جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

ازدواج

467

بازدید

ازدواج

 
 النکاح سنتی 
به مناسبت سالروزازدواج فاطمه زهرا (علیهاسلام) وعلی ابن ابیطالب (علیه السلام)  
 مدیریت آموزش وپرورش
دفترامور زنان
کمیته تحقیق وپژوهش گردآورنده حمیده اشتری
مقدمه
بانوی نمونه
 اسلام برای حفظ منافع بانوان و رشد و ترقی آنان احکام و قوانین و برنامه های خاصی دارد. یکی از راههایی که می توان به وسیله آن بانوی شایسته اسلام وآثار و نتایج درخشان تربیت اسلامی رامشاهده نمود این است که بانوی صدر اسلام و تربیت یافتگان مکتب وحی رابطورکامل بشناسیم وجزئیات زندگی آنان رامورد بررسی و کنجکاوی قرار دهیم .
 حضرت زهرا(س) بدون شک در رأس تمام بانوان اسلام قراردارد .زیرا او تنها بانویی است که پدرش معصوم ، شوهرش معصوم ، خودش نیزمعصوم بوده است.  محیط پرورش وزندگی زهرامحیط عصمت و طهارت بوده است. دوران کودکی خویش را درخانه ی شخص اول اسلام یعنی پیغمبر برگزیده ای که تحت تربیت مسقیم پروردگارقرارداشت،طی کرد.دوران خانه داری وبچه داری را درخانه ی دومین شخصیت ممتاز اسلام یعنی علی بن ابیطالب۰۰(ع) گذراند. در این دوران کوتاه دو پسر معصوم یعنی حسن و حسین را تربیت کرد و دودخترشجاع و فداکارمانند زینب و ام الکلثوم به جامعه تحویل داد. درچنین خانه ای بطور قطع می توان نتایج درخشان احکام و برنامه های اسلامی را بالعیان مشاهده نمود و بانوی شایسته ونمونه اسلام را پیدا کرد.
(ابراهیم امینی  ص۱۱، ص ۱۲ )

عروسی حضرت زهرا (ع)  
رسول خدا فاطمه را برای علی (ع) نگه داشته بود و دوست می داشت از جانب او پیشنهاد بشود. پیغمبر از جانب خدا مأمور که نور را با نور کابین ببندد . ابوبکر ، عمر، عبدالرحمان بن عوف وعثمان بن عفان از خواستگاران فاطمه (س) بودند اصحاب رسول خدا اجمالاً احساس کرده بودند که پیغمبراکرم میل دارد فاطمه (س) را با علی (ع) کابین ببندد. عمر و ابوبکر و سعد بن معاذ  به قصد پیشنهاد به علی (ع) برای ازدواج با فاطمه (س) به نزد او رفتند و ابوبکر گفت یا علی تو در تمام کمالات بر سایرین برتری داری و از موقعیت خودت و علاقه ای که رسول خدا به تو دارد کاملا آگاهی گمان می کنم خدا و رسول ، فاطمه را برای تو گذاشته اند نمی دانم به چه علت شما در این اقدام کوتاهی می کنید ؟ علی (ع) در پاسخ فرمود :
         « یگانه چیزی که مرا از این اقدام بازداشته فقر و تهیدستی است . »
سرانجام رفتار خفته علی (ع) به پیشنهاد آنها بیدار شد و به خواستگاری فاطمه (س) رفت و پیامبر (ص) موضوع را با فاطمه (س) در میان گذاشت و ازدواج با توافق صورت گرفت و پیامبر (ص) در مسجد خود خطبه عقد را در حضورمردم خواند و مردم دعا کردند و گفتند خدا این ازدواج را بر شما مبارک گرداند و پس از ختم جلسه پیامبر (ص) به خانه برگشت و به زنان دستور داد برای فاطمه مجلس جشن و شادی فراهم کنند .
مراسم ازدواج در روز اول یا ششم ذی حجه سال دوم یا سوم هجری انجام گرفت .

مهر حضرت زهرا (ع) :
 1- یک زره که به مبلغ چهرصد یا چهارصد و هشتاد یا پانصد درهم ارزش داشت .
 2- یک دست لباس کتان یمنی
۳- یک پوست گوسفند دباغی شده
پیامبر (ص) فرمودند : بهترین زنان امت من کسانی هستند که زیبا و کم مهر باشند .
امام صادق (ع) فرمود : بدی زن در این است که مهرش سنگین باشد .

جهاز زهرا (ع)
رسول خدا به علی (ع) فرمود : هم اکنون برخیز زره ای را که به صداق زهرا انداختی بفروش و بهایش را نزد من حاضر کن تا برای شما جهاز و اسباب خانه ای تهیه نمایم . علی (ع) پول زره را گرفت و خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم  تقدیم نمود . رسول خدا ابوبکر و سلمان فارسی و بلال را احضار فرمود . مقداری از پولها را به آنها داد وو فرمود : به مقدار این پولها اسباب و لوازم زندگی برای فاطمه (ع) خریداری کنید . قدری از آن را به اسماء داد و فرمود : برای دخترم عطر و بوی خوش تهیه کن و بقیه را به ام سلمه سپرد .
ابوبکر می گوید : وقتی پولها را شمردیم دیدیم شصت و سه درهم است و به وسیله آن اسباب و لوازم زیر را خریداری کردم :
۱- یک پیراهن سفید ۲- یک روسری بزرگ ۳- یک حله سیاه خیبری ۴- یک تختخوابی که از پوست خرما بافته شده بود ۵- دو عدد تشک کتانی که یکی از پشم گوسفند و دیگری از لیف خرما پر شده بود ۶- چهار عدد بالش از پوست میش که از گیاهی به نام اذخر پر شده بود ۷-یک قطعه حصیر هجری
 8- یک عدد آسیای دستی ۹- یک کاسه مسی ۱۰- یک مشک چرمی برای ابکشی ۱۱- یک تشت لباسشویی ۱۲- یک کاسه برای شیر ۱۳- یک ظرف آبخوری ۱۴- یک پرده پشمی ۱۵- یک آفتابه ۱۶- یک سبوی گلی ۱۷- یک عدد پوست برای فرش ۱۸- دو کوزه سفالین ۱۹- یک عبا
هنگامی که جهاز زهرا را خدمت پیغمبر آوردند اشکش جاری شد و سرش را به جانب آسمان بلند کرد و گفت : خدایا این عروسی را برای کسانی که اکثر ظرفهایشان گلی است مبارک گردان .
اثاث خانه علی (ع)
علی بن ابیطالب (ع) نیز اثاث زیر را برای حجله عروسی تهیه کرد :
۱- یک چوب برای آنکه لباسهایشان را روی آن بیندازند و مشک آب را بر آن آویزان کنند .
۲- یک عدد پوست گوسفند .
۳- یک عدد متکا
۴- یک عدد مشک برای آب
۵- یک عدد غربال آرد بیزی

جشن عروسی
پیغمبر اکرم به علی (ع) فرمود : در عروسی باید ولیمه داده شود ، من دوست دارم امتم در عروسیها ولیمه بدهند . سعد که در مجلس حاضر بود عرض کرد : من یک گوسفند برای جشن شما تقدیم می کنم . گروهی دیگر از اصحاب نیز در حدود توانایی خودشان کمک کردند . رسول خدا (ص) به بلال فرمود : یک گوسفند بیاور و به علی (ع) فرمود : حیوانی ذبح کن . و ده درهم پول به او داد و فرمود : قدری روغن و خرما و کشک تهیه کن . نان هم تهیه کردند ، سپس به علی (ع) فرمود : هر که را میخواهی برای صرف غذا دعوت کن . علی بن ابیطالب (ع) گروه زیادی از اصحاب را دعوت نمود . گوشتها را پختند و به وسیله روغن و خرما و کشک غذایی تهیه نمودند .
چون جمعیت مدعوین زیاد بود و وسایل پذیرایی نداشتند پیغمبر (ص) دستور داد مهمانان جشن ، ده نفر ده نفر داخل شوند و غذا میل نمایند . در آن جشن تاریخی ، عباس و حمزه عموهای پیغمبر و علی بن ابیطالب و برادرش عقیل از مدعوین پذیرایی می نمودند . در پایان بقیه غذاها را به خانه فقرا و بیچارگانی که از خضور در مجلس ولیمه معذور بودند بردند . سپس پیامبر (ص) دستور داد یک ظرف غذا هم برای فاطمه و علی (ع) کنار گذاشتند .

جریان عجیب در شب عروسی حضرت فاطمه (س)
خاطره هایی که در زندگی برای انسانها پیش می آید اکثرا از یاد می رود ، ولی بعضی از خاطره ها همچنان در حافظه باقی می ماند و گاهی هم برای این و آن بازگو می کند . یکی از خاطره های فراموش نشدنی مطالب و مسائلی است که عروس یا داماد در شب عروسی دیده یا شنیده اند . در حدیثی فاطمه (ع) از شب عروسی خود برای اسماء بنت عمیس نقل می کند و اسماء نقل می کند که فرمود : در شب عروسی جریانی در رختخوابم پیش آمد که مرا ترساند ، گفتم : ای سیده نساء عالمیان آیا ترسیدی ؟ گفت : بلی شنیدم زمین با علی (ع) سخن می گفت و علی هم با زمین سخن می گفت ، وقتی که صبح شد ، در بیم و ترس بودم ، جریان را به پدرم خبر دادم ، آن حضرت به سجده رفت و سجده اش طول کشید ، سپس سر برداشت و فرمود :
ای دخترم به تو مژده می دهم به پاکی نسل ، زیرا که خداوند متعال شوهرت را به سایر مردم ترجیح داد و به زمین امر کرد که اخبار خود را برای او بگوید و همچنین تمام آنچه را که روی زمین جریان پیدا می کند از مشرق و مغرب برای شوهرت علی (ع ) بیان می کند .
( اخلاق حضرت فاطمه  (س) ، محمد مهدی تاج لنکرودی )

مزایای ازدواج
در پرتو غریزه جنسی انسان به عض کمالات و نیازهای روحی و عاطفی و معنوی حود دست پیدا می کند .
۱- حفظ دین : بالاترین مزیت ازدواج حفظ دین است . پیامبر (ص) فرمودند :
« کسی که ازدواج کند ، نیمه ایمان خود را کامل کرده و از خدا در نیمه دیگر ایمان بترسد . »
2- بدست آوردن ولایت الهی : پیامبر (ص) می فرمایند :
« کسی که برای خدا ازدواج کند و یا مقدمات ازدواج دیگری را فراهم نماید ، ولایت الهی شامل حالش می شود . »
3- نجات از آتش جهنم است . پیامبر (ص) می فرمایند :
« اکثر اهل جهنم ، عزب ها و بی همسران هستند . »
4- مایه ی پاکدامنی و عفاف است . پیامبر (ص) می فرمایند :
« شخصی که قدرت ازدواج دارد ، ازدواج کند، زیرا نکاح بیش از هرچیز موجب چشم پوشی از گناهان و پاکدامنی می شود و اگرکسی تمکن بر ازدواج ندارد ، با روزه گرفتن خود را از گناه محفوظ نگه دارد . »
5- نمازش ارزش بیشتری دارد . امام صادق (ع) می فرمایند :
« دو رکعت نمازی که شخص متأهل می خواند از هفتاد رکعت نماز شخصی که ازدواج نکرده بالاتر است . »
6- موجب بقاء نسل است . پیامبر (ص) می فرمایند :
« ازدواج کنید تا در سایه ی آن نسلتان زیاد شود که من در روز قیامت از زیادی امتم ولو به طفل سقط شده ، افتخار کنم . »
7- عامل به دست آوردن آسایش و آرامش است . قرآن می فرماید :
« یکی از آیات و نشانه های لطف خداوند اینست که برای شما از جنس خودتان ، زنان را آفرید که به وسیله ی آنان آرامش یافته و میان شما مهربانی برقرار نمود . »
8- عبودیت خداوند است . پیامبر (ص) می فرمایند :
« کسی که ازدواج نماید ، نیمی از راه عبودیت خدا را طی کرده است . »
9- رسیدن به ثواب است . روایت می فرماید :
« مردی که زحمت بکشد تا نیاز خانواده اش را از راه حلال تأمین کند مثل مجاهد در راه خداست . »
10- افزایش رزق و برکت است . پیامبر (ص) می فرمایند :
« کس که از ترس فقر ازدواج نکند به خدا بد گمان شده است در صورتی که خدا می گوید اگر از تر فقر ازدواج نمی کنند ، خدا به آنها کمک می کند و آنها را ثروتمند می سازد . »
( جلوه ها و زمینه های بلوغ ، محمد حسین حق جو ، ص ۱۳۶ ص ۱۳۷ ص ۱۳۸ )

زندگی بیست
در امتحان زندگی نمره ی شما چند است ؟
نمودار تست ماهیانه و سالیانه : خانواده های محترمی که دوست دارند زندگیشان روز به روز عاشقانه تر و زیباتر شود ، طبق دستور علمای اخلاق باید این سه کار را انجام دهند :
۱- مشارطه : هرکس باید خودش قرار بگذارد که در جهت آرام تر شدن و زیباتر شدن زندگیش هر چه توان دارد ، تلاش کند .
۲- مراقبه : هر کس باید در بین روز مواظب باشد که دجار فرامئشی ، تنبلی ، خجالت ، عصبانیت ، کینه و … نسبت به اعمالی که با خود شرط کرده ، نشود .
۳- محاسبه : زمانی مشارطه و مراقبه تأثیر دارد که انسان کنترل جزئی ( پایان هر روز ) و کنترل متوسط ( پایان هر ماه ) و کنترل کلی ( پایان هر سال ) داشته باشد . نمودارهایی برای سیر رفتار خود رسم کند .
( علی اکبر اسکندری ، زندگی بیست ، بیست زندگی ، ص ۷۸ )

گزیده ها
حرف ها
بعضی حرف ها را نمی شود قیمت گذاشت .
بعضی حرف ها حرف اضافه است .
بعضی حرف ها با سکوت ادا می شود .
بعضی حرف ها را باید از نامحرم پوشاند .
بعضی از حرف ها به گوینده اش آبرو می دهد .
بعضی حرف ها را باید یک بار گفت .
بعضی حرف ها را باید تکرار کرد .
بعضی حرف ها را باید بایگانی کرد .
بعضی حرف ها مسمومند .

 کلمه ها
برترین کلمه ، « الله » است .
حاضر ترین کلمه ، « خدا » است .
وسیع ترین کلمه ، « بهشت » است .
پاک ترین کلمه ، « فطرت » است .
آرام ترین کلمه ، « سکوت » است .
گرسنه ترین کلمه ، « حرص » است .
مهربان ترین کلمه ، « مادر » است .
خونین ترین کلمه ، « جنگ » است .
بی نیازترین کلمه ، « قناعت » است .
با حیاءترین کلمه ، « فاطمه » است .
راستگو ترین کلمه ، « آینه » است .
تنگ ترین کلمه ، قبر است .
پژمرده ترین کلمه ، « یتیم  » است .
بی حال ترین کلمه ، « تنبل » است .
عبرت انگیزترین کلمه ، « قبرستان » است .

لحظه ها
۱- سفره ی دلتان را زود پهن نکنید .
۲- حرف زدن ، دو رکن دارد : خوب حرف زدن و حرف خوب زدن
۳- خانه ی بی نماز ها ، ظلمتکده است .
۴- گنهکار ، دشمن خویش است .
۵- حیا ، صدف تقواست .
۶- گل باشید تا پس از مرگ معطر بمانید .
۷- بعضی از آدم ها « دام » اند .
۸- زبانی که فقط نیش زدن بلد است ، بزرگترین عقرب است .
۹- کارها را سخت نگیرید ، سخت تر از اراده انسان چیزی نیست .
۱۰- سکوت ، سخن بزرگی است که خداوند به گویاترین زبانها بخشیده است .
۱۱- اگر وقت کردید ، سری به خودتان بزنید .
۱۲- روزی که از پلکان « من » پایین بیاییم هزاران نردبان تا پشت کهکشانها پیش پایمان نهاده می شود
۱۳- در دستور زبان عرفان ، فعل چنین صرف می شود ، زمن نیستم ، تو نیستی ، او هست .
۱۴- دل ، معبد فرشتگان است ، به شیطان اجاره اش ندهیم .
۱۵- سزای سخن چین ، نشنیدن است .
۱۶- گویاترین پند ، کردار نیک است .
۱۷- از خود ، کمتر سخن گفتن ، فضیلت بزرگی است که کمتر دیده می شود .
۱۸- زبان ، پرده دار پرده در است .     
19- اگر از هشدارهای آگاهان برنخیزیم ، سیلی روزگار بیدارمان خواهد کرد .

داستان های شگفت انگیز از حضرت فاطمه بنت اسد (ع)
در ایام کودکی حضرت علی (ع) ، ابوطالب به فاطمه بنت اسد فرمود : من علی را دیدم که بتها را می شکند ، می ترسم بزرگان قریش از این کار مطلع شوند . فاطمه گفت : شگفتا ! من تو را از امری عجیب تر از این خبر می دهم . هنگامی که علی (ع) در شکم من بود وقتی از مکانی که بتهای قریش در آن نصب شده بودند می گذشتم پاهایش را به شدت در دل من می نهاد و نمی
ذاشت که من به محل بتها نزدیک شوم در حالی که من برای عبادت خدا دور کعبه طواف می کردم ، نه برای بتها .
( صد زن ، صد داستان ، عبدالله نجاتی )

ادبیات عشق
جذاب ترین کلمه : آشنایی
متین ترین کلمه: دوستی
آرام بخش ترین کلمه :  محبت
پاک ترین کلمه : وجدان
تلخ ترین کلمه : تنهایی
زشت ترین کلمه :  خیانت
سخت ترین کلمه :  جدایی  
( برای ریحانه ، محمود اکبری )
 
استخوان کج
پیغمبر اسلام (ص) فرموده است : ساختمان وجودی زن از استخانی کج درست شده است . اگر بخواهی راستش کنی ، میشکند واگر با همان حال ،از آن بهره بری ، به مقصود خود رسیده ای واو هم باقی مانده است بنابراین ساختمان وجودی زن کج است ودر نظام کلی خلقت با ید چنین باشد وراستی او در کج بودنش می باشد . چنانکه زیبایی ابرو در کج بودن اواست ودرستی نماز در کج ایستادن در محراب کج است . خداوند مهربان برای مقاومت واستحکام سینه وکمر انسان ، استخوان دنده آفریده است و این استخوان را مطابق انحنای سینه وپهلو خمیده وکج قرار داده است . آن استخوان اگر راست باشد ، پهلوراسوراخ می کند واز پوست بدن سر در می آورد ، ولی استخوان دست و پا باید راست باشد وکجی آنها موجب چلاق بودن است .
رسول اکرم (ص) :
«هر زنی که شوهرش را با زبانش بیازارد ، خداوند هیچ کفاره وتوبه ای را از او نمی پذیرد وهیچ کار نیکش را قبول نکند تا وقتی که شوهرش را راضی کند .»

ضرب المثلها
۱- آرژانتینیها : زن بد و خوب هر دو به شلاق احتیاج دارند .
۲- آفریقائیها : زن بی حجب و حیا آش بی نمک است .
۳- آلمانیها : مراقبت از یک جوال مگس آسانتر است تا مراقبت از یک زن .
۴- آلبانیها : زن را به دروغ و سگ را با استخوان راضی کن .
۵- بومی های آمریکا : زن و زمین منشأ جنگ اند .
۶- اسپانیولیها : خوشبختی یا بدبختی مرد زن اوست .
۷- استونیها : گیسوی زن دراز است و عقلش گرد .
۸- اعراب : زن کچل به موهای دختر خاله اش می نازد .
۹- انگلیسیها : کسی که با زن بیوه ای که ۳ فرزند دارد ازدواج کند ، با چهار دزد ازدواج کرده است .
۱۰- ایتالیها : خنده ی زن زیبا ، گریه ی کیف پول آقاست .
۱۱- ایرانیها : زن یکی ، خدا یکی
۱۲- ایرلندیها : سه موجود قانون بردار نیست : زن و قاطر و خوک
۱۳- برمدئیها : زن کور باشد بهتر است تا بسیار زیبا
۱۴- بوسنیها : از زن ریشدار و مرد بی ریش بر حذر باش
۱۵- پشتوها : مردان چون کوهند و زنان چون اهرم
۱۶- چکها : محال است که سگ را از عو عو کردن و خروس را از قوقولی قوقو کردن و زن را از قرقر کردن بازداشت .
۱۷- چینیها : زن زشت و مال کم ، قلعه و حصار لازم ندارد
۱۸- روسها : زن دو روز عزیز است : روزی که به خانه ات می آید و روزی که به خاک سپرده می شود
۱۹- ژاپنیها : زن خوب آنست که کدبانوی خوبی باشد
۲۰- فرانسوی ها : زن صابون مرد است
۲۱- کردها : زن قلعه ای است که مرد در آن زندانی است
۲۲- کوبائیها : زن و سگ را باید دنبال نژادشان رفت
۲۳- گرجیها : اسلحه ی زن اشک اوست
از نظر اسلام : زن امانت خداست نزد شوهر
( بهشت خانواده ، دکتر سید جواد مصطفوی )

زینب کذّابه
در دوران متوکل عباسی زنی برای اینکه حس ترحم مردم را تحریک کند تا به او کمک مالی کنند خود را زینب دختر امام حسین (ع) ( یا دختر علی (ع) ) معرفی کرد . به او گفتند از زمان زینب سالها گذشته و تو جوانی ؟ گفت: پیامبر (ص) دست بر سر من کشید و دعا کرد در هر جهل سال جوانی من عود کند !
مأمورین او را دستگیر کرده و نزد متوکل آوردند و او همچنان برای ادعای خود پافشاری می کرد .
متوکل دستور داد امام هادی (ع) را حاضر کنند تا حقیقت را بفهمد . امام هادی (ع) تشریف آوردند .
حکایت زن را برای امام عرض کردند . امام فرمودند : او دروغ می گوید . امام فرمودند : گوشت فرزندان حضرت فاطمه (ع) بر درندگان حرام است او را نزد شیران ببرید اگر راست می گوید ! متوکل به آن زن گفت : چه می گویی ؟ گفت : می خواهد مرا به این سبب بکشد . امام فرمود : اینجا جماعتی از اولاد زهرا می باشد هر کدام را می خواهی بفرست . متوکل گفت : شما چرا خودتان نمی روی ؟ امام پذیرفت و داخل در جایگاه شیران شد و آنها از روی خضوع سر خود را جلوی امام به زمین می نهادند و امام دست بر سر شیران می مالید . بعد امر کرد کنار روند و همه ی درندگان کنار رفتند !
وزیر متوکل گفت : زود امام هادی (ع) بطلب که اگر مردم این کرامت را از او ببینند بر او روی می آورند.
در این هنگام نردبان نهادند و امام بالا آمدند و فرمودند :
هر کس ادعا می کند اولاد حضرت فاطمه (س) هستم برود در میان درندگان . آن زن گفت : امام ، ادعایم باطل است ، من دختر فلان مرد فقیر هستم ، بی چیزی سبب شده که اینگونه نیرنگ بزنم .
« صد زن صد داستان  ، عبدالله نجاتی »

تجربه ها
• رنگ لباسهای مشکی در داخل آب اسفناج رنگ و جلای بیشتری می گیرد .
•  برای پاک کردن ظروف آلومینیوم ، چند قاشق سرکه ی داغ به کار ببرید .
• برای دور کردن پشه از خود ، کمی آب لیمو ترش به دست و پای خود بمالید .
•     برای رفع بوی نامطبوع سینک ظرفشویی نیمی از پوست لیموی ترش یا پرتقال را رنده کنید تا کاملاً ریز گردد ، سپس آنرا در داخل لوله بریزید .
•  برای برطرف کردن زبری دست مقداری آب گرم تهیه کمی نمک و آب لیمو در آن بریزید و دستان خود را در آن ماساژ دهید .

مواد لازم برای زیبایی
از پیرزنی که صورتش سرشار از شادی و زیبایی بود ، سؤال شد :
« چه موادی برای زیبایی به کار می بری ؟ »
گفت : « برای دو لبم حق ، برای صدایم یاد خدا ، برای دو چشمم پایین انداختن چشم ، برای دستم نیکی و احسان ، برای قامتم پایداری ، برای قلبم عشق به خدا ، برای عقلم حکومت ، برای نفسم اطاعت و برای هوای نفسم ایمان . »
( مجله اتفاق نو ، شماره ۶۸ ، اول شهریور ۸۶ ص۴ )

« جدول »
       « افقی »       « عمودی »
1- تازه بدنیا آمده     1- اولین چیزی که از انسان سؤال می شود
۲- بچه ها را در آنجا می گذارند    2- خیال
۳- مادر عربی – نصف برادر شیرازی  3- ضرب – جنس نوعی ساز
۴- پرنده ای سیاه      4- جوانان ندارند
۵- روستایی نیست  5- برای اینکه پوست حیوانات فاسد و خراب نشود این عمل را انجام می دهند

 1 2 3 4 5

۱     

۲   
 
3     
4   
 

   
همکاران می توانند نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را در جهت درج در نشریه به کمیته امور بانوان ارسال نمایند .

اشعاری در مدح بانو فاطمه زهرا (س)
ای افتخار عالم هستی لقای تو   
پاینده چون بقای حقیقت بقای تو
اسلام سرفراز به ایمانت از نخست
خورشید پرتوی ز فروزنده رأی تو
الحق که هر چه فخر و شرف بود در جهان
می خواست خاصّ شخص تو باشد خدای تو
فرزند مصطفائی و زهرای پاکدل
ای مصطفای توهمه محو صفای تو
همپای توگر پسر امکان پذیر بود
می ماند یادگار پیمبری به جای تو
شوی تو مرتضی و رضایت رضای او
زین رو بود رای خدا در رضای تو
دخت خدیجه بودی و در خانه ی علی
چشم زمانه خیره بماند از وفای تو
فرزندی چون حسین حسن خود که آورد
آورده ای تو جان دو عالم فدای تو
حلم حسن که پایه ی دین استوار داشت

کرد آشکار تربیت جان فزای تو
در خانه ی تو درس شهامت فرا گرفت
آن پاکباز خسروی گلگون قبای تو
پرورده ای چون زینب کبری تو دختری
دختر نه ، بلکه ضیغم دختری نمای تو
هر کس تو را شناخت به حق اعتراف کرد
بیگانه با خدا نشود آشنای تو
ای سرور زنان دو عالم که بود و هست
فردو آیتی زمبارک سرای تو
دنیا نساخت با تو و کاری شگفت نیست
این خاکدان پست کجا بود جای تو

( دکتر ناظرزاده کرمانی )

دانلود کتاب






برچسب ها

مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi