جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

دنیای کامپیوتر های کیفی

1,842

بازدید

دنیای کامپیوتر های کیفی
شاید تا کتون در مورد کامپیو تر های کیفی مطالبی را مطالعه یا شنیده باشید . در کل کامپیوترهای امروزی در مدل کیفی به همان اندازه کامپیوترهای رومیزی دارای قدرت محاسباتی هستند . بی آنکه به اندازه آنها فضا اشغال کنند . می توانید یک کامپیوتر کیفی را با خود به مسافرت ببرید و به امور محاسباتی خود بپردازید و یا در منزل یا در محل کار آن را همراه داشته باشید . در اینجا به این نکته می پردازیم که این کامپیوترهای قابل حمل چطور می توانند مانند کامپیوترهای بزرگتر اما در اندازه های کوچکتر کارهای محاسباتی انجام دهند .
تاریخچه ای کوتاه
آلن کی از مرکز تحقیقاتی شرکت زیراکس در دهه ۷۰ میلادی ایده یک کامپیوتر قابل حمل را مطرح کرد کی کامپیوتر را به اندازه یک دفتر یادداشت قابل حمل تصور کرد و آن را Dynabook  نامید . اولین کامپیوتر کیفی در سال ۱۹۷۹ به دست ویلیام ماگوریچ در شرکت Gridsystems  طراحی و ساخته شد این نمونه دارای حافظه ای معادل  340 کیلو بایت بود .
در سال ۱۹۸۳ شرکت گاویلان کامپیوتر کامپیوتری با این مشخصات عرضه کرد :
۱٫ ۶۴ کیلو بایت حافظه RAM   2. سیستم عامل انحصاری گاویلان   3. ریزپردازنده ۸۰۸۸  4. ماوس  5. چاپگر قابل تحمل    6. وزن آن با چاپگر معادل ۴/۶ کیلوگرم بود .
سال ۱۹۸۴ شرکت ا پل کامپیوتر مدل خود را بنام  Applellc   عرضه کرد . اما یک کامپیوتر کیفی واقعی بحساب نمی آمد . وزن آن معادل ۵ کیلو گرم بود و ۱۲۸ کیلو بایت حافظه داشت .
بعدا در سال ۱۹۸۶ شرکت آی بی ام محصول جدید خود را با نام PC convertible   عرضه کرد این محصول بر خلاف محصول شرکت اپل یک کامپیوتر کیفی واقعی بود . وزن معادل ۴/۵ کیلوگرم بود و ۲۵۶ کیلو بایت حافظه داشت و به قیمت ۳۵۰۰ دلار فروخته می شد . مدتی بعد شرکت توشیبا موفقیتهایی در این زمینه به دست آورد .
آناتومی یک کامپیوتر
کامپیوترهای کیفی مثل همه کامپیوترهای دیگر دارای یک مغز مرکزی بنام ریز پردازنده هستند که تمام کارهای عملیاتی کامپیوتر را انجام می دهد بطور کلی ریز پردازنده : ۱٫ دارای مجموعه ای دستور العملهای درونی است که در حافظه ذخیره شده اند  2. می تواند دستورالعملها یا داده هایی را از شما از طریق یک صفحه کلید همراه با سایر تجهیزات دریافت کند ( مثل ماوس  touchpad )
۳٫ می تواند داده ها را از طریق چندین دستگاه ذخیره سازی داده ها دریافت و ذخیره نماید
۴٫ می تواند داده ها را روی مانیتور نشان دهد .
۵٫ می تواند داده ها را از طریق پورتهای ورودی و خروجی به چاپگر ، مودم ، شبکه و شبکه های بی سیم بفرستد
۶٫ برق آن از منبع  AC یا باتری تامین می شود .
وجوه شباهت با کامپیوترهای رومیزی
در بسیاری جهات کامپیوترهای کیفی شبیه کامپیوترهای رومیزی هستند از جمله :
۱٫ ریزپردازنده           2. سیستم عامل        3. حافظه         4. دیسک درایوها         
 5. پورتهای ورودی و خروجی       6. کارتهای صدا و بلندگوها
۱٫    ریزپردازنده ها :
کامپیوترهای کیفی مثل کامپیوترهای رومیزی استاندارد از ریزپردازنده نیرو می گیرند . ریزپردازنده مغز کامپیوتر بحساب می آید . ریزپردازنده های کیفی اغلب با ولتاژ کمتری کار می کنند و دارای حالتهای کم سرعت وSleep متعددی می باشند تا باعث افزایش طول عمرباتری گردند . ریزپردازنده های عمومی برای کامپیوترهای کیفی عبارتنداز : ۱٫ خانواده Power pc از شرکت موتورولا که در کامپیوترهای اپل مکینتاش مورد استفاده قرار می گیرند  2. خانواده پنتیوم و Celeron از شرکت اینتل ( مورد استفاده در پی سی ها ) ۳٫ خانواده  K7. K6. K5 از شرکت AMD
۲٫    سیستم عامل :
سیستم عامل مجموعه ای از دستور العملهایی از پیش برنامه ریزی شده است که به ریزپردازنده می گوید چه کار باید بکندسیستم عامل در کامپیوترهای کیفی عبارتند از ویندوز ۹۸ ، ۲۰۰۰ ، NT از شرکت میکروسافت . سیستم عامل Mac ( بسته به نوع کامپیوتر ) ولینوکس ( برای اکثر کاربران حالت عمومی ندارد )
۳٫    کامپیوترهای کیفی هم حافظه RAM دارند و هم ROM  . تراشه ROM در کامپیوترهای کیفی درست مثل کامپیوترهای رومیزی دارای Bols است . زمانی که کامپیوترروشن است RAM  اقدام به ذخیره کردن فایلهای داده و نرم افزارهای کامپیوتری می کند . RAM  در کامپیوترهای کیفی از آن جهت متفاوت است که از فاکتور دیگری سود می برد یعنی اندازه و شکل مدولهایی که RAM  را هدایت می کند . اکثر کامپیوترها باید حداقل ۶۴ کیلو بایت حافظه RAM  داشته باشند تا برای اجرای سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی حافظه کافی داشته باشند .
بعضی از کامپیوترها به ما امکان می دهند تا حافظه سیستم خود را افزایش دهیم .
۴٫    دیسک درایوها :
کامپیوترهای کیفی مثل کامپیوترهای رومیزی دارای دستگاههای مختلف ذخیره سازی بصورت دیسک درایو هستند . تمام این نوع کامپیوترها یک دیسک درایو اینترنال دارند که معمولا ۶ تا ۲۰ گیگا بایت ظرفیت دارند . این نوع دیسک درایو می تواند سیستم عامل ، برنامه های کامپیوتری و فایلهای داده را در خود ذخیره کند . اکثر کامپیوترهای کیفی علاوه بر هارد درایو دارای نوعی سیستم ذخیره سازی قابل حمل می باشند مثل ( فلاپی دیسکها ، دیسکهای زیپ ، سی دی و دی وی دی )
۵٫    پورتهای ورودی و خروجی :
کامپیوترها اطلاعات را از طریق انواع پورتهای ورودی و خروجی ارسال و دریافت می کنند که می تواند شامل پورتهای موازی ، پورتهای سری و پورتهای USB باشد .  حداقل یک پورت چاپگر داشته باشیم که معمولا یک پورت موازی است و داشتن یک یا دو پورت UBS نیز مهم است .
یک یا دو PC  Slot به افزایش طول عمر کامپیوتر کیفی کمک می کند .
۶٫    بلندگوها و کارت صدا :
بسیاری از کامپیوترهای کیفی مجهز به کارت صوتی و بلندگو هستند و می توانند از روی CD اقدام به پخش موسیقی نمایند.اما کیفیت بلندگوهای جاسازی شده در اکثر کامپیوترهای کیفی با بلندگوهای  رومیزی قابل مقایسه نیست . زیرا در کامپیوترهای کیفی یکی از محدودیتهای اصلی همان بحث فضای کافی است .
تفاوت با کامپیوترهای رومیزی
کامپیوترهای کیفی در این موارد متفاوت از کامپیوترهای رومیزی هستند :
۱٫ منبع تغذیه    2. صفحه نمایش     3. دستگاههای ورودی      4. اتصالات نوع  docking
۱٫    منبع تغذیه :
این نوع کامپیوترها را می توان به پریز روی دیوار وصل کرد یا از طریق آداپتور  AC  از منابع برق اقدام به دریافت برق AC کرد . اما آنچه باعث منحصر به فرد شدن کامپیوترهای کیفی می شود این است که آنها قابل حمل هستند بنابراین می توانند از باتری هم برق بگیرند همه کامپیوترهای کیفی از انواع باتریهای شارژ شدنی استفاده می کنند . عمر باتری بسته به نوع باتری قابل شارژ متغیر است ( باتریهای لیتیوم معمولا طول عمر بیشتری دارند )
صفحه نمایشها :
همه کامپیوترهای کیفی دارای نوعی از صفحه نمایشهای LCD هستند این صفحه نمایشها می توانند :
۱٫ ۱۲ تا ۱۵ اینچ باشند     2. سیاه و سفید ( ۱۶ درجه خاکستری ) یا رنگی (۶۵۵۳۶    رنگ ) باشند  
۳٫ ماتریس فعال یا منفعل باشند    4. به صورت انعکاسی یا با نوردهی از پشت هستند .
۲٫    دستگاههای ورودی :
برای یک کامپیوتر رومیزی معمولا از یک صفحه کلید و ماوس برای وارد کردن داده ها استفاده می کنیم . اما چون استفاده از ماوس فضای زیادی اشغال می کند دستگاههای دیگری در این نوع کامپیوتر ها ساخته شده اند تا جای ماوس را بگیرند . این نوع کامپیوترها با یکی از این تجهیزات همراهند :
: Trakball با دوران یک توپ کوچک شما می توانید مکان نما را روی صفحه نمایش جا به جا کنید .
: Trakpoint   با فشار دادن روی یک نقطه شما می توانید مکان نما را حرکت دهید .
 : Touchpad با کشیدن انگشت خود روی یک نقطه می توانید مکان نما را تکان دهید . همه این تجهیزات دارای دکمه هایی هستند که مانند دکمه های چپ و راست ماوس کار می کنند . اکثر این نوع کامپیوترها پورتی دارند که به ما امکان می دهد در صورت نیاز ملوسی را به کامپیوتر وصل کنیم .
۴    .اتصالات نوع docking :
docking station  چیست ؟ اگر می خواهید از کامپیوتر کیفی خود بصورت رومیزی هم استفاده کنید با این سیستم می توانید چندین دستگاه جانبی دیگر بطور موقت اضافه کنید مثل مانیتور کامپیوتری تمام قد ، صفحه کلید ، ماوس ، چاپگر ،…
توانایی های کامپیوترهای کیفی :
این نوع کامپیوترها از نوع کامپیوترهای کاملی هستند که می توانند هر کاری که رومیزی ها انجام می دهند انجام دهند . قابلیت حمل و نقل در این کامپیوترها به ما امکان می دهد که در هر جا که هستیم بتوانیم از این کامپیوترها استفاده کنیم . در حال سفر در هواپیما ، قطار ، مترو …
بعضی از کاربردهای این نوع کامپیوترها عبارتنداز :
۱٫ آموزش          2. سرگرمی               3. اعمال قانون                    4. ستاره شناسی آماتوری
۵٫ دریانوردی                   6. تجارت
دقت در زمان خرید :
مهم ترین موارد در هنگام خرید کامپیوترهای کیفی عبارتنداز :
ریزپردازنده AMD یا Celeron – حداقل ۶۴ مگا بایت RAM  – حافظه ای که براحتی قابل ارتقا باشد – باتریهای لیتیوم که شارژ خود را به مدت طولانی تر حفظ می کنند – حداقل باید یک پورت چاپگر ( از نوع پورت موازی ) داشته باشد داشتن یک پورت USB نیزمهم است یک یا دو Pcslot  به افزایش طول عمر کامپیوتر کیفی کمک می کند – تمام کامپیوترهای کیفی دارای درایوها رد دیسک هستند و معمولا ۶ تا ۲۰ گیگا بایت حجم دارند – یک صفحه نمایش ۱۳ تا ۱۴ اینچی از نوع ماتریس فعال که انعکاس و نور دهی از پشت دارند –
حقایق هیجان برانگیز :
کامپیوترهای کیفی جدید حداکثر ۷/۱ کیلوگرم وزن خواهند داشت – بسیاری از کامپیوترهای کیفی جدید همراه با دکمه هایی از پیش تعیین شده اند که بطور خودکار یک پخش CD  یا کلید های پخش MP3  را کنترل می کنند – کامپیوترهای کیفی امروزی بسیار پیچیده ، سبکتر ، باریکتر و نزدیک به ایده اولیه ( Kay ) می باشند .

بهترین سازندگان :
شرکتهای اپل ، کمپاک ، دل کامپیوتر ، گیتاوی ، اچ پی ، آی بی ام ، سونی و توشیبا
 

 

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار ۱٫۳۳/۵ (۲۶٫۶۷%) ۳ امتیازs موضوع : آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار   کسب مهارت برای ورود به بازار کار امروز در تک بوک میخواهیم سایتی رو به شما معرفی کنیم که میتونید توش […]

    ترفندهای جدید در پاورپوینت

    ترفندهای جدید در پاورپوینت ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز PowerPoint ابزاری ساده و پرکاربرد برای ارائه کنفرانس، سخنرانی و تحقیقات است و با امکاناتی که روز به روز به آن افزوده میشود، کار با این ابزار ساده تر از گذشته شده است.

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰ ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز تمام قسمت های ویندوز ۱۰ بهینه شده است از ابزارها گرفته تا قسمت هایی که مربوط به تنظیمات این سیستم عامل می باشد.

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰/ با عرضه ویندوز ۱۰ بررسی امکانات و ویژگی‌های آن آغاز شده است. اگر چه این ویندوز به علت برخی قابلیت هایش از توانمندی بیشتری برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران برخوردار است، اما مزایای زیادی هم دارد.

    ۳ راه برای حفظ محتویات حافظه فلش مموری

    اندازه مناسب و قابل حمل بودن سیستم‌عامل‌های مختلف، حافظه فلش مموری را به دستگاهی بسیار پرکاربرد برای انتقال اطلاعات تبدیل می‎کند.

    شناخت ۱۰ ویروس مخرب رایانه ای

    همزمان با افزایش بدافزارها، کرم‏های اینترنتی و تروجان‏ها، هکرها و سارقان اطلاعات همواره به دنبال راههایی به منظور سرقت اطلاعات و دسترسی به حسابهای بانکی و گاهی بوجود آوردن اختلالات الکترونیکی بوده ‏اند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi