جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

دانشگاهی به وسعت دنیا

383

بازدید

دانشگاهی به وسعت دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز

Lam کوچکترین فرزند یک خانواده ویتنامی است، او تنها فردی از خانواده هشت نفری خود است که موفق شده است به دانشگاه راه یابد. یک کمک خرج ۶۰۰ دلاری از طرف دانشگاه به او اجازه داده است که یک دستگاه رایانه در منزل برای خود خریداری کند. بزرگترین موفقیت او هنگامی به دست آمد که یکی از استادان دانشگاه یکی از دوره های مجانی دانشگاه MIT را از اینترنت دانلود کرد و خواندن آن را برای تمام دانشجویان اجباری کرد. Lam ایده اصلی نوشتن برنامه برای سیستم حمل و نقل شهری را از همان دوره کوچک گرفت.
هنگامی که دانشگاه MIT در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد قصد دارد محتوای درسی بعضی از کلاس های خود را به روی اینترنت قرار دهد، جامعه علمی جهانی تقریباً بهت زده شد. مجریان این طرح امیدوار بودند این کار باعث افزایش مهارت دانش آموختگان برای تبادل اطلاعات در میان یکدیگر و بهبود روش های تدریس در دانشگاه های سراسر جهان شود. مسئولان دانشگاه MIT برای هر چه بهتر اجرا شدن این طرح تقریباً تمام روش های ممکن را آزمایش کردند. اکثر مراکز آموزشی به خصوص آنهایی که در زمینه آموزش های از راه دور فعالیت می کردند از تصمیم MIT ابراز تعجب می کردند. آنها نمی دانستند دانشگاهی که معمولاً تمام فرصت تحصیلی در آن از سال قبل رزرو شده است و دانشگاه از بابت هر دانشجو سالیانه شهریه ای معادل ۴۱ هزار دلار دریافت می کند چه احتیاجی به انتشار مطالب کلاس های درسی خود به روی اینترنت دارد.
آن مارگویس که یکی از مدیران ارشد این برنامه بوده است و قبل از این برنامه نیز در دانشگاه هاروارد مشغول به کار بوده می گوید هدف اصلی ما مبارزه با انحصار علم در سراسر جهان بوده است. در حال حاضر فقط کسانی که بتوانند مبالغ هنگفتی را هزینه کنند به منابع علمی دسترسی کامل دارند و این وضعیت، باید روزی بهبود یابد.
گرچه خواندن این درس ها منجر به دریافت مدرک از MIT نمی شود ولی برای کسانی که علاقه مند به تحصیل در رشته های مختلف هستند بسیار مفید است. MIT به طور آزمایشی حدود ۵۰۰ کلاس خود از میان دو هزار کلاس دانشگاه به روی اینترنت قرار داد. برنامه زمانی اعلام شده از سوی دانشگاه جای امیدواری بسیار زیادی برای طالبان علم در سراسر جهان دارد. در سپتامبر سال ۲۰۰۳ یعنی در چند روز آینده دوره آزمایشی (Beta) طرح به پایان می رسد و دوره اصلی رسماً آغاز به کار می کند. برای استفاده از برنامه کلاس ها شما تقریباً به هیچ گونه ثبت نام احتیاج ندارید. بر اساس برنامه تا پایان سال ۲۰۰۷ محتوای تمام کلاس ها به صورت کامل بر روی اینترنت قرار خواهد گرفت.
مسئولان MIT از اجرای آزمایشی طرح بسیار راضی هستند و البته به گفته دست اندرکاران طرح تجربیات بسیار زیادی نیز به دست آورده اند. از جمله این که برای هدایت بهتر دانشجویان به تعداد زیادی استاد راهنما احتیاج است و استادان مشغول تدریس در دانشگاه به هیچ عنوان فرصت جواب دادن به هزاران نامه الکترونیکی که در روز برای دانشگاه می رسد را ندارند.
برخلاف تصورات اغلب کاربران قرار دادن این کلاس ها روی اینترنت برای MIT هزینه های زیادی داشته است. در حقیقت دانشگاه MIT نیز طرح های زیادی برای آموزش از راه دور داشت. هیأت مدیره نیز تصور می کرد بتواند از محل اجرای طرح های آموزش از راه دور درآمد جدیدی برای دانشگاه ایجاد کنند. اما در سال ۲۰۰۰ چند تن از اعضای هیأت علمی طرحی را برای رئیس دانشگاه (چارلز وست) فرستادند که بر اساس آن تمام کلاس های MIT به صورت رایگان از طریق اینترنت در اختیار همه علاقه مندان قرار بگیرد. گرچه این طرح همانطور که پیش بینی می شد با مخالفت های زیادی رو به رو شد. بعضی از استادان از زیاد شدن حجم کار ابراز نگرانی می کردند و برخی نگران بودند فایل های PDF که قرار بود در مرحله نهایی در اختیار همه قرار بگیرد. به دقت تنظیم نشده باشد و اعتبار دانشگاه را زیر سؤال ببرد. بعضی از استادانی که به عنوان نویسنده در دانشگاه مشغول کار بودند نگران بودند که انتشار این جزوات در اینترنت فروش کتاب های آنان را تحت تأثیر قرار دهد. مشکلات در ابتدای کار بسیار زیاد به نظر می رسید ولی طرح بالاخره به سرانجام رسید. آن هم با هزینه ای نسبتاً گزاف. برای اجرای طرح در دو سال اول مبلغی در حدود ۱۱ میلیون دلار کنار گذاشته شد و در نهایت با تصویب مدیران یک میلیون دلار به این بودجه اضافه شد. همچنین بر اساس پیش بینی های صورت گرفته برای انتشار تمام کلاس ها مبلغی در حدود ۲۰ میلیون دلار علاوه بر این ۱۲ میلیون دلار لازم است.
در میان کلاس هایی که به تازگی به روی وب منتشر شده اند عناوین بسیار جالبی به چشم می خورد به عنوان مثال درس شماره ۲۲‎/312 MIT که به نام مهندسی رآکتورهای اتمی است و درس شماره ۱۷‎/251 که به علوم سیاسی آمریکا شهرت دارد در میان کلاسهای قرار گرفته بر روی اینترناست. کمتر کسی فکر می کرد این گونه دوره ها در همان مرحله اول بر روی اینترنت قرار بگیرند. دست اندرکاران این طرح نشان دادند برای بالا بردن کیفیت کار از هیچ کلاسی روی گردان نیستند.
مطالب درسی که شامل امتحانات، جزوات آموزشی و منابع دیگر هستند به صورت فایل های PDF در سایت ocw.mit.edu قرار گرفته اند. این سایت با طراحی مناسب برای دسترسی سریع به حجم انبوه اطلاعات بسیار موفق عمل کرده است. بعضی از دوره ها به همراه فایل ویدیویی ارائه می شوند. علاوه بر این برای هر رشته forum و محل سایت های مخصوص پرسش و پاسخ ایجاد شده است.
البته به هیچ عنوان نباید تصور کرد استفاده از این دوره ها جای تحصیل حضوری در دانشگاه MIT را می گیرد. شاید بتوان گفت این تنها مسأله ای است که تمام افراد از استادان گرفته تا دانشجویان بر آن اتفاق نظر دارند. این کلاس ها در حال حاضر فقط برای کسانی که قبلاً تجربیاتی در رشته مورد نظر داشته اند به صورت جدی مفید است و البته تلاش بسیار بزرگی در رشد و گسترش آموزش الکترونیکی به شمار می رود.
اما شاید یکی از نکات جالب و تا اندازه ای غیر قابل باور اجازه ترجمه دوره ها به زبان های مختلف در سراسر جهان می باشد هر کس در سراسر جهان می تواند فایل ها را به زبان مورد نظر خود ترجمه کند ولی مسئولیت ترجمه به عهده شخص مترجم است و به هیچ عنوان هیچ کس اجازه دریافت پول بابت ترجمه و خدمات خود ندارد و MIT قادر است سایتی که با استفاده از خدمات این دانشگاه اقدام به برگزاری کلاس های غیر رایگان بکند را تعطیل کند.
اما کمی هم از مشکلات فنی بگوییم. سرورهای اصلی که دانشگاه مجازی را تشکیل می دهند عبارتند از دویست سرور قدرتمند در شبکه akamai ولی با این که سعی شده است فایل ها حجم بسیار کمی داشته باشد باز هم در برخی نقاط جهان مانند کامبوج و ویتنام دانشجویان به اندازه به اینترنت دسترسی ندارند که به راحتی بتوانند از مطالب درسی استفاده کنند. برای حل این مشکل دانشگاه هایی مانند دانشگاه فنی ویتنام یک شبکه اینترنت که حاوی فایل های مورد نظر است و به عبارتی mirror سایت MIT ایجاد کرده است تا دانشجویان به راحتی به تمام مطالب دسترسی داشته باشند. دانشگاه های اسپانیا و پرتغال برای ترجمه مطالب به زبان پرتغالی با MIT وارد مذاکره شده اند و به زودی ۲۵ کلاس به زبان اسپانیایی در سایت MIT قرار می گیرد. حتی دانشگاه اوکراین نیز با درخواست مشابه مشغول مذاکره با مسئولان دانشگاه MIT می باشد. احتمالاً آرزوی داشتن این دوره به زبان فارسی در سایت دانشگاه های ایران تقریباً آرزوی محالی است. به نظر می رسد بهتر است دانشگاه های ایران نیز به جای برگزاری انواع و اقسام سمینارهای مختلف در مورد آموزش الکترونیکی بدون هیچ گونه اقدام عملی تجربه اول خود را با چنین دوره هایی آزمایش کنند.
در سال گذشته بر اساس آمارهای منتشر شده کانادایی ها با بیش از ۵/۳ میلیون مراجعه بزرگترین جامعه مخاطبین دوره های MIT به شمار می رفتند. بعد از آنها آلمان و برزیل و کره جنوبی در مقام های بعدی قرار داشتند. اما محبوب ترین درس در کمال تعجب درس شماره ۲۴‎/00 یعنی لسفه بود. بعد از آن نیز درس های مربوط به مهندسی نرم افزار و ریاضی در دسته های بعدی قرار داشتند.
به هر ترتیب تجربه موفق MIT بار دیگر از قابلیت های عجیب شبکه جهانی حکایت می کند. امیدواریم ایرانیان نیز ثابت کنند تنها رشته مورد علاقه آنها در اینترنت فقط وبلاگ نیست.
دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار ۱٫۳۳/۵ (۲۶٫۶۷%) ۳ امتیازs موضوع : آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار   کسب مهارت برای ورود به بازار کار امروز در تک بوک میخواهیم سایتی رو به شما معرفی کنیم که میتونید توش […]

    ترفندهای جدید در پاورپوینت

    ترفندهای جدید در پاورپوینت ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز PowerPoint ابزاری ساده و پرکاربرد برای ارائه کنفرانس، سخنرانی و تحقیقات است و با امکاناتی که روز به روز به آن افزوده میشود، کار با این ابزار ساده تر از گذشته شده است.

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰ ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز تمام قسمت های ویندوز ۱۰ بهینه شده است از ابزارها گرفته تا قسمت هایی که مربوط به تنظیمات این سیستم عامل می باشد.

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰/ با عرضه ویندوز ۱۰ بررسی امکانات و ویژگی‌های آن آغاز شده است. اگر چه این ویندوز به علت برخی قابلیت هایش از توانمندی بیشتری برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران برخوردار است، اما مزایای زیادی هم دارد.

    ۳ راه برای حفظ محتویات حافظه فلش مموری

    اندازه مناسب و قابل حمل بودن سیستم‌عامل‌های مختلف، حافظه فلش مموری را به دستگاهی بسیار پرکاربرد برای انتقال اطلاعات تبدیل می‎کند.

    شناخت ۱۰ ویروس مخرب رایانه ای

    همزمان با افزایش بدافزارها، کرم‏های اینترنتی و تروجان‏ها، هکرها و سارقان اطلاعات همواره به دنبال راههایی به منظور سرقت اطلاعات و دسترسی به حسابهای بانکی و گاهی بوجود آوردن اختلالات الکترونیکی بوده ‏اند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi