جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

آموزش فتوشاپ

435

بازدید

پیشگفتار
فتوشاپ ۵/۵ جدیدترین نگارش برنامه ایست که از سال ۱۹۸۷ به بعد بعنوان ابزار استاندارد کار بر روی تصاویر شناخته شده است. این نگارش جدید امکانات بسیاری جدیدی را عرضه کرده است که شامل: ابزارهای جدید و برگرداندن تصاویر به قبل از اجرای دستورات می‌شود (در این نگارش فتوشاپ حتی اگر یک تصویر ذخیره یا save شده باشد باز هم می‌توان تغییرات بوجود آمده در آن را غیراجرایی یا undo کرد علاوه بر این مدیریت رنگها پشتیبانی از کانالهای ۱۶ بیتی و امکانات تایپی این نگارش بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. اگر شما با نگارشهای قبلی این نرم‌افزار کار کرده‌اید از امکانات قدرتمند جدید نگارش ۵/۵ آن شگفتزده خواهید شد. اما اگر این اولین مرتبه آشنایی شما با این نرم‌افزار است متوجه خواهید شد که این نرم‌افزار همه انتظارات شما را برآورده خواهد کرد. اولین و بزرگترین شگفتی برای افرادی که برای اولین‌ مرتبه با فتوشاپ ۵/۵ کار می‌کنند آن است که متوجه می‌شوند که محیط تصویری این برنامه به آن پیچیدگی و دشتواری که در ابتدا ممکن است به نظر برسد نیست. اگر قبلاً با هر یک از نرم‌افزارهای شرکت  Adobe(که فتوشاپ را طراحی کرده است) کار کرده باشید بلافاصله متوجه می‌شوید که محیط تصویری فتوشاپ برای شما آشناست. اما اگر این اولین برنامه‌ای است که در زمینه کارهای گرافیکی با آن کار می‌کنید بهتر آن است که فصلهای این کتاب را فصل به فصل به ترتیب مطالعه کنید.
اگر بخواهیم صدافت داشته باشیم باید بگوییم که شما نمی‌توانید ظرف یک روز مطالعه به یک متخصص فتوشاپ تبدیل شوید اما این کتاب ( که نام اصلی آن ((خودآموز ۲۴ ساعته فتوشاپ)) است) باعث می‌شود که ظرف ۲۴ ساعت یا بیشتر سرگرم باشید. این کتاب به ۲۴ فصل تقسیم شده که برای مطالعه هر کدام از آنها یک ساعت وقت در نظر گرفته شده است. البته مطالعه بعضی از فصول بیش از یک ساعت و مطالعه بعضی دیگر کمتر از یک ساعت وقت لازم دارد. اما در هر صورت اگر اراده کنید حداکثر ظرف دو روز می‌توانید این کتاب را مطالعه کنید.
اما بهترین روش آن است که بین هر دو درس یک تا دو ساعت فاصله در نظر گرفته و در این فاصله آنچه را که در‌ آن درس فرا گرفته‌اید تمرین کنید و دقیقاً آنچه را که با کلیک کردن یک دستور اجرا می‌شود بررسی کنید.

تعییر دادن ابعاد تصویر
در فتوشاپ بسادگی می‌توان ابعاد یک تصویر یا هر یک از اجسام داخل آن را تغییر داد برای انجام این کار دو روش وجود دارد: تغییر دادن Image(تصویر) و تغییر دادن اندازه Canvas(بوم). اگر ابعاد تصویر را تغییر دهید خود تصویر بزرگتر یا کوچکتر می‌شود اما اگر اندازه بوم را تغییر دهید کاغذی که تصویر روی آن قرار دارد بزرگتر یا کوچکتر می‌شود و خود تصویر بدون تغییر باقی می‌ماند. شما در صورتی باید ابعاد بوم زیر تصویر را بزرگتر کنید که بخواهید در اطراف تصویر فضای عمل بیشتری داشته باشید و در ضمن نخواهید خود تصویر را کوچکتر کنید.

تغیر دادن ابعاد تصویر
برای تغییر دادن ابعاد یک تصویر Image باید از منوی Image دستور Image size (اندازه تصویر) را اجرا کنید پنجرهsize Image ظاهر می‌شود. در بالای پنجره در ناحیه Pixel Dimensions (ابعاد بر حسب پیکسل) پهنا (Width) و ارتفاع (Height) تصویر بر حسب پیکسل یا درصد نشان داده می‌شود. علاوه بر این در ناحیه Print size (اندازه چاپی) شما می‌توانید پهنا، ارتفاع و دقت (Resolution) تصویر را بر حسب پیکسل، اینچ، سانتیمتر، نقطه یا تعداد ستون تعیین کنید. علاوه بر این می‌توان این ابعاد را بصورت درصدی هم تعیین کرد.
هنگامی که برای اولین مرتبه پنجره size Image را باز می‌کنید اگر در ناحیه  Pixel Dimensionپهنا و ارتفاع را بر حسب درصد ((Percent تعین کرده باشید این دو برابر ۱۰۰ درصد خواهند بود. برای بزرگ یا کوچک کردن تصویر ساده‌ترین روش آن است که ابتدا مطمئن شوید که در پایین این پنجره گزینه  Constrain proportions (تناسب حفظ شود) فعال است و سپس به سادگی درصد جدید پهنا یا ارتفاع را در مستطیل مقابل آن تایپ کرده و دکمه ok را کلیک کنید. اگر قبل از کلیک کردن دکمه ok دقت کنید متوجه می‌شوید که به محض تغییر دادن یکی از اندازه‌های پهنا یا ارتفاع اعداد دیگر این پنجره نیز تغییر می‌کنند تا درصدهای جدید بزرگ یا کوچک شدن تصویر را منعکس کنند.
برای مشاهده اینکه چگونه تغییر یافتن ابعاد یک تصویر روی حجم فایل و ابعاد تصویر چاپ شده در پرینتر تأثیر می‌گذارد مجدداً پنجرهsize Image را باز کنید. در بالای این پنجره حجم فایل جدید نشان داده می‌شود.

تغییر دادن ابعاد بوم
اگر ابعاد بوم را بزرگتر کنید فضای کاری بیشتری به دور تصویر بوجود می‌آید و کار بر روی تصویر ساده‌تر می‌شود اما اندازه خود تصویر تغییری نمی‌کند از طرف دیگر اگر ابعاد بوم را کوچکتر کنید مانند آن است که ابزار  Crop(قاب برش) را بکار گرفته و از دور تا دور تصویر قسمتهایی را قیچش کرده باشید. البته ما کوچکتر کردن ابعاد بوم از اندازه تصویر را به هیچوجه توصیه نمی‌کنیم زیرا ممکن است بطور ناخواسته نه بخشی از تصویر نیز طی این کار حذف شود و دیگر نتوانید آن را بازگردانید برای تغییر دادن ابعاد بوم از منوی Image دستور Canvas size را انتخاب کنید. پنجره Canvas size باز می‌شود در این پنجره برای پهنا (Width) و ارتفاع (Height) مقادیر جدیدی را وارد کنید. شما می‌توانید هر واحد اندازه‌گیری دلخواهی را برای تعیین این مقادیر انتخاب کنید. فتوشاپ با وارد شدن اندازه‌های جدید حجم جدید فایل را نیز محاسبه کرده و در بالای ناحیه New size نمایش می‌دهد. از طرف دیگر چنانچه ابعاد بوم را بزرگتر کنید قسمت اضافه شده به بوم با رنگ  Bacjground (زمینه) ظاهر می‌شود.
در پایین پنجره Canvas size یک پارامتر Anchor (لنگر) وجود دارد که نشان می‌دهد که تصویر باید در کدام قسمت از بوم جدید قرار گیرد. شما می‌توانید در هر یک از خانه‌های خالی این نماد کلیک کنید تا تصویر به‌ آنجا منتقل شود. فلشهای دور تا دور تصویر نشان دهنده آن هستند که قسمتهای خالی بوم چگونه دور تا دور تصویر را فرا می‌گیرند. در شکل نتیجه قرار دادن تصویر در گوشه بالایی سمت چپ بوم دیده می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید اندازه تصویر تغییر نکرده بلکه فقط بوم بزرگتر شده و در ضمن تصویر به گوشه بالایی- سمت چپ بوم منتقل شده است.

تغییر دادن ابعاد یک جسم انتخاب شده
شما می‌توانید یک جسم انتخاب شده را نیز بزرگتر یا کوچکتر کنید. برای انجام این کار ابتدا یک جسم یا یک قسمت از یک تصویر که باید ابعاد آن تعییر کند را انتخاب کنید ( می‌توانید برای انجام این کار از هر یک از ابزارهای انتخاب که مایلند استفاده کنید). پس از آنکه کادر انتخاب فعال شد از منوی  Editدستور  Transform (تبدیل) و از منوی فرعی آن دستور Scale را انتخاب کنید. به این ترتیب یک کادر دیگر به دور جسم انتخاب شده شما کشیده می‌شود که شبیه به کادر ابزار  Cropاست شما می‌توانید هر یک از گیره‌های چهار گوشه این کادر را با ماوس گرفته و به جهت دلخواه بکشانید. در حین کشاندن هر یک از این گیره‌ها به اطراف باید کلید  shift  را پایین نگه‌دارید تا تناسب تصویر حفظ شود و جسم بصورت نامتقارن بزرگ یا کوچک نشود. اگر روی گیره‌های وسط اضلاع کادر کلیک کرده و دکمه ماوس را پایین نگه‌داشته و آن را جابجا کنید جسم متناسب با حرکت ماوس فقط در آن جهت کش آمده یا منقبض می‌شود.

دوران
دلایل زیادی برای دوران دادن کل یک تصویر وجود دارند: اگر یک عکس را از طریق اسکنر اسکن کرده یا از طریق یک دوربین دیجیتال گرفته باشید ممکن است این عکس بصورت افقی اسکن شده یا در فایل ذخیره شده باشد. در این حالت یک دوران ۹۰ درجه باعث می‌شود که عکس به وضعیت درست درآید. این یک مورد متداول در کار با اسکنرها است زیرا اغلب اگر تصویر را بصورت افقی در آنها قرار دهید سریعتر اسکن می‌شوند.

Save و  Lodeکردن تغییرات
دو دکمه دیگری که در گوشه بالا سمت راست پنجره  Variationsقرار دارند دکمه‌های  Save و Loadهستند. دکمه Save می‌تواند تغییراتی که شما بوجود آورده‌اید را ذخیره کرده و سپس آن را برروی هر تصویر دیگری که می‌خواهید اجرا کند. این شیوه برای مواردی خوب است که تعدادی تصویر داشته باشید و بخواهید همه آنها را به یک میزان مثلاً روشنتر کنید مثلاً در حالتی که با دوربین خود چندین عکس گرفته‌اید و در همه آنها وضعیت هوا طوری بوده که عکسها همگی تیره‌تر از حالت معمول ظاهر شده‌اند و یا در حالتی که اسکنر شما همه عکسها را اندکی زردتر از حد معمول اسکن می‌کند شما می‌توانید ابتدا یک عکس را با دستور  Variationsبه آن حالتی که می‌خواهید درآورده و سپس این شیوه را  Saveکرده و در نهایت هر تصویر دیگری که باز می‌کنید را با  Lode کردن شیوه قبلی به همان ترتیب اصلاح کنید.
اگر روی دکمه  Saveکلیک کنید یک پنجره  Save As (ذخیره شود با نام…) معمولی باز شده و در آن از شما خواسته می‌شود که برای این شیوه تغییر یک نام انتخاب کنید. مثلاً شما می‌توانید نام شیوه‌ای که باید روی عکسهای گرفته شده در یک روز مه‌آلود باید اجرا شود را  foggy day fix(تصیح اسکنر) بگذارید. سپس تصاویر دیگر را باز کرده و در مورد هر یک از آنها ابتدا دستور Variations را اجرا کرده و سپس روی دکمه Lode کلیک کنید و در پنجره باز شده که نام آن open است روی نام شیوه‌ای که می‌خواهید احضار شود کلیک کرده و در نهایت دکمه open این پنجره را کلیک کنید.

دستورات دیگر شاخه Adjust
همانطور که مشاهده کردید دستور Variations یک را سریع برای تنظیم رنگهای یک تصویر است اما گاهی اوقات این دستور نمی‌تواند به اندازه کافی روی رنگهای تصویر کنترل داشته باشد مثلا گاهی اوقات یک تصویر ممکن است کیفیت متوسطی داشته باشد و شما پس از تغییر دادن رنگهای آن با Variations متوجه شدید که کنتراست تصویر از بین رفته است (یعنی مرز بین رنگهای مختلف آن محو شده یا به عبارت دیگر کناره‌های اجسام واضح نیست) در این موارد شما باید از ابزارهای کنترلی دقیقتری که روی رنگهای تصویر بصورت دقیقتر کار می‌کنند استفاده کنید. اجازه دهید کار خود را با دو دستور  Levels(ترازها) و Curves (منحنی‌ها) آغاز کنیم.

هیوستوکرامها
در پایین منوی  Imageیک دستور به نام  Histogramوجود دارد. این دستور حقیقتاً هیچ کاری انجام نمی‌دهد اما اگر نحوه کار با آن را بیاموزید می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی زیادی کند.
اگر قبلاً درس استاتیک را خوانده باشید می‌دانید که یک هیوستوگرام یک نوع نمودار میله‌ای است. در فتوشاپ منظور از هیستوگرام نموداری است که وضعیت رنگ تصویر را در حالت سیاه و سفید نشان می‌دهد و در آن خطوطی عمودی وجود دارد که تعداد پیکسلهای موجود در هر گام از مود  Grayscaleرا نشان می‌دهد. این خطوط مقادیری بین صفر و ۲۵۵ را نشان می‌دهند. این نمودار شبیه به نمودار نشان داده شده در پنجره Levels است.
شاید در ابتدا شما تعجب کنید که چه چیز این نمودار مفید است اما با نگاه کردن به این نمودار شما می‌توانید تعیین کنید که آیا در تصویر آنقدر جزئیات وجود دارد که بتوانید تصحیحات رنگ موردنظر خود را با موفقیت در آن اعمال کنید یا خیر. اگر یک عکس بد یا بداسکن شده داشته باشید با مطالعه این هیستوگرام متوجه میشوید که آیا کار روی این عکس ارزش آن را دارد یا اینکه باید این عکس را دور بیاندازید و یک عکس دیگر بگیرید. اگر همه خطوط هیستوگرام به یک سمت تمایل داشته باشند بطوریکه به نظر برسد که این خطوط در یک ظرف نمودار جمع شده‌اند احتمالاً کار روی این تصویر در کیفیت آن تأثیری نخواهد داشت اما اگر از خطوط هیستوگرام بطور نسبتاً یکنواختی در طول آن پخش شده باشند به آن معناست که رنگها در این تصویر بطور یکنواخت پخش شده‌اند و انجام دستورات  Adjustروی آن نتیجه مطلوبی ایجاد خواهد کرد.
هیستوگرام یک کاربرد دیگر هم دارد و آن این است که شما از دامنه رنگ تصویری که روی آن کار می‌کنید یک معیار بدست خواهید آورد. گاهی اوقات به این معیار کلید گفته می‌شود یک تصویر یا کلید پایین یا کلید وسط و یا کلید بالا است که این بستگی به آن دارد که در آن رنگهای روشن بیشتر باشند یا رنگهای متوسط یا رنگهای تیره.
بعنوان مثال درمورد تصویری که در آن همه رنگها نزدیک به خاکستری متوسط باشند هیستوگرام آن فقط یک خط خواهد داشت که آن هم تقریباً در وسط هیستوگرام خواهند بود.
همه آنچه که شما حقیقتاً باید بدانید آن است که با نگاه کردن به یک هیستوگرام اگر خطوط عمودی نمودار بطور یکنواخت در طو ل نمودار توزیع شده باشند معنای آن این است که این تصویر یک تصویر کلید وسط است اما اگر اکثر خطوط نمودار در سمت راست آن جمع شده و تعداد اندکی از آنها در سمت چپ نمودار باشند معنی آن این است که این تصویر یک تصویر کلید بالا است و نهایتاً اگر اکثر خطوط در سمت چپ جمع شده و تعداد کمی از آنها در سمت راست تصویر باشند این یک تصویر کلید پایین است.
واژه جدید یک هیستوگرام یک نمودار است که نشان می‌دهد که مقادیر رنگ هر پیکسل از تصویر به چه نحوی در طول افقی تصویر توزیع شده‌اند. همچنین با نگاه کردن به این نمودار شما متوجه می‌شوید که آیا اطلاعات رنگهای تیره تصویر که در سمت چپ آن نشان داده می‌شود رنگهای متوسط تصویر که در وسط آن نشان داده می‌شود و رنگهای روشن تصویر که در سمت راست نمودار نشان داده می‌شوند آنقدر زیاد هستند که بتوانید روی این تصویر کار کنید و کیفیت آن را بهتر کنید یا خیر.
اگر در یک تصویر خطوط عمودی هیستوگرام ارتفاع کمی داشته و در ضمن تعداد آنها بسیار کم باشد پس این تصویر اصولاً قابل اصلاح نیست.
اگر در یک تصویر هیستوگرام خطوط عمودی زیادی داشته باشد اما این خطوط بصورت یک تپه در وسط نمودار جمع شده باشند و در ضمن در دو طرف یا یک طرف نمودار نیز خطوط عمودی اندکی وجود داشته باشد معنی آن این است که رنگهای متوسط تصویر زیاد است اما رنگهای تیره و روشن (چپ و راست نمودار) وضعیت خوبی ندارند و برای بیشتر کردن کنتراست (وضوح) تصویر باید با فلشهای چپ و راست زیر نمودار هیستوگرام پنجره دستور  Levelsکار کرده و آنها را به سمت وسط نمودار بکشید تا رنگها یکنواختر در طول تصویر (نمودار) پخش شوند.
اگر در یک تصویر ارتفاع هیستوگرام در یکی از دو طرف راست یا چپ زیاد بوده (بصورت تپه) و در وسط و طرف دیگر ارتفاع آن کم باشد باید با استفاده از فلشهای زیر آن از ارتفاع تپه مذکور کم کرده و ارتفاع هیستوگرام در وسط و طرف دیگر را تا می‌توانید افزایش دهید تا رنگها روشن و متوسط و تیره به یک اندازه درتصویر وجود داشته باشند و کنتراست تصویر زیادتر شود.
کاربرد اصلی هیستوگرامها درتصاویر اسکن شده است زیرا معمولاً اپراتوری که عمل اسکن را انجام می‌دهد درک درستی از مقوله رنگ ندارد و در نتیجه بدون تنظیم اسکنر برای یک عکس خاص آن عکس را با همان پارامترهای تعریف شده قبلی اسکن می‌کند که در نتیجه این کار رنگهای تصویر اسکن شده معمولاً به یک میزان خاص کم یا زیاد یا تیره یا روشن می‌شوند. هیستوگرامها برای تصیح چنین اشتباهاتی بسیار مفیدند و شما می‌توانید با یک نگاه این موضوع را تشخیص دهید فراموش نکنید که در هر صورت ارتفاع هیستوگرام باید تا حد ممکن یکنواخت تغییر کند و متقارن به نظر برسد.

 
دستورات  Levels و  Gurves
این دو دستور روشهایی برای تغییر دادن روشنی (Brightness) یک تصویر هستند. هر دو این دستوارت تقریباً یک عمل انجام می‌دهند و تفاوت آن دو در آن است که دستور  Gurvesاین عمل را زیرکانه انجام می‌دهد. اجازه دهید که کار خود را با دستور Levels که پنجره آن را در شکل مشاهده می‌کنید آغاز کنیم. همانطور که مشاهده می‌کنید این دستور نیز یک هیستوگرام و نیز تعدادی ابزرا کنترلی برای تنظیم مقادیر رنگ یک تصویر دارد.
دستور Levels
پنجره دستور Levels یک ابزار مفید برای تنظیم مقدار روشنی یک تصویر براساس اطلاعات موجود در هیستوگرام آن است در زیر هیستوگرام یک نمودار میله‌ای وجود دارد که بصورت یک خط با چند فلش در زیر آن است. اگر فلش وسط را با ماوس گرفته و به منتها‌الیه سمت چپ که یک مثلث سمت راست که یک مثلث خالی است منقل کنید تصویر کاملاً تیره می‌شود. بنابراین با حرکت فلش وسط (خاکستری) از سمت چپ به سمت راست به تدریج رنگهای تصویر تیره‌تر خواهند شد. شما می‌توانید هر یک از رنگهای اصلی (مثلاً قرمز، آبی یا سبز) را در مستطیل  Channelبالای این پنجره انتخاب کرده و سپس مقدار این رنگ را در تصویر خود با استفاده از نمودار میله‌ای زیر هیستوگرام کمتر یا بیشتر کنید و یا اینکه می‌توانید با انتخاب  RGBیا CMYK در مستطیل Channel هر سه یا چهار رنگ اصلی تصویر را همزمان کم یا زیاد کنید.
۱- برای تنظیم روشنی یک تصویر با استفاده از دستور Levels را انتخاب کنید (می‌توانید کلیدهای L+ ENTER را بزنید.)
۲- روی مربع کنار گزینه پیش‌نمایش که در گوشه پایینی سمت راست پنجره Levels قرار دارد کلیک کنید تا فعال شود. با این کار هر تغییری که در پنجره Levels روی تصویر بوجود آورید در همان لحظه روی تصویر نشان داده خواهد شد. اگر این گزینه غیرفعال باشد با تغییر مقادیر هیستوگرام تصویر هیچ تغییری نخواهد کرد تا اینکه روی دکم ok پنجره Levels کلیک کنید.(یعنی تغییر فقط پس از اعمال شدن دیده خواهد شد).
۳- در یک تصویر رنگی شما هم می‌توانید کل مقادیر RGB یا CMYK را همزمان تغییر دهید و هم می‌توانید روی تک‌-‌ تک رنگهای اصلی هر یک از دو مود کار کنید. برای انتخاب هر رنگ اصلی باید در مستطیل کانال بالای پنجره Levels روی فلش به سمت پایین کلیک کرده و از لیست ظاهر شده کانال موردنظر خود را انتخاب کنید. در حال حاضر فعلاً کانال مرکب RGB یا CMYK است را انتخاب کنید در ادامه همین فصل در مورد کانالهای رنگ توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.
۴- برای آنکه حد سیاه یک تصویر را تعیین کنید باید مثلث سمت چپ نمودار زیر هیستوگرام را با ماوس گرفته و آن را روی جایی که خطوط عمودی هیستوگرام از آنجا آغاز می‌شوند قرار دهید منظور از حد سیاه آن است که تصویر از این حد بیشتر نمی‌تواند فاقد یک کانال باشد
۵- برای تعیین حد سفید یک تصویر باید در نمودار میله‌ای زیر هیستوگرام فلش سفید سمت راست را با ماوس گرفته و آن را روی نقطه که از آن به بعد خطوط عمودی هیستوگرام تمام می‌شوند قرار دهید منظور از حد سفید آن است که تصویر بیشتر از این حد نمی‌تواند دارای یک کانال باشد
بعبارت دیگر دو حد سیاه و سفید زیر هیستوگرام بیانگر حداقل و حداکثر مقدار رنگی هستند که یک کانال مثلا قرمز یا RGB می‌تواند داشته باشد و شما با گرفتن فلش وسط نمودار و کشیدن آن به چپ یا راست در داخل این محدوده می‌توانید مقدار رنگ یک کانال را کمتر یا بیشتر کنید.
۶- با گرفتن فلش وسط و کشیدن آن به چپ یا راست مقدار رنگ را در کانالی که انتخاب کرده‌اید تعیین کنید.
در شکل نتیجه اعمال چنین تغییری دیده می‌شود.
۷- برای آنکه کنتراست را تعیین کنید باید از نمودار میله‌ای پایین پنجره Levels که نمودار  Output Levels است استفاده کنید. در این نمودار میله‌ای دو فلش سیاه و سفید وجود دارد فلش سیاه کنترل‌کننده وضوح سایه‌های تصویر است هر چه این فلش را بیشتر به سمت راست بکشید تصویر کمرنگ تر شده و در نتیجه رنگهای تیره آن کاهش می‌یابد. اما اگر فلش سفید سمت راست نمودار را به سمت چپ بکشید تصویر تیره‌تر می شود مکان اولیه فلش سفید یا توخالی حداکثر میزان رنگهای روشن تصویر را نشان می‌دهد بنابراین هر چه آن را بیشتر به سمت چپ بکشید رنگهای روشن تصویر در تیرگی محو می‌شود در این حالت نیز سایه‌های تصویر محو می‌شود اما این مرتبه سایه روشن تصویر در تیرگی محو می‌شود شما باید با تغییر دادن مکان این دو فلش آن حالتی که تصویر بیشترین کنتراست را پیدا کند بدست آورید یعنی مرز بین سایه و روشن تصویر باید دارای حداکثر وضوح باشد به چنین تصویری تصویر با کنتراست زیاد اصطلاحاً شارپ یا تیز گفته می‌شود. عکس این حالت تصویر یا کنتراست پایین یا فلو نامیده میشود.
۸- پس از خاتمه کار روی دکمه OK این پنجره کلیک کنید.
علاوه بر اینها شما می‌توانید از ابزار قطره‌چکان استفاده کره و ترازهای پنجره Levels را تغییر دهید به این منظور در پنجره Levels روی قطره‌چکان سفید کلیک کرده و سپس روی روشنترین نقطه تصویر کلیک کنید. بعد روی قطره چکان سمت چپ کلیک کرده و سپس روی تیره‌ترین نقطه تصویر کلیک کنید. اگر در تصویر ناحیه‌ای دارید که به نظرتان رنگ آن متوسط است با قطره‌چکان وسطی روی آن کلیک کنید با انجام این کارها سه رنگ حداقل حداکثر و متوسط تصویر انتخاب می‌شوند و هیستوگرام متناسب با آنها تغییر می‌کند.
اگر قطره‌چکان خالی سمت راست را انتخاب کرده و سپس روی یک نقطه از تصویر کلیک کنید هر مقدار درصد از کانالی که انتخاب کرده‌اید در آن نقطه وجود داشته باشد از کل نقاط تصویر آن مقدار درصد از آن رنگ کسر می‌شود. مثلاً اگر کانال آبی لاجوردی را انتخاب کرده و قطره‌چکان خالی را روی یک نقطه از تصویر که مقدار لاجوردی آن ۱۰% است کلیک کنید از رنگ کل نقاط تصویر ۱۰% رنگ لاجوردی کم می‌شود. عکس این حالت با انتخاب قطره‌چکان پر اتفاق می‌افتد یعنی با انتخاب این قطره‌چکان و کلیک کردن روی یک نقطه از تصویر هر مقدار درصد از کانالی که انتخاب کرده‌اید و آن نقطه وجود داشته باشد به کل پیکسلهای تصویر همان درصد از آن کانال اضافه می‌شود. مثلاً اگر کانال Cyan را انتخاب کرده و سپس با قطره‌چکان پر روی نقطه‌ای از تصویر که درصد آبی لاجوردی آن ۲۰% است کلیک کنید به رنگ کل پیکسلهای تصویر این مقدار آبی لاجوردی اضافه می‌شود قطره‌چکان خاکستری کاری بین این دو کار را انجام می‌دهد یعنی گاهی اوقات به یک کانال از رنگ تصویر یک درصد را اضافه و گاهی از آن کم می‌کند که این به نقطه‌ای که روی آن کلیک می‌کنید بستگی دارد.

دستور Curves
تنظیم رنگ یک تصویر از طریق دستور Curves بسیار شبیه به انجام کار با دستور  Levelsاست. شما می‌توانید با هر دو این دستورا مقدار روشنی تصویر را تنظیم کنید. تفاوت عمده این دو دستور در آن است که به جای تنظیم رنگ یک کانال توسط سه فلش زیر هیستوگرام پنجره Levels شما در دستور Curves می‌توانید مقدار هر کانال را توسط یک نمودار جداگانه به هر اندازه دلخواه تعین کنید.
هنگامی که پنجره Curves را باز می‌کنید در ابتدا شما درکادر مربعی داخل آن به جای یک منحنی یک خط قطری را مشاهده می‌کنید. همچنین دیگر از هیستوگرام خبری نیست در عوض شما یک نوع نمودار خطی دارید که در واقع قطر مربع است. در این مربع ضلع افقی پایین بیانگر مقادیر اصلی یا همان مقادیر  Input Levelsیا ترازوهای ورودی دستور و ضلع عمودی سمت چپ بیانگر مقادیر جدید یا همان Output Levels یا ترازوهای خروجی دستور است. هنگامی که در ابتدا این پنجره را باز می‌کنید خط این نمودار بصورت یک خط قطری است زیرا هیچ مقدار جدیدی به رنگها وارد نشده است. همه پیکسلها دارای مقادیر ورودی و خروجی یکسانی هستند. همانند قبل در این پنجره نیز مطمئن شوید که گزینه preview فعال است تا بتوانید تأثیر تغییر خط منحنی برروی تصویر را در همان لحظه مشاهده کنید.
همانند پنجره  Levelsشما می‌توانید روی دکمه  Autoاین پنجره کلیک کرده یا از قطره‌چکانهای آن استفاده کنید اما از آنجاییکه دستور Curve نسبت به دستور Levels کنترل بیشتری برای تنظیم رنگ در اختیار شما قرار می‌دهد بهتر است به جای استفاده از این دو از منحنی تراز این دستور استفاده کنید تا بیشترین کنترل را در تنظیم رنگ در اختیار داشته باشید.

روی یک نقطه از تصویر دکمه سمت چپ ماوس را کلیک کرده و پایین نگه دارید. در این حال ماوس را به اطراف حرکت دهید مشاهده می‌کنید که روی خط قطری که از این به بعد به آن منحنی تنظیم رنگ خواهیم گفت یک نشانه مربعی ظاهر می‌شود که با جابجا شدن ماوس روی منحنی تنظیم رنگ بالا و پایین می‌رود. روی هر نقطه‌ای که نمی‌خواهید رنگ آن تغییر کند کلیک کنید مثلاً اگر میخواهید فقط رنگها متوسط تصویر را تغییر دهید و می‌خواهید رنگها روشن و تیره آن بدون تغییر باقی بمانند روی رنگهای روشن و تیره کلیک کنید. سپس روی وسط منحنی تنظیم رنگ گلیک کرده و آن را با ماوس به اطراف بکشانید تا آنکه رنگهای تصویر مطابق میل شما شوند. اگر منحنی را به سمت بالا بکشید رنگها روشنتر و اگر به سمت پایین بکشید رنگها تیره‌تر می‌شود. در شکل ۷-۶ شکل منحنی پس از چند مرتبه تغییر دیده می‌شود. برای آنکه روی منحنی تنظیم رنگ یک نقطه را حذف کنید کافیست آن را با ماوس گرفته و به خارج از نمودار بکشید.
برای کسب تجربه با این منحنی ابتدا یک کانال را  انتخاب کرده و سپس رأس بالایی آن را با ماوس گرفته و آن را بطور عمودی در امتداد ضلع سمت راست نمودار پایین‌ آورید مشاهده می‌کنید که مقدار کانال انتخاب شده در تصویر هر چه بیشتر به سمت پایین بیایید کمتر می‌شود حال مجدداً این رأس را به گوشه بالایی سمت راست نمودار بکشید. این مرتبه این رأس در امتداد ضلع بالایی نمودار از سمت راست به چپ بکشید. مشاهده می‌کنید مقدار آبی لاجوردی تصویر دائماً بیشتر می‌شود توجه کنید که در این دو حالت ضلع راست و بالای نمودار اگر مثلاً در یک پیکسل رنگ‌ آبی وجود داشته باشد آبی آن اضافه می‌شود و در غیر اینصورت مثلاً اگر پیکسلی فقط رنگ زرد داشته باشد به این رنگ هیچ مقدار آبی اضافه یا از آن کم نخواهد شد.
اکنون مربع واقع در گوشه پایینی منحنی تنظیم رنگ را با ماوس گرفته و در امتداد ضلع عمودی سمت چپ نمودار به سمت بالا بکشید. مشاهده کنید که اگر مثلاً کانال آبی را انتخاب کرده باشید به مقدار آبی تصویر افزوده می‌شود اما این شیوه چه تفاوتی با شیوه قبلی که گوشه بالایی منحنی را به پایین یا چپ می‌کشیدید دارد؟ در اینحالت به زیر کل تصویر رنگ آبی اضافه می‌شود یعنی حتی اگر پیکسلی هیچ رنگ آبی نداشته باشد باز هم به آن رنگ آبی اضافه خواهد شد تا ۱۰۰ درصد. همین حالت هنگامی که گوشه پایینی منحنی تراز را با ماوس گرفته و به سمت راست بکشید رخ می‌دهد یعنی از زیر کل تصویر رنگ انتخاب شده کم می‌شود در حین کار با دستور Curve همواره دستور show info را از منوی wivdows اجرا کنید تا پالت info یا اطلاعات باز شود. به این ترتیب هر زمان که مکان‌نمای ماوس را روی تصویر قرار دهید بصورت یک قطره‌چکان در می‌آید و مقدار رنگهای اصلی تصویر در آن نقطه‌ای که مکان‌نما قرار دارد در داخل پالت info یا اطلاعات باز شود. به این ترتیب هر زمان که مکان‌نمای ماوس را روی تصویر قرار دهید بصورت یک قطره‌چکان در می‌آید و مقدار رنگهای اصلی تصویر در آن نقطه‌ای که مکان‌نما قرار دارد در داخل پالت infoنشان داده می‌شود. به این ترتیب متوجه می‌شوید که مثلاً چقدر آبی به یک نقطه اضافه شده است.

دستور  Color Balance
برای آنکه با مفهوم واقعی موازنه رنگها ‌آشنا شوید باید به چرخ رنگ که در شکل نشان داده شده است نگاه کنید اگر بعداً مکان رنگها در این شکل را فراموش کردید می‌توانید به این شکل رجوع کنید.
در چرخ رنگ هر رنگ دارای یک رنگ متضاد است اگر از یک رنگ به مرکز این چرخ یک خط رسم کرده و آن را ادامه دهید به رنگ متضاد آن می‌رسید رنگ لاجوردی ضد رنگ قرمز، رنگ سبز ضد رنگ سرخابی و رنگ زرد ضد رنگ آبی است. اگر از منوی فرعی دستور  Adjustدستور  Color Balanceموازنه رنگ را انتخاب کنید پنجره باز می‌شود. اگر بخواهید یک رنگ را در تصویر خود کم کنید کافیست رنگ متضاد آن را اضافه کنید مثلاً زیاد کردن رنگ آبی باعث کم شدن رنگ زرد کل تصویر می‌گردد افزایش قرمز باعث کاهش لاجوردی می‌شود و …
در شکل پنجره Balance Color نشان داده شده است. از این پنجره برای تصحیح کلی رنگهای تصویر استفاده می‌شود این دستور بویژه در مواردی مفید است که یک تصویر را اسکن کرده و سپس متوجه شوید رنگهای تصویر اسکن شده با رنگهای تصویر اصلی متفاوت است البته قبل از آن حتماً باید مونیتور خود را کالیبره کنید. همچنین آنچه که قبلاً در همین فصل در مورد هیستوگرام‌ها گفتیم را نیر در نظر داشته باشید مثلاً در یک عکس کهنه زرد شده رنگها ممکن است بسیار تغییر کرده باشند. در این حالت بسادگی می‌توان با افزودن رنگ آبی به کل تصویر رنگ زرد آن را کاهش داد.
در پایین این پنجره یک ناحیه جدید در فتوشاپ ۵/۵ اضافه شده است که ناحیه  Tone Balanceمی‌باشد به میزان روشنی یا تیره‌گی یک رنگ اصطلاحاً تن یا تنالیته یا تناژ رنگ گفته می‌‌شود شما می‌توانید با انتخاب یکی از سه گزینه shadow رنگهای تیره،  Midtonesرنگهای متوسط و  Highlightsکاری کنید که تنظیم رنگ فقط روی آن نوع از رنگی که انتخاب می‌کنید اعمال می‌شود همانطور که در مورد دستور  Variationsتوضیح دادیم شما می‌توانید همه تغییرات خود را فقط برروی یک تن رنگ خاص انجام دهید در نگارشهای قبلی فتوشاپ هم این دکمه‌ها وجود داشتند اما کاربرد آنها به شما گفته نمی‌شد.
برای آنکه در یک تصویر دستور  Color Balanceرا اجرا کنید مراحل زیر را انجام دهید:
۱-    قسمتی از یک تصویر را انتخاب کنید. (اگر چنین نکنید  دستور روی کل تصویر اجرا خواهد شد) از منوی Image دستور  Adjustو از منوی فرعی آن دستور Color Balance را اجرا کنید.
۲-    یکی از سه گزینه shadows، Midtones یا  Highlightsرا انتخاب کنید. عاقلانه‌تر آن است که اگر می‌خواهید روی کل تصویر کار کنید ابتدا دکمه رنگهای متوسط را فعال کنید زیرا معمولاً ۹۰% یک تصویر از چنین رنگهایی تشکیل می‌شود
۳-    گزینه  Preserve Luminosityرا فعال کنید تا به این ترتیب با تغییر کردن رنگهای تصویر روشنی آن تغییر نکند. اگر از نظر شما حفظ روشنی تصویر اهمیتی نداشته باشد نباید این گزینه را فعال کنید حتماً گزینه پیش‌نمایش  Previewرا فعال کنید تا با هر تغییری که بوجود می‌آورید تأثیر آن را روی تصویر مشاهده کنید
۴-    اکنون نمودارهای میله‌ای ناحیه Color Balance را در وضعیتهای دلخواه خود قرار دهید. با هر تغییری که در این نمودارها می‌دهید اعداد ذکر شده در مستطیلهای Color Levels تغییر می‌کنند تا میزان تغییر بوجود آمده را بصورت عددی هم  مشاهده کنید. دامنه این اعداد از صفر تا ۱۰۰+ و از صفر تا ۱۰۰- است.
۵-    اکنون همین کارها را در صورت لزوم روی رنگها تیره و رنگهای روشن تصویر نیز انجام دهید تا در نهایت تصویر مناسب به نظر برسد.
۶-    روی دکمه OK کلیک کنید تا این تغییرات در تصویر اعمال شوند
اگر پس از تغییر دادن یک تصویر با دستور Color Balance نتیجه کار آنطور که انتظار دارید نبود می‌توانید از منوی Edit دستور  Undoرا اجرا کنید.

 
دستور  Saturation/ Hue
دستور Saturation/ Hue یک ابزار بسیار پرقدرت است که نام آن اندکی گمراه کننده است البته این دستور شما را قادر می‌سازد مقادیر  Hueو نیز مقدار  Saturationیا همان شدت یا سیری رنگها یا خاکستری مخلوط شده در فام رنگ را تغییر دهید. اما با این دستور می‌توان مقدار روشنی تصویر را نیز کنترل کرد. پنجره این دستور در فتوشاپ ۵/۵ تغییر بسیاری کرده است. در شکل این پنجره مشاهده می‌شود در بالای این پنجره یک گزینه Edit را مشاهده می‌کنید که با کلیک کردن روی فلش به سمت پایین آن یک لیست ظاهر می‌شود در این لیست هم گزینه‌هایی مربوط به رنگهای منفرد و هم یک گزینه master وجود دارد گزینه master باعث می‌شود که تغییراتی که انجام می‌دهید به جای آنکه روی یک رنگ اعمال شود روی همه رنگهای یک تصویر یا ناحیه انتخاب شده اعمال شود. در حال حاضر ابتدا اجازه دهید که گزینه master را انتخاب کنیم همچنین به خاطر داشته باشید که گزینه preview حتماً فعال باشد تا تغییری که می‌دهید بلافاصله نتیجه آن را روی تصویر مشاهده کنید.
در این کل سه نمودار میله‌ای مشاهده می‌کنید که عبارتند از:  Hue، saturation،  Lightnessبا تغییر دادن مقدار Hue شما می‌توانید یک رنگ را از چرخ رنگ انتخاب کنید اگر در مستطیل Edit گزینه  masterرا انتخاب کرده باشید شما می‌توانید از رنگ قرمز به سمت چپ حرکت کرده و به ترتیب به رنگهای: ارغوانی، آبی و در نهایت آبی- سبز برسید و اگر به سمت راست حرکت کنید به رنگهای نارنجی، زرد و در نهایت سبز خواهید رسید.
نمودار saturation در وسط دارای مقدار صفر درصد خاکستری و در سمت راست دارای مقدار ۱۰۰ درصد و در سمت چپ درایا مقدار ۱۰۰- است.
نمودار  Lightnessنیز می‌تواند مقدار روشنی یک تصویر را از ۱۰۰- به ۱۰۰+ تغییر دهد.
هنگامی که این نمودارها را حرکت می‌دهید به دو نوار طیف بالایی وضعیت فعلی طیف رنگهای تصویر و در نوار طیف پایینی وضعیت طیف رنگ تصویر با توجه به تغییراتی که شما در این دستور بوجود آورده‌اید دیده می‌شود. بعنوان مثال اگر فلش نمودار Hue را به مقدار ۶۰+ بکشید متوجه خواهید شد که هر چه رنگ قرمز در تصویر وجود دارد کاملاً به زرد تبدیل شده و رنگهای آبی تصویر هم ارغوانی شده‌اند. در واقع آنچه که با تغییر دادن این نمودار انجام داده‌اید جابجا شدن در طیف رنگ به یک میزان مشخص است. از طرف دیگر اگر فلش نمودار میله‌ای را به سمت چپ بکشید متوجه می‌شوید که رنگهای نوار طیف رنگ دائماً کمتر می‌شوند ورنگ این نوار به خاکستری مایل می‌شود. اگر فلش نمودار میله‌ای  Lightnessرا به چپ بکشید روشنی تصویر کمتر و اگر به راست بکشید روشنی تصویر بیشتر می شود به عبارت دیگر تصویر تیره‌تر یا روشنتر می‌شود بدیهی است که در حالت اول طیف رنگ به سیاه و در حالت دوم به سفید نزدیکتر می‌شود.
حال اگر در پنجره شکل در مستطیل  Editبه جای گزینه  Masterیک رنگ را انتخاب کنید پنجره این دستور اندکی تغییر خواهد کرد در شکل این تفاوت نشان داده شده است. در این حالت قطره‌چکانها فعال می‌شوند و شما توسط آنها می‌توانید در داخل تصویر روی یک نقطه دلخواه کلیک کرده و رنگ آن را بردارید. در این حالت در نمودارهای میله‌ای مقادیر Hue، saturation، Lightness رنگی که انتخاب کرده‌اید در وسط نمودارها قرار می‌گیرد. به این ترتیب شما می‌توانید روی رنگ انتخاب شده بیشترین کنترل را بدست آورید. شاید این امکان چندان مهم نباشد اما بسیار قوی است و کنترل بسیار زیادی را برای تغییر دادن یک رنگ از تصویر در اختیار شما قرار می‌دهد.
مثلا فرض کنید که می‌خواهید رنگ آسمان یک تصویر را از خاکستری به آبی تبدیل کند بدون آنکه تنالیته پوست آدمهای داخل این تصویر تغییر کند. در این حالت باید قطره‌چکان را انتخاب کرده سپس روی رنگ خاکستری آسمان خود کلیک کرده و سپس با استفاده از سه نمودار میله‌ای این رنگ خاکستری را به آبی آسمانی موردنظر خود تبدیل کنید با انجام این کار پوست آدمهای داخل عکس دیگر تیره‌تر یا روشنتر نمی‌شود.

تنظیم  Heuو  saturation
برای تغییر دادن رنگهای یک تصویر با استفاده از دستور Saturation/ Hue مراحل زیر را انجام دهید:
۱-    از منوی  Imageدستور  Adjustو از داخل منوی فرعی آن دستور Saturation/ Hue را انتخاب کنید.
۲-    در مستطیل  Editبالای پنجره باز شده گزینه  Masterرا انتخاب کرده و یا در صورت تمایل یک رنگ را از لیست این مستطیل انتخاب کنید. حتماً گزینه  Previewرا فعال کنید.
۳-    فلش نمودار میله‌ای  Hueرا با ماوس گرفته و به چپ و راست بکشانید تا رنگهای تصویر مطابق میل شما شوند. اعدادی که در مستطیل کنار این نمودارها ظاهر می‌شوند درجه حول چرخ رنگ را نسبت به مکانی که رنگ انتخاب شده در مستطیل Edit در این چرخ دارد نشان می‌دهند
۴-    برای آنکه مقدار بیشتری خاکستری به رنگ تصویر اضافه شود نمودار  Saturationرا به چپ و برای آنکه مقدار خاکستری رنگها کمتر شود فلش مذکور را به سمت راست بکشانید.
۵-    اگر می‌خواهید روشنی تصویر بیشتر شود فلش نمودار Lightness را به راست و اگر می‌خواهید روشنی تصویر کمتر شود آن را به چپ بکشید
۶-    پس از آنکه تصویر بصورت مورد نظرتان درآمد روی دکمه ok این پنجره کلیک کنید.
دستور contrast/ Brightness
اگر می‌خواهید در یک تصویر بر روی تنالیته رنگها تصحیحات ساده‌ای انجام دهید باید از این دستور استفاده کنید مثلا ممکن است یک عکس هنگام اسکن شدن بسیار تیره اسکن شده باشد این یک دستور ساده برای انجام سریع این کار است در این پنجره به جای آنکه هر یک از رنگهای تیره متوسط و روشن تصویر جداگانه تنظیم شوند یک تغییر روی کلیه رنگهای تصویر اعمال می‌شود.
اگر چه این دستور به اندازه دستورات  levelsیا  curvesیا حتی vatiations امکان کنترل رنگهای یک تصویر را در اختیار شما قرار نمی‌دهد با این وجود یک دستور سریع و ساده است گاهی اوقات شما دقیقاً به همین دستور نیاز دارید. در بسیاری از تصاویر فقط با اندکی افزایش روشنی و کنتراست می‌توان به کیفیت مطلوب دست یافت. در هنگام کار با این پنجره نیز حتماً ابتدا مطمئن شوید که گزینه preview فعال است.
اگر در این پنجره فلشهای دو نمودار را به سمت راست بکشید و کنتراست تصویر زیادتر و اگر آنها را به سمت چپ بکشید کمتر می‌شود اگر تغییراتی که با این دستور بوجود آورده‌اید مطابق میلتان نیست آنها را undo کرده و از دستورات levels، curves یا vatiation برای تنظیم روشنی و کنتراست استفاده کنید.

لایه‌های تنظیم رنگ
یک نکته مهم که باید در کار با دستورات شاخه  Adjustبه خاطر داشته باشید آن است که می‌توانید این دستورات را بر کل یک تصویر بر یک کادر انتخاب شده در تصویر و یا بر همه تصویر به غیر از کادر انتخاب شده در آن اعمال کنید. هنگامی یک دستور تنظیم رنگ را بر کل یک تصویر اعمال می‌کنید ممکن است رنگ بعضی از قسمتهای تصویر بهتر و رنگ قسمتهای دیگر آن بدتر شوند. بنابراین شما باید در نتیجه نهایی بدست آمده دقت کنید و ببینید فواید این دستور بیشتر بوده و یا مضرات آن.
خوشبختانه یک روش ساده برای مواقعی که نظرتان در مورد تغییری که بوجود آورده‌اید عوض شده است و دیگر آن را نمی‌خواهید وجود دارد. یکی از بهترین امکانات فتوشاپ امکان کار در لایه‌ها است لایه‌ها همانند پلاستیکهای شفافی هستند که شما روی یک تصویر قرار داده و سپس روی آن نقاشی کرده یا یک تکه از یک تصویر دیگر را می‌چسبانید. اگر پس از پایان کار از نتیجه راضی بودید این لایه جدید را در تصویر زمینه ادغام کرده و آنها را یکپارچه می‌کنید و اگر راضی نبودید کافیست این لایه را حذف کنید علاوه بر لایه‌هایی که روی آنها می‌توانید نقاشی کنید فتوشاپ یک امکان دیگر به نام لایه‌های تنظیم نیز دارد که همانند لایه‌های معمولی هستند با این تفاوت که در این لایه‌ها به جای نقاشی یا یک تکه از یک تصویر رنگهای جدیداً تنظیم شده قرار می‌گیرند.
برای ایجاد یک لایه تنظیم جدید مرحل زیر را انجام دهید:
۱-    از منوی Layer دستور  Newو از منوی فرعی آن دستور  Adjustment Layerرا انتخاب کنید.
۲-    ابتدا از لیست مستطیل  Typeآن دستوری که می‌خواهید رنگ تصویر خود را با آن تنظیم کنید انتخاب کرده و سپس روی دکمه ok این پنجره کلیک کنید تا پنجره مورد نظرتان باز شود در واقع به جای اجرای مستقیم یک دستور تنظیم رنگ از منوی فرعی Adjust بهتر است با این روش این دستور را انتخاب کنید. تا همه تغییرات بوجود آمده در رنگها به جای خود تصویر روی یک لایه تنظیم رنگ اعمال شوند و تصویر اصلی دست نخورده باقی بماند قبل از اجرای این دستور ابتدا از منوی windows دستور layers show را اجرا کنید تا پالت layers نیز روی صفحه تصویر ظاهر شود سپس دستور Adjustment Layer را اجرا کرده و تغییر موردنظر خود را بوجود آورید مشاهده می‌کنید که یک لایه جدید در پالت  Layer بوجود آمده که نام آن نام آن دستوری است که رنگ تصویر را با آن تغییر داده‌اید این نشان می‌دهد که تغییرات بوجود آمده با آن دستور مثلاً Curves در این لایه بوجود آمده‌اند. بنابراین برای بازگرداندن تصویر به حالت قبل از اجرای این دستور کافیست که این لایه جدید را در سطل آشغال پالت  Layerبیاندازید.

لایه‌ها
تا به اینجا تقریباً به نیمه راه رسیده‌اید تا این لحظه تا حد زیادی با فتوشاپ آشنا شدید اما همیشه چیز دیگری هم برای یاد گرفتن وجود دارد. از این لحظه به بعد جذابیت فتوشاپ نیز بیشتر دیده می‌شود و شما بیشتر با آن سرگرم می‌شوید. اکنون ما به بررسی یکی از مهمترین امکانات فتوشاپ یعنی لایه‌ها می‌پردازیم.
در ابتدا ممکن است در کار با لایه‌ها سردرگم شوید و یا حتی از آنها بترسید. اما نگران نباشید اوضاع به این بدیها هم نیست در واقع لایه همان چیزیست که از نام آن بر می‌آید یک لایه جدید یک لایه روی تصویر است که شما می‌توانید آن را بطور جداگانه تغییر دهید بدون آنکه بقیه تصویر تغییر کند به همین دلیل است که این امکان اینقدر مفید است.
این مثال را در نظر بگیرید کارتن باگزبانی را به خاطر آورید. فرض کنید که قرار است در یک صحنه باگز از میان چوبها عبور کند هنرمندان استودیوی برادران وارنر ابتدا صحنه را نقاشی کرده وسپس خود خرگوش را روی یک پلاستیک سلوفان شفاف، جداگانه نقاشی می‌کنند این پلاستیک بعدا روی صحنه قرار می‌گیرد در اغلب موارد برای آنکه از دوباره کاری جلوگیری شود هنرمندان تنه خرگوش را روی یک لایه و بازوها و رانهای خرگوش را روی یک لایه دیگر قرار می‌دهند تا در حین حرکت کردن خرگوش در صحنه بتوانند براحتی دست و پای آن را حرکت دهند و اینطور به نظر برسد که خرگوش واقعاًً از میان چوبها در حال حرکت است. هر شخصیت دیگری که در این صحنه باشد در یک یا دو سلفون جداگانه نقاشی می‌شود. با این وجود محدودیتی هم وجود داشت و آن این بود که اگر تعداد لایه‌ها بیش از حد زیاد می‌شد رنگ صحنه به تدریج کدرتر می‌شد و یا اینکه نقاشی واقع در سلوفان بالایی روی تصاویر زیر آن سایه می‌انداخت.

فتوشاپ امکانی دارد که عملکرد آن شبیه به همین شیوه است و شما می‌توانید حداکثر تا ۱۰۰ لایه در آن ایجاد کنید شما می‌توانید در حین کار کردن روی یک لایه بقیه لایه‌ها را مخفی کنید شما می‌توانید لایه‌ها را با هم یکپارچه کرده و به یک لایه تبدیل کنید شما قبلاً دانستید که چگونه از لایه‌ها برای تصیح کردن رنگها یا تناژ رنگهای یک تصویر استفاده کنید. در این فصل ما بقیه داستان لایه‌ها را بازگو خواهیم کرد.

کار با پالت  Layers
اولین گام در کار با لایه‌ها آن است که ابتدا یک ورق خالی جدید ایجاد کنید دستور new را باز کنید برای باز کردن این پالت باید از منوی window دستور show layers را اجرا کنید این پالت که آن در شکل مشاهده می‌کنید محل کنترل لایه‌ها است. در این پالت شما می‌توانید لایه‌های جدیدی را ایجاد کرده لایه‌های از قبل موجود را حذف کرده لایه‌های موردنظر خود را مخفی کرده و در نهایت لایه‌های خود را آشکار کنید در واقع پالت اتاق کنترل با لایه‌ها است. در سمت چپ این پالت پیش نمایش تصویر موجود در هر لایه دیده می‌شود. هر یک از این تصاویر کوچک بیانگر یک لایه است در این لحظه به دلیل آنکه ما هنوز هیچ تصویر یا لایه‌ای بوجود نیاورده‌ایم و بوم ما جدید و خالی است شما باید فقط یک کادر سفید رنگ در پالت layer مشاهده کنید.
اگر به نظرتان اندازه تصاویر پیش نمایش بیش از حد کوچک است می‌توانید در گوشه بالایی سمت راست این پالت روی فلش کلیک کرده و از منوی آن دستور palette options را انتخاب کنید. شما می‌توانید در ناحیه Thumbnail size یکی از سه اندازه موجود را انتخاب کنید یا اینکه می‌توانید با فعال کردن گزینه none کاری کنید که تصویر پیش‌نمایش حذف شود. توجه داشته باشید که روی صفحه تصویر مونیتور شما هر تصویر مقداری از RAM اختصاص یافته به فتوشاپ را اشغال می‌کند بنابراین اگر شما بتوانید با تصاویر پیش‌نمایش کوچکتری کار کنید در مقدار RAM صرفه‌جویی کرده‌اید هر چه اندازه تصاویر پیش‌نمایش کوچکتر باشد پالت Layer روی صفحه تصویر جای کمتری اشغال خواهد کرد. این موضوع هنگامی که روی سه، چهار یا پنج لایه یا بیشتر کار می‌کنید مزیتی محسوب می‌شود زیرا هر چه این پالت بزرگتر باشد مقدار بیشتری از تصویری که روی آن کار می‌کنید را خواهید پوشاند.

ایجاد یک لایه جدید
اکنون اجازه دهید که تعدادی لایه جدید ایجاد کنیم اول از همه باید روی لایه زمینه چیزی رسم کنیم تا بدانیم که این لایه در کجا قرار می‌گیرد و بعد مراحل زیر را انجام دهید:
۱-با استفاده از ابزار اسپری و بزرگترین اندازه نوک قلم و نیز با انتخاب یک رنگ روشن مایل به متوسط روی یک ناحیه بزرگ از بوم با اسپری رنگ بپاشید.
۲-اکنون به تصویر پیش‌نمایش  Backgroundدر پالت  Layerتوجه کنید.
۳-روی نماد ورق کوچکی که در پایین پالت Layer قرار دارد کلیک کنید. یک لایه جدید به نقاشی شما اضافه میشود
اجازه دهید که در اینجا مکثی کرده و نگاهی دقیقتر به تصویر پیش‌نمایش لایه جدید که نام آن layer 1 است بیاندازیم. این پیش‌نمایش را با پیش‌نمایش لایه Background مقایسه کنید به نظر می‌رسد که کادر دور آن ضخیمتر است این کادر ضخیم بیانگر آن است که این لایه هم اکنون فعال است در کنار این پیش‌نمایش یک قلم‌مو مشاهده می‌کنید
برای آنکه روی یک لایه دیگر کار کنید یا بعبارت دیگر برای انتخاب لایه فعال باید روی ناحیه سفید کنار تصویر پیش‌نمایش لایه مورد نظرتان کلیک کنید اکنون اگر در مربع خالی که یک لایه غیرفعال قرار دارد کلیک کنید یک نماد زنجیر در آن ظاهر می‌شود که نشان دهنده آن است که این لایه به لایه فعال زنجیر یا به اصطلاح لینک شده است. در این مورد در آخر این فصل توضیح داده شده است و اکنون کاری به آن نداریم برای آنکه نماد زنجیر حذف شود روی آن یک بار دیگر کلیک کنید.
اکنون می‌خواهیم لایه  Backgroundرا فعال کنیم مراحل زیر را انجام دهید:
۱-در مستطیل سفید کنار تصویر پیش‌نمایش لایه Background که در آن کلمه Background نوشته شده است کلیک کنید توجه کنید که با این کار نماد قلم‌مو در کنار تصویر پیش‌زمینه لایه Background ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد اکنون این لایه فعال است.
۲-حال با کلیک کردن روی مستطیل سفید کنار لایه ۱ را فعال کنید اکنون می‌خواهیمم در این لایه چیزی رسم کنیم
۳-یک نوک متوسط و یک رنگ متمایز از زمینه را انتخاب کنید در سمت چپ بوم با قلم‌مو یک حرف A بکشید
۴-از منوی LAYER دستور New و از منوی فرعی آن دستور Layer را اجرا کنید تا یک لایه جدید به نام  Layer 2به تصویر اضافه شود در پنجره‌ای که با اجرای این دستور باز می‌شود چیزی را تغییر ندهید فقط روی دکمه ok آن را کلیک کنید تا لایه جدید ایجاد شود
۵-در گوشه بالای سمت راست پنجره پالت layer روی فلش کلیک کنید تا یک منو باز شود. دستور  New Layerرا کلیک کنید تا یک لایه جدید به نام  Layer 3به تصویر اضافه شود
۶-در لایه Layer 3 شما باید بصورت نشان داده شده شاید لازم باشد برای دیدن هر چهار لایه در پالت Layer گوشه پایین- سمت راست آن را با ماوس گرفته و به سمت پایین بکشید تا ارتفاع ای پالت زیادتر شود
شما می‌توانید در لایه فعال هر چیز جدیدی را رسم کرده یک چیز را از آن حذف کرده و یا هر چیز دلخواهی را در آن جابجا کنید انجام این کارها هیچ اثری روی لایه‌های زیر یا روی این لایه نخواهد داشت بعنوان مثال اگر لایه Layer 2 را فعال کرده و یا ابزار move حرف B را جابجا کنید این کار هیچ تأثیری روی حرف A نخواهد داشت و آنها از جای خود حرکت نخواهند کرد.

جابجا کردن ترتیب لایه‌ها
شما می‌توانید ترتیب قرار گرفتن لایه‌ها روی تصویر را به دلخواه خود تغییر دهید اگر بخواهید می‌توانید لایه‌ای را که از نظر ترتیبی زیر یک لایه دیگر قرار دارد به روی آن منقل کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:
۱-در ناحیه خالی سمت راست تصویر پیش‌نمایش لایه فعال دکمه ماوس را کلیک کرده و آن را همچنان پایین نگه‌ دارید اکنون به دور لایه فعال یک خط ضخیم کشیده می‌شود
۲-در حین پایین نگه داشتن دکمه ماوس این لایه را به بالاترین نقطه پالت منقل کنید اکنون دکمه ماوس را رها کنید این لایه به بالای لیست نام لایه‌ها منتقل می‌شود
مخفی/ آشکار کردن لایه‌ها
یک امکان مهم دیگر لایه‌ها آن است که هنگامی که می‌خواهید روی تصویر واقع در یک لایه کار کنید می‌توانید همه لایه‌های دیگر را مخفی کنید تا از شلوغی تصویر کاسته شود در سمت چپ تصویر پیش‌نمایش هر لایه شما یک نماد چشم مشاهده میکنید این نماد نشان‌دهنده آن است که این لایه آشکار یا قابل دیدن است اگر این نماد وجود داشته باشد پس شما می‌توانید تصویر واقع در این لایه را ببینید اگر روی نماد چشم کلیک کنید این نماد ناپدید می‌شود و لایه مخفی می‌شود در این حالت هر آنچه که در این لایه باشد دیگر قابل مشاهده نخواهد بود

 
حذف لایه‌ها
روش ساده حذف یک لایه آن است که ابتدا روی مستطیل آن کلیک کنید تا فعال شود و سپس روی سطل آشغال پایین پالت کلیک کنید. این لایه حذف می‌شود روش دیگر آن است که از منوی  Layer بالای پنجره فتوشاپ و یا از منوی فلش سمت راست بالای پالت دستور  Delete Layerرا اجرا کنید. با انجام هر یک از سه روش فوق یک پنجره اخطار ظاهر شده و از شما سؤال می‌کند که آیا واقعاً می‌خواهید این لایه حذف شود یا خیر. اگر بر روی دکمه ok کلیک کنید این لایه حذف می‌شود. برای بازگرداندن لایه حذف شده دستور  Undoرا اجرا کنید. اگر بعد از حذف لایه کاری انجام دادید و در ضمن می‌خواهید لایه حذف شده را بازگردانید باید از پالت history که با دستور show history موجود در منوی window ظاهر می‌شود استفاده کرده در لیست پالت history روی گزینه delet layer کلیک کرده و آن را فعال نموده و سپس از منوی فلش گوشه بالا سمت راست این پالت دستور STEP BACKWARD (یک گام به عقب) را اجرا کنید تا لایه مجدداً ظاهر شود و این لایه را بازگردانید.

کار با چندین لایه
از لایه‌ها در شرایط متفاوتی استفاده می‌شود. هر زمان که بخواهید دو یا چند تصویر را با هم ترکیب کنید آن تصاویری که روی تصویر زمینه تصویری که باز کرده‌اید قرار می‌گیرند هر کدام در یک لایه جداگانه جا داده می‌شوند. شما می‌توانید از پالت نحوه ترکیب این تصاویر را به دقت کنترل کنید شما می‌توانید مقدار کدری و شفافیت تصاویر هر یک از این لایه‌ها را با استفاده از پارامتر Opasity تعیین کنید
همچنین شما میتوانید مواد ترکیب تصاویر لایه‌ها را با یکدیگر تعیین کنید در حالت عادی این مود normal است. به این ترتیب نحوه نمایش تصویر نهایی دو لایه‌ای که روی هم قرار گرفته‌اند مشخص می‌شود

پارامترهای opacity
اگر روی فلش سمت راست مستطیل پارامتر opacity کدری کلیک کنید نمودار میله‌ای این پارامتر ظاهر می‌شود این پارامتر میزان کدری لایه فعال را تعیین می‌کند مقدار opacity از صفر تا ۱۰۰ درصد می‌تواند باشد. اگر بخواهید خودتان مقدار این پارامتر با تایپ کنید باید توجه داشته باشید در ۱۰ ضرب خواهد شد.
شما می‌توانید با ایجاد یک بوم جدید با دستور new و انتخاب گزینه Transparent از پایین پنجره دستور new یک زمینه شفاف ایجاد کنید به این ترتیب با باز شدن این بوم شما به جای یک رنگ یکدست که معمولاً بعنوان زمینه یا همان بوم مشاهده می‌کردید یک الگوی چارخانه مشاهده می‌کنید که به معنی آن است که بوم شما در واقع یک شیشه بی‌رنگ است. حال با توجه به آنکه بدون رنگ مانند شیشه خواهد بود و هر چیزی که دراین لایه جدید قرار گیرد روی این زمینه شفاف قرار خواهد گرفت

 
مودهای ترکیب کردن لایه‌ها
در فصل قبل شما با مودهای ترکیب آشنا شدید و نحوه اثر آنها بر روی نمایش نهایی ناحیه‌ای که یک رنگ با یک ابزار نقاشی روی زمینه قرار می‌گیرد را مشاهده کردید همین مودها برای ترکیب کردن لایه‌ها نیز در دسترس هستند و عموماً همان تأثیرات قبلی را بوجود می‌آورند. اما در این حالت به جای رنگ زمینه لایه‌هایی که در زیر لایه فعال قرار دارند نتیجه نهایی را به وجود می‌آورند دراین حالت رنگ رو همان رنگ لایه فعال و رنگ زیر رنگ تصویر زیر آن است برای مشاهده لیست نام مودهای ترکیب روی فلش سمت راست مستطیل بالا سمت چپ پالت که در آن حالت عادی کلمه normal نوشته شده است کلیک کنید.

لینک کردن لایه‌ها
اگر روی مربع کنار مربع نماد چشم در پالت layer کلیک کنید در صورتیکه این مربع خالی باشد و در آن قلم‌مو وجود نداشته باشد در داخل این مربع یک تکه از یک زنجیر ظاهر می‌شود این نماد بیانگر آن است که این لایه به لایه فعال زنجیر یا به اصطلاح لینک شده است. در این حالت چیزی را که در لایه فعال جابجا کنید لایه لینک شده نیز با آن حرکت می‌کند

ادغام کردن لایه‌ها
هر چه تعداد لایه‌های اضافه شده به یک تصویر بیشتر شود و هر چه به هر یک از لایه‌ها جلوه‌های بیشتری اضافه شود فایل محتوی تصویر شما بزرگتر خواهد شد اگر روی دیسک سخت خود فضای آزاد زیادی دارید و در ضمن می‌توانید از کار خود در یک دستگاه دیگر کپی پشتیبان ایجاد کنید آنگاه بزرگ شدن فایلهای گرافیکی برایتان مشکل ایجاد نخواهد کرد اما از طرف دیگر اگر بخواهید یک فایل را برای چاپ به لیتوگرافی بفرستید یا در وب منتشر کنید آنگاه موضوع فرق خوهد کرد تنها فرمتی که می‌توان یک تصیور چند لایه را به همان صورت چند لایه save کرد فرمت ذاتی فتوشاپ است این فرمت برای کار در فتوشاپ خیلی خوب است اما برنامه‌های دیگر نمی‌توانند براحتی با فایلهای ذخیره شده با این فرمت کار کنند برای انتشار یک تصویر در وب شما باید آن را با فرمت GIF یا JPEG ذخیره کنید برای چاپ یک تصویر در چاپخانه نیز شما احتمالاً باید تصویر خود را با فرمت TIFF ذخیره کرده و به لیتوگرافی بفرستید در این فرمتها نمی‌توان تصاویر چند لایه را ضبط کرد
تفاوت دو شیوه ادغام و یکدست کردن در زیر ارائه شده است:
•اگر بدون آنکه کل تصویر را ابتدا یکدست کنید لایه‌های آن را در هم ادغام کنید در مصرف حافظه RAM صرفه‌جویی می‌شود اما مهم آن است که اگر پس از انجام این کار بخواهید می‌توانید روی لایه‌ها کار کنید و تصاویر ناتمام آنها را تمام کنید دستور Mergo down فقط لایه فعال را با لایه زیر آن ادغام می‌کند و از طرفی دیگر می‌توان فقط لایه‌هایی که آشکار هستند را در هم ادغام کنید و همچنین می‌توانید فقط لایه‌هایی که به لایه فعال لینک شده‌اند را در آن ادغام کرده و یا اینکه بصورت یک گروه دسته‌بندی شده‌اند را در هم ادغام کنید
•از طرفی دیگر با یکدست Flat کردن لایه‌ها همه لایه‌های آشکار در یک لایه فشرده می‌شوند با انجام این کار اگر یک یا چند لایه پنهان وجود داشته باشد آن لایه یا لایه‌ها حذف خواهند شد برای یکدست کردن‌ یک تصویر کافیست بسادگی از منوی layer دستور Flatten Image را اجرا کنید اما قبل از آن باید بدانید که چه کار می‌کنید با انجام این کار همه لایه‌ها به یک لایه تبدیل می‌شوند.

سایه‌دار کردن حروف
به محض آنکه شروع به جستجوی سایه‌ها کنید آنها را در همه جا مشاهده خواهید کرد درمحله‌ها در آگهی‌های تلوزیون در سایتهای وب هر کسی این موضوع را می‌فهمد که به محض آنکه در پشت یک متن یا تصویر یا جسم سایه قرار دهید یک بعد اضافی به آن اضافه میشود که باعث می‌شود آن چیز بصورت برجسته از سطحی که در آن قرار دارد بیرون بزند این یک جلوه جالب است که ایجاد آن هم ساده است و می‌تواند به موضوع سنگینی خاصی بدهد و توجه بیننده را جلب کند
در زیر نکاتی برای بکارگیری مفید سایه‌ها باید رعایت شود:
•از سایه‌ها از همه استفاده نکنید اگر در یک تصویر یا آگهی از سایه‌ها زیاد استفاده کنید همه چیز بصورت برجسته و یکسان می‌شود و دیگر توجه بیننده بطور اتوماتیک به آن موضوعی که مورد نظر شماست جلب نمی‌شود.
•دقت کنید همه سایه‌هایی که در یک تصویر یا آگهی ایجاد می‌کنید به یک شیوه ایجاد شده باشند اگر در یک تصویر یا آگهی برای چندین جسم سایه ایجاد کنید باید دقت کنید که شیوه نمایش همه آنها یکسان باشد و در ضمن دقت کنید که عمق سایه‌ها مناسب باشد
•سایه‌ها را زیاد تیره نکنید بسادگی ممکن است سایه‌ها را آنقدر تیره کنید که هدف کلی از وجود سایه‌ها را نقض کنید
هدف از وجود سایه آن است که اجسام روی زمینه عکس برجسته شوند. در فتوشاپ ۵/۵ یک ابزار بسیار ساده و قدرتمند برای تولید سایه وجود دارد. این ابزار Drop shado است که همراه ابزارهای  Glow،  Bevel،  Ebbossمی‌تواند بر روی نوشته‌ها و تصاویر کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد این ابزارها در منوی  Layerدر منوفی فرعی دستور  Effectsقرار گرفته‌اند. مراحل زیر را انجام دهید تا یکم سایه بسیار جالب داشته باشید:
۱-یک ورق جدید در فتوشاپ باز کرده و زمینه آن را سفید تعیین کنید
۲-ابزار تایپ را انتخاب کرده و چند کلمه بنویسید در حال حاضر لازم نیست رنگ بخصوصی برای این کلمات انتخاب کرده یا مشخصات دیگر حروف را مقادیر خاصی در نظر بگیرید
۳-از منوی Layer دستور  Effectsو از منوی فرعی آن دستور Drop shado را انتخاب کنید
۴-در مستطیل mode این پنجره یک از سه حالت normal‍ (عادی)  Multiply (تشدید) یا  Darken (تیره‌تر) را انتخاب کنید در غیر اینصورت سایه ایجاد شده را نخواهید دید در مربع رنگ کنار مستطیل گزینه  Modeکلیک کرده و در پنجره  color pickerکه باز می‌شود رنگ سایه موردنظر خود را انتخاب کنید
۵-مقادیر پارامترهای  Opacityو  Angel(زاویه) را مطابق میل خود تنظیم کنید برای انجام این کار هم می‌توانید در مستطیلهای آنها یک عدد را تایپ کرده و هم می‌توانید روی فلش سمت راست مستطیل آنها کلیک کرده و در نمودار ظاهر شده فلش نمودار را با ماوس گرفته و به چپ و راست بکشانید.
۶-مقدار پارامتر  Distance(فاصله) رابا توجه به مقدار سایه‌ای که می‌خواهید دیده شود تعیین کنید مقدار پارامتر  Blur(محوی) تعیین می‌کند که کناره‌های سایه تا چه حد باید واضح باششند پس از آنکه این پارامترها را تعیین کردید روی دکمه ok کلیک کنید تا سایه ایجاد شود
۷-البته شما هنوز هم می‌توانید سایه‌ای که ایجاد کرده‌اید را تغییر دهید تا هنگامی که لایه‌ها را در هم ادغام نکرده یا نوشته رانکرده‌اید
ایجاد سایه‌ها می‌تواند مشکل‌آفرین هم باشد اگر سایه‌ها صحیح نباشند چشم بیننده بلافاصله این موضوع را تشخیص می‌دهد برای ایجاد صحیح سایه‌ها باید به چشم خود اعتماد کنید
سایه‌روی عکس زمینه
البته هیچ لزومی ندارد که سایه فقط روی یک زمینه سفید یا تک رنگ بوجود آید شما می‌توانید روی یک بافت یک تصویر یا هر چیز دیگری که می‌خواهید سایه یک جسم را بوجود آورید در اینجا مثالی در این مورد ارائه کرده‌ایم.
۱-ابتدا یک تصویر فتوشاپی ایجاد کنید من یک عکس از گل زغال اخته را باز کرده در آن کلماتی نوشته و با دستورات copy و paste یک گل از همین عکس را در جای دیگری از آن کپی کرده‌ام تا ترکیب‌بندی تصویر بهتر شود نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید آن است که برای هر چیزی که می‌خواهید سایه داشته باشد باید یک لایه جدید تعریف کنید
۲-ابتدا با توجه به مراحلی که در قسمت قبل ارائه کردیم برای نوشته این عکس یک سایه اجاد کنید توجه کنید که چگونه از زیر سایه می‌توان زمینه را مشاهده کرد این یک جلوه جداب و واقعی است شما می‌توانید با کم کردن مقدار پارامتر  opacityلایه محتوی سایه در پالت  Layer میزان شفافیت سایه را بیشتر کنید این کار را امتحان کنید
۳-اکنون به خود زمینه یعنی عکس گلها مقداری عمق اضافه می‌کنیم برای انجام این کار ابتدا به آن گلی که آن را copy و paste کرده بودید سایه اضافه کنید این سایه باید بسیار محو باشد اما در ضمن باید وجود داشته باشد از آنجاییکه این سایه این گل را برجسته‌تر می‌کند پس چرا همین کار را برای همه گلهای موجود در عکس انجام ندهیم؟ برای انجام این کار ابتدا باید گلها را با عصای سحرآمیز انتخاب کرده و سپس آنها را با دستورات copy و paste در یک لایه جدید قرار دهیم مجدداً دستور Drop shadow را روی گلهای واقع در این لایه جدید اجرا کنید گلها بلافاصله از زمینه عکس بیرون می‌زنند.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار

    آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار ۱٫۳۳/۵ (۲۶٫۶۷%) ۳ امتیازs موضوع : آموزش های عمومی برای ورود به بازار کار   کسب مهارت برای ورود به بازار کار امروز در تک بوک میخواهیم سایتی رو به شما معرفی کنیم که میتونید توش […]

    ترفندهای جدید در پاورپوینت

    ترفندهای جدید در پاورپوینت ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز PowerPoint ابزاری ساده و پرکاربرد برای ارائه کنفرانس، سخنرانی و تحقیقات است و با امکاناتی که روز به روز به آن افزوده میشود، کار با این ابزار ساده تر از گذشته شده است.

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰

    ۱۱ روش آوردن کنترل پنل در ویندوز ۱۰ ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز تمام قسمت های ویندوز ۱۰ بهینه شده است از ابزارها گرفته تا قسمت هایی که مربوط به تنظیمات این سیستم عامل می باشد.

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰

    ۱۱ امتیاز برای مهاجرت به ویندوز ۱۰/ با عرضه ویندوز ۱۰ بررسی امکانات و ویژگی‌های آن آغاز شده است. اگر چه این ویندوز به علت برخی قابلیت هایش از توانمندی بیشتری برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران برخوردار است، اما مزایای زیادی هم دارد.

    ۳ راه برای حفظ محتویات حافظه فلش مموری

    اندازه مناسب و قابل حمل بودن سیستم‌عامل‌های مختلف، حافظه فلش مموری را به دستگاهی بسیار پرکاربرد برای انتقال اطلاعات تبدیل می‎کند.

    شناخت ۱۰ ویروس مخرب رایانه ای

    همزمان با افزایش بدافزارها، کرم‏های اینترنتی و تروجان‏ها، هکرها و سارقان اطلاعات همواره به دنبال راههایی به منظور سرقت اطلاعات و دسترسی به حسابهای بانکی و گاهی بوجود آوردن اختلالات الکترونیکی بوده ‏اند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi