جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

جایگاه اسلامی فلسطین

344

بازدید

  سرزمین فلسطین جایگاه مهمی در جهان اسلام و نزد مسلمانان جهان دارد و مسلمانان اهمیتی ویژه ای برای آن قائل هستند. دلیل این اهمیت را می توان در مسائل ذیل جستجو کرد:
۱ـ وجود مسجد الاقصی در این سرزمین، این مسجد که به عنوان نخستین قبله مسلمانان به شمار می آید، از نظر درجه اهمیت پس از مسجد الحرام و مسجد نبوی قرار دارد.
از ابو هریره نقل شده است که نبی اکرم ( ص ) فرمود: بار سفر بستن به قصد ادای نماز فقط به سه مسجد جایز است مسجد الحرام، مسجد من ( مسجد نبوی ) و مسجد الاقصی.
از دیگر احادیثی که در منزلت این مسجد از قول نبی اکرم نقل شده آن است که حضرتش فرمود: نماز در مسجد الحرام به اندازه صد هزار رکعت نماز و نماز در مسجد من ( مسجد نبوی ) به اندازه هزار رکعت نماز و ادای نماز در مسجد الاقصی به اندازه پانصد رکعت نماز در دیگر مساجد و اماکن ثواب دارد.
۲ـ در قرآن کریم از فلسطین به عنوان سرزمین مبارک یاد شده است.
باری تعالی در کتاب خود می فرماید: “سبحان الذی أسری بعبده لیلا من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی الذی بارکنا حوله”
در جای دیگر از قرآن کریم آمده است:” و نجیناه و لوطا إلی الأرض التی بارکنا فیها” ،
ابن کثیر در تفسیر این آیه می گوید که منظور از “الارض” سرزمین شام است.
از دیگر آیاتی که در این رابطه در قرآن مشاهده می شود باید به آیه ” و جعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهره” اشاره کرد.
ابن عباس در شرح این آیه منظور خداوند از ( القری التی بارکنا فیها ) را بیت المقدس می داند.
در قسمتی دیگر از آیات الهی، خداوند از زبان موسی می گوید:” یا قوم ادخلوا الارض المقدسه التی کتب الله لکم”
زجاج ابراز می دارد از آنرو که فلسطین محل ظهور پیامبران مختلف و از هر گونه شرک پاک و مطهر است با نام مقدس خوانده می شود.
کلبی نیز در این باره می گوید منظور از سرزمین مقدس دمشق، فلسطین و قسمت هایی از اردن می باشد، البته قتاده معتقد است که منظور از سرزمین مقدس سراسر شام می باشد.
مقصود از برکت در اینجا هم برکت مادی است و هم برکت معنوی چرا که این سرزمین از یک سو دارای انواع مختلف میوه و محصولات زیادی است و از سوی دیگر، به خاطر آنکه محل ظهور و محل سکونت پیامبران زیادی بوده است به عنوان سرزمینی مبارک شناخته می شود.
۳ـ فلسطین محل ظهور و سکونت پیامبران بزرگی همچون ابراهیم، اسحاق، یعقوب، یوسف، لوط، داود، سلیمان، صالح، زکریا، یحیی و عیسی ( ع ) کسانی که نام آن ها در کتاب مبین هدایت ( قرآن ) ذکر شده، بوده است.
در این سرزمین پیامبران دیگری از بنی اسرائیل ظهور کردند که نام آنها در قرآن ذکر نشده است. این پیامبران هر کدام پس از دیگری مسئولیت هدایت را به عهده داشتند. همچنین حضرت نبی اکرم در سخنان خود از حضرت یوشع به نام یکی از پیامبران این سرزمین یاد می کند.
مسلمانان هنگامی که به تلاوت آیات قرآن می پردازند احساس می کنند که پیوند عمیقی میان آنها و این سرزمین وجود دارد ؛ چرا که این سرزمین امروز به میدان پیکار میان حق و باطل تبدیل شده است و از آن رو که خود را میراث دار پیامبران گذشته و پرچم داران دین حق می دانند و این دین مقدس از آنان می خواهد که به تمامی چیزهایی که پیش از این بر پیامبران نازل شده است ایمان بیاورند.
خداوند در این باره می گوید: ” آمن الرسول بما أنزل من ربه و المومنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله لا نفرق بین أحد من رسله و قالوا سمعنا و أطعنا و غفرانک ربنا و إلیک المصیر”
۴ـ فلسطین محل اسرای نبی اکرم می باشد و محل عروج آن حضرت به ملکوت و بنا به روایت های اسلامی خداوند پیامبران پیش از نبی اکرم را احضار کرد و آنان نیز نماز را به امامت پیامبر گرامی اسلام برگزار کردند که این خود گواهی است روشن بر انتقال امامت و رهبری به حضرت رسول اکرم و امت ایشان. از سوی دیگر، مسجد الاقصی دروازه ای زمینی است که به سوی آسمان گشوده شده است.
۵ـ از دیدگاه مسلمانان، فرشتگان الهی بال های خود را بر فراز این سرزمین گسترانده اند. در حدیثی صحیح از زید بن ثابت آمده است که رسول گرامی اسلام فرموده است: ” یا طوبی للشام، یا طوبی للشام ” ( خوشا به حال اهل شام )
در این هنگام صحابه پرسیدند چراه ایشان در پاسخ به این سوال گفتند: “تلک ملائکه الله باسطه أجنحتها علی الشام” (ملائکه بال های خود را بر سرزمین شام گسترانیده اند.)
۶ـ فلسطین از دیدگاه مسلمانان سرزمین حشر در قیامت محسوب می شود. امام احمد روایت می کند که میمونه بنت سعد از نبی اکرم درباره بیت المقدس پرسید و ایشان در پاسخ گفتند: ” أرض المحشر و المنشر ” (سرزمین حشر و نشر است)
۷ـ فلسطین مرکز ثقل جهان اسلام است. از سلمه بن نفیل ذکر شده است که پیامبر می فرمود: “عقر دار الاسلام بالشام ”
عبدالله بن عمر می گوید که رسول اکرم در مورد این سرزمین فرمودند: “إنی رأیت عمود الکتاب انتزع من تحت وسادتی فنظرت فإذا نور ساطع عمد به إلی الشام ، إلا أن الایمان إذا وقعت الفتن بالشام.”
۸ـ هر کس که در آنجا سکونت دارد به سان کسی است که در راه خدا جهاد و مبارزه می کند از ابی الدرداء نقل شده است که پیامبر ( ص) فرموده اند: ” أهل الشام و أزواجهم و ذریاتهم و عبیدهم و إماؤهم إلی منتهی الجزیره مرابطون فی سبیل الله فمن احتل مدینه من المدائن فهو فی رباط و من احتل منها  ثغرا من الثغور فهو فی جهاد.”
در احادیث مختلف آمده است، آن طایفه ای که با نام حقیقت طلب و حقیقت جوی از آنها یاد می شود در منطقه شام و به ویژه بیت المقدس ساکن هستند. از ابی امامه نقل شده است که پیامبر فرمود: “لا تزال من امتی ظاهرین علی الحق لعدوهم قاهرین حتی یاتیهم أمرالله وهم کذلک ” ( عده ای از امت من هستند که در پی حق و حقیقتند و بر دشمنان خدا سخت گیر ….)
از آن حضرت پرسیدند ایشان در کجا زندگی می کنند؟ آن حضرت جواب داد در بیت المقدس و در اطراف و اکناف آن.
اینها مختصری بود از جایگاهی که این سرزمین مقدس در اسلام و در نزد مسلمین دارد ؛ به گونه ای که وجود آن جزیی از عقیده و باور مسلمانان است.
گفتنی است که این منطقه شاهد جنگ های سرنوشت سازی همچون اجنادین، فحل بیسان، یرموک، عین جالوت و حطین بوده است و از سوی دیگر، شمار زیادی از صحابه نبی اکرم ( ص )، تابعان و دانشمندان این سرزمین را محل سکونت خود ساخته اند و شماری از فرزندان این سرزمین بعدها به مناصب علمی و نظامی بالایی دست یافته اند. تمامی این مسائل باعث تعمیق بیشتر پیوند روحی و عقیدتی مسلمانان با این سرزمین مبارک شده است.
یکی از پیام هایی جنگ های مذکور که برخی برای حفظ فلسطین صورت گرفت، آن است که تمامی مسلمانان باید خود را در برابر مساله فلسطین مسئول بدانند و باید در این درگیری شرکت داشته باشند و هیچ کس نباید اجازه دهد که حتی وجبی از خاک این سرزمین به دست یغماگران بیافتد ؛ چرا که این سرزمین جزیی از عقیده و باور مسلمانان است.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که وظیفه شناسی مسلمانان در برابر این سرزمین مقدس و گام های عملی که می توانند در این راه بردارند، تضمینی است برای تحقق آرزوها و آرمان های مسلمانان در بازپس گیری سرزمین های اسلامی.
برادران گرامی، در پایان باید بگویم اگر خداوند این چنین منزلتی برای این کشور قائل شده است، آیا شایسته نیست که ما تمام تلاش و کوشش خود را صرف نگهداری و حفظش کنیم. آن هم در حالتی که چشم یهودیان جنایتکار به آن دوخته شده است و به منظور پاسخ گویی به زیاده خواهی های خود درصدد آن هستند که دیگر مناطق شام و جهان اسلام را نیز اشغال کنند.  
همه مسلمانان باید بدانند که حفظ سرزمین قدس و فلسطین در طول تاریخ معیار عزت جهان اسلام بوده است و تا آن هنگام که این منطقه در اختیار مسلمانان بوده است به عنوان سند عزت آنان و قدرت جهان اسلام به حساب می آمده است.
در نهایت از خداوند که تنها دادرس است می خواهم که ما را در انجام واجبات خود یاری رساند. حسبنا الله و نعم الوکیل
دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi