جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

۱۰ عادت‌ دندان‌ شکن

990

بازدید

۱۰ عادت‌ دندان‌ شکن ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۱ امتیاز

 


مقاله 10 عادت دندان شکن

 

عادت‌هایی که دندانپزشکان توصیه می‌کنند آنها را ترک کنیم
به هیچ‌وجه حواس‌تان نیست، فقط کافی است به دیگران بگویید که وقت ارتکاب جرم، مچ‌تان را بگیرند. این جرم‌ها شاید چندان سنگین نباشند ولی دست آخر جریمه آن برای دهان و دندان‌های شما بسیار سنگین تمام خواهد شد. شاید بخواهید بدانید کدام جرایم را می‌گوییم؟ همان عادت‌های بدی که شما دارید و با تکرار آن در طول روز حسابی خدمت دندان‌ها و لثه‌هایتان می‌رسید. ناخن جویدن، استفاده از خلال دندان و حتی یخ جویدن از جمله این عادت کردن به عادت‌های بد است.


۱) نگه داشتن آب‌نبات در گوشه لپ
بعضی‌ها عادت دارند وقتی دارند کار می‌کنند، مطلب می‌نویسند، وسایل منزل را تعمیر می‌کنند و یا حتی آشپزی می‌کنند، یک آب‌نبات را در گوشه لپ‌شان بیندازند و آن را به آرامی در طول زمان بمکند. البته این یک حقه قدیمی در کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه هم است که هم می‌تواند جلوی ضعف را بگیرد و استاد و معلم هم خبردار نشود. ولی دندانپزشکان به شدت توصیه می‌کنند دست از آب‌نبات مکیدن بردارید. وقتی شما آب‌نبات را در گوشه لپ خود نگه می‌دارید، قند موجود در آن طی ساعت‌های طولانی در تماس با دندان‌های شما خواهد بود و سبب پوسیدگی دندان‌هایتان خواهد شد. به جای آن، آب‌نبات‌های بدون قند بخرید. این آب‌نبات‌ها شیرین‌اند ولی قندی که در آنها به کار رفته است، نمی‌تواند در دهان به وسیله میکروب‌های پوسیدگی‌زا تجزیه شود و بنابراین تولید اسید کرده و دندان‌هایتان را پوسیده کند. آدامس هم جایگزین خوبی برای آب‌نبات است. آدامس و آب‌نبات بدون قند بزاق را افزایش داده و همین افزایش بزاق هم از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌کند.
۲) استفاده از خلال دندان
از رستوران بیرون‌ آمده‌اید ولی خلال دندان هنوز گوشه لپ‌تان است تا سر فرصت و دور از چشم‌ دیگران، باقی‌مانده غذاها را از بین دندان‌ها تمیز کنید ولی این هم از آن عادت‌های بد برای لثه‌ها است. سر چوبی خلال دندان بسیار بزرگ‌تر از فاصله میان دندان‌ها است بنابراین طبیعی است که به فاصله میان دندان‌ها وارد نمی‌شود تا‌ آنجا را تمیز کند. این سر بزرگ حتی لثه ظریف میان دندانی را آزرده می‌کند. بهترین وسیله برای تمیز کردن سطوح بین دندانی، نخ دندان است. اگر دندان‌هایتان در اثر کشیدن بعضی از دندان‌ها از هم فاصله پیدا کرده‌اند، به جای نخ دندان از مسواک بین دندانی به جای خلال دندان استفاده کنید. این مسواک‌ها موهای ریزی دارند که سطوح بین دندان‌هایی را که از هم فاصله گرفته‌اند، به خوبی تمیز می‌کنند.
۳) استفاده از روغن ترمز برای کشیدن دندان!
بعضی‌ها وقتی دندان‌شان درد می‌گیرد، مقداری گریس یا روغن ترمز ماشین در آن می‌گذارند و چند روز صبر می‌کنند، پس از این مدت هم درد برطرف می‌شود و هم دندان لق می‌شود و دندان را از دهان خودشان بیرون می‌کشند. اولا که این مواد شیمیایی که از فرآورده‌های نفت هستند، غلظت بالایی دارند که سمی هستند و از طرف دیگر، شما با دست خود میکروب‌ها را وارد دهان و دندان‌تان می‌کنید. این مواد شیمیایی آن‌قدر قوی و سمی‌اند که عصب دندان و بافت‌های نگهدارنده اطراف دندان را نابود می‌کنند، به همین دلیل است که دندان لق می‌شود. درمان صحیح برای چنین دندان‌هایی درمان ریشه دندان برای برطرف شدن درد و سپس حفظ دندان است نه استفاده از روغن ترمز.
۴) وسواس مانکن شدن
بعضی از خانم‌ها که دچار لاغری عصبی هستند، عادت دارند مقدار زیادی غذا بخورند، سپس از ترس چاق شدن خودشان را وادار به استفراغ و برگرداندن محتویات معده‌شان می‌کنند. این عادت هم بلاهای بدی بر سر دندان‌های بی‌نوا درمی‌آورد. وقتی غذا وارد معده می‌شود، با اسید معده در هم می‌آمیزد تا هضم و گوارش شود. اگر شما غذا را از معده به دهانتان برگردانید، این اسید روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد و تمام سطوح معدنی دندان‌ها را در خود حل می‌کند. سایش‌ها و پوسیدگی‌های وسیع دندانی از عوارض وخیم برگرداندن غذا برای لاغر ماندن است.
۵) یخ جویدن
پیکا بیماری است که خودش را به صورت عادت یا ویار به جویدن یخ و یا خاک خود را نشان می‌دهد. کسانی که این بیماری را دارند، سر یخچال می‌روند، یک گلوله یخ برمی‌دارند و آن را در دهان می‌گذارند و بی‌امان آن را با دندان‌هایشان خرد می‌کنند. این کار احساس خوبی به آنها می‌بخشد ولی جویدن قطعات محکم و سخت یخ دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. جویدن یخ می‌تواند ترک‌های ریزی بر سطح مینای دندان ایجاد کند که گاهی عمق‌شان به عاج دندان هم می‌رسد. از عوارض چنین ترک‌هایی حساسیت دندانی است یعنی شما هر نوشیدنی و یا خوراکی سرد و یا گرمی را بخورید در دندان‌هایتان درد تند و تیزی احساس خواهید کرد. گاهی همین جویدن یخ موجب شکستن و لب پر شدن ترمیم‌های دندانی هم‌رنگ دندان هم می‌شود.
۶) نگه‌داشتن چوب لباسی با دندان
حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام چوب لباسی کردن لباس‌هایتان، حلقه آن را با دندان‌های جلویی‌تان گرفته باشید و شروع به آویزان کردن لباس‌هایتان به چوب لباسی کرده باشید. در این شرایط نیروی زیادی به دندان‌های جلویی وارد می‌شود که می‌تواند سبب کشیدگی زیاد الیاف نگه‌دارنده دندان شود. از طرف دیگر، فلز میله چوب لباسی می‌تواند موجب ایجاد ترک‌های مینایی و یا لب پر شدن مینا هنگام گاز گرفتن آن شود. پس این عادت را هم ترک کنید.
۷) جویدن لواشک، قره‌قورت، لیمو ترش و مرکبات
این خوراکی‌های خوش‌مزه و ترش، اسیدی دارند که مواد معدنی سطح دندان را حل می‌کند و سبب سایش و احساس کند شدن دندان‌ها می‌شود. بهتر است عادت به مواد ترش‌خوردن را از سرتان بیندازید و پس از آن مسواک بزنید.
۸) جویدن تنباکو
جویدن تنباکو یکی از همان عادت‌های بدی است که آن را «سیگار کشیدن بدون دود» هم می‌دانند. اگر به کشورهای جنوبی آسیا سفر کرده باشید و یا سفری به کشور هند کرده باشید، حتما دیده‌اید که مردم این کشور عادت دارند تنباکو را بجوند. آنها اغلب برگ تنباکو را در گوشه لب خود می‌گذارند و مانند یک آدامس، ساعت‌ها آن را می‌جوند. گاهی به تنباکو شکر اضافه می‌کنند تا جویدن آن برایشان خوشایند‌تر شود. ولی همین شکر فراوان، علیه دندان‌ها دست به طغیان زده و پوسیدگی‌های شدید را در سطح مجاور لثه دندان‌ها، جایی که تنباکوی آمیخته با شکر گذاشته می‌شود، ایجاد می‌شود. مخاط گونه معتادان به این عادت بد جویدن تنباکو، چین خورده و خاکستری رنگ خواهد شد و تخریب شدیدی در لثه‌های آنها رخ می‌دهد. در عین حال، تنباکو و جویدن آن اگر مدت‌ها تکرار شود، ضایعات سفیدرنگی را در مخاط گونه ایجاد می‌کند که آغازگر سرطان دهان است.
۹) سیگار کشیدن برعکس
در برخی از کشورها مردم عادت دارند سیگارشان را برعکس بکشند، یعنی بخش انتهایی سیگار را آتش می‌زنند و داخل دهان‌شان می‌گذارند. در این صورت، ضایعه بسیار خطرناکی در سقف دهان‌شان پدید می‌آید که می‌تواند به سمت سرطان‌های بدخیم مخاط دهان پیشرفت کند.
۱۰) دندان‌قروچه کردن
کافی است شب‌ها کنار کسی که عادت دارد دندان‌قروچه کند، بخوابید. آن وقت می‌فهمید که دندان‌ها با چه شدتی روی هم ساییده می‌شوند. عادت به سایش دندان‌ها در هنگام خواب، ساییدگی‌های مینا و سپس عاج وسیعی را در سطح دندان‌ها ایجاد می‌کند که باعث حساسیت دندانی، پوسیدگی و حتی کم شدن ارتفاع صورت می‌شود. برای اینکه این عادت به دندان‌هایتان آسیب نزند باید با راهنمایی دندانپزشکتان از یک محافظ دهانی در هنگام خواب استفاده کنید.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi