جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

ایدز و نوجوانان

938

بازدید

نوجوانان عزیز، ایدز بلای قرن را بشناسیم
ایدز چیست ؟
هنگامی که دنیا برنامه بهداشت برای همه تا سال ۲۰۰۰ را پیگیری می کرد و زمانیکه جهانیان ریشه کنی آبله را جشن می گرفتند و غلبه بر بسیاری از بیماریهای عفونی مانند فلج اطفال ،‌ دیفتری ، سرخک و کنترل بیماریهای واگیر را نوید می دادند ، ناگهان در سال ۱۹۸۱ نوعی بیماری عفونی ناشناخته در آمریکا ، اروپا ، آفریقا ،‌ استرالیا ، به نام ایدز گسترش یافت . با گذشت حدود ۲۰ سال و صرف میلیاردها دلار هزینه ،‌علیرغم بسیاری پیشرفتها هنوز دانشمندان موفق به کشف واکسنی برای پیشگیری و دارویی برای درمان قطعی آن نشده اند . با گسترش ایدز در آفریقای جنوبی و آسیا ، این بیماری هم اکنون بصورت جهانگیر درآمده است . تخمین زده شده که تا ابتدای سال ۲۰۰۱ حدود ۱/۳۶  میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز در جهان زندگی می کنند و ۲۲ میلیون نفر بخاطر این بیماری جان خود را از دست داده اند .
تنها در سال ۱۹۹۹ ، ۶/۵ میلیون مورد جدید به موارد آلودگی اضافه شده که حدود نیمی از آنها بین ۲۴-۱۵  سال سن دارند . پس شناخت این بیماری برای شما نوجوانان عزیز ضروری است .

* عامل ایدز
عامل بیماری ویروسی به نام ویروس نقص ایمنی انسان( Human Immuno deficiency Virus  HIV) که به سیستم دفاعی بدن حمله کرده و باعث اختلال در فعالیت آن می گردد . بیشترین سلولهایی که درگیر می شوند ،‌لنفوسیت ها هستند که جزء گلبولهای سفید می باشند .
 نام بیماری (  AIDS  ) از حروف اول کلمات زیر گرفته شده است و به معنی نقص ایمنی  اکتسابی است :
( Acquired Immuno Deficiency Syndrome )
 
* تشخیص
تشخیص آلودگی به ویروس ایدز ، فقط با آزمایش خون میسر است که آن هم از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود ،‌ بین ۲ هفته تا ۱۶ ماه فاصله وجود دارد که به آن دوره پنجره گفته می شود . در این دوران فرد آلوده کننده است ولی هیچ یک ازعلائم بالینی و آزمایشگاهی متداول را ندارد .
* ایدز چگونه سرایت می کند ؟
* ویروس ایدز از سه راه قابل انتقال است :
۱ – تماس جنسی
۲ – از راه انتقال خون و فرآورده های خونی و استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده
۳ – از مادر به کودک

۱ – تماس جنسی
۸۰  درصد آلوده شدگان به بیماری ایدز در دنیا به دلیل برقراری روابط جنسی با افراد آلوده به این بیماری مبتلا شده اند .
 
۲ – انتقال خون و فرآورده های خونی و سرنگ و سوزن آلوده
بیماری ایدز از طریق انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده به ویروس ، قابل انتقال است . در اکثر کشورهای جهان ، خون و فرآورده های خونی را از نظر آلودگی به ویروس ایدز مورد بررسی قرار می دهند ، پنج درصد از آلوده شدگان به ویروس ایدز از این طریق آلوده شده اند .
هر وسیله تیز و برنده که بتواند در پوست یا مخاط خراش ایجاد کند یا وارد بدن شود مانند ابزار پزشکی و دندان پزشکی ،‌لوازم حجامت ، سوراخ کردن گوش ، ختنه ، خال کوبی ، طب سوزنی ، تیغ سلمانی و مسواک می تواند باعث انتقال ویروس گردد .
اینگونه وسایل ،‌ باید یک بار مصرف باشند و یا حداقل بصورت مشترک استفاده نشوند ، در مورد وسایلی مانند وسایل دندانپزشکی و پزشکی پیشرفته که امکان چنین کاری نیست باید حتماً وسایل بخوبی استریل شده باشند .
در حال حاضر مهمترین راه انتقال ویروس در ایران و برخی از کشورهای دیگر جهان استفاده افراد معتاد از سرنگ یکدیگر برای تزریق مواد مخدر بوده است .
 
 
 
۳ – از مادر به کودک
سومین راه انتقال از طریق مادر به کودک در طول حاملگی و زایمان است . ثابت شده است که شیر مادر آلوده می تواند سبب انتقال ویروس از مادر به فرزند باشد .
 
 
راههای عدم سرایت
علیرغم جداسازی ویروس ایدز بسیاری از ترشحات بدن مانند خون ،‌ ترشحات جنسی مردانه و زنانه ، بزاق ، ادرار ، اشک ، عرق ، شیرمادر ،‌ مایعات جنب ،‌صفاق و مغزی نخاعی ، سرایت در اثر تماس با همه آنها صورت نمی گیرد و فقط خون ،‌ ترشحات جنسی و شیر مادر عامل انتقال هستند . لذا ویروس ایدز از راه تماسهای عادی مثل با هم کارکردن ، صحبت کردن ،‌ همسفر شدن ، غذاخوردن و همچنین از راه حمام ، استخر و توالت قابل انتقال نمی باشد .
ایدز در ایران
اولین مورد ایدز در ایران در سال ۱۳۶۶ گزارش شد .  این مورد یک کودک ۶ ساله هموفیل بود که بدلیل بیماری زمینه ای از فرآورده های خونی وارداتی استفاده می کرد . از آن پس تمام خونها و فرآورده های خونی اعم از داخلی یا وارداتی ملزم به آزمایش از نظر عفونت قبل از مصرف شدند . این آزمایشات توسط سازمان انتقال خون ایران انجام می پذیرد . برابر گزارشات واصله از دبیرخانه ستاد کشوری مبارزه با ایدز ، از آن زمان تا پایان سال ۱۳۷۹ ، ۲۳۸۲ مورد آلوده به ویروس در ایران شناسایی شده است که ۳۱۹ نفرشان به این بیماری مبتلا و ۲۸۴ نفرشان فوت شده اند .
۶۴٪  موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و اشتراک در سرنگ و سوزن ۱۲٪ از طریق آمیزش جنسی بوده است .
* چه راههایی برای پیشگیری از بیماری ایدز وجود دارد ؟
۱ – با توجه به اینکه شایعترین راه سرایت در جهان از طریق تماس جنسی است ، بهترین راه پیشگیری از ایدز ، پای بندی به اصول اخلاقی و خانوادگی و اجتناب از بی بند و باری های جنسی است .
۲ – عدم استفاده مشترک از لوازمی که ممکن است در قسمتی از بدن بوسیله آنها خراش یا بریدگی ایجاد شود مانند : تیغ صورت تراش ، خلال دندان یا مسواک .
۳ – استفاده از سوزن و سرنگ یک بار مصرف برای تزریقات و استریل کردن کامل لوازم پزشکی و دندانپزشکی.
۴ – پرهیز از مواد مخدر ، اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک  که راه مهمی برای انتقال ویروس است و از طرف دیگر مصرف هر نوع ماده مخدر چه تزریقی و چه خوراکی ، حتی الکل ، چون باعث کاهش هوشیاری و خویشتن داری می گردد و می تواند انسان را در برابر رفتارهای پرخطر قرار دهد .
* آموزش
یکی از مهمترین گروههای پرخطر ، جوانان می باشند و کسب آگاهی در زمینه کنترل و پیشگیری از ایدز جزء ضروریات آموزشی تمام کشورهاست .
آنچه باید جوانان و نوجوانان درباره ایدز بدانند :
•    ایدز تا کنون درمان قطعی نداشته است .
•    ایدز قابل پیشگیری است .
•    ویروس ایدز می تواند توسط افرادی که در ظاهر سالم هستند نیز منتشر شود .
•    ویروس ایدز از طریق برخوردهای اجتماعی مثل دست دادن ، غذاخوردن ، صحبت کردن ، حمام و توالت عمومی ، استخر شنا و … منتقل نمی شود و نباید از افراد آلوده یا مبتلا به ویروس ایدز وحشت داشت . زیرا این بیماری تنها از راه رفتارهای پرخطر به انسان سرایت می کند و تماسهای معمول جامعه باعث انتقال بیماری نمی شود .
پس همدردی و حمایت خود را نسبت به این بیماران و افراد آلوده به ویروس دریغ نکنید .
* برای اجتناب از آلودگی به ایدز
در برابر تعارفات خانمانسوز مثل سیگار ، مواد مخدر ،‌ شرکت در مجامع خطرناک ،‌ وسوسه در انجام کارهای ناسالم از طرف فامیل و دوستان ناباب ، مقاومت کنید .
برای مقاومت در برابر وسوسه های شیطانی به قدرت لایزال الهی پناه ببرید .
به اصول و موازین اخلاقی و انسانی دین مبین اسلام پایبند باشید و بدانید که یکی از دلایل انتشار بیماری و بلای قرن در اروپا و آمریکا و آفریقا بی بند و باری و هرزگی بسیاری از جوانان بوده است .
* علائم بیماری چگونه ظاهر می شود ؟
با کاهش قدرت سیستم دفاعی به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونتها و سرطانهائی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند ، این بیماریها بصورت بیماریهای ریوی ، اسهالهای شدید و مزمن ،‌ تبهای طولانی ، کاهش وزن ،‌ اختلالات شخصیتی ،‌ بیماریهای مغزی وپوستی خود را نشان می دهند که درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد .
بیماران مبتلا به ایدز بی نهایت آسیب پذیرند. بعلت پیش داوری و ترس از سرایت بیماری، این بیماران در مورد انتخاب مسکن، شغل، مراقبتهای بهداشتی و حمایت عمومی مورد تبعیض قرار می گیرند. رفتارهای نامناسب و تحقیرآمیز، موجب انزوای بیمار گشته، فرصت آموزشی را از وی می گیرد.
آمار ایدز در ایران (بخش فارسی بی بی سی)
هر سال در روز اول دسامبر، که روز جهانی بِیماری ایدز است، در سراسر دنیا فعالیت و تلاش تازه ای آغاز می شود تا با آگاه کردن مردم از راههای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مرگبار، جلوی شیوع سریع آن گرفته شود.تازه ترین آمارهای سازمان ملل متحد نشان می دهد که در طول سال جاری میلادی تعداد افراد آلوده به “اچ آی وی” یا ویروس بیماری ایدز به حدود پنج میلیون نفر خواهد رسید. این ویروس سیستم ایمنی بدن را به تدریج فلج می کند و فرد آلوده را از پای در می آورد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت برخی ویژگی‌های اخلاقی طرفین و نداشتن شناخت کافی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟ ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان […]

    شیوه های پاداش به کودکان

    شیوه های پاداش به کودکان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز قبل از هر چیز باید تعریفی صحیح از پاداش داشته باشیم . قانون اثر در روانشناسی بیان می کند که وقتی به دنبال یک رفتار اتفاق خوشایندی روی می دھد احتمال تکرار شدن آن رفتار […]

    مهم ترین نشانه های تفاهم زوجین

    در مورد عشق از یکدیگر سوال نمی کنند می‌دانید که طرفتان را دوست دارید و او هم دوستتان دارد و هیچ شکی درمورد هیچکدام از اینها در ذهنتان نیست. کاملاً احساس امنیت می‌کنید و از رابطه‌تان خوشحالید. و حتی اگر ذاتاً آدم نگرانی باشید، […]

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان ۳٫۳۶/۵ (۶۷٫۲۷%) ۱۱ امتیازs نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان/ جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها […]

    اختلال سلوک در کودکان

    اختلال سلوک در کودکان ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs اختلال سلوک چیست؟ این اختلال وضعیتی است که کودکان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. کودکان درگیر این اختلال از آزاررساندن به مردم و انجام‌دادن کارهای ناشایست لذت می‌برند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi