جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

صادرات فرش

3,449

بازدید

صادرات فرش ۳٫۹۳/۵ (۷۸٫۵۰%) ۴۰ امتیازs
«در ایران فرش هایی از پشم زبر که در اطراف دارای رشته های نخی است خواهی دید. این فرش ها بهترین انواع فرش عالم و رنگ های آن بهترین و زیباترین رنگ هاست.
تو باید به این کشور بروی و به انواع وسایل متوسل بشوی تا بتوانی از مردم آن ها، طرز رنگ کردن قالی را یاد بگیری به طوری که باران و سرکه و شراب در رنگشان تأثیر نمی کند.»
                                                                                                                                                         ریشارد هلکوت
جهانگرد انگلیسی
                                                                                                                                                             قرن دهم
       
 
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
چکیده
صحبت کردن و نوشتن در مورد فرش ایران بسیار دشوار می باشد. چون به دلیل گستردگی مطالب اکثر مطالب را نمی شود به طور یکجا جمع آوری نمود.
امّا به طور خلاصه در تحقیق ابتدا به معرفی فرش ایران پرداخته و سپس فرش ایران را در بازارهای جهان مورد توجه قرار داده و به بیان مشکلات این محصول غیرنفتی پرداخته و سعی در گفتن آن ها به طور خلاصه نموده ام.
در پایان لازم می دانم که از کسانی که در فراهم آوردن این تحقیق مرا یاری نموده اند تشکر کنم.

                                            
 
مقدمه
[در زبان فارسی واژه «هنر» معادل «فن» و گاه «صنعت» به کار رفته است. در گذشته لفظ هنر معنی عام تری داشته است. معانی علم، کمال، فضل، زیرکی، شجاعت، عدالت، شهامت، تقوی و حکمت هم از واژه ی هنر مراد شده است. ]
[فرش در ایران به ۳۰۰۰ سال پیش برمی گردد جایی که قدیمی ترین فرش جهان یعنی پازیریک که مربوط به قوم سکاها بوده در نواحی سیبری در حالی که روی یک تابوت بوده است توسط باستان شناس معروف رومی پروفسور رودِنکو رومی کشف شده است.
تمامی کارشناسان فرش جهان این فرش را متعلق به ایران دانسته اند. به دلیل نقش های موجود در فرش که دارای سربازهای هخامنشی و هم چنین نقوش مربوط به آن دورانِ ایران است دیده می شود.
بافت این فرش تخمین زده اند که ۵/۱ سال طول کشیده است. ]
 
مفهوم صادرات
[تعریف صادرات: صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جایی دیگر است. جابه جایی در داخل کشور و یا از داخل به خارج هر دو مشمول این تعریف است.
به عنوان یک اصطلاح گمرکی، صادرات عبارت است از خروج کالا از قلمرو گمرکی (customs territory) و طبق تعریف قانون گمرک صادرات قطعی کالایی است که به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارج به خارج فرستاده می شود.
و هرگاه برای فروش یا مصرف نباشد صادرات موقت (temporary Exportation) نامیده می شود. ]
[برای انجام صادرات موفق که از زمره مسئولیت های مدیران بازرگانی خارجی است ابتدا باید مشکلات و موانع صادرات غیرنفتی را بازشناخت. این مشکلات را می توان در یک تقسیم بندی کلی به دو قسمت تقسیم نمود:
۱) مشکلات داخلی : تولید- کیفیت- قیمت- حمل و نقل داخلی و بازاریابی.
۲) مشکلات بین المللی : محدود بودن اقلام صادراتی- کشش پذیری کالاها، وجود رقبا به عدم استمرار و… . ]
 
چرا صادرات غیرنفتی ناموفق است؟
[بی تردید، دستیابی به توسعه ی اقتصادی نیازمند برخورداری از نظام اقتصادی و تولیدی برون گرا است. به این مفهوم که ضمن رفع نیاز داخلی، توسعه صادرات ارزش افزوده کالاها و خدمات مازاد بر مصرف داخلی به عنوان هدفی راهبردی پیگیری شود. به رغم اینکه این معنا در برنامه ی سوم توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته اما در عمل سازوکارهای لازم در پیشبرد مقاصد غیرنفتی فراهم نشده است.
مقدار صادرات غیرنفتی را نمی توان فارغ از دیگر مؤلفه های اقتصادی بررسی کرد زیرا به صورت حلقه های متصل به هم، چرخه اقتصاد کشور را به چرخش در می آورند.
استحکام هر یک از این حلقه ها در ساختار اقتصادیِ رقابت محور که عوامل تولید، اعم از نیروی انسانی، مدیریت و سرمایه از پویایی و تحرک کافی در ایجاد و رشد تولید ناخالص داخلی برخوردارند. به حدی باشند که از گسست حلقه ها در رویارویی با شرایط غیرمتعارف اقتصادی پیشگیری می کند و هر مؤلفه در بستری مناسب برای تقویت مؤلفه های دیگر عمل می کند. صادرات غیرنفتی که به زحمت درآمد ارزی کشور را تأمین می کند بیانگر گسست حلقه های گردونه اقتصادی کشور است. ]
 
صادرات و بازارهای جهانی فرش ایران
[یکی از دلایل مهم اهمیت فرش ایران، ارزآوری این کالای هنری است. به کمک این کالا بخشی ازکسری موازنه پرداخت های بازرگانی جبران می شود. در میان صادرات غیرنفتی کمتر کالایی را می توان یافت که مانند فرش دستباف، ارز نصیب کشور نماید یا مانند این کالا به دلیل کیفیتش از رقابت نسبی و گاه مطلق در بازارهای جهان برخوردار باشد. به موجب گزارش آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران در سالنامه ی آمار بازرگانی خارجی (۱۳۷۳)، ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور در سال های بعد از انقلاب (۷۳-۱۳۵۸) حدود ۰۰۰/۰۰۰/۵۲۲/۲۲ دلار بوده است که رقمی معادل ۰۰۰/۰۰۰/۷۲۵/۸ دلار آن را فرش های دستباف تشکیل می دهد. به این ترتیب، سهم فرش دستباف در صادرات کشور در یک دوره ی ۱۶ ساله به طور متوسط بالغ بر ۳۹ درصد می شود.
صادرات فرش دستباف بالاترین منبع ارزی کشور پس از نفت است. بیشترین رقم صادرات فروش مربوط به سال ۱۳۷۴ است که به رقم ۲ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار رسید. جدول زیر میزان صادرات فرش را طی سال های مختلف به میلیون دلار نشان می دهد.]
 
صادرات غیرنفتی و صادرات فرش
طی سال های ۷۶-۱۳۶۰
سال    صادرات غیرنفتی    صادرات فرش دست باف    سهم صادرات فرش
۱۳۶۰    339    170    50
۱۳۶۱    284    80    2/28
۱۳۶۲    356    105    29
۱۳۶۳    361    117    32
۱۳۶۴    465    144    31
۱۳۶۵    915    390    6/42
۱۳۶۶    1161    282    5/41
۱۳۶۷    1036    309    8/29
۱۳۶۸    1044    345    33
۱۳۶۹    1312    503    3/38
۱۳۷۰    2648    1161    5/42
۱۳۷۱    2988    1093    5/36
۱۳۷۲    3747    1383    37
۱۳۷۳    4824    2132    44
۱۳۷۴    3227    979    30
۱۳۷۵    3211    641    20
۱۳۷۶    2875    636    22

 
مشکلات صنعت فرش دستباف کشور
سهم کشور ایران در بازارهای جهانی هر سال کمتر می شود.
چند ماه گذشته شهر یزد میزبان همایش فرش دستباف ایران بود. همایشی که سعی در شناخت و بررسی دقیق تر تنگناهای تولید و صادرات فرش ایران داشت. اطلاعات و آماری که از زبان مسئولان شرکت کننده در این همایش مطرح شده کام جامعه بزرگ تولید کننده و صادر کننده فرش و همه ی علاقه مندان به اعتلای کشوررا به درد می آورد.
مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران معتقد است چنانچه مشکلات پیش پای کشور برداشته نشود با سرمایه گذاری و توجهی که در کشورهای پاکستان، هند و چین به فرش شده است هر سال آثار فرش های دستباف ایران در دنیا کمرنگ تر خواهد شد. ولی با اشاره به این که درگذشته در سالهایی حدود یک میلیارد دلار صادرات فرش داشته ایم می گوید: تقلیل ارزش صادرات فرش دستباف به ۵۰۰ میلیون تومان نشانگر از دست دادن بازارهای جهانی است. این در حالی است که در بازار جهانی، سالانه ۳ میلیارد دلار فرش تجارت می شود.
تابش نماینده ی مردم اردکان در مجلس نیز می گوید: وضعیت کنونی تولید فرش دستباف کشور نامطلوب است. او با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه ۵/۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به خارج داریم اظهار می دارد: صادرات فرش نسبت به کل صادرات نفتی کم است و به تدریج رو به کاهش است.
 
آقای تابش نماینده ی اردکان در تشریح علل از دست رفتن بازارهای فرش جهان می گوید: متأسفانه نهادها و افراد غیرمتخصص با صادرات فرش نامرغوب موجب پایین آمدن ارزش فرش ایران شده اند. ولی لزوم برنامه ریزی دقیق برای بهره مندی از جامعه ی بزرگ بافندگان فرش در کشور، لزوم آموزش و افزایش دانش تخصصی و مهارتی فرش بافان سنتی، به کارگیری مواد مطلوب و طرح های بدیع و تلاش برای عرضه فرش به قیمت رقابتی را از جمله راهکارهایی می داند که از افول صنعت فرش ایران در بازارهای جهانی جلوگیری می کند.
سیّد حمید کلانتری استاندار یزد نیز می گوید: از آنجا که محصول فرش به طور ۱۰۰% تولید داخلی است باید با تلاش گسترده و عزم جدی این هنر صنعت ملی و ایرانی را حفظ کرده و توسعه دهیم. چرا که نام قالی ایران در حافظه تاریخی مردم دنیا وجود دارد و هنوز هم قالی خوب را قالی ایران می دانند ولی از مدیریت به عنوان مهم ترین مشکل فراروی صنعت کشور نام برد.
در حال حاضر حدود ۳ میلیون نفر در ۲۰ استان کشور در زمینه ی تولید فرش دستباف فعالیت می کنند. اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و خراسان از جمله استان های مهم تولید کننده ی فرش دستباف هستند.
 

رقبای فرش ایران در بازارهای جهانی
[رقبای فرش ایران در بازارهای جهانی، هندوستان، چین، نپال، پاکستان، ترکیه و مراکش هستند. سهم ایران از تجارت جهانی از ۴۱% در سال ۱۹۷۶ طی یک دوره ی ۲۰ ساله به ۳۱% کاهش یافته است.]
بازارهای جهانی و تقلید از فرش ایران
فرش ایران به علّت رقبا از نقوش آن و رقابت های ناسالم در نیم قرن اخیر دچار دگرگونی هایی در بازارهای جهانی شده که از رشد شتابان آن کاسته است. فرش ایران به علّت دارا بودن نقوش زیبا و سحرانگیز، همچنین دوام و ریزبافی و داشتن رنگ های طبیعی و شفاف از قدیم در کلیه بازارهای جهانی یگانه و بی رقیب بوده است.
در بازار جهانی، صادرکنندگان قدیمی فرش عبارتند از: ایران، افغانستان، ترکیه، چین، شوروی بعدها هند، پاکستان مراکش و الجزایر نیز به این جمع اضافه شدند. سپس کشورهای دیگری هم از جمله تونس، مصر، نپال سهمی در بازارهای جهانی به خود اختصاص دادند.
در حال حاضر کشورهای زیادی از طرح و نقش فرش ایران در تولیدات خود استفاده می کنند به ویژه هند و پاکستان و چین که قسمت اعظم فرش های عرضه شده ی آن ها در بازارهای جهانی دارای طرح و نقشه ی ایرانی است. تقلید این نقوش به وسیله ی ربایندگان و اقتباس کنندگان که تعدادشان هر روزه در بازارهای جهانی بشتر می شود لطمات زیادی به فرش ایران زده است.]
 
صادرات موقت فرش به منظور شرکت در نمایشگاه ها به خارج کشور
[در مورد کالاهای صادرات موقت از جمله فرش ابتدا باید گواهی لازم توسط اظهارکننده مبنی بر تأئید وزارت صنایع در داخل کشور تسلیم شود و سپس اوراق چاپی در تعداد نسخی که گمرک با کالاهای صدور موقت توصیه می کند تنظیم می نماید.
در مورد فرش هم باید در نمایشگاه های مختلف شرکت کرد تا بتوان بازارهای جهانی را که از دست رفته است دوباره به دست آورد.]
شناسنامه کردن فرش
[طی چند سال اخیر اکثر کالاهای غیرنفتی منوط به دریافت شناسنامه ی کالا و همچنین داشتن بارکد می باشند. در سالهای اخیر به علّت رشد زیاد صادرات فرش های نامرغوب دولت تصمیم به شناسنامه کردن فرش ایران برای صادرات نموده است که یک فرش قبل از صادرات باید تمامی مراحل بازرسی را طی کرده و سپس به صادرات پرداخته شود.
همچنین در مورد بسته بندی فرش که عدل بندی نامیده می شود توجهات بسیاری شده است زیرا در سال های گذشته به علّت عدم رعایت بسته بندی درست لطمات زیادی به فرش وارد شده است.
البته قابل ذکر است که شناسنامه دار شدن برای تمامی کالاهای غیرنفتی است که فرش هم جزو آن می باشد]
 
مؤسسات تولیدی و بازرگانی فرش در خصوص رشد فرش دستباف
[۱- شرکت سهامی فرش ایران: این شرکت به قدیمی ترین و مجهزترین واحد دولتی تولید و بازرگانی فرش در ایران است. شرکت مذکور پس از انحلال کمپانی های خارجی که در زمینه ی فرش اشتغال داشتند در سال ۱۳۱۴، تأسیس گردید که بیش از ۴۰ شعبه تولید دارد و مجهز به یک کارخانه ی بزرگ تأمین مواد اولیه در کرج است.
۲- سازمان صنایع دستی ایران: این سازمان، در سال ۱۳۴۳ تأسیس شد و هدف آن، تولید، خرید و فروش صنایع دستی است. کار قالی بافی این سازمان از سال ۱۳۶۱ به موجب طرح بازسازی و نوسازی مناطق مور جنگ زده شروع شد.
۳- وزارت جهاد کشاورزی: بیشترین تولید فرش در حال حاضر، متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است که فعالیت خود را در روستاها متمرکز کرده است. در آخرین تغییرات تشکیلاتی دولت در تاریخ ۲۴/۹/۷۹ وظایف برنامه ریزی و هماهنگی فرش و صنایع دستی روستایی به وزارت جهاد کشاورزی انتقال یافت.
۴- وزارت تعاون: از جمله اهداف این وزارت، نظارت بر فعالیت های مؤسسات تعاونی و از جمله شرکت های تعاونی قالیبافی در ایران است.
۵- شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی: این شرکت که وابسته به آستان قدس رضوی است در سال ۱۳۶۰ در روستای «کنه بیست» نزدیک مشهد تأسیس شد. هدف از تشکیل این شرکت تهیه و تولید فرش دستباف به ویژه برای مفروش نمودن حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) است.]
[۶- سازمان بهزیستی کشور: این سازمان برای خانواده های نیازمند زیر پوشش خود، دارهای قالی بافی تهیه می کند. این افراد پس از آموزش های لازم به کار قالی بافی می پردازند.
۷- کمیته امداد امام: یکی از وظایف این کمیته، تهیه و اجرای طرح های خودکفایی است که در رأس آن قالی بافی قرار دارد.
 
مؤسسات تولیدی مواد اولیه قالی بافی
۱) شرکت تعاونی کارخانجات پشم ریسی ایران: این شرکت در سراسر کشور دارای واحدهای ریسندگی است و خامه و نخ قالی را در شرکت های تحت پوشش خود تولید می کند.
۲) شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران: این شرکت فعالیت های نوغانداری را در سراسر کشور تحت کنترل دارد و ابریشم مصرفی را تولید می کند.
۳) سندیکای صنایع نساجی پنبه ای: متشکل از ۲۰۰ کارخانه نساجی است و نخ پنبه ای را که در تارکشی فرش مورد استفاده قرار می گیرد تولید می کند.
یکی از مشکلات اصلی فرش ایران در بازارهای جهانی عدم هماهنگی و نظارت بر سازمان های فوق می باشد که عدم هماهنگی بین آن ها باعث از بین رفتن فرصت ها می باشد. عدم آموزش درست قالی بافان در خصوص ارائه طرح های بدیع و نو نیز یکی از مشکلات فرش ایران است که امید داریم به سرانجام مقصود برسد.]
 
مشکلات عمده بازاریابی فرش ایران
[- عدم توجه به مسائل فرهنگی کشورها در خصوص کاربردی کردن فرش
– عدم مدیریت صحیح و نظارت بر فرش و بافندگان فرش
– عدم ایجاد تسهیلات لازم برای بازاریابی مناسب فرش
– عدم در اختیار گذاشتن مواد اولیه ی مرغوب در اختیار قالی بافان
– عدم ثبت حق مالکیت فرش ایران
– عدم تشویق صادرکنندگان
– عدم کارشناسی محصولات
– عدم ثبات نرخ ارز برای صادرکنندگان
و… ]
 
اطلاعات دیگر در مورد فرش ایران- (carpet iran)
[- قدیمی ترین فرش جهان پازیریک نام دارد که توضیح داده شد.
– بزرگترین فرش جهان در ایران بافته شده است برای یک مسجد در عمان که ۴۳۴۳ مترمربع مساحت دارد و در روستایی نزدیک نیشابور به نام گلشن بافته شده است.
– عجیب ترین فرش جهان نیز متعلق به ایران است به نام موج دریا در ابعاد ۶۷۷*۳۷۲ که در موزه ی وین نگهداری می شود. در خصوص عجیب بودن این فرش همی بس که تا به حال کسی نتوانسته فرشی از روی آن دوباره ببافد.
– موزه هایی که فرش ایران را نگهداری می کنند:
۱) موزه ی مونیخ        2) موزه ی برلین        3) موزه ی بوستون    4)موزه ی منسوجات واشنگتن
۵) موزه ی جایبور هندوستان و…
– موزه ی فرش ایران- تهران غنی ترین موزه ی فرش جهان است.
– تبریزی ها تخصص ویژه ای در کهنه کردن فرش ها از طریق شستن فرش با خاکستر چوب دارند.]
 
نتیجه گیری
متأسفانه اگر روند نزولی صادرات به همین شکل ادامه پیدا کند سهم ما در بازارهای جهانی روز به روز کمتر خواهد شد. همان طوری که می دانیم در ۴ ماهه اول سال ۸۶ صادرات غیرنفتی کشور حدود ۸/۴ درصد تنزل پیدا کرده است.
باید سعی شود اتکا به درآمد نفتی خود کم کرده و تمرکز خود را روی کالاهای غیرنفتی دربیاوریم. مخصوصاً فرش ایران که سابقه ی طولانی در جهان دارد و اصلاً چون فرش مال ایران است و هیچ کشوری ادعایی در این مورد ندارد نباید اجازه عرضه اندام به کشورهایی مانند چین داده شود.
به هر حال امیدوارم آینده ی درخشانی برای فرش ایران اتفاق بیفتد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟ ۱٫۵۰/۵ (۳۰٫۰۰%) ۲ امتیازs روند رشد بلاک چین و فضای ارزهای دیجیتال بسیار جذاب است. نوآوری‌های فنی و الگوهای جدید معاملاتی به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل هستند و همچنان جمعیت کثیری را به […]

    آشنایی با مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

    احتمالا این روزها درباره ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت‌کوین از گوشه‌وکنار در اخبار رادیو و تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی چیزهایی شنیده‌اید.

    چانه زنی برای دستمزد

    چانه زنی برای دستمزد ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۱ امتیاز مذاکره درباره حقوق بخشی مهم و معمولی از فرایند استخدام است. منتها چرا به این بخش از صحبت‌ها که می‌رسیم، کمی دستپاچه می‌شویم و نمی‌توانیم درباره دستمزد و پولی که حقمان است به‌خوبی مذاکره کنیم؟

    اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم

    اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۲ امتیازs اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم/ آموزش رفتارهای مالی مناسب به نوجوانان اهمیت زیادی دارد. آموزش مهارت‌هایی از این دست باعث می‌شود مدیریت مالی در بزرگسالی به نحو بهتری انجام […]

    آزمایش علمی تناقض یا پارادوکس انتخاب

    آزمایش علمی تناقض یا پارادوکس انتخاب ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همیشه هر چه بیشتر باشد، بهتر است. موافق نیستید؟ تنوع غذایی بیشتر در یک رستوران، طعم‌های بیشتر یک برند مربا، کانال‌های تلویزیونی بیشتر و … ما همیشه به دنبال بیشتر، بیشتر و بیشتر هستیم. […]

    سرمایه گذاری در بورس بین المللی

    سرمایه گذاری در بورس بین المللی ۳٫۴۴/۵ (۶۸٫۸۹%) ۹ امتیازs سرمایه گذاری در بورس بین المللی پیشینه تبادلات ارزی مشابه پیشینه اختراع پول است و همواره افراد به سرمایه گذاری توجه ویژه ای داشته اند. حجم معاملات در بازار به دلیل تعداد بالای افراد […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi