جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

بد حجابی – بخش پایانی

777

بازدید

بد حجابی – بخش پایانی ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۱ امتیاز

اصرار آنها به آموزش مسائل جنسی توسط معلمان و والدین در مدارس و خانواده ها، دایر شدن مراکز سقط جنین در کنار مدارس مختلط شدن مدارس در تمام مراحل تحصیل، نمایش فیلم های مبتذل در تلویزیون و سینما، چاپ عکسهای جنسی در مجلات و روزنامه ها و در یک کلام رفع هرگونه محدودیت در زمینه مسایل جنسی، از این طریق از تلقینشان از قوای جنسی ناشی می شود. این آزادی بی قید و بند سبب پیدایش مشکلات و نابسامانیهای فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی شد که وضعیت کنونی دنیای غرب در کشورهای پیرو آن از شرق خود گویاترین سند است. بطور مثال: سقط جنین دختران قبل از ازدواج به قدری زیاد است که بصورت یک واقعیت عادی در آمده به طوری که دیوان عالی کشور آمریکا قانونی تصویب نموده که طبق آن، دختران ازدواج نکرده زیر ۱۸ سال برای سقط جنین باید با اجازه یکی از والدین به چنین کاری مبادرت کنند.
خداوند بزرگتر از آن است که…
برخی می پندارند که خدای بزرگ که همه هستی از آن اوست و به انسانها و بندگانش مهربان و رحیم است هیچ گاه زنی را به خاطر آشکار بودن تار مو یا… به جهنم نمی فرستد.
این سخن گرچه، صورتی عامیانه دارد اما می خواهد به یک استنتاج کلامی برسد که چنین سخت گیریهایی از سوی خداوند نیست، دیگران دین خدا را سخت کرده و عرصه حیات را بر بندگان خدا ضیق ساخته اند.
به نظر می رسد پاسخ گفتن به این پرسش چندان دشوار نیست زیرا این سخن را در مورد تمامی احکام دینی می توان بر زبان راند یعنی می توان گفت خداوند بندگان را به خاطر ترک چند رکعت نماز، یا چند روز روزه خواری و یا… به جهنم نمی برد. و نتیجه این سخن نوعی لاابالی‌گری در عمل است.

خلاصه مطالب
حجاب در لغت به معنی پوشش و وسیله پوشیدن و حائل. حجاب در اصطلاح همان پوشش مخصوص زنان است که گاهی هم به معنای پرده و حاجز می آید.
مظاهر بدحجابی: حجاب اسلامی و کامل، حجابی است که در آن هیچ نوع جلب توجه و تحریکی وجود ندارد در رساله های علمیه چنین می خوانیم «بر زنان واجب است که تمام بدن خود را به استثناء وجه کفین از نامحرم بپوشانند که وجه یعنی صورت و کفین یعنی دستها تا مچ، پوشش دستها و صورت در صورتی واجب است که آرایش و زینت نشده باشد نگاه به آن موجب مفسده نباشد که چند نمونه از حجابهای غیر اسلامی ذکر شده از جمله آنها:
الف) حجابهای غیر جایز با چادر: مثل پوشیدن چادر بدون روسری یا مقنعه، پوشیدن چادر نازک و بدن نما.
ب) حجابهای غیر جایز بدون چادر: پوشیدن مانتو یا لباسهای کم حجم، پوشیدن مانتو با تزئینات بسیار زیاد.
ج) پوشش مربوط به سر و پا: پوشیدن جورابهای نازک، پوشیدن روسری یا مقنعه کوچک.

تاریخچه بدحجابی‌
تاریخچه بدحجابی به اواخر قرن نوزدهم پس از رنسانس علمی و صنعتی شدن اروپا و جنگ جهانی دوم و انقلاب صنعتی بر می گردد که کنار گذاشتن حجاب مورد تشویق قرار گرفت و کارخانه داران بزرگ برای استفاده از نیروی کار ارزان قیمت امکان حضور زن را در محیط کار بوجود آوردند و در این مورد تبلیغات وسیعی کردند اولین کشور اسلامی که به طبع کشورهای اروپایی بدحجابی را آغاز کرد افغانستان و بعد از آن ترکیه بود و در ایران هم در سال ۱۳۱۴ توسط رضا خان منع حجاب آغاز شده و با رهبری امام خمینی «ره» زنان با آگاهی بیشتر به پاسداری از حجاب اسلامی پرداختند.

علل بدحجابی
بدحجابی یکی از جمله مواردی است که عللی را در پی دارد که این علتها یا فردی هستند یا اجتماعی.
علل فردی
۱- شاید بتوان گفت که یکی از عوامل موثر در علاقمندی دیگران به یک شخص ظاهر جسمی او باشد با توجه به اینکه همه انسانها دوست دارند که مورد توجه و علاقمندی دیگران قرار گیرد برخی افراد بخاطر همین به ظاهر جسمانی خود اهمیت بسیار قائل می‌شوند و در هرچه زیباتر جلوه دادن آن می کوشند.
۲- خودنمایی: بعضی از افراد برای اطفای آتش شهوت دست به نمایش زیبائیهای خود می زنند و یا برخی از افراد میل دارند هرچه زیباتر در جامعه حاضر شوند با توجه به اینکه حجاب دینی زیبائیهای آنها را می پوشاند سعی در ناقص کردن حجاب هستند که علل آن شاید دو عامل باشد یا عدم اعتماد به نفس و یا جستجوی شخصیت.
۳- تکبر و تفاخر
۴- جهل و ناآگاهی
۵- ملامت دیگران: گاهی ملامت دختران و زنان فامیل و اعضای خانواده و دوستان باعث بدحجابی می شود.
علل اجتماعی
۱- خانواده: به تحقیق نخستین و موثرترین محیط تربیتی انسان محیط خانوادگی است و خانواده به مثابه هسته اصلی و اولیه جامعه بوده و حالات فکری و روانی کودک در محیط خانواده شکل می گیرد و خانواده نقش اصلی را در تربیت کودک ایفا می کند اما در مورد حجاب برای دختران بیشترین نقش را مادر بر عهده دارد. زیرا مادری که دائماً در حال جلوه گری و خودنمایی باشد فرزندان از او تقلید می کنند.
اما علت اساسی خودنمایی زن خانه در جامعه شاید بتوان همسر را گفت زیرا عدم محبت و توجه به همسر و عدم آراستگی و ضعف غیرت او موجب می شود زن خود را بیرون از خانواده و در اجتماعی ابراز نماید این عوامل موجب خودنمایی می شود.
بعد از خانه، پدر و مادر و مدرسه و معلم، تاثیر زیادی بر فرد دارد و رسالت بزرگی را در تربیت و تهذیب و پرورش کودک و نوجوان دارند.
چه بسا خانواده هایی فرزندان خود را بر اساس موازین اخلاقی و اسلامی تربیت کرده باشند ولی پس از وارد شدن در محیط مدرسه و اجتماع دچار انحرافات و آلودگیهای اخلاقی بشود.
عوامل مختلفی در جامعه در ترویج فرهنگ بدحجابی موثر است.
یکی دیگر از علل اجتماعی بدحجابی «جامعه» است زیرا که در جامعه نیز افراد زیادی وجود دارد یکی از این افراد گردشگران خارجی و اقلیتهای دینی می‌باشند که این گردشگران چون در بلاد اسلامی زندگی می کنند مقید به رعایت برخی قوانین اسلامی می شوند گرچه در پاره ای از موارد شاهد بروز برخی رفتارهای بدون اطلاع از دین و آئین افراد هستیم اما همه افراد که قانون مند نیستند برخی از گردشگران خارجی با لباس و ظاهر غیر اسلامی ممکن است موجبات تحریک بعضی را فراهم آورد.
۲- رسانه ها: انجام مهاجمان غربی با وارد کردن سی دی های مبتذل و تقویت و گسترش مستقیم ماهواره ها، توزیع مجلات و کتب، تصاویر مستهجن، فیلم های خارجی، تاثیر زیادی در بدحجابی عده ای از زنان و دختران دارد.
۳- بازار و فروشگاهها با وارد کردن لباسها و کفشهای مبتذل و مضحک خارجی، جورابهای نازک و مشبک با رنگها و مدلهای زننده، کیفهای منقش به تصاویر ضد اخلاقی، کرواتها، یا پاپیونهای صلیبی و حتی تهیه و توزیع فیلم های مستهجن و… به اهداف شوم استعمار جامعه عمل می پوشانند و با این طریق روزبروز فحشا و بدحجابی را در جامعه رواج می دهند.
۴- کاهش ازدواج: عده ای از دختران و زنان ما بدلباسی و خودنمایی را پلی برای رسیدن به ازدواج می‌پندارند تا با اظهار زیبایی های خود بتوانند جوانان را بسوی خود جلب کنند غافل از آنکه جوانان با همه خوشرویی هایی که با دختران دارند هرگز به ازدواج با آنها تن در نمی دهند.
۵- مدگرایی: روحیه خاصی است که برخی از زنان به آن مبتلا هستند و مدگرا سعی دارد همواره از تازه های لباس و آرایش مطلع گردد بعضی از افراد در تمام امور نیز دنبال رو هستند.
پیامدها و آثار بدحجابی نیز هم به فرد و هم به اجتماع بر می گردد.
پیامد فردی که عبارتند از:
۱- از بین رفتن حرمت و کرامت زن.
۲- نبود امنیت فردی برای زن
۳- افت کمالات
۴- بیماریهای روحی و روانی
۵- ذلت و خواری مرد را در پی خواهد داشت.
پیامد اجتماعی: پیامد بدحجابی باز هم اول به خانواده بر می گردد که منجر به سست شدن پایه های زندگی و گریز از ازدواج در نهایت منجر به طلاق می شود که طلاق و تبرج زن و ضعف اخلاق مرد و تجمل گرایی و مدپرستی زنان، بی اعتمادی را می توان ذکر کرد.
پیامد بدحجابی بعد از خانواده به جامعه بر می گردد.
پیامدهای جامعه
–    خود باختگی زنان
–    سلطه قدرتهای سیاسی
–    نا امنی در جامعه
–    روابط ناسالم اجتماعی
–    عدم پذیرش مسولیتهای اجتماعی
–    رکود فعالیتهای علمی و صنعتی و اقتصادی
–    تحمیل تجملات و تشریفات بر جامعه و مصرف گرایی
–    پیامد اقتصادی
–    ایجاد فاصله جوان با جامعه
–    شیوع انحراف و گناه را می توان نام برد.
و در آخر راهکارها و پیشنهاداتی داده شده است که از جمله آنها می توان به:
–    عمق بخشیدن به باورهای دینی
–    استفاده از روشهای نوین تربیتی
–    توجه به امر به معروف و نهی از منکر
–    عدم پیروی کورکورانه از غرب
–    توجه به ارزشهای مذهبی و ملی
–    محدود کردن روابط زن و مرد
–    توجه بیشتر به جوانان
–    توجه و محبت به همسر
–    ایجاد انگیزه
–    ارائه الگو
–    تسهیل ازدواج
–    دقت بیشتر در تولید فیلم ها و سریالهای تلویزیونی
–    برخورد با بد حجابان می توان نام برد.

بحث و نتیجه گیری
در این تحقیق در مورد تعریف واژه بدحجابی و تاریخچه آن نیز مباحثی بیان شد ک علل بدحجابی بطور مختصر ذکر گردید، علل در این تحقیق به علل فردی و اجتماعی تقسیم شده است که علل فردی شامل چندین مورد می باشد که قبلاً ذکر شد.
علل اجتماعی به دو بخش خانواده و جامعه تقسیم شد که نقش همسر در خانواده در اولویت قرار می گیرد که مثلاً عدم آراستگی همسر و یا عدم توجه مرد به زن و ضعف غیرت می تواند در بدحجابی زن موثر باشد و در مرحله دوم تربیت نامطلوب که در اینجا مهم ترین نقش را مادر بعهده دارد زیرا مادری که بدحجاب باشد بالطبع فرزندان دختر نیز اولین الگو را در امر حجاب مادر قرار می دهند و در مرحله بعد معلم و مدرسه نیز در ایجاد فرهنگ بدحجابی در بین فرزندان بسیار موثر می باشد.
از مجموع بحثهایی که در مورد علل بدحجابی بیان شد می توان چنین نتیجه گیری کرد که کسی که دین اسلام را پذیرفته و به تمام ضروریات آن ایمان دارد، آیا حجاب را یکی از ضروریات دین اسلام نمی داند؟
و اگر حجاب جزیی از ضروریات دین اسلام است پس علت سهل انگاری در حجاب چیست؟
آیا نمی توان ضعف ایمان را از علتهای اساسی بدحجابی ذکر کرد یا نه! علت آن عدم شناخت از دین اسلام و عدم شناخت عمیق از فلسفه حجاب است.
پس براستی که می توان مهمترین علت، در پدیده بد حجابی را ضعف ایمان و عدم شناخت عمیق از فلسفه حجاب دانست زیرا همانطور که در ارائه پیشنهاد بیان شد بیشترین راهبرد را که می توان از آن در افزایش روز افزون حجاب به معنای آرمانی در جامعه ذکر کرد همان توجه به ارزشهای دینی و مذهبی و تربیت دینی و تقویت نیروی ایمان در افراد است و با توجه به اینها بتوان راهی درست در جهت ترویج حجاب آنهم از نوع اسلامی انتخاب شود.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi