جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

فواید یاد مرگ

654

بازدید

یاد مرگ/

فواید یاد مرگ

مرگ مورد اتفاق ترین مفهوم دنیاست. هم متدینین مرگ را باور دارند هم بی دین ها؛ هم کمونیست ها و هم لیبرال ها و هم آتئیست ها. اما خیلی از ما آدم ها از اینکه بخواهیم درباره مرگ فکر کنیم یا می ترسیم یا به هر دلیل دیگری فرار می کنیم و حال اینکه یاد مرگ بسیار نتایج مثبت و ویژه ای دارد.
در این یادداشت قصد داریم چند کارکرد و نتیجه یاد مرگ را مورد بررسی قرار دهیم.

کارکردهای یاد مرگ

۱ . انفاق کنید قبل از اینکه مرگ اموالتان را بگیرد

اگر آدم ها دائم به این فکر کنند که روزی مرگ همه اموال و دارایی ما را می گیرد و معلوم نیست ثروتی که ما به خون دل به دست آوردیم چه نتیجه ای پیدا می کند، شاید با این سوال روبرو شویم که چرا همین حالا که خودم هستم سرنوشت اموالم را مشخص نکنم؟
خیلی از متمولین وقتی از دنیا می روند فرزندانشان برای آن ها خیرات می دهند ولی خودشان در زندگی حاضر نبودند به کسی انفاق کنند. پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: اگر مرد در زمان حیات خود یک درهم صدقه بدهد، بهتر از یکصد درهم صدقه در موقع مردنش است.

۲٫ افزایش تلاشگری

بعضی ها فکر می کنند یاد مرگ آدم را نسبت به زندگی بی انگیزه می کند، ولی شاید واقعیت طور دیگری باشد. اگر از این بعد به یاد مرگ نگاه کنیم که معلوم نیست ما چند سال دیگر زنده باشیم و به همین دلیل باید از تمام لحظه های زندگی استفاده کنیم تا اگر مرگ به سراغ ما آمد افسوس نخوریم و پشیمان از فرصت های از دست رفته خود نباشیم.

۳٫ مهربانی با مردم و اطرافیان

مهربانی با مردم یکی از ارکان اصلی دینداری است؛ پیامبر در تبیین جایگاه دوستی با مردم در دین می فرمایند: «أفضَلُ الأعمالِ بَعدَ الایمانِ بِاللّه ِ التّودُّدُ إلىَ الناسِ؛ بهترین کارها پس از ایمان به خدا، دوستى با مردم است»
شاید اگر بیشتر به یاد مرگ باشیم که ما را از عزیزانمان جدا می کند و یا عزیزانمان را از ما می گیرد، بیشتر به هم دیگر احترام بگذاریم و یا مثلا اگر کسی را رنجانده باشیم، یاد مرگ و اینکه شاید فردا نباشیم ما را به عذر خواهی وادار کند تا با حق الناس از دنیا نرویم.

۴٫کاهش دنیا پرستی

امام علی علیه السّلام فرمودند:
«مَنْهُومَانِ لَا یَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْیَا ؛ دو گرسنه اند که هرگز سیر نشوند: دانشجو، و دنیا طلب.»
نمی شود گفت دنیا ذاتا جای بدی است اما حب شدید و وابستگی عمیق به دنیا و آنچه در دنیا هست بسیار خطرناک و مذموم است.
به قول حضرت سعدی:
گفت چشم تنگ دنیا دوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور
خب حالا قبول کردیم دنیا بد است، راهکار چیست؟
یاد مرگ و اینکه دیر یا زود این دنیا را ترک می کنیم می تواند دنیا را در مقابل چشم ما حقیر کند و تعلق شدید ما به دنیا را از بین ببرد. «مَن ذَکَرَ المَوتَ رَضِیَ مِن الدُّنیا بالیَسیرِ؛ این کلام امیرالمومنین است که فرمود: هرکه به یاد مرگ باشد، از دنیا به اندک خشنود شود.

۵٫ لذت بردن از هر لحظه زندگی

یاد مرگ و اینکه مرگ از رگ گردن به ما نزدیک تر است، باعث می شود قدر همه لحظات زندگی را بدانیم. برای هر مسئله کوچکی ناراحت نشویم، سعی کنیم بیشتر با داشته هایمان شاد باشیم تا با نداشته هایمان غمگین شویم و بدانیم اگر فقیر تریم آدم باشیم یا ثروتمند تریم انسان، آخر به یک جا می رویم.

۶٫ کم شدن بدی ها و گناه

لطفا چشم های خودتان را ببندید و به گذشته خود فکر کنید؛ ببینید کودکی چقدر با سرعت به نوجوانی و نوجوانی به جوانی تبدیل شد. ببینید چقدر جوانی زود گذر می گذرد و به پیری تبدیل می شود. آیا بهتر نیست در این دنیای زود گذر تا می توانیم خطا نکنیم؟ آیا اصلا این این زندگی آمیخته با مرگ بدون گناه و بدی ها ارزشمندتر نیست؟
امام صادق علیه السلام درباره تاثیر یاد مرگ بر کاهش شهوت می فرمایند:
«ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ ، و یَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَهِ؛ یاد مرگ، خواهش هاى نفس را مى میراند و رویشگاه هاى غفلت را ریشه کن مى کند.»

۷٫ نترسیدن از مقابله با ظلم

معمولا مردم از اینکه بخواهند در مقابل ظلم ایستادگی کنند می ترسند. اما برای کسی که مرگ را باور کرده، و آن یکی از واقعیت های دنیا می داند و از آن ترسی ندارد به راحتی در مقابل ظلم می ایستد و زندگی به هر قیمتی را نمی پذیرد همانگونه که مولایمان حسین علیه السلام فرمود «هیهات منا الذله».
حالا فرض کنید همه جامعه به این باور برسند در این صورت ظلم ریشه کن خواهد شد.
منبع : تبیان ( برگرفته از نهج الفصاحه )

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi