جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

پدیده کودک آزاری

508

بازدید

درآمدی بر پدیده کودک آزاری در ایران

درآمدی بر پدیده کودک آزاری در ایران
ای خدای پاک و بی انباز و یار
دست گیر و جرم ما را در گذار

      علت اصلی تمامی جرمها و تبهکاری‌های اجتماعی را باید در شیوه رفتار انسان و اجتماع و تاثیر متقابل انسان و اجتماع دانست.

      نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی از قبیل: فقر ، تورم، گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عواملی که سبب «محرومیت» میشوند، زمینه مناسبی برای پرورش آنواع آسیبهای اجتماعی چون: خودکشی، سرقت، اعتیاد به مواد مخدر ، خشونت و انواع آن، طلاق، تکدی گری و غیره را در بطن جامعه فراهم میکند که در این میان میتوان به یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی یعنی خشونت علیه کودکان اشاره کرد که خود نتیجه ناخواسته پدیده هایی چون فقر مالی و معنوی، رشد جمعیت و بسیاری از نابسامانیهای اجتماعی دیگر که سبب بوجود آمدن انواع حالتهای روانی و عصبی در فرد میشود میباشد.

      کودک آزاری پدیده ای ست که طی آن میلیونها کودک مظلوم قربانی طمع و سوء استفاده دیگران میشوند که مشتمل بر خشونت علیه کودکان، تجاوز جنسی به کودکان، و آثار سوء آن بر کودک چون فحشاء و بزهکاری کودکان میباشد. در این موارد باید گفت که کودک قربانی رفتار غلط بزرگسالان میگردد. نگاهی گذرا به آمار دهشتناک مهر تاییدی در این زمینه است. برای مثال:

      1. قرار بازداشت موقت برای پدر و نامادری به اتهام قتل دختر بچه ۳ ساله در تهران:» رئیس یکی از شعبات دادسرای امور جنایی تهران برای پدر شکنجه گر قرار بازداشت موقت صادر کرده…..پدر سالومه در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه چه اتفاقی برای فرزندش افتاده بود ،گفت:شب قبل حدود ساعت ۲ نیمه شب کار خطایی انجام داد و من هم او را تنبیه کردمو برای اینکه کار خطای خود را فراموش نکند او را کتک زدم و صبح متوجه شدم که او مرده است.!!!» (هلال.۱۵/۱۱/۱۳۸۲ .ش۱۶۸).

      2. خبرگزاری دانشجویان ایران تصاویری دلخراش از کودکی نه ساله به نام امید را به چاپ رسانده که آنگونه که این خبرگزاری گزارش داده، چنان به دست مادرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته که به مرگ مغزی دچار گشته و امید چندانی به زنده ماندنش نیست. این خبرگزاری همچنین از آمار انجمن حمایت از کودکان خبر داد که بنابر آن ظرف یک سال گذشته ،تنها در سطح شهر تهران ،صد و شصت مورد کودک آزاری «حاد» و نیازمند پیگیری رخ داده که بیش از هفتاد درصد از این کودک آزاریها به شکل ضرب و شتم بوده است (برگرفته از سایت BBC persian).

      بدیهی است که بسیاری از موارد کودک آزاری گزارش داده نمیشود.

      3. قتل دختر معصوم نتیجه جنون سوءظن از از سوی یک پدر جنایتکار در تهران: مرد ۵۲ ساله ای یکشنبه شب هفته گذشته پس از کشتن دختر ۱۲ ساله اش،دختر دیگرش را مجروح کرد و سپس خود را به ماموران کلانتری ۱۱۰ شهدای تهران معرفی کرد. (هلال، ۱۲/۹/۱۳۸۲، ش۱۶۰)

      خشونت در خانواده و نسبت به کودک اغلب نوعی تجاوز فیزیکی به کودک است که از جانب پدر یا مادر در مورد وی اعمال میشود و میتوان گفت که در واقع خانه یکی از ناامنترین مکانها در جامعه امروزی است و محبت و عطوفت که رشته پیوند خانواده است گاهی با خشونت همراه است که درصد زیادی از خشونت در خانواده مورد تایید قرار گرفته و تحمل میشود.

      و بنا بر گفته موری استراوس «پدر و مادر بودن “جواز کتک زدن “را فراهم میسازد و عقد نامه “جواز کتک زدن “ است.»

      4. محمدرضا آجرلو به جرم تعرض به دختر بچه ۶  ساله و قتل وی با حضور والدین این دختر در زندان قصر به دار آویخته شد .(هلال، ۱۲/۹/۱۳۸۲، ش۱۶۰)

      5. تایید محکومیت ۸ بار اعدام در ملاعام برای کودک آزار مرودشتی از سوی دیوان عالی. (هلال ،همانجا)

      از این مسئله بگذریم که اعدام آن هم در ملاعام ـصرف نظر از هر جرمی که مجرم مرتکب شده باشد ـ نه تنها باعث درس گرفتن مجرمین نمیشود بلکه حس دلسوزی و رقت قلب تماشاگر را تحریک میکند.

      اکثریت عظیم کودکانی که مورد تماس جنسی و تعرض قرار گرفته اند این تجربه را وحشتناک ،شرم آور و تنفر انگیز میابند. مطالعات درباره روسپیان ،نوجوانان بزهکار ،جوانانی که از خانه گریخته اند و معتادان نشان میدهد که نسبت زیادی از آنها سابقه تجاوز جنسی در در دوره کودکی دارند. (۱)

      بدیهی است که همبستگی در این مورد، همبستگی علت و معلولی نیست و میتوان مجموعه ای از عوامل مانند ستیزه های خانوادگی ،غفلت پدر و مادر ،تجاوز فیزیکی ،فقر و غیره را در بزهکاری کودکان و نوجوانان دخیل دانست.

      همچنین در مورد آثار روانی کودک آزاری بر کودکان، آمار کودکان خیابانی و فحشای کودکان نشان میدهد که مثلا:

      1. سن شروع سیگار کشی در ایران به ۶  سالگی رسید!

      2. به گفته کارشناسان استفاده از سیگار اولین گام برای نزدیک شدن به مواد مخدر است. (هلال۷/۱۲/۱۳۸۲، ش۱۷۱).

      3. و یا ۸۰ درصد کودکان خیابانی تهران کودکان کارند (هلال، ۱۲/۹/۱۳۸۲، ش۱۶۰)

      به گفته آنتونی گیدنز در کتاب ارزنده وی “جامعه شناسی“  سه گروه کلی فواحش خردسال را میتوان تشخیص داد:

      1. فراریها،که یا خانه را ترک میکنند و والدینشان در جستجوی آنها بر نمیایند ،یا هر بار که آنها را یافته و به خانه برمیگردانند با پافشاری دوباره خانه را ترک میکنند.

      2. گردش کننده ها ،که اساسا در خانه زندگی میکنند، اماهر چند گاه مدتی را دور از خانه میگذرانند،برای مثال متناوبا چندین شب بیرون از خانه به سر میبرند.

      3. رانده شده‌ها،که پدر و مادرشان نسبت به کارهای آنها بیتفاوت هستند،یا به طور جدی آنها را طرد میکنند.

      میتوان گفت که فحشای کودکان بخشی از صنعت “توریسم جنسی” در جهان است برای مثال سالانه ۷۰۰ هزار زن و کودک در جهان برای امیال هوسبازان قاچاق میشوند!  که آماری بسیار وحشتناک و دردآور است.

      به راستی چه چیز باعث بوجود آمدن این مسائل و مشکلات حاد در جامعه که گریبان کودکان را هم گرفته میشود؟در اینجا مواردی چند در حد توان نگارنده از نظر خوانندگان عزیز این مقال میگذرد

      نظریه فشار ساختاری (strutural strain Theory)که رفتار های انحرافی را نتیجه ی فشار ساختارهای اجتماعی بر افراد میداند «مطالعات اجتماعی نشان میدهد که در کشور هایی که توزیع ثروت به صورت عادلانه نباشد ،هر روز فقرا فقیرتر و اغنیا ثروتمند تر میشوند.فاصله طبقاتی فزونی میابد و به علت عدم آموزشهای اجتماعی و ضعف فرهنگی و فقدان احساس همبستگی ناشی از مادی گرایی و فرد گرایی ،که از اختصاصات جامعه های در حال توسعه است .افراد قادر به هدایت درست ستیز علیه این بی عدالتی اجتماعی نیستند. در نتیجه ،شاهد آنیم که ارزشهای اجتماعی فاقد اعتبار میشود،نظارت اجتماعی سست میگردد و بزهکاری و تبهکاری عمومیت پیدا میکند» (2)

      همچنین انفجار جمعیت مسائل و دشواریهایی از قبیل فقر،بیکاری،سوءتغذیه،عدمرعایت بهداشت جسمی و روانی ،اعتیاد ،فحشاء و مانند آن را در پی داردکه هم اکنون گریبانگیر بسیاری از افراد و جوامع این کره خاکی میباشد.

      نتایج سوءی که طلاق به جای میگذارد: ۱٫ بزهکاری کودکان و نوجوانان ۲٫ فحشاء به ویژه در نتیجه فقر و ناآگاهی ۳٫اعتیاد زنان،یا مردان وکودکان ۴٫ .پرخاشگری و ولگردی کودکان ۵٫ .افت تحصیلی، ۶٫ خود کشی زن ومرد وحتی کودکان ۷٫  کاهش میل به ازدواج وتشکیل خانواده  8. .مسامحه خانواده و اهمال آنان وتربیت کودکان ۹٫ .ایجاد وحشت نسبت به جنس مخالف وگرایش به همجنس گرایی .وبسیاری موارد قابل گفتنی دیگر که از تخصص نگارنده خارج است  در این مورد گفتنی است که تداوم خشونت بین زن و مرد در خانواده که منجر به طلاق نشود آثار روانی آن به فرزندان به مراتب بسیار بیشتر از خانوادیی است که زن ومرد از هم جدا شده اند. وبسیاری موارد دیگر را می توان نام برد که در خشونت علیه کودکان ونیز فحشای کودکان دخیل می باشد.

      هدف از نگارش این مقال ارائه تصویری جامع و تحقیقی مانع نیست چرا که از توان نگارنده حقیر خارج است و در این مورد بهتر است کار را به دست کاردان سپرد ولی ناگفته نماند که در این زمینه وجود مسائل بدیهی و تاثیر آن بر روی مسئله کودک آزاری و فحشای کودکان از قبیل فقر و رشد جمعیت و نبود قوانین سختگیرانه در رابطه با مجازات والدین خطا کار و اهمال در این زمینه و غیره و غیره انکار ناکردنی ست.و در این باره سلامت خانواده و همسالان و تاثیر مثبت ارزشهای مفید مدرسه بر فرزند و تاثیر رسانه های گروهی در آگاهی های لازم به والدین و همچنین کودکان از همه مهمتر تامین سلامت روحی و روانی والدین که خود بسته به اعمال سیاستهای صحیح و بخردانه دولت میباشد لازم و ضروری است. واهمال در این مورد و مواردی مشابه که از چشم نگارنده پنهان مانده ،اهمال در سرنوشت نونهالان باغ زندگی و آینده سازان مملکت میباشد.

مریم جعفرزاده، دبیر کمیته زنان کانون آینده نگری ایران                       

maryjafarzadeh@yahoo.com

پی نوشت:

۱٫ جامعه شناسی /آنتونی گیدنز ؛ ترجمه منوچهر صبوری .ـ تهران:نشر نی،۱۳۷۶

۲٫ آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شتاسی انحرافات) هدایت الله ستوده .ـ {ویرایش۲}. تهران:آوای نور، ۱۳۸۱٫
کودک‌ آزاری‌ در والدین‌ جوان‌ شایع‌تر است‌
26 فروردین – اعتماد، کودک‌ آزاری‌ در والدین‌ جوان‌ شایع‌تر است‌ براساس‌ نتایج‌ یک‌ پژوهش‌، پایین‌ بودن‌ سن‌ والدین‌، شلوغی‌ یا اعتیاد یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌، وجود استرس‌ حاد و شدید، ضعف‌ والدین‌ در تربیت‌ فرزندان‌ و عدم‌ آگاهی‌ از مشکلات‌ آنها از عوامل‌ مستعد کننده‌ کودک‌ آزاری‌ در خانواده‌ها است‌.
 
به‌ گزارش‌ ایسنا، دکتر علی‌اکبر سیاری‌ ،دانشیار دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ شهید بهشتی‌، دکتر بهروز، جلیلی‌ دانشیار دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ ایران‌ و همکارانشان‌ در پژوهشی‌ که‌ نخستین‌ گام‌ برای‌ برآورد تقریبی‌ حجم‌ مشکل‌ کودک‌آزاری‌ در ایران‌ توصیف‌ شده‌ است‌، به‌ بررسی‌ شیوع‌ واقعی‌ کودک‌آزاری‌ و انواع‌ آن‌ در کشور پرداخته‌اند.
یافته‌های‌ این‌ پژوهش‌ مقطعی‌ که‌ با مطالعه‌ سه‌ هزار و ۱۹ کودک‌ زیر ۱۸ سال‌ مراجعه‌ کننده‌ به‌ سه‌ درمانگاه‌ تخصصی‌ اورژانس‌ کودکان‌ تهران‌ (بیمارستان‌های‌ بهرامی‌، حضرت‌ علی‌اصغر(ع‌) و مرکز طبی‌ کودکان‌) انجام‌ شده‌ نشان‌ می‌دهد که‌ در مجموع‌ 212 درصد نمونه‌ها یعنی‌ 367 کودک‌ (514 درصد پسران‌ و ۶۹ درصد دختران‌) دچار آزار جسمانی‌ شده‌ بودند.
شدت‌ آسیب‌وارده‌ در ۸۱۲ درصد موارد شدید و در ۲۸۷ درصد در حد متوسط‌ بوده‌ است‌.
براساس‌ نتایج‌ این‌ پژوهش‌، بالاترین‌ درصد محل‌ آسیب‌ در کودکان‌ آسیب‌دیده‌ جسمانی‌ مورد مطالعه‌ مربوط‌ به‌ صورت‌ (741 درصد)، بازو و یا دست‌ها (۸۳۰ درصد) است‌. همچنین‌ یافته‌های‌ این‌ پژوهش‌، نشان‌ داد که‌ شدت‌ آسیب‌ در حدود ۷ درصد موارد کودک‌ آزاری‌ باعث‌ بستری‌ شدن‌ کودک‌ در مراکز درمانی‌ شد. این‌ پژوهش‌ همچنین‌ نشان‌ داد که‌ والدین‌ بیش‌ از سایرین‌ در کودک‌ آزاری‌ جسمانی‌ نقش‌ داشته‌اند و در این‌ بین‌ بالاترین‌ درصد مربوط‌ به‌ پدر (۵۴۸ درصد) و مادر (۳۲۸ درصد) بوده‌ است‌.
نتایج‌ این‌ بررسی‌ در زمینه‌ عوامل‌ مستعدکننده‌ کودک‌ آزاری‌ حاکی‌ است‌: بیشترین‌ ویژگی‌ کودک‌ آسیب‌دیده‌، بیش‌ فعالی‌ (423 درصد) ، شب‌ادراری‌ (812 درصد) و ناخواسته‌ بودن‌(910 درصد) ذکر شده‌ و این‌ کودکان‌ با کتک‌ خوردن‌ و بیشتر به‌ وسیله‌ کمربند و تسمه‌، از سوی‌ والدین‌ یا مراقبان‌ خود مورد ضرب‌ و جرح‌ قرار گرفته‌ بودند.
در بخش‌ دیگری‌ از این‌ پژوهش‌ مشخص شد که‌ 134 درصد کودک‌ آزاران‌ جسمانی‌ در کودکی‌ خود سابقه‌ آزار جسمی‌ داشته‌اند و ۴۲۶ درصد آنها نیز در گذشته‌ سابقه‌ کودک‌ آزاری‌ داشته‌اند. بیشترین‌ درصد کودک‌آزاری‌ توسط‌ افرادی‌ روی‌ داده‌ که‌ بی‌سواد یا کم‌سواد بوده‌ و عمدتا بیکار بوده‌اند.
در این‌ تحقیق‌ همچنین‌ ارتباط‌ معنی‌داری‌ میان‌ کودک‌آزاری‌ جسمانی‌ ومتغیرهای‌ سنی‌، جنسی‌، سابقه‌ جدایی‌ و طلاق‌ والدین‌، فوت‌ والدین‌ و محل‌ سکونت‌ آنها مشاهده‌ شد که‌ این‌ امر تاثیر مستقیم‌ تامین‌ و حفظ‌ بهداشت‌ روانی‌ خانواده‌ بر کاهش‌ کودک‌ آزاری‌ در سطح‌ جامعه‌ را نشان‌ می‌دهد.
به‌ عقیده‌ این‌ پژوهشگران‌، بهبود وضعیت‌ اجتماعی‌، شناسایی‌ بموقع‌ افراد آسیب‌پذیر و فراهم‌ کردن‌ شرایطی‌ که‌ فرد از نظر روانی‌ کمتر در معرض‌ استرس‌ و آسیب‌قرار گیرد می‌تواند به‌ کاهش‌ کودک‌آزاری‌ منجر شود. آموزش‌ کلیه‌ افراد جامعه‌ بویژه‌ والدین‌، مربیان‌ و کودکان‌ در دستیابی‌ به‌ این‌ شرایط‌ نقش‌ اساسی‌ و کلیدی‌ دارد. برنامه‌ریزی‌های‌ آموزشی‌ در راستای‌ بالابردن‌ آگاهی‌ خانواده‌ها از اثرات‌ مخرب‌ و منفی‌ کودک‌آزاری‌ بر شخصیت‌ و رشد کودکان‌ و همچنین‌ تغییر نگرش‌ آنها و استفاده‌ از روش‌های‌ مثبت‌ تربیتی‌ (تشویق‌) به‌ جای‌ تنبیه‌ می‌تواند نقش‌ موثری‌ در کاهش‌ بروز کودک‌آزاری‌ جسمانی‌ داشته‌ باشد.

این خبر از سایت اینترنتی حادثه چاپ شده است!
Copyright © 2003 hadeseh.com All rights reserved
_____________________________________________________________-
هشدار انجمن حامیان حقوق کودک از افزایش کودکان خیابانی  ـ ۲۹ تیر ۱۳۸۲
درماهها وهفته های اخیر شاهد یکی اززشت ترین پدیده های خلاف شئون اجتماعی در سر معابر وچهارراههامیادین بزرگ شهر تهران هستیم اجتماع کودکان معصوم وخردسال (زیرده سال) با ظاهری مندرس وتقاضاهای ملتمسانه برای کمک از عابرین و خودروهای عبوری به طور محسوسی افزایش یافته است . سن کم وشیوه های اخذ کمک و عدم توجه شهروندان به وضعیت این کودکان بی گناه ، دل هرناظری را مکّدرنموده و این سؤال در اذهان پدید می آید که متولّیان این امر که با شعارهای آتشین هر روز دم از ساماندهی این دسته از جمعیت کشور را می زنند ، درعمل چه کارمی کنند ، متاسفانه در سالهای اخیر با تدابیر غلط وبا اهداف ونیّات شخصی هزینه های گزافی برای اجرای برخی طرحهای جمع آوری صرف شده لکن در عمل نه تنها آثار مثبتی برای این کودکان به همراه نداشت است بلکه بعضا درجهت منافع افراد یا نهادهای خاصی قضیه پیگیری می شد .انجمن حامیان حقوق کودک ( حامی ) به عنوان یک تشکل مردمی وغیر دولتی که دغدغه های مستمر خود را جهت حفظ حقوق این کودکان بارها وبارها اعلام وحتی در مقطعی با ارائه طرحی جامع در صدد ساماندهی برآمد وبازهم به علل مختلف ( که ذکر آنها دراین بیانیه ضروری به نظر نمی‌رسد )‌نتوانست به اهداف طرح برسد ،‌خاضعانه از مسؤلین ذیربط و متولیان امور اجتماعی درخواست می نماید ،‌ هرچه سریعتر نسبت به این وضعیت حساسیت نشان داده تا گل‌های نشگفته جمعیت جوان کشور تبدیل به آلت دست باندهای تبهکاروبزهکاران حرفه ای نشوند .قطعا با کالبد شکافی دقیق این پدیده می‌توان راه کارهای مناسب را نیز یافته و جامعه عمل پوشاند ، دراین راستا  تشکل های مردمی و تخصصی می توانند با کمترین هزینه بار این مسؤلیت رابردوش کشند ، البته لازمه این کار خواست واقعی نهادهای دولتی برای این گونه بحرانهاست در پایان از شهروندان عزیز ودلسوزان جامعه تقاضا دارد پیشنهادات ونظرات خود را پیرامون این موضوع به صندوق پستی ۶۹۶۵-۱۵۸۷۵ انجمن حامیان حقوق کودک (حامی) ارسال و یا باشماره تلفن۸۷۵۸۲۶۹ دفترانجمن تماس تا باجمع بندی این نظرات ، حاصل آن را به طور مکرر به مبادی ذیربط اعلام نماییم . به امید آن روزی که شاهد صحنه‌ های دلخراش استثمارکودکان ونوجوانان توسط افراد سودجو نباشیم .                                                                                                                                

بیانیه انجمن حامیان حقوق کودک درباره ربودن ۱۵۰ کودک برای سرقت  ـ ۲۷ فروردین ۱۳۸۲
در خبرها آمده بود که زنی با فریب دادن تعداد زیادی از کودکان؛زیورآلات واشیاء قیمتی آنان را سرقت می کرده است . گرچه ظاهر این خبرحکایت از جرمی ساده تحت عنوان سرقت می کند ولی در کنکاش های بعدی مشخص شده این مجرم تمامی اقدامات خود را با نوعی کودک آزاری مرسوم انجام و متاسفانه در پیگیری پرونده قضائی وی اثری از ارتکاب جرم کودک آزاری دیده نمی شود.
انجمن حامیان کودک که از اهداف اصلی آن افشای زوایای پلید و زشت کودک آزاری است. با فعال نمودن کمیته حقوقی خود مؤفق شد با تعداد زیادی از خانواده های این کودکان تماس حاصل و ابعاد تازه ای از این جنایت را روشن کرده و خانواده ها را تشویق به احقاق خود نماید. از طرفی مصرانه و با تاکید از مقامات مسئول خصوصا  قوه قضائیه می خواهد با پیگیری دقیقتر زوایای دیگری از این پرونده شوم را روشن و عاملین و مسببین را به اشد مجازات برساند یقینا دفاع از حقوق کودکان معصوم رهیافت مهمی به عرصه جامعه بین المللی بوده و تلاش ایران را در اجرای دقیق قوانین داخلی و کنوانسیونهای بین المللی پذیرفته شده نشان خواهد داد همچنین از خانواده ها و شهروندان گرامی در خواست می نماید با هوشیاری کامل نسبت به تضییع حقوق کودکان ؛حساس واز خدمات حقوقی و پیگیری انجمن های غیر دولتی مدافع حقوق کودک بهره مند شوند.
انجمن حامیان حقوق کودک ضمن تاکید بر اهداف تعیین شده خود و با تکیه بر تجربیات ارزنده اعضاء که عمدتا با مسائل کودکان آشنا و به آسیب های اجتماعی در معرض کودکان به خوبی واقف می باشد ؛ تلاش می کند تا نهادهای مسئول را نسبت به اینگونه  حوادث هوشیارتر و مشاوره های تخصصی خود را در اختیار این مقامات قرار دهد.امید است مردم نوعدوست؛ خصوصا نهادهای ملی؛ دولتی و مجامع علمی در این مسیر ما را یاری دهند.
لازم به ذکر است پس از گذشت چند هفته شکات متهمه به ۱۵۰ نفر رسیده است و این انجمن آماده حمایت و معاضدت حقوق به مجنی علیهم می باشد در این رابطه می توانید با شماره تلفن ۸۷۵۸۲۶۸ و ۸۷۵۸۲۶۹ دفتر انجمن تماس حاصل نمایید .
 
انجمن حامیان حقوق کودک (حامی)

قربانی قربانیان ۱۲ ساله در عراق  ـ ۲۷ فروردین ۱۳۸۲
از آسیب دیدن کودکان جلوگیری کنید.
در حالی که تصرف ۳ روزه و بدون مقامت بغداد حاکی از معامله ای شوم بر سر سرزمین عراق بود بیش از هر چیز بیانگر این نکته بود که باز هم بازی شوم سیاست اول از هر چیزی گریبانگبر آسیب پذیرترین قشر مردم عراق شده است.
جنگ و بمباران جنون آمیز عراق پس از ۱۲ سال محرومیت گویی حکم مرگ و قربانی شدن هزاران کودک بی گناه عراقی برای ورود سربازان خارجی و تحولی مبهم در این کشور بود.
کودکانی که ۱۲ سال به بهانه مبارزه با رژیم عراق و تحریم این  کشور در محرومیت و فقر به سر بردند مظلومانه به پای سربازان خارجی قربانی شدند.
کودکان عراقی حق دارند در سرزمینی شاد و آرام  زندگی کنند بنابراین آغازگران جنگ باید هر چه زودتر از آسیب دبدن کودکان عراقی جلوگیری کنند.  
«کودکان ایران » در حالی بر مظلومیت کودکان عراقی صحه می گذارد و آتش افروزان جنگ را محکوم می کند که به خوبی به خاطر دارد مدارس کودکان ایرانی چگونه توسط موشکهای رژیم عراق بر سر دانش آموزانش آوار شد.
صدای  مظلومیت کودکان عراقی امروز البته به یمن تلویزیونهای مختلف و به ویژه «الجزیره» به گوش جهانیان خواهد رسید و این در حالی است که هنوز هم  صدای بی گناهی نوگلان  و کودکانی که در آبانماه ۱۳۶۲ در مدرسه ای در بهبهان به ضرب یک موشک عراقی پرپر شدند به گوش هیچ کس نرسیده است.
«کودکان ایران» با  تجربه تلخ مظلومیت خود در شهرهای مختلف ایران قربانی شدن کودکان عراقی را محکوم کرده آنرا مذموم می شمارد.

به امید حق

بیانیه انجمن حامیان حقوق کودک در دفاع از مظلومیت کودکان عراقی  ـ ۲۷ فروردین ۱۳۸۲
به کمک کودکان عراقی بشتابید

ساعت ۳۰ :۴ صبح پنج شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ کودکان عراقی در شهرهای مختلف این کشور با صدای مهیب انفجارهای موشکی  سراسیمه و هراسان بیدار شدند و بهت زده و پریشان خود را به آغوش مادران و پدران چسباندند و مضطرب و نگران به امید روشنی   روز و پایان صداها منتظر شدند ، اما این آغاز ماجرایی تلخ بود ، ماجرایی که روزها و هفته ها طول کشید و هر لحظه و هر ساعت زخمی بر پیکر نحیف کودکان معصوم عراقی پدیدار گشت ، زخمی از پس جاه طلبی های شیطانی، کودکان عراقی در حلقه ای از محاصره گرفتار شدند که درون و برون حلقه کسانی حضور داشتند که از حقوق کودک و دفاع از آن بهره نبرده بودند ، به همین خاطر در این صحنه های وحشت و جنگ بیش از دیگران ، کودکان قربانی شدند، آنان برای اولین بار صدای ممتد آژیر قرمز را لمس می کردند ، صدای شکستن شیشه های منازل را می شنیدند ، لکه های خون جاری شده بر در و دیوار منازل را به تماشا می نشستند و دنیایی پر از ترس و دلهره را در پیش روی خود می دیدند  در این عرصه قطعا حقوق کودکان نه تنها  رعایت نشده است بلکه لگدمال نیز شده است.
بنابراین در این مقطع زمانی نقش سازمان های بین المللی مدافع حقوق کودک، سازمان ها و نهادهای غیر دولتی فعال در عرصه دفاع از حقوق کودک بسیار حساس و سرنوشت ساز خواهد بود ، حداقل اقدام در این خصوص محکومیت این گونه جنایت ها از سوی هر کس و هر شخص و هر دولتی می باشد .
در مرحله بعد حضور در نهضت کمک رسانی به این کودکان برای بازگشت به زندگی امن و سالم قرار دارد ، لذا انجمن حامیان حقوق کودک با اظهار تاسف از وقایع عراق و اعلام آمادگی برای کمک به این کودکان ، مصرانه از نهادهای بشردوستانه می خواهد به سرعت خود را به کمک کودکان معصوم عراقی رساند تا بیش از این شاهد لکه دار شدن صفحات تارخ در عرصه دفاع از حقوق کودکان نباشیم .
انجمن حامیان حقوق کودک

دانلود کتاب






برچسب ها

مطالب مشابه با این مطلب

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت برخی ویژگی‌های اخلاقی طرفین و نداشتن شناخت کافی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟ ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان […]

    شیوه های پاداش به کودکان

    شیوه های پاداش به کودکان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز قبل از هر چیز باید تعریفی صحیح از پاداش داشته باشیم . قانون اثر در روانشناسی بیان می کند که وقتی به دنبال یک رفتار اتفاق خوشایندی روی می دھد احتمال تکرار شدن آن رفتار […]

    مهم ترین نشانه های تفاهم زوجین

    در مورد عشق از یکدیگر سوال نمی کنند می‌دانید که طرفتان را دوست دارید و او هم دوستتان دارد و هیچ شکی درمورد هیچکدام از اینها در ذهنتان نیست. کاملاً احساس امنیت می‌کنید و از رابطه‌تان خوشحالید. و حتی اگر ذاتاً آدم نگرانی باشید، […]

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان ۳٫۳۶/۵ (۶۷٫۲۷%) ۱۱ امتیازs نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان/ جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها […]

    اختلال سلوک در کودکان

    اختلال سلوک در کودکان ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs اختلال سلوک چیست؟ این اختلال وضعیتی است که کودکان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. کودکان درگیر این اختلال از آزاررساندن به مردم و انجام‌دادن کارهای ناشایست لذت می‌برند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi