جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

آشنایی با شغل طراحی وب یا اینترنت

258

بازدید

اینترنت و مرورگر وب

آشنایی با شغل طراحی وب یا اینترنت

چکیده
وب مانند بقیه خدمات اینترنت مبتنی بر خدماتی است که از طریق آن می‌توان به گستره وسیعی از منابع اینترنت دسترسی پیدا کرد. برخلاف پیچیدگی اینترنت، ماهیت خود وب نسبتاً ساده است. از طرف دیگر وب جهانی بزرگترین و متنوع‌ترین مجموعه اطلاعاتی است که تا به حال گردآوری شده است و تلاشی است برای مرتبط ساختن انبای بشر با روش قدرتمند. این شبکه با امکانات گسترده خود یکی از پیشرفته‌ترین ابزار و خدمات اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است. هدف اصلی از ایجاد آن اشتراک مسائل تحقیقاتی و همکاری میان فیزیکدانان در نقاط مختلف و همچنین محور قرار دادن خواننده به جای نویسنده و گذار از متن به فرامتن (Hypertext) است. رشد و گسترش کاربرد وب نسبت به دیگر ابزارها و خدمات اینترنت به دلیل دو خاصیت عمده آن یعنی قابل استفاده بودن در محیط چندرسانه‌ای و قابلیت فرامتنی است. این مقاله بر آن است که ضمن تعریف و ارائه تاریخچه شبکه جهانی وب به مباحث مختلفی از قبیل خدمات وب، جذابیت وب، زبان وب جهانی، مرورگر وب، عواملی که باعث شهرت این شبکه شده است بپردازد و در پایان نیز نحوه کار وب را ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها: وب/ اینترنت/ مرورگر وب/ فرامتنی/ چندرسانه‌ای

 
مقدمه
وب جهانی یا جهان تارگستر۱ هم اکنون پس از پست الکترونیکی پرطرفدارترین سرویس شبکه اینترنت است که به دلیل دو خاصیت عمدهء آن یعنی قابلیت فرامتنی۲ و همچنین چندرسانه‌ای۳ بودن محیط وب استفاده از آن به سرعت رو به رشد است. وب مانند بقیه خدمات اینترنت مبتنی بر نظام خدمت گیرنده و خدمت دهنده عظیمی است که از طریق آن می‌توان به گستره وسیعی از منابع اینترنت دسترسی پیدا کرد.
وب که با اتصال به اینترنت برای هر کاربری قابل دسترسی است حاوی مقادیر تقریباً نامحدودی متن، صدا، ویدئو و داده‌های دیگری است که در میلیونها کامپیوتر (یا خدمت‌رسان۴) در کل دنیا قرار دارد. فراپیوندها۵ که در صفحات وب به صورت متن زیر خطدار با تصویر دیده می‌شوند مثل یک چسب صفحات وب را به هم می‌چسبانند. این فراپیوندها به شما امکان می‌دهند که به فوریت به سند و موضوع وب مرتبط دسترسی پیدا کنید. این سند در پنجره‌ای از برنامه مرورگر (خدمات گیرنده۶) ظاهر می‌شود. پیش از اختراع وب، کاربران کامپیوتر مجبور بودند که نشانی فایل واقع در یک خدمات دهنده مشخص را تایپ کنند یا از فهرستهای طولانی منوها برای یافتن اطلاعات بهره بگیرند. زمانی که به اینترنت متصل می‌شوید و از برنامه مرورگر وب استفاده می‌کنید، می‌توانید اطلاعاتی را که به آن دستیابی دارید بدون توجه به اینکه در راینه محلی ذخیره شده یا در سوی دیگر جهان باشد بخوانید یا مشاهده کنید یا بشنوید. داستانی که در رایانه‌ای در سنگاپور ذخیره شده است ممکن است با اطلاعات بورس نیویورک، تصویری که در فرانکفورت ذخیره شده است و فایل صوتی که در توکیو ذخیره شده است ارتباط برقرار کند.
مجموعهء خدمتگرهای وب، اینترنت و مرورگر وب این اطلاعات را گردآوری و به صورت یک مجموعه متحد ارائه می‌کند. در واقع وب یک برنامهء خدمت گیرنده و خدمت دهنده است که از بسیاری جهات شبیه گوفر عمل می‌کند. وب مانند گوفر امکان دستیابی به اطلاعات را بدون دانستن محل نگهداری آنها در اینترنت فراهم می‌سازد و تنها برنامه‌ای در اینترنت است که به صورت فرامتن عمل می‌کند. برخی از منابع فرامتنی که در اینترنت وجود دارند فقط فایل‌های متنی ساده هستند. همچنین در وب ممکن است با فرامتن‌هایی مواجه شوید که شاهکارهای گرافیکی باشند و اینها هستند که باعث شهرت وب به عنوان یک رابط گرافیکی بسیار مطلوب شده‌اند. اگر رایانه شما به قابلیت‌های تصویری و صوتی مجهز باشد، می‌توانید تمام تصاویر و اصوات مرتبط به منابع وب را دریافت کنید و مورد استفاده قرار دهید. چنانچه این قابلیت‌ها در نظام تعبیه نشده باشد، وب منابعش را فقط به شکل ساده ارائه می‌دهد. ساخت فرامتن به عملیات بسیار زیادی نیاز دارد. هر کلمه متن ممکن است با منابع اطلاعاتی دیگر ارتباط و پیوند داشته باشد. این کار با استفاده از یک ویرایشگر فوق متن صورت می‌گیرد و متن را به زبانی ترجمه می‌کند که برقراری ارتباط با اسناد دیگر میسر باشد. عملاً وب اولین کوشش برای متصل ساختن بشر از طریق اینترنت نیست. وب چهارمین کوشش از چنین کوشش‌هاست. سه مورد دیگر فهرست‌های پستی، یوزنت، و گوفر هستند.

تاریخچه شبکه جهانی وب
در اوایل دهه ۱۹۸۰ در موسسه سرن (مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا)، دانشمندی به نام تیم برنرزلی گسترش اتصال درونی رایانه‌های دنیا را مطرح کرد و پیش‌بینی کرد که در آینده بتوان به تمام اطلاعات و فایل‌های مرتب مربوط به فیزیک دسترسی یافت. در ۱۹۸۸ اولین برنامهء کاربردی فرامتن منتشر شد و در مارس ۱۹۸۹ برنرزلی به همراه روبرت کایلیائو برای شروع کار پروژه‌ای را ایجاد کرد که از طریق شبکهء رایانه‌ای دستیابی به فرامتن را فراهم می‌کرد. پروژه‌ای به نام «تار عنکبوتی وب» که شامل شبکه‌ای از پیوندها بود. در واقع هدف اصلی آن، اشتراک مسائل تحقیاتی و همکاری میان فیزیکدانان در نقاط مختلف بود. شبکهء وب در ماه مه ۱۹۹۱ پس از تحقیقات گسترده با نام وب در سرن منتشر شد و در سال ۱۹۹۳ به عموم معرفی گردید. شبکهء جهانی وب یکی از جدیدترین خدمات اطلاع‌رسانی در اینترنت است که نسبت به دیگر ابزارها و خدمات اینترنت به سرعت در حال رشد و گسترش است و بسیاری از صاحبنظران عقیده دارند که ظهور شبکهء جهانی وب با قابلیت ارائه تصاویر گرافیکی رنگی، فیلم، صوت و متن همراه با پیوندهای فرامتنی مهمترین دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت است، به طوری که مشتاقان به کارگیری وب به سرعت در حال افزایش‌اند. طبق گزارش‌های آماری در ژوئن سال ۱۹۹۳ تنها ۱۳۰ سایت وب بر روی اینترنت قابل دسترسی بود در حالی که این میزان تا ماه ژوئن سال ۱۹۹۵ به بیش از ۲۳ هزار سایت وب رسید. همچنین طبق برآورد شرکت دیناکوئست تا پایان سال ۱۹۹۷ بیش از ۸۰ میلیون رایانه به اینترنت متصل شد که رشدی معادل ۷۱ درصد را نسبت به سال ۱۹۹۶ نشان می‌دهد. CERN در سال ۱۹۹۳ وب را برای استفاده به طور رایگان آزاد اعلام کرد. وب جذب کاربران در خارج از دنیای آموزشی را نیز آغاز کرده است. سازمان سرن، وب را در اختیار علاقه‌مندان به آن قرار داده است.

وب، نه اینترنت
امروزه کاربران کامپیوتر سراسر جهان به استفاده از وب و اطلاعات گرافیکی آن گرایش دارند. از این روی، اکثر رسانه‌ها، اکثر کاربران کامپیوتر، و حتی بسیاری از مشاغل وصل-خط از اصطلاح «وب جهان پهنا» و «اینترنت» به یک معنی استفاده می‌کنند. اما وب فقط بخشی از اینترنت بزرگ است. چون اینترنت شامل FTP, Telnet و حوزه‌های دیگر، و همچنین کابلها، کامپیوترها، و سیمهای خود شبکه نیز می‌شود. وب در بالای اینترنت قرار دارد و در واقع رابط اینترنت است. یک قرارداد مخصوص اینترنت قرارداد یا پروتوکل HTTP، است و این پروتوکل است که استفاده از وب را در اینترنت ممکن می‌ند. مهمترین هدف اینترنت آن است که کاربران بتوانند از اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر کاربر دیگر بهره بگیرند. وب یک روش جذاب برای بهره‌گیری از اطلاعات ذخیره شده در کامپیوترهای خدمات دهنده (Server) پراکنده شده در اینترنت است. خدمات دهنده‌های Telnet, FTP و سایر خدمات دهنده‌ها هستند. در واقع، بعضی از شرکتها از یک کامپیوتر برای چند پروتوکل مبادله داده‌های مختلف بهره می‌گیرند. تنها اختلاف بین خدمات‌دهندهء FTP و خدمات‌دهندهء وب در نرم‌افزار سازگار با HTTP است که می‌تواند اطلاعات را با برنامهء مرورگر مبادله کند. بسیاری از خدمات‌دهنده‌های وب رده پایین از انواع پی‌سی‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل هستند، در حالی که خدمات‌دهنده‌های رده متوسط اغلب کامپیوترهای قدرتمند هستند. خدمات دهنده‌های وب رده بالا معمولاً کامپیوترهای یونیکس هستند و می‌توانند مقدار انبوهی از ترافیک مرتبط با وب را اداره کنند. خدمات‌دهنده‌های وب و مرورگرهای وب را استفاده از HTTP با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند داده‌های وب را که خود به زبان HTML نوشته شده‌اند مبادله کنند. برنامه مرورگر می‌تواند قطعات نوشته شده به این زبان را تفسیر کند و بعد صفحه مرتبط با آن را به نمایش درآورد. رمز وب، در فراپیوندهای موجود در دل کدهای HTML است. بنیان وب بر فلسفه فراپیوندها استوار است. هر کلمه یا تصویری در هر صفحهء وب می‌تواند یک رابط به یک سند دیگر باشد. دسترسی به اطلاعات در FTP یا Telnetیا هر دو پروتوکل مبادلهء اطلاعات دیگر اینترنت به این سادگی نیست.

جذابیت وب
وب یک برنامهء در حال تغییر و تکامل است و از نقش اولیهء خود در ارتباطات دانشگاهی پا فراتر نهاده و برای نشر انواع اطلاعات به شکل جالب توجه برای مخاطبان اینترنت، در نظر گرفته شده است. برای کاربران جدید اینترنت، وب یک رابط چندمنظوره برنامه‌های کاربردی شبکه است که مرز میان آنها را پنهان ساخته است. رشد و گسترش کاربرد وب به دلیل قابل استفاده بودن در محیط چند رسانه‌ای همچنان ادامه دارد.

زبان جهانی وب
HTML زبان جهانی وب است و نیز زبانی است برای تنظیم صفحاتی که می‌توانند انواع اطلاعات متنوع وب را نمایش دهند و همچنین برای ایجاد اسناد و رابطه میان آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصاویر رنگی که بر روی وب دیده می‌شود فرمهایی که پر می‌کنید و نوارهایی که در حال عبور بر روی صفحه‌ای دیده می‌شود محصولاتی از زبان وب جهانی یا HTML است. شرکتهای نرم‌افزاری مختلف برنامه‌های خواندن و نوشتن HTML خاص خود را دارند و به فروش می‌رسانند، اما هیچ یک مالکیت HTML را ندارند. HTML استاندارد بین‌المللی است که توسط فرآیند سیاسی پیچیده‌ای نگهداری و روزآمد می‌شود و تا به حال به شکل بسیار خوبی عمل کرده است.

مرورگر وب
مرورگر وب برنامه‌ای است برای تبادل اطلاعات با خدمت‌دهنده‌های وب موجود در اینترنت. با برنامه مذکور می‌توان اسناد مورد نظر را نمایش داد. هر مرورگر باید حداقل قادر به درک HTML و نمایش متن باشد. اما توقع کاربران اینترنت در طی سالهای اخیر افزایش یافته است. یک مرورگر وب بسیار ایده‌آل، تجربه چند رسانه‌ای کاملی را با تصاویر، صدا، ویدیو، و حتی تصاویر سه بعدی در اختیار می‌گذارد. عموماً Netscape Navigator و Internet Explorer شرکت میکروسافت مشهورترین مرورگرها هستند. هر دوی آنها مرورگرهایی با بالاترین سطح هستند و رقابت تنگاتنگی در بین آنها وجود دارد. هر دوی آنها به طور مرتب روزآمد می‌شوند. بنابراین بهتر است همیشه نیم نگاهی به سایت وب Netscape و میکروسافت داشته باشید تا ببینید که نگارش‌های جدید موجودند یا خیر. هر دوی آنها به طور رایگان از طریق اینترنت قابل دسترسی‌اند. اولین مرورگر وب موزائیک نامیده می‌شد و هم اکنون نیز ویرایش‌های جدیدی از آن در دسترس است. در ژانویه ۱۹۹۲ از طریق FTP در اختیار عموم قرار گرفت.

دروازه‌های وب به خدمات اینترنت
در سند مقدمه CERN یک ارتباط فوق متنی وجود دارد که شما را به منابع دسته‌بندی شده از روی نوع برنامه کاربردی (یعنی www,WAIS, FTP, gopher) هدایت می‌کند. با پرش به این سیاهه، برنامهء مرورگر سندی را به میان می‌آورد که دروازه‌ای به سوی برنامه‌های دیگر اینترنت است. از این صفحهء وب می‌توانید به برنامه‌ها یا منابع اطلاعاتی متعددی بروید برخی از این خدمات (Telnet, gopher, FTP, archie) هستند. علاوه بر این، نگارش فوق متنی سیاههء خدمات اینترنت را نیز خواهید یافت که ارتباط شما را به منابع متعددی هدایت می‌کند.
 
خدمات وب
«خدمات وب» از نظر افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. از نظر بعضی، این فناوری مهمترین دستاورد از زمان اختراع وب است و به عقیده برخی دیگر، تنها یک پیشرفت کوچک در یکپارچه‌سازی برنامه‌های شرکتی است. به هر حال آنچه مسلم است تاکنون هیچ یک از فناوری‌ها قبل از رواج کاربردشان، مانند خدمات وب جار و جنجال به راه نینداخته‌اند. ظاهراً این خدمات هم اکنون با عبور از مراحل تبلیغات گسترده و نیز رهایی از ابهام، به سومین مرحله از چرخه چهار مرحله‌ای زندگی خود رسیده و به واقعیت نزدیکتر شده‌اند.
خدمات وب، دیر یا زود برای حل مشکلات شرکتهای بزرگ، شرکتهای کوچک و کاربران نهایی، بهترین راه‌حل‌ها را ارائه خواهند داد، اگرچه هزینه این خدمات به احتمال زیاد بسیار زیاد خواهد بود. چه بسا این فناوری باعث دگرگونی ماهیت پردازش هم شود. در هر حال، بررسی دقیقتر این پدیده به شناخت و درک بهتر از این فناوری کمک می‌کند.

مفهوم خدمات وب
برخلاف بسیاری از فناوریهای پیشرفته پردازش، مانند کامپیوتر شخصی یا اینترنت، ماهیت فناوری خدمات وب شفاف و روشن نیست، به همین دلیل، تعاریف گوناگونی از آن ارائه شده که تقریباً هیچ یک از آنها با دیگری یکسان نیست. خدمات وب، هم به داده‌ها و هم به برنامه‌ها می‌پردازد، اما نه به طور همزمان. بنابراین خدمات وب ممکن است به انتقال داده‌ها بین سیستم‌های کامپیوتری ناسازگار سهولت بخشد، یا ماجولهای برنامه‌نویسی نوشته شده به زبانهای مختلف و قابل اجرا و نصب در سیستم‌های ناسازگار را ارائه کنند و یا حتی با هم ترکیب شده و برنامه‌های کاربردی بزرگتری را به وجود آورند. طبق اصطلاح رایج در این صنعت، فناوری خدمات وب، یک پلت فرم مبتنی بر استانداردها برای یکپارچه‌سازی اینترنت است. برای دستیابی به درک مشترکی از خدمات وب، فرض کنید که مالک یک شرکت متوسط تولیدی هستید که با حدود ۲۰۰ عرضه کننده همکاری دارید. بیشتر این عرضه‌کنندگان ترجیح می‌دهند برای امور مربوط به انبارداری، فروش و سایر اطلاعات، با شرکت شما، از طریق اینترنت در ارتباط باشند. از طرفی هر یک از شرکتهای عرضه کننده سخت‌افزار، نرم‌افزار وسایل ارتباطی خاص خود را دارند و شرکت شما به منظور اشتراک اطلاعات با این عرضه‌کنندگان باید با سیستم‌های کامپیوتری هر یک از آنها آشنا شود. همچنین عرضه‌کنندگان باید دربارهء سیستم شما اطلاعات کافی داشته باشند. زیرا بدون این دانش متقابل، نه شرکت شمار توانایی طراحی و ایجاد ارتباط بین سیستم‌ها و اجرای طرح و حفظ و نگهداری آن را خواهد داشت و نه دیگر عرضه‌کنندگان. برخی از خدمات وب که ممکن است نقش مهمی را ایفا کنند، عبارتند از:
– انتقال داده بین سیستم‌های سازگار
– توزیع و به روزرسانی برنامه‌های کاربردی
– فروش بخشهایی از برنامه‌های کاربردی
– میزبانی برنامه‌های کاربردی
– ارائه خدمات اشتراک داده‌ها
– یکپارچه‌سازی برنامه‌های کاربردی موجود
– ایجاد قابلیت پردازش موازی (در بالاترین سطح ممکن)

فرآیند تولید و استفاده از خدمات وب
یکی از عناصر مهم دیگر در خدمات یا سرویس‌های وب، فرایند تولید و استفاده از آن است. ارائه‌کنندگان خدمات وب درباره محتوای این خدمات، یعنی داده‌ها و برنامه‌نویسی و یا هر دو تصمیم می‌گیرند. خدمات وب ممکن است شامل داده‌ها یا برنامه مربوط به پیش‌بینی وضعیت هوای یک شهر باشد. به ویژه، اگر برای ارائه این سرویس وب برنامه‌نویسی هم انجام شده باشد، آنگاه ارائه‌کننده خدمات درباره عملکرد یا وظایف خدمات تصمیم می‌گیرد. به علاوه این خدمات ممکن است حاوی یک فرآیند محاسبه یا انجام مبادلات باشد. تأمین‌کنندگان خدمات همچنین می‌توانند درباره شرایط دسترسی مصرف‌کنندگان به این خدمات و حق اشتراک و تأیید هویت آنها نیز تصمیم بگیرند. به طور کلی، تأمین‌کنندگان خدمات وب یک بسته نرم‌افزاری تولید می‌کنند که حاوی خدمات مفیدی است. مصرف‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به یک فهرست، حاوی تعداد بسیار زیادی از خدمات، موضوع مورد نیاز خود را جستجو کنند. محتوای خدمات وب ممکن است بسیار کوچک (در حد یک بیت) یا بسیار بزرگ (در حد یک برنامه کامل) باشد. اما به دلیل اهمیت عملکرد آن با حجم بیشتر خدمات وب متوسط است و دریافت آن از شبکه مستلزم صرف زمان زیادی نیست. بنابراین محتوا و کاربردهای خدمات وب، محلی که در دسترس قرار می‌گیرند و نحوه استفاده کاربران از آنها بسیار متنوع است. به عبارت دیگر توان بالقوه زیادی در این بازار وجود دارد.

خدمات وب و آدرسهای اینترنتی

– INGRAM MICRO ASIA PTELTD
زمینه فعالیت: خدمات مختلف وب
وب: http://www.ingrammicro.com/

– MA CONSULTING SERVICES PTELTD
زمینه فعالیت: مشاوره و تولید نرم‌افزار
وب: http://www.mabms.com.sg/  
پست الکترونیکی: mabms@pacific.net.sg

– STAMFORD TECHNOLOGIES PTELTD
زمینه فعالیت: مشاوره و تولید نرم‌افزار
وب: http://www.mabms.com.sg
پست الکترونیکی: mabms@pacific.net.sg  

– STAMFORD TECHNOLOGIES PTELTD
زمینه فعالیت: خدمات وب و تجارت الکترونیکی
وب: http://www.stamford.com.sg/  
پست الکترونیکی: stamfad@singnet.com.sg  
– UNICOMPS OF TWARE PTELTD
زمینهء فعالیت: خدمات وب، تجارت الکترونیکی و برنامه‌های تحت شبکه
وب: http://www.unicomp.com.sg/  
پست الکترونیکی: ram@unicomp.com.sg  

– VITNET PTELTD
زمینهء فعالیت: طراحی استراتژیک، خدمات وب، برنامه‌ویسی و تولید مالتی مدیا
وب: http://ww.vitnet.com.sg/  
پست الکترونیکی: contact@vitnet.com.sg  

– WEBVISIONS PTELTD
زمینهء فعالیت: خدمات وب، برنامه‌نویسی و طراحی گرافیکی

وب: http://www.webvisions.com/
پست الکترونیکی: sales@webvisions.com

تعیین‌کنندگان ماهیت خدمات وب
خدمات وب به دو گروه اصلی «جاوا» و «مایکروسافت» تقسیم می‌شوند. اما دربارهء اینکه کدام یک از این دو گروه بهترین روش ممکن را عرضه می‌کنند، اختلاف نظر وجود دارد. مایکروسافت از یک استراتژی دو مرحله‌ای با یک ساختار متحد کننده، یعنی معماری NET بهره می‌برد. برنامه‌های “visual studio.net” و “NET SERVER” ابزارهای توسعه خدمات وب را به برنامه‌نویسان و شرکتهای نرم‌افزاری ارائه می‌هند و برنامه “Net my services” که مایکروسافت با آن به خدمات وب خود شامل NET ALERTS (خبر و اطلاعات). NET WALLET (تأیید خرید) و NET INBOX (پست) را به فروش می‌ساند.
اما در گروه جاوا و به ویژه برای خدمات وب تحت (Java 2 Enterprise Edition) J2 EE چند شرکت بزرگ از جمله سان مایکرو و سیتمز، آی.بی.ام، هیولت پاکارد و اوراکل قرار می‌گیرند. اعضای این گروه در واقع فقط به لحاظ انگیزه رقابت با مایکروسافت، اتفاق‌نظر دارند. مایکروسافت ظاهراً از نظر خدمات وب پیشرفت بیشتری از جاوا کرده است. اما جاوا در مجموع از مایکروسافت جلوتر است. تعدادی از تولیدکنندگان این دو گروه نیز سازمان (Web Services Interoperabilites) WS-I را به وجود آورند. مایکروسافت و آی.بی.ام از زمرهء بنیانگذاران این سازمان بودند.

استانداردهای خدمات وب
کسانی که در زمینهء پردازش تجربه کافی دارند، از مدتها پیش با فکر توزیع داده‌ها و برنامه‌های کاربردی از طریق شبکه آشنا بوده‌اند. در واقع، منشاء این طرح به چندین دههء گذشته، حتی در زمان ظهور کامپیوتر، برمی‌گردد. با هدف تولید فناوری برای پردازش توزیعی، تلاشهای زیادی صورت گرفته است. برای مثال، CORBA, IIOP, DCOM, OSI نمونه‌هایی هستند که فوراً به ذهن خطور می‌کنند. بیشتر این تلاشها، کم و بیش موفق بوده‌اند اما به دلیل پیچیدگی و دشواری برنامه‌ریزی، هیچ یک از آنها به طور گسترده مورد قبول واقع نشده‌اند. در این محتوا، خدمات وب به سه دلیل مورد توجه قرار گرفته‌اند:
الف) پیاده‌سازی آنها نیاز به هوش و مهارت استثنایی ندارد. به عبارت دیگر، برنامه‌نویسان عادی هم می‌توانند این خدمات را راه‌اندازی کنند.
ب) اینترنت یک شبکه عمومی بسیار موفق ارائه می‌کند که از نظر تعداد کاربر با هیچ شبکه دیگری قابل مقایسه نیست.
ج) استانداردهایی که خدمات وب از آنها پیروی می‌کنند تاکنون بیش از استانداردهای قبلی مورد قبول واقع شده‌اند. مهمترین این استانداردها، (Extenensible markup language) XML است. این استاندارد که کنسرسیوم وب جهانی (W3C) در اصل آن را برای تقویت HTML و ارائه قابلیتهای مورد نیاز طراحی کرد، اساس بسیاری از استانداردهای دیگر از جمله استانداردهای خدمات وب را تشکیل می‌دهد. استاندارد XML مسئول توصیف داده‌هایی است که بخش عمده آنها با پیروی از استاندارد (Hypertext Transfer Protocol) HTTP منتقل می‌شوند. فهرست راهنما یا محل یافتن خدمات وب، توسط (Universal Description Discover and Integration) UDDI استاندارد شده است. پروتکل (Simple Object Access Protocul) SOAP برای توصیف روشهای نرم‌افزاری ارتباطی، استاندارد بسته‌بندی ارتباطات میانی برای تبادل داده‌ها بین سایر برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پروتکل (Web Services Description Language) WSDL، تعاریف XML را برای قابلیتهای سطح بالا و جزئیات فنی خدمات وب ارائه می‌کند. مجموعه این پروتکل‌ها، اطلاعات و روالهایی را برای خدمات بسیار پیشرفته وب ارائه می‌کند. در عین حال، این پروتکل‌ها به دلیل عدم پیچیدگی، قابل ایجاد و مدیریت به وسیله برنامه‌های کامپیوتری هستند و نیز برنامه‌نویسان و کاربران ناگزیر به پذیرش مسئولیت ایجاد و استفاده از خدمات وب نیستند.

استانداردهای وب
وب با یک مجموعه مشخصات و پروتکل مخصوص تعریف شده است. تولید‌کننده‌های نرم‌افزار از این مشخصات برای ساخت و اجرای مرورگرهای web و برنامه‌های رایانه سرویس‌دهنده یا server در شبکه‌های وب استفاده می‌کنند. تأثیر متقابل بین مرورگرهای وب و رایانه‌های سرویس‌دهنده شبکه‌های وب توسط HTTP تعریف شده است. مرورگرهای وب پیغامها را با استفاده از این پروتکل به رایانه سرویس‌دهندهء شبکه‌های وب ارسال می‌کنند. این به معنای درخواست اطلاعات است. قراردادهای آدرس‌دهی قدیمی اینترنت، برای تعیین رایانه‌های متصل شده به شبکهء خاصی است. نام رایانه‌های دارای IP مستقل متصل به اینترنت و آدرس‌ها هر دو استفاده می‌شوند. لیکن این روش کار را مشکل می‌سازد، به نحوی که نیاز بود کاربران اینترنت از طریق کشوها و پرونده‌های سیستم‌های عامل، کار جستجو را دنبال کنند. پروتکل URL محل منابع (پرونده‌ها، مستندات یا حتی بخشی از یک سند) را در گسترهء وب تعیین کرده و به آن دسترسی پیدا می‌کند. مرورگرهای وب با استفاده از URL در HTTP تقاضاهایی را به رایانه‌های سرویس‌دهنده شبکه‌های دوردست ارسال می‌کنند. آنها تقاضای اطلاعات رادقیقاً با شبکه‌ای که منابع در آن وجود دارد ارسال می‌نمایند. اطلاعات منتقل شده از مراکز شبکه‌ها به مرورگرهای وب وارد شده و به همان شیوه‌ای که در شبکهء مبداء وجود دارند، نمایش داده می‌شوند. اجزای مختلف صفحات وب برای کارهای مختلف با استفاده از HTM2 ساخته می‌شوند. مهمترین کار این قطعات، ارتباط متن یا تصویر با سایر بخشهای همان صفحه، صفحات دیگر یا منابع دیگر است. این ارتباط ممکن است با منابع روی شبکه‌های دیگر متصل به اینترنت باشد.
تمام اطلاعاتی که کاربران اینترنت جستجو می‌کنند در فرمت HTML نیست، بلکه بانکهای اطلاعاتی بزرگ، از دیگر منابع مهمی هستند که در اینترنت قابل دسترس می‌باشند. خصوصاً زمانی بهتر عمل می‌شود که این منابع با فرمت اصلی باشند. CGI مکانیزمی برای نمایش و کار با اطلاعاتی است که با فرمتهای غیر از وب هستند. با این شیوه، منابع مهم با فرمت بانکهای اطلاعاتی را از طریق وب می‌توان در اختیار دیگران قرار داد. البته جمع‌آوری اطلاعات از این نوع منابع با هدف مبادلات تجاری از طریق وب کاملاً حساس و فنی است. تنها طراحی فرمها برای جمع‌آوری اطلاعات از طریق وب کافی نیست. بلکه مکانیزم‌های خارج از رایانه سرویس‌دهندهء شبکه (Server) نیاز است تا آن اطلاعات را پردازش کند. CGI یک ارتباط بین Webserver و بقیه فرآیند تجاری برقرار می‌کند. در پایان، پروتکلهای حفاظت و ایمنی مناسب در وب شامل SSL و S-HTTP می‌باشند. لازم به توضیح است که این پروتکلها، امینی و حفاظت لازم را روی پروتکل‌های موجود بین مرورگرهای وب و رایانه‌های سرویس‌دهنده وب که آنها را پشتیبانی می‌کنند ایجاد می‌نمایند.

تجارت در وب
با توجه به سادگی کار و ظاهر کاملاً گرافیکی، وب محیطی بسیار مناسب برای تجارت است. مهمترین مانع تجاری کردن اینترنت، حمایت سازمانهای دولتی برای اهداف فقط تحقیقاتی تا سال ۱۹۹۰ بود. پس از آن کمک‌های مالی دولت قطع شد و دیگر تجدید نشد. موانع دیگر از قبیل صنعت نفوذ بازار و نبود مکانیزم‌های لازم برای ایمنی و حفاظت به سرعت کمرنگ شدند و مشتریان و بازرگانان به اینترنت هجوم آوردند و صاحبان تکنولوژی و علوم رایانه و ارتباطات تمام تلاش خود را در رفع مشکلات حفاظت و ایمنی در اینترنت صرف کردند. مشتری به سادگی وارد سایت وب متعلق به شرکت‌ها می‌شود و اطلاعات آن شرکت و محصولات آن را مطالعه می‌کند. اگر فروشنده موفقی باشد با نفوذ در تصمیم‌گیری مشتری و جلب اعتماد وی، یک سفارش کالا می‌سازد. به این ترتیب، مشتری فرم سفارش خرید را تکمیل می‌کند. شیوه‌ای که فروشنده اطلاعات را عرضه‌ می‌کند، چه در شبکه و چه در خارج از شبکه، سطح اعتماد مشتری را تعیین می‌کند. محتویات صفحه وب، شامل محصولات و توضیحات و قیمت و نحوه توزیع، مشتری را در تصمیم‌گیری کمک می‌کند. بقیه کارها بر عهده وب است. اما ممکن است به سازوکارهای دیگری هم نیاز باشد. برایمثال، خرید کالایی الکترونیکی مانند مقاله علمی، تماماً می‌تواند با وب انجام گیرد. خریدار مقاله موردنظر را انتخاب و شماره کارت اعتباری خود را وارد می‌کند و خدمات‌رسان وب آن را به رایانه شخص تقاضادهنده منتقل می‌کند. برای تجارت در سطح وب به نکاتی بیش از ایمنی انتقال نیاز است. به مکانیسم‌های پردازش کامل فروش نیاز است. این مکانیسم‌ها شامل جمع‌آوری اطلاعات فروش از طریق وب، انتقال اطلاعات به سیستمهای مناسب در سازمان فروشنده یا خارج از سازمان (به شرکتهایی که خدمات تأیید کارت اعتباری را برعهده دارند) می‌باشند.

دروازه‌های وب به خدمات اینترنت
در سند مقدمه CERN یک ارتباط فرامتنی وجود دارد که شما را به منابع دسته‌بندی شده از روی نوع برنامه کاربردی (یعنی www, WAIS, FTP, gopher) هدایت می‌کند با پرش به این سیاههء، برنامه مرورگر، سندی را به میان می‌آورد که دروازه‌ای به سوی برنامه‌های دیگر اینترنت است. از این صفحه وب می‌توانید به برنامه‌ها یا منابع اطلاعاتی متعددی بروید برخی ازاین خدمات (telnet, gopher, ftp, archie) هستند علاوه بر این، نگارش فوق متنی سیاههء خدمات اینترنت را نیز خواهید یافت که ارتباط شما را به منابع متعددی هدایت می‌کند.

سخت‌افزار‌و‌نرم‌افزار‌موردنیاز برای‌دستیابی‌به وب
الف. سخت‌افزار موردنیاز
با وجود این که می‌توان از هر رایانه‌ای که ویندوز ۱/۳ را اجرا می‌کند (شامل پردازنده ۳۸۶ با حداقل ۲ تا ۴ مگابایت حافظه) به وب جهانی دستیابی پیدا کرد، برای بهره‌گیری کامل از آنچه که وب عرضه می‌کند به سیستم نسبتاً قدرتمندی نیاز است. حداقل پیکربندی عملی برای استفاده از ویندوز ۱/۳ با ویندوز ۹۵ رایانه‌ای ۶۶/۴۸۶ با ۸ مگابایت حافظه است تا زمانی که نخواهید تعداد زیادی پرونده را به رایانه منتقل کنید، حداقل فضای دیسک سخت ۳۰۰ مگابایت کافی است. شما به کارت گرافیک VGA نیاز خواهید داشت و با وجود این که با داشتن کارت ویدیویی که فقط ۱۶ رنگ را پشتیبانی می‌کند کارتان به راه می‌افتد (اگر بخواهید آنچه ظاهر می‌شود گرافیکی بدون رنگ و خسته کننده باشد، یا بخواهید از مرورگر متنی وب استفاده کنید)، اغلب گرافیکهایی که به آنها برخواهید خورد حداقل با کارت ویدیویی ۲۵۶ رنگ بسیار بهتر به نظر خواهند رسید. نکته آخر اما با اهمیت سایر موارد این است که برای حرکت در وب به مودم احتیاج دارید. حداقل سرعت مودم که بایستی در نظر بگیرید، ۱۴۴۰۰ بیت در ثانیه است، و احتمالاً این سرعت را نبایستی در نظر بگیرید مگر این که مودمی با این سرعت را به رایگان به شما بدهند.
برای بهره‌گیری از بعضی منابع ویژه به مودم ویژه وب به مودم ۸/۲۸ تا ۶/۳۳ (۳۳۶۰۰/۲۸۸۰۰ بیت در ثانیه) نیاز است. حال اگر می‌خواهید که از پیکربندی «حداقل» صرفنظر و شروع به پیکربندی واقعی‌تری کنید، رایانه‌ای با پردازندهء پنتیوم با ۱۶ مگابایت حافظه (ترجیحاً ۲۲ مگابایت) و گردانندهء دیسک سخت ۱ گیگابایتی کارت ویدیویی سوپر VGA با یک مگابایت حافظه ویدیویی (که ۲۵۶ رنگ را بدون شکل پشتیبانی می‌کند) و مودم ۶/۳۳-۸/۲۸ را انتخاب کنید. مورد دیگری که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید کارت صدا است. هم اکنون وب بیشتر با محتوی چند رسانه‌ای تقویت می‌گردد که بیشتر صداست و برای شنیدن صدای مبتنی بر وب به کارت صدا، همچنین بلندگو یا هدفون نیاز خواهید داشت اگر قصد استفاده از محصولات تلفن بر روی وب مانند Internet phone را دارید، به میکروفون نیز نیاز خواهید داشت. سخت‌افزار دیگری که نیاز خواهید داشت، گردانندهء دیسک فشرده است. گردانندهء دیسک فشرده برای دستیابی به وب اساسی نیست، اما درخواهید یافت که بسیاری از نرم‌افزارهای تجاری هم اکنون به جای دیسکهای فلاپی بر روی دیسک فشرده توزیع می‌شوند.

ب. نرم‌افزار موردنیاز
برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از اینترنت نیاز به سیستم عامل با رابط گرافیکی کاربر مانند: ویندوز ۹۵، ویندوز System 7.5.X, NT مکینتاش، یا ایکس ویندوز بر روی رایانه دارید. می‌توانید با استفاده از ویندوز ۱/۳ متصل شوید، اما به خاطر کارایی بهبود یافته نرم‌افزار ۳۲ بیتی تمایل بسیار زیادی نسبت به این نرم‌افزارها وجود دارد که به معنی نیاز به ویندوز ۹۵ یا NT است. رابط گرافیکی کاربر برای دستیابی به اینترنت اساسی نیست، اما باید توجه کنید که احتمالاً درصد زیادی از وقتتان را صرف مرور وب خواهید کرد و اگرچه که می‌توانید وب را در حالت متنی ببینید، اما اگر تصاویر و رنگ‌ها را نیز درعمل مرور در نظر بگیرید، دید حاصل به میزان قابل توجهی بهتر می‌شود که این به معنای لزوم استفاده از سیستم عاملی با رابط گرافیکی کاربر است.
به نرم‌افزار نیز نیاز خواهید داشت ویندوز ۹۵ و ویندوز NT تمام نرم‌افزارهای موردنیاز برای اتصال به اینترنت را فراهم می‌کنند. همین کار را یونیکس نیز انجام می‌دهد. اگر در حال استفاد از مکینتاش اپل می‌باشید. چندین بسته نرم‌افزاری خوب دستیابی به اینترنت وجود دارند که می‌توانید به ارزانی آنها را تهیه کنید. اگر فعلاً در حال استفاده از نرم‌افزار جدید macos8 می‌باشید، اتصال به اینترنت قبلاً در دسترس شما می‌باشد. ابزاری که برای دستیابی به اطلاعات وب از آن استفاده خواهید کرد مرورگر نام دارد.

نرم‌افزار اینترنت ویندوز ۹۵
اگر در حال استفاده از ویندوز ۹۵ هستید، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای از قبیل نصب شده وجود دارند که در متصل شدن به اینترنت به شمال کمک می‌کنند. نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز ۹۵ ممکن است نرم‌افزارهای اینترنت را در اختیارتان قرار ندهند، اما مادامی که مرورگری دارید بایستی همه چیز درست باشد. ویرایش‌های جدیدتر سیستم عامل ویندوز ۹۵ هرآنچه را که برای اتصال و استفاده از خدمات اینترنت نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهند.

نرم‌افزار اینترنت ویندوز ۱/۳
درصد زیادی از نرم‌افزارهای بسته‌بندی شده برای دستیابی به اینترنت برای ویندوز ۹۵ طراحی می‌شود، اما تعدادی از آنها نیز بر روی سیستم ویندوز ۱/۳ عمل می‌کنند. اما با مطرح کردن این موضوع با فراهم کننده خدمات اینترنت‌تان باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شوید. اغلب فراهم‌کنندگان خدمات اینترنت نرم‌افزار و دستورالعمل‌های آماده‌سازی سیستم را در اختیارتان قرار می‌دهند.

نرم‌افزار یونیکس و مکینتاش
اگر در حال کار با سیستم مبتنی بر یونیکس هستید بیشتر نرم‌افزار مورد نیاز برای دستیابی به اینترنت از طریق فراهم‌کنندهء خدمات به همراه سیستم عامل عرضه می‌گردد. اگر از این موضوع مطمئن نیستید، موضوع را با فراهم‌کنندهء خدمات اینترنت مطرح کنید. بسته‌های نرم‌افزار تجاری دستیابی به اینترنت برای یونیکس زیاد نیستند، بسته‌های نرم‌افزاری تجاری دستیابی برای کاربران مکینتاش به اندازهء نرم‌افزارهای قابل دسترسی در دنیای ویندوز نیست و می‌توان گفت که این نرم‌افزارها نسبتاً متروک هستند. وجود برنامه‌های کمکی مکینتاش و دستورالعمل آماده‌سازی آنها را با فراهم‌کنندهء خدمات مطرح کنید.

صفحه‌های وب و سایت‌های وب چه هستند؟
هر صفحه وب سند HTML (زبان وب جهانی) است که در یک خدمتگر وب ذخیره می‌شود. هر سایت وب مجموعه‌ای از صفحه‌های وب است که به شخص یا سازمان خاصی تعلق دارد. اِرل یا URLهای این صفحه‌ها عموماً پیوند مشترکی دارند که نشانی صفحه خانگی سایت است.
صفحه خانگی «وب ورودی» سایت است و برای آن آماده‌ می‌شود تا مشاهده‌کنندگان را در پیدا کردن هر آنچه که در آن سایت برایشان جالب است یاری کند URL صفحهء خانگی به عنوان URL سایت وب هم عمل می‌کند.

سایت‌های وب
– Microsoft Frontpage
http://www.microsoft.com/frontpage/
صفحهء خانهء رسمی میکروسافت برای Frontpage 2000 و نگارش‌های قبلی نرم‌افزار برای دیدن خصوصیات محصول، پشتیبانی‌های فنی و سفارش وصل-خط، ابتدا این سایت را بازدید کنید.
می‌توانید از بانک اطلاعاتی میکروسافت برای اطلاعات دربارهء رفع اشکالات وابسته به Frontpage بهره جسته و دربارهء پیشنهادهای رایگان، مطالعه داشته باشید و در ضمن از طریق این سایت می‌توانید یک مجلهء پست الکترونیکی ماهیانه به نام Microsoft Frontpage Bulletin را نیز مطالعه کنید.
– Chriss frontpage information web
http://gazzpino.com/frontpage/
اگر مایلید تجربه‌ای از طراحان وب Frontpage داشته باشید. سایت وب Frontpage chris calabres’es را بازدید کنید. یک کاربر که از ژانویه ۱۹۹۷، از Frontpage استفاده کرده است. Calabrese نکته‌های سریع و راه‌حل‌های مشکلات را ارائه کرده و راهنمایی برای منابع اینترنتی کاربرانFrontpage است.
– The Frontpage network
http://www.Frontpage.network.com/
محل دیگری از اطلاعات و اتصالات در Frontpage, Network.Frontpage شامل سؤال و جوابهای مکدر و فایل‌های متعددی دربارهء موضوعات این مبحث، نظیر تِم‌ها، پست الکترونیکی، دکمه‌های حساس به ماوس Personal web server و قاب‌هاست. و نکته‌های کاربردی زیاد نیز در این سایت وجود دارد و در ضمن یکی از اولین سایت‌هایی بود که در کنار میکروسافت Frontpage 2000 را تحت پوشش قرار داده است.


Dynamic Net Frontpage Support
http://dynam:cnet.net/support/Frontpage/htm
هرچند به اندازهء دیگر سایت‌های وب توسعه ندارد، اتصالات به مستندات مفید منتشر شده به وسیله میکروسافت، نکته‌های گروههای جدید، سایت‌های وب و کتاب‌های وابسته به نرم‌افزار و دیگر اطلاعات در این رابطه را در اختیارتان می‌گذارد. این یکی از تنها سایت‌هایی است که علاوه بر Active serverpage روی Frontpage هم تمرکز کرده است.
– Frontpage world
http://www.Frontpageworld.com
راهنمایی برای Frontpage 2000 که توسط Paul Calligan، یکی از ویرایشگران این کتاب، منتشر شده است. کمک‌هایی برای استفاده از کتاب‌ها، سایت‌ها و برنامه‌های آموزشی در دسترس برای Frontpage 2000 و اطلاعات مجله‌ای جدید، در این سایت قابل دسترسی است.

Web hosting providers that support Frontpage
http://microsoft.saltmine.com/Frontpage/wpp/list
بانک اطلاعاتی حاوی فراهم‌کننده‌های میزبان وب که Frontpage را پشتیبانی می‌کنند به وسیلهء ترتیب محلی یا الفبایی قابل نمایش است، و بانک اطلاعاتی اختصاصی نیز برای فراهم‌کننده‌های داخلی وجود دارد. بسیاری از فراهم‌کننده‌ها، میزبانی رایگان ارائه می‌کنند، که هنگام آموزش و امتحان نرم‌افزار بسیار مهم و مفید است.
– The complete web master
http://abiglime.com/webmaster/arlicles/Frontpage.htm/
سایت Online برای تولیدکننده‌های وب، که بیش از ۳۰ موضوع جالب و مفید دربارهء Frontpage از سپتامبر ۱۹۹۷، در آن جمع شده است. در ضمن بخشی در آن است که به دیگر فن‌آوری‌های وب که ممکن است برایتان جالب باشد، اختصاص دارد. مثل Javascript, CGI و جاوا.
– Acme Information Services
http://www.acminfo.com/
یک تولیدکنندهء خدمات اینترنت در minn, Minneapolis که اولین شرکتی است که میزبانی Frontpage 2000 را ارائه داده و در نتیجه راهنمایی‌ها دربارهء وب‌های Frontpage و طریقهء انتشار آنها از این سایت، قابل دریافت است.

وب جهانی چگونه کار می‌کند (نحوهء کار وب)
برای این که دریابید که وب چگونه کار می‌کند ابتدا باید آن را از اینترنت بزرگ متمایز کنید. اینترنت شامل سخت‌افزار، مانند سیمها، کابلها، و همچنین انواع مختلفی از پروتوکلها و نرم‌افزارهاست. اینترنت به عنوان ساختار پشتیبانی کنندهء وب، و همچنین Telnet, FTP و Usenet عمل می‌کند.
خصوصیت فراپیوند (Hyperlink)، وب را از سایر بخشهای اینترنت متمایز می‌کند. فراپیوندها، که در اسناد HTML قرار دارند، به کاربران امکان می‌دهند که به فوریت و به سادگی به متن، گرافیک، و داده‌های دیگر روی وب دسترسی پیدا کنند. کافی است روی یک فراپیوند ضربه‌ای بزنید، برنامهء مرورگر شما اطلاعات مربوط به آن را که در یک خدمت‌دهندهء وب مستقر در یکی از گوشه‌های جهان است بازیابی می‌کند. در زیر مراحل سرزدن به یک پایگاه وب شرح داده شده است.
۱٫ یک URL (نشانی وب) در میدان نشانی برنامهء مرورگر خود تایپ می‌کنید و کلید Enter در صفحه کلید را می‌زنید، برنامهء مرورگر به ISP محلی (Local ISP) شما می‌رود و از طریق شبکهء ارتباطی، یک ارتباط با یک خدمت‌دهندهء (Domain Name System) DNS برقرار می‌کند.
۲٫ خدمت‌دهندهء DNS نشانی وب را به «نشانی IP» عددی ترجمه می‌کند و آن اطلاعات را به برنامهء مرورگر تحویل می‌دهد.
۳٫ برنامهء مرورگر «نشانی IP» درست را می‌یابد و با خدمات‌دهندهء پایگاه وب آن نشانی ارتباط برقرار می‌کند.
۴٫ حال که برنامهء مرورگر «نشانی IP» درست را دارد به ISP بازمی‌گردد و از طریق آن و مسیریابها و فراهم‌کننده‌های دیگر مقصد نهایی را می‌یابد.
۵٫ وقتی اتصال با خدمت‌دهندهء وب مقصد برقرار شد برنامهء مرورگر شما یک فرمان GET برای دریافت اطلاعات موردنظر ارسال می‌کند.
۶٫ خدمات دهنده وب، اطلاعات درخواستی را پیدا می‌کند و به صورت یک صفحه وب با (اطلاعات درخواستی دیگر) به طرف شما می‌فرستد.
اگر خدمات‌دهنده‌های ریشه به نشانی IP پاسخ بدهد، برنامهء مرورگر می‌تواند آن خدمات‌دهندهء خاص را پیدا کند. اگر یک نشانی IP حاوی بیش از یک نوع خدمات‌دهنده باشد برنامهء مرورگر شما از خدمات‌دهندهء اصلی اینترنت یا شبکهء آن شرکت رهنمودهایی برای کامپیوتر میزبان وب می‌پرسد که معمولاً کامپیوتری است که نرم‌افزار خدمات‌دهندهء وب را اجرا می‌کند. در اغلب اوقات، برنامهء مرورگر شما مجبور است این مسیر پیچیده را برای هر یک از صفحات وب طی کند. اما در شبکه‌ها، مدیر شبکه می‌تواند یک خدمات‌دهندهء شبکه را طوری برپا کند که اگر کسی به صفحه‌ای سرزد بعدها بتواند آن را از حافظه تحویل بگیرد.

مسیر خدمات وب
با آن که بسیاری از پایگاههای وب برای شما امکان دسترسی به یک خدمات‌دهندهء وب را فراهم می‌سازد، ترافیک شدید روی وب می‌تواند در مواردی جلوی این امکان را بگیرد. به عنوان مثال خدمات‌دهنده وبی که یک پایگاه بزرگ و پرطرفدار را پشتیبانی می‌کند تحت صدها یا حتی هزاران درخواستی که به یک باره می‌رسند به سادگی می‌تواند ضربه بخورد. بعضی از مدیران پایگاه برای کاستن از بار اضافی بر روی خدمات‌دهنده و کنترل جریان ترافیک وب از پراکسیهای (Proxy) وب و پایگاههای آینه‌ای (Mirrorsite) بهره می‌گیرند.

الف. پراکسی وب
پراکسی را دروازه یا gateway نیز می‌نامند. پراکسیها «پلیسهای راهنمایی» وب هستند و می‌توانند کمی از باریک خدمات‌دهندهء پرکار را بردارند. خدمات‌دهندهء وب اصلی یک شرکت مسیر درخواستها را به یک خدمات‌دهندهء پراکسی وب HTTP سوق می‌دهد، که از آنجا درخواست‌ها به خدمات‌دهندهء وب واقعی ارسال می‌شود.

ب. پایگاه‌های آینه‌ای
این روش نیز می‌تواند از ترافیک وب بر روی یک خدمات‌دهنده بکاهد. این نسخه‌های دقیق پایگاه وب اصلی بر روی خدمات‌دهنده‌های وب دیگر در مکانهای مختلف قرار دارد. کاربران فقط روی یک فراپیوند بر روی یک صفحهء وب تقه می‌زنند تا به پایگاه آینه دسترسی پیدا کنند. پایگاههای آینه، که برای کاستن از تعداد درخواست‌های برنامه‌های مرورگر که به مسیریاب Router) یا یک وسیلهء سخت‌افزاری که یک ساختمان را به اینترنت با شبکه‌های دیگر وصل می‌کند) یک شرکت می‌رسد طراحی می‌شوند می‌تواند حتی با پراکسیها نیز به کار بروند.
با این حال، هدایت به یک پایگاه آینه مؤثرترین روش برای کاستن از ترافیک سنگین وب نیست. در مقابل، بسیاری از پایگاههای بزرگ مانند یاهو، اکسایت، و میکروسافت از سیستم‌های تحویل ظرفیت بهره می‌گیرند که وقتی کاربران را به پایگاه آینه هدایت می‌کنند که پایگاه وب اصلی بسیار مشغول باشد. علت این که گاهی می‌بینید که نشانی وبی که در میدان نشانی برنامهء مرورگر تایپ کرده‌اید فرق کرده است همین است. این تغییر نشانی دلالت بر این دارد که شبکه مسیر را به یک پایگاه دیگر هدایت کرده است. این روش را «تعادل‌سازی بار» (Load Balancing) می‌نامند. به عنوان مثال، مدیران پایگاه وب ممکن است کاربران را به طرف چندین خدمات‌دهندهء وب که در نقاط مختلف جهان پراکنده‌اند هدایت کنند تا از بار ترافیکی روی کل یک شبکه بکاهند.

پروتوکل‌های اصلی
چه پایگاه‌ها از پراکسی بهره بگیرنده و چه از پایگاه آینه‌ای، HTTP، که بالای IP به اجرا درمی‌آید، ترافیک وروردی و خروجی خدمات‌دهنده‌های وب را هدایت می‌کند. با این حال، پروتوکلهای دیگری نیز بر روی وب کار می‌کنند تا به کاربران امکان بدهند که از ویدئوی جریانی (Streaming) صدا، و سایر فایلهای غیر HTTP بر روی وب استفاده کنند. وب روی IP اداره می‌شود. IP پروتوکلی است که اینترنت را اداره می‌کند. با وجود این، وب امروزی شامل ویدئوی جریانی، صدا، و سایر اطلاعات چند رسانه‌ای نیز هست. بنابراین، چندرسانه‌ای و سایر انواع داده‌ها باید با پروتوکل HTTP سازگار باشند. صدا، ویدئو، و سایر داده‌های غیر HTTP معمولاً روی خدمات‌دهنده‌ای قرار می‌گیرند که از فایل صفحهء وب جداست، هرچند لازم نیست که حتماً خدمات‌دهندهء وب باشند. برای رسیدن به این فایلهای چندرسانه‌ای در شبکه، خدمات‌دهندهء حاوی این داده‌ها باید بتوانند با یک خدمات‌دهندهء وب صحبت کند. وقتی روی یک رابط HTML به یک ویدئو تقه می‌زنید، برنامهء مرورگر وب شما با خدمات‌دهندهء حاوی آن ویدئو به جای HTTP با استفاده از یک پروتوکل ویژهء چندرسانه‌ای ارتباط برقرار می‌کند. سپس برنامهء مرورگر و خدمات‌دهنده با یکدیگر «همکاری» می‌کنند تا ویدئوی جریانی را بفرستند و پخش کنند. پروتوکلهای متعددی با محویات وب غیرمتنی کار می‌کنند تا چندرسانه‌ای پخش شود. به عنوان مثال، وقتی آخرین نسخهء ویندوز یا Internet Explorer را از وب دریافت می‌کنید، برنامهء مرورگر شما از پروتوکل HTTP استفاده نمی‌کند بلکه داده‌ها را با FTP انتقال می‌دهد. FTP در انتقال فایل بسیار کارآمدتر از HTTP است، چون FTP مخصوصاً برای انتقال داده‌ها در اینترنت طراحی شده است. هرچند دریافت یک برنامهء مرورگر از وب طول می‌کشد اما اگر از طریق پروتوکل HTTP انجام بگیرد مدت دریافت بسیار طولانی‌تر می‌شود.
HTTP این امکان را دارد که با فایلهای HTP و پروتوکلهای چندرسانه‌ای کار کند و همچنین از افزودنیهای (plug-in) مختلفی مانند Macromedia Flash Player و Acrobat Reader Adobe بهره بگیرد. HTTP طوری

دانلود کتاب






برچسب ها

مطالب مشابه با این مطلب

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار ۱٫۳۳/۵ (۲۶٫۶۷%) ۳ امتیازs موضوع : آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار   کسب مهارت برای ورود به بازار کار امروز در تک بوک میخواهیم سایتی رو به شما معرفی کنیم که میتونید توش […]

    ترفندهای جدید در پاورپوینت

    ترفندهای جدید در پاورپوینت ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز PowerPoint ابزاری ساده و پرکاربرد برای ارائه کنفرانس، سخنرانی و تحقیقات است و با امکاناتی که روز به روز به آن افزوده میشود، کار با این ابزار ساده تر از گذشته شده است.

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰ ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز تمام قسمت های ویندوز ۱۰ بهینه شده است از ابزارها گرفته تا قسمت هایی که مربوط به تنظیمات این سیستم عامل می باشد.

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰/ با عرضه ویندوز ۱۰ بررسی امکانات و ویژگی‌های آن آغاز شده است. اگر چه این ویندوز به علت برخی قابلیت هایش از توانمندی بیشتری برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران برخوردار است، اما مزایای زیادی هم دارد.

    ۳ راه برای حفظ محتویات حافظه فلش مموری

    اندازه مناسب و قابل حمل بودن سیستم‌عامل‌های مختلف، حافظه فلش مموری را به دستگاهی بسیار پرکاربرد برای انتقال اطلاعات تبدیل می‎کند.

    شناخت ۱۰ ویروس مخرب رایانه ای

    همزمان با افزایش بدافزارها، کرم‏های اینترنتی و تروجان‏ها، هکرها و سارقان اطلاعات همواره به دنبال راههایی به منظور سرقت اطلاعات و دسترسی به حسابهای بانکی و گاهی بوجود آوردن اختلالات الکترونیکی بوده ‏اند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi