جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

رویکردهای جدید آموزش قرآن

1,111

بازدید

رویکردهای جدید آموزش قرآن ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز

رویکردهای جدید آموزش قرآن/

رویکردهای جدید آموزش قرآن

رویکردهای جدید آموزش قرآن

کتاب « روش آموزش قرآن دوره ابتدایی » با کد ۶۰۱۱، توسط کارشناسان گروه قرآن«دفتر برنامه‏ریزی و تألیف کتب درسی»تألیف و در اسفندماه ۱۳۸۲ از چاپ خارج شد.
این کتاب علاوه بر استفاده در مراکز تربیت معلم، به عنوان منبع اصلی درس روش آموزش قرآن، در کلاس‏های آموزش ضمن خدمت سراسر کشور معرفی شده است.

همچنین می‏تواند منبع مناسب و مفیدی برای انتخاب روش آموزش قرآن توسط سایر نهادها و مراکز آموزش دولتی و غیر دولتی باشد.
در این‏جا به برخی از رویکردهای جدید آموزش قرآن که در بخش کلیات این کتاب به تفصیل بیان شده‏اند، اشاره می‏

کنیم:

۱٫جامعیت آموزش:

آموزش قرآن به صورت جامع انجام شده است؛به نحوی که به مهارت صحیح‏ خوانی و زیباخوانی، توانایی درک معنای عبارات و آیات ساده،

آشنایی با پیام‏های اعتقادی و تربیتی و برخی از داستان‏های قرآنی و…توأمان توجه می‏شود.
روش آموزش قرآن دوره ابتدایی رضا نباتی

۲٫یادگیری مشارکتی و فعال:

فراگیر با مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری، نقش مؤثری در آموزش دارد و عموما جریان یادگیری بر دوش خود او پیش می‏رود.

۳٫رسم الخط آموزشی مناسب:

رسم الخطی که در نوشتن آیات و عبارات به کار رفته، به خط فارسی نزدیک است و بر مبنای رسم الاملای عربی(به جای رسم المصحف رایج) است.

۴٫ارزشیابی فرایند محور:

این کار بر اساس آزمون‏های مستمر و با توجه به فرایند و جریان یادگیری و با تأکید بر حیطه‏های مهارتی و عاطفی صورت می‏گیرد.

این کتاب شامل سه بخش است: الف)کلیات، ب)روش تدریس، ج)ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.

بخش اول:کلیات

شامل پیشینه آموزش قرآن در دوره ابتدایی و همچنین تبیین رویکرد، اصول و هدف‏های برنامه جدید درسی قرآن است و به تعریف، اهمیت و جایگاه اجزای آموزش قرآن در برنامه جدید و رسانه‏های آموزشی و کمک آموزشی می‏پردازد.

از نکات قابل توجه در فصل مربوط به رسانه‏ها، می‏توان از نوار آموزشی، لوحه‏ها، قرآن کامل، کتاب راهنمای معلم، فیلم ویدئویی آموزش معلمان و نرم‏افزار روش تدریس قرآن نام برد که از محاسن برنامه‏های جدید نسبت به قبل است.

بخش دوم:روش تدریس

با توجه به اصل جامعیت در آموزش قرآن، در برنامه جدید پنج عنوان در قالب پنج طرح ارائه شده ‏اند.

الف)روخوانی و روانخوانی:

روخوانی یا شمرده خوانی قرآن و روانخوانی یا خواندن به صورت معمولی، مقدمه و آغاز آموزش قرآن است و چرایی و ضرورت آن به صورت مفصل در کتاب ارائه شده است.

همچنین به دلایل آموزش قرآن از کلاس اول دبستان نیز اشاره شده است.از آن جمله، تأکید بر حیطه‏های مهارتی نسبت به شناختی و دانش افزایی، آموزش داده شده است.

در نتیجه، به تعریف‏های تئوری پرداخته نشده، بلکه به شکل کاربردی و ضمن درس بیان شده است.

ب)قرائت:

قرائت یا خواندن قرآن به صورت زیبا و با صوت خوش، از هدف‏های کتاب دوره ابتدایی است که علاوه بر روخوانی و روانخوانی، تلفظ حروف خاص عربی، حرکات کوتاه و کشیده، احکام تجویدی، وقف و ابتدا وصوت و لحن را شامل می‏شود.

نکته قابل توجه آن‏که در شیوه جدید، آموزش به روش قاعده‏گویی انجام نمی‏شود، بلکه دانش‏آموز به طور غیر مستقیم و با الگوگیری از «نوار آموزشی»، به طور نسبی این مهارت‏ها را کسب می‏کند.اهمیت و ضرورت پرداختن به این امر، در کتاب به صورت مشروح بیان شده است.

ج)پیام قرآنی:

منظور آیه یا عبارت قرآنی کوتاه و زیبایی است که پیامی بلند و ارزشمند درباره موضوعات اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و…دارد.

قالبی شعارگونه دارد و ضمن آن‏که موجز و پر معنا است، درک آن برای کودکان نیز آسان است و آن‏ها می‏توانند مثال‏ها و نمونه‏هایی عملی برای آن ذکر کنند.همچنین مهارت تدبر در مفاهیم قرآنی را نیز کسب می‏کنند.

د)درک معنای ترکیب‏ها و عبارات ساده قرآنی:

از ویژگی‏های مهم جامعیت آموزش قرآن، دستیابی دانش‏آموزان به توانایی درک معنای آیات و عبارات ساده قرآن است. شروع این کار از دوره ابتدایی، مقدمه‏ای است برای پرداختن عمده به آن در دوره راهنمایی.

این عبارات و کلمات، میان زبان فارسی و قرآن در فرهنگ شفاهی و عمومی مشترک هستند و بیش از ۵۰۰ کلمه را شامل می‏شوند که عینا با معنای یکسان و یا بسیار نزدیک به هم، به کار رفته‏اند. دانش‏آموز در این بخش، مهارت نسبی ترجمه کردن را می‏آموزد.

ه)داستان‏های قرآنی:

«قصه، ابزار عینی کردن مفاهیم قرآن است.» از شیوه‏های ارائه مفاهیم، می‏توان از روش جذاب داستان نام برد که علاوه بر تنوع در آموزش، باعث افزایش علاقه کودکان به قرآن و درس آن می‏شود.

از روش‏های تأثیرگذار در امر انتقال مفاهیم اعتقادی، تربیتی، اخلاقی و…می‏توان از همین روش استفاده کرد؛چرا که پیام‏های غیرمستقیم که سیر داستانی هم داشته باشند، از دیرباز و از همان دوران کودکی، در فرهنگ، جامعه و خانواده ما وجود داشته و دارند و چون متن آیات مربوط به داستان، در درس آمده است بنابراین کودکان با آیات و مفاهیم قرآن به روش داستانی آشنا می‏ شوند.

بخش سوم:ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

در برنامه جدید، بر ارزشیابی مستمر و فرایندمدار تأکید شده است؛ به نحوی که موجب تقویت حیطه‏های عاطفی و علاقه دانش‏آموز به قرآن و یادگیری آن شود و ضمن آگاه کردن او از توانایی‏های خود، مهارت روخوانی او را نیز تقویت کند.

نحوه ارزشیابی از موضوعات مختلف آموزش قرآن و سطح انتظار یادگیری در هریک از پایه‏های تحصیلی، به صورت مشروح در کتاب بیان شده و شیوه استخراج نمره نهایی از ارزشیابی‏های مستمر و پایانی نیز تبیین شده است.رویکرد جدید در ارزشیابی متوسطه، سطح توانایی عموم متوسط دانش‏آموزان است.

به منظور آگاهی معلمان قرآن از اصول حاکم بر آموزش قرآن دوره ابتدایی و هدف‏ها و سرفصل‏های هر یک از پایه‏های تحصیلی، متن مصوبه«شورای عالی آموزش و پرورش»به انضمام جدول‏ها، سرفصل‏ها و روش‏ها در پایان کتاب آمده است.

مطالعه این کتاب را به پژوهشگران و معلمان قرآن و کلیه علاقه‏مندان توصیه می‏کنیم.
منبع : پرتال جامع علوم انسانی

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    راهنمای جامع آزمون IELTS

    راهنمای جامع آزمون IELTS 1.50/5 (30.00%) 2 امتیازs سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا متقاضی تحصیل در اروپا و آمریکا هستند و ازینرو آزمون آیلتس یکی از مواردی است که باید آن را با نمره‌ی خوبی از سر بگذرانند.

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز هر معلمی با بالا رفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید ، بعضی اعمال را نباید انجام دهد، و خود را در کلاس برای […]

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۲ امتیازs راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز/ تفاوت های فردی دانش‌آموزان که حاکی از وجود تفاوت در توانایی های آنان است از مهم ترین اصول و مواردی است که همیشه باید […]

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی/ مهارت هایی که آینده تحصیلی را شکل می دهند؟ بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کودکان چنانچه بخواهند در نیروی کار آینده جایی داشته باشند، باید مهارت های عاطفی و اجتماعی را یاد بگیرند.

    بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷

    بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷ ۴٫۶۷/۵ (۹۳٫۳۳%) ۳ امتیازs بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷/ به اشتراک گذاشتن روش‌های نوآورانه جهت ارتقای آموزش دانشجویان، دانش‌آموزان و مدیریت مراکز علمی و مدارس می‌تواند سیستم آموزشی کشور ما را به موقعیت بهتری سوق […]

    چگونه یادگیری را آسان کنیم ؟

    چگونه یادگیری را آسان کنیم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه‌ی ما زمان‌هایی را در زندگی خود به یاد داریم که رابطه‌ی خوبی با معلم یا مربی‌ خود داشتیم و همین باعث می‌شد مهارت‌های جدید را به‌ راحتی یاد‌ بگیریم و از تجریه‌ی یادگیری […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi