جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

شغل مهمانداری هواپیما

2,456

بازدید

شغل مهمانداری هواپیما ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs
زمانی که هواپیماها در دهه ۱۹۲۰ وارد دنیا شدند، مشاغلی نیز به وجود آمدند تا گستردگی عملیاتی آن پوشش داده شود. در آن زمان سفرهای هوایی تجاری ، بسیار جدید بود و شرکت های هوایی مانند امروزه به دنبال راهکارهایی جهت فراهم کردن سرویس و ایمنی به مسافر بودند.

در حال حاضر نقش ها و مشاغل مرتبط با صنعت بسیار رشد کرده است. حرفه مهمانداری راه درازی را از زمانی که افرادی با نام Cabin Boys به عنوان مهماندار در شرکت ها مشغول بوده اند تاکنون که مهمانداران آموزش های حرفه ای می بینند، پیموده است. درحال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار مهماندار مرد و زن در سراسر دنیا وجود دارد. صنعت هوانوردی در طول سال ها و با گذراندن نقاط عطف مهمی که این صنعت و این حرفه را شکل داده اند، تکامل یافته است.

 

در دهه ۱۹۵۰ دولت ها و آژانس های قانونگذار الزام به آموزش مهمانداران در خصوص موارد ایمنی درون پروازی در هواپیماهای تجاری نمودند. با مطالعه سوانح و رویه های ایمنی در طی سالها مشخص گردید که مهمانداران در جهت ایمنی و امنیت مسافران در شرایط اضطراری نقش حیاتی دارند. امروزه برنامه های آموزشی مهمانداران قوانین سخت گیرانه ای را شامل می شود.

 

قد ، وزن و سن

یکی از معیارهایی که جهت احراز شغل مهمانداری مورد نظر قرار می گیرد، دارا بودن قد و وزن متناسب می باشد. در اکثر شرکت های هوایی این موضوع هم به دلیل آراستگی ظاهری و هم به دلیل شرایط کاری حائز اهمیت می باشد.
آراستگی ظاهری از آن جهت حائز اهمیت است که مهماندار به عنوان نماینده و پیشانی شرکت هوایی و یک کشور در هواپیما حضور می یابد. به لحاظ شرایط کاری مهمانداران می بایست آمادگی فیزیکی لازم و کافی جهت انجام امور ایمنی در شرایط اضطراری را داشته باشند.

طبق استانداردهای هوایی حداقل قد برای خانم ها ۱۶۵ سانتی متر و حداکثر ۱۸۰ و برای آقایان حداقل ۱۷۵ و حداکثر ۱۸۵ سانتی متر میباشد . حداقل سن برای استخدام در شرکت های هواپیمایی ۲۲ سال و حداکثر ۲۸ سال است .که این آیتم بسته به تحصیلات و مدرک تحصیلی شما می تواند تغییر کند چراکه برای سطح فوق دیپلم ۲سال و برای لیسانس ۴سال در نظر گرفته شده .

تحصیلات

یکی دیگر از معیارهای انتخاب افراد به عنوان مهماندار تسلط به زبان انگلیسی می باشد. در برخی شرکت های هوایی دارا بودن توانای هایی مانند دانستن چندین زبان و یا دارا بودن مدرک پرستاری و یا آشنایی با کمک های اولیه ممکن است به عنوان مزیت در انتخاب لحاظ گردد.

واحدهای درسی آموزش مهمانداری خطوط هوایی

 

    مقدمه ای بر حرفه ی مهمانداری
    عملیات فرود
    شیوه زندگی سالم مهمانداری
    مقدمه ای بر هوانوردی
    مقدمه ای بر هواپیما وآشنایی با هوانوردی
    هماهنگی و ارتباطات اعضای خدمه
    خدمات مشتریان
    مدیریت تعاملات مسافران
    فرایند ایمنی و اضطراری
    اورژانس پزشکی و آموزش پزشکی
    مقدمه ای بر آشنایی با کالاهای خطرناک
    امنیت هوانوردی
    مقدمه بر پذیرایی خطوط هوایی و خدمات غذایی

 

برای شروع چه باید کرد؟

در این مرحله شما باید انتخاب کنید که می خواهید وارد کدام ایرلاین داخلی شوید . اگر میخواهید وارد ایرلاین درجه یک مانند ماهان شوید نیازی به مدرک مهمانداری ندارید ولی باید بدانید راه درازی در پیش دارید . این شرکت هر ساله اقدام به پذیرش مهماندار و استخدام آنها می کند و طی مراحل آزمون کتبی و مصاحبه و تست های پزشکی که همین مراحل طاقت فرساست با شما قرارداد کاری بسته و آموزش های ۵ماهه خود را آغاز می کند و در آخر شما وارد این شغل و در اصطلاح Active می شوید .
در ایران تنها شرکت ماهان و ایران ایر مهمانداران خود را تربیت می کنند و آموزش می دهند .

 آموزشگاه های دولتی و خصوصی هم وجود دارند که در ابتدا تمام شرایط که در بالا گفته شد را دارند و بعد از اتمام دوره های مربوطه مدرک معتبر سازمان هواپیمایی کشوری ICAO و یا سازمان حمل و نقل هوایی IATA به شما اعطا می گردد . و شما می توانید با این مدرک سراغ ایرلاین های دیگری بروید و درخواست استخدام دهید تا در صورت نیاز با شما تماس گرفته شود .

 

شرح وظائف یک مهماندار

 Stewardess/Steward به کسی که مهمان نواز آسمانی است گفته می شود.
یک روز کاری مهمانداران به شرح زیر است:۱ ساعت و نیم قبل از پرواز باید در فرودگاه باشند.اعضای کارکنان هواپیما که اصطلاحا crewمی گویند در مکانی به نام Briefingجمع می شوند تا در مورد اطلاعات پرواز آن روز صحبت کنند.این که مثلا تعداد مسافران چند نفره…آیا بیماری هم در پرواز می باشد…و اینکه آیا از VIP مسافری است یا خیر؟و..و..و..بعد از آن در مورد مسائل اظطراری صحبت می شود.و موقعیت جغرافیائی پرواز.گزارش این اطلاعات بر عهده کاپیتان می باشد.هواپیما چون دفتر کاری برای کارکنان وظیفه هر یک را مشخص می کند.

مهمانداران زیر نظر سر مهماندار و سر مهماندار زیر نظر کاپیتان ایفای نقش می کنند.در فاصله ای که مسافران بار خود را به قسمت check in می دهند و control pass می شوند مهمانداران می بایستی در هواپیما امور نظم داخلی را کنترل کنند.این که ماسک اکسیژن و صندلی ها و مجله و روزنامه برای مسافران اماده است یا خیر؟وقتی که همه چی روبه راه بود مسافران می توانند از ترانزیت وارد هواپیما بشوند.سر مهماندار هر پروازی موظف است که در هواپیما را باز و بسته کند.و نیز جلوی در ورودی ایستاده و به مسافران خوشامد بگوید.مهمانداران هر کدام در ردیفهای صندلی ایستاده و مسافران را به سمت صندلیهای خود هدایت می کنند.اگر مسافری موجبات ناراحتی کسی را در پرواز فراهم کرد سر مهماندار باید به کاپیتان گزارش دهد و وی نیز به Security personal بازگو کند تا در فرودگاه او را تحویل دهند.اینکه کمربند های ایمنی بسته باشد و سیگار نکشند و صندلی ها به حالت اولیه خود بازگردند جزء وظایف کاری مهمانداران است.مهمانداران نیز در حالت Start در حالت نشسته باید باشند .

سپس با نوشیدنی از مسافران پذیرائی می شود. در پروازهای طولانی از نوشیدنی الکلی با درصد بسیار کم الکل.هر ۱۶ دقیقه بایستی توالت ها جهت بهداشت و اینکه سیگار کشیده نشود کنترل شود.در طول پرواز یک مهماندار باید با روی خوش و لبان خندان ظاهر شود و در پروازهای خارجی اگر مهمانداری فاقد این باشد بعد از اخطار ۳ باره اخراج نیز میشود!بعد از landing دوباره باید سیستم داخلی هواپیما کنترل شود و در پروازهای بالای ۸ ساعت توقف بین ۱ الی ۳ شب می باشد.یک مهماندار در ماه یکبار اجازه تعطیلات ۴ روزه پشت سر را دارد و در ماه باید ۷۰ الی ۸۰ ساعت پرواز کند.

مهمانداران نسبت به حالت های اضطراری که دو نوع می باشد ( حالات از قبل اعلام شده توسط کاپیتان و اعلام نشده) در طول پرواز هم آموزش می بینند تا بتوانند در زمان اضطراری٬ بهترین کمک را برای مسافران به انجام برسانند.

یک مهماندار باید به لباس فرمش احترام بگذارد و با عشق کارش را ارائه دهد.در ایرلاینز های خارجی توجه به این نکات الزامی است:ناخن های مهمانداران بانوان بایستی نه بلند باشند و نه کوتاه.از لاک نباید استفاده شود.موهای سر آقایان باید کوتاه و بانوان باید از پشت جمع کنند و به صورت افشان نکنند.آرایش نباید غلیظ و تند باشد و از ماتیک رنگ تیره و قرمز و یا قهوه ای پر رنگ نباید استفاده کرد.آرایش باید باشه اما بسیار ملایم !جز این اخطار داده خواهد شد. بوی عطر حتما باید به مشام برسد. و…مهمترین نکته لبخند ملایم و سنگین….حوصله و صبر بالا….انگلیسی در حد عالی هم در خواندن ..هم در نوشتن و صحبت کردن…ارائه برگه قبولی دوره کمکهای اولیه….حداقل قد برای بانوان ۱و۶۵ و برای آقایان ۱و۷۰ باشد.دوره آموزشی مهمانداری در ایرلاینزهای خارجی ۱ سال و نیم می باشد.۱۸ ماه!که ساعتهای تئوری..عملی نیز در آن می باشد…و در خاتمه welcome on board .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۳٫۴۳/۵ (۶۸٫۵۷%) ۷ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi