جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

اطلاعات سوختگی (۱)

542

بازدید

اطلاعات سوختگی (۱)
ما تحقیقاتی راجع به سوختگی انجام دادیم که قبل از وارد شدن به محاسبات آماری لازم است مختصری راجع به آن شرح دهیم.
همانطور که می دانیم سوختگی به آسیب دیدگی ای بر اثر عوامل گرمازا می گویند که باعث ضایعاتی مثل قرمزی، ورم، تاول، مردگی نسوج و … می شود.
طبق تحقیقات ما سوختگی افراد، ناشی شده از این عوامل می توانند باشند:
– سوختگی بر اثر برخورد با حرارت (مانند برخورد با شعله آتش، بخار آب و …)
– سوختگی بر اثر برق گرفتگی
– سوختگی بر اثر تماس با مواد شیمیایی (سوختگی با اسید)
البته انواع دیگری از سوختگی ها نیز وجود دارند مانند سوختگی ناشی از اشعه خورشید و …
راجع به شدت سوختگی افراد می توان گفت که معمولا سوختگی یا سطحی است (عموما سطح رویی پوست آسیب می بیند)، یا عمقی است (معمولا احتیاج به عمل جراحی دارد).
اطلاعات سوختگی (۲)
طبق بررسی هایی که در مورد سوختگی و انواع آن انجام دادیم، فهمیدیم که عموما معالجهُ سوختگی چند مرحله دارد که توجه به هر مرحله ممکن است در نوع آمارگیری ما را تحت تاثیر خود قرار دهدش
مرحله اول : مرحلهُ‌‌ سوختگی در روزهای اول
مرحله دوم : مرحلهُ عفونت پس از روزهای ابتدایی
مرحله سوم : عوارض سوختگی که ممکن است در چندین ماه بعد نمایان شود.
 
در یکی از مجلات پزشکی خواندیم که در سوختگی های بیش از ۳۰% سطح بدن احتمال مرگ و میر وجود دارد و تقریبا ۸۰% تلفات در سوختگی های وسیع، در مدت دو روز اول اتفاق می افتد.
 
طبق گفته ی یکی از پرستاران بخش نواحی سوختگی، مرگ و میر ناشی از سوختگی در اطفال و بزرگسالان (بسته به سنشان) متفاوت است. اگر طفلی بتواند چند روز اول را تحمل کند، معمولا به طور کامل شفا می یابد زیرا پیوند های پوستی در آنها خیلی سریع اتفاق می افتد. این در حالی است که مرگ و میر ناشی از سوختگی در اشخاص مسن بیشتر به علت عوارض قلبی است.
 پس پرواضح است که در آمارگیری تلفات ناشی از سوختگی حتما باید اطفال و افراد مسن را از یکدیگر تفکیک کرد
اطلاعات سوختگی (۳)
در راستای گسترش این تحقیق ، سوالات زیر مطرح می گردد تا با سوال از مسئولین بخش سوانح سوختگی به نتایج جامع تری دست یابیم.
–  اصولا وضع آسیب دیدگان سوختگی از لحاظ موقعیت اجتماعی چگونه است؟
– چه عواملی در افزایش و یا کاهش سوختگی اثر دارند؟
– وظایف رسانه های گروهی و وسائل ارتباط جمعی در راستای جلوگیری از بوجود آمدن این سوانح چیست؟
– نقش دولت در پذیرش هزینه آسیب دیدگان تا چه حد می تواند باشد؟
از رهنمودهای شما در ارتباط با ایراد سوالات فوق و طرح سوال جدید صمیمانه تشکر می کنیم.
 
اطلاعات سوختگی (۴)
لازم به ذکر است که یک نکتهُ بسیار ریز در مورد سوختگی و نهایتاً ابتلای به مرگ وجود دارد که بی توجهی به آن ممکن است نمونهُ آماری و بررسی احتمال های مورد نظر را هر چه بیشتر نا اریب کند.
با بررسی وضعیت یک بیمار درگیر با نکته فوق در روزهای ابتدایی ممکن است به این نتیجه برسیم که قطعاً وضعیت او منجر به مرگ نمی شود اما کافیست پس از چند روز با پیشامد کوچکترین عفونت (بدلیل تماس بسیار نزدیک خون با سطح خارجی بدن) وضعیت بیمار وخیم شده و پس از چند روز منجر به فوت وی شود پس لازمست دقت داشته باشیم که در بررسی آماری باید وضعیت یک بیمار را در چندین مرحله بررسی کنیم .
هدف ما از این پروژه
در این جا قصد داریم هدف اصلی مان را از ارائه ی این پروزه بیان کنیم و چنانچه توانستیم راهکارهای مناسبی را نیز ارائه دهیم.
هدف ما از ارائه ی این پروزه بررسی آماری آسیب دیدگی از سوختگی است و سعی ما بر این است که بین سوختگی و عوامل بوجود آورنده ی آن مانند موقعیت اجتماعی و موقعیت فرهنگی و موقعیت شغلی و جنسیت و … روابطی بدست آوریم تا به کمک استفاده از آن روابط بتوانیم راهکارهای مناسبی را در راستای پیشگیری و درمان سوختگی ارائه کنیم.
آغاز جمع آوری اطلاعات
برای آمارگیری بدنبال بررسی اوضاع آسیب دیدگان هستیم و اینکه بعد از حادثه چه اتفاقی برای آنها افتاده است و برای جمع بندی اطلاعات و تعمیم آنها نیازمند دانستن چگونگی آسیب دیدگی نیز هستیم.
با تحقیقاتی که بر روی منابع موجود انجام دادیم متوجه شدیم که دفاتر سازمان آتش نشانی فقط محل حادثه، نوع فعالیت محل، علت وقوع حادثه و تعداد آسیب دیدگان را ثبت کرده است و در ضمن متوجه شدیم که موارد ثبت شده در بیمارستان سوانح و سوختگی فقط یک دید کلی از وضعیت بیمار را میدهد بنابراین درصدد برآمدیم که علاوه بر جمع آوری اطلاعات از بیمارستان یک سری تحقیقات نیز خودمان بطورمستقیم از حادثه دیدگان در بیمارستان انجام دهیم .
به این منظور کار خود را در جهت تهیه یک پرسشنامه که اطلاعات جامعی در مورد وضعیت عمومی بیمار و اطلاعات وی از سوختگی به ما بدهد، آغاز کردیم.
در این یک هفته بعلت امتحانات فقط وقتمان را صرف تعیین راهی برای جمع آوری نمونه گیری هایمان انجام دادیم، چون هیچگونه آماری برای انجام تحقیق مورد نظر در دست نداشتیم با توجه به تجربیاتی که از مطالعات نخستین بدست آورده بودیم صفاتی را که اندازه گیریشان بنظر مناسب میآید بصورت پرسشنامه زیر تنظیم کردیم.
تاریخ مصاحبه : شماره پرسشنامه :
مصاحبه کننده :
۱ – مشخصات فردی آسیب دیده
نام :
جنس : زن£مرد£
سن : * میزان تحصیلات :
شغل : * محل کار :
متوسط میزان درآمد روزانه :
وضعیت تأهل : متأهل £مجرد £متارکه با همسر £فوت همسر £
شغل همسر : * محل کار :
متوسط میزان درآمد روزانه :
تعداد افراد خانوار نفر * تعداد افراد تحت تکفل بیمار نفر.
اعتیاد : دارد £ندارد £* نوع اعتیاد : * میزان مصرف :
آیا بیمار از بیمه درمانی استفاده میکند ؟بلی £خیر £
چه کسی هزینه درمان را میپردازد ؟
متوسط درآمد روزانه شخص مزبور :
سایر توضیحات ضروری :
۲ – وضعیت مسکن
آدرس محل سکونت :
وضع حقوقی محل سکونت : شخصی£اجاره ای£رهنی£
اجاره بها : ریال در ماه.
تعداد اطاقهایی که در اختیار خانواده شخص آسیب دیده است :
محل پخت غذا : آشپزخانه مجزا£اطاق نشیمن£ * سایر موارد :
وسیله پخت غذا : اجاق گاز£چراغ نفتی£ذغال و چوب£ * سایر وسایل :
وسیله تأمین حرارت زمستان خانواده : بخاری روباز£بخاری پوششی£بخاری گازی£شوفاژ£کرسی£منقل£سایر وسایل :
۳ – چگونگی حادثه
محل حادثه : منزل£محل کار£ * سایر جاها :
آدرس محل حادثه :
زمان وقوع حادثه :
دلیل رخ دادن حادثه :
 بی احتیاطی£بی حفاظی وسیله£صرع£ناآشنایی با طرز کار وسیله£سایر دلایل :
شرح چگونگی حادثه :
نقاط آسیب دیده بدن :
درصد سوختگی بدن درصد * درجه سوختگی :
مدت درمان روز.
نوع سوختگی : شدید و عفونی£حاد£مزمن£
حادثه عمداً بوجود آمده£حادثه سهواً بوجود آمده£
در صورت عمدی بودن علت آن :
چگونگی حمل بیمار به بیمارستان :
۴ – آموزش
بیمار روزانه چه مدت تلویزیون مشاهده میکنید؟ ساعت
بیمار روزانه چه مدت به رادیو گوش میدهد؟ ساعت
آیا بیمار آموزش پیشگیری از سوختگی دیده است ؟ بلی£خیر£
از چه طریق : مطبوعات£تلویزیون£رادیو£پوستر£ * سایر موارد را ذکر کنید :
آیا بیمار آموزش درمان اولیهسوختگی دیده است ؟ بلی£خیر£
از چه طریق : مطبوعات£تلویزیون£رادیو£پوستر£ * سایر موارد را ذکر کنید :
آیا بیمار قبلاً دچار سوختگی شده بود ؟ بلی£خیر£ * زمان و چگونگی وقوع آنرا بیان کنید :
مشکلات تکمیل پرسشنامه
ابتدا تصمیم داشتیم این پرسشنامه را در مورد کلیه مراجعان بیمارستان تکمیل کنیم. اما مشکلاتی که در ذیل آمده، از جمله مواردی هستند که ما را در نیل به هدف فوق دچار مشکل کردند.
-غالبا در مراجعه به بیمارستان ، مسئولین ذیربط درخواست کارت شناسائی یا کارت خبرنگاری می کنند و در صورت عدم ارائه کارت و نداشتن آن، در پاسخ گوئی به سوالات طفره می روند.
 -با وجود تمامی مشکلات، پس از دستیابی به آسیب دیدگان دیدیم که تعدادی از آنها عموما دچار درد و ناراحتی هستند و تمایلی به پاسخ گوئی به سوالات ما ندارند.
پس از تلاش نهائی، اقدام به تکمیل پرسشنامه کردیم که البته با نکات ریزدیگری در مورد بیماران (نه برخورد پرسنل) برخورد کردیم که منجر به این شد که مجددا برای برخی افراد پرسشنامه ای پر نکنیم. برای مثال:
عده ای از بیماران دارای سوختگی های قدیمی هستند و حالا (به طور مثال بعد از ۲۰ سال) برای ترمیم معایب باقیمانده آن مراجعه نموده اند. لذا به دلیل قدیمی بودن اطلاعات مورد نظر، پرسشنامه ای تکمیل نشد.
تعدادی دیگر از بیماران کودکان می باشند که امکان مصاحبه با آنها نیست.
برخی از آنها، در بخش مخصوص و استریل بستری شده اند که ورود به آن بخش مستلزم پوشیدن لباس مخصوص است و تنها اجازه ی ملاقات با آن بیمار داده می شود. ( بدون هیچ پرسش و پاسخی!)
با مراجعه و مطالعه پرونده ی بیماران، دسترسی به اطلاعات مورد لزوم، نظر این گروه را تامین نمی کرد.
با توجه به تمامی موارد ذکر شده، همچنان در حال جمع آوری اطلاعات جامع ( وحدالامکان نااریب) می باشیم و سعی بر آن داریم که چنین مشکلاتی ما را در راه رسیدن به هدف نهائی پروژه مان مایوس و دلسرد نکند.
روشهای آماری
در حال حاضر تنها ۳۰ پرسشنامه پر شده است که سعی داریم این میزان را حداقل به ۱۰۰ عدد برسانیم و سپس کار آماری را بر روی این ۱۰۰ نمونه (یا در صورت امکان بیشتر) انجام دهیم.
تا تهیه کامل ۱۰۰ نمونه به توضیح نظری روشی که می خواهیم برای شناخت عوامل مؤثر در آسیب دیدگی ناشی از سوختگی، یعنی بطور واضح تر شناخت ماهیت و ابعاد این عوامل، بپردازیم :
از آنجا که قدم اول هر تحقیق علمی شناخت دقیق مسأله مورد نظر و کوشش در به نظم آوردن آن است، نخستین هدف ما در راه شناخت عوامل مؤثر در آسیب دیدگی ناشی از سوختگی شناخت ماهیت و ابعاد این عوامل است . به این منظور به جستجوی روشهای تحلیلی روشنی پرداختیم که می توانستند برای توفیق در ارزیابی وضع موجود به ما یاری رسانند چون برای مشخص نمودن وضع آسیب دیدگان بهرحال ناچاریم یک عده فرضیاتی در نظر بگیریم و سپس ببینیم کدامیک از این فرضیات را می توان بعنوان علت موضوع مورد مطالعه قبول کرد . با توجه به اینکه اغلب اطلاعات بدست آمده کیفی هستند و از قبل نیز چهارچوبی برای شناخت عواملی که می توانند در سوختگی افراد مؤثر باشند نداشتیم و همچنین چون کار اصلی ما آنست که همبستگی و شدت اثر بین عوامل سن، جنس، تحصیلات، علل سوختگی، محل حادثه، نقاط آسیب دیده بدن، وضعیت محل سکونت و … را کشف کنیم با کمی مطالعه در کتاب "آمار ریاضی" نوشته "جان فروند" (ترجمه علی عمیدی، محمد قاسم وحیدی اصل) دقیقاً به موردی که در نظر داشتیم برخوردیم و در حال بررسی بیشتر روی این روش هستیم، این آزمون را که نیکویی برازش نام دارد را در زیر بطور مختصر باقتباس از کتاب "آمار ریاضی" (صفحه ۴۶۸ بخش ۸٫۱۳) بیان می کنیم :
" آزمون نیکویی برازش که در اینجا بررسی می کنیم در وضعیت هایی به کار می رود که در آنها می خواهیم تعیین کنیم که آیا می توان مجموعه ای از داده ها را بعنوان نمونه ای تصادفی از جامعه ای با توزیع مفروض تلقی کرد یا نه.
در حالت کلی برای آزمون فرض صفر H(0) که مجموعه ای از داده های مشاهده شده از جامعه ای با توزیع مشخص می آید در برابر این فرض مقابل که جامعه دارای توزیع دیگری است :
  
را محاسبه میکنیم و H(0) را در سطح معنی دار بودن آلفا رد می کنیم در صورتیکه
  
که در آن m تعداد جمله ها در مجموع و t تعداد پارامترهای مستقلی است که بر مبنای داده های نمونه ای برآورد شده اند… ".
 
پرسشنامه
مراجعه به بیمارستان و مشکلات برخورد شده
در ادامه تکمیل تحقیق پروژه ، ضرورت مراجعه به بیمارستان سوانح و سوختگی امری بدیهی و اجتناب ناپذیر می نمود.
 
طبیعی ترین شکل آن ، مراجعه در ساعت ملاقات روز جمعه است. با توجه به عدم تجربه کافی، گردآوری تحقیق و تفحص در مرکز سوختگی در نوع خود پیچیده می تواند باشد. برخورد مسئولین با توجه به عدم حرفه ای گری و نداشتن کارت خبرنگاری از یک طرف و به دنبال آن برخورد با همراهان مضطرب بیماران واز طرف دیگر ظاهر ناراحت کننده بیماران، همه دست به دست هم داد تا بپذیرید که تهیه این گزارش همراه با مشقت بسیار بوده است.
در ابتدای امر و قبل از مراجعه در این تاریخ، حدود ۳۰  گزارش از این مرکز درمانی تهیه کرده بودیم. تهیه این گزارشات غالبا از طریق مسئولین بخش و نهایتا مصاحبه با بیماران با درجه سوختگی پائین بود.
در نتیجه ضرورت داشت که در این گزارش جدی تر و دقیق تر از قبل مساله پیگیری شود و موفق شدیم وارد بخش ۲ این مرکز گردیم که بیماران با وضعیت حاد یعنی با سوختگی های درجه بالا که منجر به عفونت در آنان شده بود در آنجا بستری بودند. مراجعه به بیماران با درصد سوختگی بالا گرچه بسیار باعث کدورت خاطر گردید، ولی در نوع خود مثمر ثمر بود.
در میان این دسته از بیماران خوشبختانه موفق شدیم با کسانی صحبت کنیم که در صد سوختگی آنها کمی پایینتر بود و قادر به صحبت با ما بودند و به این ترتیب تعدادی از فرم ها را تکمیل کردیم.
   وقتی
تصمیم گرفتیم به بیماران با درجه سوختگی بالاتر مراجعه کنیم ، مسئول بخش به دلیل تحمل نداشتن ما را از این کار بر حذر داشت ولی در نهایت موفق به دیدن آنها و تهیه چند عکس از آنها شدیم. اکثر بیمارانی که در این بخش بستری بودند سوختگی ناشی از نفت، گاز، و کمتر برق داشتند.
متاسفانه تعدادی از آنها به دلیل خودسوزی بستری شده بودند. در این دسته معمولا درصد سوختگی بیش از ۸۰% بود. یکی از مسوولین در عکسبرداری و تکمیل پرسشنامه ها از طریق پرونده پزشکی این بیماران ما را یاری کرد.
 
بنا به گفته مسوول بخش در ایران خودسوزی در مردان نسبت به قبل بیشتر شده است.
وقتی از مسوولین مدت بستری بودن بیماران این بخش را جویا شدیم در پاسخ گفته شد که معمولا بیش از یک هفته بستری نیستند زیرا این نوع سوختگی ها اغلب منجر به مرگ بیمار می شود.
نهایتا با قول مساعد ، قرار بر این شد تا روز یکشنبه و خارج ازسرویس کاری و ملاقات به بیمارستان مراجعه تا با مرور پرونده ها و گردآوری بخش های مهم آن بتوانیم این گزارش را به سر منزل مقصود برسانیم.
محاسبات آماری
امروز یکشنبه بنابر قرار قبلی مجدداً به بیمارستان مراجعه کردیم و به لطف و مساعدت مسؤولان موفق به استفاده از مدارک ثبت شده در دفاتر جهت نمونه برداری شدیم و مجموعاً (طی روزهای جمعه و امروز) ۴۰ پرسشنامه دیگر پر شد. بعلت محدودیت تعداد بیماران بستری و همانطور که قبلاً ذکر شد وضعیت نامساعد آنها کار نمونه برداری کندتر از زمان تخمین زده شده پیش می رود که سعی می کنیم این کندی را با تعداد مراجعات بیشتر و حتی در صورت توان مراجعه به مراکز دیگر رفع کنیم.
تا آماده کردن کامل نمونه ها و اعداد و ارقام لازم، کمی به روش محاسباتی که در نظر گرفتیم می پردازیم؛ همانطور که قبلاً ذکر شد برای پیدا کردن وجود همبستگی بین عوامل مورد مطالعه از روش نیکویی برازش استفاده می کنیم یعنی مثلاً فرض خواهیم کرد (فرض ۰) که جنس افراد در تعداد آسیب دیدگان تأثیر ندارد و سپس طبق داده های در دست با استفاده از این آزمون نشان خواهیم داد که آیا می توان فرض صفر را قبول کرد و یا باید آنرا رد کرد بطور واضح تر می توان گفت که معنی داری آنرا بررسی می کنیم و سپس در صورت یافتن همبستگی بین عوامل با استفاده از ضریب توافقی شدت این همبستگی را تعیین خواهیم کرد. که البته این فرض های صفر را بوسیله ارقام و نمودارها نیز نشان خواهیم داد.
 
و بالا خره تکمیل ۱۳۳ پرسشنامه …
بالاخره با مراجعات مکرر به بیمارستان و همکاری مسئولان توانستیم ۱۳۳ عدد پرسشنامه را تکمیل کنیم. لذا از این پس کار آماری ما بصورت جدی شروع خواهد شد. هم اکنون هریک از افراد گروه مشغول بررسی پرسشنامه ها و انتقال آنها به جداول مورد نظر می باشند. سعی ما برآن است که جداول و مقادیری را با هم مقایسه کنیم که در اثبات یا ابطال فرضهای صفرمان اثر داشته باشند . تعدادی از فرضهای مورد آزمون عبارتند از :
۱- فراوانی آسیب دیدگی زنان و مردان مساوی است.
۲- فراوانی آسیب دیدگی گروههای سنی مختلف، مساوی است.
۳- فراوانی آسیب دیدگی از لحاظ میزان سواد مساوی است.
۴- فراوانی آسیب دیدگی در گروههای شغلی مختلف یکسان است.
۵- فراوانی آسیب دیدگی در منزل، محل کار و سایر جاها یکسان است.
۶- نقاط مختلف بدن به یک نسبت آسیب نمی بینند.
۷- بین محل حادثه و علت آسیب دیدگی اثر متقابل وجود دارد.
۸- بین نقاط آسیب دیده بدن و علل سوختگی اثر متقابل وجود دارد.
۹- بین نقاط آسیب دیده بدن مرد و زن تفاوتی وجود ندارد.
۱۰- بین نقاط آسیب دیده بدن افراد در گروههای مختلف شغلی اثر متقابل وجود دارد.
۱۱- بین محل حادثه و گروه شغلی افراد آسیب دیده اثر متقابل وجود دارد.
۱۲- بین وسعت سوختگی بدن (درجه آن) و علل مختلف آن اثر متقابل وجود دارد.
و …
نهایتا امیدواریم در راستای علاقه مان به نتایج بحث حول فرض های صفر، پس از انتقال داده های پرسشنامه ها به جداول و نمودارهای مورد نظر، قدرت بررسی و بحث روی فرض های ۱-۱۲ را داشته باشیم.

 



نويسنده / مترجم : -
زبان کتاب : -
حجم کتاب : -
نوع فايل : -
تعداد صفحه : -

 ادامه مطلب + دانلود...



هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi