جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

قوانین ورزش چوگان از گذشته تا امروز

1,201

بازدید

قوانین ورزش چوگان از گذشته تا امروز ۳٫۵۰/۵ (۷۰٫۰۰%) ۲ امتیازs

قوانین و نحوه اجرای ورزش چوگان از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است .متاسفانه تقریباً در کمتر جایی می توان در خصوص چگونگی بازی وسایل و فنون و شرایط اجرای آن مطلبی پیدا کرد ،برخی از اسناد حاکی از آن است که در ایران باستان ،مسابقات چوگان به صورت امروز برگزار می شود ،تیمی نبوده بلکه چند سوار با چوبدستی های بلند و سبک اما محکم وارد میدانی بزرگ می شدند و گوی را به بازی می گرفتند .تاخت و تاز سوار کاران از این سو به آن سوی میدان به قدری ادامه پیدا می کرده تا سرانجام یک نفر از آنها بتواند گوی را از دیگر حریفان برباید و از میدان به در کند و اما بعداً گویا این ورزش شکل تیمی به خود می گیرد .
  از مدارک در این خصوص می توان به شاهنامه فردوسی اشاره نمود ،به گفته فردوسی در دوره باستان تعداد چوگان بازی تیمی، در هر تیم ۷ نفر بوده است . بازی با خروش تبیره و آوای سنج و کرنای آغاز می شده و سپس اولین گوی را غلامان در جلوی بزرگتری و متشخص ترین فرد بازی کننده به پاس احترام او می افکنده اند و وی آن را به صورتی که رسم بوده با  شدت به چوگان می زده تا بر آسمان برخیزد و در این موقع دیگران اسب می تاختند تا گوی را هنگامی که به زمین رسید به چوگان بزنند تا مجدداً به هوا پرتاب شود . قدرت بازو و استادی در این بازی خیلی دخیل بوده و برد و باخت آن را تعداد دفعاتی که یک هدف پشت سر هم موفق به زدن گوی می شده یا در اثر شدت ضربه گوی طوری زده می شده که از نظر ناپدید می گشته ،تعیین و محاسبه می کردند . در دیگر کتب چون در باب نوزدهم قابوس نامه آمده است که تعداد چوگان بازان در گذشته مانند امروز هشت نفر بوده است . دو تن، از دروازه ها نگهداری می کردند و شش تن در میان میدان گوی می زنند .
از جمله تفاوتهای که بین چوگان قدیم با امروزی وجود دارد این می باشد که در قدیم چوگان صورت کفچه داشته ،برای اینکه گوی بتواند داخل آن قرار گیرد . در قدیم گوی را با چوگان از هوا می گرفتند و سپس دوباره به هوا پرتاب می کردند .اما امروز در چوب چوگان کمی انحنا دارد یا آن که چوب کوتاه دیگری به طور متقاطع بر سر چوب دسته چوگان نصب می شود که بتواند گوی را از روی زمین بغلتاند یا به هوا پرتاب کند .
  در خصوص ابعاد زمین نیز قدیمی ترین منبع مربوط به دوره صفوی است که در کتاب آمده است که در زمان شاه عباس میدان نقش جهان با مساحت ۵۰۰ یارد و عرض ۱۵۰ یارد (حدود ۴۵۰ متر ×137 متر ) به منظور بازی چوگان ساخته شد و دو دروازه سنگی نیز در دو طرف میدان نصب گردید .
 اما در حال حاضر ابعاد زمین به ۳۰۰ یارد در ۱۶۰ یارد ( برابر با ۱۴۶ متر ×274 متر ) کاهش یافت ، ضمناً سه نقطه جریمه  در میانه زمین در فواصل ۳۰ یاردی (۵۰/۲۷ متری )،۴۰ یاردی (۵/۳۶ متری ) و ۶۰ یاردی (۵۰متر ) از دروازه وجود دارد .
                                                             

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    قوانین بازی بولینگ

    ورزش بولینگ چیست؟ بولینگ بازی ‌ای با قدمت بسیار است که از زمان های دور تا به حال یکی از محبوب ترین بازی ها بین مردم نقاط مختلف جهان بوده است. توپ و پین های بازی بولینگ را در آرامگاه پادشاه مصری ای که […]

    چگونه با شنا لاغر شویم ؟

    شما با دست ها و پاها روی آب شناور می شوید و با استفاده از ماهیچه های پشت تعادل خود را حفظ می کنید. علاوه بر آن اگر از ورزش های هوازی دیگری چون کاردیو، پیاده روی و دو خسته شده اید، می توانید […]

    ۲۵ تاکتیک بازی شطرنج

    ۲۵ تاکتیک بازی شطرنج ۳٫۲۶/۵ (۶۵٫۱۴%) ۳۵ امتیازs فراگیری اصول بازی شطرنج ارتقای سریع سطح توانایی از یک بازیکن مبتدی به یک بازیکن پیشرفته و حرفه ای را در پی داشته و دستیابی به مهارت های فنی این بازی را میسر می گرداند؛

    مزایای پیاده روی بمنظور لاغری شکم

    شاید داشتن شکمی صاف و بدون چربی‌های انباشته برای بسیاری افراد آرزوی دست نیافتنی باشد. اما واقعیت آن است که آب‌کردن چربی‌های انباشته شده شکم و لاغری شکم با داشتن یک رژیم غذایی اصولی، معتدل و همیشگی و سی دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی […]

    اگر قصد انجام ورزش در تابستان را دارید …

    وقتی نوبت به عرق کردن در گرمای تابستان می رسد، اشتباهات رایج در نهایت منجر به مشکلات خطرناکی می شود.

    ۲۵ مهارت پیروزمندانه در شطرنج

    ۲۵ مهارت پیروزمندانه در شطرنج ۴٫۱۶/۵ (۸۳٫۱۶%) ۱۹ امتیازs ۱- مهره های خود را هر چه سریعتر گسترش دهید آنچه در شروع بازی شطرنج مهم است، گسترش مهره ها به بهترین محل ممکن و قلعه گرفتن شاه است. گشایش زمانی کامل می شود که […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi