جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

با کمر درد چه کنیم؟

1,226

بازدید

با کمر درد چه کنیم؟ ۴٫۴۳/۵ (۸۸٫۵۷%) ۷ امتیازs
تقریباً همه ی افراد ، کم و بیش در نقاطی از کمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا کردن جعبه های بزرگ و بلند کردن کودکان، کمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم که کمردردها در نتیجه صدماتی است که با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اکثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می کنیم. ما هنگام بلند کردن اشیاء به جای خم کردن زانو، کمر خود را خم می کنیم. انجام کارهایی که برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می کردند، بعد از سالها موجب می شود کمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات کمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های کمری که نگه دارنده مهره ها هستند باعث کمردرد می شود. عضلات کمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند کمر را از صدمه بیشتر محافظت کنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد کمر است. در واقع این سیکل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی شود مگر این که شما فعالیت خود را کم کنید ، به کمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود استفاده نمایید.
در گذشته ، پزشکان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می کردند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان کمردرد است. این مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق می کند. به همین دلیل امروزه شما کمتر مشاهده می کنید که از گردن بندهای مخصوص درد گردن استفاده شود.
در حال حاضر کمردردهای شدید، حداکثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعالیت های سبک و کشش آرام عضلات درمان می شوند، این طریقه درمان باعث افزایش قدرت خم شدن بدن و توان حرکت خواهد شد.
سایر علل کمردرد در بروز آرتروز و فتق دیسک کمر (غضروف بین مهره ها) مشاهده می شود. فتق دیسک در بین عوامل کمردرد شیوع کمتری دارد ولی بهتر شناخته شده است. دیسک بین مهره ها ، فضای نرمی را بین مهره ها ایجاد می کند، گاه این دیسک متورم شده و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورد. اغلب اعصابی که از ران و بازو می گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بی حسی، ضعف و مشکلاتی در کنترل ادرار ایجاد می کنند.
فتق دیسک مانند سایر علل کمردرد، خود به خود بر طرف می شود و اغلب نیازی به عمل جراحی نیست. در حقیقت سی درصد مردم مبتلا به فتق دیسک هستند و هرگز برایشان مشکل جدی ایجاد نمی شود.
درمان
برای برطرف کردن کمردرد، به پشت بخوابید، یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. (در حالی که زانوهایتان را جمع کرده اید). این طریقه خوابیدن فشار را از کمر شما بر می دارد. درمان اصلی همه کمردردها کم کردن فعالیت است. البته این کاهش فعالیت همان طور که قبلاً گفته شد فقط برای چند روز پیشنهاد می شود و پس از آن با نرمش های مخصوص پایین کمر و «عضله چهار سر ران» می توان کمردرد را درمان کرد.
در اولین روزها برای کاهش التهاب می توان از یخ در موضع درد استفاده کرد و بعد از چند روز می توانید از گرمای موضعی کمک بگیرید تا انقباض مقاوم عضلات را برطرف کنید. همچنین داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن، کتو بروفن و ناپروکسن در بر طرف کردن درد و التهاب مؤثر هستند. اگر یک دارو اثر نکرد، نوع دیگری از دارو را مصرف کنید؛ زیرا افراد مختلف نسبت به داروها عکس العمل متفاوتی دارند. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد التهاب را حتماً همراه غذا میل کنید تا باعث ایجاد زخم معده شما نشوند.
داروهای جدید و گران قیمت « ویوکس» و « سلیرکس» بهتر از داروهای قدیمی عمل نمی کنند ولی تحریکات معده در آنها کمتر است و به طور کلی برای درمان دردهای طولانی مدت و در افرادی با سابقه زخم معده مصرف می شوند.
استامینوفن نمی تواند کمک به رفع التهاب کند. ولی می تواند درد را بر طرف سازد. هم چنین بر روی معده نیز اثری ندارد. استامینوفن بی خطرترین دارو در درمان های طولانی مدت است ولی نباید بیش از ۲ تا ۳ هزار میلی گرم در روز مصرف شود؛ زیرا مصرف زیاد دارو ، کبد  را تحت تأثیر قرار می دهد.
داروهای شل کننده عضلات توصیه نمی شوند؛ زیرا بر کاهش درد کمر تأثیری ندارند.

 

یوگا تمرین کنید
بعضی از پزشکان معتقدند یوگا بهترین درمان دردهای مزمن کمر است؛ زیرا حالت مناسب را در بدن ایجاد می کند و با تنفس مناسب، کشش و فشار روی عضله را کم می کند. خیلی از بیمارانی که از درمانهای دیگر نتیجه نگرفته اند می گویند یوگا در درمان آنها مؤثر بوده است.بعد از بهبود کمردرد، تمرینات نرمشی را ادامه دهید، وزن خود را کم کنید و به اصلاح حالت و کشش عضلات اهمیت دهید. نرمش عضلات مربوط به شکم را انجام دهید تا از کمردردهای آینده پیشگیری شود.اگر در قسمت بالای کمر خود احساس ناراحتی می کنید، تمرینات خم شدن به سمت پایین و تمرینات نرمشی شانه ها را انجام دهید (شانه ها را به طرف یکدیگر کشیده و چند ثانیه نگه دارید سپس بر عکس عمل کنید).
بهترین تمرین برای اصلاح حالت کمر این است که با فاصله ۳۰ سانتیمتر از دیوار و در مقابل آن تکیه دهید شکم خود را به داخل بکشید، سینه را بیرون دهید بعد از چسباندن کمر به دیوار، سر، شانه ها و پشت و لگن همه در یک ردیف قرار می گیرند و به این طریق گودی کمر از بین می رود. این حالت شبیه حالت ایستادن سربازان است. صدها سال قبل این طور گفته می شد که سربازان می توانند ساعت ها بدون احساس کمردرد روی پا بایستند مشروط به اینکه حالت ایستادن آنها درست باشد. آیا شما طور دیگری فکر می کنید؟ البته همه پدر و مادرها به نحوه صحیح ایستادن و نشستن فرزندان تأکید دارند ولی آنها نمی توانند تمام اوقات همراه فرزندان خود باشند و آنها را کنترل کنند! درست ایستادن و درست نشستن باید برای ما به صورت عادت درآید.
گرفتگی عضلات پا در خواب شب
آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که نیمه های شب، یک مرتبه به دلیل درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شوید؟
گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عکس العمل ( reflex) بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب جابجا شده و تکان می خورید، ماهیچه های ساق پایتان جمع شده و تاندون ها کشیده می شوند. این عمل، باعث تحریک گیرنده های عصبی موجود در تاندون ها شده و با فرستادن پیام های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می کنند.
بعضی اوقات، عضلات در همان حالت انقباض باقی مانده و صدمه می بینند.
گرفتگی درد ناک عضلات درشب، می تواند به دلیل صدمات عصبی مانند کوفتگی عصب، آسیب های عضلانی، قطع موقتی جریان خون به پاها و مقادیر غیرعادی املاح یا هورمون ها در بدن شما باشد که اگر دارای یکی از این مشکلات بودید، بایستی  به پزشک مربوطه مراجعه کنید.
ولی اگر مشکل جدی نداشتید، می توانید قبل از خواب با انجام کارهایی که باعث کاهش رفلکس ( واکنش) کششی می شوند، از گرفتگی عضلات پایتان جلوگیری کنید که این اعمال شامل موارد زیر است:
۱- انجام ورزش مخصوص پا که باعث کشیدگی ساق پا شوند. در این ورزش، فرد روی شکم دراز کشیده و کف دستها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پایین آوردن دست ها ، شکم را به زمین نزدیک و دور می کند.( مطابق تصویر پایین )
۲- استفاده از تشک گرماده به مدت ۱۰ دقیقه قبل از خواب که باعث گرم شدن پا شود. تنها داروی موثر برروی گرفتگی شبانه عضلات، " کوئی نین" است ولی FDA اعلام کرده است هیچ یک از داروهای تجویز شده برای گرفتگی عضلات، سالم وموثر نیستند.پزشکان معمولاً ۱ یا ۲ کپسول کوئی نین را به هنگام خواب تجویز می کنند. اما این دارو می تواند باعث مشکلات تنفسی و سقط فوری وخودبخودی جنین شود. بنابراین خانم های باردار بایستی از مصرف آن خودداری کنند.همچنین باعث شنیدن صدای زنگ درگوش، سردرد، تهوع، اختلال در دید، درد قفسه سینه و آسم نیز می شود.
مروری بر درمان کمردرد
اگر پزشک به شما بگوید که علت کمردرد شما، در اثر پارگی دیسک کمر است، چه کاری باید انجام دهید؟ راه های درمان کمردرد شامل جراحی، تزریق استروئیدها، مصرف داروهای ضد درد، انجام ورزش و نرمش های بدنی، ماساژ دادن کمر با وسایل مخصوص مثل فیزیوتراپی کمر است.
به دلیل اینکه جراحی تأثیر چندانی در کاهش درد کمر ندارد، توصیه زیادی به جراحی کمر نمی شود، مگر اینکه احتمال آسیب همیشگی کمر مثل فقدان حس در ناحیه کمر، عدم کنترل عضلات کمر و درد شدید و مداوم در این قسمت وجود داشته باشد. تزریق استروئیدها هم باعث تسکین موقت درد می شود و هرگز نمی تواند آن را برای همیشه معالجه کند.

بهترین و اولین راه درمان کمردرد ، ورزش و انجام فیزیوتراپی و ماساژ کمر است که خیلی بیشتر از استراحت کردن باعث کاهش درد می شوند.
ورزش باعث کشش و قوی شدن عضلات شکم، پشت و پا می شود. برنامه ورزشی برای قوی کردن عضلات باید دو تا سه بار در هفته و بطور منظم و اجرا شود. تمرینات کششی نیز هر روز برای کشش عضلات پشت و پا باید انجام گیرد.
ماساژ سفت کمر خیلی دردناک است و باعث سوزش پوست می شود، به همین دلیل اغلب یک بار در هفته باید انجام گیرد. ماساژ سطحی و آرام پوست تاثیری در کاهش درد کمر ندارد. فیزیوتراپی باعث از بین رفتن اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود، در نتیجه تأثیر زیادی در کاهش درد کمر دارد.
در این مطلب سعی کردیم خلاصه های از روشهای درمان کمردرد را برای شما بیان کنیم. منتظر مطالب مفصل تری دراین زمینه باشید که انشاءا… در آینده برای شما ارائه خواهیم داد.
AS دقیقا چیست؟
AS یک بیماری روماتیسمی دردناک و پیشرفت کننده است.
این بیماری اصولا مفاصل ستون فقرات را درگیر میکند . اما میتواند سایر مفاصل و رباط ها(ligaments –tendons ) را نیز گرفتار نماید . همچنین سایر اندام مانند چشم ،ریه ،روده و قلب نیز میتوانند درگیر شوند.
عملا چه اتفاقی رخ میدهد؟
التهاب در نقاطی که رباط ها و تاندون های خاص به استخوانها میچسبند ، رخ میدهد (enthesis ). متعاقب آن فرسایش تدریجی استخوان در محل اتصال ایجاد میشود همینکه التهاب فروکش میکند ،در اثر روند التیام استخوان های جدید ایجاد گردیده و توسعه می یابند و در محلی که استخوان اضافی تشکیل شده ، بافت استخوانی ، جایگزین بافت ارتجاعی رباط ها و تاندون ها میشود و نتیجتا حرکات مفصل محدود میشود . التهاب مجدد بتدریج منجر به تشکیل استخوان های اضافی بیشتر و در نتیجه یکپارچگی و ثابت شدن ستون فقرات کمری و پشتی میگردد.
مفاصل بین استخوان های لکن خاصره و استخوان خاجی (Sacrum ) معمولا در ابتدا و زودتر درگیر میشود و بعد مهره های پائینی و کمری ، و در زمان های بعد پشت سینه ، گردن و شاید مفاصل دیگر .
آیا بیماری AS همان بیماری (Spondylosis ) خشکی و چسبیدن مهره های ستون فقرا ت در افراد مسن است؟
خیر ، با اینکه تلفظ آنها شبیه است اما متفاوت هستند ، Spondylosis به معنای یک دوره فرسودگی عادی است که در آدمهای مسن بیشتر متداول است . در حالیکه AS مربوط به شرایط التهابی است که به تدریج استخوا ن های اضافی و جدید می سازد و منجر به یکپارچگی استخوان ها میشود. تمرینهای درمانی مخصوص و می سازد و منجر به یکپارچگی استخوان هامیشود. تمرینهای درمانی مخصوص و مناسب که برای بیماران AS طراحی شده است ، برای کسانیکه از ناراحتی Spondylosis رنج میبرند میتواند مضر هم باشد.
آیا AS یک بیماری رایج است؟

 

بیماری AS تقریبا به نسبت یک نفر از هر ۲۰۰ نفر مرد و یک نفر از هر ۵۰۰ نفر زن در انگلستان دیده میشود.
چه کسانی به AS مبتلا میشوند ؟‌

هر فردی (‌مرد زن و کودک )‌ میتواند به AS مبتلا شود . این بیماری بطور اخص دربین سنین اواخر نوجوانی ، و تا دهه سوم عمر با میانگین حدود ۲۴ سالگی حمله خود را شروع می کند . درعین حال علائم بیماری میتواند دردیگر دوره های عمر نیز بروز نماید. در مردان بیماری AS در حدود سه برابر بیشتر از زنان معمول است .
آیا بیماری در مردها زن ها و کودکان فرق دارد؟‌
بیماری AS در مردان و زنان و کودکان کمی متفاوت است .
در مردان : درگیری و آسیب لگن خاصره و ستون فقرات شایع تر است . نقاط دیگری که ممکن است مبتلا شوند عبارتند از قفسه سینه ، مفصل ران ، شانه ها و پا
در زنان : درگیری و التهاب ستون فقرات معمولا به شدت مردان نیست ،‌لگن خاصره مفاصل ران ، زانوها ، مچ دست ، قوزک پا نقاطی هستند که بیشترین محل درگیری و ابتلا در زنان میباشند
درکودکان : برای کودکان قبل از رسیدن به سن ۱۱ سالگی ، بروز علایم AS غیر عادی و نادر است . درکودکان مفاصلی که مشخصا مبتلا میشوند ، ابتدا زانوها ،‌قوزک پا ، پاها ، مفاصل ران و کفل ها هستند در دوره سنین جوانی ، ممکن است AS به یک دوره طولانی بیماری مفاصل ران کشیده شود که نهایتا گاهی این ناراحتی نیازمند جراحی و تعویض مفصل ران در سنین بزرگتر میگردد.
نشانه های بیماری AS چیست؟
 نشانه های بارز بیماری AS عبارتند از :
– شروع تدریجی خشکی و درد پشت در طول هفته ها وماهها (بیش از چند ساعت و چند روز(
– خشکی و سفتی و درد در بامداد ، که تدریجا در طول روز با حرکت و ورزش ازبین میرود و یا کاهش می یابد.
– تداوم ناراحتی بیش از سه ماه ، (‌که با وقوع ناراحتی های کوتاه مدت فرق دارد(
– احساس بهتر شدن بعد از حرکت و ورزش و احساس بدتر شدن بعد از سکون طولانی
– کاهش وزن ، مخصوصا در مراحل اولیه .
– احساس تب و عرق شبانه
آیا AS برروی دیگر مفاصل نیز اثر میگذارد؟
بله AS گاهی سبب ناراحتی و دردهای طولانی و ورم در مفصل ران ، زانو قوزک و مچ پا میشود . در واقع هر مفصل میتواند درگیر شود. در اغلب اوقات درد و ورم بعد از درمان فرو مینشیند . اما خیلی اهمیت دارد که مفصل ران را بحالت کشیده و تحت کشش قرار دهند ،‌تا پس از بهبود و التهاب باعث خمیده ماندن و خشک شدن مفاصل ران نگردد و فرد مبتلا در حالت متمایل به جلو و خمیده نماند. استخوان پاشنه پامخصوصا در دو ناحیه دچار درد و آسیب میشود، رایج ترین نقطه زیر پاشنه پا و با فاصله سه سانتیمتری از پشت پا است . به آن التهاب غلاف کف پا (Plantar Fasciit ) گفته میشود. ممکن است هفته ها طول بکشد. این ناراحتی با استفاده از یک کفش مناسب که فشار وزن را از روی پاشنه پا کاهش میدهد ، بهتر میشود.
ناحیه دیگری که کمتر شایع است ، رباط پشت پا (Achilles tendon ) در جایی که به استخوان پاشنه وصل میباشد ، فشار کفش میتواند آنرا شدیدترچگونه AS به قلب اثر میگذارد ؟
بیماری AS گاهی میتواند بر قلب اثر خفیفی بگذارد. در بسیاری از موارد این تاثیر آنقدر خفیف است که به سختی قابل تشخیص میباشد. A.S ممکن است باعث نشت دریچه آئورت شود. (Aortic valve leak ) اغلب اوقات برهدایت فعالیت الکتریکی درون قلب نیز اثر میگذارد . درمورد چنین عوارض ، معمولا از طرف خود بیمار شکایتی ابراز نمیشود.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi