جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷

857

بازدید

بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷ ۴٫۶۷/۵ (۹۳٫۳۳%) ۳ امتیازs

بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷/

بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷

به اشتراک گذاشتن روش‌های نوآورانه جهت ارتقای آموزش دانشجویان، دانش‌آموزان و مدیریت مراکز علمی و مدارس می‌تواند سیستم آموزشی کشور ما را به موقعیت بهتری سوق دهد. قطعا اساتید و مدرسان بسیاری هستند که در کنار شیوه‌های تدریس سنتی، شیوه‌های تدریس مدرن را انتخاب کرده‌اند. در این مقاله قرار است روش‌های نوینی از آموزش را برای شما اساتید و مربیان عزیز معرفی نماییم. با ما همراه باشید!

در این بخش دورنمایی از چهار روش آموزشی جدید را معرفی می‌کنیم که به شدت در دانشگاه‌ها و مدارس کشور‌های پیشرفته مورد توجه قرار می‌گیرد و تاثیرات مثبتی بر یادگیری دانشجویان دارند.

۱. یادگیری انفرادی (Personalized Learning)

یادگیری انفرادی از لحاظ نظری پیچیدگی زیادی ندارد، ایده‌ی اصلی این است که دانش آموز متوسطی که مدرسان تمامی محتوای درسی و تکالیف را برای او تبیین می‌کنند واقعا وجود خارجی ندارد.

هر دانش آموز جایی نزدیک متوسط است. برخی از دانش‌آموزان نیز با این سطح متوسط فاصله زیادی دارند و مجبورند که به نوعی در کلاس تباه شوند.

یادگیری انفرادی شیوه‌ای است که در آن معلمان به دنبال ایجاد چالش درسی بر اساس نیاز‌های هر دانش آموز هستند.

در یادگیری انفرادی، شاگردان بر اساس استعداد و توانایی‌شان در موارد درسی پیش می‌روند. این روش بر مفهوم شاگرد محوری تبیین شده است و روحیه استقلال طلبی شاگردان را در اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ درسی تقویت می‌کند.
آن چه که باعث پیچیدگی این روش می‌شود، روش اجرای آن است. در مدارس صاحب‌سبک دنیا چند تکنولوژی و شیوه‌ی جدید را برای نظارت بر سطح دانش آموزان فراهم کرده‌اند، اما تکنولوژی آموزشی و تلاش صِرف، به تنهایی کافی نیست.

در هر حال، یادگیری انفردی یک چالش ارزشمند است. شبکه‌هایی همانند مدارس سیلیکونی، موفقیت زیادی را در یادگیری انفرادی تجربه کرده‌اند.

۲. یادگیری مبتنی بر پروژه (Project-Based Learning)

یادگیری مبتنی بر پروژه نیز از روش‌های مدرن آموزش محسوب می‌شود. در این روش فرض بر این است که دانشجویان به مسئولیت‌های واقعی همراه با یادگیری دست یابند.

بر اساس تغییرات مدام دنیای صنعت، مشخص شده است که آموزش و یادگیری به طور کلی باید نگرشی متفاوت از روش‌های سنتی داشته باشد.

دانشجویان و دانش‌آموزان امروزی با آینده‌‌ای به سرعت در حال تغییر مواجه هستند که نیازمند مهارت‌های انسانی منحصر به فرد، سازگارپذیری و توانایی برای مدیریت پروژه و افراد می‌باشد.

نگرانی‌های رایج مرتبط با روش یادگیری مبتنی بر پروژه حول این محور هستند که در این روش دانشجویان از مباحث نظری دور می‌شوند و از آنها بیشتر تکنسین می‌سازد تا یک تئوریسین و مهندس واقعی.

معلمان نقش منحصر به فردی را در PBL ایفا می‌کنند، به نحوی که آنها به جای آن که صرفا مدرس باشند به رهبر تبدیل می‌شوند و به دانش آموزان خود کمک می‌کنند تا پروژه‌های چالش برانگیز خود را به پیش ببرند.

اگر این روش را به صورت ساده بیان کنیم، شامل موارد زیر خواهد بود:

طرح مسئله دنیایی واقعی (real world problem) توسط مربی
درخواست از دانشجویان برای شرکت در بحث و اظهار نظر
ایجاد یک بارش فکری عظیم توسط دانشجویان و مدیریت این بارش فکری توسط مربی
ایجاد گروه‌های کوچک برای تحقیقات و حرکت به سوی راه حل
رسیدن به یک راه حل مشترک توسط خرد جمعی
در ابتدا ممکن است مربیان اعتماد به نفس خود را از دست دهند و یا احساس کنند که روند یادگیری دانشجویان به شدت آهسته است.

برای این منظور مربیان و اساتید باید پیشرفت گروه‌های مختلف را کنترل کنند. گاهی لازم است منابع و مراجع درست را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

۳. ارزشیابی تکوینی (Formative Assessment)

شاید ارزشیابی تکوینی، ساده‌ترین روشی باشد که معلمان و اساتید می‌توانند در آموزش خود از آن استفاده کنند. ارزشیابی تکوینی اساساً با روش سنتی ارزیابی کلی تفاوت دارد.

در ارزشیابی تکوینی به جای قضاوت درباره‌ی این موضوع که آیا یک دانش آموز در پایان دوره‌ی درسی به اهداف خود رسیده است یا نه، با قرار دادن ارزیابی‌های دوره‌ای اطلاعات لازم را ارزشیابی کلی دانشجو فراهم می‌کند.

در این روش لازم نیست که با یک امتحان پایان‌ترم تمام ارزیابی‌ها صورت پذیرد. بلکه می‌توان با برگزاری ۳ یا ۴ آزمون میان‌دوره‌ای به این نتیجه‌گیری رسید.

ارزشیابی تکوینی می‌تواند در مقایسه با ارزشیابی کلی، استرس به مراتب کمتری در دانشجویان و حتی در مربیان ایجاد کند که خود بخش بسیار مهمی از یادگیری است.

۴. آموزش سازنده (Maker Education)

آموزش سازنده به طور دقیق با آموزش STEM مرتبط است. این نوع آموزش از رویکرد‌های آموزش مبتنی بر پروژه و تکیه بر مهارت‌های یادگیری و مشارکتی استفاده می‌کند.

در آموزش سازنده، دانشجویان در محیط‌های واقعی‌تر کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود گرد می‌آیند و به گروه‌های سازنده تقسیم می‌شوند.

دانشجویان با حضور در این فضاها روی نمونه‌سازی و بازپرداخت نمونه‌ها و اشیاء موجود و ایجاد اختراعات و نوآوری‌های جدید کار می‌کنند.

همه تمرکز آموزش سازنده این است که به دانش آموزان شانسی دهد تا جنبه‌های خلاقیت خود را بروز دهند و هم چنین مسیر واقعی برای نشان دادن آن خلاقیت داشته باشند.

آموزش سازنده نه تنها برای دانشجویان جذاب است بلکه برای اساتید نیز روح بخش خواهد بود. بسیاری از معلمان متوجه می‌شوند که واقعا از ترکیب زمان “ساختن” با برنامه‌های هفتگی خود لذت می‌برند و گزینه‌های منحصر به فرد نامحدودی برای اجرای آموزش سازنده در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

آنها از فضای کلاسی که تمام هفته را در آنجا می‌گذرانند خارج می‌شوند و در محیط‌های جذابی گرد‌ هم جمع می‌شوند که فکر کردن به آن هم نشاط بخش است.

صد‌ها روش موثر و جدید آموزشی در دنیا وجود دارد که معلمان می‌توانند برای کلاس‌های درس خود به کار ببرند. این روش‌ها در بسیاری از مراکز علمی بزرگ دنیا پیاده‌سازی شده‌اند و نتایج منحصر‌به‌فردی را به همراه داشته.

اگر شما نیز می‌خواهید مسیر شیوه‌های آموزشی نوآورانه را شروع کنید، با اشتیاق علاقه داریم که در کنار شما باشیم و به آموزش ایران عزیز روحی دوباره بخشیم.

منبع : رکیتا

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    راهنمای جامع آزمون IELTS

    راهنمای جامع آزمون IELTS 1.50/5 (30.00%) 2 امتیازs سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا متقاضی تحصیل در اروپا و آمریکا هستند و ازینرو آزمون آیلتس یکی از مواردی است که باید آن را با نمره‌ی خوبی از سر بگذرانند.

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز هر معلمی با بالا رفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید ، بعضی اعمال را نباید انجام دهد، و خود را در کلاس برای […]

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۲ امتیازs راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز/ تفاوت های فردی دانش‌آموزان که حاکی از وجود تفاوت در توانایی های آنان است از مهم ترین اصول و مواردی است که همیشه باید […]

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی/ مهارت هایی که آینده تحصیلی را شکل می دهند؟ بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کودکان چنانچه بخواهند در نیروی کار آینده جایی داشته باشند، باید مهارت های عاطفی و اجتماعی را یاد بگیرند.

    چگونه یادگیری را آسان کنیم ؟

    چگونه یادگیری را آسان کنیم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه‌ی ما زمان‌هایی را در زندگی خود به یاد داریم که رابطه‌ی خوبی با معلم یا مربی‌ خود داشتیم و همین باعث می‌شد مهارت‌های جدید را به‌ راحتی یاد‌ بگیریم و از تجریه‌ی یادگیری […]

    ۱۴ نکته ظریف در کنکور فوق لیسانس

    برنامه ریزی برای کنکور، مثل همه فرآیندهای تحصیلی نیازمند یک نگاه دقیق است اما نکته مهم این است که قبل از اینکه ما برنامه ای دقیق برای مطالعه داشته باشیم، نیازمند این هستیم که شرایطی برایمان آماده شود؛ یعنی شما زمانی می توانید یک […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi