جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

زبان خوراکیها : میوه انجیر

1,042

بازدید

زبان خوراکیها : میوه انجیر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز

خواص ، فوائد و مضرات انجیر

اسم من ((انجیر)) است !
به این همه ادعا که دارم خرده نگیرید، همه اش بى چون و چراست .
از انواع ویتامین سرشارم .
مزاج را لینت مى دهم .
درمان صد در صد دمل هاى چرکینم .
شیرابه مرا به ریشه دندان بمالید تا از درد آن آسوده شوید.
همین شیرابه من ، گوشت را قابل پخت مى کند و هزار خاصیت دیگر که در من نهفته است .

نام من انجیر است ، انجیل هم مى گویند. بزرگترین افتخار من این است که خداوند در قرآن مجید به جان من قسم خورده است . تنها یک میوه خوشمزه و لذیذ نیستم ، بلکه غذاى نرم و لطیف و دارویى سودمند و بى ضرر مى باشم . قدرت غذایى من بیش از سایر میوه ها و خواص دوایى من بیش از تصور است . من از قدیم در جنگلهاى آفریقا، آسیا و آمریکا به عمل مى آمدم . زادگاه مخصوصى ندارم و در جنگل هاى شمال و جنوب ایران هم وجود داشته ام من انواع و اقسام ریز و درشت ، بى دانه ، زرد و قرمز و صورتى و بنفش دارم . یک نوع ریز من در تهران به نام انجیر شیرازى است . در گذشته انواع سفید مرا غذا و نوع بنفش مرا دوا مى دانستند ولى من این تقسیم را قبول ندارم ، بلکه مدعى هستم که در هر رنگ و شکل بستانى ، کوهى و بیابانى ، خوراک اشخاص سالم و درمان افراد بیمار مى باشم . من انواع زودرس و دیررس دارم . در جاهاى سردسیر دیرتر و اگر خیلى سرد باشد، اصلا نمى رسم و میوه ام در آنجا تا رسیدن زمستان کال مى ماند و مردم این میوه هاى نارس را دیوانجیر نام گذاشته اند، خوردن دیو انجیر به علت داشتن شیرابه فراوان نامرغوب و خطرناک است .

من به مقدار فراوان داراى ویتامین هاى آ – ب – ث و مواد معدنى مثل آهن – برم – منگنز – آهک و گوگرد مى باشم و کمى هم آرسنیک دارم ، و نیز داراى مواد چربى – سفیده اى و از همه ى بیشتر مواد قندى در من است .
اگر میوه مرا پس از چیدن در روى سبد یا پارچه سوراخ ‌دار در برابر تابش ‍ آفتاب قرار دهند، قند من زیادتر شده ، میزان آن به سى تا چهل درصد مى رسد. من در تابستان داخل تره بار در دکان میوه فروشى و در زمستان در ردیف خشکبار در دکان آجیل فروشى ها عرضه مى شوم ، و در تمام اعضاى مختلف درخت من ، یک شیرابه سفید رنگ جریان دارد که مشخصات آنرا خواهم گفت . من یک میوه سهل الهضم هستم ، اگر مرا قبل از غذا بخورید، مجارى دستگاه گوارش را باز و اشتها را تحریک و محیط را براى هضم و دفع غذا آماده میسازم و سبب تخلیه کامل شکم خواهم شد.
در داروخانه ها شربت من با روغن بادام شیرین که جهت لینت به اطفال مى دهند رقیب شده است . مربا و کمپوت من بهترین غذا براى مبتلایان به یبوست است . از جوشاندن میوه من ، در شیر شربتى بدست مى آید که نرم کننده سینه و معده بوده ، مضمضه آن لثه ها را محکم و غرغره اش سینه و گلو را نرم و دردهاى کهنه آنها را شفا مى بخشد. کسانى که از لاغرى رنج مى برند و مى خواهند کمى چاق شوند، غذایى بهتر از من پیدا نخواهند کرد. مخصوصا اگر چهل روز ناشتا مرا با کمى انیسون تناول نمایند. با اینکه قند فراوان دارم ، معذلک کسى را بیش از حد مناسب چاق نمى کنم و میوه تازه من خنک محسوب مى شود، حرارت و تشنگى را تسکین مى دهم ، عرق را زیاد مى کنم و سموم و چربى را با عرق بیرون مى آورم ، و همین امر در گذشته این شبهه را ایجاد کرده بود که من شپش را در بدن زیاد مى کنم ، در صورتى که زیاد شدن این جانور گناه من نبود، بلکه خروج چربى و سموم چرک بدن را زیاد مى کرد، و محیط مناسبى براى رشد شپش بود، من کبد را تقویت مى کنم ، ورم طحال را فرو مى نشانم ، خوردن من با گردو مقاومت بدن را در برابر سموم بالا مى برد. خوردن من با پسته و بادام جهت تقویت نیروى حافظه و قدرت تعقل و تفکر سودبخش است ، اگر میوه خشک مرا بو داده و بکوبید گردى بدست مى آید که به نام قهوه انجیر معروف است و براى سیاه سرفه – ذات الریه و سینه دردهاى کهنه مفید مى باشد، و خشونت قصبه الریه را از بین مى برد.
وجود گوگرد در من باعث زیاد شدن مو شده ، از ریزش آن جلوگیرى مى نماید. با من شربت ، ژله و مارمالاد درست کنید و در زمستان براى گرم شدن و جلوگیرى از سرماخوردگى میل نمایید. میوه من با مغز گردو محرک شهوت است و ضماد من با زاج جهت زخمهاى آبکى و با بوره جهت بثورات جلدى و گنده تاول زیاد تجویز مى شود.
خواص بهى بخش من منحصر به میوه من نیست ، جوشانده شاخه هاى من مبتلایان به استسقاء و پوست تازه آن ، براى مبتلایان به اسهال خونى و شکم روش تجویز شده است .
شیرابه اى که در تمام اعضاى درخت من و دیوانجیر وجود دارد، مسهل قوى و خطرناک است .
من بوى بد دهان را از بین میبرم ، و سوخته میوه من با روغن خضابى است که موهاى سفید را مشکى مى نماید.
اگر میوه ما سوزانده با کمى گلیسرین مخلوط کنید، و دندان هاى خود را با آن بشویید، آنها را سفید و محکم مى نماید. ضماد گرم میوه من با آرد جو مسکن درد عضلات است . دمل ها و کورک ها را باز مى کند. ضماد میوه من با روغن زیتون یا موم جهت معالجه ترکیدن پوست که در اثر سرما ایجاد شده است . مفید مى باشد. حمول من با عسل ، زخم و جراحات را از بین میبرد، و از ترشح و خونریزى جلوگیرى مى نماید، مشروط بر اینکه با رعایت اصول بهداشت و فنون داروسازى باشد. میوه من مخلوط با خرما، کشمش ، و عناب به چهار میوه سینه نرم کن معروف است . دانه هاى میوه من معده و رودهها را جارو مى کند و فضولات را با خود دفع مى کند براى جلوگیرى از باردار شدن ، غذاشناسان آمریکا گیاهى به نام : ((مى – پى – کو – تاتا)) را معرفى کردند که در کلمبیا به عمل مى آید، و نتایج خوب داده است ، در ایران هم گیاه هایى که داراى هورمون گیاهى استروژن باشند، فراوان است و به تدریج خود را معرفى خواهند کرد.
شیرابه من شیر را منعقد مى کند، و آنرا تبدیل به نوعى پنیر مى نماید که فوق العاده زود هضم است . این شیرابه بلغم و لیزابه هاى معده و روده ها را نیز منعقد کرده ، و به دفع آنها کمک مى کند. مالیدن آن میخچه – زگیل و خال گوشتى و آثار جلدى را از بین مى برد، سابقا سرمه آن جهت جلوگیرى از آبریزش چشم زیاد تجویز مى شد.
اگر کمى از این شیرابه را به پنبه زده و در بن دندان یا حفره دندان کرم خورده بگذارید، درد آن فورا ساکت مى شود. اگر دندان پزشکان از این شیرابه جهت کشتن عصب دندان استفاده کنند نتیجه اى بهتر و زودتر خواهند گرفت . این شیرابه داراى آنزیمى است شبیه لوزالمعده که به هضم غذا و گوشت کمک فراوان مى کند. اگر گوشت سخت و ناپز دارید، مختصرى از این شیرابه به آن بزنید و یا یک میوه کال مرا در دیگ غذا بیندازید، بزودى پخته خواهد شد. اگر یکدانه میوه کال مرا در دیگ حلیم بیندازید، گوشت و گندم آن نرم و حل شده و بخوبى مهرا مى گردند حبوبات ناپز هم به این وسیله نرم و زود پز خواهند شد. حال که خواص مختلف شیرابه مرا دانستید، بد نیست بدانید در خواص آن نوشته اند، جامدات را آب مى کند و مایعات را منجمد مى سازد.
شلکا انجیر یا جمیز – در کتاب هاى گیاه شناسى به میوه اى اشاره شده است که به فارسى شلکا انجیز و در کتب پزشکى جمیز نام دارد. اعراب به آن تین الاحمق یعنى انجیر احمق لقب داده اند، در کتب دارویى فرنگى نامش ‍ انجیر اسپانیا و بارى بارى مى باشد، این میوه که جهت اسهال و اسهال خونى مصرف فراوان دارد، از خانواده ما نیست و از دسته کاکتوس ها مى باشد.
زبان خوراکیها
غیاث الدین جزایری
منبع : آکاایران

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi