جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

سه اثر عجیب دعا برای دیگران

1,037

بازدید

سه اثر عجیب دعا برای دیگران ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs

سه اثر عجیب دعا برای دیگران/

سه اثر عجیب دعا برای دیگران

سه اثر عجیب دعا برای دیگران/

ماه مبارک رمضان، ماه تلاوت قرآن و ماه دعا است اهل معرفت می گویند این ماه، ماه سیر إلی الله تعالی و دار ضیافت الله و سلوک معنوی است. «قرآن» که کلام الله است، در این ماه بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است و بزرگان از آن به «قرآن نازل» تعبیر می کنند؛ «دعا» هم که در این ماه بسیار مورد سفارش است، از آن نیز به «قرآن صاعد» تعبیر می کنند.
در میان اعمال عبادی، دعا از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بهترین و والاترین کارها نزد خداوند است. دعا نشان دهنده ی شناخت و معرفت خالق است دعا بیانگر عجز و ضعف انسان در برابر خداوند است. لذا روزانه ده بار واجب است دعا کنیم و بگوییم اهدنا الصراط  المستقیم
دعا وسیله  ی جذب اعتنای ربوبی و زمینه جلب رحمت الهی است.
« قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلا دُعَاوُکُمْ » (فرقان، ۷۷) ای پیامبر! به مردم بگو: اگر دعای شما نباشد, پروردگارم هیچ اعتنا و توجه و نظری به شما نکند.
نکته ای بسیار زیبا

با دقت در آیات قرآن، نکته ای بسیار زیبا در این مورد به دست می  آید و آن اینکه هرگاه کسی از پیامبران سئوالی نموده خداوند جواب آن سئوال را توسط همان پیامبر به او اطلاع داده مثلاً: از روح «یَسئلونک عن الروح» یا انفال: «یسلونک عن الانفال» یا اهله «یسئلونک عن الاهله» یا قیامت «یسئلونک عن الساعه» یا مسائل اختصاصی «یسئلونک عن المحیض» سئوال می شد و …
در تمام این موارد پیامبر (صلی الله و علیه و آله) واسطه  در جواب قرار گرفته و آن سئوالات را پاسخ می  فرمود اما در یک مورد هیچ واسطه  ای در کار نیست و رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) هم با آن همه عظمت واسطه نیست و آن هنگامی است که بنده دعا می  کند: اذا سَئلَکَ عبادی عنی فَانی قریب اُجیبُ دَعوَهَ الداع اذا دعان. هرگاه بندگانم راجع به من از تو سئوال می  کنند و سراغ مرا می  گیرند و مرا می  خوانند «فَانی» بدون اینکه به پیامبر (صلی الله و علیه و آله) بفرماید تو بگو. می فرماید: پس من نزدیکم دعای دعاکننده را پاسخ می دهم.
از این موضوع می فهمیم که خداوند بزرگ چقدر ما را دوست دارد او مشتاق شنیدن دعای بندگان است گاهی اینقدر از دعا کردن بنده خوشش می آید که استجابت آن دعا را به تأخیر می  اندازد تا اصرار بندہ خودش را ببیند.
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: خدا بدش می  آید که بندگان بر یکدیگر در انجام حاجت اصرار ورزند ولی اصرار را نسبت به خودش دوست دارد، خداوند عزوجل دوست می دارد که از او درخواست شود و آنچه نزد اوست خواهش شود.
سه اثر عجیب دعا برای دیگران
در یک مورد هیچ واسطه ای در کار نیست و رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) هم با آن همه عظمت واسطه نیست و آن هنگامی است که بنده دعا می  کند: اذا سَئلَکَ عبادی عنی فَانی قریب اُجیبُ دَعوَهَ الداع اذا دعان. هرگاه بندگانم راجع به من از تو سئوال می کنند و سراغ مرا می گیرند و مرا می خوانند « فَانی» بدون اینکه به پیامبر (صلی الله و علیه و آله) بفرماید تو بگو. می فرماید: پس من نزدیکم دعای دعاکننده را پاسخ می دهم.
سه اثر عجیب دعا برای دیگران
از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که فرمود: «مَا مِنْ عَبْدٍ دَعَا لِلْمُوْمِنِینَ وَ الْمُوْمِنَاتِ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ مِثْلَ الَّذِی دَعَا لَهُمْ مِنْ کُلِّ مُوْمِنٍ وَ مُوْمِنَهٍ مَضَی مِنْ أَوَّلِ الدَّهْرِ أَوْ هُوَ آتٍ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَه» [بحارالأنوار، ج۹۰، ص۳۸۶]
هیچ بنده َای نیست که برای مرد یا زن مومنی دعا کند، مگر این که خداوند از جانب هر مرد و زن مومنی که در گذشته بوده است یا در آینده تا روز قیامت می آید، مانند آنچه را که دعا کرده است به او باز می گرداند. چنین کسی انگیزه اش از حذف خود در دعا این است که نمی خواهد چند برابر دعای تضمین شده را رها کند.
در روایتی است که حمّاد از اصحاب امام صادق (علیه السلام) می گوید: «قُلتُ لِأبی عَبدِالله (علیه السلام) أَشْغَلُ نَفْسِی بِالدُّعَاءِ لِإِخْوَانِی وَ لِأَهْلِ الْوَلَایَهِ فَمَا تَرَى فِی ذَلِکَ»؛ به حضرت عرض کردم من خودم را به دعای برای برادرانم و پیروان اهل بیت مشغول می کنم؛ کارم این است که برای آنها دعا می کنم و هیچ نظری به خودم ندارم. شما درباره روش من چه می فرمایید؟ حضرت ابتدا در جواب فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَسْتَجِیبُ دُعَاءَ غَائِبٍ لِغَائِبٍ»؛ خداوند دعای شخصی را که دارد پشت سر دیگری دعا می کند، مستجاب می کند. بعد هم فرمودند: «وَ مَنْ دَعَا لِلْمُوْمِنِینَ وَ الْمُوْمِنَاتِ وَ لِأَهْلِ مَوَدَّتِنَا رَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَهُ لِکُلِّ مُوْمِنٍ حَسَنَه» [وسائل الشیعه، ج۷، ص۱۱۰] هر کس برای مردان و زنان مومن و برای دوستداران ما دعا کند، خداوند از زمان آدم تا قیامت به ازای هر مومن ثوابی به او عنایت می کند.
منبع : تبیان

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi