جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

برنامه نویسی .NET

471

بازدید

افزایش کارآئی برنامه های وب در ASP.NET

برای طراحی و پیاده سازی یک برنامه وب کارآ  از روش ها ، ترفندها و فناوری های مختلفی استفاده می گردد . بدین منظور بحث خود را با معرفی سه محور اساسی زیر آغاز و با تمرکز بر روی اولین محور ادامه دادیم . طراحی برای کارآئی  : در این رابطه به مجموعه ای از نکات کلیدی اشاره خواهیم کرد که رعایت آنها در زمان طراحی می تواند زمینه پیاده سازی یک برنامه وب کارآ را فراهم نماید . تست برنامه قبل از عملیاتی شدن آن : یکی از مسائل مهم در ارتباط با برنامه های وب ، عدم تست آنها با شرایط مشابه و یا  نزدیک به محیط واقعی است . در این راستا می توان از نرم افزارها و یا ابزارهای مختلفی استفاده کرد تا بتوان عملکرد و سرویس دهی یک برنامه وب  را قبل از زیر بار رفتن واقعی مشاهده و بررسی نمود . شرکت مایکروسافت در این رابطه ابزارها و برنامه های متعددی را ارائه نموده است که به بررسی آنها خواهیم پرداخت . …..

پیاده سازی سیستم caching : با پیاده سازی سیستم caching در سطوح متفاوت و caching داده می توان  کارآئی برنامه های وب را بطرز کاملا” محسوسی افزایش داد. در این بخش به نحوه پیاده سازی سیستم caching در برنامه های وب اشاره خواهیم کرد . در این بخش همچنان بر روی اولین محور متمرکز و به بررسی مسائل در ارتباط با بانک های اطلاعاتی و تاثیر آنها در کارآئی یک برنامه وب اشاره خواهیم کرد .  دستیابی به بانک اطلاعاتی

قوانین دستیابی به بانک های اطلاعاتی خیلی سرراست و مشخص است ولی به دلیل عدم رعایت برخی نکات توسط طراحان و پیاده کنندگان ممکن است کارآئی برنامه های وب کاهش و همزمان با افزایش کاربران امکان استفاده بهینه و مطلوب از برنامه وجود نداشته باشد .

قبل از بررسی اهم مطالب مرتبط با بکارگیری بانک های اطلاعاتی در برنامه های وب لازم است به این نکته مهم اشاره گردد که می بایست یک اتصال به بانک اطلاعاتی را صرفا” در زمانی که به وجود آن نیاز است ایجاد و در اولین فرصت ممکن آن را close کرد چراکه اولا” تعداد اتصالات به یک بانک اطلاعاتی محدود و ثانیا” مدیریت آنها کار اضافه ای را نیز به سرویس دهنده تحمیل خواهد کرد ( استفاده بهینه از یک منبع محدود ) .

با رعایت موارد زیر می توان کارآئی برنامه های وب را بهبود بخشید : استفاده از stored procedure : سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی رابطه ای نظیر SQL server پیچیدگی های خاص خود را دارند . سیستم های فوق،  قادر به انجام کارهای متنوعی هستند  که  با استفاده از  ASP.NET  نمی توان آنها را انجام داد . بکارگیری این نوع پتانسیل ها می تواند تاثیرات گسترده ای را بر روی برنامه های وب به دنبال داشته باشد . به عنوان نمونه ، استفاده از stored procedure در مقابل Query های تولید شده پویا می تواند تاثیر غیرقابل انکاری  بر روی کارآیی برنامه های وب داشته باشد چراکه  stored procedure را می توان برای استفاده آتی ترجمه و بهینه سازی کرد . تاثیر استفاده از stored procedure در مواردی که لازم است چندین عملیات مرتبط به هم در یک لحظه انجام شود ، بسیار مشهود و ملموس می باشد . استفاده از پروفایلینگ و ایندکس : تعریف ایندکس ها بگونه ای که با نوع جستجو و خواسته های  مورد نیاز در یک سیستم مطابقت نماید ، می تواند نتایج مورد نظر را با سرعت قابل قبولی در اختیار کاربران قرار دهد . برای بهینه سازی بی عیب ایندکس ها در یک بانک اطلاعاتی لازم است که آنها را با استفاده از یک  ابزار profiling ارزیابی کرد ( نظیر SQL Server Profiler ) . این نوع ابزارها فعالیت بانک اطلاعاتی را در یک لاگ خاص ثبت می نمایند و در ادامه می توان آن را بررسی ، آنالیز و بر اساس نتایج بدست آمده در ایندکس ها تجدید نظر نمود . ابزارهای فوق می توانند مسائلی نظیر اجرای کند query را شناسائی و حتی مجموعه ای جدید از ایندکس ها را که دارای کارآئی بمراتب بهتری می باشند ، پیشنهاد  دهند . برای پروفایل بهتر بانک اطلاعاتی لازم است که یک لود فرضی را بر روی برنامه شبیه سازی کرد. بازیابی صرفا” اطلاعات  مورد نیاز : یکی از ساده ترین روش هائی که باعث بهبود هر نوع کد بانک اطلاعاتی می گردد ، کاهش حجم اطلاعات بازیابی شده از بانک اطلاعاتی است . این کار باعث کاهش لود شبکه ، مدت زمان لازم برای باز شدن اتصال و حجم نهائی صفحه می گردد . به عنوان نمونه با استفاده از فیلترینگ مناسب در query ( نظیر استفاده از تاریخ ) و بازیابی صرفا” فیلدهای ضروری ، می توان حجم داده بازیابی شده را حتی المقدور کاهش داد . ذخیره تمامی اطلاعات مورد نیاز در یک رکورد بانک اطلاعاتی و ذخیره ID  رکورد مورد نظر در یک session .  روش فوق باعث صرفه جوئی در مصرف حافظه می گردد ولی سرعت برنامه را کاهش خواهد داد ( با توجه به فرآیند دستیابی به بانک اطلاعاتی که یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در خصوص کارآئی برنامه های وب است ) . به عنوان یک راه حل بهتر می توان اطلاعات مورد نظر را در یک رکورد بانک اطلاعاتی ذخیره و در ادامه برخی از اطلاعات را در حافظه cache نمود . بدین ترتیب ، امکان بازیابی اطلاعات با سرعت بیشتری فراهم می گردد . در بخش های بعدی با data caching بیشتر آشنا خواهیم شد . بهترین روش و یا گزینه برای ذخیره session ، استفاده از روش  in-process است که به صورت پیش فرض در نظر گرفته می شود . برای ذخیره session می توان از روش های دیگری نظیر یک بانک اطلاعاتی SQL نیز استفاده نمود . استفاده از روش فوق پردازش های بیشتری را به سیستم تحمیل و صرفا”  در مواردی که وب سایت مورد نظر در یک web farm به همراه چندین سرویس دهنده هاست شده باشد ، توصیه می گردد . محور دوم : تست برنامه قبل از عملیاتی شدن آن و یا پروفایلنگ ( Profiling )

برای قضاوت در خصوص  تلاش های انجام شده در ارتباط با بهبود کارآئی یک برنامه وب ، می بایست  قادر به سنجش کارآئی آن در عمل باشیم .  در مواردی که کارآئی یک برنامه کند و  ناامید کننده است  ، می بایست بر اساس اطلاعات کافی اقدام به شناسائی  گره ها و عوامل تاثیر گذار بر روی کارآئی برنامه های وب نمائیم تا از این رهگذر بتوانیم مشکل و یا مشکلات را برطرف و یک برنامه وب کارآ را آماده استفاده عملیاتی و نهائی نمائیم .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟ ۱٫۵۰/۵ (۳۰٫۰۰%) ۲ امتیازs روند رشد بلاک چین و فضای ارزهای دیجیتال بسیار جذاب است. نوآوری‌های فنی و الگوهای جدید معاملاتی به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل هستند و همچنان جمعیت کثیری را به […]

    آشنایی با مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

    احتمالا این روزها درباره ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت‌کوین از گوشه‌وکنار در اخبار رادیو و تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی چیزهایی شنیده‌اید.

    ۱۰ مکانی که توسط گوگل مپ سانسور شده

    ۱۰ مکانی که توسط گوگل مپ سانسور شده ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اکثر مناطق به علت مسائل امنیتی-سیاسی به صورت سانسور شده در نقشه های گوگل دیده می شوند و به همه این ها باید یک مورد بزرگ یعنی کشور کره شمالی را افزود […]

    توییچ (Twitch) چیست؟

    Twitch برنامه ایست که در آن بازی های ویدیویی دست به دست هم می دهند و با داشتن میلیون ها بیننده و بازی کننده راهی برای تعامل و به اشتراک گذاری محتوای خلاقانه با دیگران ارائه می دهند.

    آموزش پارتیشن بندی در ویندوز ۱۰ و تبدیل GPT و MBR به یکدیگر

    همه‌ی دیسک‌های سخت موجود برای پارتیشن بندی از ساختار قالب‌بندی داده‌ای MBR (مخفف Master Boot Record) یا GPT (مخفف GUID Partition Table) استفاده می‌کنند.

    ۵ ترفند مفید در مرورگر گوگل کروم در اندروید

    در این مطلب به معرفی ۵ ترفند کاربردی و مفید در مرورگر گوگل کروم در سیستم‌عامل اندروید خواهیم پرداخت. با بهره‌گیری از این ترفندها می‌توانید توانایی کار خود با این اپ را افزایش دهید.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi