جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

دردهای سرو صورت‌ با منشا بینی و سینوس

340

بازدید

سردرد خود بیماری‌ نیست‌، بلکه‌ نشانه‌ای‌ ازاختلال‌ یا یک بیماری زمینه‌ای است‌. منشأ سردرد می‌تواند داخل‌ یا خارج‌ جمجمه‌ باشد. درد با منشأ داخل‌ جمجمه‌ای هنگامی‌ به وجود می‌آید که‌ درمغز و ساختمان‌های‌  اطراف‌ آن‌ کشش‌ یا انبساط عروق‌ خونی ایجاد شود، به‌ گونه‌ای‌ که‌ روی‌ اعصاب‌ مغزی یا گردنی‌ حاوی‌ رشته‌های‌ آورنده‌ درد، فشار مستقیم وارد آید. …

درد به صورت‌ خارج‌ جمجمه‌ای‌ ممکن‌ است‌ از وارد آمدن‌محرک‌ها به‌ ساختمان‌های‌ خاص‌ خارج‌ جمجمه‌ای‌ مانندچشم‌، سینوس‌، بینی‌ یا دندان‌ و در اثر انبساط یا التهاب‌عروق‌ خونی‌ حساس‌ به‌ درد، انقباض‌ عضلات‌ اسکلتی‌ یاغلاف اعصاب‌ مغزی‌ منشأ بگیرد.

 

سینوزیت: درد سینوس‌ها یکی از علل‌ شایع‌ درد صورت‌ است. این درد معمولا روی‌ همان‌ سینوس‌ درگیر محدود است؛ مگر در عفونت‌های‌سینوس‌ اسفنوئید،که‌ در این‌ حالت‌ درد به صورت مرکزی یاگسترده‌تر است‌. سینوس‌ها‌ توسط مخاط مژک‌داری پوشیده‌ شده‌اند که‌ به‌ تغییرات ‌التهابی، شیمیایی، ضربه‌ها و حتی تغییرات سریع فشار هوا حساسند‌.

باروتروما
عبارت است از آسیب ناشی از تغییرات فشارهوا که در اثر پرواز با هواپیما، غواصی‌ یا استفاده‌ از بالابرهایی‌ با سرعت‌ بالا یا ارتفاع‌ زیاد دردناک می‌شود. سایر سینوس‌ها نسبت‌ به‌ باروتروما حساسیت کمتری دارند. درد باروتروما اغلب‌ به‌ سینوس‌ فکی انتشار می یابد. هدف‌ درمان‌، از بین‌بردن‌ تنگی منافذ سینوس و درمان‌ عفونت‌های‌ اضافه‌ شده‌ است‌.

درمان
درمان تماس مخاطی، بر اساس علت و نوع تماس مخاطی متغیر است. به عنوان مثال، در صورتی که علت تماس مخاطی تورم بافتی مخاط بینی در اثر حساسیت باشد، با درمان آن بهبودی نسبی حاصل می‌شود. در بسیاری از موارد علت اصلی تماس مخاطی وجود ناهنجاری‌هایی در ساختمان‌های ظریف داخل بینی است که بدون ایجاد سینوزیت نقاط حساس به درد را در بینی و سینوس‌ها تحت فشار قرار می‌دهد. دردهای تماسی با استفاده‌ از بی‌حس‌ کننده‌های موضعی‌ یا ضد احتقان‌ها، به‌ طور موقت ‌بهبود می‌یابد. بهبود دائمی‌ با اصلاح ناهنجاری حاصل می‌شود. شاید شناخته‌ شده‌ترین نوع این تماس‌ها انحراف‌ تیغه‌ بینی‌ به همراه بزرگ‌ شدن‌ یکی‌ از شاخک‌ها باشد که در این حالت تیغه‌ بینی‌ و دیواره‌ جانبی‌ آن‌ در تماس‌ با یکدیگر قرارمی‌گیرند. تماس‌ بین‌ تیغه‌ بینی‌ و شاخک‌تحتانی‌ سبب‌ درد در محل‌ تماس‌ و انتشار درد به‌ فک‌فوقانی‌ و گونه‌ می‌شود. تماس‌ شاخک‌ میانی‌ با تیغه‌ بینی‌‌ یا دیواره‌ طرفی‌ بینی‌، نیز باعث درد موضعی‌ و درد در ناحیه‌ گونه‌، اطراف‌ چشم‌ یا پیشانی‌ می‌شود. این‌ درد معمولا بسته‌ به تغییرات داخلی بینی ناشی از شرایط محیطی، کم‌ و زیاد می‌شود. یک ناهنجاری ساختمانی بسیار شایع در شاخک میانی بینی به نام کونکا بولوزا؛ عامل بسیاری از دردهای تماسی است. کونکابولوزا حالتی است که در آن شاخک میانی بینی به جای یک لایه استخوان، حاوی دو لایه استخوان است که بین این دو لایه فضای خالی حاوی هوا وجود دارد. این حالت موجب چند برابر شدن حجم شاخک میانی بینی و در نتیجه اثرات فشاری آن بر روی نواحی حساس به درد بینی و سینوس می‌شود. درمان کونکابولوزا برداشتن استخوان مضاعف اضافی به روش جراحی اندوسکوپیک است. ناهنجاری‌های متعدد دیگری نیز در شاخک میانی وجود دارد که می‌تواند عامل دردهای تماسی باشد. بسیاری از این مشکلات در صورت تشخیص دقیق، به روش اندوسکوپیک قابل درمان هستند.

دردهای راینوژنیک

در گذشته بسیاری از پزشکان تا زمانی که علائم قابل توجهی در رابطه با سینوس‌های بیمار وجود نداشت، تشخیص سردرد مرتبط با مشکلات سینوس را مد نظر قرار نمی دادند. اختلالات بینی و سینوس به صورت نقاط تماس بین دو سطح مخاطی می توانند سردردهای ارجاعی ایجاد کنند وعلائم آنها دقیقا مشابه سردردهای دیگر باشد. جدیدترین بررسی‌های انجام‌شده روی بیمارانی که به علت تماس مخاطی در سیستم بینی و سینوس دچار سردرد هستند، نشان می دهد که آزادسازی ماده‌ای به نام پی از سطوح مخاطی در حال تماس، موجب برانگیختن درد در سیستم تحت سیطره عصب پنجم مغزی می‌شود. غلظت این  ماده در مخاط سالم بیشتر از مخاط ملتهب است؛ بنابراین تماس مخاطی در فردی که زمینه عفونت و التهاب مزمن ندارد درد بیشتری ایجاد می کند. به همین دلیل است که بسیاری از این بیماران به دلیل نداشتن عفونت در عکسبرداری‌های رادیوگرافی و سی تی اسکن به گمان دردهای عصبی، مورد درمان‌های طولانی مدت با داروهای اعصاب قرار می‌گیرند که کارساز هم نیست. بنابراین نیازی به وجود علائم سینوزیت نیست تا با مشاهده آنها تشخیص سردرد مرتبط با سینوس داده شود. اندوسکوپی بینی و سینوس امکان تشخیص مشکل را در این دسته از بیماران فراهم ساخته که در برخی موارد کلید حل معمای درد است. در اندوسکوپی بینی نقاط تماس مخاطی قابل تشخیص است. بی‌حس کردن این نقاط درحین اندوسکوپی تشخیصی موجب کاهش موقت درد و برعکس، تحریک این نقاط موجب القای درد می‌شود که این امر تشخیص سردردهای ناشی از تماس مخاطی را محتمل‌تر می‌کند. درمان اساسی در این حالت شامل کاهش یارفع نقاط تماسی است. بنابراین در مورد این بیماران، در وهله اول اقدامات تشخیصی، شامل اندوسکوپی بینی (در کنار بررسی سی تی اسکن) راهگشای تشخیص است. در مورد سردردهای تماس مخاطی تجربه نشان می‌دهد که در اکثر موارد درصورت تشخیص دقیق، سردردهای بیمار کمتر می‌شود و هفتاد درصد بیماران بهبود می‌یابند. با این وجود؛ از آنجا که سردرد علامت شایع از بسیاری از اختلالات جسمی و روانی است، صرف تشخیص و یا درمان نقاط تماس مخاطی نمی‌تواند در تمام موارد درمان‌کننده باشد. و بیمار باید از نظر ابتلا به اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب، دردهای میگرنی و غیره نیز مورد بررسی قرار گیرد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi