جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

بازی بیلیارد

738

بازدید

تاریخچه بازی بیلیارد مفصل و بسیار غنی است. این بازی توسط پادشاهان، افراد عادی، روسا، بیماران روحی، بانوان، آقایان و قهرمانان بطور یکسان انجام می شده است. تا قرن پانزدهم این بازی مدتی در اروپای شمالی و گویا در فرانسه بر روی چمن مانند بازی کروکت ( نوعی بازی با گوی و حلقه ) انجام می شده است. بعد از مدتی این بازی به مکانهای سربسته بر روی میز پوشیده از پارچه سبز که شبیه به چمن بوده تغییر مکان یافته و در اطراف لبه های این میز حاشیه ای ساده قرار گرفته بود. توپها به جای اینکه توسط چوبهای سفت و محکم که به آن چماق می گفتند ضربه زده شوند، هل داده می شدند. عبارت بیلیارد از زبان فرانسه از کلمه بیلارت به معنی یک نوع چوب سفت و محکم و هم از کلمه بایل به معنی یک نوع توپ گرفته شده است.
در ابتدا این بازی با دو توپ بر روی یک میز شش حفره ای با یک حلقه شبیه به حلقه بازی کروکت و یک چوب عمود که به عنوان سپر بود، انجام می شد. تا قرن هجدهم به تدریج حلقه و سپر ناپدید شدند و تنها حفرها و توپها باقی ماندند. قبل از سال ۱۸۰۰ این بازی به عنوان بیلیارد اعیان زادگان شناخته می شد اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردم با حرفه ها و مشاغل مختلف از آغاز این بازی را انجام می دادند. در سال ۱۶۰۰ مردم آشنایی کافی با این بازی پیدا کردند به طوری که شکسپیر در کتاب آنتونی و کلوپاترا به آن اشاره کرده بود. در اواخر ۱۶۰۰ چوب بیلیارد ساخته شد. وقتی توپ در کنار یک باند قرار می گرفت برای ضربه زدن به توپ از چماق به خاطر نوک بزرگش به سختی می شد استفاده کرد به همین دلیل بازیکنان چماق را وارونه و از دسته اش برای ضربه زدن به توپ استفاده کردند. به دسته ( دم ) به معنی ( دنباله ) می گفتند که واژه چوب بیلیارد از این کلمه استخراج شده است. در ابتدا میزها دارای دیواره های عمود و پهن در پشت باندها بودند که از افتادن توپها جلوگیر می کردند.
تجهیزات بیلیارد به خاطر انقلاب صنعتی بعد از سال ۱۸۰۰ در انگلستان به سرعت توسعه پیدا کرد. گچ برای اصطکاک بیشتر بین توپ و چوب بیلیارد حتی قبل از اینکه چوب بیلیارد نوک داشته باشد استفاده می شد. در سال ۱۸۲۳ چرم نوک چوب بیلیارد که با آن یک بازیکن می توانست توپ را به یک سو چرخش بدهد ساخته شد. مهمانان انگلیسی به مردم آمریکایی نشان دادند که چطور در بازی از حالت چرخشی استفاده می کنند و به این حالت چرخشی فقط در آمریکا و نه در جاهای دیگر اینگلیش می گفتند. در سال ۱۸۲۹ چوب بیلیارد دو تکه بود. پیرامون سال ۱۸۲۵ سطح میزها از تخته سنگ ساخته می شد. گودیر در سال ۱۸۳۹ توده کائوچو را کشف کرد و تا سال ۱۸۴۵ از آن برای ساخت گوشه های میز بیلیارد استفاده کرد. تا سال ۱۸۵۰ میز بیلیارد شکل صحیح و کاملی به خود گرفت.
قوانین حاکم بر بازی بیلیارد از حدود سال ۱۷۷۰ تا ۱۹۲۰ همان قوانین حاکم بر بازی بیلیارد در انگلستان بود، این بازی بر روی یک میز بزرگ به شکل مکعب مستطیل با سه توپ و شش حفره انجام می شد. در قرن ۱۸ اندازه استاندارد میزها ۲ به ۱ یعنی طول ۲ و عرض ۱ بود. قبل از این ابعاد استانداردی برای ساختن میز وجود نداشت. اصول بازی بیلیارد انگلیسی به واسطه بازی اسنوکر که یک بازی پیچیده، رنگارنگ و مرکب از جنبه های دفاعی و تهـاجمی بود، ادامه پیدا کرد با این تفاوت که در بازی اسنوکر از ۲۲ توپ و  در بازی بیلیارد انگلیسی از ۳ توپ استفاده می شد. اشتیاقی که انگلیسیها به بازی اسنوکر داشتند همانند اشتیاق آمریکایها به بازی بیسبال بود، به خاطر این اشتیاق، شما می توانید هر روز شاهد رقابتی در بازی اسنوکر در انگلیس باشید.
      بازی بیلیارد در ایالات متحده امریکا
اینکه چطور بازی بیلیارد به امریکا آورده شده است کاملاً مشخص نیست. روایتها نشان می دهد که این بازی در سال ۱۵۸۰ توسط یک شخص اسپانیای به خیابان آگوستین آورده شده است. اما تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که در سال ۱۵۸۰ هیچ اثری از این بازی وجود نداشته و بیشتر احتمال می رود که این بازی توسط مهاجران انگلیسی و هندی به امریکا آورده شده باشد. در سال ۱۷۰۰ تعدادی از قفسه سازان امریکایی تصمیم گرغتند که میزهایی برای بازی بیلیارد، هر چند کوچک به سازند . با وجود این بازی بیلیارد در سرتاسر کشورهای مستعمره گسترش پیدا کرد. مشهرترین آنها بسفورد، مکانی در نیویورک که به دلالان سهام اختصاص داده شده بود.
صنعت بیلیارد امریکا و افزایش باورنکردنی وجه ملی این بازی حق قانونی و اخلاقی میشل فلان معروف به پدر بیلیارد امریکا می باشد. میشل فلان در سال ۱۸۵۰ اولین کتاب را درباره بیلیارد امریکایی نوشت. او یک مبتکر بود و هدفش طراحی میز جدیدی برای بازی بیلیارد بود. او با قرار دادن لوزیهایی بر روی بستر میز و ساختن گوشه هایی برای آن، میز جدیدی طراحی کرد و به هدفش رسید. او همچنین اولین نویسنده ای بود که مرتباً یک ستون روزنامه را با نوشتن مقاله هایی در مورد بازی بیلیارد امریکایی پر می کرد.
بازی بیلیارد امریکایی حاکم تا سال ۱۸۷۰ همان بازی بیلیارد ۴ توپه بود که معمولاً بر روی یک میز بزرگ ۱۱ یا ۱۲ فوت با چهار حفره و چهار توپ که ۲ توپ آن سفید و ۲ توپ دیگر قرمز بودند انجام می شد.
بازی Fifteen _Ball Pool( بیلیارد ۱۵ توپه) ، با ۱۵ توپ مورد نظر که اعداد ۱ تا ۱۵ بر روی توپها نوشته شده بود انجام می شد. هر توپی را که بازیکن در حفره می انداخت بر اساس شماره روی آن امتیاز دریافت می کرد. مجموع شماره های توپها در یک سری ۱۲۰ بود و کسی که نصف بیشتر این مجموع را بدست می آورد ( حداقل ۶۱ امتیاز ) برنده محسوب می شد این بازی که به آن ( بیلیارد ۶۱ ) می گفتند، در اولین مسابقات قهرمانی امریکا در سال ۱۸۷۸ بکار برده شد و یک فرد کانادایی به نام سیریل داین قهرمان این مسابقات شد. در سال ۱۸۸۸ به این نتیجه رسیدند که عادلانه تر است که امتیازها را بر اساس تعداد توپهایی که بازکن به داخل حفره می اندازد حساب کنند نه بر اساس شماره ای که بر روی توپ نوشته شده است. بنابراین بازی Continuous Pool ( بیلیارد پیوسته ) به عنوان یک بازی قهرمانی جایگزین بازی ۱۵ توپه شد. بازیکنی که آخرین توپ یک مجموعه را به داخل حفره بیاندازد می تواند مجموعه بعدی را برای بازی شروع کند و جمع امتیازاتش به طور پیوسته از یک مجموعه به مجموعه دیگر ثبت می شود. اندکی بعد در سال ۱۸۹۰ بازی Eight Ball و به دنبال آن در سال ۱۹۱۰ بازی Straight Pool ابداع شد. حدود سال ۱۹۲۰ بازی Nine Ball ابداع شد.
از سال ۱۸۷۸ تا ۱۹۵۶ مسابقات قهرمانی بازی بیلیارد بطور سالیانه برگزار می شد و بقیه ماههای باقیمانده حریفان یک به یک به مبارزه طلبی با یکدیگر می پرداختند. تا مدتها واژه بیلیارد به تمام بازیهایی که بر روی  یک میز با حفره و یا بدون حفره انجام می شد، نسبت داده می شد، بعضیها از بیلیارد فقط برداشت بازیهای کاروم را داشتند و از Pool برای بازیهای حفره دار استفاده می کردند.
وقوع جنگهای جهانی اندکی این بازی را از رونق انداخت اما با دو واقعه مهیج که یکی در سال ۱۹۶۱ و دیگری در سال ۱۹۸۶ به وقوع پیوست دوباره بیلیارد احیاء شد. اولین واقعه، آزادی سینما بود، مثلاً فیلم قهرمان بر اساس سرگذشت والترتیویز. فیلم سفید و سیاه که زندگی سیاه یک قهرمان بازی Pool را با بازیگری پل نیومن در نقش قهرمان داستان به تصویر کشیده بوده است. صدای بهم خوردن توپها باعث شد که مردم امریکا به فکر بازی مهیج بیلیارد بیافتند. تا سال ۱۹۸۵ تنها ۲ مکان عمومی در جزیره مان هاتان در نیویورک از صدها مکانی که در سال ۱۹۳۰ وجود داشت، باقی مانده بود. فیلم رنگ پول به دنبال فیلم قهرمان با بازیگری پل نیومن در همان نقش و تام کروز در نقش یک قهرمان حرفه ای، انگیزه ای برای بازی Pool در نسل جدید بوجود آورد. در نتیجه مکانهای جدید و بزرگی بر خلاف مکانهای قدیمی که باعث آزرده شدن بازیکنان شده بود، ساخته شد. در سال ۱۹۸۷ به تدریج تمایل به این بازی در مردم پیدا و پس از آن خروشان شد به طوری که در سال ۱۹۹۱ پیشنهادی از طرف جیلیانز برای سرمایه گزاری عمومی برای تعدادی اتاق ذر بوستون داده شد.
        نقش بانوان در بازی بیلیارد
تا همین اواخر بازیهای بیلیارد توسط آقایان انجام می گرفت. با وجود این بانوان از قرن ۱۵ ،زمانی که بازی بیلیارد از محیط باز از روی چمن به محیط بسته بر روی میز توسعه پیدا کرد، مجذوب این بازی بودند. بیش از ۲۰۰ سال خانمهای شیک این بازی را انجام می دادند. از سال ۱۸۹۰ حداقل یک خانم برجسته حرفه ای همیشه در صحنه وجود داشته است، از جمله می کارلس، روت مس جنیس کسی که با ویلی موسکونی سفر کرد و در سال ۱۹۳۰ توانست بازیکنان ( مرد) زیادی را شکست دهد. دوروتی وایز اولین برنده ۵ مسابقه آزاد امریکا و جین بالوکاس برنده ۷ مسابقه بعدی شد برای بانوان بسیار مشکل است که مهارت های بازی خود را توسعه بدهند چراکه بازیکنان مرد، خانواده و دوستانشان معمولاً از تلاش آنها حمایت نمی کنند و برای خانمها پیدا کردن مربیان خانم کار آزموده  و  آموزگاران خصوصی بسیار مشکل است. با این شرایط   می توانیم انتظار داشته باشیم که توانایی خانمها در بازی با آقایان برابر است و حتی خانمها می توانند بازی را تا مراحل بالای آن انجام دهند
 
فعالیت زدن توپ در یک مکان حوض مانند ٿرمی از یک بازی ٿرانسوی بود که با گوی و حلقه انجام می شود , به نام کروکت . این بازی در چمن بایک چوب دستی ویک توپ ball یا bille که کم کم به billiard یا bill yard معروٿ شد بازی می شود . پس از مدتی این بازی سرگرمی درباریان شد و به دلیل نٿرت داشتن آنها از گرما و ٿعالیت زیاد این بازی را محدودتر کردند و آن را روی میز در یک محیط بسته انجام می دادند.
خوب به رنگ ها نگاه کنید , نخستین چیز که باید درباره ی بیلی یارد بدانید این است که این بازی برخلاٿ باری ها ی توپی دیگر دارای توپ های زیادی است . برخی از این توپ ها ساده یعنی دارای رنگی یک پارچه هستند و تعدادی از آنها نیز خط دارند یعنی توپی که نوک و ته آن ها سٿید و یک خط رنگی که گرداگرد و میانه ی آن قرار گرٿته.
هر یک از توپ ها دارای یک شماره هستند . از شماره ی۱ تا ۱۵, که از شماره ی ۱ تا ۷ تو پ های ساده واز شماره ی۹ تا ۱۵ توپ های خط دارد را تشکیل می دهند .توپ شماره ی ۸ ۸ballکدام است ؟. البته , وقتی این بازی به صورت استاندارد بازی می شود , توپ ۸ نه جزو گروه توپ های ساده است و نه جرو گروه توپ های خط دار محسوب میشود . یک توپ خاص است ( توپ سیاه را از دست ندهید چون تمام توپ هایتان سیاه می شود ! ) .
 
نور پردازی برای بیلیارد :
بهترین نور برای میز بیلیارد نور فلورسنت می باشد در مقایسه بالامپ های نئون قدیمی نور فلورسنت برای چشم بهتر و نیز از نظر اقتصادی با صرفه تر می باشد ،‌ زیرا دوام آن بیشتر است . تولید کنندگان اکنون نور لامپ های فلورسنت را به جای لامپ های قدیمی پیشنهاد می کنند به خاطر اینکه از ایجاد سایه ی توپ به خصوص در نزدیک ریل کوتاه جلوگیری شود نور بیلیارد باید در طول میز امتداد داشته باشد این نور در دید واضح تر توپ ها و گوشه ها موثر است .
پوشش میز بیلیارد و توپ ها :
روزگاری پارچه بیلیارد به طول معمول از جنس نمد بود اما امروزه این پوشش از جنس پشم شیشه یا پشم معمولی و یا مخلوط (پشم و نایلون) می باشند پشم شیشه که از لحاظ هزینه گرانتر است شامل الیاف تابیده می باشد که بر دوام سطح بازی تاثیر می گذارد زیرا پیلینگ آن حداقل می باشد پیلینگ به زمانی ارجاع دارد که الیاف به صورت ریزه های کوچک پارچه از آن جدا شده و روی سطح میز پخش می شوند اگر چه می توانید میز خود را در هر رنگی که می خواهید خریداری نمایید اما باید رنگی را انتخاب کنید که چشم را نزند رنگ قرمز ، ارغوانی و امثال این ها ممکن است در یک نگاه زیبا به نظر برسند اما خستگی چشم خیلی زود حادث میشود .
بیشتر توپ ها که در ایالات متحده توزیع و پخش میشوند از یک نگاه کمپانی می باشند سالوک که در بلژیک واقع شده است بهترین نام را تحت عنوان آرامیس برای سازنده ی توپ به خود اختصاص داده است . سالوک بیش از ۹۰۰ نوع متفاوت توپ تولید می کند و آن ها را به سر تا سر کره ی زمین صادر می نماید .
زمانی توپ ها می بایست از عاج ، ترکیبات دیگر و خاک رس ساخته می شوند اما امروزه جایگزینی پایدار تر آن عمدتاً مخلوطی از فنل مرزینی می باشد . توپ های آسیایی از رزین های پلیستری ساخته می شوند و این باعث می شود که برای تولید ارزان تو باشند همراه با کیفیتی که آن ها را برای استفاده ی محدود در میز های خانگی مناسب می سازد از آنجا که ترکیبات مثل و رزین در مقابل نور حساس هستند . قسمت سفید توپ های بیلیارد به مرور زمان زرد می شود اما این در کیفیت بازی آن ها تاثیری نمی گذارد برای جلوگیری از تجمع گچ و آلودگی و چربی ، باید توپ ها را تمیز نمود بسیاری از مردم توپ های خود را روغنی می زنند این کار در عین حال که باعث میشود توپ بزرگتر به نظر بیاید ممکن است باعث کاهش اصطکاک و سر خوردن توپ به روی سطح صاف میز شود .
اندازه ی استاندارد توپ بیلیارد قطر   اینچ با وزن ۶ اونس می باشد .

چوب بیلیارد :
نه چندان سال پیش یک چوب و با کیفیت تنها ۱۰۰ دلار قیمت داشت اما ین مربوط به آن زمان است امروزه چوب های ساخت آمریکا که دو قطعه ای هستند بیداد کرده اند ،‌و بازار قیمت آن ها مرتباً بالا و بالاتر میرود به علاوه چوب های گرافیتی و مخلوطی از چند ماده که چند سال قبل به بازار معرفی شده اند اخیراً محبوبیت بیشتری کسب نموده اند طول استاندارد یک چوب بیلیارد ۱ متر و ۴۷ سانتیمتر است قد بازیکنی به اندازه طول دست او مهم نیست گر چه قدا و طول دستش باید با هم تناسب داشته باشند . اگر شما کوتاه قد هستید یک چوب بلند ممکن است باعث عدم تعادل شما شود از طرف دیگر اگر شما بلند قد هستید بازوان بلندی دارید تمایل دارید که چوب را عقب تر بگیرید تا به یک موقعیت مناسب برای ضربه زدن برسید .
 
 
چوب بیلیارد
cue stick یا همان چوب بیلی یارد چوبی است که شما به وسیله ی آن به cue ball توپ مخصوص که به آن پیتوک نیز گٿته می شود ضربه می زنید . این چوب بلند نوک دار و خیلی هم دقیق است از سه قسمت تشکیل شده.
نوک : قسمتی که مقداری سٿید و با طولی تقریبا برابر ۱/۲۷ سانتیمتر است ویک قسمت کایوچویی در نوک.
بدنه : قسمتی صاٿ و صیقلی کم پهنا و بلند است در میانه .
دسته : پر پهناترین قسمت stick که به صورت مخروطی به طرٿ میانه ونوک Stick پیش می رود . طول این چوب تقریبا برابر ۱متر و ۴۷ سانتیمتر می باشد .
وزن :
معمولی ترین وزن برای چوب بیلیارد ۱۸ تا ۲۱ اونس می باشد با جایگزین های استانداردی در حدود ۱۹ تا  اونس بازیکنان بسته به وزن چوب بیلیارد تقسیم میشوند بعضی ها علاقه به چوب س نگین تر می باشند با این ایده که فشار بیشتری به ضربه وارد می آید در حالی که بقیه ترجیح می دهند که چوب های سبک تری داشته باشند به خاطر اینکه به آنها سرعت بیشتر و انعطاف پذیری بیشتری می دهد که باعث قدرت بیشتری می گردد .
میز
یک میز بیلی یارد تقریبا برابر با ۱۳۷/۱۵۵ سانتیمتر عرض و ۲۷۴/۲۳ سانتیمتر طول است . و معمولا یک رویه ی سبز مخملی از جنس پلی استر و پشم روی آن را پوشانده و دارای ۶ کیسه که ۴ تای آن ها در گوشه ها و دوتای آن ها در طرٿین , وسط هر یک از اضلاع بلنتر میز قرار گرٿته اند.
یک حاشیه ی نسبتا پهن اطراٿ میز قرار گرٿته جایی که معمولا بازیگنان گچ بازی ( بعدا توضیح داده میشود ) یا لیوان نوشیدنی خود را روی آن قرار می دهند.
دو چیز مهم باید درباره ی آن بدانید
شما باید از این حاشیه برای تراز کردن دست خود و مسلط شدن بر میز استٿاده می کنید .
شما هرگز نباید هیچ گونه نوشیدنی و یا خوراکی روی آن قرار دهید زیرا اگر نوشیدنی شما روی میز بریزد روکش میز که یکی از مهمترین قسمت های میز محسوب می شود باید عوض شود و شما باید بهای سنگینی تقریبا معادل ۱۵۰ $ دلار بپردازید .
تقریبا آخر هر میز نزدیک ضلع کوچک میز یک دایره ی تو پر سٿید در دو طرٿ میز قرار دارد.شما باید در ابتدای بازی Cue ball خود را روی یکی از آن ها قرار دهید
 
 Rack

Rackیک شی سه گوش است که بازی کن از آن برای مرتب کردن توپ ها استٿاده می کند .
تمام توپ ها در Rack قرار می گیرند.
با انگشتان خود دو طرٿ , عقب Rack را گرٿته وعقب و جلو می کنید تا توپ ها مرتب کنار هم قرار گیرند .
زیرا ٿضای بین توپ ها در زمان برداشتن Rack خیلی مهم است . باید مراقب باشید که توپ ها خوب بهم بچسبند.
Rack به وسیله ی توپ رآس در روی نقطه سٿید انتهایی میز تنظیم میشود.
 
وسیله ی دیگری که در طول بازی ما از آن استٿاده می کنیم گچ است . ما گچ را به نوک کائوچویی چوب خود می مالیم تا به ما کمک کند که چوب در زمان ضربه زدن به توپ بهتر بچسبد .
نحوه ایستادن :
یکی از مهمترین مواد کلیدی در یک اجرای شایسته نحوه قرار دادن پاها به ویژه پای عقب می باشد پای عقب برای بازیکنان راست دست پای راست برای بازیکنان چپ دست دست پای چپ است اگر پای عقب شما خیلی نزدیک به میز باشد . بدن شما دچار گرفتگی عضلانی می شود و نمی توانید چوبتان را آزادانه حرکت دهید و در نتیجه قادر به اعمال شایسته ضربه مورد نظر نخواهید بود اگر پای شما خیلی عقب باشد بدنتان خیلی به سمت جلو خم می شود در وضعیت نافرمی قرار می گیرید و حرکت چوبتان محدود میگردد در پائین ده مرحله برای پیدا کردن جایی مناسب برای پای عقب عنوان شده است :
۱-    مستقیماً پشت توپی که می خواهید به آن ضربه بزنید بایستید
۲-    انگشت کوچک پای عقب را با شار و توپ هدف در یک ردیف قرار دهید
۳-    چوب بیلیارد را با دست عقب خود بگیرید
۴-    اجازه بدهید دستتان به طور طبیعی در دو طرفتان آویزان باشد .
۵-    نوک چوب را در حدود یک اینچ پشت شار قرار دهید (شکل ۲-۱)
۶-    پای عقبتان را روی پاشنه بچرخانید یعنی پاشنه ی پایتان را به طرف بدنتان بچرخانید
۷-    پای جلو را در یک موقعیت راحت قرار دهید
۸-    پای عقب خود را به طور جزئی خم کنید
۹-    از کمر خم شوید
۱۰- اجازه بدهید پای جلو شما کمی خم شود و راحت باشد (شکل ۳-۱)
آیا می توانید به راحتی ضربه را روی میز ببینید موقعیت و جایگاه سر خود را چک کنید چانه شما باید مستقیماً بالای چوب بیلیارد باشد هر چیز دیگری اعم از چوب شما چانه و بازو و ضربه زننده باید در خطی درپشت ضربه قرار گیرد (تصویر۴-۱)
در اینجا یک نکته جالب وجود دارد به بازی مردان و زنان حرفه ای که نگاه می کنیم می بینیم که از میان هر ده مرد نه تای آنها با سرهای بالاتر بازی می کنند در حالی که زنان تمایل دارند که چانه شان تقریباً روی چوب باشد یک استشهاد میان زنان زنان حرفه ای و یونان ویدارئال می باشد او هم چنین به خاطر داشتن قوی ترین ضربات در میان بازیکنان زن حرفه ای دارای شهرت می باشد
رسیدن به یک ضربه از طریق کشیدن یک ران در پشت بدن :
در اینجا باید اندکی نحوه ایستادن خود را تغییر دهید بدین ترتیب که یک ران یا در پشت خود بکشید و یا یک ران را روی میز قرار دهید در اینجا محدودیت قوانینی کم تر میشود زیرا بدن های مختلف مناطق راحت مختلفی برای اعمال ضربات کششی دارند (تصویر۶-۱)
ضربه یا حرکت (نوسان) دست :‌
یک تعریف برای ضربه این است ضرب زدن به توپ یا راندن آن با حرکتی یکنواخت و منظم است بیش ترین ضربات بی قاعده در میان بازیکنان فیلیپینی مشاهده شده است شایان ذکر ترین آن ها افرن ریز و خورده پاریکا می باشند در حرکت دست به سمت جلو تجسم کنید که می گذارید چوب به خودی خود از حرکت باز ایست . بیش تر بدانید و در چنین پیش روی آرنجتان را پایینی بیاورید و بگذارید که چوب باقی کار به انجام برساند آرنج شما به طور طبیعی پایین می آید هیچ قاعده ثابتی برای آن وجود ندارد و بیش تر به قسمتی از چوب که آن را می گیرید طول حرکت شما و غیره بستگی دارد این کار شما را در طول اجرای ضربه راحت نگه داشته و از تلاش شما برای کنترل بیش از اندازه ضربه جلوگیری می کند یکی از مشکل ترین چیزهائی که باید بیاموزید این است که ضربه را پیش بینی نکنید پیش بینی ضربه می تواند باعث ایجاد اضطراب و تردید در حرکت شما شود .
نحوه در دست گرفتن چوب :‌
مطالب بسیار اندکی در رابطه با دست گیرنده چوب نوشته شده است شاید بدین دلیل که این دست همواره پشت بدن شما و در پشت خط هدف گیرتان قرار دارد . گرچه مشکلات بسیار کوچک در رابطه با این دست به خطاهای عمده ای منجر می شود . بازو و دست عقب شما کنترل واقعی چوب را به عهده دارند . متاسفانه بازیکنان به زودی در می یابند که این دست عقب است که چوب را کنترل می نماید و سعی می کنند که میزان کنترل را بالا ببرند و این مساله اغلب مشکل ساز می شود . شما باید سعی کنید مهارتهای خود را در رابطه با در دست گرفتن چوب را ارتقاء داده و بعد بگذارید که چوب کار خود را انجام دهد . کجای چوب را باید نگه داشت ؟‌
بیشترین تاکید برای یافتن این قسمت این است که نقطه تعادل چوب خود را پیدا کنید ، سپس دستتان را پنج یا شش اینچ (یا بیشتر برای بازیکنان قد بلندتر )به طرف عقب حرکت دهید . اما چنانکه بازیکنانی که قدشان بلند نیست و بازوهای بلندی ندارند اظهار می کنند این اندازه مناسب نمی باشد . در حقیقت هیچ قاعده ثابتی برای جای گرفت نچوب در پشت نقطه تعادل وجود ندارد . در عوض ،‌بر روی موقعیت دستتان نسبت به چوب در زمین تمرکز نمایید . بازوی شما از شانه تا آرنج ، باید به موازات سطح زمین و از آرنج تا انتهای دست باید عمود بر سطح زمین و در یک موقعیت راحت باشد اگر لازم است که دستتان را نسیبت به نقطه تعادل عقب تر یا جلوتر بیاورید این کار را انجام دهید . اگر نمی دانید که نقطه تعادل چوبتان کجا می باشد و احساس می کنید که برای شروع به نقطه مرجعی احتیاج دارید می توانید نقطه تعادل و ۲-۱ اینچ بالای پوشش نیمه پائینی یا ۱۸ اینچ بالای نیمه پائینی در نظر گرفته و یا اینکه با انگشت سبابه به شست خود چوب را مانند یک ترازو نگه دارید . بطوریکه نوکهای آن به هیچ یک از طرفین خم نشوند .
در ضرباتی که فشار و توپ هدف خیلی نزدیک به هم قرار دارند ، شما باید از پل کوتاهتری استفاده نمایید که در آن برای حفظ موازات باید دست گیرنده چوب را به نقطه اتصال آن نزدیکتر نمایید . بر عکس ، هنگامیکه فاصله دست ایجاد کننده پل از نوک چوب بیشتر می شود دست عقب نیز به تبعیت از آن به طرف عقب حرکت کند (یک صفحه برای تصویر )
برای گرفتن چوب به شایستگی ، از دو انگشت میانی و انگشت شست خود استفاده نمائید ، سپس انگشت سبابه و انگشت کوچکتان را دور چوب حلقه کنید چوب باید به نرمی در میان دست شما جای گیرد و دستتان نباید به طرف داخل یا خارج متمایل باشد ،‌بلکه باید در راستای آرنج تان قرار گیرد . چنانکه در تصویر نشان داده شده است در دست گرفتن چوب به صورت سبک برای ضربه های مستقیم ، نرم و پیشرو لازم و اساسی می باشد اگر به دستان گلف بازان حرفه ای نگاه کنید ، می بینید که دستان آنها پینه بسته است ، زیرا مجبورند چوب را با سرعت ۱۲۰ مایل در ساعت نوسان دهند . اما در اینجا چنین اعمال نیرویی لازم نمی باشد اما خیلی

قوانین
بازی بیلی یارد از قوانین زیادی در نقاط گوناگون دنیا پیروی می کند که شما در این سایت با قوانین استاندارد جهانی آن آشنا می شوید . شما باید اصطلاحات که در این بازی به کار می رود را به خاطر بسپارید زیرا این اصطلاحات در طول بازی زیاد به کار می روند.
Cue Ball ( پیتوک ) : یک توپ سٿید است بدون شماره که شما در بازی ٿقط به این توب حق ضربه زدن را دارید .
Object Ball ( توپ هدٿ ) : اولین توپی که در طول بازی پیتوک به آن ضربه می زند.
Break : ضربه ای است که در ابتدای بازی زده می شود . وقتی بازی شروع می شود بازی کنی که از قبل تعیین شده به وسیله پیتوک اوین ضربه بازی را به سوی توپ های مرتب شده می زند وبه این ترتیب بازی شروع می شود به این عمل Break می گویند.
Pocketing a ball : وقتی یک توپ داخل پاکت رود . به این عمل Sinking نیز گٿته می شود .
Scratch : هنگامی که شما هرگز نباید پیتوک یا توپ طرٿ مخالٿ را در پاکت کنید درغیر این صورت شما Scratch می گیرید و جریمه می شوید .
Frozen : وقتی که توپ هدٿ به توپ دیگری ویا به دیواره میز چسبیده باشد . ضربه زدن به این توپ مقداری دشوار است .
 
Position Play : موقیت بازی , سرعت لازم برای ضربه زدن , چرخش لازم , استراتزی بازی (به کدام توپ و از کجا ضربه بزنیم که بهترین مقیت را برای ما ٿراهم کند ) .
Cut : وقتی شما به پیتوک مستقیما ضربه می زنید و آن در یک راستا به توپ هدٿ برخورد می کند , توپ هدٿ در یک خط مستقیم حرکت خواهد کرد . اگر شما به توپتا کات دهید توپ هدٿ شما دیگر حرکتی مستقیم نخواهد داشت و در یک زاویه مشخصی حرکت می کند . به طور مثال در زیر پیتوک در یک زاویه مشخص به توپ ۴ ضربه می زند و توپ ۴ در نتیجه به سمت که پیشبینی شده هدایت می شود
 
 
Banking a shot : زمانی که شما به پیتوک ضربه بزنید و پیتوک شما به توپ هدٿ و توپ هدٿ به دیواره میز برخورد کند و داخل یکی از پاکت ها برود , این به این معنا است که شما یا خیلی خوب بازی می کنید و یا خیلی خوش شانس هستید . در زیر پیتوک به توپ ۲ ضربه زده وتوپ ۲ به دیواره اصابت کرده و با یک زاویه مشخص ( اگر با دقت و محاسبه زده شود )داخل پاکت می رود ( امیدواریم ) .
 

Combination : این در زمانی صورت می گیرد که ما به پیتوک ضربه بزنیم و پیتوک به یکی از توپ های خودما ن و آن توپ به توپ هدٿ ضربه بزند و آن را هدایت کند .
 
 
 
Draw : هنگامی که شما می خواهید به پیتوک ضربه بزنید و پیتوک به توپ دیگر و می خواهید که پیتوک شما پس از ضربه زدن جلو نرود بلکه به عقب برگردد ( مثلا زمانی که توپ شما نزدیک پاکت قرار گرٿته ) شما باید به قسمت میانه و پایین توپ ضربه بزنید .
هنگامی که شما می خواهید به توپی ضربه بزنید و پیتوک شما سر جای توپ هدٿ باستد ونه جلو برود و نه عقب , باید به قسمت میانی وبالای توپ ضربه بزنید.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    قوانین بازی بولینگ

    ورزش بولینگ چیست؟ بولینگ بازی ‌ای با قدمت بسیار است که از زمان های دور تا به حال یکی از محبوب ترین بازی ها بین مردم نقاط مختلف جهان بوده است. توپ و پین های بازی بولینگ را در آرامگاه پادشاه مصری ای که […]

    چگونه با شنا لاغر شویم ؟

    شما با دست ها و پاها روی آب شناور می شوید و با استفاده از ماهیچه های پشت تعادل خود را حفظ می کنید. علاوه بر آن اگر از ورزش های هوازی دیگری چون کاردیو، پیاده روی و دو خسته شده اید، می توانید […]

    ۲۵ تاکتیک بازی شطرنج

    ۲۵ تاکتیک بازی شطرنج ۳٫۲۶/۵ (۶۵٫۱۴%) ۳۵ امتیازs فراگیری اصول بازی شطرنج ارتقای سریع سطح توانایی از یک بازیکن مبتدی به یک بازیکن پیشرفته و حرفه ای را در پی داشته و دستیابی به مهارت های فنی این بازی را میسر می گرداند؛

    مزایای پیاده روی بمنظور لاغری شکم

    شاید داشتن شکمی صاف و بدون چربی‌های انباشته برای بسیاری افراد آرزوی دست نیافتنی باشد. اما واقعیت آن است که آب‌کردن چربی‌های انباشته شده شکم و لاغری شکم با داشتن یک رژیم غذایی اصولی، معتدل و همیشگی و سی دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی […]

    اگر قصد انجام ورزش در تابستان را دارید …

    وقتی نوبت به عرق کردن در گرمای تابستان می رسد، اشتباهات رایج در نهایت منجر به مشکلات خطرناکی می شود.

    ۲۵ مهارت پیروزمندانه در شطرنج

    ۲۵ مهارت پیروزمندانه در شطرنج ۴٫۱۶/۵ (۸۳٫۱۶%) ۱۹ امتیازs ۱- مهره های خود را هر چه سریعتر گسترش دهید آنچه در شروع بازی شطرنج مهم است، گسترش مهره ها به بهترین محل ممکن و قلعه گرفتن شاه است. گشایش زمانی کامل می شود که […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi