جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

نقد فیلم معراجی ها

825

بازدید

نوشته های زیر اظها نظر یک منتقد میباشد:
واضح ترین نکته ای که باید درباره معراجی ها گفت این است که “معراجی ها یک روایت ناتمام است…”ببخشید که با این جمله ناگهانی، نقدم را به فیلم “معراجی ها” شروع می کنم!
یعنی این “ناتمام بودن” آنقدر سایه سنگینی بر سرتاسر فیلم انداخته است که شاید اصلاً باید گفت معراجی ها اساساً یک فیلم نیست. و اگر ده نمکی جَهد می کرد و در تبلیغات فیلم همین “روایت ناتمام” را هم می نوشت ای بسا که آنوقت همه ما احساس واقعیتری نسبت به آخرین ساخته ده نمکی می داشتیم.معراجی ها البته یک نقطه قوت بزرگ دارد که به نظر من هیچکدام از ساخته های قبلی ده نمکی آن را ندارند…..

نقطه قوتی تا آن اندازه بزرگ که حتی منی که منتقد جدی مسعود ده نمکی و حرفش در عرصه سینما هستم، مایل به دفاع از آن و به تبعش فیلم معراجی ها هستم.

حتی با اینکه معراجی ها را یک فیلم سینمایی نمی دانم!

و آن نقطه قوت بزرگ، روایت دقیق و عریان ده نمکی از مقوله ای به نام “دفاع مقدس” است.

روایت ده نمکی در معراجی ها و از دفاع مقدس تا آن اندازه راحت و بی پیرایه است که اجازه بدهید، بگویم اگر زمانی دست بر خشاب داغ اسلحه گرفته باشید و پایی در میدان رزم گذاشته باشید یا اینکه دلتان با این لحظات باشد، باید در حین دیدن معراجی ها منتظر اشکهایتان هم باشید…

این قصه واقعی بی پیرایه با اینکه نتوانسته است یک فیلم باشد اما خودش را می خزاند کنار فطرت آدم و شروع می کند به تکاندنش.

دلواپسی های یک پدر و مادر برای پسری که رفته است جبهه، کانالی که در انتهایش سنگر دوشکاست و بسیجی ها را مثل برگ خزان بر زمین می ریزد و نبرد ایذائی بی سرانجامی که اگر خیلی ها باور نمی کنند در دوران جنگ ما چنین چیزی هم بوده است، بد نیست سری به کتاب “نورالدین، پسر ایران” بزنند و پس و پیش لحظات شهادت “امیر مارالباش” رفیق نورالدین عافی را بخوانند.

نمی دانم واقعاً که در این روزگار احتضار سینمای دفاع مقدس، چه حکمتی بود که پشت صحنه فیلم ده نمکی با آن انفجار دردناک روبه رو بشود یا هر اتفاق دیگری رخ دهد که سبب بشود ده نمکی، معراجی هایش را اینطور روانه پرده نقره ای سینما بکند.

اما هرچه بود به نظر من حکمتش را باید در همین پایان قشنگ یافت.

پایانی قشنگی که یک سینمایی دفاع مقدسی بی پیرایه را گذاشته است توی دستهای نسل نوی ما و شکر خدا با استقبال خوبی هم مواجه شده است.

فیلم البته کمی ها و کاستی هایی هم دارد که کوچک نیستند ولی در مقابل قوت بزرگی که توضیحش دادم عددی محسوب نمی شوند شاید…

فیلم در نقشهای برجسته اش بازیگر بزرگ ندارد، جاهایی شعار زیاد می دهد و دیالوگها هم عمدتاً قوام لازم را ندارند. و البته همه اینها را باید افزود به اینکه داستان فیلم، منقطع است و مخاطب تا لحظه آخر منتظر اتفاقی مبهم است که البته هرگز رخ نمی دهد.

یعنی یک جورهایی مخاطب تا لحظه آخر منتظر است که زمان برود به چند سال بعد و ری اکشن های کاراکترهای پشت جبهه و سرنوشت آنها را ببیند اما این اتفاق نمی افتد!

ولی به نظر من، تمام اینها با اینکه عیوب بزرگی هم هستند و گاهی نابخشودنی محسوب می شوند؛ اما می شود گذاشتشان کنار و برای همین یکبار! می ارزد به اینکه اولاً یک روایت سالم و بی آلایش از لحظات نبرد هشت ساله تماشا کنیم (آنهم در این روزهای قهر سینما با دفاع مقدس!) و دوم اینکه حرف های کج و معوج هم نشنویم!

نظیر همان رخداد سوئی که در رسوایی و اخراجی ها بروز یافت و منهای اشکالات سینمایی و ریتمیک؛ آنهمه حرف غلط درباره خصلتهای بچه های جنگ، عرفان، دعوای مضحک عقل و عشق و غیره را دیدیدم که چطور از این فیلم های ناخوب به منصه جامعه تزریق شد! (البته هنر ده نمکی در این زمینه اصلاً و ابداً کمتر از عموم سایرین نیست!)

همین دو تا خصلت به نظر من در این وانفسا غنیمت است و آنهم چه غنیمتی.

اذعان می کنم که ده نمکی در کنار روایتش از لحظات دفاع مقدس، سکانس های قشنگی را هم در معراجی ها خلق کرد.

لحظه شهادت “عمو اکبر” با بازی اکبر عبدی فوق العاده زیبا بود.

و نماد حاجی بخشی هم توی فیلمش آنقدر بجا و البته پر رنگ بود که دل ماها را در این نبود حاجی بخشی واقعی حسابی شاد می کرد. (نفهمیدم چرا ده نمکی با اینکه این حضور تا این اندازه پررنگ است اما توی وبلاگش از این نوشت که هیچکس نفهمیده نماد حاجی بخشی را گذاشته ام توی فیلم الا یک منتقد آمریکایی!)

صحنه های واقعی تر از ترکش و گلوله و شهادت، درو شدن یک ستون رزمنده که البته بعضی از ماها باور نمی کنیم در واقعیت هم چنین چیزی رخ داده باشد، مضطر شدن رزمنده ها حین محاصره و خیلی چیزهای دیگر هم دارد معراجی های ده نمکی که به نظر من همگی با یک اسلوب مناسب نشسته اند کنار هم و یک تابلوی زیبا خلق شده است.

با تحلیل و بدون خواندن هیچ مصاحبه ای از ده نمکی یا همکارانش عرض می کنم که به احتمال زیاد ده نمکی روایت نصفه کاره شهدای معراجی ها را ادامه خواهد داد و ابدان آنها را در کانال هایی که تویشان شهید شدند، رها نمی کند.

و لذا امیدوارم ساخته بعدی اش اگر در رابطه با همین شهداست، روایتش هم مثل همین روایت باشد…

یعنی شکیل و بی پیرایه و منطقی باشد و حرفش مثل رسوایی و اخراجی ها نباشد.

در پایان احساس بهجت خودم را از دیدن معراجی ها دوباره ابراز می کنم و یاد درگذشتگان عزیز حادثه پشت صحنه این فیلم را هم گرامی می دارم.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۸ امتیازs بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه   جنین شناسی یکی از چالش برانگیز ترین دروس علوم پایه است که مطالعه آن خود چالش های خاص خود را دارد. […]

    خواص آلو برای دیابت چست؟

    خواص آلو برای دیابت چست؟ ۴٫۸۰/۵ (۹۶٫۰۶%) ۷۱ امتیازs خواص آلو برای دیابت چست؟ امروزه می‌توان با مصرف بسیاری از میوه‌ها از مصرف داروهای شیمایی تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمود چرا که افرادی که دارای دیابت هستن با مصرف قرص و داروهای شیمایی […]

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !!

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !! ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اگر لبخند می‌زنید، هر چه لبخندتان صادقانه تر و بزرگتر باشد، زیباتر به نظر خواهید رسید. و به همین ترتیب شخص دیگر هم می‌تواند بیشتر جذب شما شود .

    خرید کفش اسپرت مناسب

    خرید کفش اسپرت یکی از مهمترین بخش‌های خرید هر فردی است. چرا که یک کفش مناسب باعث داشتن پاهای سالم و درنتیجه انجام اقدامات سریع‌تر به سمت رویاها می‌شود. درست است که مراجعه به مراکز خرید شاید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن می‌رسد اما […]

    عناوین شغلهای پردرآمد دنیا و ایران

    متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین/ تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۴ ارزش مشاغل مرتبط با یادگیری ماشین، حدود ۳۱ میلیارد دلار باشد. این گفته به معنای آن است که طی یک دوره زمانی شش ساله، نرخ رشد سالیانه این حوزه بیش از ۴۰ […]

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas در این مقاله به بررسی و معرفی GTA San Andreas و Tekken 3  می‌پردازیم که محال است هیچ گیمری نامی از این دو بازی نشنیده باشد. این دو بازی در هنگام عرضه در زمان خود توانستند رکوردهای فروش بازی را جا بجا کنند و به شاهکارهای فراموش‌نشدنی تبدیل شوند که به دلیل استقبال فراوان […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi