جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مختصری درباره طراحی صفحات وب ۲

358

بازدید

تصاویر برداری مقیاس پذیر SVG
قالب تصاویربرداری مقیاس پذیر (SVG) در فاز نقشه‌های کاری V3C می‌باشد . SVG در XML در تشریح اشکال اصلی کاربرد دارد . مشابه بردارهای گرافیکی دیگر SVG هنگامی که با هنرهای خطی و اشکال کار می‌کند بهینه می‌شود .
 
SVG به کمپانیهای نرم‌ا فزار‌هایی که از SVG حمایت می کنند را می‌توانید در سایت زیر پیدا کنید :
 
ایجاد تصاویر
ایجاد تصاویر با کیفیت در وب نیاز به داشتن علم و کاربرد نرم افزارهای گرافیکی دارد و از این جهت طراحی وب برای استادان آن می‌تواند مشکل باشد . یک هنرمند گرافیک کار باید بتواند بخوبی تصاویر خوبی را ایجاد کند . اگر شما ذاتاً استعداد این کار را ندارید خیلی از منابع در روی وب استفاده از این عکسها را به طور مجانی برای شما ایجاد کردند . عکسهای با کیفیت خوب معمولاً مجانی نیستند ولی به هر جهت می‌توانید برای بدست ‌آوردن کیفت مطلوب از گرافیک‌ها در سایت های مختلف ثبت نام کنید . این حق اشتراک می تواند در محدوده حق اشتراک ماهیانه تا حق اشتراک سالیانه باشد .
تذکر
ابتداد مطمئن شوید که تصاویری که در سایت خود از آنها استفاده می‌کنید حق کپی برداری از آن مجانی است . متون بکار برده شده در وب سایت یا باید توسط شما ایجاد شود و یا برای دسترسی به آنها باید اجازه داشته باشید . همیشه جملات خود را از لحاظ قانونی بررسی کنید .
ویژگی ALT
ویژگی ALT متون اختیاری در مکانهایی از تصاویر بر روی صفحات HTML ایجاد می‌کند . گرامر استفاده از ویژگی‌ ALT به شکل زیر دنبال می شود :
 
ویژگی‌ALT برای مکان‌های زیر مهم است :
کاربرانی که گزینه نمایش عکس را در مرورگرهای خود غیرفعال کردند از این طریق می‌توانند آنرا بخوانند .
هنگامی که صفحه در حال بارگذاری است کاربر می تواند توصیف آنرا بخواند
 این گزینه برای کاربرانی که قدرت بینایی یا شنوایی کمکی دارند امکانات خوبی ایجاد می‌کند .
بهینه سازی تصاویر
یک طراح وب اگر نتواند تصاویر خود را بهینه سازی کند هیچ یک از توانمندیهای Gif  و jpg و png تشخیص داده نمی‌شود . این اشتباه غلط از آنجا ناشی می شود که بگویم هیچ یک از این قالبها از دیگری بهتر نیست . در صورتیکه در قبل گفتیم که هر قالب تصویر دارای توانمندی می‌باشد که آن را منحصر به فرد می کند. به عنوان یک طراح وب باید بیاموزید که چه نوع قالبی را برای ایجاد یک تصویر خوب و جذاب و بدون مشکل به کار برید استفاده از قالبهای Gif  یا Jpg شما را به استفاده از تصاویر بهینه مطمئن نمی‌سازد .
موارد زیر راهنمایی‌ است که شما را در بهینه سازی تصاویر کمک می‌کند :
  استفاده از رنگهایی که در وب امنیت دارند
 ایجاد یک لیست از رنگهای ممکن
  استفاده از رنگ‌های یکدست در هر جایی که ممکن باشد .
اجتناب از اثرات بصری نامطلوب تا جایی که مقدور است .
 استفاده از امکانات بهینه سازی .
منابع بهینه سازی
در حال حاضر خیلی از منابع وجود دارند که برای کمک به طرح بهینه سازی تصاویر در دسترس می باشند . روش اصلی برای بهینه‌سازی ، محاسبه کوچکترین مقدار نگ ممکن و انتخاب قالب فایلی است که می‌تواند کیفیت رنگ درخواستی شما را ایجاد کند . بیشترین استفاده معمول در بهینه سازی استفاده از نرم افزارهای Image Ready , Fire Works , Photo shop و … می‌باشد .
۲ روش بهینه ساز معمول دیگر که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند      Desktop Version , Online Version می‌باشند .
بهینه سازی تصاویر بر روی اینترنت به نوعی نیاز به حق اشتراک سالیانه دارد که این مقدار به طور زیادی بسته به تعداد صفحات و یا عکسهایی می باشد که شما می‌خواهید آنها را بهینه کنید . بعضی از سرویسهای دیگر مجانی هستند . یک طراح وب بطور ساده یک URL برای تصاویر وارد می‌کند . یعنی بر روی سایتی می رود که امکان بهینه‌سازی برای تصاویر را به ما می دهد . برنامه‌ای روی سایت برای بارگذاری و بهینه‌سازی تصاویر آماده می‌شود .
سپس طراح برای دسترسی به بهینه سازی تصاویر صاحب امتیاز می شود . سرویسهای زیر تصاویر بهینه Online ایجاد می‌کند .
 
Image نیز به همان روش ، تصاویر شما را بهینه می کند .
تکه تکه کردن عکس و بهم اتصال دادن
روش دیگری که برای کمک به بارگذاری عکسهای بزرگ در زمان کمی وجود دارد برش دادن عکس  می‌باشد . برش تکه‌های متعددی از عکس را در بر دارد . با استفاده از جداول HTML یک  عکس می‌تواند تجدید بنا شده و در پنجره مرورگر بهم پیوند داده می‌شود . برش‌ها نمی‌توانند تغییری در سایز عکس بوجود آورند اما بارگذاری عکس را سریعتر می‌کنند زیرا کاربر قبل از بارگذاری عکس قسمتهایی از عکس را می بیند .
خلاصه فصل
در این فصل در مورد نکات مهم در تصاویر وب و با بیشتر قالبهای معمولی و امتیازات آنها و نیز تفاوت بین تصاویر BMP بحث کردیم ابزارها و تکنیک‌های بهینه‌سازی عکسها آموختید .
چند رسانه‌ای
اهداف  فصل
 تعریف تکنولوژ‌ی‌های چند رسانه‌ای که وب می‌تواند آنها را نمایش دهد .
 بکارگیری اصول طراحی چند رسانه‌ای
 انتخاب بهترین چند رسانه‌ای برای سایت خود
مقدمه
تقویت غیر  قابل انکار تمامی سرگرمیهایی که بوسیله چند رسانه‌ایها ایجاب شده است وجه عمومی وب را برای ما محبوب تر کرده است . ویدئو ، انیمیشن و صدا تأثیرگذار  است ، و همه اینها زمانی آغاز شد که چند رسانه‌ایها به عنوان بستر بزرگی از فن‌آوری اطلاعات توسعه پیدا کرد و سرگرمیهای جذاب زیادی به رسانه‌ای که بطور نسبی یک رسانه بر پایه اطلاعات می‌باشد اضافه شد .
متأسفانه استفاده نادرست از چند رسانه‌ای‌ها برای کاربران و توسعه‌دهندگان وب ایجاد یاس و ناامیدی می‌کند . رشد سریع تکنولوژیهای جدید باعث می‌شود که یک چند رسانه‌ای چیزی بیشتر از یک پیامد اخلاقی برای توسعه دهندگان وب محسوب شود . شما نه فقط باید تکنولوژی امروزی در دسترس را بدانید بلکه نیاز دارید که ‌آنچه را که بعدها در اختیارتان قرار می‌گیرد را احساس کنید . وقتی به این مهم دست یافتید باید تصمیم بگیرید و بیاموزید که تأثیرات کدام تکنولوژی در آینده بهتر و موفق‌تر است . بعلاوه باید در نظر بگیرید که  کدام تکنولوژی چند رسانه‌ای برای نیازهای کاربرانتان بهتر عمل می‌کند و مناسب‌تر است .
چند رسانه‌ای  وب ‌سایتها
برنامه‌ریزی کلیدی موفقیت‌ در ایجاد چند رسانه‌ای برای وب سایت می‌باشد . هر چند که زمانی بیش نیست که چند رسانه‌ای‌ها ایجاد شده‌اند اما به کاربردن آن در وب بصورت یک علم کامل نیست .
بکار بردن چند رسانه‌ای‌ها بر روی وب با ابزارهای گوناگون و با تکنولوژی‌هایی
امکان پذیر است که همیشه در دسترس نیستند . در این بخش شما می‌آموزید که چگونه یک چند رسانه‌ای مفید و کارآ را ایجاد کنید . چند رسانه‌ای محبوبیت زیادی بر روی وب بدست آورده است زیرا پیشرفت آن در تکنولوژی اینترنت به شما این اجازه را می‌دهد که چند  رسانه‌ای‌های مختلف را بر روی صفحات وب با هم ترکیب کنید .
این تکنولوژی‌ها توسعه دهندگان وب را به یک رقابت فرا می‌خوانید . پیش‌بینی کنید که چگونه توسعه  دهندگان با نمایش عکس‌العمل تکنولوژی‌هایی را بر روی سیستم‌های گوناگون و مرورگرهای متفاوت به نمایش در می آورند که این امر نیاز به برنامه‌ریزی و صبر و حوصله و مقدار زیادی آزمایش دارد  .
امکانات جاری
امکانات جاری چند رسانه‌ای‌ها بر روی وب مشکل به نظر می‌رسند و یک طراح وب برای کاربرد این ابزارها و تکنولوژی‌ها کوشش می‌کند . در آینده تکنولوژی‌های جدیدی در گامهایی بلند و پرقدرت ظاهر خواهد شد به هر جهت طراحان امروزی با ۲ عامل بزرگ روبرو هستند  که عبارتند از پهنای باند و حمایت مرورگر از تکنولوژی مورد نظر . برای استفاده و لذت از این تکنولوژی جدید به یک پهنای باند بالا و حمایت مرورگر از Plungins و تعداد خاصی از نرم‌افزار‌ها نیاز داریم . بنابراین طراحان وب باید اندیشه کنند و فریب استفاده از تکنولوژی‌های پر زرق و برق  در صفحات خود را نخورند ، زیرا کاربران استاندارد بر روی ارتباط Dialup هستند و مرورگرهای معمولی از هر نوع تکنولوژی نمی‌توانند حمایت کنند . این امر به آن ارتباط Dialup هستند و مرورگرهای معمولی از هر نوع تکنولوژی نمی‌توانند حمایت کنند . این امر به آن معنی نیست که شما نتوانید از تکنولوژی جدید در صفحات خود استفاده کنید ولی باید مراقب باشید که در صورت استفاده خیلی از کاربران خود را محروم می‌کنید . اگر شما کاربران خود را تعریف کنید و بدانید که کدام گروهها هستند که برای حمایت از تکنولوژی شما آماده می باشد ، دیگر لازم نیست نگران ارتباط با بقیه کاربران خود باشید . بنابراین می‌توانید از تکنولوژی استفاده کنید که باعث  توسعه و پیشر فت سایت شما باشد .
بیشتر تصمیمات درباره استفاده از چند رسانه‌ای‌ها که ما بعداً در مورد آنها بحث خواهیم کرد در طی برنامه‌ریزی در حین طراحی سایت آماده می‌شوند .
عامل زمان
برای بقیه افکار و انتخاب منابع بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای کاربر یک الگوی جدید ایجاد می‌کند . برای مثال وقتی یک کاربر برای خرید یک کتاب یا مجله ثبت نام می‌کند یا مشترک می‌شود خود را درگیر کرده است چون شخص برای آن کتاب زمان و هزینه گذاشته است بنابراین ترجیح  می‌دهد که به جای خرید کتاب دیگر همان کتاب را بخواند . ولی در مقابل آن کاربران وب ترجیح می‌دهند که افکار خود را سریعاً تغییر دهند و به سایت دیگری مراجعه کنند . به هر  حال کاربران وب برای وقتشان سرمایه‌گذاری می‌کنند . تعیین مقدار زمان میانگینی که کاربران از وب استفاده می‌کنند مشکل است اما از نقطه نظر یک طراح زمان کاربران بسیار با اهمیت است و این زمان مشخص تا جایی باید محاسبه شود که بتوانید کاربران خود را نگهدارید . انتخاب صحیح چند رسانه‌ای به حفظ زمان بازدیدکنندگان کمک خواهد کرد و شانس بازدیدهای طولانی و عوامل بالقوه سایت را نیز افزایش می‌دهد .
انیمیشن
انیمیشن یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که وب را از بقیه رسانه‌ها مشهور تر کرده است . درجات مختلف انیمیشن از تصاویر Gif انیمیشن ساده تا عناصر تعبیه شده سه بعدی و محیط‌های مجازی می توانند دسته‌بندی شوند و به محسوس شدن حس حرکت و درگیر کردن تعدادی از کاربران کمک می‌کند . بعضی اوقات از این انیمیشن ‌ها برای جلب توجه و در مواقع دیگر برای شرح و تفصیل مفاهیم استفاده  می شود . طرح و ابزار هدفمند نه تنها فواید انیمیشن را از مسیر خود منحرف نمی کند بلکه به ارزش آ‌ن نیز می‌افزاید . بیشتر انواع انیمیشن‌های پایه Animated Gif و فایلهای Macromedia Flash می‌باشند .
Animated Gif فایلهای (Gif Animator)
در قبل گفتیم که یک فایل انیمیشن از جمع آوری عکسهای ساکن و حرکت آنها د رتوالی رشته با سرعت و تکرار طراحی شده است .  خیلی از لوگوها با Gif Animated طراحی شده است .  اغلب آگهی‌ها فایلهای Gif هستند که خود با  حرکتشان برای آگهی چرخش ایجاد می‌کنند . فایلهای Gif Animator برای نمایش اطلاعات اضافی در مکانی مانند صفحه نمایش می‌توانند خیلی مفید باشند و توانایی  جلب نظر کاربران را نیز دارند و حرکت را در فرم قالب  عادی به صفحات ساکن اضافه می‌کند .
رویدادهای ماوسی Rollovers
رویدادهای ماوسی حرکتی است که با رد شدن مکان نمای ماوسی بر روی مکانهای معین صفحه ایجاد حرکت می‌کند . به طور معمول رویدادهای ماوسی همراه با المانهای Navigation کاربرد دارند و آنها با نشان دادن عکس‌العمل نسبت به عملیات کاربر ، کاربر را درگیر می کنند  و با کاربر بصورت متقابل عمل می کنند و نیز بعضی از عناصر با بصورت ابر اتصال نشان می‌دهند . در حالت  عادی ابر متن‌هایی که در صفحه بصورت پیش‌فرض قرار دارند به رنگ آبی هستند و زیر آنها خط کشیده شده است و این روش ظاهر صفحه راکمی متفاوت می کند .
فایلهای Flash
Macromedia Flash بطور چشم‌گیری مورد قبول همگان قرار گرفته است . Flash یک فرم جدید از انیمیشن را که در قبل ایجاد آن آسان نبود، معرفی می‌کند ودر حالی که پهنای باند را حفظ می‌کند رسانه‌ای غنی عرضه می کند .
اجتناب از Animation
اسکرول کردن متن‌ها یکی از انواع انیمیشن‌هایی است که کاربران مایل به استفاده از آن نیستند . برای دادن اطلاعات خیلی مهم نباید اسکرول ایجاد شود زیرا احتمالاً کاربران توجه کمی به آ‌نها خواهند کرد .
صوت
صوت متفاوت از بقیه مندرجات است و کاربران برای دریافت آن رسانه به نوع نمایش استناد نمی کنند و محدودیت‌های سایز مانیتور، سیستم عامل و عمق و بیت رنگی نیز در آن وجود ندارد .
اصوات می‌توانند به دو روش جداگانه انتشار داده شوند  کاربر باید صورت را بارگذاری کند و سپس مراحل اجرا آن سیستم شروع می‌شود و یا فایل صوتی می تواند در قالب رشته‌ای توزیع شود . کیفیت اجرای هر فایل ضبط شده و ابسته به مراحل  و قالبهای استفاده شده و کیفیت دستگاه خروجی سیستم کاربر برای فایل دیجیتالی می باشد .
بارگذاری صوت
اولین صوت Audio در وب بارگذاری آن فایل می‌باشد . یک فایل می‌تواند در یک صفحه وب تعبیه شود و همراه با سایر فایلها مانند  عکسها بارگذاری شود . باید در نظر داشته باشید که زمان بارگذاری فایلهای صوتری بزرگ زیاد است و بر خلاف فایلهای متنی نیاز به حافظه بیشتری برای ذخیره و اجرا دارند  .
زمان بارگذاری یک فایل صوتی در مقایسه با زمانی که آن فایل اجرا می  شود زیادتر است و این مورد برای کاربران خیلی مناسب نیست  . فایلهای صوتی تعبیه شده از بقیه قالبهایی که به کاربر برای بارگذاری اجازه نمی دهد متفاوت است . آنها جزء مولفه‌ های ضروری سایت هستند و غیر قابل تفکیک می باشند . توصیه می‌شود فایلهای صوتی را تعبیه نکنید و به جای آن به کاربر اجازه دهید که خود آنها را بارگذاری کند و گوش دهد . در حال  حاضر یک فایل تعبیه شده صوتی همراه با متن در وب استفاده می شود فایل Flash می‌باشد. فایلهای Flash فایلهای صوتی را بی‌اندازه در سایز کوچک می کنند و بصورت جریانی برای کاربر تبدیل می‌کنند و زمان بارگذاری آن را برای کاربر کاهش می‌دهند .
جدول زیر فایلهای صوتی و پسوندهای آن را نشان می‌دهد :
 
انتشار صوت
مزیتی که در روش انتشار صدا با فایلهای صوتی بارگذ اری شده است این می‌باشد که کاربر مجبور نیست که به فایل گوش دهد . به مجرد آنکه اتصال با سرور منتشر کننده صدا برقرار می شود یک حافظه موقت ایجاد می شود . فایل صوتی اجرا می گردد . یک فایل صوتی MB 10 را در نظر بگیرید ، بارگذاری آن با یک ارتباط با خط تلفن غیر ممکن است . در این نوع قالبها فایل زمانی که بارگذاری می‌شود می‌تواند اجراء شود و زمان انتظار برای تحویل آن به کاربر کاهش می‌یابد . نمایش زنده قالبهای صوت برای انتشار تکنولوژی مفید می‌باشد . گوش دادن به یک فایل صوتی بصورت Online که در همان زمان کربر منتشر می‌شود می‌تواند با گوش دادن به رادیو قابل مقایسه باشد . وقتی انتقال جریان صورت می‌گیرد بارگذاری کامل می‌شود و سپس در حافظه ذخیره می‌شود . شبکه جریان صوت را به صحنه هدایت می‌کند . Real Palayer این توانایی را دارد که جریانی از فایلهای صوتی ویدئویی را از میان ارتباط آهسته kb 28.8  با کیفیت قابل قبولی اجرا کند .
ویدئو
ویدئو در گسترش تکنولوژی Multimedia می باشد که در وب مورد استفاده قرار می‌گیرد تاثیر بسزایی دارد . درحال حاضر ویدئو برای کاربرانی که از Dialup استفاده می‌کنند از کیفیت خوبی برخوردار نیست . دیدار هر سایت‌های جدید و بزرگ‌ مثالهایی از فایلهای ویدئویی جاری که با استفاده ازReal Player , Media Player و … سایر برنامه‌ها اجرا می‌شود را ارائه می‌کند .
در این تکنولوژی از (ویدئو) بطور معمول قدرت تفکیک کمی دارد . حرکت قاب آنها کند و دارای عدم تعادل است و در ابعاد نیز کوچک هستند و لی اکثر اوقات به طور معمول قابل مشاهده و فهم هستند . مانند صوت فایلهای ویدئو نیز می‌تواند بارگذاری و اجرا شود و بصورت جریانی به سمت کاربر جاری شود و پس از قطع جریان با نرم افزارهای اجرا کننده اجرا شود . انتخاب ویدئو و استفاده از آن با زیاد شدن پهنای باند افزایش یافته
است .
ویدئو کنفرانس ، تبدیل کنندگان داده در وب ، دوربین‌های وب به عنوان وسایل حمل و نقل در وب مورد استفاده قرار می گیرد .
ویدئو بر روی وب نباید برای اشخاصی که در خارج از شبکه مثل LAN یا اینترانت هستند اجباری باشد . شما باید اتصالاتی ایجاد کنیدو با ایجاد آنها به کار اختیار دهید که خود را انتخاب کند . برای کلیپ‌های ویدئویی بایدزمان اختیاری را در حدود چند دقیقه برای انتشار صوت برای کمک به‌حفظ پهنای باند و بارگذاری ،‌زمان ایجاد کنید .
Internet TV
Internet TV  هنوز به عنوان یک جزء محکم و ثابت توسعه پیدا نکرده است و عموماً هنوز به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط مردم با اینترنت نیست ولی بیشتر کارشناسان بر این باورند که این کار به زودی انجام خواهد شد . به طور معمول میکروسافت این تکنولوژی را داراست که نام آن Web TV می‌باشد و قسمتی از استراتژی  آن افزایش سود برای مصرف کننده می‌باشد . کنترل این وسیله شبیه به جعبه کابل و ارتباط با اینترنت با یک سرعت خط بالا می‌باشد . برای استفاده از Web TV کاربران نیاز به یک خط تلفن برای ارتباط با تلویزیون بر روی اینترنت دارند . به محض ارتباط کاربران می‌توانند تمام اعمال خود را مانند موج سواری در دریا بر روی اینترنت انجام دهد . کاربران می‌توانند از یک سایت دیدن کنند و تمامی  عسکهای آن مشاهده کنند و عکس‌العملهایی نیز برای کاربران در نظر گرفته شده که کاربران می‌توانند محصولات در دسترس داخل سایت بازدید کنند . شرکتهایی مثل سونی و فیلیپس در این تکنولوژی با TV Webtv.net متحد هستند .
اهداف یک سایت چند رسانه‌ای
چند رسانه‌ای‌ها مندرجاتی پرمحتوا ایجاد می کنند و روشهایی را برای شرح اطلاعاتی که مقصود آن واضح نیست بیان می دارند . در اوایل پیدایش چند رسانه‌ای وب متخصصان خبره وب آنقدر از این رسانه شگفت زده شده بودند که رسالت بزرگتر پیام آن را از یاد برده بودند . روشن کردن اهداف چند رسانه‌ای وب سایت قبل از ایجاد اولین صفحه یا ایجاد توالی انیمیشن سیار مهم است . د رابتدای کار با چند رسانه‌ای‌ها همیشه سئوالات زیر را ازخود داشته باشید .
۱ـ کاربران شما چه کسانی هستند ، پیام شما برای آنها چیست ؟
۲ـ تنظیمات یا بر هم‌کنش یا رابطه تقابل باید چگونه باشد ؟
۳ـ کدام یک ازالمانهای چند رسانه‌ای برای بر هم کنش وتکمیل پیام شما لازم هستند ؟
۴ـکدام نوع از ابزار و چه نوع مهارتی جهت ایجاد المانهای چند رسانه‌ای و ایجاد مطالب وب سایت نیاز دارید ؟
به عبارت دیگر هنگامی که کاربران سایت شما می‌بینند می‌خواهید چه عملی انجام دهند ؟ آیا می‌خواهید جسته گریخته مندرجات را بخوانند؟ خرید کنند ؟ پژوهش کنند ؟ یا در سیستم‌های بروز شده ثبت نام کنند ؟

سرانجام در نظر داشته باشید که
کاربران بعد از ورود در یک وب سایت و قبل از خروج از آن مایل به پرکردن یک فرم خواهند بود و یا به ثبت نام در صفحه مهمان ترغیب خواهند شد . کاربرا ن برای اطلاعات مربوط به محصولات فهرست شده از طریق Email ها یا تلفن‌های بدون صرف هزینه‌ یا پرکردن فرم های اختیاری در خواست خرید می دهند . ممکن است کاربران در جملاتی که در مورد کارتها می باشد ثبت نام کنند .
اساس طراحی یک سایت چند رسانه‌ای
طراحان یک وب سایت چند رسانه‌ای باید المانهای خود را در صفحه ارائه دهند . بنابراین باید انتظارات کاربران را تأمین کنند. هماهنگی این انتظارات وظایف ساده‌ای نیست و باید برای پیشبرد آن با یک سیستم توسعه یافته برنامه ریزی شود .
چشم‌انداز و تنظیمات
در طراحی سایت‌های دارای چند رسانه‌ای ها ، مکانهای عکس و تصاویر خود و چند رسانه‌ای ها بصورت تصادفی می باشند .
ایجاد یک وب سایت کشنده
طراحان وب باید بطور دقیق موقعیت و ارتباط بین تمامی المانها را بر روی صفحه مشخص کنند وتمرکز و کنترل خوبی روی ساختار صفحه داشته باشند . سایتها از مجازها و موضوعات بصری برای راهنمایی و دادن آگهی استفاده می‌کنند و تجربه خوبی مانند موج سواری از دیدن اولین صفحه به آخرین صفحه ایجاد می کنند به عبارتی طراحان سایتهای چند رسانه‌ای تولیدات خود را در جهت تمرکز و ایجاد بر م دلهای ذهنی روشن کاربرانی که بتوانند نقل کنند و و اکنش نشان دهند به انجام می‌رسانند . نظر به اینکه مندرجات سایت در حال تغییر است ، باید ساختار و عمل آنها به شکل ثابتی باقی بماند . مخصوصاً اگر شما انتظار داشته باشید که کاربران دوباره به سایت شما بازگردند . بر خلاف خیلی از باورها بیشتر مردم نمی‌خواهند که در هر بار بازدید مندرجات سایت شما را بازآموزی کنند .
فعل وانفعالات کاربران
وب کاران حرفه‌ای می توانند مندرجات سایت را از میان تعدادی مدلهای قابل قبول انتشار دهند که بیشترین موفقیت از آن مدل مارپیچی است و سه جزء اصلی دارد : علایق Farorites ، فعالیتها Activities ، تجزیه وتحلیل Analys . هر کدام از این المانها به صورت پی در پی  و تا جایی که تجربیات کاربران کامل شود یا کانالهای مسیریابی سایت جستجو شود . چگونه یک وب سایت می‌تواند با زمینه‌سازی تصاویر اصلی و ایجاد منوها و هدایت کاربران به اهداف در خواستی کاربران را جذب کند ؟
به خاطر داشته باشید که بیشترین تمرکز کاربران در مطالب وب سایت شما است . اگر کاربران از مطالب سایت لذت ببرند در اینصورت احتمال آنکه دوباره به سایت شما بازگردند بیشتر می‌شود . برای مثال کاربرانی که برر وی سایت‌های با کیفیت بالا در حال بازدید و بررسی هستند ،  اغلب از گذر زمان غافل می شوند . این نوع تفکر برای مشتریهای بعدی شما مخصوصاً برای کسانی که قصد خرید نیز دارند مطلوب  است یکی از اهداف وب کاران حرفه‌ای ایجاد تجربیاتی است که پتانسیل طبیعی مشتریان را کشف و توسعه
می‌بخشد . تحقیقات روانشناسی در مورد کسانی است که به این مراحل رسیدند .
 تمرکز
 مبارزه طلبی
 از دست رفتن هوشیاری
 از دست رفتن زمان
 گیج شدن
بنابراین برای کمک به کاربران در رسیدن به این موارد کلی باید سایتی ایجاد کنید که تمامی این موارد را حمایت کنند .
یک مثال دیگر در مورد سایت   می باشد که کاربران را بطور ناگهانی به پیشروی در این سایت تشویق می‌کند . تصاویر و مندرجات آنقدر پیش‌زمینه خوبی دارند که کاربران را برای جستجو بیشتر تشویق می‌کنند ، بعد به یکباره فعل و انفعالات شروع می‌شود و کاربران به مراحل ودرجات بالا هدایت می شوند . عکسهای گرافیکی پیچیدگی دارندو صدا و ویدئو نیز می‌توانند به یک پیش‌زمینه اضافه شوند . با هر بار کلیک روی کلیدهای Navigation کاربران برای موارد جدید جایزه می‌گیرند  این نوع مندرجات برای سایت‌های تجاری  خیلی مهم است ( تجارت ، خرید ، بازاریابی) اغلب سایتهای تجاری سعی می کنند برای جلوگیری از کاهش سرعت، از تحریکات کمتری برای جذب مشتری استفاده کنند . آنها برای ایجاد جذابیت و تحریک و تشویق کاربران تمایل به ایجاد متون جذاب می کنند .
انتخاب المانهای چند رسانه‌ای
دقیق‌ترین اعمالی که باید صفحات چند رسانه‌ای انجام دهند اداره کردن فضای صفحات و انتخاب قالبهای مناسب برای المانهای رسانه‌هاست . همانطور که تعداد Plug ins های قابل استفاده برای هر دو مرورگر IE و Netscape افزایش می‌یابد . تعداد قالبهای فایلی قابل انتخاب نیز بصورت‌هایی برای هر ۲ مرورگر افزایش می‌یابد .طراحان باید کوشش خود را برای جستجوی بیشتر Plugins های مورد استفاده مخاطبین انجام دهند . طراحان وب باید برای کاربرانی که Plugins های لازم را ندارند برنامه‌ریزی کنند . اتصالات یا دستورالعمل‌هایی را در جاهایی برای راهنمایی‌ نصب plugins ایجاد کنید . میکروسافت اغلب این مشکلات را شناسایی کرده و یا نصب اتوماتیک بیشتر plugins ‌های معمول زودتر از آنکه مرورگر فایلهای مورد نیاز را بخواند نصب می شوند . Netscape از منوی     Helpخود اتصالی را برای بارگذاری صفحات به منظور    plugins ایجاد می کنند . چنانچه در مورد قالبهای مورد استفاده فکر می کنید برخی از المان چند رسانه‌ای را در نظر آورید برای مثال از خود بپرسید که آیا Java Script برای سایت شما مهم است یا فقط به صرف اینکه می توانید می‌خواهید آن را اضافه کنید؟
بطور مشابه دلایل خوبی برای استفاده از اپلتهای جاوا یا جاوا اسکریپت و یا جایگیری جاوا در نوار وضعیت نیز وجود د ارد .
یک طرح خوب از مندرجات و طراحی گرافیکی برای خشنودی انتظارات کاربران می‌تواند کا فی باشد . افکت‌های Mouseover و Rollovers یا واکنشها و عمل‌های تقابلی ایجاد می‌کنند . نمودار زیر نشان می دهد که کدام قالب بهتری قالب برای چند رسانه‌ای می باشند  و این نتیجه‌گیری با بکاربردن قالبهای متفاوت  حاصل می شود .
بهترین طراحان  وب برنامه‌هایی دارند و می دانند که چگونه از ابزارها و المانهای چند رسانه‌ای استفاده کنند . شاید هیج یک از طراحان وب ندانند که باید در ابتدا به عنوان آسیستان یک طراح شروع به کار کنند تا بتوانند با منابع و ابزارهای مورد نیاز برای یک سایت آشنا شوند . همچنین باید سعی کنند که محاسبه کنند که چند درصد از کاربران مورد نظر مرورگرهایی با قابلیت Java دارند و یا فایل به بارگذاری Plugin هستند .
ایجاد کننده چند رسانه‌ای
هر برنامه چند رسانه‌ای می تواند محرکی جهت استفاده از ابزارهای جدیدی که به شما برای بنا کردن المانهای قوی چند رسانه‌ای کمک می کند ، باشد . چرا که هر نرم افزار ویژگیهای خاص خود را د ارد و هر یک می تواند برای بهینه سازی عوامل نمایش انتخاب شود بعلاوه وسعت تیم طراحی شما می‌گوید که در فاز طراحی چه نقشی را خود ما ایجاد می کنیم و چه عوامل دیگری باید در کار درگیر شوند . در فازهای طراحی باید فرصتهایی را برای محاسبه نقاط قوت و ضعف سایت خود داشته باشید . همچنین شما به عنوان یک طراح وب باید وقوف  کامل به زمان داشته باشید و آن را به عنوان یک بار اضافی برای کاربرانی که در حال حاضر حتی اضافه بازدید دارند تلقی کنید . تکنیکهای تجارت الکترونیک و قابلیت‌های همکاری بین سیستم عامل‌های مختلف و سخت ‌افزارهایی که می‌توانند برای سیستم‌های مختلف  به کار گرفته می شوند همه و همه باید به دقت در نظر گرفته شوندو ب کاران حرفه‌ای باید همه این موارد را در نظر بگیرید .
برنامه‌های جدید دائماً چند رسانه‌ای های بزرگتر و مقبول‌تری را بر روی وب مطرح می‌کنند . در مراحل توسعه امروزی هیچ رسانه‌ای استانداردی نیست که بتواند بگوید که کدام نرم‌افزار بر روی اینترنت بهتر کار می کند . برای ایجاد چند رسانه‌ای خوب باید کلیه منابع و امکانات در قالب برای ا یجاد بهترین تکنولوژی به کار گرفته شوند.
با رشد و ازدیاد مصرف کنندگان علاقمند ، فعالیت خرید و تجارت سئوالات شما پیرامون محورهای زیر قرار خواهد  گرفت .
چگونه شرکت ما بهترین بهره را از دانش برنامه‌های تقابلی وب و مندرجات چند رسانه‌ای برای موفقیت‌ در ایجاد توانایی برای مشتریان ( قبل از رقابت ) انجام می دهد ؟ این سئوالات تجاری از تصاویر سنتی که در مورد تأکید در تکنولوژی وب می باشد  متفاوت است ؟ یک صفحه وب فقط در چند ثانیه خواننده را ملزم و علاقمند به محتویات داخل سایت می کند .
حس و نگاه صفحه ابزار مهمی برای این فعالیتها می باشد.  گرافیک‌ها قسمت مهمی از مشاهدات کاربران شما هستند . به این دلیل نمایش گرافیک‌ها قسمت مهمی از توسعه وب می باشد و اولین صفحه از سایت شما باید گذرگاهی نمایش دقیق اجزاء برای کاربران به منظور جمع آوری اطلاعات باشد . این نوع قالب پیمایش به در راه مشخص به کاربران کمک می کند .
Java  Plug Ins
یک طراح وب باید  در راه انتخاب ساختار و المانی که کاربر برای اجراء آن نیاز به زمان برای بارگذاری دارد ما نند اپلتهای جاوا اندیشه کند . موقعی که Java اجازه  اجرا شدن بدست آورد مباحث مهمی در پی آن ایجاد می شود . بیشتر کاربران ترجیح می دهند که بجای ارسال مندرجات تنها ابزارهای لازم جهت استفاده از آنها را ارسال کنند . بیشترین  نظریه ها مبین این است که مشکلات زیادی برای جاو وجود دارد مثلاً ترس  از کار افتادن کامپیوتر هنوز وجود دارد . خیلیها بر این باورند که بیشتر مشکلات جاوا ناشی از زبان آن نیست بلکه از اجرای آن در محیط ایجاد نمی شوند و لی چیزی که  مهم است این است که طراحان می توانند کنترل خوبی بر روی سیستم کاربر داشته باشند .
متصور ساختن  و درک ذهنی از کاربران
ابتدا یک تصویر ذهنی از کاربران سایت ایجاد کنید . اگر شما  دقیقاً بدانید که کاربران که هستند پس می توانید درک  خوبی از سخت افزار و مرورگری که آنها استفاده می کنند داشته باشید.
اندازه مانیتور آنها چقدر است ؟ inch 14 یا inch 21 ؟ چه نوع کارت گرافیکی دارند ؟  از کدام نوع حافظه  استفاده می‌کنند و این حافظه چقدر است ؟ همانطور که می دانید وظیفه اصلی یک کارت ویدئویی نگهداری یک عکس برای دادن اجازه به مانیتور برای نمایش آن است . بنابرانی کاربرانی که کا رت ویدئویی دارند Ram بیشتری نیاز دارند و آنها می توانند از جهت رنگ و پیکسل تصاویری مطلوب را ارائه دهند . یک  عکس با کیفیت ۴۸۰*۶۴۰  با ۲۵۶ رنگ به بیشتر از kb 300 حافظه نیاز دارد . برای کاربران دیدن یک عکس بطور درست و دقیق حداقل نیاز به MB2 حافظه می باشد پس بنابراین باید بدانید برای کدام کاربر سایت طراحی می کنید ؟
برای کاربری با بیشترین و بهترین جزئیات ؟ حداقل تجهیزات ؟ یا مابین آنها ؟
اگر چه توسعه وب بدون وقفه شروع شده است اما کیفیت موجود کارتهای ویدئویی در اینترنت می تواند نامنظم ، نقطه به نقطه شده و خیلی کوچک باشد و بعضی اوقات را در کمتر از یک هشتم سایز صفحه نمایش  اجرا می شود .
انواع کارت‌های گرافیکی که معمول هستند
از سالهای پیش تکنولوژی Intel MMX شتابدهنده‌های چند رسانه‌ای را در یک تراشه تعبیه کرد . حذف کارتهای شتاب‌دهنده گرافیکی و ویدئویی با هم صورت می‌‌گیرد . ا گر حدود نصف کاربران سایت شما به انتخاب خوب چند رسانه‌ای وابسته باشند اکثر کاربرانتان خرسند خواهند بود و شما دیدگاه خوبی از نظر کاربران سایت خود خواهید داشت .
کارآیی
می‌توانید عکسها ، انیمیشن‌ها ،‌اصوات و عکسهای کوچکتر و فشرده‌ شده با نرم‌افزارهای ویژه طراحی و برای استفاده در روی اینترنت ایجاد کنید .
این نرم افزارها به شما اجازه می‌دهند  که شما کارهای زیادی را برای بهینه سازی گرافیکی در مورد تصاویر غیر متحرک و فایلهای ویدئویی به کار برید . نتیجه پایانی این فشرده‌سازی ، ساختن فایلهای  کوچکتر بدون کاهش کیفیت می باشد.
خصوصیت دیگری که باید در نظر داشته باشید ذخیره کردن فایلهای چند رسانه‌ای بطور Local زمانی که دستورالعمل های آن بر روی اینترنت یا اینترنت نگهداری شود .
بعضی از برنامه‌های ایجاد چند رسانه ایها مثل :
Asymetrix Muluimedia,Macromedia Authorwar Tool Book و Director به شما اجازه می دهد که فایلهای چند رسانه‌ای را از منابع محلی درخواست کنید ( مثل شبکه یا CD ROM )
تخلف قانون کپی برداری
هر چند که کاربران می توانند موارد زیادی را بر روی اینترنت ببینند و یا بازیافت کنند اما استفاده کاری از آن  عملی نامناسب و غیر قانونی است .
نظر به اینکه در توسعه وب برنامه‌هایی برای ردیابی از بازدیدکنندگان سایت ابداع شد ، آنرا به تدریج از تعداد کاربران مجهول کاسته می  شود.
لذا از مجهول بودن کاربران کاسته خواهد شد . به خاطر آورید که استفاده و انتشار اسناد بدون اجازه از ایجاد کنندگان آن تحت قانون کپی رایت  غیر قانونی است . ( متون ، هنر ، موزیک ، …)
در نتیجه برای اجتناب از مجازات قانونی همه طراحان باید تعبیر کلیه قوانین مربوط به این موضوع را در نظر بگیرید .
بارگذ اری و Plug Ins
اهداف
 بیان تکنولوژی plug ins
 نصب Flash player , Macromedia Shockwave
نصب Real Net Works Real Player
اتصال به فایل با قابلیت بارگذاری
مقدمه
یک مرورگر وب به خودی خود نرم افزار قدرتمندی می باشد اما وظائف آن محدود است . اما زمانی که یک وب سایت که یک رسانه تعاملی است و مملو از مندرجات فریبنده چند رسانه‌ای است و بیشتر آنها نیز با مرورگر تنها قابل دسترس نیستند . کاربران نرم افزارهای افزودنی نظیر Plug ins نیاز دارند .
plugins تنها نرم افزاری نیست که به مرورگر برای انجام وظائفش کمک می کند بلکه آنها رمزهایی هستند که خود را بصورت قسمتی از مرورگر در می‌آورند .
plugins امکان اختیار به کاربر می دهند زیرا به کاربر اجازه می دهد که کارآیی مرورگر خود را تخمین بزند . به عبارت دیگر مشکلات دیگر می تواند پیش‌روی نصب یک plugins ایجاد شود که معمولاً کاربران سایت را مجبور به بازدید از سایت دیگری که عمل بارگذاری را بالقوه انجام می دهد ، می‌کند . طراحان وب باید تمامی مضرات و آگاهی از محتویاتی که برای اجراء شدن نیاز به plug_ins دارند را به دقت در نظر بگیرند . تمامی این اختیارات و مضرات و نیز آگاهی به استفاده از محتویاتی که به plugins نیاز دارند ، بوسیله وب باید در نظر گرفته شوند . در نهایت آیا بهره‌ای که از استفاده از plugins به ما می رسد از ضررهایی که برای کاربرد دارد بیشتر است ؟
تکنولوژی  plugins
اگر بخواهید از المانهای چند رسانه‌ای زیادی در سایت خود استفاده کنید باید بدانید که احتیاجات مرورگر برای دیدن مندرجات داینامیک چیست؟ plugins امکان دیدن ویدئو ، دنیای سه بعدی گوش دادن به فایلهای صوتی و اثر متقابل اشیاء چند رسانه‌ای داینامیکی را فراهم می کند . این فصل برای شما تکنولوژی plugnis در توانائیهای مرورگر برای دیدن و و اکنش متقابلی با موارد جدید استنباط یافته است . بعضی اوقات قالبهای جدید به وسیله مرورگر حمایت نمی‌شوند ،‌که این رشته بیشتر شامل چند رسانه‌ا‌ی‌های قابل دسترسی در وب ، می باشد که شما باید هنگام استفاده از سایت آنها را در نظر بگیرید .
کمپانیهای فروشنده نرم افزار در  حال ایجاد plugins هایی با حرکات  حیرت‌انگیز هستند .
در حال حاضر حداقل ۱۷۴ ، plugins اختصاص برای NetScape Navigator به تنهایی وجود ارد تا چند سال پیش فقط مقدار محدودی plugins وجود  داشت . بیشتر این plugins ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که ازچند رسانه‌ای هایی که داینامیک ، تعاملی و قوی‌تر از آنچه که قبلاً تصور می شده بتوانند حمایت کنند .
plugins چیست؟
plugins یک نرم افزار محرک و پویا است که منشا آن یک پایگاه داده ویژه و مرورگری مثل IE یا Netscape Navigator می‌باشد . هدف plugins ابتدایی توسعه کارآیی مرورگر بوسیله ایجاد قالبهای چند رسانه‌ای موثر و یکپارچه  می‌باشد .
plugins چگونه کار می کند ؟
وقتی مرورگر با فایلی روبرو می شود که آن را حمایت نمی کند . برنامه‌ای شروع به کار می کند که سازگار با نوع آن فایل است . وقتی که برنامه آغاز به کار می‌کند یک فرم از کاربر جدید مانندReal Player , Quick Time می‌گیرد و پنجره جدیدی در مرورگر آغاز به کار می‌کند . plugins ها می‌توانند همزمان از جریانهای متعددی حمایت کنند و اطلاعاتی که مرورگر نشان می دهد را حمایت کنند . بنابراین plugins ها ، عمل فیلتر ، تولید و ترجمه را انجام می‌دهند یا از اینترنت و د اده‌های اینترنتی استفاده می‌کنند .
چگونه این جلوه توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد ؟
قبل از آنکه امتیازات و توانائیهای plugins را بدانید باید فایلهای چند رسانه‌ای را به منظور ایجاد یک برنامه فشرده برای ساختن plugins ایجاد کنید . این برنامه‌ها فایلهای چند رسانه‌ای را جهت اجرا فشرده می کنند و آنها را جهت دهی می نمایند .
متأسفانه بیشتر فشرده‌کننده‌ها قالب اختصاصی ایجاد می‌کنند که فقط با plugins ها ویژه‌ای خوانده می شود . خبر جالب توجه آن است که بیشتر فشرده‌کنندگان plugins زمان بارگذاری را بهینه می کنند ،‌سایز فایل را افزایش داده و به طور زیادی فعل و انفعالات چند رسانه‌ای را افزایش می‌دهند .
و نقطه انتخاب plugins اولیه  توسط طراحان برای زمان ذخیره سازی سایت اهمیت دارد . برای مثال Writer باید از Adobe Acrobat برای ایجاد فایل Acrobat Reader و برای ایجاد یک فایل Real Audio باید از Real Net Work استفاده کنید .
معمولاً برای ایجاد این قالب‌ها باید برنامه‌ایی خریده شود در صورتیکه برنامه‌های مربوط به مشاهده آنها بصورت plugins و مجانی است . وظیفه ما به عنوان یک طراح وب این است که تجربیات کاربران را در سایت به کار گیریم . یکی از اصول مهمی که در این زمینه باید رعایت شود اولین لحظه‌ای است که کاربران plugins را بارگذاری و نصب می‌کنند .
نصب plugins
با وجود آنکه روش نصب plug-in خیلی سریع بصورت استاندارد در آمد بعضی اوقات بعضی از نتایج غیر قابل پیش‌بینی نیز اتفاق می افتد و این امر به خاطر آن است که بیشتر تنظیمات متفاوت و به طور واضح وابسته به انتخاب مرورگر سیستم عامل کاربران  است .
plugins می‌تواند به ۳ روش pre Installation , Offline , Online نصب شود .
نصب به صورت Online
نصب Online بدون احتیاج به خروج از جلسه مرورگر آنجام می شود . به عبارت دیگر کاربران نیازی به Restart کردن مرورگر ندارند . اگر ممکن باشد باید صفحه خود را طوری طراحی کنید که کاربران موارد دیگری برای دیدن و یا خواندن در حین نصب plugins و یا فایلهای بارگذاری بزرگ داشته باشند .
نصب به صورت Offline
نصب Offline نیاز به بارگذاری فایل plugins توسط کاربر، بستن مرورگر و آغاز به کار نصب فایل plugins دارد و وقتی کامل نصب شد کاربر ممکن است که نیاز به Restart کردن کامپیوتر برای اعمال تغییرات و اثر دادن نتیجه داشته باشد . کاربران به جهت نصب دقیق قبل از شروع به بارگذاری راهنمایی می‌شوند . این نوع از plugins ها تلاش زیادتر کاربران را می طلبند چرا که کاربران باید ارتباط خود را تجدید کرده و سپس سایت شما را ببینند .
Installation-pre
بعضی از plugins های معمولی در حال حاضر بوسیله پردازش گرو مرورگر نصب می شوند این نوع plugins های وب برای کاربر بسیار مفید می‌ باشد . این نوع plugins می‌تواند تشخیص دهد که بعضی از plugins های معروفی که بر روی مرورگر نصب می شوند عبارتند از:
, Shockwave Macromedia Shockwave Flash Player , Shock Wave Macromedia .   
که از خانواده اجرا کنندگان چند رسانه‌ای و برای ارائه و مشاهده دامنه گسترده چند رسانه‌ای‌ها می باشد .
Flash Player , Shockwave می‌توانند مندرجات چند رسانه‌ای را در بازیهای تقابلی برهمکنشی با کاربران و نیز اصوات شامل کنسرتهای زنده و رادیو ، نمایش داده و اجرا کنند .
Shockwave با وب در سال ۱۹۹۵ و Flash در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. نظر به اینکه هزاران سایت برای استفاده از رسانه‌ها طراحی شدند Shockwave و Flash برای سیستم‌های ویندوز مکینتاش Mac در دسترس می‌باشند . طبق با اخبار رسانه‌ها ۹۶ درصد از کاربران وب Flash را از ژانویه سال ۲۰۰۱ نصب کردند . بعلاوه این آمارها را می‌توانید در سایت فوق پیدا کنید .
 
Reader Adobe Acrobat
Adobe برای کمک به انتشار اسناد قابل توزیع از فایلهای موجود معرفی شد . این ابزار قالب فایلهای اسناد (سبک PDF )   (Portable Document Format ) ایجاد می کنند که بصورت pdf . پسوند استفاده می شود . فایلهای  pdf به وسیله برنامه‌Acrobat Reader خوانده می‌شوند .
یک مرورگر Plugins می‌تواند به طور مجانی آن را بارگذاری کند . بسیاری از اسناد موجود در ارگانها نمی‌توانند به آسانی بوسیله فایل HTML نشان داده شوند . این اسناد برای نگهداری می توانند به فایلهای Adobe Acrobat برگردانده شوند . برای مثال اسناد تگهای IRS به آسانی در HTML ایجاد نمی شود. بنابراین IRS همه تگها را به فایل pdf در Acrobat برای آسان کردن بارگذاری از وب سایت تبدیل می‌کند . اگر برنامه Acrobat Reader را داشته باشید می‌توانید این فایلها را در قالبهای اصلی خود بارگذاری کنید ، آنها را چاپ کنید و به همان حالتهایی که از اداره پست یا یک کتابخانه محلی دریافت می‌کنید از آنها استفاده کنید . این قالب در وقت و زمان شما صرف جویی می‌کند و اطمینان می دهد که تمامی اسناد به همان صورت اصلی وارد شده است . فایلهای pdf شبیه به فایلهای Post Script هستند اما فرم فشرده ، آن را برای انتشار الکترونیکی در اینترنت و محیط‌های اینترانت مناسب تر می‌کند . یک فایل pdf معمولاً به فضای کمتری نسبت به فایلهای PostScript نیاز دارد .
از پردازشگر Word و برنامه‌های صفحه گسترده می‌توانید اسناد خود را بدون بازنویسی چاپ کنید نیز می‌توانید فایلهایی را برای مشاهده Online ویا چاپ با نرم‌افزارهای مشابه ایجاد کنید . Acrobat  مندرجات را در امتداد هر رسانه الکترونیکی انتشار می‌دهد .
Real Network , Real Player
به مرورگر اجازه می‌دهد که جریان فایلهای ویدئویی و صوتی را در هنگام انتشار اجرا کند قبل از انتشار تکنولوژی کاربران مجبور به بارگذاری فایل صوتی و ویدئویی به طور کامل می باشند تا بتوانند آن را اجرا کنند . Real Player از جریان تکنولوژی استفاده می‌کند و به محض ارتباط با سرور شروع به اجرا می‌کند . کاربران نیازی ندارند که صبر کنند تا تمامی جریان بارگذاری شود زیرا اگر فایل بزرگ باشد زمان زیادی را می‌گیرد . امواج رادیویی و ویدئویی انتشار داده می‌شوند و در حین اجرا ارسال می گردند و سپس برای جلوگیری از کاهش سرعت از  حافظه فراخوانده می‌شوند .
ایجاد یک فایل با قابلیت بارگذ اری
برای ایجاد یک فایل با قابلیت بارگذ اری باید به فایلهایی متصل شوید که از نوعی باشند که به طور طبیعی به وسیله مرورگر ویا با Plugins حمایت شوند .
چرا فایلها بارگذاری می‌شوند ؟
در هنگام استفاده از تگهای HTML یک ابر اتصال به صفحات دیگر را با استفاده از یک تگ ایجاد می‌کنید .
تگ Anchor
 
مرورگر صفحه ویژه‌ای از سرور درخواست می‌کند و سپس صفحه در پنجره مرورگر به نمایش در می‌آید . مرورگر هر فایلی را که بتواند تشخیص دهد نمایش می‌دهد و اگر مرورگر نتواند یک فایل را به طور کامل تشخیص دهید به دنبال Plugins می‌گردد که بتواند از این فایل حمایت کند و اگر نتواند پیدا کند به شما اجازه بارگذاری آن را نمی‌دهد برای مثال :
 
اگر با Realplayer کار کنید به شما اجازه داده می‌شود که فایل را بارگذاری ک نید .
اتصال به فایلها
مثال زیر نمونه‌ای از بارگذاری یک اتصال با استفاده از فایل Adobe Acrobat می باشد .
 
وقتی کاربر بر روی اتصال کلیک می کند اعمال زیر ممکن است اتفاق بیافتد :
 اگر کاربران از قبل Acrobat Reader را بارگذاری و نصب کرده باشند خواننده مجله را در مرورگر بازخواهد کرد و یک سری ابزار برای کار با فایل را اضافه خواهد
کرد .
اگر کاربران Acrobat Reader را بارگذاری و نصب نکرده باشند مرورگر به شخص برای بارگذاری فایل اعلام می‌کند سپس کاربر باید وارد سا یت Adobe شود و Acrobat Reader را برای دیدن فایل بارگذاری کند .
مثال : بارگذاری یک اتصال power point و یا  سند Word مراحل زیر را دنبال می‌کند :
 
وقتی کاربر اتصال را کلیک کند دو نتیجه اتفاق می‌ا فتد :
 اگر کاربر Office 97 داشته باشد گزارش در پنجره مرورگر نمایش داده می‌شود   و Word آغاز به کار می‌کند .
 اگر کاربران Office 97 نداشته باشند به آنها اجازه داده می‌ شوند که آن را بارگذاری کنند و کاربران باید به نرم‌افزار‌های power point و یا word دسترسی پیدا کنند .
ایجاد اتصالاتی برای plug-ins
به عنوان یک طراح وب همیشه نمی‌توانید محاسبه  کنید که کاربران plug-ins آماده برای قالبهایی که شما استفاده می‌کنید را دارند ؟ اگر شما از فایلهای Acrobat Reader استفاده می‌کنید یک اتصال به سایت Adobe به منظور اینکه کاربران در صورت تمایل بتوانند Acrobat Reader را بارگذاری کنند ایجاد کنید اگر شما از فایلهای Real Player استفاده می‌کنید یک اتصال به سایت Real Network و بقیه منابعی که فکر می‌کنید کاربران برای دیدن و پیمودن سایت به آنها نیاز دا رند ایجاد کنید .
شناخت و تعیین هویت بارگذاری برای کاربران
هنگامی که یک اتصال با قابلیت بارگذاری ایجاد می‌کنید باید دو قسمت اطلاعات برای آن ایجاد کنید ، یکی نوع فایلی که کاربران می‌خواهند بارگذاری کنند و دیگری سایز آن فایل ، برای اینکه کاربران بدانند برای بارگذاری آن به چه مقدار زمان نیاز دارند و نیز باید از تصاویری برای ارتباط دادن  کاربران با پسوندهای فایل استفاده کنند .
انتخاب plug-ins
حال نیاز دارید که تصمیم بگیرید که در سایت از کدام plug-ins می‌خواهید استفاده کنید و نیز اینکه آیا بیشتر فایلهای pdf ایجاد می‌کنید یا بیشتر از قالبهای HTML استفاده می‌کنید ؟ آیا کاربران شما از امواج رادیویی و صوتی استفاده خواهند کرد یا  غیر از آن ؟ آیا از فایل‌های Flash استفاده خواهید کرد ؟ شما باید برای حمایت بیشتر مرورگرها و تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید .
فرآیند توسعه وب
اهداف
 ویژگی‌های مشترک تیم‌های مختلف طراحی وب
 تشریح مقاصد مهم در طراحی وب
 توسعه وب سایت با جملات صریح
 توصیف مفهوم کارآیی سایت
مقدمه
در اوایل پیدایش وب کوششهای انفرادی در جهت ایجاد یک سایت معمول نبود . در خیلی از کمپانیها ، مدیر سیستم وظایف توسعه و ذخیره سازی وب را تنظیم می‌کرد . حتی هنگامی که کمپانیها در خواست کمک می‌کنند اغلب به اصرار دارند که یک پیمانکار تمامی وظایف از ایجاد فایلهای گرافیکی تا برنامه‌نویسی را انجام دهد . با توسعه روز افزون وبه  طبع آن پیچیده‌شدن آن فرآیند توسعه انفرادی بطور محسوس از بین رفته است . امروز توسعه دهندگان وب بطور معمول وظایف خود را بصورت سیستمی انجام می‌دهد . ترکیب این تیم‌ها ممکن است در  کمپانی‌های مختلف متفاوت باشد ولی همه آنها ویژگی‌های مشترکی دارند . در این فصل درباره مراحل توسعه وب و ابزارهای طراحی آن بحث خواهیم کرد.
تیم طراحی
مفهوم تیم در محیط‌های کاری جدید نیست  به هر جهت به تازگی تیم‌هایی برای توسعه وب ایجاد شده است . انفرادی بودن توسعه وب در سالهای قبل بدلیل نداشتن علم کافی در مورد تکنولوژی وب و محدود بودن سرمایه علمی و مدیریت و منابع توسعه بود . ولی امروزه دیگر به آنگونه نیست و مدیریت به عنوان یک نیاز برای تکنولوژی توانایی وب ضرورت دارد و تیم‌طراحی برای پروژه‌های وب  توسعه آن سازماندهی و به کار برده می شوند . بی شک داشتن نیروهای خلاق در زمینه‌های متفاوت بطور انکارناپذیری مفید است . جمع شدن این نیروهای خلاق تمرین خوبی است و اگر پروژه وب همین چرخه را در پروژه‌های تجاری دیگر نیز دنبال کند نتیجه آن امیدوار کننده خواهد بود .
کارشناسی در نقاط زیر می‌تواند در خیلی از تیم‌های طراحی چندگانه نشان داده شود.
 مدیریت پروژه
نوشتن و ویرایش
 طراحی گرافیک
 تکنولوژی
 بازاریابی
 معماری اطلاعات
مدیریت پروژه
تهیه و ایجاد یک وب سایت به تواناییها و مهارتهای متعددی نیاز دارد که به ندرت در یک نفر پیدا می شود . وقتی یک طراح وب نقش یک مدیر پروژه را بر عهده می‌گیرد اولین وظیفه‌ آن درک مهارتهایی است که برای ساختن و ذخیره کردن یک سایت به آن نیاز دارد . سپس باید بدانید که موجودی مهارتهای سازمان خود را هستند و یک طراح وب باید بیشتر از نحوه ایجاد و ذخیره یک وب سایت آگاهی داشته باشید . وب سایت ترکیبی از نیازهای موجود در مدیریت تکنولوژی و منابع  انسانی است . هر وب کار حرفه‌ای توانائی‌های متفاوتی در قسمتهای مختلف ارائه می‌دهد . معمولاً در تیم توسعه وب مهارتها انتظام زیر را دارند .
 
هر حرفه تخصصی مهارت متفاوتی را برای تنظیم کار دارد و اگر شخصی باشد که تمامی این مهارتها برنامه‌نویسی، چاپ ، طراحی و دیگر مهارتهایی که برای توسعه سلیت نیاز است ) را دارا باشد ، احتمالاً ایده‌آل است .  واقعیت این است که این مهارتهای فردی بی نهایت مهم است و طراحی وب تمرینی در اتحاد طراحان و تکنولوژی‌ها برای رسیدن به منظور درخواستی است . چرا که ما با منابع و مهارتهای محدود  در دنیای واقعی سرو کار داریم و توسعه وب بیشتر شبیه به یک هنر می باشد تا یک علم و آن هنری است که نیاز دارد که شما بهترین تولید و منابع در دسترس را برای آن ایجاد کند . واقعیت امر آن است که بینهایت نادر است که شخصی بتواند تمامی این مهارتها را باهم داشته باشد . زیرا در دنیای واقعی ما با مقدار کمی از منابع و مهارتها مواجه هستیم و توسعه وب بیشتر شبیه به یک هنر می‌باشد تا یک علم . هنری که نیازمند به ساختن بهتری تولیدات بامنابع موجود است .
روش اجراء از بالا به پائین
در این روش سعی بر آن است که طراحی از پایین به بالا صورت گیرد . ظاهر شکل سایت را تعریف و طراحی نمایید . سپس عکس العمل کاربر را با طرحی خاص تطبیق دهیم . در هر حال، فرآیند طراحی بر پایه شناخت عملکردهای یک سیستم  مطلوب در پاسخ به رفتار کاربران متمرکز می‌باشد . بنابراین فرآیند طراحی سایت بر عکس می باشد . شکل و عملکرد سایت وب زمانی پدیدار می‌شود که دیدگاههای  مختلف کاربر از دیدگاه او  و بصورت پایین به بالا توسعه یابند .
شما می توانید برای یک سایت وب یک سری رفتارهای کاربردی مطلوب ایجاد کنید . هر یک از این رفتارهای مطلوب ، دیدگاههایی به همراه دارند که باید مورد توجه واقع شوند . این نقطه نظرات به صورت چشم‌گیر فرآیند توسعه سایت وب را آسان می‌نمایند . آنها در ابتدا یک تصویر واضح و روشن از وسعت پروژه برای شما فراهم می‌آورند سپس در طول توسعه سایت به عنوان یک ابزار عمل می کنند تا روند برنامه و بودجه طرح را تأمین نمایند . تعریف و طراحی نگاه و ا حساس سایت سپس تطابق عکس‌العمل کاربران به طراحی مخصوص فرآیند طراحی از بالا به پایین می  باشد به هر جهت دیدگاههای توسعه در شناخت رفتارهای سیستم در واکنش به رفتار کاربران است و بدین ترتیب فرآیند طراحی سایت معکوس می شود . نگاه و احساس و عاملیت وب سایت در سناریوهای …
فازهای توسعه
فرآیند توسعه وب شامل فازهای زیر است :
 مفهوم سازی
 تجسم طراحی
 تجزیه و تحلیل
 تولید
 ترقی و توسعه 
هر مرحله برای رسیدن به مرحله بعد به اجزاء صحیح نیاز دارد . این فازها می توانند به عنوان برداری برای فرآیند در نظر  گرفته شوند .
مفهوم سازی
مفهوم سازی فرآیند توسعه بصری و بیان استراتژی وب سایت است . بینایی یک سایت تمامی اشیاء یک وب سایت را به طور کلی در محفظه‌ای قرار می‌دهید ، این بینایی شبیه به جملاتی که رسالت کمپانی و اهداف و موجودیات آنرا بیان می‌دارد .
تجسم طراحی
تجسم طراحی فرآیندی است که لنگرگاهها وساختار مندرجات ، نقشه‌ها شرح و فلوچارت مورد استفاده در این فاز را آماده می‌کند .
 
تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل فرآیندی جهت آزمایش مندرجات برای رسیدن به بینایی سایت می‌باشد . آنالیز به شما اجاز می‌دهد که محاسبه کنید که آیا اصلاحات باید در فاز قبلی برای رسیدن به فاز بعد انجام گیرد یا خیر ؟
تولید
تولید فرآیندی برای اجرا کردن برنامه‌های طراحی می باشد این مرحله شامل ایجاد تمامی مندرجات و نیز آزمایش کارآیی سایت می‌باشد .
توسعه و ترقی
تعریف اهداف پروژه
تعریف اهداف پروژه تعیین می‌کند و اطمینان می‌بخشد که آیا انتظارات اشخاص برآورده شده است یا خیر ؟ بیشتر پروژه‌های وب یک مدیر پروژه  PM دارند که در نظام تیم توسعه نقش پیش‌گستر دارد . به عبارتی مدیر پروژه یک مدیر تکنیکی نیست اما لازم است که بداند که  حدود و وسعت فرآیند توسعه چقدر است ؟ یک مدیر پروژه (PM) هر کدام از مراحل تکنیکی علمی را برای فرآیند توسعه هدایت می‌کند (PL) . به عنوان مثال یک پروژه دارای راهبریهای تکنیکی، خلاق، مندرجات می‌باشد که هر  کدام از آنها کارشناس خبره تیم هستند که PL ها همه باهم تحت نظر رئیس پروژه (PM) برای راهنمایی و وا بستگی به پروژه به طور کامل کار می کنند .
 
مرحله ۱ تجزیه پروژه
تجزیه وتحلیل برای شناسایی و بررسی نقاط ضعف اعضاء پروژه انجام می‌شود . این مرحله به برقراری ساختار تیم کمک می‌کند . بعضی اوقات اعضاء تیم باید برای مساعدت در بعضی ازسطوح پروژه در خارج از  حوزه منابع با هم مشورت کنند . نقاط قوت و ضعف پروژه می‌تواند شامل قابلیت و دوام محصولات و یا سرویسهایی که در وب عاریه شده است باشد . آیا پروژه با تأمین وجه محدود در تکامل تدریجی دچار گرفتاری خواهد شد ؟ و بررسی سئوالاتی نظیر اینکه آیا در حدود و دامنه پروژه و اقع بینی وجود دارد ؟ اعضاء تیم پروژه باید در این زمان چنین سئوالاتی را در نظر داشته باشند .
مرحله ۲ توقع مشتری و ارزیابی آن
توقعات کاربران باید به وضوح درک شوند . کاربران  اغلب انتظارات غیر واقع‌بینانه‌ای از تکامل و امکانات سایت شما دارند . حال چگونه کاربر سایت ، به سایت شما ارزش گذارد ؟
مرحله ۳
رویدادها و علائم باید در تقویت ارزش جهت سایت باشد . برای مثال آیا توجه بازار هنوز در همان تکنولوژی قبل می باشد یا تکنولوژی جدیدی کشف شده است که می‌تواند جانشین تکنولوژی تعریف شده قبلی شود . آیا پیش‌بینی تغییراتی که در حین آنجام یک پروژه اتفاق می‌افتد مهم است ؟ ودر نظر بگیرید که چگونه می توانید آنها را به بهترین صورت تکمیل کنید .
 
مرحله ۴
انتقال پروژه : بیان کنید که چگونه و از چه نقطه نظری یک پروژه می تواند به سمت کاربر ارسال شود . این مرحله شامل تعریف مهارتها و وظایف تیم پروژه و کاربر است . اگر شما فرض کنید که کاربر می تواند و قادر است که در هر زمانی پروژه وب را قبول کنند و در نگهداری آن با شما متحد باشند این انتقال ممکن است مشکل باشد .
درک مرحله تجارت
نقش یک طراح وب پیچیده می شود . در قبل فقط کافی بود طراحان وب مهارت ایجاد یک صفحه وب برای مشتری را داشته باشند . اما امروزه فقط لزوم بودن وب به تنهایی کافی نیست.اینترنت فقط انباری از کاتالوگ‌های اینترنتی نیست بلکه تدرجاً کلکسیونی از تکنولوژی‌های پیچیده‌ای است که توانایی توسعه سودمند اینترنت بر مبنای تجارت را ارائه می کند .
راهکارهای موفقیت‌ تجارت الکترونیک متفاوت هستند . معمولاً آنها به ۲ دسته تقسیم می شوند :
۱ـ سایتهایی که محصولات خود را در اینترنت ارائه می‌دهند ( مثل بازیهای تقابلی یا ابزارهای جستجو در اینترنت )
۲ـ سایتهای که محصولات موجود و سرویسهای بازار تجارت جهانی را بر روی اینترنت انتشار می‌دهند .
به طور عمومی یک وب سایت موفق به چه میادینی برای هر کاربر نیاز دارد ؟
فروش عمومی یک وب سایت موفق می‌تواند بهترین مثال باشد . فروشگاه کتاب در نقطه اصلی پایتخت وجود دارد که بزرگ است . به هر جهت این فروشگاه نمی‌تواند ۵ میلیون عنوان جابه‌جا کند و نیز این فروشگاه فقط برای مردمان نزدیک به پایتخت در دسترس خواهد بود  سایت   به این نیاز پاسخ می‌دهد . هر شخصی با دسترسی به این وب سایت در حقیقت به میلیونها عنوان کتاب دسترسی دارد .
  چنین تجارتی چگونه آغاز می‌شود؟ همه چیز با یک تصور شروع می شود . به عبارت دیگر با این نگاه بدون نگهداری کالا کتابها را به فروش  می‌رسد .
نتیجه گیری
مؤثر ترین صفحات نتیجه طراحی دقیق و ارزشیابی می باشند ، شاید شنیده باشید که هزینه ایجاد برخی سایتهای وب بقدر زیادی می شود که در کل به کار بی مصرف و مسخره ای تبدیل می شوند . یک سایت وب نیم میلیون دلاری باید به میزان ۷۰% از کل هزینه ها را صرف برنامه ریزی و ارزش یابی نماید .
برای ارزش یابی صفحات قدم های زیر را دنبال کنید :
۱)    عملیات تمام ارتباطات داخلی و منابع را آزمایش کنید . ایجاد یک پرونده با فورمت Phot oshop  و قرار دادن GIF در آن ، یا قرار دادن یک پرونده HTML در مسیر غلط ، اشتباهاتی است که به راحتی اتفاق می افتند . در صورتی که از دنباله HTML  برای پرونده های صفحه خود استفاده می کنید ، اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل آن به HTM ، خلاصه نمی کند .
۲)    با دقت تمام ارتباطات خارجی را چک کنید هیچ چیز بدتر از ارتباط به صفحه خارجی نمی باشد که دیگر وجود ندارد یا به مکانی دیگر منتقل شده یا به گونه ای تغییر کرده که دیگر مربوط به صفحات شما  نمی باشد .
۳)    صفحات را در مرور گر های مختلف آزمایش کنید . پس از بررسی مشتریان ، باید به ابزار موارد استفاده آنها واقف باشید . دیگران چطور؟ آیا شما از منابع خواص مرور گر مورد استفاده مشتریان خود استفاده کرده اید ؟ اگر چنین است صفحات بر روی مرور گرهای دیگر چگونه کار می کنند ؟
۴)    صفحات را تحت خطوط ارتباطی مختلف آزمایش کنید . ممکن است فرض کرده باشید که مشتریان با خطوط TI با سرعت بالا کار کی کنند ، ولی اگر آنها بخواهند در خانه و با مودم ۲۸۸ کار کنند کار آیی صفحات شما چه وضعی خواهد داشت ؟
۵)    صفحات را تحت شرایط ترافیک بالا امتحان کنید . بهترین زمان برای جواب گرفتن تحت چنین شرایطی ساعت ۱۰ صبح می باشد . (البته با ساعت کالی فورنیا) . در این ساعت تمام موج سواران جدی و غیر جدی وب مشغول کار با آن می باشند و باعث ترافیک زیادی بر روی اینترنت می شود . اگر سرور و صفحات شما در طول پیک ترافیک به خوبی جواب دهند ، در ساعت های دیگر حتی بهتر عمل خواهند کرد .
۶)    صفحات را با کاربران مختلف آزمایش کنید . اگر صفحات شما مورد علاقه عمومی می باشند ، از همکاران ، دوستان و بچه ها برای آزمایش صفحات خود می توانید استفاده کنید . نکات مورد توجه و مشاهده آنها را یادداشت کنید . در این مرحله احتمال دارد توانایی تغییر صفحات را نداشته باشید ، ولی می توانید از پیشنهادات آنها در نسخه های بعدی استفاده کنید .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟ ۱٫۵۰/۵ (۳۰٫۰۰%) ۲ امتیازs روند رشد بلاک چین و فضای ارزهای دیجیتال بسیار جذاب است. نوآوری‌های فنی و الگوهای جدید معاملاتی به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل هستند و همچنان جمعیت کثیری را به […]

    آشنایی با مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

    احتمالا این روزها درباره ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت‌کوین از گوشه‌وکنار در اخبار رادیو و تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی چیزهایی شنیده‌اید.

    ۱۰ مکانی که توسط گوگل مپ سانسور شده

    ۱۰ مکانی که توسط گوگل مپ سانسور شده ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اکثر مناطق به علت مسائل امنیتی-سیاسی به صورت سانسور شده در نقشه های گوگل دیده می شوند و به همه این ها باید یک مورد بزرگ یعنی کشور کره شمالی را افزود […]

    توییچ (Twitch) چیست؟

    Twitch برنامه ایست که در آن بازی های ویدیویی دست به دست هم می دهند و با داشتن میلیون ها بیننده و بازی کننده راهی برای تعامل و به اشتراک گذاری محتوای خلاقانه با دیگران ارائه می دهند.

    آموزش پارتیشن بندی در ویندوز ۱۰ و تبدیل GPT و MBR به یکدیگر

    همه‌ی دیسک‌های سخت موجود برای پارتیشن بندی از ساختار قالب‌بندی داده‌ای MBR (مخفف Master Boot Record) یا GPT (مخفف GUID Partition Table) استفاده می‌کنند.

    ۵ ترفند مفید در مرورگر گوگل کروم در اندروید

    در این مطلب به معرفی ۵ ترفند کاربردی و مفید در مرورگر گوگل کروم در سیستم‌عامل اندروید خواهیم پرداخت. با بهره‌گیری از این ترفندها می‌توانید توانایی کار خود با این اپ را افزایش دهید.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi