جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

دانستنیهای جغرافیایی

376

بازدید

رویدادهای طبیعی همواره در اطراف ما رخ می‌دهند و تکرار این رویدادها سبب می‌شود از دیدن آنها چندان حیرت نکنیم و گاه بی‌تفاوت از کنار آنها بگذریم، چند مورد از این وقایع طبیعی اما نادر را بخوانید.

رنگین‌کمان آتشین

این پدیده جوی که به «قوس افقی» یا «رنگین‌کمان آتشین» معروف است زمانی دیده می‌شود که خورشید در بالای آسمان (مثلا ۵۸ درجه بالاتر از خط افق) قرار داشته باشد. در این هنگام نور خورشید از میان ابرهای شفاف و بلند ارتفاع سیروس عبور می‌کند. وقتی این نور به کریستال‌های۶ گوش ابر سیروس وارد می‌شود و از آن عبور می‌کند درست مثل آن است که از یک منشور عبور کرده است و طیف نوری زیبایی را ایجاد می‌نماید. این رنگین‌کمان جلوه‌ای شگفت‌انگیز دارد و گاهی تا یک ساعت طول می‌کشد. تصویری که مشاهده می‌کنید عکسی است که در شمال ایالت «آیداهو» در آمریکا گرفته شده است.

 

خورشید سیاه

در فصل بهار در کشور دانمارک، حدود نیم ساعت قبل از غروب خورشید، بیش از یک میلیون «سار» اروپایی از گوشه و کنار دور هم جمع می‌شوند تا یکی از باورنکردنی‌ترین و ناب‌ترین مناظر طبیعت را به ما نشان دهند. این پدیده در کشور دانمارک به نام «خورشید سیاه» معروف است و هر کسی می‌تواند آن را از ماه مارس تا اواسط آوریل برفراز مرداب‌های غرب دانمارک ببیند. این سارها از جنوب به دانمارک می‌آیند تا یک روز در مرغزارهای این مرداب‌ها غذا پیدا کنند و شب در میان نیزار بخوابند.

رعد و برق اسرارآمیز

رعد و برق اسرارآمیز کاتاتومبو که با گویش محلی آ‌ن را «رلامپاگو دل‌کاتاتومبو» می‌نامند یک پدیده منحصربه‌فرد در دنیاست. در این منطقه ۱۴۰ تا ۱۶۰ شب سال و هر شب به مدت ۱۰ ساعت و هر ساعت به تعداد حداقل ۲۸۰ بار رعد و برق می‌زند. این رعد و برق‌ها بر فراز مرداب روی می‌دهند و بزرگ‌ترین ژنراتور دنیا با بیشترین فرکانس محسوب می‌شوند ولی موجب یک میلیون و ۱۷۶ هزار قطعی برق تا شعاع ۴۰۰ کیلومتری منطقه می‌شوند. این رعد و برق‌ها از دیرباز یکی از علائم سودمند برای جهت‌یابی کشتی‌ها بوده‌اند. برخورد بادهایی که از سوی رشته‌کوه «آند» به این منطقه می‌رسند سبب پیدایش طوفان‌های نسبتا همیشگی می‌شوند و رعد و برق‌ها حاصل تخلیه الکتریکی گازهای یونیزه‌شده بویژه «متان» که در نتیجه تجزیه مواد آلی موجود در مرداب به‌وجود می‌آید، هستند. این گازها که از هوا سبک‌تر هستند بالا می‌روند و با ابرها برخورد می‌کنند و سبب پیدایش رعد و برق و شدت‌یافتن طوفان می‌‌شوند. برخی محیط‌شناسان ونزوئلا درصدد هستند این منطقه را تحت حمایت یونسکو قرار دهند زیرا این پدیده ویژه، بزرگ‌ترین منبع از نوع خود برای بازسازی لایه ‌ازن سیاره زمین است.

بزرگ‌ترین موج‌های دنیا

۲ بار در سال، بین ماه‌های فوریه و مارس، آب‌های اقیانوس اطلس با آب رود آمازون در برزیل درهم می‌آمیزد و بزرگ‌ترین موج‌های روی زمین را به وجود می‌آورد. این پدیده که «پوروروکا» نام دارد به دلیل مد اقیانوس رخ می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود موج‌های بزرگی ایجاد شوند که ارتفاع آنها گاهی به ۱۲ فوت می‌رسد و عمر بعضی موج‌ها بندرت نیم ساعت به طول می‌انجامد. مردم این منطقه می‌گویند هر وقت موج پوروروکا می‌آید از نیم ساعت قبل از رسیدن صدای مهیب آن به گوش می‌رسد. این موج آنقدر قدرتمند است که می‌تواند هر چیزی را که سر راه آن است، ویران کند. موج پوروروکا برای موج‌سواران اهمیت خاصی دارد. از سال ۱۹۹۹ تاکنون هر ساله مسابقه قهرمانی موج‌سواری در شهر «سائودومینیگو» انجام می‌شود. رکورد موج‌سواری بر پوروروکا از آن یک موج‌سوار برزیلی به نام «پیکوروتا سالازار» است که در سال ۲۰۰۳ در طول ۱۲/۵ کیلومتر مدت ۳۷ دقیقه روی آب پوروروکا ماند.

بزهای درختی

فکر می‌کنم تنها در مراکش می‌توان بزها را روی درخت پیدا کرد. این بزها به این دلیل از درخت بالا می‌روند که میوه درخت خاصی به نام «آرگان» را خیلی دوست دارند. آرگان نوعی درخت شبیه به درخت زیتون است که میوه‌ای شبیه به زیتون نیز دارد. کشاورزان این کشور پشت سر بزها به راه می‌افتند و از درختی به درخت دیگر می‌روند. اشتباه نکنید آنها این کار را به این دلیل انجام نمی‌دهند که از بالارفتن بزها حیرت‌زده می‌شوند، بلکه میوه آرگان دارای هسته‌ای است که بزها نمی‌توانند آن را هضم کنند به همین دلیل آن را از دهان بیرون می‌اندازند یا از بدن خود دفع می‌کنند. سپس کشاورزان این هسته‌ها را جمع می‌کنند و با آسیاب‌کردن، روغن آن را می‌گیرند. این روغن در آشپزی و صنایع آرایشی استفاده فراوان دارد.

باران سرخ

در فاصله ۲۵ جولای تا ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ چندین باران عجیب در ایالت کرالا واقع در جنوب کشور هند بارید. این باران‌ها از این جهت عجیب خوانده می‌شوند که رنگ‌ آنها سرخ بود و وقتی قطرات آن روی لباس‌ها می‌چکید مثل آن بود که خون روی آنها باریده است. در این مدت باران‌های سبز، زرد و سیاه هم گزارش شده است. اوایل گفته می‌شد رنگین‌شدن قطرات باران به خاطر انفجار یک شهابسنگ در آن منطقه است ولی بعدها و پس از تحقیقات سازمان‌های دولتی هند، اعلام شد که این رنگ‌ها به دلیل هاگ‌های هوایی و جلبک‌‌های دریایی فراوان موجود در آن منطقه است. سال ۲۰۰۶ توجه جهان ناگهان به این موضوع جلب شد و ۲ دانشمند به نام‌های «گادفری لوییس» و «سانتوش کومار» اعلام کردند باران سرخ منشاء زمینی دارد و به سبب مقادیر بالای کربن و نیتروژن به این رنگ درآمده است.

بارش ماهی!

باران ماهی، موضوعی عجیب در بین مردم هندوراس نیست. این اتفاق هر ساله بین ماه‌های می‌ و جولای در منطقه «دیپارتا منتو دیورو» رخ می‌دهد. شاهدان می‌گویند این پدیده با آمدن ابرهایی در آسمان منطقه آغاز می‌‌شود و سپس رعد و برق و توفان شدیدی روی می‌دهد و باران بشدت می‌بارد. این توفان و باران حدود ۲ الی ۳ ساعت به طول می‌انجامد و وقتی تمام می‌شود می‌توان ماهی‌های زنده زیادی را روی زمین پیدا کرد. مردم این منطقه این ماهی‌ها را جمع می‌کنند و با آنها غذا می‌پزند. از سال‌ 1998 نیز هر ساله در شهر «یورو»، «جشنواره باران ماهی» برگزار می‌کنند و در آن غذاهایی که با این ماهی پخته شده‌ را می‌خورند.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دانلود کتاب طاق

    دانلود کتاب طاق ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs کتاب ” طاق روستایی در دامنکوه دامغان” در ۱۷۴ صفحه وزیری تهیه شده است که ۱۲ صفحه پایانی آن شامل تصاویری رنگی از روستا می باشد .

    معرفی شهر تاریخی زرقان

    معرفی شهر تاریخی زرقان ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی اجمالی بخش زرقان: بخش زرقان یکی از بخش‌های ۵ گانه شهرستان شیراز می‌باشد. مرکز آن شهر زرقان است که در ۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است (نزدیک‌ترین […]

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز     چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا دنیا پر از مکان ها و دیدنی های باورنکردنی ، اما واقعی است. این مکان ها آن قدر جالب و شگفت انگیز هستند که می توانند توجه هر […]

    مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

        وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند […]

    اطلاعاتی درباره “اورست”

    قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه زمین محسوب میشود . این کوه که در جنوب قاره آسیا در بخش های مرزی نپال و چین بوده ، یکی از قله های رشته کوه هیمالیاست که به بام دنیا نیز […]

    همه چیز در مورد کشور نروژ

    همه چیز در مورد کشور نروژ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه چیز درباره مهاجرت به بهترین کشور دنیا ! نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi