جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

اگر کوهنورد آماتور هستید بخوانید

127

بازدید

اگر کوهنورد آماتور هستید بخوانید/

اگر کوهنورد آماتور هستید بخوانید

اگر کوهنورد آماتور هستید بخوانید

کوهنوردها دو دسته هستند، یکی آن‌هایی که حرفه‌ای هستند و با گروه‌های حرفه‌ای هم کوهپیمایی می‌کنند و دیگری آن‌هایی که تازه‌کار هستند و به همراه خانواده و برای گشت و گذار کوهنوردی می‌کنند. هدف ما از این مقاله معرفی بعضی اقلام ضروری برای کوهنوردان این دو گروه است که شامل پوشاک، تغذیه و سایر وسایل ضروری می‌شود. با تعدادی از مهم‌ترین تجهیزات و نکات مربوط به کوهنوردی آشنا شوید.

برنامه‌تان چقدر زمان می‌برد؟

بسته به اینکه برنامه‌تان چند ساعته است یا یک روزه، به وسایل متفاوتی نیاز پیدا خواهید کرد. حتی فصل و آب و هوا هم روی انتخاب وسایل ضروری تاثیر می‌گذارد.

به طور کلی در هر برنامه کوهنوردی به این وسایل احتیاج پیدا می‌شود: کفش مناسب، باتون (باتوم) کوهنوردی، طناب کوهنوردی، کیف کمری برای قرار دادن وسایل دم دستی و کوله برای قرار دادن وسایل بزرگتر، لباس کوهنوردی سبک، راحت و مناسب فصل، زیر انداز، چراغ قوه و باطری اضافه، بشقاب و وسایل غذا خوری، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، قمقمه آب، خرما و آجیل، کبریت، کیسه زباله، سوت، پول و کارت شناسایی.

اگر طول برنامه کوتاهتر باشد، فهرست وسایل مورد نیاز هم کمتر خواهد بود. برای مثال در یک برنامه که نصف روز طول می‌کشد و بیشتر حالت پیکنیک دارد به همراه داشتن یک وعده غذای سبک به همراه فلاسک آب جوش یا چای ایده خوبی به نظر می‌رسد؛

در‌حالی‌که یک برنامه یک روزه نیاز به جیره غذایی و حتی لوازم خوراک پزی دارد. همچنین بهتر است لوازم بهداشتی بیشتری از قبیل دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب و مسواک و خمیر دندان به همراه داشت. بنابراین، طول برنامه و کوتاه یا بلند بودن آن، فهرست لوازم کوهنوردی را کم یا زیاد می‌کند.

با چه کسانی همسفر هستید؟

کوهنوردهای حرفه‌ای دغدغه‌ بقیه همسفرانشان را ندارند؛ چون می‌دانند هر کس وسایل مورد نیازش را به همراه خواهد داشت. حالا فرض کنید کوهنورد حرفه‌ای نیستید و قرار است با خانواده کمی کوهپیمایی کنید.

در این صورت بهتر است مسئولیت به همراه داشتن وسایل کوهنوردی مورد نیاز هر کس را، کسی بر عهده بگیرد که سن بیشتر یا تجربه بیشتری دارد.

برای مثال ممکن است قصد داشته باشید به همراه خانواده و حتی فرزند کوچکتان به کوه بروید؛ در این صورت لازم است به وسایلی مثل انواع پتو از جمله پتو نوزاد و بافتنی، توجه داشته باشید یا شیر خشک و پوشک به تعداد کافی همراهتان ببرید.

اگر کسی از اعضای خانواده داروی خاصی مصرف می‌کند، آن دارو را برایش بردارید و قبل از شروع ماجراجویی قوانین و نکات مهم را به همه توضیح دهید.

اگر قصد سفر طولانی دارید

همین چند وقت پیش بود که اخبار از مریم شایان مهر گفتند، زن جوانی که به همراه همسر و فرزند ۱۶ ماهه‌اش راهی سفر هیمالیا شده بود. همین خبر کافی بود تا تب و تاب یک سفر طولانی را در دل خیلی از خانواده‌ها زنده کند و به آن‌ها ثابت کند که با وجود بچه هم می‌شود کوهنوردی کرد.

مسئله مهم اما اینجاست که مریم شایان مهر مدتی طولانی قبل از سفر هیمالیا به همراه فرزند و همسرش در کوه‌های اطراف تهران کوهنوردی کرده بود، مرتب فشار بچه را بررسی و کم‌کم ارتفاع را زیاد می‌کرد.

داشتن برنامه دقیق از دیگر کارهایی بود که او برای کوهنوردی انجام داده بود. چنانچه شما هم از سفر او استقبال کرده‌اید، خوب است از نکات ایمنی رعایت شده توسط شایان مهر و همسرش هم باخبر شوید؛ چون کوهنوردی هم مثل هر کار دیگری نیاز به آمادگی جسمی و روحی و داشتن اطلاعات علمی کافی دارد.

بنابراین قبل از هر سفر طولانی ابتدا با سفرهای کوتاه آمادگی جسمانی پیدا کنید و حتما با یک پزشک درباره نکات احتمالی ضروری صحبت کنید.

فهرست پوشاک مورد نیاز

کت، شلوار و جلیقه پر، کفش کوهپیمایی و کوهنوردی، کفش دو پوش، کاپشن و شلوار پلار، کاپشن و شلوار گورتکس، کلاه آفتابی، طوفان و پشمی، دستکش، دو جفت جوراب، لباس زیر، گتر، دمپایی و صندل، عینک آفتابی و عینک طوفان بخشی از پوشاک مورد نیاز در سفرهای کوهنوردی هستند.

به خاطر داشته باشید اگر قرار است برای کوهنوردی به شهر یا کشور دیگری سفر کنید، خوب است که ساک و چمدان مسافرتی مناسبی هم برای قرار دادن وسایل ضروری تهیه کنید.

وسایل ضروری برای خورد و خوراک

چراغ خوراک پزی و ماهیتابه کوچک، سوخت یا کپسول اضافی، فندک یا کبریت، قوری و لیوان، قند و چای، قرص یا ژل الکل، قرص کلر، قاشق، چنگال و چاقو، ظرف آب، دربازکن، نمک و ادویه، تنقلات، غذاهای کنسروی، مغز آجیل‌ها، انواع سوپ خشک و خلاصه هر خوراکی سبک و مقوی که جای زیادی نمی‌گیرد و وزن زیادی ندارد جزو وسایل ضروری برای خورد و خوراک محسوب می‌شود.

سایر وسایل ضروری مورد نیاز

چراغ قوه، باطری، سوت، پلاستیک بزرگ، طناب و نخ اضافی، نخ و سوزن، پتوی نجات، کیسه خواب، زیر انداز کیسه خواب، روکش کیسه خواب، چادر و زیر انداز چادر، کیسه بیواک، چاقو چند کاره، بی سیم، کیف بقا، اره سیمی، نقشه، شارژر تلفن همراه، دفترچه بیمه، کارت بانک و کارت ملی جزو سایر وسایل ضروری هستند که باید به همراه داشته باشید.

برگرفته از : مردمان

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    قوانین بازی بولینگ

    ورزش بولینگ چیست؟ بولینگ بازی ‌ای با قدمت بسیار است که از زمان های دور تا به حال یکی از محبوب ترین بازی ها بین مردم نقاط مختلف جهان بوده است. توپ و پین های بازی بولینگ را در آرامگاه پادشاه مصری ای که […]

    چگونه با شنا لاغر شویم ؟

    شما با دست ها و پاها روی آب شناور می شوید و با استفاده از ماهیچه های پشت تعادل خود را حفظ می کنید. علاوه بر آن اگر از ورزش های هوازی دیگری چون کاردیو، پیاده روی و دو خسته شده اید، می توانید […]

    ۲۵ تاکتیک بازی شطرنج

    ۲۵ تاکتیک بازی شطرنج ۳٫۲۶/۵ (۶۵٫۲۹%) ۳۴ امتیازs فراگیری اصول بازی شطرنج ارتقای سریع سطح توانایی از یک بازیکن مبتدی به یک بازیکن پیشرفته و حرفه ای را در پی داشته و دستیابی به مهارت های فنی این بازی را میسر می گرداند؛

    مزایای پیاده روی بمنظور لاغری شکم

    شاید داشتن شکمی صاف و بدون چربی‌های انباشته برای بسیاری افراد آرزوی دست نیافتنی باشد. اما واقعیت آن است که آب‌کردن چربی‌های انباشته شده شکم و لاغری شکم با داشتن یک رژیم غذایی اصولی، معتدل و همیشگی و سی دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی […]

    اگر قصد انجام ورزش در تابستان را دارید …

    وقتی نوبت به عرق کردن در گرمای تابستان می رسد، اشتباهات رایج در نهایت منجر به مشکلات خطرناکی می شود.

    ۲۵ مهارت پیروزمندانه در شطرنج

    ۲۵ مهارت پیروزمندانه در شطرنج ۴٫۱۶/۵ (۸۳٫۱۶%) ۱۹ امتیازs ۱- مهره های خود را هر چه سریعتر گسترش دهید آنچه در شروع بازی شطرنج مهم است، گسترش مهره ها به بهترین محل ممکن و قلعه گرفتن شاه است. گشایش زمانی کامل می شود که […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi