جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

بررسی سوء اعتیاد برای جامعه

593

بازدید

مقدمه
از جمله شاخص های پیشرفت و معیارهایی که برای ترقی و تعالی هر جامعه منظور
می شود میزان توجه و عنایت به امر « تحقیق و پژوهش» است ، در همین راستا ارزش و اهمیتی که دنیای امروز برای مسئله اخیر قائل شده ، تنها از بعد صوری و ظاهری نیست ، بلکه به دلیل تاثیری است که در تمامی شئون یک جامعه خواهد داشت . به عبارت دیگر از آن جا که مسائل یک اجتماع چون دانه های زنجیر با یکدیگر بستگی و ارتباط دارند ، لذا تحقیق در اصل زمینه رفع معضلات کلی جامعه را فراهم ساخته و موجبی برای دگرگونی های اساسی در ابعاد دیگر نیز خواهد بود . تحقیق در خصوص یک مسئله اجتماعی ، اگر چه محدود به شناخت ویژگی های مد نظر است . اما نتایج حاصل از آن می تواند در
برنامه ریزی های اقتصادی ، سیاسی ، تولیدی و غیره موثر واقع شود از طرفی در دنیای امروز که قضاوت در خصوص ساده ترین مسائل ، و اظهار نظر در مورد ابتدائی ترین امور می بایست بر روش های علمی و معیارهای منطقی استوار باشد قضاوت در خصوص امور اجتماعی ، نمی تواند مستند به بینش شخصی ، یا ارزیابی براساس مشابهت ، و نیز تجربیات فردی صورت گیرد .
بعنوان مثال وقتی سخن از علل گسترش اعتیاد در یک جامعه مطرح می شود بیان فقدان امکانات تفریحی ، محدودیت اشتغال ، کمبود ایمان وتعهد و …. بسیار ساده و از عهده هر کس که الفباء مسائل اجتماعی را بداند ، ساخته و ممکن است ، اما این که سهم هر یک از مشکلات ، در ایجاد پدیده اعتیاد و گسترش اجتماعی آن تا چه اندازه است ، برای مبارزه با آن از کجا و چگونه باید آغاز کرد ، این که تناسب اخلاقیات و معیارهای اجتماعی این جامعه ، با جوامعی که با بهره گیری از شیوه های خاص در زدودن آثار اعتیاد توفیق داشته اند ، چه میزان است و آیا این شیوه ها می تواند جوابگو باشد و . . . ده ها سوال دیگر ، مسائلی است که می بایست در رهگذر تحقیق مشخص نشود .
 

بیان مسئله:
برای شناسایی مساله سود مصرف مواد مخدر در جامعه علاوه بر شناسایی سایر ابعاد مساله به ۲ واقعیت بنیادین زیر باید توجه شود :
۱) ساختار ، عملکرد و کارکرد عناصر ، ارکان و مولفه های بنیادین جامعه
۲) ساختار ، عملکرد و کارکرد مدیریت جامعه
در توضیح دو واقعیت در هم تافته و بافته فوق الذکر ، بیان این نطقه نظر ضروری است که برای شناسایی مسئله و ارائه راهکارها برای حل مسئله ، محققان جامعه نگر علوم اجتماعی به دو بعد ساختاری جامعه باید توجه جدی نماید یکی از این دو بعد ، وضعیت ساختاری جامعه است که بستر و بنیان حرکت های جامعه را تشکیل می دهد . منظور از وضعیت ساختاری جامعه عبارت است از وضعیت تاریخی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، جمعیتی و شرایط اقلیمی ـ جغرافیایی و منطقه ای است و بعد دوم وضعیت ساختاری روابط و مناسبات اجتماعی ، نظام مدیریتی و نحوه اداره جامعه از خانواده گرفته تا مدیریت سیاسی است . مصرف مواد مخدر و دیگر مواد رونگردان در قرن حاضر از مهم ترین و دردناک ترین معضلات جامعه بشری محسوب می شود به طوریکه امروزه و در آغاز هزاره سوم در کنار بحران های چون تخریب محیط زیست ، رشد بی رویه جمعیت ، فروش انسان و مشروبات الکلی ، چهارمین بحران مواد مخدر و H.I.V ایدز است مواد مخدر به آن دسته از موادی گفته می شود که از طریق کشیدن و بلعیدن ، تنفس ، تزریق ، بالا کشیدن از راه بینی و جذب کردن وارد بدن می گردد ، با سرعت های گوناگون وارد گردش خون شده و در نهایت با ورود به مغز فرد در نحوه احساس ، تفکر ، دریافت و رفتار او تحت تاثیر قار می دهد . براساس آمار منتشر شده ۱۸۵ میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد مخدر و در کنار آن ۱۰ میلیون قاچاقچی مواد مخدر به کالا تولید ، توزیع و تبدیل آن مشغولند . این فرآیند موجب چرخش اقتصادی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال شده است از سوی دیگر عوامل این پدیده شوم سیستمی و گسترده عمل می کند یعنی هم تولید کننده و هم توزیع کننده و تبدیل کننده این مواد است و به خاطر تداوم سیستم اصلی ترین مخاطبان مواد مخدر جوانان است وابستگی به مواد یک اختلال مزمن و عود کننده است و سپس از مدتی تبدیل به یک نیاز جسمی و روانی می شود که رفتارهای اجتماعی و آسیب رسان ( خودتخریبی) به خود و جامعه تحمیل می کند ارتکاب به جرایمی چون دزدی ، فحشاء ، فروش مواد مخدر ، ابتلا به امراض ویروسی و ایدز از عواقب هشدار دهنده سوء مصرف مواد مخدر است . « نجات یک فرد معتاد نه تنها نجات زندگی بلکه نجات جامعه است».
 

اهمیت و ضرورت تحقیق
تاریخ نشان داده است که برخی از دوره ها مانند وقوع مصائب طبیعی ( زلزله ، سیل و . . .) یا هنگام بروز بحرانهای سیاسی و اقتصادی از قبیل جنگ ها ، انقلاب ها و . . . تعدادی افرادی که هنجارهای اجتماعی را می شکند و زیر پا می گذارند افزایش می یابد ، ممکن است در جامعه ای یا بخشی از آن جامعه بر دلائل نامشخص بیش از حد قابل قبول به نادیده انگاشتن قوانین و نظامات اجتماعی  بپردازند دچار انحراف و کجروی شوند بهرکدام از دلائل ذکر شده که باشد ، در نتیجه افزایش کجروی ها و انحرافات ، جامعه تعادل خویش را از دست می دهد ، نظم اجتماعی دستخوش آشوب و اختلال می گردد ، و در اثر فشار حاصل از این عدم تعادل زندگی اجتماعی برای اعضاء آن جامعه دشوار و غیرقابل تحمل می گردد ، باید خاطر نشان ساخت که « خداوند انسان ها را جانی و منحرف بالفطره نیافریده است » بنابراین در بسیاری از موارد علت یا علل بروز جرائم در بطن جامعه نهفته است و نه در مجرمین اگر اصول و مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه های مختلف را بپذیریم یعنی با در نظر گرفتن فرآیند اجتماعی شدن افراد باید گفت که معمولاً « جوامع با عملکرد ضعیف خویش در ایجاد امکانات مختلف مادی و معنوی به منظور ارتقاء رشد فکری ، فرهنگی ، اخلاقی افراد توانایی ها و تمایلات بالقوه آنان را در مسیر فعالیت های بزهکارانه به حرکت وامیدارد . البته با تکیه بر دلائل فوق نمی توان و نباید منحرفین اجتماعی را به بهانه به اصطلاح بیگناهی به حال خویش رها کرد و از آنان سلب مسئولیت کرد ، زیرا مجرم به هر دلیل و به هر شکل که به انحراف کشیده شده باشد تهدیدی جدی برای موجودیت خویش و جامعه ای که در آن زندگی می کند ، محسوب می گردد . حل این مشکل به دو طریق میسر است ، اول جدا کردن مجرمین از جامعه که البته بهترین راه حل نیست ، این عمل همانند درمان است در پزشکی  همه می دانند که به دلائل متعدد پیشگیری از درمان بهتر است . اما طبیعی است که بیماران موجود را که حاصل عدم پیشگیری های قبلی است باید درمان کرد ، در غیر این صورت هم خود آن ها و مهم تر از آن دیگران در معرض خطر خواهند بود با این حساب راه حل دوم ، دریافت علل و یافتن ریشه ها و جستجوی مسائل و مشکلاتی است که افراد را بزهکار و منحرف باز می آورد . بعد از یافتن علل کجروی و بزهکاری قدم دیگر اهتمام در رفع و برطرف کردن تمامی عناصری است که بیمارهای اجتماعی را سب می شود . ” تحقیق حاضر صرفاً به همین منظور انجام گرفته است . ناگفته پیداست راه حل دوم گرچه مشکل تر است و به دقت ، انرژی ، منابع مادی و نیروی انسانی متخصص نیازمند است ، اما راه حلی است اساسی که اگر بمرحله عمل درآید یعنی با انجام پژوهش ها و تحقیقات می تواند بسیاری از عوامل فردی و اجتماعی جرائم و بزهکاریها را شناسایی کرده و در نتیجه این شناخت و علل پدید آورنده آن به طریق اصولی مبارزه شود لازم به ذکر است که هیچگونه تغییری در جامعه نمی تواند قرین به موفقیت باشد مگر با داشتن آگاهی از چگونگی وضعیت جامعه استوار شده باشد ، لذا مسائل تحقیق بعنوان یک مشکل اجتماعی در حوزه مورد مطالعه از چنان اهمیتی برخوردار است که جهت شناخت علل و عوامل آن ، انرژی ، هزینه ، وقت و نیروی انسانی صرف شده را تحت الشعاع قرار می دهد .
فرضیات تحقیق:
۱٫ به نظر می رسد بین سن و گرایش به اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد.
۲٫ به نظر می رسد بین درآمد و گرایش به اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد.
۳٫ به نظر می رسد بین شغل و گرایش به اعتیاد رابطه معنا داری وجود دارد.
۴٫ به نظر می رسد بین جنسیت و گرایش به اعتیاد رابطه معنا داری وجود دارد.
۵٫ به نظر می رسد بین وضعیت تاهل و گرایش به اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد.
۶٫ به نظر می رسد بین تحصیلات و گرایش به اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد.
متغیر وابسته : اعتیاد
متغیر مستقل: سن ، درآمد ، شغل ، جنسیت ، وضعیت تاهل ، تحصیلات
هدف کلی: بررسی علل اعتیاد جوانان شهر کرمان
اهداف جزئی:
۱٫ بررسی رابطه بین سن و گرایش به اعتیاد
۲٫ بررسی رابطه بین درآمد و گرایش به اعتیاد
۳٫ بررسی رابطه بین شغل و گرایش به اعتیاد
۴٫ بررسی رابطه بین وضعیت تاهل و گرایش به اعتیاد
۵٫ بررسی رابطه بین تحصیلات و گرایش به اعتیاد
۶٫ بررسی رابطه بین جنسیت و گرایش به اعتیاد
بالا بودن میزان انحرافات در هر جامعه ای مشکلات فراوانی برای شهروندان و برنامه ریزان اجتماعی و اجرائی ایجاد خواهد کرد از یک طرف نیروی انسانی و مادی زیادی باید صرف مهار کردن عوامل بزهکاری کرد . از سوی دیگر روند اصلاحات در جو آلوده به بزهکاری و تنش و اضطراب حاصل از آن با کندی صورت می گیرد . بنابراین غرض اصلی از انجام این تحقیق بررسی علل اعتیاد جوانان شهر کرمان می باشد طبیعی است که این شناخت بعنوان یک وسیله موثر در برنامه ریزی های اجتماعی ، اقتصادی کاربرد عملی نیز خواهد داشت .
تعاریف عملی و نظری:
سن :
۱٫ تعریف نظری: به سنی گفته می شود که فرد از زمان تولد تا حالا پشت سر گذاشته است.
۲٫ تعریف عملی : در این تحقیق به ۴ دسته تقسیم شده است ۱۹-۱۵ ، ۲۴-۲۰ ، ۲۹-۲۵ ، ۳۴-۳۰ .
درآمد:
۱٫ تعریف نظری: میزان درآمدی که هر فرد در طول یک ماه به طور متوسط به دست
می آورد.
۲٫ تعریف عملی: در این تحقیق به ۴ دسته تقسیم شده است ۰۰۰/۱۰۰ – 000/50 ، ۰۰۰/۱۵۰ -۵۰۰/۱۰۰ ، ۰۰۰/۲۰۰-۵۰۰/۱۵۰ ، ۰۰۰/۳۰۰-۵۰۰/۲۰۰
وضعیت تاهل:
۱٫ تعریف نظری: بررسی فرد و متاهل و یا مجرد باشد
۲٫ تعریف عملی: در این تحقیق به ۴ دسته تقسیم شده است مجرد ، متاهل ، مطلقه ، متارکه
شغل:
۱٫ تعریف نظری: حرفه ای که فرد از طریق آن امرار معاش می کند در اصطلاح اجتماعی معنی کسب و کار
۲٫ تعریف عملی: در این تحقیق به ۲ دسته تقسیم شده است شاغل ، بیکار
تحصیلات:
۱٫ تعریف نظری: میزان سواد معلومات هر فرد در مراحل مختلف آموزشی
۲٫ تعریف عملی: در این تحقیق به ۶ دسته تقسیم شده است بی سواد ، ابتدایی ، راهنمایی ، متوسطه ، دیپلم و فوق دیپلم ، لیسانس و فوق لیسانس بالاتر
جنسیت :
۱٫ تعریف نظری: یعنی مرد یا زن می باشد
۲٫ تعریف عملی: منظور مذکر یا مونث می باشد.
 
 
 
 
 
 
ایدز با هروئین به ایران می آید :
ایدز با نرخ هشدار دهنده ای در منطقه آسیای میانه و اروپای شرقی در حال گسترش است این آخرین و جدیدترین هشدار سازمان جهانی بهداشت است تازه ترین آمارهایی که در کنفرانس بین المللی ایدز در برزیل منتشر شده است ، نشان می دهد سرعت شیوع این بیماری با هروئینی که در افغانستان تولید و به دیگر کشورهای منطقه صادر می شود ، رابطه ای مستقیم دارد . براساس آمار منتشر ایران ، تاجیسکتان ، ازبکستان ، بلاروس، اوکراین از کشورهای هستند که در آینده با همه گیری بیماری ایدز روبه رو خواهند شد در حالی که تا چند سال پیش شمار مبتلایان به ویروس ایدز در این کشورها به نسبت بقیه ، کمتر بود . پروفسور بیرر ، از دانشگاه جانزها پلکینز در این کنفرانس تاکید کرد « شیوع بیماری ایدز همان مسیر قاچاق مواد مخدر در منطقه را دنبال می کند» او گفت : « مهمترین موضوع ، افزایش قابل توجه کشت خشخاش در افغانسان و همین طور این مسئله است که مقدار بسیار زیادی هروئین از این کشور به کشورهای دیگر قاچاق می شود. » هروئینی که از افغانستان به طور قاچاق خارج می شود از طریق آسیای ماینه و سپس از مسیر جمهوری های شوروی سابق به اروپای شرقی سرازیر می شود . آمارها همچنین از شروع ایدز بین مردان جوان این کشورها به دلیل روش های ناسالم تزریق مواد مخدر خبر می دهند ، چرا که تزریق مواد مخدر با استفاده از سوزن های آلوده به ویروس اچ . آی . وی ، مهم ترین عامل در ابتلا مردان جوان به بیماری ایدز به شمار می رود . آخرین تحقیقات سازمان ملل نیز نشان دهنده استعمال مواد مخدر به صورت تزریقی در ۱۳۶ کشور جهان است که از این تعداد موارد مبتلا به ایدز در ۱۴ کشور ، از طریق تزریق مواد مخدر
( هروئین)  در رگ گزارش شده ، که ایران نیز جزء این ۱۴ کشور است در هر حال ، بسیاری از متخصصان بیماری های عفونی معتقدند که شیوع ایدز از طریق استعمال مواد مخدر تزریقی ، فقط به جمعیت استعمال کننده مواد مخدر تزریقی محدود نمی شود . پروفسور بیرر در این باره گفت : « از آن جا که مصرف کنندگان هروئین ( از طریق تزریق) بیشتر مردان جوان هستند و از طرق دیگر فعالیت جنسی این گروه زیاد است ظرف چند سال آن ها می توانند جمعیت زیادی را آلوده به ویروس ایدز کنند . در حالی که آمار معتادان ایران در گزارش های مراکز مختلف ، با رقم های متفاوتی بیان می شود ، انتقال ویروس ایدز از طریق تزریق های مشترک در معتادان تزریقی ، با احتمال ۶۵ درصد به عنوان اصلی ترین علت انتشار این بیماری در کشور شناخته شده است . جانشین رئیس ستاده مبارزه بات مواد مخدر چندی پیش گفت : براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار نفر مصرف کننده معتاد به هروئین در کشور وجود دارد و ۱۴۵ هزار نفر نیز معناد تزریقی هستند که ۶۰ درصد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور را تشکیل می دهند » علی هاشمی همچنین آمار رسمی معتادان کشور را ۴ میلیون نفر اعلام کرد در حالی که آمارهای نیروی انتظامی حکایت از وجود ۲ میلیون معتاد در ایران دارد مرکز جرائم و مواد مخدر سازمان ملل نیز در جدیدترین آمارهای خود ، از وجود ۳ میلیون تعداد به مواد مخدر در ایران خبر می دهد با تمام اختلاف نظرهای موجود کارشناسان هشدار می دهند میانگین سن آغاز استعمال مواد مخدر در برخی کشورها از جمله ایران رو به کاهش است و اجرای برنامه های در مورد آگاهی از خطرات مصرف سرنگ های آلوده و مشترک و تلاش در جهت ترک اعتیاد به عنوان تنها راه مبارزه با شیوع بیماری ایدز مطرح می شود.
نکاتی در مورد اعتیاد:
اعتیاد به مواد مخدر چیست؟
اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مغزی پیچیده است که دارای نشانه های خاصی همچون درخواست بی اختیار و میل غیرقابل کنترل به استفاده از مواد مخدر ، علی رغم نتایج منفی آن می باشد . در این هنگام میل به استفاده از مواد به صورت یک رفتار بی اختیار در می آید که نتیجه مصرف طولانی مدت مواد و تاثیرات ناشی از آن بر عملکرد مغز و رفتار شخص است . در بسیاری از افراد مصرف مواد مخدر به صورت یک بیماری مزمن در می آید که احتمال برگشت مجدد شخص به مصرف مواد حتی پس از مدت زمان طولانی پس از قطع مصرف بسیاری قوی خواهد بود.
افراد با چه سرعتی به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند؟
این سوال را به آسانی نمی توان پاسخ گفت . اینکه شما چگونه و با چه سرعتی به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنید به عوامل زیادی از قبیل ژن شما ( که از والدینتان به شما ارث می رسد) و وضعیت بیولوژیک بدن شما بستگی دارد مصرف کلیه مواد مخدر اثرات مضر و مخاطره انگیزی بر زندگی فرد دارد که از پیامدهای مصرف آن مواد است علاوه بر این از لحاظ حساسیت فرد و آسیب پذیری او نسبت به مواد مخدر تفاوتهای بسیاری وجود دارد ممکن است فردی از یک ماه مخدر برای یک یا چند مرتبه استفاده نماید هیچگونه تاثیر بدی در او بوجود نیاید ولی شخص دیگری که ممکن است حساسیت و آسیب پذیری بیشتری داشته باشد و با اولین مصرف دچار عوارض مصرف بیش از حد مواد ( overdose) شود بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که از قبل پیش بینی کنیم که یک نفر چگونه به مواد مخدر عکس العمل نشان می دهد .
چگونه می توان متوجه شد که یک فرد به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده است ؟
هر گاه شخصی علی رغم آگاهی از عواقب منفی که بر اثر استفاده از مواد مخدر در انتظار او خواهد بود مانند : از دست دادن شغل ، بدهکاری ، مشکلات روحی و جسمی و بروز مشکلات خانوادگی مجدداً از مواد مخدر استفاده نماید چنین نتیجه گیری می شود که او به مواد مخدر معتاد شده است اما تاکنون ابزار یا لوازم خاصی در جهت بررسی و تشخیص این وضعیت به وجود نیامده است . متخصصین بهداشت و سلامت به منظور تشخیص این مسئله در مراجعینشان با طرح سوالاتی به این مشکل پی می برند:
ـ آیا تاکنون در ماشینی سوار شده اید که راننده آن از مواد مخدر استفاده کرده باشد؟
ـ آیا تاکنون به منظور ایجاد آرامش یا سرحال شدن و یا ایجاد احساس بهتر نسبت به خود از مواد مخدر استفاده کرده اید ؟
ـ آیا تاکنون پس از مصرف مواد مخدر به حالتی دچار شده اید که کارهایی را که انجام داده اید فراموش کنید ؟
ـ آیا تاکنون دوستان یا خانواده تان از شما خواسته اند تا مصرف مواد مخدر را کنار بگذارید؟
ـ آیا تاکنون بر اثر استفاده از مواد مخدر به مشکل برخوردار کرده اید؟
علائم یا نشانه های جسمی مصرف مواد مخدر چیست؟
نشانه های جسمی سوء مصرف مواد یا اعتیاد به آن بسته به نوع موادی که مورد مصرف قرار گرفته است و فرد مصرف کننده آن ، متفاوت می باشد علاوه بر این اعتیاد به هر نوع ماده مخدر تاثیرات فیزیکی کوتاه مدت و بلند مدت مخصوص به خود را دارا است به طور مثال فردی که از ماری جوانا استفاده کرده باشد ممکن است به علائمی از قبیل سرفه های مزمن یا ایجاد حالت آسم دچار شود مواد محرکی همچون کوکائین موجب بالا بردن ضربان قلب و فشار خون می شود در حالی که موادی مانند هروئین موجب پائین آمدن ضربان قلب و میزان تنفس فرد خواهند شد.
آیا درمان مناسب و موثری جهت درمان اعتیاد وجود دارد؟
اعتیاد به مواد مخدر می تواند عملاً از طریق رفتار درمانی به طور چشمگیری معالجه شود همچنین در رابطه با اعتیاد به مواد خاصی که همچون نیکوتین با دارو درمانی می توان آن را معالجه نمود.
روشهای درمانی برای هر فرد بسته به نوع اعتیاد و وضعیت شخصی او متفاوت است . در بسیاری از موارد روشهای چندگانه ای برای درمان اعتیاد لازم است تا به موفقیت برسیم . تحقیقات سه عامل اساسی را که پیش زمینه یک درمان موفق می باشد ، مشخص نموده است .
آیا اعتیاد به مواد مخدر یک رفتار ارادی است ؟
در ابتدا فرد ممکن است مصرف مواد را به صورت ارادی انتخاب نماید اما با گذشت زمان مصرف مداوم مواد شخص را مجبور می سازد تا از مصرف کننده اختیاری به یک مصرف کننده اجباری تبدیل شود . حال علت این امر چیست ؟ مصرف مداوم مواد اعتیاد آور فرد را به طور شگفت آوری دچار تغییر می نماید به صورتی که موجب خواهد شد او به یک مصرف غیرارادی و غیرقابل کنترل تبدیل شود.
آیا اعتیاد به مواد مخدر یک ضعف شخصی است ؟
اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مغزی است . هر نوع ماده مخدر مکانیسم خاص خود را در تغییر عملکرد مغز دارا می باشد . اما صرف نظر از نوع ماده ای که شخص به آن معتاد شده ، بسیاری از تاثیرات ایجاد شده در مغز انسان یکسان است . این تاثیرات شامل ایجاد تغییرات ملکولی در سلولهای سازنده مغز و تغییر در حالات روحی و رفتاری و ایجاد تغییر در حافظه و نحوه تفکر و گاهی اوقات ایجاد تغییر در مهارتهای حرکتی مانند راه رفتن و صحبت کردن می شود . یک ماده مخدر می تواند به عنوان قوی ترین عامل ترغیب کننده یک شخص برای ادامه زندگی تلقی شود . شخص معتاد هر کاری را برای به دست آوردن مواد انجام می دهد و این گونه رفتار به سبب تغییراتی است که مواد مخدر در عملکرد مغز و اعمال اجتماعی فرد ایجاد می نماید .
آیا در درمان اعتیاد شخص بایستی واقعاً تمایل به ترک مواد داشته باشد؟
دو عامل اصلی که موجب می شوند شخص به ترک اعتیادش تمایل پیدا کند این است که یا دادگاه چنین حکمی برای او صادر کرده است یا یکی از نزدیکانش او را ترغیب کرده است تا به دنبال درمان برود . بسیاری از مطالعات علمی نشان داده است در هنگامی که شخص بر اثر فشار زیاد ، صرف نظر از عاملی که او را به سمت درمان سوق می دهد ، سعی بر غلبه بر اعتیادش نماید و در برنامه های درمانی شرکت نماید در این هنگام است که شخص می تواند از برنامه های درمانی بهره کافی را ببرد .
آیا در روشهای درمانی اعتیاد ، مشکل با یک بار مراجعه حل شدنی است ؟
مانند اکثر بیماریها ، اعتیاد به مواد مخدر نیز مانند یک بیماری مزمن است . برخی از افراد می توانند مواد مخدر را به سادگی کنار بگذارند یا پس از دریافت یک دوره برنامه توان بخشی مواد مخدر را ترک کنند اما بسیاری از افرادی که مبتلا به سوء مصرف موادهستند احتیاج به درمانهای طولانی مدت و گاهی برنامه های درمانی مکرر دارند.
آیا روشهای درمانی خاصی وجود داردکه انواع مختلف سوء مصرف موادرا درمان نماید؟
یک روش درمانی خاص که بتواند به یکباره اعتیاد را درمان نماید وجود ندارد اشخاص مختلف مشکلات خاص فردی را در مصرف مواد دارند و به طریق متفاوتی نیز به روشهای درمانی یکسان پاسخ خواهند داد ، حتی هنگامی که به یک نوع ماده مشابه اعتیاد داشته باشند در نتیجه افراد معتاد به یک سری درمان های خاص نیاز دارند که با احتیاجات فردی آنها سازگاری داشته باشد.
 

راههای پیشگیری از اعتیاد :
سیگار
سیگار( دخانیات) به سلامت شما صدمه می زند . دود کردن سیگار یکی از مهمترین عوامل سرطان ریه است . به علاوه باعث سرطان دهان ، حلق مثانه ، لوزالمعده و کلیه می شود . توتونهای جویدنی نیز می تواند باعث سرطان دهان، از بین رفتن دندانها و مشکلات دیگر شود.
سیگار ( دخانیات) بر روی رشد بدن هم تاثیر می گذارند به طور کل دود سیگار برای بدن مضر است خصوصاً برای نوجوانان زیرا بدنشان در حال رشد و تغییر است دویست نوع سم در دود سیگار وجود دارد که بر رشد عادی بدن تاثیر می گذارد و می تواند باعث بیماریهای چون : برنشیست مزمن بیماری های قلبی و بی نظمی در ضربان قلب شود.
سیگار ( دخانیات) اعتیاد آور است . سیگار محتوی نیکوتین است که ماده اعتیادآور بسیار قوی می باشد . سه چهارم جوانانی که به طور روزانه سیگار می کشند ، ترک کردن آن برایشان بسیار مشکل است .
سیگار می تواند شما را بکشد . سیگار دود کردن یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان است . بیش از ۴۰۰ هزار آمریکائی سالیانه در اثر سیگار کشیدن فوت کرده اند و بیشتر آنها سیگار کشیدن را قبل از سن ۱۸ سالگی شروع کرده بودند.
قبل از اینکه خطر کنید . . .
قانون را بدانید . تمامی تولیدات دخانیات برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع و غیرقانونی است .
آگاه باشید. اعتیاد به سیگار شدید بوده و ترک آن بسیار سخت است بیش از ۹۰ درصد از نوجوانانی که روزانه سیگار می کشیند وقتی که شروع به ترک می کنند حداقل نشانه های بهبودی را نشان می دهند.
مراقب سن خود باشید . سموم سیگار می تواند بر روی ظاهر شما تاثیر بگذارد سیگار کشیدن می تواند باعث خشکی پوست شده و بر روی آن چین و چروک ایجاد کند . بعضی تحقیقات حتی رابطه سیگار کشیدن را با سفیدی زود رس موها و از دست دادن موی سر ثابت کرده اند.
هوشیار باشید. این می تواند سبب شود که شما در موقع ورزش کردن دچار مشکل شوید سیگار کشیدن باعث به شماره افتادن نفس شما و خستگی زودرس شده و جویدن توتون باعث خشکی شدید حلق و گلو می شود.
به دیگران فکر کنید. دود سیگار سلامت دوستان و خانواده شما را به خطر می اندازد تقریباً سه هزار نفر از غیر سیگاریها در اثر استشمام بوی سیگار از بیماریهای مثل سرطان ریه سالیانه می میرند.
حقایق را بدانید. هر روز بیش از سه هزار نفر زیر ۱۸ سال معتاد به کشیدن سیگار می شوند که این یعنی بیش از یک میلیون نوجوان در هر سال و تقریبا یک سوم آنها در اثر بیماریهای مربوط به سیگار کشیدن می میرند.
به اطرافیان نگاه کنید . حتی اگر تعداد زیادی از نوجوانان سیگار می کشند در عوض تعداد زیادتری سیگار نمی کشیند بر طبق تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰ درصد از نوجوانان سیگار می کشند در حقیقت ۶۴ درصد از نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۷ سال هرگز لب به سیگار نمی زنند.
چطور بفهمیم . . .
چطور شما می توانید متوجه شوید دوستتان سیگار می کشد؟
گاهی اوقات تشخیص آن بسیار سخت است اما علائمی وجود دارد که به شما کمک می کند اگر دوست شما یک یا تعداد بیشتری از این علائم را داشت می توانید بگوئید که معتاد به دود کردن سیگار است:
عطسه ، سرفه ، تنفس بد ، لباسها و موهای بدبود ( بوی دود سیگار) دندانها و ناخنهای زرد و کثیف ، سرما خوردگی مکرر ، کاهش حس بویایی و چشایی ، مشکل داشتن در هنگام ورزش کردن و فعالیت کردن ، خون دماغ شدن ( استفاده از توتونهای جویدنی) ، زخمهای مکرر ناحیه لب و دهان ( توتونهای جویدنی)
شما چه کاری می توانید برای کسی که سیگار می کشد انجام دهید؟
دوستی واقعی باشید دوسستان را برای ترک کردن ، تشویق کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر مراجع پزشکی مربوطه را به او معرفی کنید.
سوال و جواب
سئوال. آیا سیگار کشیدن به شما آرامش می دهد؟
جواب. نه . سیگار کشیدن می تواند عمدتاً باعث افزایش نگرانیها و استرس ها شود.
سئوال. آیا سیگارهای نکشیدنی ( جویدنی) سالم تر از سیگارهای دودکردنی هستند؟
جواب. نه . سیگارهای نکشیدنی (جویدنی) می تواننمد باعث سرطان دهان ، گونه ، حلق ، معده شوند مصرف کنندگان این نوع دخانیات ۵۰ مرتبه بیش از دیگران به سرطان منطقه دهان مبتلا می شوند کسانی که این مواد را مصرف می کنند دارای دندانهایی خراب ، نفس بدبو و زخمهای در دهان و لب ها هستند.
قبل از هر چیز به خانواده خود فکر کنید :
آیا تا به حال قبل از اینکه دست به مصرف سیگار و مواد مخدر بزنید به خانواده خود فکر کرده اید ؟ آیا به این فکر کرده اید که اعتیاد شما چه تاثیری بر آنها می گذارد ؟ اگر تا به حال به این موضوعات فکر نکرده اید کمی به آنها فکر کنید و بعد دست به این کار بزنید.
هروئین
تصور نکنید که شما ایمن هستید :
هروئین به شکلهای گوناگون وجود دارد ، هروئین خالص پودر سفید رتگی با مزه ای تند و تلخ است ، هروئین البته می تواند رنگهای متغیری داشته باشد از سفید تا قهوه ای تیره و این مسئله به مقدار ناخالصیهای موجود در آن بستگی دارد نوعی دیگر از هروئین قیر سیاه نامیده می شود ، در دسترس بوده و کشنده است . چون چسبناک است و شبیه قیر می ماند به آن قیر سیاه گفته می شود روشهای مصرف هروئین گوناگونی است ، تزریقی : داخل وریدی ، داخل ماهیچه ای یا زیرپوستی ، می تواند به بینی کشیده شود ( استنشاق شود) دود شود یا ممکن است به صورت کپسول خورده شود مصرف کنندگان نامهای مختلفی برای هروئین دارند بیشتر به آن هورس (HORSE اسب) یا اسمک (SMACK بو)
می گویند.
هروئین به گروه مواد افیونی ( NARCOTICS) تعلق دارد ، که هیجان ، اضطراب و خشونت تولید می کند بعضی دیگر از اثرات آن خواب آلودگی ، ناتوانی در تمرکز ،
بی حسی ، کم شدن فعالیت های بدنی ، انقباض دائمی مردمک چشم، انقباض دائمی رگهای زیر پوستی، سرخ شدن صورت و گردن، یبوست، حالت تهوع و استفراغ می باشد. هروئین یکی از پر مصرف ترین مواد مخدر است و فقط یک دوز (dose) از آن می تواند باعث اعتیاد شود . این ماده می تواند سلامت جسمی و روحی را از بین ببرد و تمایل برای مصرف دوز بعدی بسیار قوی است .
مشکلات جسمی که بر اثر مصرف هروئین به وجود می آید چه هستند؟
ـ بی خوابی ، رخوت ، کم اشتهایی یا بی اشتهایی ، تنفس نامنظم و یبوست و از دست دادن توان جنسی .
ـ استفراغ و احساس بی حالی و سستی
ـ شخص بیشتر و بیشتر به هروئین وابسته می شود و بیشتر و بیشتر می طلبد و قیمت آن هم روز به روز افزایش می یابد. فرد هروئینی شغل خود را از دست می دهد و تمام پول را برای خرید هروئین صرف می کند، خانواده و فامیل او را ترد می کنند و او سلامتی خود را از دست می دهد .
مشکلات روحی و روانی که بر اثر هروئین به وجود می آید چه هستند؟
ـ به خاطر از بین رفتن زندگی و آینده ، فرد دچار مشکلات روحی و روانی شدید می شود.
ـ بروز رفتارهای خشونت آمیز، بی نظمی یا بروز رفتارهای پانوئیدی .
ـ در بسیاری از مصرف کنندگان چون مخفیانه مواد مصرف می کنند نگرانیهای بسیار بوجود می آید . آنها ممکن است فراموش کنند چه کارهایی باید انجام دهند. هیچکدام از ارزشهای اخلاقی برای آنها ارزشی ندارد . مصرف کنندگان می توانند هزاران دلار خود را هر هفته صرف خرید هروئین بکنند و هر کار دیگری برای بدست آوردن پول انجام دهند. بسیاری از آنها به انجام جرمهای مختلف، پستی، رذالت و یا خرید و فروش مواد مخدر دست می زنند. برای بسیاری از معتادان به هروئین ترک کردن بسیار سخت است. فقط از هر ده نفر یک نفر موفق به ترک کردن می شود.
والدین چه عکس العملی نسبت به از دست دادن فرزندشان نشان می دهند؟
هیچکدام از ما در برابر تهدید مواد مخدر ایمن نیستیم، مواد مخدر زندگیها را نابود می کند .
( خانواده هنوز گیج هستند، نمی توانند بفهمند چرا پسرشان مرده. او دوز ( مصرف بیش از اندازه) یعنی چه؟ چرا؟ من اصلاً نمی دانستم که او معتاد به هروئین است. من مطمئن نیستم چه کار می توانستیم برایش انجام دهیم.) اینها صبحتهای یک مادر رنج کشیده در حال گریه است.
باید صادقانه بگویم که در درمان اعتیاد به هروئین نتایج خوبی تا به حال به دست نیامده .
فقط این را باید بدانید که وقت زیادی برای یاد گرفتن چگونگی فرار از این بلال خانمانسوز ندارید، خطر در کمین شماست.
هر روز تاخیر مانند بازی رولت روسی است، اگر ما فقط بدانیم که چه باید بکنیم و اصلاً چه باید بدانیم می توانیم جلوی خطرات بعدی را بگیریم .
حافظه پسرم خراب شده ، دیگه نمی تونم باهاش ارتباط برقرار کنم. هیچ ماده مخدری به این قدرت ندیده بودم. فکر می کنم هنوز دارم کابوس می بینم ، خدا کنه این آخرین کابوس زندگیم باشه.
برای بسیاری از خانواده ها دیگر آینده ای وجود ندارد آنها در این جنگ باخته اند زیرا فرزندشان اسیر شده. به هر دلیلی که فکر کنید، بچه ها باید درباره این خطر بیشتر آگاهی پیدا کنند قبل از اینکه تعداد بیشتری از آنها در اثر اعتیاد و اوردوز (Overdose) بمیرند باید آنها را مطلع کرد.
نتیجتاً، من نمی توانم وانمود کنم که جواب را می دانم ، اما من می دانم که خطرات بسیاری در سر راه مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. و خطرات بیشتری در جامعه هست، فرزند ارشد من حالا بزرگ شده و من می دانم که باید اطلاعات بیشتری در مورد مواد مخدر کسب کنم. و هر چه بیشتر بدانم و بدانم، هر چقدر هم بدانم با زهم کم است . من هر شب دعا می کنم که بتوانم فرزندم را آگاه کنم و اینکه او هیچ وقت گرفتار این بلا نشود.
ـ نوجوانی در اثر مصرف بیش از اندازه (Overdose) هروئین در گذشت.
شارلوت، اهل نیویورک ، ۱۹ ساله که نوازنده چیره دست ترومبون بود در اثر مصرف زیاد هروئین مرد، جنازه او در حالی که هنوز سرنگی در دستش بود پیدا شد.
( روزنامه سالزبوری پست ۱۹ اکتبر ۲۰۰۰)
ـ پسر رماننویس مشهور در اثر مصرف بیش از اندازه مواد درگذشت .
سان فرانسیسکو، نه پول و نه عشق هیچکدام نتوانستند زندگی نیکلاس ترینا فرزند رمان نویس مشهور دانیال استیل را نجات دهند. او فقط ۱۹ سال داشت، در حالی که جنازه او در حالی که در اثر مصرف بیش از حد هروئین مرده بود پیدا شد.
( روزنامه فرانسیسکو اگزامانیر، ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۷)
ـ در حوه دالاس هروئین موج می زند و مرگهای زیادی به همین علت روی داده است.
حومه شهر دالاس ، منطقه ای مساعد با ۱۸۸۰۰۰ نفر جمعیت در شمال ایالت دالاس است و فقط در طول ۱۲ ماه ۱۱ نوجوان در اثر مصرف بیش از اندازه (Overdose) هروئین
مرده اند.
( مورینگ نیوز – 5 اکتبر ۲۰۰۰)
در هر  لحظه از زندگی شما ، در قدم به قدم آن مواد مخدر در کمین است. اصلاً  فکر نکنید که شما ایمن هستید.
حقایقی درباره هروئین :
دسته بندی : مواد افیونی
شکل : سفید یا به صورت کریستالهای خرد شده یا پودر یا مایع .
طریقه مصرف : تزریق به داخل ورید ـ تزریق زیر پوست ـ به بینی کشیدن ـ دود کردن ، به صورت کپسول قورت دادن.
وسایل مصرف : کاغذ لوله شده ـ قاشق و چراغ خوراک پزی ـ پنبه ـ شریان بند ـ سرنگ ـ کاغذ سلفون ـ فویل ـ کبریت ـ قطره چکان ـ بطری ـ بادکنک .
حال مصرف کنندگان بعد از مصرف : تهوع ، نداشتن درد، احساس گرما، به رویا رفتن ، شنگول شدن.
ظاهر مصرف کنندگان : پوست خشک و شکاف بر روی دست ورید، سوخته شدن انگشتان ، سوخ شدن و تورم گردن، صورت و سینه ، منقبض شدن مردمک چشم ، آبریزش چشم، کرختی ، افتادگی پلک چشم.
اثرات بعدی مصرف : افسردگی ، ناتوانی در خوابیدن ، تمایل به مصرف بیشتر ، نگرانی
ترکیب با سایر مواد : با کوکائین ( دینامیت ) – با آمفتامیتن ( بمب) – با ماری جوانا ( بمب اتمی ) .
 

تاثیرات بر بدن :
تاثیرات کوتاه مدت : اسهال ، انقباض عضلات ، عفونت ، کاهش ضربان قلب و تنفس ، افزایش درجه حرارت بدن ، فشار خون ، بی خوابی ،
تاثیرات بلند مدت : کوما، فساد عضلات ، عفونت مزمن، اعتیاد جسمی و روحی، تنفس غیر عادی ، ضربان نامنظم قلب، مشکلات معده ، یبوست ، زبان به مغز .
تاثیر بر روی نوزادان ( در شکم ) : تحریک پذیری بالا ، لرزش، مشکلات عصبی، سفتی دست و پا، دیر متولدت شدن نوزاد.
قیمت : پودر ، هر اونس ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار .
توجه : قیمت بستگی به میزان خلوص، کیفیت ، اینکه از کجا آمده و مارک آن دارد.
ماری جوانا :
یکی از پر مصرف ترین مواد مخدر در آمریکا ماری جوانا می باشد. و در حقیقت اولین مادهع مخدری است که نوجوانان برای مصرف به سمت آن می روند . البته منظور ما این نیست که بخش عمده ای از نوجوانان ماری جوانا مصرف می کنند. در حقیقت، بر طبق ارزیابی های سال ۱۹۹۴ میلادی در مراکز پیش دانشگاهی در حدود ۷/۳۰ درصد گاهی مواقع ماری جوانا مصرف می کنند و ۳/۶۹ درصد اصلاً تا به حال ماری جوانا مصرف نکرده اند. بیشتر مصرف کنندگان ماری جوانا به سمت مصرف سایر مواد مخدر نمی روند.

ماری جوانا تاثیرات مضری بر جسم و روان شخص می گذارد. استفاده از ماری جوانا ممکن است حافظه کوتاه مدت را خراب کرده یا توانایی آن را کاهش دهد. درک مطلب و قوه تشخیص زمان را کاهش داده و توانایی انجام کارهایی را که نیاز به تمرکز و هماهنگی تمامی اعضاء بدن را دارند مثل رانندگی ، از انسان بگیرند .
تاثیرات کوتاه مدت مصرف ماری جوانا چه هستند ؟
–    خواب آلودگی و افزایش گرسنگی
–    ناتوانی در تشخیص زمان، خراب شدن یا کاهش حافظه کوتاه مدت.
–    کاهش توانایی انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و هماهنگی اعضاء بدن دارند مثل رانندگی .
–    افزایش ضربان قلب
–    ترشح بی موقع اسید معده در نتیجه زخم معده
–    خون ریزی چشم ها
–    کاهش توانایی های اجتماعی
–    احتمال پارانویا و یا ایجاد نگرانی .
 

تاثیرات بلند مدت مصرف ماری جوانا چیست ؟
–    افزایش خطر ابتلاء به بیماری ریوی مزمن مثل سرطان .
–    کاهش سطح ترشح هورمون تستوسترون در مردها.
–    افزایش سطح ترشح هورمون تستوسترون در زنها .
–    پائین آمدن تعداد اسپرم و ایجاد مشکل ناباروری در مردها .
–    افزایش خطر ناباروری در زنها.
–    نیاز روانی به افزایش میزان مصرف مواد برای دسیابی به همان تاثیرات قبلی.
تحقیقات جدید نشان می دهد که ۰۲۳/۱ نوع از بیماریها مثل تروما ( زخم trauma) به خاطر مصرف ماری جوانا بوده است . بیش از یک سوم از تصادفات نیز در اثر مصرف ماری جوانا بوسیله راننده روی داده است .
بعضی از مصرف کنندگان ماری جوانا کشف کرده اند که مصرف ماری جوانا باعث افزایش اشتها شده و این سبب افزایش وزن می شود .
اگر شما یا یکی که شما او را می شناسید ماری جوانا مصرف می کند به او کمک کنید . با مشاور یا دوست یا والدینتان برای راهنمایی کردن او مشورت کنید و او را از این بلا نجات دهید.
حقایقی که شما به سرعت باید از آنها آگاه شوید :
۱٫ قانون را بدانید . ماری جوانا غیر قانونی است. به همراه داشتن یا مصرف آن سبب دستگیری و به زندان افتادن شما می شود .
۲٫ حقایق درست و حقیقی را بدانید . وقتی تحت تاثیر مصرف ماری جوانا باشید نمی توانید وظایف خود را خوب و نرمال انجام دهید و تمرکز خود را از دست می دهید .
۳٫ آگاه باشید مصرف ماری جوانا باعث کاهش سطح اسپرم در مردان و افزایش ناباروری در زنان می شود .
۴٫ از خطرات مطلع باشید. مصرف مواد مخدر باعث افزایش خطر ایجاد آسیب ها می باشد . افزایش تصادفات ماشین، سقوط ، آتش سوزی ، خود کشی و قتل و … می شود .
۵٫ مراقب سن خود باشید . مصرف مواد مخدر سبب پیری زود رس و افسردگی می شود .
۶٫ با سلامت خود بازی نکنید. یکی از اتفاقاتی  که با مصرف مواد مخدر روی می دهد بیزاری فرد از جمع خانوادگی است.
۷٫ کار خوب انجام دهید. مصرف مواد مخدر سلامتی ، تحصیلات، خانواده و حتی زندگی اجتماعی شما را به خطر می اندازد.
۸٫ برنامه داشته باشید. کسانی که علاقه ای به شنیدن موسیقی ، تماشای تلویزیون، رفتن به سینما و کتاب خواندن ندارند بیشتر از دیگران در خطر مصرف مواد مخدر قرار دارند .
۹٫ با مشکلات روبرو شوید. مصرف مواد مخدر باعث فرار شما از مشکلات نمی شود، فقط مشکلات بیشتری بوجود می آورد.
۱۰٫ دوستی واقعی باشید. اگر شما می دانید که یکی از دوستان شما مشکل مصرف مواد مخدر دارد، او را راهنمایی کنید. فوراً به او کمک کنید.
علل گرایش جوانان به اعتیاد چیست؟
۱٫ ضعف فرهنگی : عدم آگاهی والدین و به تبع آن فرزندان از تاریخ  پر افتخار خود به دلیل رواج کم سوادی در جامعه و عدم آگاهی از بدبختیها و شکنجه هایی که بیگانگان روا داشته اند.
۲٫ ضعف اقتصادی : بسیاری از نظریات فقر اقتصادی یا بیکاری را عامل اعتیاد دانسته اند.
۳٫ عدم ایجاد امنیت شغلی: به تبع آن موهوم بودن آینده که همگی به نوعی فشار روانی و یاس مزمن بدل شده و ادراه شخص را در صورت ضعف فرهنگی ضعیف می کند.
۴٫ اجرای سیاست های ناصحیح دولت : سرکوب خواسته ها و نظریات جوانان از سوی مسئولین و در کنار آن آزادی خرید و فروش مواد در ملاعام بدون کمترین مزاحمتی برای عاملین آن ، برخلاف تمام شمارها در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاعه آن
اعتیاد یک پدیده شوم اجتماعی:
اعتیاد مرگ تدریجی و پایان تمام ویرانگی هاست. اعتیاد انتهای تمام لبخندهاست این واژه شوم نه تنها باعث مرگ احساس فرد می شود بلکه تبر بر ریشه عاطفی فرد می زند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام تاسف از کاهش سن اعتیاد در میان جوانان می گوید:
« اعتیاد دلائل مختلفی می تواند داشته باشد در چنین وضعیتی که گذشته حال و آینده تاریک می شود انسان ها و خصوصاً یک جوان چه سرنوشت پیدا می کند و قانون گریزی پیدا می کند.
از عوامل دیگری نیز می توان نام برد:
۱٫ آمادگی های که مربوط به فرد است .
الف) کمبود اعتماد نفس: مانند فردی که در مقابل درخواست دوستانش در کشیدن حشیش جرات مخالفت ندارد کنجکاوی و لذت طلبی.
ب) ناراحتی روانی: همچو کسیکه ناراحتی اعصاب دارد و برای کاهش افسردگی خود به جای مراجعه به پزشک مصرف مواد را شروع می کند.
ج) درد یا بیماری جسمی: فرد مسنی که دچار بیماری یا درد دائمی است و خود او یا خانواده اش به اشتباه از تریاک استفاده می کنند.
د) مورد خشونت قرار گرفتن : مانند پسر جوانی که مرتب از پدرش کتک می خورد و به همین دلیل بیشتر اوقات ناراحت است.
۲٫ عوامل خانوادگی:
الف) مصرف مواد توسط دیگر افراد خانواده : فردیکه پدر یا برادرش در حضور او تریاک می کشد.
ب) رها ساختن فرزندان به حال خود
ج) تشنج و درگیری در خانواده
د) روش های تربیتی نادرست
ی) سطح پایین درآمد
۳٫ عوامل اجتماعی :
الف) طرد شدن از طرف دوستان و بستگان
ب) فشارهای ناشی از محیط مانند خشکسالی و جنگ و به طور کلی هر مشکلی باعث اشکال در تامین مایحتاج شود.
ج) مهاجرت
د) ایجاد تغییرات فرهنگی و ارزشی در سطح جامعه
ی) پیروی از هنجارهای غلط گروهی
و) عوامل سیاسی و استعماری
ه) سنت ها و هنجارهای نادرست
تعریف معتاد:
معتاد به انسانی گفته می شود که از راههای گوناگون نظیر خوردن مواد مخدر ، تزریق آن ، دود کردن و . . . یک نوع ماده یا چند ماده را مصرف می کند که در صورت قطع آن میل جسمانی ، رفتاری یا هر دو با مشکل مواجه می شود علاوه بر این معتاد با تداوم مصرف از نظر ظاهری و رفتاری به تعریف صوری معتاد در جامعه شبیه شده است به تدریج هنجارهای جامعه معتادان و خرده فرهنگ ایشان را می پذیرد در نتیجه مصداق انگ یا برچسبی می شود که معتاد نام دارد از یک سو محصول کنش و واکنش مداوم و مرتبی بین ارگانیسم انسان و مواد شیمیایی و طبیعی یاد شده و از سوی دیگر محصول یک وفاق جمعی است توان بخشی معتادان قسمتی از اعتیاد زوای فرد معتاد و بازگرداندن او به شرایط طبیعی زندگی است که باید بر چسب و انگ معتاد زدوده شود تا مفهوم اعتیاد زدایی کامل گردد به عبارتی می توان گفت مصرف مواد مخدر و وابستگی به آن به عنوان اعتیاد در یک سمت و توانبخشی معتاد در جهت دیگر است به گونه ای که مجموعاً دو فرآیند متفاوت و متضاد را شامل می شوند اگر بخواهیم این دو فرآیند را ترسیم کنیم و سمت و سوی هر یک را به روشنی بنگریم خواهیم دید که چنان چه در جامعه مصرف مواد گسترش یابد و جمع زیادی را در برگیرد نشان دهنده ضعف توان بخشی است .
رویکرد مددکاری اجتماعی به کجروی های جامعه و اعتیاد:
مددکاری اجتماعی برای ورود به بحث کجروی ها و پدیده اعتیاد از مدخل ارزشهای اجتماعی وارد می شوند در واقع ارزش های اجتماعی مفاهیم و مورادی هستند که در یک جامعه مورد قبول و احترام اکثریت مردم بوده به نقش و اهمیت آن ایمان دارند .
ارزش های اجتماعی به گونه ای پاسخگوی نیازهای افراد جامعه هستند و تا زمانی که قادر به پاسخگویی نیازها باشند دوام می یابند از دیدگاه مددکاری اجتماعی پرداختن به معتاد و بازتوانی او موضوعی است مربوط به انسان این موضوع مربوط به مددجویی است که تحت شرایطی که مواد مصرف می کند اما پرداختن به اعتیاد و مبارزه و پیشگیری با آن توجه را از انسان و فرد معتاد به مجموعه ای از شرایط و اوضاعی معطوف می دارد که در ساختار اجتماعی آسیب زا شبه روابط اجتماعی معتاد و ویژگی های فردی وجود دارد که این شبه عوامل در نهایت موجود اعتیاد می شوند از این رو در فعالیت های مددکاری جامعه ای برای کاهش تقاضا مصرف مواد نخست بر هر یک از این عوامل درنگ می شود و سرانجام برای مقاوم سازی افراد و گروه های آسیب پذیر در برابر آسیب زایی اعتیاد طرحهای عملیاتی تنظیم می گردد.
سخن آخر : اصلی ترین بخش از فعالیت در زمینه پدیده اعتیاد اقداماتی اساسی در جهت پیشگیری از پیوستن افراد جدید به جرگه معتادان است همان گونه که در شرایط بروز همه گیری یک بیماری افراد سالم واکسینه می شوند امروز اعتیاد در جامعه ایران چنین نقشی را باز می کند برای سلامت خانواده ها و جامعه باید کودکان ، نوجوانان و جوانان علیه آسیب زایی اعتیاد مصون گردند.
تاریخچه مواد مخدر در ایران:
به شهادت تاریخ پایه گذاری و رواج دهنده مواد مخدر در ایران عوامل انگلستان بودند که در عصر صفویه کشت خشخاش و استفاده از تریاک رواج یافت به نحوی که ابتدا به دربار صفویه راه یافته و بعد از آلوده کردن شاهان و شاهزادگان و . . . بر درون مردم سرایت کرد به نحوی که گسترش تریاک آن قدر وسیع بود و در قهوه خانه ها به صورت رسمی به عنوان تلفن استفاده می گشت نکته قابل توجه این که در دوران صفویه مصرف تریاک به صورت خوردن یا شربت های مخصوص (جوشانده خشخاش) معمول بوده و از کشیدن تریاک ذکری به میان نیامده است طبق نقل مورخان شاه طهماسب صفوری و شاه عباس که تا اندازه ای به مضرات مواد پی برده بودند دستورات و قوانین و مجازات هایی را جهت منع مصرف مواد مخدر وضع کرده ولی در این امر چندان موفقیتی کسب نکردند در زمان حکومت قاجار با حیله انگلیسی ها بسیاری از مزارع کشت گندم و دیگر محصولات فقیر زارعی به کشت خشخاش اختصاص داده شد و خرید و فروش مواد مخدر رواج یافت روز به روز درآمد شاهان و درباریان وقت از داد و ستد تریاک افزایش یافت . خرید و فروش آن در انحصار دولت بود از آن جا که صدور مواد مخدر از خاور دور به نقاط مختلف جهان نیز بایستی از ایران و ترکیه صورت می گرفت در گسترش اعتیاد در مناطق نیز اهتمام وارد عمل به عمل آید در این میان ناآگاهی و کمبود رشد فرهنگی برای گسترش کشت خشخاش و اعتیاد عامل موثری بود به طوری که پزشکان انگلیسی تریاک را به عنوان داروی موثر برای درمان بیماریهای مختلف دندان درد ، سردرد، گوش درد معرفی و تجویز می کردند و چندی نگذشت که مواد مخدر به صورت خانگی در هر حانه و کاشانه راه یافت گردانندگان این تجارت خانمان سوز به منظور کسب منافع افزون تر و آلوده ساختن بیشتر جامعه با تصویب قوانین مختلف به تشویق و ترغیب مردم و استعمال تریاک پرداختند و برای مصرف هر چه بیشتر آن جوایز تعیین کردند به طوریکه در دوازدهم ربیع الاول ۱۳۲۹ هجری قمری دولت وقت قانونی را جهت رشد و گسترش و تشویق کشت تریاک و مصرف آن تجویز کردند به بهانه افزایش درآمد کشور هر روز بر شمار معتادان اضافه می گردیده و اداره انحصارات تشکیل شد و در سراسر ایران شعبه ای دایر کرد و هر کجا شعبه ای نداشت پاسگاه های انتظامی چنین وظیفه ای را عهده دار شدند بدین ترتیب روز به روز مساله کشت خشخاش و اعتیاد مردم به تریاک گسترش بیشتری یافت و در حکومت پهلوی به اوج خود رسید به نحوی که خاندان آمریکایی شاه خود رهبری قاچاق مواد مخدر و اشاعه آن در جامعه را بر عهده گرفتند . میلیارها دلار تریاک از طریق افغانستان و ترکیه خریداری شد که قسمتی از آن به طور خام در بازار داخلی ایران به فروش رسید و قسمت دیگری در لابراتور مخفی تهران به هروئین تبدیل شده و علاوه بر عرضه در بازار داخلی به آمریکا و اروپا قاچاق شد.
تاریخچه مواد مخدر درجهان:
مواد مخدر سابقه ای طولانی دارد در طول تاریخ انسان از مواد مخدر به عنوان دارو جهت التیام دردها استفاده می کردند و زمانی هم برای ایجاد لذت و در اثر ناراحتی ها و همچنین در جشن ها و مراسم مذهبی و گاهی توسط جادوگران مورد استفاده قرار می گرفته است با بررسی آثار مکتوب و لوحه های گلی که از سوی سومریان باقی مانده است چنین استنباط می شود ، سومریان اولین کسانی بودند که تریاک را کشف کردند و علاوه بر این از آن به عنوان یک داروی مسکن استفاده می کردند تدریجاً به عنوان یک مخدر مورد استفاده قرار می گرفت و نام گیاه شادی بخش بر آن نهادند علاوه بر سومریان ، اقوام آشور ، مصر و روم نیز تریاک را می شناختند و از آن استفاده می کردند اطباء بزرگی نظیر سقراط ترکیباتی از تریاک را برای بیماریهای مختلف جسمی و روحی تجویز می کردند سابقه استفاده مواد مخدر همان طور که اشاره شد بیشتر جنبه طبی داشت و فقط به دستور اطباء مصرف می شد که در آن زمان اعتیاد ابعاد وسیعی نداشت و به صورت مسائل اجتماعی و سیاسی بروز کرده و ابعاد سیاسی و بین المللی به خود گرفته است با شروع انقلاب صنعتی ( اواخر قرن ۱۷ و اوایل قرن ۱۸) و بسط ارتباط کرد تجارت و از همه مهم تر نیاز صنایع نوپا انقلاب صنعتی به سرمایه روند جدیدی در مسائل مختلف جهانی آغاز شد در این میان تریاک نیز نقش تازه ای پیدا کرد این ماده در کنار سایر ترفندهای استعماری به عنوان وسیله برای جذب سرمایه کشورهای جهان سوم نابودی نیروی انسانی و فرهنگ و اقتصاد ملی کشورها مورد مبادله قرار گرفت . عملکرد کمپانی هنر شرقی در کشور به منظور سرمایه گذاری صنعتی خرید مواد اولیه و خام صنایع و ادویه جات موجود در کشورهای آسیای شرقی نیاز شدید به سرمایه پیدا کرد اما به دلیل کمبود ضعف مالی به خصوص کمبود طلا و نقره گاهی در این کشور توجهش را به دیگر کشورها به خصوص کشورهای مستعمره متمرکز نموده و برای نیل به اهداف خود به ترفندهای متعددی دست زدند یکی از شگردها توسل به تجارت تریاک در آسیای شرقی بود این کمپانی با در دست گرفتن تجارت تریاک در آسیای شرقی به خصوص در کشور چین ، طی سالیان دراز تجارت سود برد و بسیاری از مردم این کشورها را به دام اعتیاد کشاند و دولت چین که از خروج سرمایه و شیوع تریاک وحشت زده شده بود به مقابله با این کمپانی برخاست و تقاضای منع تجارت تریاک را از کمپانی مزبور نمود . اما این کمپانی به خواست دولت چین توجهی ننموده و بر عمل خود اصرار ورزیده و به همین دلیل دولت چین مجبور به مصادره تریاک های این کمپانی شد که نیروی نظامی بریتانیا به پشتیبانی از کمپانی وارد مبارزه شدند و طی ۲ جنگ به جنگ های تریاک شکست سختی بر نیروی نظامی چین وارد نمود و نهایتاً علاوه بر خسارت موفق شدند از چندین بندر چین برای حمل و نقل و توزیع تریاک استفاده نمودند.

پیشینه پژوهش :
هدف این تحقیق بررسی عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر اعتیاد معتادان مستقر در زندان شهرکرد می باشد.
چکیده :
 یافته های تحقیق نشان می دهد که اکثر معتادان از وضعیت اجتماعی اقتصادی پائینی برخوردارند ضمناً در حدود ۴۰ درصد از آن ها بیکار هستند. این تحقیق نشان می دهد که بین سطح تحصیلات ، درآمد ، ساخت خانواده ، میزان دستیابی به اهداف ، میزان انزواطلبی ، میزان ناکامی در زندگی ، میزان امید به آینده و بزهکاری و اعتیاد رابطه معنی داری وجود دارد در پایان نامه پیشنهاد می شود به منظور حل این مسئله اجتماعی علاوه بر عرضه و تقاضا نیز کاهش می شود از طرفی دیگر ، هنجارهای اجتماعی در این زمینه تقویت
می شود همچنین این مسئله بایستی در سطح کلان مورد بررسی قرار گیرد ( صالحی ، فرحناز ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شیراز)
هدف این تحقیق بررسی تاثیر کار درمانی و فعالیت های گروهی ورزشی و گروهی بحث بر کاهش افسردگی معتادین تهران.
چکیده:
 جهت بررسی تاثیر فعالیت های گروهی کار درمانی گروه های ورزشی Physical excersie group و گروه بحث discussion group بر کاهش میزان افسردگی معتادین مرکز نازپروری تهران با آزمون سنجش افسردگی Beck Depression Scale مورد ارزیابی قرار گرفتند واحدهای پژوهشی به ۲ گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند نتایج حاکی است مقایسه میانگین سطح افسردگی پس از آزمون در ۲ گروه شاهد و مورد اختلاف معنی داری نشان می دهد که بیانگر آن است اگر چه با ترک اعتیاد بازپروری معتادین در هر ۲ گروه مورد و شاهد کاهش افسردگی وجود داشته باشد اما گروه مورد که برنامه های گروهی ورزشی و بحث را داشته اند کاهش افسردگی بیشتری را نسبت به گروه شاهدشان دارند ( ماندنی ، ماشاء ا… ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، تهران )
هدف این تحقیق بررسی وضعیت شغلی معتادین به مواد مخدر در بیمارستان فارابی در طی سال های ۷۶ تا ۷۷ .
چکیده:
در تحقیق به عمل آمده در بیمارستان فارابی وابسته به سوء مصرف مواد بستری شده طی سالهای ۷۶ تا ۷۷ که مجموعاً ۱۱۴ بیمار بودند نتایج زیر حاصل گردید ۱) مواد افیونی رایج ترین مواد سوء مصرف هروئین و پس از آن تریاک رایج ترین مواد افیونی مورد سوء مصرف در افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر است . ۲) سوء مصرف و وابستگی به مواد در مردها شایع تر از زن ها است به طوری که ۹۶/۵ درصد از بیماران وابسته به سوء مصرف مواد مرد بودند . ۳) سوء مصرف مواد ممنوع در گروه سنی ۳۴ سال به بالاتر (۴۸/۳ درصد) ، گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ ساله (۲۵/۶) ، ۱۸ تا ۲۵ (۷۲/۵) ، ۲۶ تا ۳۴ ( ۳۱/۶) بالاترین میزان بوده است . ۴) میزان سوء مصرف مواد در بیماران متاهل ۶۷/۵ درصد ، بیماران مجرد ۲۷/۲ درصد و ۵/۳ درصد متارکه بودند . ۵) شغل آزاد با ۲۹ درصد و بیکاران ۲۸ درصد بیشترین میزان معتادین را به خود اختصاص داده است . ۶) سوء مصرف مواد بین اهل فن و پزشکی وجود نداشت که امکان دارد به علت اطلاع و ترس از پیگیری های بعدی باشد ( آدینه و نر ، فرود ، پایان نامه دکتری ، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه)
 

هدف این تحقیق بررسی پدیده خشونت در خانواده های پدر معتاد و رابطه آن با نوع اعتیاد ، سابقه جنایی ، وضعیت شغلی وضعیت تحصیلی پرداخته است .
چکیده :
نتایج این پژوهش نشان داده است ۲/۱۷ درصد خانواده ها هیچ خشونتی وجود نداشته است و در مقابل در کمتر از یک درصد خانواده ها تنها خشونت جسمی و ۲/۱۸ درصد خانواده ها تنها خشونت روانی و ۶/۶۳ درصد خانواده ها هر ۲ نوع خشونت جسمی و روانی وجود دارد همچنین یافته ها بیانگر آن است بین نوع خشونت و دفعات تکرار خشونت با نوع اعتیاد ، سابقه جنایی ، وضعیت شغلی و سنی مردان رابطه معناداری وجود ندارد اما با تحصیلات مرد رابطه معناداری وجود دارد.
هدف این تحقیق بررسی عوامل  شخصی خانوادگی و روابط اجتماعی موثر بر بازگشت به اعتیاد در مورد معتادان .
چکیده:
 معضل اعتیاد را می توان مهم ترین مسئله و آسیب اجتماعی سال های اخیر دانستن وی ویژگی خزنده و پیشینه رونده اعتیاد بر حساسیت و اهمیت مسئله می افزاید به دلائل متفاوت هر روز به تعداد کسانی که به مصرف مواد مخدر وابسته می شوند افزوده می گردد به نظر نمی رسد آمارهای رسمی بیان گر تمام واقعیت های موجود نمی باشد حتی اگر بپذیریم که آمارهای موجود تعداد واقعی معتادان را معین می کند نیز ماهیت مسئله تغییر نمی کند علی رغم این که در سراسر دنیا بسیاری با اعتیاد دست به گریانند هنوز شیوه ای که بتوان این بیماری را به طور دائمی و قطعی درمان کرد یافت نشده است حتی پس از اینکه معتاد مصرف مواد مخدر را برای مدتی طولانی قطع نماید نیز نمی توان امیدوار بود که مصرف مواد را از سر بگیرد معتاد پس از آغاز مجدد مصرف به سرعت به اوج مصرف می رسد و شرایطی به مراتب برتر از دوره قبل از قطع مصرف مواد پیدا می کند حتی تعدادی از معتادان به دلیل روی آوردن مجدد به مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند متاسفانه امروز با تعداد فزاینده مراکز روبه رو سیستم در مقابل وجوه و مبالغ قابل توجهی نسبت به ترک معتادان اقدام می کنند در میان معتادان بسیاری را می توان یافت که تمایل به قطع مصرف مواد دارند اما تلاش مکرر آن ها برای قطع مصرف به شکست می انجامد.
چارچوب تئوریک:
از دید جامعه شناختی افرادی که به طرف انحرافات و کجروئیهای روی می آورد ناشی از مشکلات روحی و روانی آنهاست دور کیم تائید این گفته را با بیان زیر روشن می کند.
در زمانی که فرد رابطه فرد با گروه و یا با جامعه کم شود آغاز سرخوردگیها است در اثر این وضع ایجاد شده ، فرد دیگر نمی تواند ارزشها و هنجارهای جامعه را درونی کند این وضعیت زمینه انحراف محسوب می شود.
اریک فرم معتقد است زمانی که فرد دچار سرخوردگیهای اجتماعی شد و ناراحتی های روانی و عقده ها در او به وجود آمد سعی خواهد کرد به چیزی پناه ببرد که آرامش او راحتی موقتا تامین کند تامین امنیت از دست رفته ، خود را به راهی می کشاند . برای اینکه این افراد خود را بشناسد باید مشکل آنها را ریشه یابی و حل کرد تا امنیت سابق را بدست آورند.
سی لایت معتقد است که باید اول مشکل اجتماعی را شناخت و حل کرد و درمان در مقطع زمانی خاص می باشد ( محمد حسین فرجاد ، جامعه شناسی انحرافات ، ۱۳۷۰).
جامعه شناسان عقیده دارند ، نیاز هر جامعه به مواد مخدر نشانه انحطاط و سقوط جامعه است و به عقیده سیاستمداران  جهان ، برای تسخیر مملکتی و تضعیف و تصاحب ملتی . هیچ عاملی بهتر از تریاک نیست آنها معتقد هستند برای مغلوب ساختن ملتها یک کیلو تریاک و یک حقه و افور از چندین تانک و هزاران توپ موثرتر است . ( عبدالحسین شاکری ، مواد مخدر و اعتیاد ۱۳۶۸ ص ۱۵) براساس تحقیقات انجام شده توسط « رواندرز» عدم رشد عاطفی ، پائین بودن آستانه تحمل در برابر مشکلات و آسیب شدید در قدرت منطق قضاوت ، ارزیابی واقعیت ها و نتیجتاً عدم توانایی در انتخاب شیوه های عقلی و عملی به منظور رفع مشکلات از جمله عواملی هستند که در زمینه های ابتلا به اعتیاد موثرند . کلمن معتقد است که مواد مخدر گاهی برای رهایی از تنهایی ، احساس گناه و افسردگی بکار می رود و چون موقتاً باعث از بین رفتن این علائم می شود فرد را تقویت می کند و به صورت شرطی عمل کرده و فرد را به سوی مواد مخدر می کشاند و در نتیجه به دام آن می افتد. افراد معتاد تاثیر دینامیک خانواده و الگوهای رفتار اعتیادآور در خانه بوده اند.(دکتر سید احمد احمدی روانشناس نوجوانان و جوانان ) (۱۳۷ ، ص ۱۸۲ – 180 )
رویکرد سیستمی و کل نگر به مسئله سوء مصرف وابستگی به مواد مخدر
رویکرد سیستمی در تبیین پدیده ها ، وقایع و رفتارها تحولی وسیع در روند رو به گسترش علوم و فنون ایجاد نموده در پایگاه سیستمی ( سیستم عبارت است از موجودیتی متشکل از عناصر مرتبط و متعادل به گونه ای که این ارتباط و تعادل سیستم نوعی کلیت و تمامیت می بخشد در این رویکرد به فرد و محیط به منزله اجزای مرتبط به هم نگریسته می شود که هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می پذیرد ولی در عین حال به منظور رسیدن به هدفی یکسان ناگزیر از همکاریند . پژوهش ها نشان داده است که جزء نگری رویکرد که کاهش گرایانه شرط کافی در تبیین امور نیست . به عبارتی دیگر فرد انسان خود بعنوان یک سیستم متشکل از خرده سیستم ها در تعادل و روابط دائمی با سیستم های پیرامونی خود است .
در دیدگاه سیستمی به مواد مخدر نیز نه فقط فرد و بلکه پیرامون او نیز تاثیر گذارند حاصل این تغییر رویکرد دگرگونی حاصل در روش های درمان و خصوصاً پیشگیری از سوء مصرف مواد در جوانان و نوجوانان بوده است ( شاکری ، عبدالحسین ، مواد مخدر اعتیاد ، انتشارات سال ۱۳۶۸ ص ۱۵)
روش تحقیق:
پیمایش ( Survey) روشی در تحقیق است که فراتر از یک فن خاص در گردآوری اطلاعات است و هدفی آن اکتشافی ، توصیفی و تبیینی است هر چند عمدتاً در آن از پرسشنامه استفاده می شود اما ابزار دیگری از قبیل مصاحبه ، مشاهده تحلیل محتوا هم کاربرد دارد مشخصه روش پیمایش ، مجموعه ساختمند یا منطقی از داده هاست که هر مورد از آن بر حسب متغیر گردآوری می شود از آن جا که پرسشنامه ساده ترین راه تهیه ماتریس داده های ساختمند است لذا رایج ترین ابزار مورد استفاده در تحقیق پیمایش ، پرسشنامه است اما ضرورتاً پیوندی بین تحقیق پیمایش و پرسشنامه وجود ندارد.
ابزار گردآوری و اطلاعات:
ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه می باشد.
جامعه آماری:
جامعه آماری را جوانان شهر کرمان تشکیل می دهند جامعه آماری این تحقیق ۲۲۲۶۶۱
می باشد.
روش تجریه و تحلیل اطلاعات:
تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از طریق فرمول های آماری (فراوانی ، درصد فراوانی و . . . ) استفاده شده است و همچنین برای سنجش فرضیه ها از ضریب همبستگی x2 (کای دو ـ کی دو) یا سایر ضرایب مورد نیاز استفاده شده است . لازم به ذکر است کلیه مراحل آماری پژوهش به وسیله کامپیوتر و نرم افزای SPSS انجام پذیرفته است.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت برخی ویژگی‌های اخلاقی طرفین و نداشتن شناخت کافی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟ ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان […]

    شیوه های پاداش به کودکان

    شیوه های پاداش به کودکان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز قبل از هر چیز باید تعریفی صحیح از پاداش داشته باشیم . قانون اثر در روانشناسی بیان می کند که وقتی به دنبال یک رفتار اتفاق خوشایندی روی می دھد احتمال تکرار شدن آن رفتار […]

    مهم ترین نشانه های تفاهم زوجین

    در مورد عشق از یکدیگر سوال نمی کنند می‌دانید که طرفتان را دوست دارید و او هم دوستتان دارد و هیچ شکی درمورد هیچکدام از اینها در ذهنتان نیست. کاملاً احساس امنیت می‌کنید و از رابطه‌تان خوشحالید. و حتی اگر ذاتاً آدم نگرانی باشید، […]

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان ۳٫۳۶/۵ (۶۷٫۲۷%) ۱۱ امتیازs نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان/ جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها […]

    اختلال سلوک در کودکان

    اختلال سلوک در کودکان ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs اختلال سلوک چیست؟ این اختلال وضعیتی است که کودکان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. کودکان درگیر این اختلال از آزاررساندن به مردم و انجام‌دادن کارهای ناشایست لذت می‌برند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi