جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

دانستنیهای منظومه شمسی

2,818

بازدید

دانستنیهای منظومه شمسی ۴٫۷۲/۵ (۹۴٫۳۸%) ۶۴ امتیازs
 جهان هستی، آنچنان با عظمت و بزرگ است که انسان ناخودآگاه ، عظمت و قدرت خداوند را تحسین میکند. جهان هستی دارای کهکشانهای بسیاری است که کهکشان راه شیری یکی از این کهکشانهاست. از عظمت و بزرگی کهکشان راه شیری همین بس که منظومه شمسی  متشکل از خورشید و ۹ سیاره زیرمجموعه آن، تنها یکی از منظومه های کهکشان راه شیری است و جالب است که انسان با این همه پیشرفت تکنولوژی، توسعه فضاپیماها، احداث ایستگاههای فضایی و تشکیل سازمانهای فضایی بزرگ و پیشرفته مانند سازمان فضایی ناسا، تنها موفق به مسافرت به چند سیاره نزدیک زمین گشته است و اصولا هیچ امکانی برای بشر به لحاظ تجهیزات، مسافت، دما و … برای مسافرت به سیارات دورتر مفروض نمی باشد. حالا تصور کنید که منظومه شمسی با این عظمت تنها یکی از منظومه های کهکشان راه شیری باشد، این کهکشان چقدر بزرگ است و در اینصورت اگر کهکشان راه شیری تنها یکی از کهکشانهای جهان هستی باشد، اندازه جهان هستی چقدر است؟ با این تفاسیر، کسی که خالق این جهان هستی است، چه قدرت و عظمتی خواهد داشت؟  کمی اندیشه در مورد این سوالات، ذره ای از قدرت بیکران خداوند را بر ما روشن خواهد ساخت. در ادامه این مطلب از سایت نگارستان ، بخش اول دانستنیها و عجایب منظومه شمسی را ملاحظه خواهید فرمود.

 به تعداد بیشماری از ستارگان ، سیارات ، سیاه چاله ها و ابر نواخترها که معمولا به شکل کلنی درفضای بیکران پراکنده شده اند کهکشان گویند. کهکشان راه شیری یکی از همین کهکشانها میباشد و چون این کهکشان در فضا به شکل نواری ، نورانی می باشد به کهکشان راه شیری معروف است قطر این کهکشان ۱۰۰ هزار سال نوری می باشد.

 سال نوری یعنی مسافتی که نور در یک سال می پیماید و چون فواصل در فضا بسیار زیاد می باشد دانشمندان برای راحتی کار از سال نوری استفاده می کنند ضمنا نور در هر ثانیه ۳۰۰ هزار کیلومتر می پیماید.

 عمر کهکشان راه شیری ۱۰ میلیارد سال است.

 ستاره خورشید و ۹ سیاره اطراف آن را که بطور منظم به دورش می چرخند منظومه خورشیدی یا شمسی می نامند. عمر منظومه شمسی را ۱۵ میلیارد سال تخمین زده اند .

۹ سیاره منظومه شمسی در جهت خلاف عقربه های ساعت به دور خورشید می چرخند که به ترتیب هر ۸۸ روز سیاره عطارد یکبار به دور خورشید می چرخد زهره هر ۲۲۵ روز زمین هر ۳۶۵ روز و۶ ساعت مریخ هر ۶۵۷روز مشتری هر ۱۲ سال زحل هر ۲۹ سال و ۶ ماه اورانوس هر ۸۴ سال و ۷ روز نپتون هر ۱۶۴سال و ۳۲۸ روز پلوتون هر ۲۴۸ سال و ۱۴۶  روز.

کوچکترین سیاره منظومه شمسی عطارد یا تیر نام دارد که مدت زمان گردش آن به دور خود،دو برابر مدت زمان گردش آن به دور خورشید است.

بزرگترین سیاره منظومه شمسی ، سیاره مشتری یا ژوپیتر میباشد که حدود ۱۳۰۰ برابر کره زمین است بطوریکه اگر تمام کرات منظومه شمسی را با هم جمع کنیم و سپس آن را دو برابر کنیم باز هم به اندازه کره مشتری نمی شود.

لایه اوزون فقط به اندازه ۲ سکه روی هم ضخامت دارد.

بیشتر ستارگان داغ تر از خورشید بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر خورشید جرم دارند.

خورشید روزانه معادل ۱۲۶ هزار میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می فرستد.

خورشید در مدار کهکشان راه شیری با سرعت ۹۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند.

خورشید ۵ میلیون سال عمر دارد.

خورشید از توده متراکمی از گازهای هلیم و هیدروژن تشکیل شده است.

دما در روی سطح خورشید در حدود ۶۰۹۳ درجه سانتی گراد توسط دانشمندان تخمین زده شده ولی دما در مرکز خورشید میلیونها درجه تخمین زده می شود.

خورشید کوچکترین ستاره دنیاست اما حجم خورشید آنقدر بزرگ است که حدود ۱۳۲۰۰۰۰ برابر حجم کره زمین می باشد.

وسعت خورشید ۴/۱ میلیون کیلومتر است و با سرعتی معادل ۱۹ کیلومتر در ثانیه و از شرق به غرب به دور خود در حال گردش است.

به قطعه سنگهایی که با سرعت وارد اتمسفر زمین میشوند و در اثر اصطکاک و حرارت می سوزند و از بین می روند و تولید نور می کنند شهاب سنگ می گویند که این عمل معمولا ۲ تا ۳ ثانیه طول می کشد سالانه هزاران شهاب وارد جو زمین می شوند. 

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi