جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مصلح جهان – بخش۱

4,854

بازدید

یکی از مسائل و اموریکه فرق اسلام برآن اجتماع و اتفاق نموده اند ظهور مهدی اهل بیت حضرت قائم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین در آخر الزمان است که همه متفق الکلمه انتظار یکقیام روحانی و ظهور مصلحی را میکشند که عدالت اجتماعی و نظام جهان را براساس ایمان به خدا و احکام دین اسلام برقرار سازد و دنیا را از چنگال ستمکاران و …..

و جباران نجات بخشد و پرچم عزیز اسلام را در تمام نقاط به اهتزاز درآورد
همه چشم به راهند  و انتظار دارند که شایسته ترین فرزندان پیغمبر قیام کرده آئین توحید و رسم برادری و مساوات اسلامی را زنده نموده بشر را از نعمت آسایش بهره مند سازد و موجبات تفرقه و محرومیت و ناکامی را ازمیان بردارد .
این وعده الهی است و تخلف پذیر نیست دنیا به طرف آن عصر درخشان در حرکت است ، سیر زمان ، گردش دوران هر دم بشر را به چنین روزگاری نزدیک تر می سازد .
ایمان به ظهرو حضرت مهدی علیه الصلوه و السلام و جهانگیر شدن دین اسلام به آیات متعدده ای از قرآن مجید و متواتر ترین روایات و قویترین اجتماعات اتکا و استناد دارد که هر مسلمان معتقد به قرآن و رسالت پیغمبر اسلام باید به این ظهور ایمان راسخ و ثابت داشته باشد .
اگر چه در این مقاله تفصیل و شرح این مطالب ممکن نیست ولی برای توجه خوانندگان محترم تحت چهارعنوان ( ۱- آیات قرآن مجید  2- اجماع و اتفاق مسلمین  3- روایات اهل سنت     4- روایات شیعه ) به طور اختصار توضیحاتی می دهیم .

۱-آیات قران مجید
در قران‌مجید در آیات کریمه متعدده ای تشکیل یک حکومت جهانی اسلامی و بسط دین اسلام ، غلبه برکلیه ادیان و زمامداری صلحاء و ارباب لیاقت را خداوند وعده فرموده است که از آن جمله این آیات است :
« وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین کله لله »   (انفال : ۳۹).
« هوالذی ارسل دسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله »    (توبه :۳۳ فتح :۲۸ صف : ۹ ) .
« یریدون ان یطفئوا نورالله بافواههم ویابی الله الا ان یتم نوره »  ( توبه : ۳۲ ) .
یرید الله ان یحق الحق بکلماته و یقطع دابرالکافرین » (انفال : ۷)
« وقل جاء الحقو زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا »  (اسراء‌: 81)
«و لقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون » (انبیاء : ۱۰۵ )
« وعدالله الذین امنوامنکم و عملواالصالحات لیستخلفنهم فی الارض »  ( نور :۵۵)
« و لقدسبقت کلمتنالعبادناالمرسلین  انهم لهم المنصورون و ان جندنا لهم الغالبون » ( صافات : ۱۷۳-۱۷۱)
« انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاه الدنیا » (غافر :‌51 )
« کتب الله لاغلبن انا ورسلی ان الله قوی عزیز »  ( مجادله : ۲۱ )
و آیات دیگر که تاویل آنها هنگام ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه آشکار شود دلالت دارند بر غلبه اسلام بر سایر ادیان و غلبه اهل حق بر اهل باطل و حتمی بودن غلبه انبیاء‌و اتمام نور خدا که این معانی به طور مطلق تا حال ظاهر نشده و این آیات تحقق آنرا در آخر الزمان بشارت می دهد .
خداوند وعده داده که البته پیغمبران را غالب سازد و یاری کند و معلوم است که این نصرت و غلبه فقطی نصرت و غلبه در آخرت نیست برای اینکه می فرماید ( فی الحیاه الدنیا ) و نصرت و غلبه انبیا بر قوم خودشان و پیشرفت کار آنها در عصر خودشان هم نیست زیرا دعوت بسیاری از پیغمبران در قومشان اثر نبخشید بلکه بعضی از آنها کشته شدند .
این نصرت و غلبه نصرت و غلبه مقصد و هدف ودعوت آنها است که بر طبق ظاهر آیات مقید بمرتبه ای نیست و نصرت و غلبه مطلق است .
همچنین است اتمام نور ، به معنی آنکه خدا نور خود را تمام می گرداند در مقابل آنهائیکه می خواهند نور اورا خاموش کنند و مانع ا زپیشرفت اسلام شوند این است که دین را جلو می برد و بر قلمرو اسلام می افزاید و اتمام آن وقتی است که اسلام تمام جهان را بگیرد . 
چنانکه معنی استخلاف مؤمنین در زمین و وارث شدن آنهازمین را هم استخلاف در تمام زمین و وارث شدن کره ارض است که برای امام زمان و یاران و اصحاب آن حضرت حاصل می شود .
معنی غلبه حق بر باطل به طور اطلاق هم غیر از این نیست که به تمام معنی حق بر باطل پیروز شود و اگر از جهت حجت و برهان غالب باشد ( با اینکه به این معنی همیشه غالب است ) ولی در ظاهر غالب نباشد غلبه مطلق نیست و ظاهر این آیات غلبه مطلق است .
و اما آیه › لیظهره علی الدین کله » که دلالتش برغلبه اسلام واضح است .
ومؤید مستفاد از این آیات است روایاتی که در این خصوص از حضرت رسول (ص) منقول است مثل : لیدخلن هذا الدین علی ما دخل علیه اللیل یعنی : البته این دین در هرکجا شب داخل شده باشد داخل می شود و شاید نکته اینکه فرمود « علی ما دخل علیه اللیل »  و نفرمود « علی ما دخل علیه الیوم او الشمس » تشبیه دین به آفتاب باشد که همان طور که روز و آفتاب در هر کجا که شب رفته باشد وارد می شود خورشید عالمتاب اسلام نیز به تمام اماکن پرتو افکن خواهد شد و تاریکی کفر و شرک و ضلالت رانابود خواهد ساخت همانطور که آفتاب تاریکی شب از میان می برد .
۲-اجماع  مسلمین
اگر مقصود از اجماع و اتفاق شیعه باشد که محتاج به ذکر نیست و همه می دانند که از ضروریات مذهب امامیه ظهور قائم آل محمد فرزند حضرت امام حسن عسکری است و اگر مقصود اتفاق عامه مسلمین از شیعه و سنی باشد برای اثبات آن عبارت یکی از متتبع ترین علماء‌اهل سنت علامه معتزله ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ( طبع مصر ج ۲ ص ۵۳۵ ) کافی است که می گوید ک
« قدوقع اتفاق الفریقین من المسلمین اجمعین علی ان الدنیا و التکلیف لا ینقضی الا علیه » یعنی :‌اتفاق سنی و شیعه بر این است که دنیا و تکلیف منقضی و تمام نشود مگر برآنحضرت یعنی بعد از ظهور آن حضرت.
کسانیکه در تاریخ تتبع دارند می دانند که ظهور مصلح منتظر و مهدر آل محمد علیه الصلواه و السلام آنچنان مورد اتفاق ومسلّم نزد تمام مسلمین بوده که از همان قرن اول هجری تا حال در مقام رد ادعاء‌افرادی که ادعا مهدویت کردند یا این ادعاء‌را به آنها نسبت دادند اصل ظهور قائم آل محمد (ع) را کسی انکرا نکرد زیرا برخلاف اجماع مسلمین و انکار اخبار قطعیه صادره از پیغامبر (ص) بود . بلکه در مقام رد آنها به فاقد بودن اوصاف وعلاماتی که برای مهدی موعود در اخبار و احادیث مذکور است استناد می جستند .
چنانچه چهارنفر از بزرگان علماء مذاهب چهارگانه اهل سنت . ابن حجر شافعی مؤلف ( القول المختصر ) وابوالسرور احمد بن ضیاء الحنفی ، محمدبن احمد مالکی و یحی بن محمد حنبلی در جواب استفتائی که از ایشان شده و در باب (۱۳) از کتاب (البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان ) عین فتاوای آنهارا نقل کرده همین روش را انتخاب نموده و به صحت اصل ظهور مهدی در آخرالزمان و اینکه عالم را پراز عدل و داد کند وعیسی به آن حضرت اقتدا نماید و اوصاف دیگر آن حضرت رسماً فتوای محکم و مستدل و قاطع داده اند حتی شاعر بنی امبه حکیم بن عیاش کلبی نیز در رد نسبتی که به جناب زیدبن علی بدون رضایت آن جناب داده شده بود ( و او را مهدی خوانده بودند ) گفته :
ولم ارمهدیا علی الجذع یصلب
مقصودش این است که آن مهدی که ظهور می کند مستولی برممالک و فاتح کشورها می گردد و عدل و داد را بسط می دهد پس چگونه ممکن است جناب زید که مصلوب شد مهدی باشد .
۳-احادیث اهل سنت
محدثین بزرگ اهل سنت که ذکر اسامی آنهاو کتب ومصنفات ایشان در این مقاله سخن را طولانی می سازد احادیث راجع به ظهور حضرت مهدی را تخریج نموده اند و از جماعتی از صحابه و جمع کثیری از تابعین راجع به ظهور آنحضرت روایات بسیار نقل کرده اند و بعض ایشان در تخریج این احادیث کتاب خاص نوشته اند و گروه بسیاری از آنان تواتر این روایات را صریحاً  تصدیق کرده اند و آنچه در کلمات بسیاری از ایشان مصرح است این است که نه فقط اصل ظهور مهدی (ع) به روایات متواتره از پیغمبر اکرم ثابت و قطعی است بلکه به تواتر ثابت است که آن حضرت زمین را پر از عدل و داد کند و عیسی از آسمان نزول کرده به آن حضرت اقتدا نماید . و تمام جهان را فتح کرده و احکام قرآن رانشر دهد .
علاوه بر این بسیار از محققین علماء‌عامه  در اشعار و قصاید یا کتب و تصنیفاتشان ایمان خود را به اینکه حضرت مهدی همانیگانه فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است اظهار داشته اند که ما د رکتاب «منتخب الاثر» در باب اول از فصل سوم تصریحاتی از بیش از شصت نفر علماء اهل سنت را جع به ولادت یا غیبت و امامت آن حضرت را ضبط کرده ایم و هر منصفی مجموع این اعترافات را ملاحظه کند برایش جای شبهه باقی نخواهد ماند .
۴-روایت و اخبار شیعه
به طور کلی احادیث که از طرق شیعه روایت شده معتبرترین روایات است زیرا از عصر حضرت رسول اکرم تا حال کتابت حدیث ضبط و حفظ و روایات در بین ایشان منقطع نشده و هم اکنون بعضی کتب که د رنیمه اول و دوم هجرت نوشته اندموجود و محل مراجعه است و اولین کتاب ایشان همان کتابی است که باملاء رسول الله و خط امیرالمومنین علی (ع) می باشد و در اخبار مکرر دیده می شود که ائمه در نقل احادیث و بیان احکام به آن استناد می جستند .
روایات شیعه با روایات دیگران فرق دیگر نیز دارد و آن این است که روایات شیعه از ائمه اهل بیت که علم و زهد و تقوی وفضیلت ایشاننزد فریقین مسلم است اخذ شده و بمقتضای « اهل البیت ادری بما فی البیت » طبعاً‌ نقل آنهامحکمتر و از اشتباه دوراست و بالاخره سومین جهتی که روایات شیعه را در بالاترین درجه اعتبار قرارداده و در حقیقت پشتوانه این روایات است احادیث متواتره ثقلین و احادیث سفینه و احادیث امان و روایات دیگر است که امت را ارجاع به ائمه معصومین از اهل بیت که اعدال قرآن مجید هستند نمده و قول ایشان را امان از ضلالت معرفی کرده و دلالت برخالی نبودن زمان از وجود امام معصوم از اهل بیت دارد .
بنابراین احادیثی که ا زائمه طاهرین صادر شده از راه بناء‌عقلاء بر احتجاج و عمل به خبر واحد در اعلی درجه اعتبار است زیرا اختصاص و ارتباطی را که ائمه طاهرین با پیغمبر اکرم (ص) داشته اند احدی از صحابه و تابعین نداشتندو از طریق حدیث متواتر ثقلین شرعاً‌ نفس اقوال و گفته های ایشان مأخذ و مستند است و بر امت مراجعه و اخذ از ایشان که از قران جدا نمی شوند و معصومند فرض و واجب می باشد .
بعد از بیان این مقدمه کوتاه که درکتابیکه در بیان وجوب پیروی از اهل بیت و اخذ علم از ائمه نگاشته ایم شرح و تفصیل آنرا داده ایم – می گوییم :
از طرق شیعه راجع به ظهور حضرت ولی عصر قائم آل محمد – عجل الله تعالی فرجه – معتبرترین روایات در کتب مشایخ و محدثین ایشان که از همان قرن اول هجرت تا حال تالیف شده موجود است  مانند روایات کتب اصولی که پیش از ولادت حضرت قائم تالیف شده مثل کتاب مشیخه حسن بن محبوب (متوفی ۲۲۴) و کتاب سلیم بن قیس ( متوفی ۷۰ یا ۹۰ )
روایاتی که بسیار از آنها هریک برای اثبات امامت امام زمان یگانه فرزند عزیز و گرامی امام حسن عسکری کافی و قطع آور است روایاتی که از لحاظ پیشگویی هایی که در آنها شده و وقوع یافته از معجزات اولیاء دین و اخبار آنان از مغیبات شمرده می وشد روایاتی که در آنهاخصوصیات این ظهور و شرائط وعلامات آن به طور واضح بیان شده است . 
این روایات فوق تواتر واحصاء آن جز برای اشخاصی که تتبع و احاطه کامل داشته باشند ممکن نیست .
خوانندگان عزیز ! این سخنان حرف نیست . ادعاء نیست و بیان حقیقت و روح واقع است علاوه بر تمام جوامع حدیث صدها کتا بو مصنفات بزرگان محدثین ایشان د رخصوص موضوع دلیل و برهان این سخنان است .
مانند کتاب « المهدی » تالیف عیسی بن مهران مستعطف از بزرگان قرن سوم و کتاب قائم و غیبت فضل بن شاذان و غیبت عبدالله بن جعفر حمیری از اکابر قرن سوم و کتاب غیبت و ذکرالقائم تالیف ابن اخی طاهر (متوفی ۳۵۸) و کتاب غیبت محمدبن قاسم بغدادی معاصر ابن همام (متوفی ۳۳۳ ) و اخبار القائم علان رازی کلینی خال کلینی معروف ( متوفی ۳۳۹) و اخبار المهدی تالیف جلودی ( متوفی ۳۳۲ ) و غیبت نعمانی از اعلام قرن چهارم و غیبت حسن بن حمزه مرعشی (متوفی ۳۵۸ ) و دلائل خروج القائم تالیف ابی علی حسن بن محمد صفاری بصری از اعلام قرن سوم و کتاب ذکر القائم من آل محمد تالییف احمدبن رمیح المروزی و اخبار القائم تالیف ابی علی احمد بن محمد الجرجانی از قدما محدثین  و الشفاء و الجلاء احمدبن علی رازی و ترتیب الدوله تالیف احمدبن حسین مهرانی و کمالدین و کتاب غیبت کبیر تالیف صدوق (متوفی ۳۸۱) و غیبت ابن جنید ( متوفی ۳۸۱) و غیبت مفید ( متوفی ۴۱۳) و غیبت سید مرتضی (متوفی ۴۳۶) و غیبت شیح طوسی ( متوفی ۴۶۰) و التاج الشرفی تالیف اسعدآبادی معاصر سید مرتضی و کتا ب« مانزل من القران فی صاحب الزمان »‌تالیف عبدالله بن عیاش ( متوفی ۴۰۱) و فرج کبیر تالیف محمدبن هبه الله طرابلسی شاگرد شیخ طوسی و برکات القائم و تکمیل الایمان و  بغیه الطالب و تبصره الاولیاء‌و کفایه المهدی و اخبار القائم و اخبار ظهور المهدی و الحجه الباغه و نثبیت الاقران و حجه الخصام و الدرالمقصود و اثبات الحجه و اتمام الحجه و اثبات وجود القائم و  مولدالقائم و الحجه فیما نزل فی الحجه و الذخیزه فی المحشر و السلطان المفرج  عن الایمان و سرور اهل الایمان و جنی الجنتین و سیزدهم بحار و غیبت عوالم و صدها کتاب دیگر که ذکر نام آنها و اسامی مؤلفین موجب کمال تطویل خواهد شد .
و فقط بعض مواردی راکه این روایات به تواتر قطعی راجع به اوصاف حضرت مهدی (ع) و علائم ظهور آن جناب بر آن دلالت دارد به طور فهرست یادآور می شویم و بحث  و توضیحات لازم را در اطراف هر یک از این موارد را به موقع و فرصت دیگری موکول می کنیم .
در اینجا یادآور می شویم که دلایل دیگر از عقل و نقل بر وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه نیز اقامه شده که ما در این مقاله در صدد بیان آن نبوده ایم و اجمالاً  همه آن ادله عقلیه و نقلیه که در امامت عامه دلالت دارند بر لزوم وجود امام معصوم در تمام اعصار و وجوب معرفت امام و اینکه زمین خالی از وجود حجت نمی ماند که لوبقیت الارض بغیر حجه لساخت باهلها بر وجود حضرت صاحب الزمان و امامت آن حضرت نیز دلالت دارند و اگر در مقام استدلال فقط همان براهین امامت عامه را مستند قرار دهیم در اثبات امام عصر (عج) و بقاء آن حضرت در پشت پرده غیبت کافی خواهد بود .

مشخصات و اوصاف حضرت مهدی علیه السلام
تمام مخلوقات ممکنات وانواع اجناس و اشخاص مرکب می باشند از مابه الاشتراک و مابه الامتیاز و بعبارت دیگر هر یک از افراد و اشخاص و انواع در عین حالیکه در بعض اوصاف ذاتی یا عرضی یا اعتباری با افراد دیگر جهت اجتماع و اشتراک دارند دارای اوصاف و مشخصاتی نیز می باشند که به ان اوصاف از دیگران ممتاز و مشخص می شوند واین مسئله ممیزات و مشخصات یکی از بزرگترین حکمتهای عالم آفرینش و از پایه های عمده بقاء نظام جهان است .
مابه الاشتراک یا قدر مشترک آن چیزی است که فرد یا افراد دیگر در آن شرکت دارند و ملاک صحت اطلاق یک مفهوم کلی و لفظ عام بر افراد کثیره است مانند انسان . مسلمان . ناطق . ضاحک و…
ما به الافتراق والامتیاز اوصاف و مشخصات حقیقیه و عرضیه و اعتباریه است که افراد از یکدیگر به ملاحظه آن ممیز و به طور استقلال تحت ملاحظه و تصور واقع می شوند .
بدیهی است مشخصات یک فرد بسیار و بلکه شاید قابل احصاء‌نباشد ولی در مقام شناختن یک نوع یا یک فرد باید طوری مشخصات او گفته شودکه با توجه به آن مشخصات آن فرد با فرد دیگر اشتباه نشود مثلاً  در خصوصیات مسکن باید نام کشور . استان . شهرستان . بخش . شماره خیابان . شماره کوچه . شماره اطاق و د رخصوصیات اندام باید شکل و شمایل ، قیافه ، رنگ چهره و نشانه های ابرو و مو ، قد و قامت و در مشخصات نسبی و فامیلی اسم پدر ومادر و اجداد (پدر بزرگها ) و جدات ( مادر بزرگها ) و در مشخصات عملی اقدامات اصلاحی و مواقف تاریخی و سلوک و وضع معاشرت و درمشخصات علمی روش فکری و ایمان و عقیده و نظرات اجتماعی و سیاسی و آراء‌دیگر و در اوصاف اخلاقی ؛ چگونگی صفات و خلق و خوی او از شجاعت و سخاوت ، عفو ، گذشت ، تواضع و فروتنی و شکیبایی و عدل و سایر اوصاف و محامد اخلاقی و یا اضداد آن باید ذکر شود .
هر چه این مشخصات روشن تر بیان شود فردی که مقصود شناساندن او است بهتر شناخته می شود .
راجع به حضرت مهدی و اوصاف آن بزرگوار باید بدانیم که شناختن مشخصات آنحضرت از دو جهت مخصوصاً‌ اهمیت دارد یکی از نظر تکلیف زیرا شناختن امام شرعاً‌و عقلاً واجب است و به حکم حدیث معروف : من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه –هرکس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد مرده است مردن جاهلیت و دیگر از جهت شناختن دروغ و باطل بودن دعاوی کسانیکه بدروغ ادعاء مهدویت کرده یا بنمایند زیرا با ملاحظه این مشخصات کذب و بطلان دعوای این افراد روشن و واضح می شود چون فاقد این صفات و خصائص بوده اند .
صفات و مشخصات حضرت مهدی (ع) که در احادیث و روایات ذکر شده مشخصاتی است که هرکس آن مشخصات را در نظر بگیرد هرگز آن حضرت را با افراد دیگر اشتباه نخواهد کرد و اگر دیده می شود پاره ای فریب خورده و دعوای مهدویت را از شیادانی پذیرفته اند برای غفلت یا بی اطلاعی از این مشخصات و خصائص بوده و یا آنکه بعضی مشخصات را که تمام مشخص نبوده و وصف عام آن حضرت و دیگران بوده تمام مشخص شمرده و صاحبان عام را به صاحب وصف خاص اشتباه کرده اند .بسیاری هم دانسته و عمداً‌ این دعاوی را برای یک سلسله اغراض مادی و سیاسی و حب جاه و ریاست به ظاهر پذیرفته و ترویج می نمایند .
وگرنه خصوصیات و اوصافی که برای آن حضرت بیان شده مشخصاتی است که جز برآن شخص خاص و موصوف به آن صفات خاصه یعنی امام دوازدهم یگانه فرزند امام حسن عسکری علیهماالسلام بر احدی از کسانیکه ادعاء مهدویت کرده اند قابل انطباق نیست و بطلان دعاوی آنها با توجه به این نشانیها و علامات مانند آفتاب آشکار و هویدا است .
علماء‌و دانشمندان متتبع و محیط به احادیث که وثاقت آنان مورد تایید علم رجال و تراجم است در کتابهای معتبر و مستند به نحو کافی و وافی این مشخصات را تعیین و توضیح داده اند که چون نقل آن احادیث در این جا امکان پذیر نیست ما فقط بر طبق احصاء  ناقص خودمان درکتاب « منتخب الاثر » قسمتی از این مشخصات را با ذکر عدد احادیثی که برهریک از انها دلالت دارد به عرض خوانندگان ارجمند می رسانیم .
۱-مهدی (ع) از خاندان و ذریه پیغمبر (ص) است « طبق ۳۸۹ حدیث »
۲-همنام و هم کنیه پیغمبر و شبیه ترین مردم به آن حضرت است « طبق ۴۸ حدیث »
۳-در صفت شمائل و قیافه آن حضرت «21 حدیث »
۴-از فرزندان امیرالمومنین است « 214حدیث »
۵-از فرزندان حضرت فاطمه زهرا است « طبق ۱۹۲ حدیث »
۶-از فرزندان حسن  و حسین علیهماالسلام است  « طبق ۱۰۷ حدیث »
۷-از فرزندان حسین (ع) است « طبق ۱۸۵ حدیث »
۸-نهمین از فرزندان حسین (ع) است « طبق ۱۴۸ حدیث »
۹-از فرزندان زین العابدین (ع) است « طبق ۱۸۵ حدیث »
۱۰-هفتمین از فرزندان حضرت باقر است « طبق ۱۰۳ حدیث »
۱۱-ششمین از فرزندان حضرت صادق است « طبق ۹۹حدیث »
۱۲-پنجمین از فرزندان موسی بن جعفر (ع) است « طبق ۹۸ حدیث »
۱۳-چهارمین از فرزندان حضرت رضا (ع) است « طبق ۹۵ حدیث »
۱۴-سومین از فرزندان امام محمد تقی(ع) است « طبق ۶۰ حدیث »
۱۵-جانشین جانشین امام علی نقی و پسر امام حسن عسکری است « طبق ۱۴۶ حدیث »
۱۶-اسم پدرش حسن است « طبق ۱۴۷ حدیث »
۱۷-مادرشی سیده کنیزان و بهترین ایشان است « طبق ۹ حدیث »
۱۸-دوازهمین امام و خاتم ائمه است « طبق ۱۳۶ حدیث »
۱۹-دارای دو غیبت است –صغری و کبری « طبق ۱۰ حدیث »
۲۰-غیبتش از بس طولانی خواهد شد که مردم ضعیف الایمان و کم معرفت گرفتار شک و تردید می شوند « طبق ۹۱ حدیث »
۲۱-بسیار طویل العمر است « طبق ۳۱۸ حدیث »
۲۲-زمین را پر از عدل و داد کند بعد از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد « طبق ۱۲۳ حدیث »
۲۳-مرور روزگار او را پیر نسازد و به سیمای جوانان باشد « طبق ۸ حدیث »
۲۴-ولادتش پنهان باشد « طبق ۱۴ حدیث »
۲۵-دشمنان خدارا می کشد و زمین را از شرک و ظلم و ستم و حکومت دیکتاتوران پاک و بتاویل جهاد کند « طبق ۱۹ حدیث »
۲۶-دین خدا را آشکار و اسلام را در تمام روی زمین گسترش دهد و فرمانروای روی زمین گردد ، و زمین را خدا به او زنده سازد « طبق  47حدیث »
۲۷-مردم را به هدایت و قرآن و سنت برگرداند « طبق ۱۵ حدیث »
۲۸-دارای سنت هایی از انبیاء است که از آنجمله غیبت است « طبق ۲۳حدیث »
۲۹-با شمشیر قیام کند « طبق احادیث بسیار »
۳۰-روش او روش پیغمبر (ص) است « طبق ۳۰ حدیث »
۳۱- ظاهر نشود مگر بعد از آنکه مردم در امتحانات و آزمایشهای سخت واقع شوند « طبق ۲۴ حدیث »
۳۲-عیسی نازل شود و در نماز به آن حضرت اقتدا نماید « طبق ۲۵ حدیث »
۳۳- پیش از ظهورش بدعتها و ظلم و گناه و تجاهر به فسق و فجور و زنا و ربا و میگساری و قمار و رشوه و ترک امر به معروف و نهی از منکر و معاصی دیگر رایج شود و زنان مکشفه و در کارهای مردان شرکت کنند و طلاق بسیار و مجالس لهو و لعب و غنا  آوازهای مطرب علنی گردد« طبق ۳۷ حدیث »
۳۴-هنگام ظهورش منادی آسمانی بنام او و نام پدرش ندا کند که همه آنرا بشنوند و ظهور آن حضرت را اعلام کند « طبق ۲۷ حدیث »

۳۵- پیش از ظهورش نرخ ها بالا رود و بیماری ها زیاد شود و قحطی ظاهر و جنگهای بزرگ بر پا شود و خلق بسیار از میان بروند « طبق ۲۳ حدیث »
۳۶- پیش از ظهورش نفس زکیه و یمانی کشته شوند و در بیداکه مکانی بین مکه و مدینه است خسفی واقع شود و دجال و سفیانی خروج کنند و صاحب الزمان (ع) آنها را بکشد « طبق احادیث باب ۶و۷-از فصل ۶ و باب ۹ و۱۰ – از فصل ۷ »
۳۷-برکات آسمان و زمین بعد از ظهورش ظاهر شود و زمین معمور و آباد گردد و غیر خدا پرستش نشود و کارها آسان و خردها تکامل یابد « طبق احادیث باب ۲ و ۳ ۴ ۱۱ ۱۲ – از فصل ۷ »
۳۸-سیصدو سیزده نفر از اصحاب او در یک ساعت به محضرش حاضر شوند « طبق ۲۵ حدیث »
۳۹- ولادت و مشروح تفصیلات وتاریخ آن وبعض احوال مادر جلیله آن حضرت « طبق ۲۱۴ حدیث »
۴۰- شرح بعض معجزات او در زمان حیات پدربزرگوارش و در غیبت صغری و در غیبت کبری و نام جمع بسیاری از کسانیکه مشرف به نعمت دیدار و لقاء‌ آن حجت خدا شده اند« طبق  باب ۲و۳ از فصل ۳ و باب ۱ و۲ – از فصل ۷ »
بیش از این و به تفصیل هر کس خواسته باشد از اوصاف حضرت مهدی (عج) اطلاع حاصل نماید می تواند به کتاب منتخب الاثر ،‌ یا کتابهای مبسوط و مفصل و جامع محدثین بزرگ مانند صدوق و نعمانی و شیخ طوسی و مجلسی رضوان الله علیهم اجمعین رجوع نماید.

السلام علی المهدی الذی و عدالله به الامم
شاید بعضی گمان کنند که ایمان و عقیده به ظور حضرت مهدی منتظر علیه الصلوه و السلام اختصاص به شیعه دارد و مصادرو مدارک احادیث آن فقطی کتابهای شیعه و روایت آن همه از سیعیان هستند و از کثرت احادیث وارده ازطرق اهل سنت و جماعت و تألیفات علماء‌ و محدثین معروف ایشان در این موضوع بی اطلاع باشند . لذا ما در این مقاله به طور اختصار و بدون اینکه در مقام استقصاء باشیم بشارتهای قرآن مجید و احادیث شریفه و اسامی کسانی که از اهل سنت آن احادیث راروایت کرده اند و کتابهای ایشان را که این احادیث رد آن ضبط است و تألیفات بخصوصی را که علماء‌ عامه در این باب دارند با مطالب دیگر که مناسب این موضوعات است در تحت چند عنوان می نگاریم .

۱-قران شریف وحضرت مهدی منتظر علیه السلام
از قران شریق آیات متعدده تفسیرو تأویل به ظهور حضرت مهدی علیه السلام شده است مانند آیه : لیستخلفنهم فی الارض و آیه : لیظهره علی الدین کله که جمعی از از مفسرین مثل ابن عباس و سعید بن جبیر و سدی گفته اند که این وعده  در وقت ظهرو حضرت مهدی علیه السلام عملی خواهد شد .
و آیه  : و لقد کتبنا فی الزبور                        و آیه‌ :  الذین یؤمنون بالغیب
و آیه : و نریدان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض
و آیه :‌و انه لعلم للساعه که مقاتل بن سلیمان و اتباع او از مفسرین همه گفته اند در حق مهدی علیه السلام نازل شده است .
۲-احادیث وارده در موضوع ظهور
               احادیث در موضوع ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بسیار و در نهایت کثرت است شاید در کمتر مسئله ای از مسائل اسلامی کثرتروایات به این حد باشد که بدیهی است رد یکدهم بلکه یکصدم این روایات خلاف ایمان وخلاف طریقه عقلاء‌ و در قبول و اعتماد به اخبار ثقات است خصوصاً‌که قرائن و نشانیهایی در بعض این روایات است که قطع به صدور آنها حاصل می شود و شکی باقی نمی ماند .
در بین این احادیث ، احادیث علیه الاسناد و احادیثی که روایت آن موثق و ممدوح باسند زیاد است و چنانچه از تاریخ و تراجم و کتب حدیث استفاده می شود این اخبار در بین روات مشهور وراجع به مضامین و مفاد آنها از صحابه و تابعین توضیحات می خواسته اند و مضمون آنهارامسلم و حتمی الوقوع می دانستند و بعضی اصحاب مثل حذیفه بن الیمان در این گونه احادیث اطلاع و تخصص بسیار داشته اند.

۳-تواتر احادیث
جمع کثیری از مشایخ و حفاظ اهل سنت مانند صبان در اسعاف الراغبین ( ب ۲ ص ۱۴۰ ط مصر ۱۳۱۲ ) و شبلنجی در نورالابصار (ص ۱۵۵ ط مصر ۱۳۱۲ ) و شیخ عبدالحق در لمعات به نقلی که در حاشیه سنن مذی ( ص ۴۶ ج ۲ ط دهلی ) است و ابی الحسین آبری به قل ( صواعق ص ۹۹ ط مصر ) و ابن حجر و سید احمدبن سیدزینی دحلان مفتی شافعیه در الفتوحات الاسلامیه (ج ۲ ص ۲۱۱ ط مصر ) و حافظ در فتح الباری و شوکانی در التوضیح به نقل غایه المأمول (ص ۳۸۲ ج ۵ ) و کنجی شافعی در البیان (ب ۱۱) و شیخ منصور علی ناصف در عایه المأمول و استاد احمد محمد صدیق در ابر از الوهم المکنون و ابی الطیب در الاذاعه و ابوالحسن سحری و عبداوهاب عبداللطیف مدس دانشکده شریعت در حاشیه صواعق تصریح به تواتر روایات وارده در باره مهد علیه السلام و صفات و علائم آن حضرت مثل این که زمین را پر از عدل و داد کند واز اهل بیت پیغمبر واولاد فاطمه و فرزندان حسین است نموده اند و علامه شوکانی در خصوص تواتر این روایات کتابی تالیف کرده به نام التوضیح فی تواتر ماجاء  فی المنتظر و الدجال و المسیح و محمد بن جعفر الکتانی در نظم المتناثر می گوید : « الاحادیث الوارده فی المهدی المنتظر متواتره » و شیخ محمد زاهد کوثری در کتاب نظره عابره گفته است : « و اما تواتر احادیث المهدی و الدجال و المسیح فلیس بموضع ریبه عند اهل العلم بالحدیث .»
و اسنوی در مناقب شافعی گفته : اخبار در ظهور مهدی و اینکه از اهل بیت پیغمبر است متواتر است .
۴-نام جمعی از صحابه که این احادیث رااهل سنت از آنهاروایت کرده اند :
۱- حضرت علی (ع) ۲- حضرت امام حسن (ع) ۳- حضرت امام حسین (ع) ۴- ام سلمه  5- عایشه  6- عبدالله بن مسعود   7- عبدالله بن عباس  8- عبدالله بن عمر   9- عبدالله بن عمرو   10 – سلمان فارسی   11- ابو ایوب انصاری   12- ابو علی الهلالی   13-جابربن عبدالله انصاری  14- جابربن سمره  15- ثوبان   16- ابوسعید الخدری  17- عبدالرحمن بن عوف  18- ابو سلمی  19- ابوهریره  20- انس بن مالک   21- عوف بن مالک  22- حذیفه بن الیمان   23- ابولیلی الانصاری  24- جابربن ماجد صدفی  25- عدی بن حاتم   26- طلحه بن عبیدالله   27- قره بن ایاس مزنی   28- عبدالله بن الحارث بن جزء  29- ابوامامه    30- عمرو بن العاص  31 – عماربن یاسر  32- ابوالطفیل  33- اویس ثقفی
۵-نام مشاهیر علمائ بزرگ اهل سنت و کتابهار آنهاکه احادیث ظهور در آن تخریج شده است .
۱- مسند احمد ۲- سنن تر مذی  3و۴- کنز العمال و منتخب کنزالعمال علی متقی هندی مکی ۵- سنن ابی داود ۶- سنن ابن ماجه  7- صحیح مسلم   8- صحیح بخاری   9- ینابیع الموده قندوزی  10- موده القربی – همدانی  11- فرایدلسمطین حموینی شافعی  12و۱۳- مناقب و مقتل خوارزمی ۱۴- اربعین حافظ ابی الفوارس  15- مصابیح السنه بغوی  16- التاج الجامع الاصول شیخ منصور علی ناصف ۱۷- صواعق ابن حجر  18- جواهر العقدین شریف سمهودی  19- سنن بیهقی  20 – الجامع الصغیر سیوطی  21- جامع الاصول ابن اثیر  22- تیسیر الوصول ابن الدیبع شیبانی  23- المستدرک حاکم  24- معجم کبیر طبرانی  25- معجم اوسط طبرانی  26- معجم صغیر طبرانی  27- الدرالمنثور سیوطی  28- نورالابصار شبلنجی  29- اسعاف الراغبین صبان  30- مطالب السئول محمد بن طلحه شافعی   31- تاریخ اصفهان ابن منده ۳۲و ۳۳- تاریخ اصفهان و خلیف الاولیاء‌حافظ ابی نعیم   34- تفسیر ثعلبی  35- عرایس ثعلبی  36- فردوس الاخبار دیلمی   37- ذخائر العقبی محب الدین طبری  38- تذکره الخواص سبط ابن الجوزی   39- فوائدالاخبار ابی بکر الاسکاف   40- شرح ابن ابی الحدید   41- غرائب نیشابور   42 – تفسیر فخر رازی  43- نظره عابه کوثری ۴۴- البیان و التبیین جاحظ ۴۵- الفتن نعیم تابعی ۴۶- عوالی الن حاتم  47- تلخیص خطیب  48- بدایع الزهور محمد بن احمد حنفی  49- الفصول المهمه ابن صباغ مالکی ۵۰- تاریخ ابن عساکر ۵۱- السیره الحلبیه علی بن برهان الدین حلب  52- سنن ابی عمرو الدانی  53- سنن نسائی  54- الجمع بین الصحیحین عبدری  55- فضایل الصحابه قرطبی  56- تهذیب الآثار طبری  57- المتفق والمفترق خطیب  58- تاریخ ابن الجوزی ۵۹- الملاحم ابن منادی ۶۰- فوائد ابی نعیم  61- اسدالغابه ابن اثیر  62- الاعلام بحکم عیسی سیوطی ۶۳- الفتنابی یحی ۶۴- کنوزالحقائق منادی  65- الفتن سلیلی  66- عقیده اهل الاسلام غماری ۶۷- صحیح ابن حبان  68- مسند رویانی  69- مناقب ابن المغازلی  70- مقاتل الطالبیین ابیالفرج اصبهانی  71- الاتحاف بحب الاشراف شبراوی شافعی  72- غیه المأمول منصور علی ناصف  73- شرح سیره الذسیول عبدالرحمن حنفی سهیلی  74- غریب الحدیث این قتیبه  75- سنن ابی عمرو المقری  76- التذکره عبدالوهاب شعرانی  77- الاشاعه برزنجی مدنی  78- الاذاعه سید محمد صدیق حسن  79- الاستیعاب ابن عبدالبر  80- مسند ابی عوانه  81- مجمع الزواید هیثمی   82- لوامع الانوار البهیه سفارینی حنبلی  83- الهدیه الندیه سید مصطفی البکری  84- حجج الکرامه سید محمد صدیق  85- ابراز الوهم المکنون سید محمد صدیق  86- مسند ابی یعلی  87- افراد دارقطنی  88- المصنف بیهقی  89- الحربیات ابی الحسن الحربی ۹۰- نظم المتناثر من الحدیث المتواتر محمد بن جعفر الکتانی  91- التصریح بماتواتر فی نزول المسیح شیخ محمد انور کشمیری  92-اقامه البرهان غماری  93- المنار ابن القیم   94- معجم البلدان یاقوت حموی   95-مقلیدالکنوز احمد محمد شاکر  96- شرح الدیوان میبدی  97- مشکاه المصابیح خطیب تبریزی  98- مناقب الشافعی محمدبن الحسن الاسنوی  99- مسند بزار   100- دلایل النبوه بیهقی  101- جمع الجوامع سیوطی  102- تلخیص المستدرک ذهبی  103 – الفتوح ابن اعثم کوفی  104- تلخیص المتشابه خطیب  105- شرح وردالسحرابی عبدالاسلام عمرا لشبراوی  106- لوامع العقول کشخانوی و تقریباً  جمیع کتب و جوامع حوادیث .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi