرده اند از ۱۱٫۴ مگابایت تا بیشتر از ۲۸۶٫۲ مگابایت در ثانیه بوده است . نکته ی جالب در اینجاست که بدترین و ضعیف ترین USB 3.0 هم از USB ۲٫۰سریع تر است البته با یک تفاوت اندک اما به هر حال بیشتر بود .
همچنین در بهترین حالت یک USB 3.0 حدود ۲۸ برابر یک USB 2.0 سریعتر بود . بدیهی است که درایوهای ارزان قیمت تر سرعت خوبی هم نخواهند داشت و درایوهایی که قیمت بیشتری دارند مسلما از سرعت و کیفیت بیشتری برخوردار هستند و این سرعت بالای آنها هم به دلیل استفاده ی آنها از ۴ کانال روی فلش ممموری ها به جای استفاده از یک کانال است .
[تنها کاربران عضو میتوانند لینک هارا مشاده کنند. ]
علاوه بر همه ی اینها بهتر است قبل از انجام هر کاری نکات زیر را رعایت کنید . یکی اینکه اگر برای کارهای ساده ای مثل جا به جا کردن فایل های Doc می خواهید از فلش های USB استفاده کنید نیازی نیست تا حتما زیاد هزینه کنید یا اینکه اگر می خواهید از موس و کیبورد USB استفاده کنید بین USB 2.0 و ۳٫۰ هیچ تفاوتی وجود ندارد و در سرعت آنها هم هیچ فرقی نمی کند . همچنین اگر می خواهید به مشخصات واقعی فلش مموری ها دست یابید بهتر است تا به بنچ مارک آنها رجوع کنید نه به اطلاعاتی که شرکت تولید کننده ی آنها به شما می دهند .
اگر شما هم در این زمینه اطلاعاتی دارید به مطلب ما اضافه کنید .