جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن

1,297

بازدید

افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن/
افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن
افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن/

بیماری های خونی انواع مختلف دارد و همانطور هم که می دانید حیات بدن به خون بستگی دارد ، اطلاعات پزشکی در مورد پلاکت خون و افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن در این جا مورد بحث قرار می دهیم . ترومبوسیتوپنی یعنی کاهش تعداد پلاکت‌های خون. مقدار پلاکت بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار در هر میلی‌مترمکعب خون برای بزرگسالان طبیعی محسوب می‌شود و کمتر از۱۵۰ هزار عدد در میلی‌متر مکعب کمبود پلاکت را نشان می‌دهد. با این حساب در صورت کاهش تعداد پلاکت‌های خون علت آن باید بررسی شود .

 

دکتر عباس محمدی، فوق‌تخصص انکولوژی می‌گوید: معمولا وجود اختلالات و نارسایی‌های انعقاد خون به صورت خونریزی زیرپوستی و کبودشدگی مخاطی بروز پیدا می‌کند؛ بویژه اگر دلیل اختلال انعقاد خون، کاهش تعداد پلاکت‌ها یا عملکرد غیر‌صحیح پلاکت‌ها باشد. در واقع در ترومبوسیتوپنی‌ تمایل‌ به‌ خونریزی‌ به‌ویژه‌ از عروق‌ خونی‌ کوچک‌تر وجود دارد و این موضوع باعث خونریزی‌ غیرطبیعی‌ در پوست‌ و دیگر قسمت‌های‌ بدن‌ می‌شود.

افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن

دلایل بروز ترومبوسیتوپنی

به‌طور کلی ترومبوسیتوپنی یا باعث کاهش تولید پلاکت یا افزایش تخریب پلاکت می‌شود. به گفته دکتر محمدی از‌جمله علل کاهش تولید پلاکت می‌توان به نارسایی مغز استخوان، کمبود تغذیه‌ای و عفونت‌های ویروسی مثل ایدز اشاره کرد.

همچنین انعقاد داخل عروقی منتشر، هپارین و… افزایش تخریب پلاکت خون را به همراه دارند. بد نیست بدانید مصرف‌ آسپیرین یا سایر داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروییدی‌، داروهــای‌ ضـددیابت‌ خوراکی‌، بزرگی‌ طحال‌، پره‌اکلامپسی، کم‌خونی‌، لوسمی (سرطان خون)‌، سیروز، شیمی‌درمانی بعد از سرطان، مواجهه‌ با اشعه‌ ایکس و… هم می‌توانند زمینه ایجاد ترومبوسیتوپنی را فراهم کنند.

اگر هیچ‌کدام از این موارد گفته شده دلیل کاهش پلاکت نبود و هیچ دلیل دیگری هم پیدا نشد، آن وقت می‌توان مطمئن شد بیمار دچار آی.تی.پی است؛ یعنی کمبود پلاکتی که دلیل آن شناخته شده نیست.

ترومبوسیتوپنی؛ از علایم تا درمان

ترومبوسیتوپنی معمولا با علایمی مثل کبودشدگی‌، خون‌مردگی، خونریزی‌ در دهان‌، خون‌‌دماغ شدن، قاعدگی‌های‌ شدید یا طولانی‌، وجود خون‌ در ادرار، ضعف و بی‌حالی و… بروز می‌کند. البته این عارضه در موارد حاد، بخصوص‌ در کودکان‌ طی چند ماه بهبود می‌یابد، اما در موارد مزمن‌، درمان صد‌در‌صد نیست و حتی احتمال عود مجدد وجود دارد. در این میان عوارضی مثل سکته‌ مغزی، خونریزی‌ شدید و اثرات جانبی‌ دارو‌درمانی‌ ترومبوسیتوپنی را هم نباید نادیده گرفت.

به گفته دکتر محمدی، معمولا افزایش خونریزی ناشی از ترومبوسیتوپنی نیست مگر این که تعداد پلاکت‌‌ها کمتر از ۵۰ هزار باشد. حالا اگر تعداد پلاکت‌ها کمتر از ۲۰ هزار باشد، خطر خونریزی خودبه‌خودی و کشنده گوارشی و مغزی وجود دارد. فراموش نکنید درمان ترومبوسیتوپنی بسته به عامل بیماری‌زا از تزریق پلاکت، پلاسمافرزیس تا مصرف دارو، تعویض پلاسما و… متفاوت است. همچنین قطع‌ داروی‌ خطرساز در ترومبوسیتوپنی‌ ناشی‌ از دارو و جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ طحال‌ در موارد دائمی‌ برای درمان این بیماری صورت می‌گیرد.

افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن

تشخیص از روی برگه آزمایش خون

علامت پی‌آی‌تی در آزمایش خون نشان‌دهنده تعداد پلاکت‌ها در هر میلی‌لیتر مکعب خون است و عدد مربوط به آن معمولا بزرگ‌ترین عدد برگه آزمایش خون است. البته به گفته دکتر محمدی، غیر از کنترل انعقاد خون، از میزان پلاکت برای بررسی روند بهبود نارسایی مغز استخوان و بیماری‌های خونی هم استفاده می‌شود.

بارداری و خطرات کمبود پلاکت

پایین بودن پلاکت خون در زنان باردار دلایل مختلفی دارد که خطر خونریزی مغزی را در مادر و جنین افزایش می‌دهد.

در حاملگی به‌ویژه در سه‌ماهه سوم به دلیل تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می‌کند ممکن است پلاکت خون پایین بیاید.

همچنین گاهی سیستم ایمنی بدن دچار تغییر شده و گاهی نیز به دلیل بیماری‌های خونی پلاکت خون کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از دلایل پایین بودن پلاکت خون در زنان باردار مسمومیت بارداری (پره‌اکلامپسی) و دیابت حاملگی است.

یادتان باشد کاهش پلاکت که بر اثر حاملگی ایجادشده باشد کمتر از ۱۰۰‌هزار نمی‌شود و عارضه‌ای نیز ایجاد نمی‌کند، اما اگر به هر دلیلی کمتر شود باید به سر عت مورد بررسی قرار بگیرد.چرا که پایین بودن پلاکت خون ممکن است خطرات خونریزی داخل جمجمه، دستگاه گوارشی و ادراری را ایجاد کند حتی در برخی موارد به دلیل کاهش پلاکت یا عاملی که موجب کاهش آن شده است ختم حاملگی داده می‌شود.

به عبارتی اگر پلاکت مادر پایین باشد آنتی‌بادی که باعث می‌شود پلاکت پایین بیاید از جفت عبور می‌کند و موجب پایین آمدن پلاکت خون جنین نیز می‌شود.

در چنین شرایطی ممکن است جنین خونریزی مغزی کند. همچنین اگر پلاکت مادر زیر ۸۰‌هزار باشد، هنگام زایمان به‌ویژه در سزارین نگران‌کننده است. تنها روش تشخیص پایین بودن پلاکت هم از طریق آزمایش خون است، بنابراین خانم‌‌ها بهتر است پیش از اقدام به بارداری نسبت به بررسی وضعیت خونی خود اقدام کنند.
منبع : پزشکین

 

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi