جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

۱۰ گام برای تحصیل موفق

244

بازدید

   
دوران دانشجویی، دوران رشد یافتن، بهره گرفتن و سوخت گیری علمی و عملی است; از این رو، ۱۰ گام مهم، ما را با مفاهیم و مرحله های مهم پیرامون تحصیل آشنا می کند که خواندن آن، برخی جهت های فعلی ما را مورد تاکید یا تغییر و اصلاح قرار می دهد; پس با ما همراه باشید.    
       

دوران دانشجویی، دوران رشد یافتن، بهره گرفتن و سوخت گیری علمی و عملی است; از این رو، ۱۰ گام مهم، ما را با مفاهیم و مرحله های مهم پیرامون تحصیل آشنا می کند که خواندن آن، برخی جهت های فعلی ما را مورد تاکید یا تغییر و اصلاح قرار می دهد; پس با ما همراه باشید.

۱) تحصیل مناسب در دانشگاه

یکی از موفقیت های حرفه ای در طول عمر، تحصیل مناسب در دانشگاه است.

دوران دانشگاه، دوران جست و جو، کشف، خلق، ابداع و شدن است و اگر در این برهه از عمر، در وجود خود جست و جوی دقیقی بکنیم، می بینیم که هزاران قدرت در اختیار داریم که قابلیت فعلیت دارند.

۲) چرا تحصیل؟

امروزه اگر از دانشجویان سوال کنید که چرا به دانشگاه آمده اند، جواب های مختلفی می شنوید. عده ای برای رشد و تعالی خود آمده اند. عده ای برای کار و آینده شغلی و عده ای برای به دست آوردن شرایط اجتماعی بهتر و خلاصه خیلی از دلایل دیگر; اما به هر دلیلی که وارد دانشگاه شده باشند، انتظار دارند تحصیل و دانشگاه برای آنها یک تجربه مثبت و ارزشمند باشد; زیرا به قول ادیسون، آدمی از تجارب مثبت، شاهراه های زندگی را جست و جو می کند.

۳) مشکل کجاست؟

با این وجود، هنوز برخی از دانشجویان که در این دوره قرار دارند، شاید ندانند که اوج توان و رقم زدن فرصت ها را در درون خود دارند و در نتیجه نمی توانند از وقت خویش، حداکثر بهره را ببرند و حتی گاهی احساس می کنند که نمی توانند کاری را که وظیفه دارند، انجام بدهند; در حالی که مشکل این نیست; مشکل این است که آنان نمی دانند آن را چگونه انجام دهند. نکات بعدی، راهگشای این مسئله است.

۴) نگرش درست

اساس نگرش درست به تحصیل در دانشگاه، عامل رقم زدن موفقیت های بعدی است; از این رو، آغاز ترم باید بگویید: درس می خوانم و یاد می گیرم و با شروع ترم، با شرکت مرتب در کلاس ها و انجام تکالیف، به مرور درس ها بپردازید. در این صورت، در طول ترم، بارهای کسب دانش، سبک تر می شوند. از این جهت، دانشجویان به سه دسته تقسیم می شوند.

الف) عده ای روش تدریجی را اتخاذ می کنند; یعنی در طول ترم تحصیلی، یادگیری و تکالیف را تقسیم می کنند و آهسته و پیوسته با محتوا و مفاهیم درس ها پیش می روند. اینان در آخر ترم، راحت تر هستند.

ب) عده ای هیجانی عمل می کنند; یعنی در برخی درس ها یا در بعضی ایام، با برنامه دقیق کار می کنند و سپس در روزهایی دیگر از ترم تحصیلی، به خمودی روی می آورند که البته این روش، آدمی را عصبی بار می آورد.

ج) روش تلمباری; در این روش، از آغاز ترم تحصیل تا اواخر، صرفا حضور در کلاس و انجام تکالیف خیلی ضروری صورت می گیرد; ولی از مطالعه مستمر، دقیق و مداوم خبری نیست. این مسئله، در پایان هر ترم، مشکلات و فشارهای زیادی به دانشجویان وارد می کند و غالبا شکست در تحصیل یا افتادن مکرر از واحدها، در این روش روی می دهد.

۵) مطالعه مستمر

این جمله معروف است که یکی دو روز قبل از ترم اول، برای برخی از دانشجویان، چند سال طول می کشد. این نکته تا حد زیادی درست است و بیشتر شامل افراد دسته سوم است.

با وجود مشکلات موجود، همیشه دانشجویانی موفق می شوند که عزم خود را برای درس خواندن، تحصیل و تحقیق در طول مدت تحصیل، به صورت برنامه ریزی شده، جزم کرده باشند. مطالعه مستمر، یک هدیه بزرگ برای شما دارد و آن آرامش است.

۶) عامل موفقیت

برتراند راسل ملزم بودن به انجام دادن کارها، مهم ترین عامل موفقیت در دانشگاه است.

می گوید: آدم های بی نظم، همیشه فرداها را ملاک عمل قرار می دهند و آدم های دانا، دیروز را به تسخیر درآورده، برای امروز برنامه دارند و فردا را نیز در ظرف امروز می بینند.

۷) موضع شکست چیست؟

بسیاری از دانشجویان، از همان ابتدا، موضع آدم شکست خورده را می گیرند و چون می پذیرند که کاری نمی توانند بکنند، هیچ تلاشی نمی کنند، ولی تنها راهی که می تواند آنها را از این حال نجات دهد، همانا شناخت موضع شکست است و موضع اصلی، به استقبال آن رفتن است.

اساسا ما انسان شکست خورده نداریم; بلکه این ما هستیم که شکست را به سمت خود جهت می دهیم.

ترس ها، تردیدها و در خود ماندن ها، فرد را مبدل به برده زمان می کند. وقتی در شرایطی واقعی می شوید که ظاهرا به بن بست رسیده اید، چه باید بکنید؟

۸) خروج از بن بست

راه خروج از بن بست، سه چیز است;

الف) باور و ایمان به توان بی پایان درون انسان.

ب) یک شروع محکم، با برنامه و دقیق که بسیار لذت بخش است.

ج) تغییر دید و نگرش معیوب قبلی و تبدیل آن به یک نگرش مثبت، امیدوار و با تامل در مسائل.

این سه عامل، سه کلید طلایی هستند.

نیوتن می گفت: اگر من به جایی رسیده ام، بر اثر ایمان، کار و کوشش است. از وی سوال کردند: چطور موفق به این اکتشافات زیاد شدید؟ وی جواب داد: با تامل مستمر در آنها. او درباره یک موضوع، آن قدر فکر و تامل می کرد که برایش همانند روز روشن می شد.

۹) شروع محکم چیست؟

برای شروع محکم تحصیل در دانشگاه، داشتن یک برنامه خوب، ضروری است. در بسیاری از دانشگاه ها، افراد موفق و مصمم، موفقیت های خود را مدیون آغاز (Start) خوب می دانند. آگاهی از درس ها، دقت در انتخاب ها، مشورت با افراد آگاه، دوستی با دانشجویان ترم بالاتر و تقسیم کلاس ها در طول چند روز هفته، از مزایای انتخاب و حرکت درست تحصیلی است.

شروع محکم، نوعی قبول زحمت مستمر برای جایابی علمی در ذهن است.

الکساندر هامیلتن می گوید: مردم گاهی علت موفقیت مرا در این می دانند که دارای نبوغ هستم و حال آن که آن چه از نبوغ خود اطلاع دارم، آن است که خیلی زحمت کش هستم.

۱۰) انقلاب شناختی

بهترین دوران عمر، دوران جوانی و بهترین کار در این دوران، اشتغال به تحصیل است. داشتن تفکر انتقادی، استدلالی و حل مسئله ای، شما را در یک توفان مغزی قرار می دهد. تفکر عمیق و ارزیابانه، مستلزم دانش دقیق و سپس کاربرد آن دانش و تجزیه و تحلیل درست و ترکیب و ارزشیابی آن است. اگر می خواهید به اوج شناخت یا انقلاب شناختی برسید، خوب بیاموزید و خوب تجزیه و تحلیل کنید.

به قول یکی از روان شناسان، اگر خوب تجزیه و تحلیل نکنیم، ممکن است هم تجزیه شویم و هم به تحلیل برویم!

پس بدانید که شما می توانید در مرحله شناخت، یک معجزه گر باشید; کافی است با برنامه، در برنامه و به سمت اهداف ارزشمند گام بردارید. در این صورت، آینده از آن شماست.
       
   
   
            نویسنده : سید رشید میرمعصومی    
            روزنامه مردم سالاری ( www.mardomsalari.com )

دانلود کتاب






برچسب ها

مطالب مشابه با این مطلب

    کایلی جنر Kylie Jenner چگونه جوان ترین میلیاردر دنیا شد؟

    کایلی جنر Kylie Jenner چگونه جوان ترین میلیاردر دنیا شد؟ کایلی جنر Kylie Jenner یکی از موفق ترین و ثروتمندترین جوان های هالیوودی است که در سن کم ثروت بسیاری به دست آورد. در این مقاله رازهای موفقیت او را بررسی میکنیم

    ۹ مهارت در محیط کار

    ۹ مهارت در محیط کار ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs افراد بی حاشیه در محیط کار راحت تر می توانند پیشرفت کنند، کارفرمایان برای مهارت های کارکنان خود ارزش قائل هستند، توانایی ها و ویژگی های زیادی در افراد باعث می شود که یک کارمند […]

    ۱۰ کتاب حال خوب کن

    ۱۰ کتاب حال خوب کن ۲٫۳۳/۵ (۴۶٫۶۷%) ۳ امتیازs حالِ خوب ما وابسته به اتفاقاتی است که یا در گذشته برایمان رخ‌ داده‌اند یا حالا با آنها روبه‌رو هستیم. گاهی فقط در هراس‌ها و مشکلات گم می‌شویم و حالمان بد می‌شود، در حالی که […]

    ۱۲ مهارت خود توسعه ای

    ۱۲ مهارت خود توسعه ای ۳٫۶۷/۵ (۷۳٫۳۳%) ۳ امتیازs آیا می‌دانید برای بهبود مهارت‌های خودتوسعه‌ای باید چه فعالیت‌هایی انجام دهید؛ فعالیت‌‌هایی که شما را در مسیر درستی قرار دهند تا به بهترین نتایج دل‌خواه دست یابید؟

    ۹ توصیه ناب از زبان ۱۰۰ ساله ها

    ۹ توصیه ناب از زبان ۱۰۰ ساله ها ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۳ امتیازs برای اینکه بدانیم یک زندگی خوب چه ویژگی‌هایی دارد، تصمیم گرفتیم از افراد ۱۰۰ساله و حتی مسن‌تر کمک بگیریم. ابتدا ۹ درس مهم زندگی که این عزیزان به شما یاد می‌دهند را […]

    ۹ فاکتور مهم خوشبختی

    ۹ فاکتور مهم خوشبختی ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز با رعایت یکسری نکات مهم می‌توان به خوشبختی و رضایت از زندگی دست یافت. در این مطلب موانع دستیابی به این هدف معرفی می‌شوند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi