جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

سالم ترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی

296

بازدید

سالم ترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی/

سالم ترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی

سالم ترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی

تغذیه سالم و حفظ بهداشت مواد غذایی، از دغدغه‌ های مردم این دوره و زمانه است. ما باید بدانیم مواد غذایی را چطور نگهداری کنیم تا کمترین تغییرات شیمیایی در بافت آنها رخ‌ دهد. خیلی وقت‌ ها یک خطای ساده در نگهداری خوراکی‌ ها و انتخاب نوع ظرفی که قرار است مواد غذایی را داخل آن قرار دهیم، می‌تواند سلامتمان را به خطر بیندازد.

به همین دلیل پای صحبت‌های دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی، نشسته‌ایم تا در مورد بهترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی برایمان بگویند.

آقای دکتر! جنس بسیاری از ظروفی که در حال حاضر برای نگهداری مواد غذایی در بازار وجود دارند، از پلاستیک است. آیا نگهداری خوراکی‌های مختلف در چنین ظروفی، اشکالی ندارد؟

بیشتر مردم فکر می‌کنند تمام ظروف به ظاهر پلاستیکی موجود در بازار، از جنس پلاستیک هستند اما در صنایع پلیمر، هر نوع پلاستیکی اسم خاصی دارد و برای مصارف خاصی تولید می‌شود.

یعنی ظروف پلاستیکی مخصوص مواد غذایی، برای نگهداری آنها ایمن هستند؟

بله، ظروف پلاستیکی‌ ای که در پشت یا کف آنها عکس یک قاشق و چنگال کوچک و نشانه Food Grade (مناسب برای غذا) درج شده است، برای نگهداری مواد غذایی مناسب هستند.

آیا این ظروف در اثر حرارت، مشکل خاصی برای مواد غذایی ایجاد نمی‌کنند؟

ظروف «پلیمری» در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت بالا و چربی فراوان، ماده‌ای به نام «منومر» آزاد می‌کنند که برخی متخصصان معتقدند نفوذ آن به مواد غذایی و بدن در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث ابتلا به افسردگی و در بلندمدت منجر به سرطان شود. البته هنوز تحقیق دقیق و جامعی در این مورد انجام نشده است.

مضرات استفاده از ظروف پلیمری

پس ظروف پلیمری انتخاب مناسبی برای نگهداری مواد غذایی چرب یا گرم کردن غذاها در مایکروفر نیستند؟

باید برای گرم کردن غذاها، ظروفی را انتخاب کنیم که روی آنها علامت مخصوص «مناسب برای مایکروفر یا غذاهای گرم»، درج شده باشد.

به نظر شما ظروفی که غذا یا میوه را برای نگهداری در یخچال درون آنها قرار می‌دهیم، باید چه ویژگی‌ هایی داشته باشند؟

این ظروف باید در‌های air pipe داشته باشند، یعنی در آنها به خوبی محکم و کیپ شود و امکان نفوذ هوا به داخل ظرف وجود نداشته باشد. البته در هر صورت بهتر است باقیمانده غذاها، بیشتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت داخل یخچال نگهداری نشوند.

آیا اندازه ظروف نگهداری از مواد غذایی هم مهم است؟

صددرصد! مواد غذایی مختلف را در حجم‌ های کم و ظروف کوچک نگهداری کنید تا سرمای یخچال به طور مساوی به تمام قسمت‌ های خوراکی‌ برسد.

هرچه سطح ظرف بزرگ‌ تر و امکان سرد شدن مرکز خوراکی‌ ها بیشتر باشد، احتمال سرد شدن و دور ماندن مرکز خوراکی از تغییرات شیمیایی و آلودگی‌های میکروبی کمتر می‌شود.

مهم‌ترین نکات بهداشتی که می‌توان در مورد ظروف پلاستیکی به آنها اشاره کرد، چیست؟

ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری مواد غذایی باید کاملا صاف و صیقلی و بدون گوشه و زاویه باشند و درهای محکمی داشته باشند.

اگر شکاف، ترک یا حتی خراش‌ هایی داخل ظرف به وجود آمد، بهتر است از خیر استفاده از آن برای نگهداری مواد غذایی بگذرید چون امکان نفوذ مواد غذایی و میلیاردها میکروب حتی در خراش‌ های کوچک ظروف هم وجود دارد که می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

اگر ظرف شما در اثر قرارگرفتن داخل مایکروفر یا دستگاه گرمکن یا حتی به مرور زمان، شکل و رنگ خود را از دست داد، آن را دور بیندازید و به فکر تهیه ظرف دیگری باشید.

ظروف پلاستیکی گاهی به دلیل تغییر دما، ترکیب‌های سمی و سرطان‌ زا آزاد می‌کنند بنابراین تغییر رنگ و شکل آنها باید حتما جدی گرفته شود.

آقای دکتر! به نظر شما بهترین ظرف برای نگهداری از لبنیاتی مانند پنیر یا ماست چیست؟

این محصولات بهتر است در ظروفی که خود کارخانه برای آنها تهیه کرده است، نگهداری شوند. به دلیل اینکه ممکن است pH آنها پایین باشد و روی ظرفی که آن را داخلش می‌ریزید، اثر بگذارد و مشکلاتی را پیش بیاورد.

به علاوه، ظرف به ظرف کردن محصولات لبنی ممکن است باعث انتقال آلودگی‌های میکروبی بیماری‌زا به آنها و کپک زدن هم بشود.

سعی کنید محصولات لبنی را با حجم کم بخرید تا در یکی دو وعده آنها را مصرف کنید تا دیگر نگران چگونگی نگهداری از آنها نباشید!

آیا توصیه خاصی هم برای چگونگی نگهداری از میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد؟

این محصولات باید در ظروف Food Grade نگهداری شوند. البته برخی میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌توان در یک دستمال نخی تمیز قرار داد و داخل ظروفی با در محکم درون یخچال گذاشت.

بعضی از میوه‌ها مانند موز هم که بهتر است داخل نایلونی گذاشته و از جایی آویزان شوند و قرار دادن آنها داخل یخچال نه تنها باعث طولانی شدن مدت ماندگاری‌ شان نمی‌شود بلکه ممکن است باعث از بین رفتن ظاهر و طعمشان هم بشود.

به طور کلی، بهتر است میوه‌ها و سبزی‌ها را در هر ظرفی که قرار می‌دهید، در قسمت‌های پایینی و گرم‌تر یخچال بگذارید تا بافتشان آسیب نبیند.

شما فکر می‌کنید مناسب‌ترین ظروف برای نگهداری از مواد غذایی چه ظروفی هستند؟

ظروف شیشه‌ای و چینی، بهترین ظروف برای نگهداری و خوردن مواد غذایی هستند.

به دلیل اینکه پدیده مهاجرت در صنایع غذایی از ۲ زاویه قابل بررسی است؛ اول، ورود ترکیب‌های مختلف از ظروف به مواد، غذایی، (مثلا در اثر ریختن مواد اسیدی و ترش در ظروف مسی، مس به ماده غذایی نفوذ می‌کند و باعث مسمومیت می‌شود.)

دوم، وارد شدن ترکیب غذا به داخل ظرف که اهمیت چندانی ندارد و باعث مسمومیت نمی‌شود. در بین تمام محصولات موجود در بازار، کمترین پدیده ورود ترکیب‌های ظرف به غذا و از غذا به ظرف در ظروف شیشه‌ای و چینی رخ می‌ دهد و به همین دلیل این ظروف را ظروف ایمن‌ تری برای نگهداری مواد غذایی می‌دانیم.

به‌ طور کلی، هر چیزی که قرار است با یک ماده غذایی سر و کار داشته باشد، باید علامت Food Grade داشته باشد و کیسه‌ های فریزر هم از این قاعده مستثنا نیستند.

 

در حال حاضر در بازار و فروشگاه‌های کشور خودمان هم کیسه فریزر‌هایی با علامت Food Grade داریم و بهتر است هموطنانمان برای حفظ سلامتشان از اینگونه محصولات استفاده کنند.

همچنین در فروشگاه‌ های بزرگ کشور هم کیسه‌ فریزرهای مخصوص هر ماده غذایی وجود دارد. مثلا کیسه فریزرهای روی مخصوص نان، سوراخ‌ های بسیارریزی وجود دارد که باعث تبادل هوا در آن و حفظ بهتر و سالم‌ تر نان می‌شوند.

این محصولات اخیرا وارد فروشگاه‌های بزرگ شده‌اند و بهتر است مردم برای هر ماده غذایی، کیسه فریزر خاص آن ماده را بخرند تا به سلامت ماده غذایی و خودشان کمک کنند.

چند راز خانه داری دیگر برای نگهداری میوه و سبزیجات

برای تازه ماندن قارچ توصیه می شود که آن را به جای کیسه پلاستیکی در پاکت های کاغذی قرار دهید.
سبزی های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۱۰ روز به صورت تازه باقی بمانند.

سبزیجاتی مانند بادمجان و کدو را نیز در یخچال یا داخل ظرف دربسته ای در محیطی خنگ نگهداری کنید.

به هیچ وجه سبزیجات را در محله ذخیره سازی نشویید زیرا با این کار رطوبت کافی را برای رشد باکتری ها فراهم خواهید کرد بنابراین چه بهتر که آنها را درست قبل از مصرف شستشو دهید.

سبزیجاتی مانند انواع کلم ها از کلم بروکلی گرفته تا گل کلم را نشسته در یخچال قرار دهید و قبل از هربار مصرف آنها را بشویید.

مواردی که حتما اکثر شما می دانید

سیب های رسیده را از سایر میوه های تازه جدا کنید زیرا سیب های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می کنند که می تواند به سرعت بر سایر میوه ها تاثیرگذار باشد.

برای تازه ماندن پیاز ، سیر، موسیر و سیب زمینی هرگز آنها را در یخچال نگذارید. بلکه آنها را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.

میوه هایی مانند انواع توت و آلبالو را بهتر است در پایین ترین قسمت یخچال جای دهید اما میوه های بزرگی مانند گلابی ، موز، پرتقال و هلو را می توان در دمای اتاق (البته دور از نور خورشید و گرما) نگهداری کرد.

روش های نگهداری سایر مواد غذایی

ترکیبات فاسد شدنی از قبیل روغن و چربی نسبت به رطوبت و اکسیژن هوا یا مس و آهن و همچنین نور و حرارت حساس اند و سریع فاسد می شوند، بنابراین برای نگهداری روغن ها از محل های خشک و خنکی که در مقابل نور خورشید نیستند استفاده کنید.

پس از هر بار مصرف روغن درپوش آن را محکم ببندید و دور از حرارت نگهداری کنید.
نمک یددار را همیشه در ظرفی در بسته و تیره و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

شیرینی های تر را حتما در یخچال و حداکثر تا ۳ روز نگه دارید و برای نگهداری شیرینی های خشک، دمای اتاق مناسب است.

زمانیکه درب قوطی رب را باز کردید محتویات آن را به یک ظرف شیشه ای درب دار منتقل کنید و در یخچال بگذارید.
از چندبار گرم کردن غذا بپرهیزید و باقی مانده غذا را در فریزر نگه دارید.
هرگز روغن داغ یا گرم را در ظرف پلاستیکی نریزید.

برگرفته از : دلگرم

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۳٫۷۵/۵ (۷۵٫۰۰%) ۴ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi