جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

۲۰ توصیه درمورد خوراندن دارو به نوزاد

147

بازدید

۲۰ توصیه درمورد خوراندن دارو به نوزاد/

۲۰ توصیه درمورد خوراندن دارو به نوزاد

آنچه والدین باید درباره ی دارو دادن به کودک خود بدانند.

نکته اول

مصرف هر نوع دارویی برای کودک باید با نظر پزشک معالج باشد . هرگز خوددرمانی نکنید . مصرف بعضی از داروها در دوران کودکی ممنوع است .

نکته دوم

 تعدادی از کودکان ممکن است نسبت به یک داروی ساده واکنش و حساسیت نشان دهند . در این مواقع دستپاچه نشوید و سریع با پزشک معالج تماس بگیرید .

نکته سوم

 قبل از مصرف دارو به دقت به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید . بعد از باز کردن در داروهایی مثل شربت حتما باید تا زمان مشخصی مصرف شود . باقیمانده ی دارو را دور بیندازید .

نکته چهارم

 حتما به دوز دارو توجه کنید . دوز دارو را پزشک مشخص می کند .

نکته پنجم

 به دستورات درج شده روی دارو توجه کنید . بعضی از داروها را حتما باید در جای خنک و دور از نور آفتاب نگه دارید اگر چه آفتاب دوست کودکان شماست .

نکته ششم

 مقدار مصرف دارو و جذب و دفع آن در کودکان ، متفاوت تر از بزرگسالان است . در کودکان ، به خصوص در شیرخواران ، کبد و کلیه ها کاملا تکامل نیافته اند و ممکن است در جذب و دفع دارو دچار مشکل شوند . به همین دلیل است که دوز دارو باید کاملا مطابق با دستور پزشک به کودک داده شود چون میزان مسمومیت و عوارض دارویی در کودکان بیشتر است . مصرف بعضی از داروها با توجه به سن و وزن کودک محاسبه می شود .

نکته هفتم

 اولین دارویی که برای نوزادان تجویز می شود قطره ی ویتامین AD است که مصرف آن تا دو سالگی هم باید ادامه یابد . این قطره برای کودکان ضروری است و برای پیشگیری از نرمی استخوان و پیشگیری از کمبود ویتامین D در کودکان تجویز می شود .

نکته هشتم

 آهن نیز از ۸ ماهگی تجویز می شود . مادران باید توجه کنند زمان مصرف آهن با شیر خوردن کودک باید حداقل یک ساعت فاصله داشته باشد چون شیر جذب آهن را کمتر می کند . البته ویتامین D به جذب آهن کمک می کند . طعم آهن تقریبا برای همه ی کودکان ناخوشایند است . برای کمتر کردن طعم بد آهن و بلعیدن کامل آن بهتر است آهن را در قسمت انتهایی زبان کودک بریزید .

نکته نهم

 داروی دیگری که زیاد برای کودکان استفاده می شود داروی تب بر هستند . بی ضررترین داروی تب بر و ضد درد استامینوفن است که به صورت قطره ، شربت ، شیاف و قرص وجود دارد . دقت کنید کودکان قبل از شش ، هفت سالگی نمی توانند قرص را ببلعندو بهتر است از شربت و قطره استفاده شود .

نکته دهم

 داروی ضد درد و ضد تب دیگری هم به نام ایبوپروفن وجود دارد که به صورت شربت است و عوارض آن نسبت به استامینوفن بیشتر است . تجویز این دارو قبل از شش ماهگی ممنوع است . مهمترین عارضه ایبوپروفن تاثیر روی دستگاه گوارش است که در بدترین حالت ممکن است باعث خونریزی گوارشی شود . شربت ایبوپروفن باید بعد از غذا به کودک داده شود .

نکته یازدهم

 مادران توجه کنند نباید به کودک آسپرین بدهند چون عوارض زیادی دارد . دیکلوفناک هم به دلیل افت فشار خون داروی مناسبی برای کودکان نیست .
اندازه و مصرف دارو ، از تغذیه کودک مهمتر است !

نکته دوازدهم

 از مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک برای کودکان پرهیز کنید . آنتی بیوتیک فقط باید با دستور پزشک مصرف شود و حتما باید مقدار توصیه شده و دوره درمان کامل شود اما بیشتر عفونت ها در کودکان ویروسی است و ظرف چند روز بهبود می یابد و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد .

نکته سیزدهم

 داروی دیفن هیدرامین نیز در کودکان کمتر از دو سال تجویز نمی شود . این دارو برای سرماخوردگی تجویز می شود.

نکته چهاردهم

 معمولا برای کودکان آنتی هیستامین تجویز نمی شود . بهترین کار برای کاهش حساسیت ناشی از سرماخوردگی شستشوی بینی ،تخلیه ی مداوم بینی و مصرف مایعات کافی ست . آنتی هیستامین باعث خشک شدن ترشحات و تجمع آن در مجاری تنفسی و بالارفتن خطر عفونت می شود .

نکته پانزدهم

 داروهای ضدسرفه و خلط آور را هم قبل از دو سالگی تجویز نمی کنند . زمانی که کودک سرفه می کند ، علت آن باید مشخص شود . سرفه یک مکانیسم دفاعی است و دادن دارو باعث می شود این مکانیسم دفاعی به خوبی عمل نکند . برای کاهش سرفه می توان از مایعات و بخور استفاده کرد .

نکته شانزدهم

 گاهی مادران برای سهولت مصرف دارو توسط کودک قرص را به چند تکه تقسیم می کنند یا کپسول را باز و با مایع مخلوط می کنند . بعضی از داروها را نمی توان نصف کرد . معمولا راهنمایی روی ظرف دارو مبنی بر اینکه دارو را می توان نصف کرد یا نه ، وجود دارد ولی نیازی به این کار نیست و معمولا بیشتر قرص ها به صورت شربت هم وجود دارند . در این مواقع بهتر است پزشک را از این موضوع که کودک نمی تواند دارو مصرف کند ، مطلع کرد .

نکته هفدهم

 هرگز به کودکان نگویید این دارو شکلات است . کودکان حافظه ی خوبی دارند و در صورتی که به دارو دسترسی پیدا کنندآن را به عنوان شکلات می خورند که می توان خیلی خطرناک باشد و مسمومیت دارویی ایجاد کند .

نکته هجدهم

 دارو را همیشه دور از دسترس کودک و در مکانی که سطح بالایی از زمین دارد مانند قفسه های بالایی یخچال ، کابینت نگه دارید . این بهترین راه برای کنار آمدن با لجبازی کودکان شیطون است .

نکته نوزدهم

 درمان تهوع و استفراغ کودکان بسیار مهم است اما برای هر نوع بیماری در کودک ، به دنبال مصرف دارو نباشید . بسیاری از مشکلات کودک مانند سرماخوردگی ، یبوست و اسهال با همان درمان های خانگی و مراقبتی ساده حل می شوند .

نکته بیستم

 داروهای گیاهی حتی در بزرگسالان باید با احتیاط مصرف شوند . داروهای گیاهی که از عطاری ها تهیه می شوند ، دوز و بروشور دقیقی ندارند . امروزه بسیاری از نوجوانان از داروهای گیاهی کاهش وزن یا شربت های گیاهی کودکان که تقویت کننده هستند ، استفاده می کنند . دقت کنید ممکن است این داروها ناخالصی های شیمیایی داشته باشند و همه ی داروهای گیاهی صد در صد بی خطر نیستند .
راستینه

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۳٫۷۵/۵ (۷۵٫۰۰%) ۴ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi